Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 05-06-2009, 09:02) *
Bomarean Hur går det för er andra med den?
Jag har nu planterat ut mina 2 i en kruka utomhus men jag tycker att stänglarna är väldigt taniga och gängeiga dunno.gif begriper inte hur denna växt skall klara av att bära upp så sådana blommor som bilden visar..............

Min stor i växthuset utom solräckhåll, stänglarna bara vissnar om den får sol på sig. Kanske är den kalkskyende eller har andra, för oss, okända behov? Min är också gänglig o tanig, har bundit upp den lite.
Fny
vilken fantastiskt vacker blomma... vart har ni fått tag på fröna?
Maggan H
CITAT (Fny @ 05-06-2009, 14:51) *
vilken fantastiskt vacker blomma... vart har ni fått tag på fröna?

Från Usa, minns inte var nu men det finns en länk i denna tråden någonstans.
Fny
wohooooo! yahoo.gif
En liten ametistranka och ett litet judasträd har kommit upp, såhär lagom till midsommar! Och det flera veckor innan jag förväntade något...! *glad*

De är så pyttesmå att kameran inte riktigt ville fokusera på dem, så bilder får tyvärr vänta... men de är små, gröna och jättesöta! tongue.gif
strandskatan
Grattis, Fny! Jättekul! Ska med spänning följa fortsättningen!
MariaS
DAgs för en uppdatering av korvträdet kanske....
[attachment=36841:korvtr_d.jpg]

Man börjar nästan undra om man får in trädet igen fram i höst....
blomkronan
CITAT (MariaS @ 23-06-2009, 17:00) *
DAgs för en uppdatering av korvträdet kanske....
[attachment=36841:korvtr_d.jpg]

Man börjar nästan undra om man får in trädet igen fram i höst....

tummenupp.gif Va fint den har växt smile.gif Det ska bli kul att se hur den ser ut i höst giggle.gif

Jakarandan jag fick adoptera... ser lika fin ut som när jag fick den smile.gif, men den har inte växt så mycket blush.gif. Maria var ska jag ställa den sol-skugga-skyddatläge? vilken jord vill den ha??
Nu står den i växthuset med den jord du planterat den i...
MariaS
CITAT (blomkronan @ 24-06-2009, 01:27) *
tummenupp.gif Va fint den har växt smile.gif Det ska bli kul att se hur den ser ut i höst giggle.gif

Jakarandan jag fick adoptera... ser lika fin ut som när jag fick den smile.gif, men den har inte växt så mycket blush.gif. Maria var ska jag ställa den sol-skugga-skyddatläge? vilken jord vill den ha??
Nu står den i växthuset med den jord du planterat den i...

Den står planterad i Hasselfors P-jord. Mina står på glasverandan och får vatten från dammen biggrin.gif
TheLan
Jösses vilken härlig tråd biggrin.gif
Själv sådde jag några saker vid midsommar och fick några fler fröer idag.
Mina Flamingonäbb fröer har redan grott i mitt egentillverkade miniväxthus, blev grymt förvånad när jag fick syn på det. Trodde det skulle dröja längre tid. yahoo.gif
Sen har jag sått:
Klockranka
Klänglilja
Ballongranka
och 2 olika Passiflora

Och idag fick jag fröer för
Pagodträd ( Sophora japonica )
Hibiskusträd (Hibiskus tiliaceus )
Rosenhibiskus ( Hibiskus lasiocarpus )

Väntar fortfarande på fröer för 3 andra hibiskusar från Vägg i Vägg
(Nej jag är inte galen i hibiskusar inte alls whistling.gif )

Jag kommer säkert göra miljarder fel och ta dö på 95% av det men det e kul att försöka i alla fall och man blir inte minst väldigt inspirerad av sådan här trådar rolleyes.gif
MariaS
CITAT (TheLan @ 24-06-2009, 18:40) *
Jösses vilken härlig tråd biggrin.gif
Själv sådde jag några saker vid midsommar och fick några fler fröer idag.
Mina Flamingonäbb fröer har redan grott i mitt egentillverkade miniväxthus, blev grymt förvånad när jag fick syn på det. Trodde det skulle dröja längre tid. yahoo.gif
Sen har jag sått:
Klockranka
Klänglilja
Ballongranka
och 2 olika Passiflora

Och idag fick jag fröer för
Pagodträd ( Sophora japonica )
Hibiskusträd (Hibiskus tiliaceus )
Rosenhibiskus ( Hibiskus lasiocarpus )

Väntar fortfarande på fröer för 3 andra hibiskusar från Vägg i Vägg
(Nej jag är inte galen i hibiskusar inte alls whistling.gif )

Jag kommer säkert göra miljarder fel och ta dö på 95% av det men det e kul att försöka i alla fall och man blir inte minst väldigt inspirerad av sådan här trådar rolleyes.gif

Det är kanske dags att ta kort på min två år gamla Sophora japonica och lägga ut här, så ni får se hur den ser ut sen...
MariaS
Sophora japonica!

[attachment=36915:pagodtr_d.jpg]
TheLan
Ohh tack MariaS! Vad kul att få se en som någon faktist har odlat upp biggrin.gif
Jag har ju tänkt (om det går ) att ha min på balkongen, annars får mamma den hehe.
blomkronan
CITAT (MariaS @ 24-06-2009, 19:48) *
Sophora japonica!

[attachment=36915:pagodtr_d.jpg]

blush.gif Nu är jag såååå ruskit dålig på latinska namn... vad är det svenska namnet smile.gif Jakaranda eller...

Edit: Googla lite och hitta: Pagodträd. Ett träd från Kina och Korea. Får vita ärtblommor i stora glesa blomställningar tummenupp.gif
MariaS
CITAT (blomkronan @ 24-06-2009, 23:55) *
blush.gif Nu är jag såååå ruskit dålig på latinska namn... vad är det svenska namnet smile.gif Jakaranda eller...

Pagodträd... Jag har missat att kort på jacarandan idag slap.gif visste att det var ngt som jag glömt...
blomkronan
Vi skicka samtidigt... smile.gif

Kort på jakarandan JA det vill jag se... smile.gif
MariaS
Ska komma ihåg imorgon... ja ja, senare idag då....
Fny
hos mig poppar bara fler och fler småttingar upp ur jorden, det är så roligt att se! Men jag är lite bekymrad över judasträden, som är så ohyggligt smala. Nästan sytrådstunna... Förstår inte hur de ska kunna växa upp till ståtliga träd!? Jag menar hade de varit självsådda utomhus hade de ju gått under vid första regn! Märkligt tycker jag.
MariaS
Nu blommar mina frösådda passisar igen. Idag blommar de dessutom samtidigt, vilket innebär frukter wub.gif
[attachment=36949:Dsc00312.jpg]
Passiflora edulis, passionsfrukt

[attachment=36950:Dsc00313.jpg]
Passiflora careula, blå passionsblomma
WingDing
Såg MariaS Pagodträd å tyckter att det är rätt likt mitt Guavaträd men hur jag en letar på nätet så hittar inte jag ett Guavaträd som ser ut som mitt.

Kolla bilden å se om nån tycker som jag att det är mer likt MariaS Pagodträd än ett Guavaträd.

Det är trädet i mitten det gäller.

Det är sjukt känsligt för torka, Torkar det lite så rasar bladen snabbt.

Alexander-VG-zon3
CITAT (WingDing @ 25-06-2009, 19:01) *

det är en jakaranda du har. inte härdigt ute men vill dock övervintras svalt.
Fny
MariaS, herregud så fina! avis...wink.gif
Maggan H
CITAT (MariaS @ 25-06-2009, 18:45) *
Nu blommar mina frösådda passisar igen. Idag blommar de dessutom samtidigt, vilket innebär frukter wub.gif
[attachment=36949:Dsc00312.jpg]
Passiflora edulis, passionsfrukt

[attachment=36950:Dsc00313.jpg]
Passiflora careula, blå passionsblomma

Mums mums, underbara!
MariaS
CITAT (WingDing @ 25-06-2009, 19:01) *
Såg MariaS Pagodträd å tyckter att det är rätt likt mitt Guavaträd men hur jag en letar på nätet så hittar inte jag ett Guavaträd som ser ut som mitt.

Kolla bilden å se om nån tycker som jag att det är mer likt MariaS Pagodträd än ett Guavaträd.

Det är trädet i mitten det gäller.

Det är sjukt känsligt för torka, Torkar det lite så rasar bladen snabbt.

Det där är ingen guava, det är en jacaranda. Ska ut och ta kort på min jacaranda nu, kan passa på att ta kort på guavan samtidigt så får du se.
MariaS
Här kommer då bilderna.
[attachment=36984:Dsc00314.jpg]
Jacarandan har vuxit till sig bra och har fått ny kruka idag.

[attachment=36985:Dsc00315.jpg]
En av kakina jag sådde. Fick ju sex plantor på fem frön!

[attachment=36986:Dsc00316.jpg]
Så här ser bladen ut på en guava!
Alexander-VG-zon3
lite av mina odlingar (blandat frösådder och sticklingar dock)

http://www.pixbox.se/pic_show_id28289243.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id28289244.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id28289245.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id28289246.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id28289247.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id28289268.html

minsta och nyaste växterna i mitt ''hemgjorda'' växthus. där har jag en massa frösådda passiflora arter, jacaranda, olika trachycarpus arter, andra palmer, hibiskusar m.m.

http://www.pixbox.se/pic_show_id28289280.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id28289281.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id28289281.html
Orkidétjuven
Hos mig har inga sådda fröer tittat upp ännu. De har iof inte legat särskilt länge i jord än och det är ju vinter här. Vi har bara 9 grader inomhus (jäkla dåliga kiwihus som saknar isolering och element).

Hursom helst det jag sått är
flax, Phormium cookanium,
Trädfuchsia, Fuchsia excorticata, fuchsia upp till 10 meter !!! tongue.gif Härligt.
Kaka beak, Clianthus puniceus rosea
och
Kowhai, Sophora microphylla.

Återkommer när jag får se vad som dyker upp.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Orkidétjuven @ 28-06-2009, 23:54) *
Hos mig har inga sådda fröer tittat upp ännu. De har iof inte legat särskilt länge i jord än och det är ju vinter här. Vi har bara 9 grader inomhus (jäkla dåliga kiwihus som saknar isolering och element).

Hursom helst det jag sått är
flax, Phormium cookanium,
Trädfuchsia, Fuchsia excorticata, fuchsia upp till 10 meter !!! tongue.gif Härligt.
Kaka beak, Clianthus puniceus rosea
och
Kowhai, Sophora microphylla.

Återkommer när jag får se vad som dyker upp.

Trädfuchsia har jag haft en gång i tiden, en väldigt vacker och trevlig fuchsia. tyvärr lyckades jag inte övervintra min denna förra vinter. men snabbt växer dom!

mer som grott hos mig är korallträd/buske och alla hibiskusarna jag sådde har grott.
Alexander-VG-zon3
har idag sått

Passiflora edulis var. flavicarpa och Passiflora ligularis - ska bli spännande att se när dom blommar.
MariaS
CITAT (flaxss @ 06-07-2009, 22:29) *
har idag sått

Passiflora edulis var. flavicarpa och Passiflora ligularis - ska bli spännande att se när dom blommar.

Spännande! Gjorde en sökning på ligularis... lustigt hur många passisfrukter som kallas grenadilla... Men det är väl som det är, kärt barn har många namn...
Maggan H
Mina i år 5 åriga Kiwi Actindia som jag har på garageväggen växer så det knakar men inga blommor i sikte. Kanske kommer den aldrig i blom heller i Sverige, vet någon det? Jag har 4 plantor så det BORDE vara av bägge könen.
Platinum
Det ovanligaste jag sått från frö är rosépeppar. Min är fortfarande i bebisstadium men ack så stolt jag är över att jag lyckats få något i min kryddhylla att gro.

Av fem pepparkorn grodde 1 och det tog 1½ månad innan jag såg grodd, de stod i plantjord i närheten av element och var nersänkta på ett korns djup.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 06-07-2009, 23:24) *
Spännande! Gjorde en sökning på ligularis... lustigt hur många passisfrukter som kallas grenadilla... Men det är väl som det är, kärt barn har många namn...

ja jag köpte gul passionsfrukt och jätte grenadilla. så jag hoppas namnen blev rätt.

har nyss köpt citrus hysterixs(?) frön från Malaysia. hoppas dom är snabba på att skicka därifrån frakten blev billigare än i sverige! posten är dyr här.

CITAT (Maggan H @ 07-07-2009, 20:51) *
Mina i år 5 åriga Kiwi Actindia som jag har på garageväggen växer så det knakar men inga blommor i sikte. Kanske kommer den aldrig i blom heller i Sverige, vet någon det? Jag har 4 plantor så det BORDE vara av bägge könen.

visst blommar dom i sverige, http://www.alltomtradgard.se/tradgardslist...idia-deliciosa/

mina frösådda kiwi växer på bra också, dock är dom bara 1år gamla. här i zon 3-4 är det för kallt för dom så jag får övervintra mina inne i fönstret ev kanske jag planterar ut dom i trädgården.

CITAT (Platinum @ 07-07-2009, 20:58) *
Det ovanligaste jag sått från frö är rosépeppar. Min är fortfarande i bebisstadium men ack så stolt jag är över att jag lyckats få något i min kryddhylla att gro.

Av fem pepparkorn grodde 1 och det tog 1½ månad innan jag såg grodd, de stod i plantjord i närheten av element och var nersänkta på ett korns djup.

vacker ! nu blev jag verkligen sugen på att försöka mig att så det.
MariaS
CITAT (flaxss @ 07-07-2009, 21:28) *
ja jag köpte gul passionsfrukt och jätte grenadilla. så jag hoppas namnen blev rätt.

har nyss köpt citrus hysterixs(?)

Ja där ser man. Jag har också jätte-grenadilla och de heter P. quadrangularis...

Men, hade inte du kaffir-lime tidigare, eller har jag blandat ihop dig med henrik nu?
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 07-07-2009, 23:26) *
Ja där ser man. Jag har också jätte-grenadilla och de heter P. quadrangularis...

Men, hade inte du kaffir-lime tidigare, eller har jag blandat ihop dig med henrik nu?

jaså då kanske jag fick fel namn i allalfall. får väl vänta tills frösådderna behagar att blomma.

nepp har inte haft det innan, köpte därför kärnor nu. ska nog köpa Pomelo - citrus maxima också - bägge två ger ju samma avkomma igenom sådd.
Alexander-VG-zon3
lite bilder på det nya grodda

[attachment=37708:exoter_002.JPG]

små små kejsarträd

[attachment=37709:exoter_004.JPG]

grodda Bomulls Hibiskus, RosHibiskus, TrädHibiskus, PraktHibiskus + några hybrider av den vanliga Hibisusen (alla syns inte på bilden)

[attachment=37710:exoter_003.JPG]

Smultronträdet har också grott men förlitet för att en synas på billd.

glömde ju ta kort på Korallbusken - Eryhtrina spp - dom var dom första som grodde och är nu ca 10cm höga.
Sussie F-Flower
CITAT (Platinum @ 07-07-2009, 20:58) *

-VA? Har du sått rosépeppar? Köpt från kryddhyllan på affären...?
(Alltså ett "färdigt" RÖTT pepparkorn???)
Imponerande isåfall, tycker jag! kompiskram.gif

Grattis Maria till dina Passiblommor! smiley_small_hug.gif
Ser fram emot att få se vad det blir!
Platinum
CITAT (Sussie F-Flower @ 08-07-2009, 00:38) *
-VA? Har du sått rosépeppar? Köpt från kryddhyllan på affären...?
(Alltså ett "färdigt" RÖTT pepparkorn???)
Imponerande isåfall, tycker jag! kompiskram.gif

Grattis Maria till dina Passiblommor! smiley_small_hug.gif
Ser fram emot att få se vad det blir!

Jepp ett av de frön jag kunde kryddat min mat med ja, fick ett släng av sådille i vintras å se vad trevligt det blev. Nu återstår att se om jag får det att överleva nästa vinter eller om jag måste rigga ett av mina tomma akvarier så det får stödljus.

Krävs det så då får det bli så att jag bara har tre akvarier fast jag är van med fyra, nu över sommarn har jag bara ett.
Fny
av passiflora-fröna som jag sådde här för några veckor sedan har bara en tittat upp, och den ser inte så jätteglad ut. Den har liksom växt mot ljuset och hänger alldeles tunn och ämlig åt sidan. Borde jag försöka stötta upp den eller är det bättre att plantera om den lite djupare? humm... Jag vill så gärna att den ska överleva så jag för verkligen hjärtsnörp varje gång jag ser på den stackarn! -fear-.gif
MariaS
CITAT (Fny @ 08-07-2009, 08:31) *
av passiflora-fröna som jag sådde här för några veckor sedan har bara en tittat upp, och den ser inte så jätteglad ut. Den har liksom växt mot ljuset och hänger alldeles tunn och ämlig åt sidan. Borde jag försöka stötta upp den eller är det bättre att plantera om den lite djupare? humm... Jag vill så gärna att den ska överleva så jag för verkligen hjärtsnörp varje gång jag ser på den stackarn! -fear-.gif

Du kan sätta den lite djupare. Ställ sen ut den i skyddat skuggigt läge, så drar den inte iväg så mycket.

Om de andra fröna har lite problem med att gro, kan du ställa sådden i kylskåpet i 6veckor. Då brukar de komma igång.
Fny
passifloran klarar alltså utomhustemperaturer? Det visste jag inte...
MariaS
CITAT (Fny @ 08-07-2009, 09:19) *
passifloran klarar alltså utomhustemperaturer? Det visste jag inte...

De älskar livet på utsidan om sommaren. Mina får stå ute till september, innan de kommer in i växthuset. Den blå passionsblomman klarar t.o.m. att övervintra ute. (Har aldrig provat med min) De har en på ett torg i Lidköping, som växer där året runt.

Det kan nog finnas fler passisar som klarar det, men jag är lite dålig på vilka det är, men jag gissar att flaxss har kläm på det biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
De flesta krukväxter trivs bäst utomhus under sommaren, det är väl mest sånt som saintpaulia som stannar inomhus annars kan man ju ta ut det mesta, utomhusvistelse är rena hälsokuren för krukväxterna. (OBS! Inga krukväxter kan ställas i gassande sol på en gång, inte ens sånt som kaktusar utan de måste sakta vänja sig vid starkare ljus)
Fny
vad kul =) då ska jag definitivt låta flera stå ute! tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
sedan FINNS det tropiska passiflora som inte ska ha under +10c +15c (även om dom tål 0c) sådana trivs bäst i växthus, uterum, vinterträdgård, inglasade utrymmen m.m.

annars trivs dom flesta passiflora att vara ute om det är rätt väder. det dom gillar är del den starka solen (efter man avhärdat dom) plus gillar dom varma dagar med svala nätter. då växer dom bra och blommar mycket.

mina kommer ut när det är ca +5c +10c på dagarna (tar in vid frost) placerar dom först i halvskugga ev med fiberduk på och så stor dom där i ett par veckor. en del placerar jag direkt i solen då jag vet att dessa klarar av det.

efter avhärdning placerar jag dom så soligt jag kan, mycket och åter mycket vatten vill dom ha. sedan ger jag dom fullgödsel 1-3gånger i månaden (lite beroende väder).

sedan står dom ute tills den första frosten kommer och tas in och placeras under extraljus i ett fönster som håller ca +10c +20c. mina brukar blomma länge in på vintern också.

i feb-april planterar jag om mina i samma jord som citrusarna får. då även passiflora inte vill ha kalk. så sköter jag mina, och dom tropiska placerar jag i akvarium ute där det väldigt tidigt blir sommar varmt sedan om det är över +15c på nätterna står dom ute i ''det fria''.

lite fler som behagar attr blomma

[attachment=37730:7juliute...2009_006.JPG]

[attachment=37731:7juliute...2009_005.JPG]

det finns många ''härdiga'' arter/sorter bland annat dom två jag visar på bild. Edulis är en av dom lite tåligare. det som tål vintern är dom Förvedade delarna plus rötterna. ungtillväxt fryser veck vid -10c. sedan om man täcker dom (eller djupplantering) så klarar dom härdigaste med täckning vintertemperatur ner till -25c -30c.

mina på friland är döda dom klarade inte denna vintern och det beror på att jag låtit dom frysa ner utan att täcka plus är dom i dåliga lägen lägst denna vinter -15c, dom har klarat lägre innan men dock med mer snö och jag har täckt dom innan.

ska man ha dom på friland så planterar man dom i ett varmt och soligt läge. och planterar dom djupare som en ros i ren grus. nere vid rötterna har man fuktig och näringsrikjord.

när det frusit lätt så tar man ner rankorna och täcker dom ( detta ska man verkligen göra om man vill ha tidig blomning och få en stor passiflora plus om man har unga plantor). dom blir inte lika vackra som dom hade blivit med täckning plus unga plantor tål vinter sämre första åren. och sedan dom flesta (utom tropiska arter) tål dom första frostnätterna men ska ju in innan det blir för kallt.

OBS - ändrade fel skrivana ord
Alexander-VG-zon3
härdiga arter , dessa vet jag att dom tål en hel del. och med täckning tål dom vintertemparturer ned till -25c -30c. utan täckning (och utan snö) -10c -20c.
Passiflora incarnata - tåligast
Passiflora caerulea - känsligast
Passiflora lutea - mellan - tålig men växer dåligt under sommaren.
Fny
tack Flaxx för den bra infon! thanks.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 07-07-2009, 23:26) *

har kollat i alla mina passiflora böcker och försökt identifiera resterna av frukterna plus kollat kärnorna och plus kommit ihåg ''minnet''.

den ena jag sått va det som du skrev quadrangularis och den andra va ligularis nånting.
Fny
sedär, nu har äntligen fler passifloror tittat upp hos mig! tongue.gif säkert bara för att jag hotade att ställa in dem i kylskåpet... wink.gif
återkommer med foton ikväll!
Maggan H
CITAT (flaxss @ 08-07-2009, 11:49) *
härdiga arter , dessa vet jag att dom tål en hel del. och med täckning tål dom vintertemparturer ned till -25c -30c. utan täckning (och utan snö) -10c -20c.
Passiflora incarnata - tåligast
Passiflora caerulea - känsligast
Passiflora lutea - mellan - tålig men växer dåligt under sommaren.

Fina växter ni har och kul att så mycket kan få att blomma i Sverige! Spissar lite på P.incarnata för att plantera på vår uteplat, västerläge med väggar på två håll, borde ju gå bra. Men var hittar jag dessa? Vad heter den sk 'vanliga' som brukar finnas i handeln?
MariaS
CITAT (Maggan H @ 09-07-2009, 13:35) *
Fina växter ni har och kul att så mycket kan få att blomma i Sverige! Spissar lite på P.incarnata för att plantera på vår uteplat, västerläge med väggar på två håll, borde ju gå bra. Men var hittar jag dessa? Vad heter den sk 'vanliga' som brukar finnas i handeln?

Den heter P. careula, blå passionsblomma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon