|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
strandskatan
27-08-2009, 20:37
CITAT (Fny @ 26-08-2009, 10:22)  vad roligt att höra! =) har du någon bild som man kan få glutta på?  Lyckas inte få in bild här, men har lagt in bild på Allt om trädgård, trädgårdsforumet, så du kan titta där. Och grattis grattis till ökenrosorna, fick Bakkers katalog idag, de tar 254 kr styck för sådana. Du är rik!
CITAT Hur gör man när man krymper bilden då? Högerklicka på bilden du bill lägga in och välj "edit" eller "redigera" väl inne i paint eller vad det nu blir för program som öppnas väljer så kan man under en av flikarna i överkanten välja "ändra storlek" eller nåt dylikt - där brukar jag då skriva in "40" i stället för "100" på både höjd och bredd - då blir bilden 40 % av originalstorleken. DÄrefter sparar du och filen borde gå att läggas in här! =) CITAT Och grattis grattis till ökenrosorna, fick Bakkers katalog idag, de tar 254 kr styck för sådana. Du är rik!  yay
Mangostan, kiwi, dadel och trädtomat håller jag på med. Hade med mig mangostan hem från Thailand i vintras och satte i vanlig såjord i hög kruka i miniväxthus med extralyse. Den ena kärnan skalade jag, den andra inte, och båda kom upp. Ur den ena kom det två stycken och när jag planterade om dem till planteringsjord var rötterna så små att jag inte vågade dela kvarvarande kärna så de får stå ihop ett tag till. Tyvärr brändes de första bladen lite av vårsolen, men nu är jag försiktigare. De växer väldigt långsamt, har någon förslag på om de ska gödslas och med vad? Kiwi petade jag ned några kärnor av förra året, har stått inne tills iår. De tog sig ganska bra men torkade ut och vissnade och sedan kom de igen så på en har jag en lång ranka. Tror ni man ska toppa den? Nu är den i kallväxthus men till vintern blir det inomhus igen. Dadel grodde också av färsk frukt, men mina rum är så mörka att jag tror inte de trivs. Har fått tre blad på 2 år, det är väl långsamt? Gödning här? Mycket eller lite vatten? Trädtomaten växer ganska bra, men när jag toppar den grenar den sig inte utan blir bara en ny stam i alla fall. Har hänt med samtliga plantor. Här är några bilder.
[attachment=41649:mangostan.JPG]
[attachment=41650:kiwiranka.JPG]
Andreas L
07-09-2009, 20:32
Hej. Bättre sent än aldrig Här kommer några av vårens frösådder. Först ut har vi en Argyreia nervosa, Hawaian baby woodrose. En klättrare med mycket fina blommor. Fröna används bla i religiösa riter. Argyreia nervosa.jpg Sen har jag en Mucuna pruriens som jag sådde på påskafton. Den slingrar sig i fönstret och växer så det knakar! Växer vilt i bla Indien och på Sri Lanka. Fröna eller rättare sagt bönorna, har visat sig innehålla L-dopa och har därför uppmärksammats inom forskning i Alzheimers sjukdom. En Hoodia gordonii syns även på bilden Mucuna pruriens.jpg Sist ut idag, är den superintressanta Tabernanthe iboga. En spektakulär medicinalväxt som botar narkomani. Tabernanthe iboga2.jpg Hoppas nu att det funkar med inlägget! Bilder å allt....
CITAT (Andreas L @ 07-09-2009, 21:32)  Hej. Bättre sent än aldrig Här kommer några av vårens frösådder. Först ut har vi en Argyreia nervosa, Hawaian baby woodrose. En klättrare med mycket fina blommor. Fröna används bla i religiösa riter. Argyreia nervosa.jpg Sen har jag en Mucuna pruriens som jag sådde på påskafton. Den slingrar sig i fönstret och växer så det knakar! Växer vilt i bla Indien och på Sri Lanka. Fröna eller rättare sagt bönorna, har visat sig innehålla L-dopa och har därför uppmärksammats inom forskning i Alzheimers sjukdom. En Hoodia gordonii syns även på bilden Mucuna pruriens.jpg Sist ut idag, är den superintressanta Tabernanthe iboga. En spektakulär medicinalväxt som botar narkomani. Tabernanthe iboga2.jpg Hoppas nu att det funkar med inlägget! Bilder å allt....  Mycket fina bilder och fin anläggning vid fönstret till elefantvindan
Efter en sömnlös natt och lite surfande, upptäkte jag att kakin visst är en ganska härdig typ! Klarar visst ner till -15! Mina fyra som finns kvar, får väl fikonbehandling till vintern då.
Alexander-VG-zon3
08-09-2009, 09:24
CITAT (MariaS @ 08-09-2009, 08:57)  Efter en sömnlös natt och lite surfande, upptäkte jag att kakin visst är en ganska härdig typ! Klarar visst ner till -15! Mina fyra som finns kvar, får väl fikonbehandling till vintern då.  ja du har nog inte läst när jag har skrivit det till dig att den tål frost. men det är väl roligt att du upptäckte det nu. i usa växer den klimat som får lägre än så, och borde nog kunna funka i sverige i bra zon 0-1 lägen exempel i skåne. problemet är ju att den blommar sent så har man den på friland får man nog inte frukt.
Det är inte alltid helt klart vad du menar i dina förklaringar. Från att tåla frost till att tåla -15 är väl i alla fall en viss skillnad!
Attan så spännande!  Nu springer jag till mataffären och köper avocado, kiwi, papaya, passionsfrukt och mango för plantering. Kanske en dum fråga - räcker det för tillfället att ställa dem i fönstret med sol ca 7 timmar/dag, eller behövs extrabelysning?
Alexander-VG-zon3
09-09-2009, 12:08
CITAT (MariaS @ 08-09-2009, 12:31)  Det är inte alltid helt klart vad du menar i dina förklaringar. Från att tåla frost till att tåla -15 är väl i alla fall en viss skillnad! http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...578&hl=kakiCITAT (MariaS @ 08-09-2009, 12:31)  Det är inte alltid helt klart vad du menar i dina förklaringar. Från att tåla frost till att tåla -15 är väl i alla fall en viss skillnad! ursäkta att jag skrev frost istället för minusgrader.
Alexander-VG-zon3
09-09-2009, 12:18
CITAT (lovwal @ 09-09-2009, 12:45)  Attan så spännande!  Nu springer jag till mataffären och köper avocado, kiwi, papaya, passionsfrukt och mango för plantering. Kanske en dum fråga - räcker det för tillfället att ställa dem i fönstret med sol ca 7 timmar/dag, eller behövs extrabelysning? avokado, mango, passionsfrukt är enkla och gror oftast åretrunt. har själv sått dessa mitt i vintern i ett norrfönster utan extra ljus. papaya är känslig och bör sås under våren-försommaren i ett ljust fönster. kiwi sås när som men ge extra ljus om det är mörkt ute, dessa sås ytligt. gror inte kiwin kan man pröva med att ge fröna en köldperiod.
CITAT (flaxss @ 09-09-2009, 13:18)  avokado, mango, passionsfrukt är enkla och gror oftast åretrunt. har själv sått dessa mitt i vintern i ett norrfönster utan extra ljus.
papaya är känslig och bör sås under våren-försommaren i ett ljust fönster. kiwi sås när som men ge extra ljus om det är mörkt ute, dessa sås ytligt. gror inte kiwin kan man pröva med att ge fröna en köldperiod. Tack flaxss!
Så många roliga och vacka växter ni sått frön av- det ska bli kul se framöver vad det blir av allt. Det enda som börjar gro här, är lite frön från frukter som brorsans fru tog med sig från Thailand: Pithaya, Sapodill, Longan och Rambutan. Än så länge har jag fått massor små mini-Pithayor, men Rambutan och Longan har man börjar kunna ana små skott på väg upp. Lite sent på året egentligen, men jag har frön kvar att plantera till våren - men kunde inte vänta med allt till dess  Få hur mycket som tar sig. Även ett gäng vanliga passionsplantor på väg upp, från frön av vanliga köpefrukter. Tänkte dom kunde vara ett bra komplement till min köpta passionsblomma
Maggan H
10-09-2009, 16:32
Kul med Rambutan, skicka gärna upp kort när det kommit upp. Jag satte en kärna för några år sen som inte ville gro. Och Sapodill o Longan har jag aldrig hört ens, vad är det? Foto, foto, gärna även på fröer och kärnor!
CITAT (Maggan H @ 10-09-2009, 17:32)  Kul med Rambutan, skicka gärna upp kort när det kommit upp. Jag satte en kärna för några år sen som inte ville gro. Och Sapodill o Longan har jag aldrig hört ens, vad är det? Foto, foto, gärna även på fröer och kärnor!  Jag lovar fota senare, när det syns lite mer av skotten - dom är pyttesmå än så länge  Kommer samtidigt plocka fram lite av dom fröer och kärnor jag har och fota samtidigt. Sapodill och Longan är väl inte direkt mina favoritfrukter, men brorsan gillar dom. Jag tänkte aldrig på att fota dom själv innan jag åt upp dom..... Så här ser Sapodill ut i alla fall: http://www.fruktogront.se/modules/produkte....php?pageId=209Här är Longan: http://www.fruktogront.se/modules/produkte....php?pageId=532Bredvid varandra var dom väldigt lika, och smakade även ganska så snarlikt varandra.
Andreas L
13-09-2009, 13:25
Har sått lite nya fröer lagom för att kunna piffa upp höstens lite gråare dagar. Två arter har redan tittat upp ur jorden Mimosa hostilis & Tamarindus indica. Väntar på att Mitragyna speciosa fröerna förhoppningsvis kommer att gro! /Andreas
Maggan H
13-09-2009, 18:59
Låter intressant Andreas, hoppas dom gror! Och tack för infon om dina frukter, russin, den ena som blir 30 m kan ju bli häftig! Själv ska jag så Trädtomat som jag blev tipsad om i en annan tråd.
CITAT (Maggan H @ 13-09-2009, 19:59)  Och tack för infon om dina frukter, russin, den ena som blir 30 m kan ju bli häftig!  Absolut - jag behöver skugga i trädgården
Orkidétjuven
14-09-2009, 09:17
Nu har det hänt lite saker i sådderna sen sist. Det som hitills inte har grott än är Nikaupalmerna, ( ja det kan ju ta tid), Trädfuschia och fröna jag pillade ur fågelspillning. Samt Nya zeelänska irisen (Libertia peregrinans)[attachment=41982:libertia...and_iris.jpg] Men jag ger det lite mer tid.
Dessutom pillade jag ner lite frön av Rengarenga liljor (Arthropodium cirratum) innan vi far till Tonga. Och där hade allt grott efter bara två veckor. [attachment=41981:Rengarenga.jpg]
Det mesta andra har grott bra. En kaka beak har tittat upp. [attachment=41976:Kakabeak.jpg]
Flaxen är full fart, lika så lacebarken. [attachment=41980:Flax.jpg] [attachment=41979:Lacebark.jpg]
Kowahien gror också bra. [attachment=41978:Kowahi.jpg]
Första karon har tittat upp idag med och den har redan vuxit en cm sen jag tog bilden. [attachment=41977:Karo.jpg]
Karakan har skjutit en lång rot, men inget har tittat upp hittills.
Maggan H
14-09-2009, 17:18
Oj vad häftiga sådder!  Grattis till alla!
Andreas L
17-09-2009, 11:22
Tjooohooo! Idag tittar några nya exotiska höstsådder upp Desmanthus illinoensisLeonotis leonurusTagetes lucidaÄven fler Mimosa hostilis har tittat fram. Lägger upp bilder när dom blivit lite större...
Maggan H
17-09-2009, 18:40
Grattis Andreas till alla nykomlingar! Leonotis, blir inte den jättestor innan du kan plantera ut dem? Hade såna förra sommaren, de blev över 2½ m höga innan hösten.... Hoppas du har stort varmväxthus!  Och Tagetesen, vad är det för sort som du har sått nu? Här är en nytagen bild på min Papaya, den enda jag har sparat, står i uterummet; ytterligare 2 står i växthuset och 4 finns i skolans matsal.... [attachment=42123:P9120003.JPG]
Alexander-VG-zon3
17-09-2009, 19:33
nu har jag köpt lite mer frön köpt men inte fått Michelia figo Michelia champaca - kallades innan för Magnolia. och är tropiska arter ur familjen magnolia. städsegröna och doftande vackra blommor. kommer från syd/östra Asien. innan dess har jag sått lite andra citrus som Citrus × amara - Pomerans och Citrus maxima - Pompelmus och Citrus × aurantiifolia - Key lime . CITAT (Maggan H @ 17-09-2009, 19:40)  Här är en nytagen bild på min Papaya, den enda jag har sparat, står i uterummet; ytterligare 2 står i växthuset och 4 finns i skolans matsal.... vilken jätte fin papaya  CITAT (Andreas L @ 17-09-2009, 12:22)  Tjooohooo! Idag tittar några nya exotiska höstsådder upp  grattis  CITAT (Orkidétjuven @ 14-09-2009, 10:17)  Nu har det hänt lite saker i sådderna sen sist. grattis det ser ju bra ut och verka växa till sig fintö
Andreas L
19-09-2009, 10:10
CITAT (Maggan H @ 17-09-2009, 19:40)  Grattis Andreas till alla nykomlingar! Leonotis, blir inte den jättestor innan du kan plantera ut dem? Hade såna förra sommaren, de blev över 2½ m höga innan hösten.... Hoppas du har stort varmväxthus!  Och Tagetesen, vad är det för sort som du har sått nu? Här är en nytagen bild på min Papaya, den enda jag har sparat, står i uterummet; ytterligare 2 står i växthuset och 4 finns i skolans matsal.... [attachment=42123:P9120003.JPG] Ja, Leonotisarna hinner nog bli ganska stora innan våren. Satt några frön för skoj skull och sparar de flesta tills i början av nästa år. Skulle gärna vilja har ett varmväxthus men det får duga med terrarium tills jag hittat något bra växthus att hyra in mig på Tagetessorten heter Tagetes lucida och jag tror att alla fröna som jag satte har grott. Resten donerar jag till Göteborgs botaniska trädgård. Funderar på att köpa Tagetes erecta frö också... Verkligen fin papaya du har!!!
Orkidétjuven
23-09-2009, 07:36
Nu har jag precis sått en ny omgång frön. 24 st frön av Kohekohe (Dysoxylum spectabile). [attachment=42353:kohe_f.jpg] Upp till 15 meter högt träd. Fuktiga områden i kustskogar. Blommar direkt ifrån stammen och frukterna är väldigt uppskattad av flera fågelarter och tyvärr possums. Possums inte bara äter frukten utan även, knoppar och blommor och har en tendens att ringbarka trädet innan de flyttar vidare till nästa ngt vilket nu lett till att trädet nu är ganska ovanligt i vilt tillstånd. 5 st frön av barrträdet Miro (Prumnopitys ferruginea) [attachment=42354:11.jpg] Stort barrträd upp till 25 meter. Fuktiga skogar och även där uppskattad av flera fågelarter och tyvärr possums. vilket lett till att trädet nu är ganska ovanligt i vilt tillstånd. Dessutom har stora områden skövlats så få stora träd finns kvar. Så håll nu tummarna så att det gror. Jag kan oxå passa på att fråga om Clematis paniculata är ngn art som går att få tag på hemma i sverige? CITAT (flaxss @ 17-09-2009, 20:33)  Michelia figo
Michelia champaca - kallades innan för Magnolia. och är tropiska arter ur familjen magnolia. städsegröna och doftande vackra blommor. kommer från syd/östra Asien. Jag är lite nyfiken på den så berätta gärna hur det går. Var köpte du fröna ifrån?
Alexander-VG-zon3
23-09-2009, 12:26
CITAT (Orkidétjuven @ 23-09-2009, 08:36)  Nu har jag precis sått en ny omgång frön.
24 st frön av Kohekohe (Dysoxylum spectabile). [attachment=42353:kohe_f.jpg] Upp till 15 meter högt träd. Fuktiga områden i kustskogar. Blommar direkt ifrån stammen och frukterna är väldigt uppskattad av flera fågelarter och tyvärr possums. Possums inte bara äter frukten utan även, knoppar och blommor och har en tendens att ringbarka trädet innan de flyttar vidare till nästa ngt vilket nu lett till att trädet nu är ganska ovanligt i vilt tillstånd. vilket vackert träd, går det äta frukterna? googlade och den hade ju väldigt vackra blad och frukter också. CITAT (Orkidétjuven @ 23-09-2009, 08:36)  5 st frön av barrträdet Miro (Prumnopitys ferruginea) [attachment=42354:11.jpg] Stort barrträd upp till 25 meter. Fuktiga skogar och även där uppskattad av flera fågelarter och tyvärr possums. vilket lett till att trädet nu är ganska ovanligt i vilt tillstånd. Dessutom har stora områden skövlats så få stora träd finns kvar.
Så håll nu tummarna så att det gror. klart vi ska hålla tummarna, hoppas att dom gror. CITAT (Orkidétjuven @ 23-09-2009, 08:36)  Jag kan oxå passa på att fråga om Clematis paniculata är ngn art som går att få tag på hemma i sverige? den borde att gå att få tag på i sverige, men den har fått nytt namn så den heter Clematis terniflora - Stor vippklematis. CITAT (Orkidétjuven @ 23-09-2009, 08:36)  Jag är lite nyfiken på den så berätta gärna hur det går. Var köpte du fröna ifrån? [attachment=42371:PICT0019.JPG] fröpåsen kom nu i veckan, och fröna att sådda varmt och ljust. skårade lite i skalet och dom svällde upp snabbt i ett dygns vattenbad. nu bara hoppas på att dom vill gro. har sått 5st och sparar resten om nåt skulle gå fel. den står nära magnolia och får doftande blommor, städsegröna blad, kommer från södra Kina tror jag och trivs i tropiskt-subtropiskt klimat. blir ca 3-5m hög. den köpte jag från min favorit sajt Ebay.
ujuj. måste nog köpa några nya spaljéer, mina ametistrankor börjar klättra på allt runtomkring, inklusive varandra och alla andra plantor. Pengaträden verkar vara mest attraktiva att klättra på just nu. Börjar ifrågasätta visheten i att nästan bara så klätterväxter...
Maggan H
24-09-2009, 16:50
Jo, dom kan klänga dom!
Orkidétjuven
24-09-2009, 22:22
CITAT (flaxss @ 23-09-2009, 13:26)  vilket vackert träd, går det äta frukterna?
"den står nära magnolia och får doftande blommor, städsegröna blad, kommer från södra Kina tror jag och trivs i tropiskt-subtropiskt klimat. blir ca 3-5m hög. den köpte jag från min favorit sajt Ebay. Tror inte frukterna går att äta tyvärr. Eller det är inte mycket att äta om det går. Frukten är indelad i tre kapslar och varje kapsel har tvä till tre stora frön. Inte mycket plats för fruktkött. hehe. Trädet blommar ena året bara för att sätta frukt nästa år. Under det året blommar inte trädet alls. Jo de står nära magnolior och som du nämt tidigare så fördes de tidigare till magnolia med. " Morphological data and molecular data recently showed that the genus Michelia is very closely related to subgenus Yualania of genus Magnolia." wikipedia. Ska bli intressant och se hur det går. Jag provade så Magnolia grandiflora från frön jag plockat själv 2 år sen, men jag var nog lite slarvig och inget grodde tyvärr.
Måste bara få uppdatera läget för mina klätterväxter... Har idag införskaffat några spaljéer åt dem, så iallafall de flesta och största får klättra ordentligt! Är framförallt väldigt förtust i de svarta sakerna som jag satte passifloror i... bauhaus, rekommenderas! Skitsnygga!
Rosmarin
28-09-2009, 11:11
CITAT (Fny @ 27-09-2009, 17:19)  Måste bara få uppdatera läget för mina klätterväxter... Har idag införskaffat några spaljéer åt dem, så iallafall de flesta och största får klättra ordentligt! Är framförallt väldigt förtust i de svarta sakerna som jag satte passifloror i... bauhaus, rekommenderas! Skitsnygga! Jättesnyggt!
Jag har visst fått helfnatt på fruktfröer och stoppar ner allt jag kommer över hemma. Helt fel årstid, men spela roll - går det så går det. Jag har något roligt pyssla med i vinter i alla fall Mangon börjar gro, men jag läste alldeles nyss här att nektarin ska stå kallt och sedan planteras i sin yttre kärna. Hm, jag gjorde som med mangon - knäckte yttrehöljet och tryckte ner i jorden direkt. Kan man ställa i kylen en tid eller är den bara att kasta ? Rambutanen har vuxit och är ca 1 dm nu. Likaså min Longan. Massor med små Pithayor har jag, men eftersom det är kaktus så växer dom inte så snabbt. Några ananasfrön är satta, men bladrosetten dog däremot - trots att den var så fin. Ett gäng pyttesmå frön från ett fikon la jag förra veckan i en kruka och dom börjar redan gro - kan det blir nåt roligt av dom tro ? Frön från Kiwi - är det värt ett försök ?
vad roligt russin! ser fram emot hur det ser med dina fruktplantor!
blomkronan
29-09-2009, 07:59
CITAT (russin @ 28-09-2009, 23:23)  Ett gäng pyttesmå frön från ett fikon la jag förra veckan i en kruka och dom börjar redan gro - kan det blir nåt roligt av dom tro ?
Frön från Kiwi - är det värt ett försök ? Fikon satte jag föra året på vintern då jag oxå fick frukt-frö-noja Min fikon är i dag över en meter har haft den i växthuset i sommar. Kiwi satte jag oxå... samma med den stått i växthuset i år och är en meter ca. Här hitta jag en bild jag tagit för en månad sedan fikonet hade växt så den hängde över min soffa  [attachment=42591:DSC02868.JPG] Den kommer från köpe frukt, det tråkiga är bara att man inte kan få frukt av den... Det är vist bara speciella sorter som kan få frukt, som Borgholms fikon. Men det är roligt att ha en som man har "gjort" själv  Mangon, min kom inte långt... den vill vist stå djupt för att trivas, min har haft "vanlig" kruka hela tiden  ska sätta om den i vår... två blad och ca 15 cm har kommit på ett år.
CITAT (blomkronan @ 29-09-2009, 08:59)  Fikon satte jag föra året på vintern då jag oxå fick frukt-frö-noja Min fikon är i dag över en meter har haft den i växthuset i sommar. Kiwi satte jag oxå... samma med den stått i växthuset i år och är en meter ca. Här hitta jag en bild jag tagit för en månad sedan fikonet hade växt så den hängde över min soffa  [attachment=42591:DSC02868.JPG] Den kommer från köpe frukt, det tråkiga är bara att man inte kan få frukt av den... Det är vist bara speciella sorter som kan få frukt, som Borgholms fikon. Men det är roligt att ha en som man har "gjort" själv  Mangon, min kom inte långt... den vill vist stå djupt för att trivas, min har haft "vanlig" kruka hela tiden  ska sätta om den i vår... två blad och ca 15 cm har kommit på ett år. Oj så fina blad fikonet har - hoppas mina fortsätter växa och bli så  Trist bara att det tydligen inte kan bli frukt på dom - för det hade varit något att se fram mot om några år. Hur är det med kiwi från frön då ? Låter som om det kan bli roligt stoppa sådana i jord oxå - men kan dom bli fruktbätare någon gång ? Har jag fattat rätt att kiwi är en klängväxt ? Nåja - har kiwi hemma - så jag får käka lite idag och spara lite frön Sedan kommer jag nog sätta ett gäng av alla sorter till våren oxå - så får vi se vilka som blir finast sen.
jag sådde bland annat frön från grön kiwi den 11 september - idag har fyra små rackare brutit jord!
Inte så jätte exotiskt kanske, men idag kom en pytteliten planta av Ambraträd upp, efter bara 1 vecka! Kunde inte låta bli att tjuvtitta på allt annat jag sått också, och en blåregn hade också kommit upp. Dessutom hade det yttre skalet på mina mest efterlängtade frön (Camellia sianensis) faktiskt spruckigt, vilket jag hoppas är ett gott tecken
Maggan H
02-10-2009, 20:44
Kul med era experiment! Klart man ska testa och se vad man kan dra upp, även om de inte kommer att ge någon frukt. Min Kiwi har stora fina blad, de är 4-5 år gamla och står i österläge på garageväggen. Fikon inomhus?  Nä, mina luktar kattpiss så de får vara ute i förrådet i vinter.
CITAT (Maggan H @ 02-10-2009, 21:44)  Min Kiwi har stora fina blad, de är 4-5 år gamla och står i österläge på garageväggen. oj så roligt.  har du någon bild?
blomkronan
04-10-2009, 19:49
Jag var ut i växthuset för att ta kort på kiwin... men jag kom inte fram till den  för mycket växter i vägen... Men då kom jag på att jag inte visat min "Echium Pininana" som jag sådde 26/8-08 och berätta om i början av denna tråd (sid 1) Så här ser den ut idag  Jag jag haft den i denna lilla kruka hela sommaren i växthuset, hade jag gett den större kruka hade den nog vuxit mera  Till våren ska den få större kruka. 30/11-08 var den så här liten... [attachment=42815:DSC00722.JPG] Idag ser den ut så här  [attachment=42814:DSC03088.JPG] ska bli så här... (kanske)[attachment=42816:6227.jpg] Bladen är extremt taggiga... får använda handskar då jag plockat bort torra blad.
Orkidétjuven
05-10-2009, 05:03
Häftig
mycket tufft!  Ska bli kul att se hur den utvecklas!
Maggan H
05-10-2009, 07:40
Ojoj, den är döhäftig, blomkronan!  Hoppas du får den riktigt stor och/eller åtminstone i blom! Blommar den på hela stammen? Verkligen en originell växt.
varghem
05-10-2009, 07:40
Vad jag förstått behöver kivi han- och honplanta?? Finns någon självfertil men inga sådda från köpefrukt tror jag.
Orkidétjuven
10-10-2009, 04:32
Jag ser att det är ngt som börjat växa under jorden. Jag gick igenom jorden försiktigt och ser ngra frön/nöt som börjar gro. De har skickat ut en lång avstickare som grävt sig ner. Jag minns inte vad det var? Antagligen ngt jag plockat som jag inte heller vet vad det var, Jag hittade en del röda bär på marken i höstas minns jag som jag inte minns vart de försvann? KAnske jag pillade ner dem där? Återstår att se
Andreas L
16-10-2009, 12:24
Fick ett litet paket med frön från Brasilien för ca en månad sedan. Många har redan grott Lägger upp en bild på en liten rackare. Arten är Banisteriopsis caapi och är en lian. [attachment=43254:B.caapi_...seedling.JPG]
Maggan H
16-10-2009, 13:27
CITAT (lovwal @ 03-10-2009, 08:57)  oj så roligt.  har du någon bild? Sorry, missade detta! Hittar bara en äldre bild från 2007, idag är den helt uppåt väggarna!  Ska ta ett nytt foto nästa år när de nya bladen kommit. [attachment=43258:Kiwi.jpg] CITAT (Andreas L @ 16-10-2009, 13:24)  Fick ett litet paket med frön från Brasilien för ca en månad sedan. Många har redan grott Lägger upp en bild på en liten rackare. Arten är Banisteriopsis caapi och är en lian. [attachment=43254:B.caapi_...seedling.JPG] LIAN??  Hjälp, var ska du ha den?  Är den härdig så den åtminstone kan vara ute?
Andreas L
16-10-2009, 15:05
Ja, det blir spännande! Dom är riktigt slingriga och fina... Kommer att sälja en del till våren när dom vuxit till sig lite. Dom är tydligen ganska lätta att vänja vid torrare luft så det kan nog bli en kul växt att ha i vardagsrummet Mycket ljus bara...
blomkronan
17-10-2009, 08:55
CITAT (Andreas L @ 16-10-2009, 16:05)  Ja, det blir spännande! Dom är riktigt slingriga och fina... Kommer att sälja en del till våren när dom vuxit till sig lite. Dom är tydligen ganska lätta att vänja vid torrare luft så det kan nog bli en kul växt att ha i vardagsrummet Mycket ljus bara...  Lian va häftigt  sälja säger du..... här har du en köpare  hör av dig när det är dax  26/8-08 satte jag mina väderkvarnspalmsfrön... och den växer såååå sakta men så här långt har den växt på ett år. (Det var bara en som grodde av 10 frön) [attachment=43298:DSC03187.JPG] [attachment=43299:DSC03190.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|