|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Lady Hamilton
01-02-2009, 15:15
Bacopa? Den har jag aldrig tidigare sått.......kan den få vara med här? den är ju i allafall i mitt tycke lite exotisk I vilket fall så haf jag sått Blå o Vit, pelleterade frön köpta från Thompson&Morgan
Maggan H
01-02-2009, 17:08
Det är väl klart, jag har också beställt frö av den vita!
Hej Allesammans! Hoppar in i den här tråden med det exotiska jag har sått (än sålänge) Brukar ju vara svårt att få stopp på sig själv när man kommit igång med årets sådd. Några fröer till gör väl inget...... Musa Velutina Annona Muricata Clitoria Ternatea Tacca Integrifolia -"- Chantieri sp Robusta Passiflora Amethystina -"- Mollissima -"- Elidus V Flavicarpa -"- Granadilla Och så en perenn: Astragalus Asclepiadoides (Har även sått vit, blå och röd Klockviolbuske. Men det är ju en annan tråd  ) Så nu springer man runt och försöker locka upp dom små liven. Tålamod är svårt ibland MvH Idomin
Nu haver jag fotat. Annona squamosa - sockerannona [attachment=30269:Annona_muriale.jpg] Citrus retikulata - mandarin [attachment=30270:Citrus_retikulata.jpg] Kiegela africana - korvträd [attachment=30271:Kiegela_afrikana.jpg] Måste ju säga att de växer på bra de små... Sen såg jag att en passiflora suberosa just sett dagens ljus
Maggan H
01-02-2009, 21:02
Vilken fantastisk fin färg korvträdet har! Riktigt grönt!
CITAT (Maggan H @ 01-02-2009, 21:02)  Vilken fantastisk fin färg korvträdet har! Riktigt grönt!  ...och växer så det knakar! Har ju redan andra bladparet på gång! Och lite roligt var det också... Jag vet många som försökt, men aldrig fått dem att gro!
Sussie F-Flower
01-02-2009, 23:12
CITAT (MariaS @ 01-02-2009, 21:07)  Och lite roligt var det också... Jag vet många som försökt, men aldrig fått dem att gro! Vart ska sleven vara... om inte i grytan...!!!
blomkronan
02-02-2009, 00:38
Ett frö jag plocka i thailand  Så här växte den i sanden... [attachment=30283:DSC01686.JPG] Fröet... [attachment=30282:DSC01914.JPG] Planterad... hemma i sand. [attachment=30284:DSC01915.JPG] Frågan är bara VAD är detta? Det kommer från ett jätte stort träd med stora blad... jag har en bild på trädet men det är "för stort" (Jag vet inte hur man gör för att minska storleken på bilder tyvärr  )
Maggan H
02-02-2009, 08:37
CITAT (blomkronan @ 02-02-2009, 00:38)  Ett frö jag plocka i thailand  Så här växte den i sanden... [attachment=30283:DSC01686.JPG] Fröet... [attachment=30282:DSC01914.JPG] FRÖ??? Ja f'låt, det är det ju faktiskt, men det är ju baoutastort, HUR stort blir då inte mamman??? Skulle vara kul att få reda på vad det är, har aldrig sett såna 'frön' förut, har ingen susning alls! CITAT (Idomin @ 01-02-2009, 17:59)  Hej Allesammans! Hoppar in i den här tråden med det exotiska jag har sått (än sålänge) Brukar ju vara svårt att få stopp på sig själv när man kommit igång med årets sådd. Några fröer till gör väl inget...... Musa Velutina Annona Muricata Clitoria Ternatea Tacca Integrifolia -"- Chantieri sp Robusta Passiflora Amethystina -"- Mollissima -"- Elidus V Flavicarpa -"- Granadilla Och så en perenn: Astragalus Asclepiadoides (Har även sått vit, blå och röd Klockviolbuske. Men det är ju en annan tråd  ) Så nu springer man runt och försöker locka upp dom små liven. Tålamod är svårt ibland MvH Idomin Hej Idomin o välkommen hit!  Det var många intressanta växter du har på gång, Tacca Chantieri, låter högintressant, har du inga bilder på moderplantorna? Man blir så nyfiken....
Vilket frö!!
Grönberg
02-02-2009, 09:57
Det finns tydligen ett hyfsat stort intresse här för exotodling, vore kul med en egen länk i forumet som handlar om just detta. Hur man upptäcker olika microklimat i trädgården, lägg till murar och sten, en liten häck som ger lä, man kan vinna ett par grader nära huset, etc. Det finns massor man kan odla som kanske inte skulle växa här, go for it! Btw, palmfröna jag sådde - Trachycarpus Fortunei (väderkvarnspalm) grodde efter 10 dagar  . Jag blandade ett 20-tal frön med kaktusjord efter att jag först hade dem 48 timmar i vatten, och la dem i en plastbox med lock, placerade dem ovanpå kylskåpet, där det är 25-27 grader varmt, kollar varje dag så att det inte blir för torrt och inte heller för blött. Första planteringen av fröna blir i vanliga plastmuggar som jag gör dräneringshål i, ska ställa dem på stora brickor inomhus för att underlätta vattning. Om alla palmfröna gror (14 olika sorter - tot 140 frön) så får jag lite att göra
CITAT (blomkronan @ 02-02-2009, 00:38)  Ett frö jag plocka i thailand  Så här växte den i sanden... [attachment=30283:DSC01686.JPG] Fröet... [attachment=30282:DSC01914.JPG] Planterad... hemma i sand. [attachment=30284:DSC01915.JPG] Frågan är bara VAD är detta? Det kommer från ett jätte stort träd med stora blad... jag har en bild på trädet men det är "för stort" (Jag vet inte hur man gör för att minska storleken på bilder tyvärr  ) Googla lite på Barringtonia asiatica, kanske är det något sådant... MVH/clivia
CITAT (Maggan H @ 02-02-2009, 08:37)  Hej Idomin o välkommen hit!  Det var många intressanta växter du har på gång, Tacca Chantieri, låter högintressant, har du inga bilder på moderplantorna? Man blir så nyfiken....  Tackar för välkomnandet! Enligt uppgift skall den vara som en "vanlig" svart Demonblomma, fast större och kraftigare. Bifogar en lånad bild på blomman. [attachment=30290:Tacca_Ch..._Robusta.jpg] Enligt den jag köpt fröerna av kom dom från Australien 22/12 och skall ha mycket god grobarhet. Bara att hoppas alla 8 gror. MvH Idomin
CITAT (Idomin @ 02-02-2009, 12:08)  Tackar för välkomnandet! Enligt uppgift skall den vara som en "vanlig" svart Demonblomma, fast större och kraftigare. Bifogar en lånad bild på blomman. [attachment=30290:Tacca_Ch..._Robusta.jpg] Enligt den jag köpt fröerna av kom dom från Australien 22/12 och skall ha mycket god grobarhet. Bara att hoppas alla 8 gror. MvH Idomin Hmmm. Undrar om man ska hoppas på att ngn av alla fröna i påsen "Australiska växter" som jag och Maggan H har sått..... Ja det ska vi definitivt!
Hejsan: Nu Har några av mina sådder kommit upp. Det är jordnöt, jakaranda, clementin. Litchien och kix´win växer och mår bra. Men var skall jag egentligen ha kiwin óch litchien nu när de kommit upp? Nu har jag dem i pannrummet med extra belysning.
mera bilder
mera bilder
Det är jakaranda, jordnöt jordnöt, clementin och mera jakaranda.
Maggan H
02-02-2009, 18:14
CITAT (djur7 @ 02-02-2009, 18:12)  Hejsan: Nu Har några av mina sådder kommit upp. Det är jordnöt, jakaranda, clementin. Litchien och kix´win växer och mår bra. Men var skall jag egentligen ha kiwin óch litchien nu när de kommit upp? Nu har jag dem i pannrummet med extra belysning. mera bilder
mera bilder Efter uppkomst, svalt och ljust. Jag har mina sådder under lysrör, när det är tänt ca 14 timmar/dygn är det 16-20 grader, vid släckt 8-10 grader.
CITAT (Maggan H @ 02-02-2009, 19:14)  Efter uppkomst, svalt och ljust. Jag har mina sådder under lysrör, när det är tänt ca 14 timmar/dygn är det 16-20 grader, vid släckt 8-10 grader. Tack för snabbt svar.
blomkronan
02-02-2009, 22:38
CITAT (clivia @ 02-02-2009, 10:38)  Googla lite på Barringtonia asiatica, kanske är det något sådant... MVH/clivia  yes... det var det... va kul att få veta vad det är... HUR VISSTE DU DET??????? Ett frö kan transportera sig via havet i upp till 2 år!! trädet blir mellan 7-25 meter högt, och är giftig!!! Förr användes giftet till att döda fiskar mé, men det stog inte hur! Såg bilder på att dom planterat fröna i jord... medeltemperaturen är 27 grader där dom växer och 88 % luftfuktighet. Jag har mitt frö i akvariumet där får jag mellan 60-90 % fuktighet och temperaturen ligger runt 26 när lampan är tänd... hoppas jag lyckas få den gro det vore "skit" kul  Clivia
CITAT (MariaS @ 02-02-2009, 12:58)  Hmmm. Undrar om man ska hoppas på att ngn av alla fröna i påsen "Australiska växter" som jag och Maggan H har sått..... Ja det ska vi definitivt! Själv behöver jag ju bara en. Om mer än ett frö gror finns det ju plantor över till andra. Hoppas ni hjälper till och "tänker" upp dom. MvH Idomin
Sussie F-Flower
02-02-2009, 23:20
CITAT (Idomin @ 02-02-2009, 23:14)  Själv behöver jag ju bara en. Om mer än ett frö gror finns det ju plantor över till andra. Hoppas ni hjälper till och "tänker" upp dom. MvH Idomin Då ska jag tänka hela natten....! En otroligt häftig växt!
Maggan H
03-02-2009, 08:28
CITAT (Idomin @ 02-02-2009, 23:14)  Själv behöver jag ju bara en. Om mer än ett frö gror finns det ju plantor över till andra. Hoppas ni hjälper till och "tänker" upp dom. MvH Idomin Här har inte sovits en blund i natt, jag har bara tänkt och tänkt!  CITAT (MariaS @ 02-02-2009, 12:58)  Hmmm. Undrar om man ska hoppas på att ngn av alla fröna i påsen "Australiska växter" som jag och Maggan H har sått..... Ja det ska vi definitivt! Man lever på hoppet! Fast mina australier är bara pyttesmå plantor, hur ser dina ut, Maria? Jag har bara en större röd, men jag tycker att alla småplantorna har röd stjälk och gröna hjärtblad.
CITAT (Maggan H @ 03-02-2009, 08:28)  Här har inte sovits en blund i natt, jag har bara tänkt och tänkt!  Man lever på hoppet! Fast mina australier är bara pyttesmå plantor, hur ser dina ut, Maria? Jag har bara en större röd, men jag tycker att alla småplantorna har röd stjälk och gröna hjärtblad. Mina australiensar ser mest ut som smörgåskrasse. 2cm höga och sen har det inte hänt mer. Väntar och väntar...... näe, det har inte hänt mer...
Å hej vad de går! Nu har redan 3 jacarandafrön tittat upp, så nu måste jag åka och köpa roddijord också...
ALLA 20 Jacarandafröna har grott.  Herregud, vad gör jag med alla dom... Hade ju bara tänkt mig ett....
blomkronan
05-02-2009, 21:14
CITAT (MariaS @ 05-02-2009, 17:02)  ALLA 20 Jacarandafröna har grott.  Herregud, vad gör jag med alla dom... Hade ju bara tänkt mig ett.... Jag kan adoptera... jag har ju bara två barn, kan få plats med ett till
CITAT (blomkronan @ 05-02-2009, 21:14)  Jag kan adoptera... jag har ju bara två barn, kan få plats med ett till   Ja överlever alla, så står det blomkronan på den ena då
Sussie F-Flower
05-02-2009, 23:50
Okey då! Jag erkänner...! Jag vill också "adoptera" om det blir någon kvar.... Jag hade också Jacaranda på 70-talet som tonåring... (sådde den själv men den dog runt 1985) förmodligen av för liten luftfuktighet... ...jag måste dock erkänna att DÅ fattade jag ingenting... Hoppas att jag blivit klokare med åren... ;-)
blomkronan
06-02-2009, 00:04
CITAT (MariaS @ 05-02-2009, 22:25)   Ja överlever alla, så står det blomkronan på den ena då   Han eller hon kommer självklart att få ett eget rum (iträdgården) veckopeng (i form av näring och vatten) , och långa pedagogiska pratstunder. Kanske det kan finnas någon växt som jag satt... som känner för att flytta till skara? //Mari
CITAT (blomkronan @ 06-02-2009, 00:04)   Han eller hon kommer självklart att få ett eget rum (iträdgården) veckopeng (i form av näring och vatten) , och långa pedagogiska pratstunder. Kanske det kan finnas någon växt som jag satt... som känner för att flytta till skara? //Mari ...Skara.... Ja där vet jag ingen som kan vara intresserad, men 1½ mil norr om Lidköping, där finns det gott om plats  CITAT (Sussie F-Flower @ 05-02-2009, 23:50)  Okey då! Jag erkänner...! Jag vill också "adoptera" om det blir någon kvar.... Jag hade också Jacaranda på 70-talet som tonåring... (sådde den själv men den dog runt 1985) förmodligen av för liten luftfuktighet... ...jag måste dock erkänna att DÅ fattade jag ingenting... Hoppas att jag blivit klokare med åren... ;-)  åsså va semestern räddad! Transport till norrland var det... "hon" får väl bo i termosen på vägen  Sen var det frökontrollen då... Sådde ju ett tiotal catalpa-frön i fredags också. På såinstruktionerna stod det: så i väl genomvattnad jord. Efter en vecka ställs i kyla, därefter värme igen. Ja en vecka har ju gått idag, så det är väl dags att flytta till kylskåpet... HA! Det har grott! Utan kylskåp! Får se hur många det blir där.... Ska det fortsätta så här, kan det bli mååååånga adoptivföräldrar runt om
Sussie F-Flower
06-02-2009, 10:07
Nu har Christer i Falköping besiktigat sådderna och godkänt dem, samt att han bifogade skötselråden (som jag egentligen visste) Det slutar väl med att en blir bortadopterad till Falköpingstrakten med...
Catalpan, kan nog vara så snäll, att den gror fullt ut där med. I så fall talar vi om 10! st catalpa. Men än är det bara en som visat sig...
Maggan H
06-02-2009, 18:54
CITAT (MariaS @ 06-02-2009, 14:52)  Nu har Christer i Falköping besiktigat sådderna och godkänt dem, samt att han bifogade skötselråden (som jag egentligen visste) Det slutar väl med att en blir bortadopterad till Falköpingstrakten med...
Catalpan, kan nog vara så snäll, att den gror fullt ut där med. I så fall talar vi om 10! st catalpa. Men än är det bara en som visat sig... Visst är det kul??  Hur många krukor har du kvar som inget visat sig i, och alla dom som inte ens är sådda ännu! Catalpagrodd på en vecka, inte dåligt! Man kan undra vem som har 'hittat på' såråden.... CITAT (Lady Hamilton @ 01-02-2009, 15:15)  Bacopa? Den har jag aldrig tidigare sått.......kan den få vara med här? den är ju i allafall i mitt tycke lite exotisk I vilket fall så haf jag sått Blå o Vit, pelleterade frön köpta från Thompson&Morgan Har du sått ännu? Inte jag, får nog kolla över lysrörsplatsen i helgen.....  CITAT (Gillan @ 23-01-2009, 14:26)  Jippieeeee!!!!!!!!!  Ett av Bomarea-fröerna har grott  .........tack för den fröbolaget  ..........eller var det Maggan  .... Grattis till fina groddar Maggan ( alltså de på bilderna ) Har du fått fler, Gillan? Inget av mina frö har grott än, men nu har jag toppat och satt skotten i jord och de ser bra ut hittills. Ni andra som sådde Bomarean?! Hur går det? Rapport önskas!
CITAT (Maggan H @ 06-02-2009, 18:54)  Visst är det kul??  Hur många krukor har du kvar som inget visat sig i, och alla dom som inte ens är sådda ännu! Catalpagrodd på en vecka, inte dåligt! Man kan undra vem som har 'hittat på' såråden.... ... Krukor??? Här sås det inte i några krukor. Jag använder små såbrätt som jg slänger ut alla fröna i. Sen täcker jag fröna med fin sand och ställer allt i "kuvösen". Ja sen går det som det går
Hejsan Nu har några av mina australienare grott  Jag hde nästan gett upp hoppet det tog så länge
blomkronan
07-02-2009, 00:55
CITAT (MariaS @ 06-02-2009, 09:02)  ...Skara.... Ja där vet jag ingen som kan vara intresserad, men 1½ mil norr om Lidköping, där finns det gott om plats  Skara... VAD fick jag det ifrån  Jag är inte så bra på geografi... [attachment=30448:DSC01296.JPG] Så här långt har min Catalpa kommit ca 40 cm hög... Men jag tjuvstarta  i oktober. Jag satte bara ett frö, för att testa, så dom är nog lättgrodda!
Sussie F-Flower
07-02-2009, 02:54
CITAT (blomkronan @ 07-02-2009, 00:55)  Skara... VAD fick jag det ifrån  Jag är inte så bra på geografi... [attachment=30448:DSC01296.JPG] Så här långt har min Catalpa kommit ca 40 cm hög... Men jag tjuvstarta  i oktober. Jag satte bara ett frö, för att testa, så dom är nog lättgrodda! (jag kan inte sova... så jag startade upp datorn...) Nämen..!!! ÅHHH, vilken fin planta!!!  Ska detta bli ett träd? (kanske ett liiitet träd...? Vi bor ju i Sverige...) Har den inte ens tappat ett enda blad...? Otroligt!!! Har i och för sig inte hört talas om Catalpa tidigare... Har tänkt googlat men det har inte blivit av... Grattis Mari, till en ny liten "skönhet"...
Maggan H
07-02-2009, 09:55
Gud va fin Mari, Grattis!
Maggan H
07-02-2009, 10:54
Papayan är på G, äntligen!  Och 7 st Grästräd har grott...
Sussie F-Flower
07-02-2009, 11:30
CITAT (Maggan H @ 07-02-2009, 10:54)  Papayan är på G, äntligen!  Och 7 st Grästräd har grott...  Grattis Maggan! Va kul! (grästräd känner jag inte till...får googla på det) Får jag fråga hur länge sedan du sådde papayan? Jag har också nämligen sått papayakärnor igen. Dom vill ju aldrig gro någon gång.... Den här ggn skalade jag hälften av kärnorna. Hur gjorde du?
Maggan H
07-02-2009, 11:44
Papayan såddes 4 januari, ganska precis en månad och de har stått svalt fast med lysrör. Jag spolade bara dom nödtorftigt rena och hällde ner dom i ett tråg med jord. Jag ser att jorden börjar lyfta sig, måtte inte alla dom gro, det var massvis med frön! Så gror inte dina så får du gärna en av mina....
Sussie F-Flower
07-02-2009, 12:50
CITAT (Maggan H @ 07-02-2009, 11:44)  Så gror inte dina så får du gärna en av mina....  Tack, det var väldigt omtänksamt men nog måste väl några av mina "ta sig" den här gången. Jag har satt ett 30tal kärnor den 2/2 i ett stort köttfärstråg (skalade på ena sidan och oskalade på andra sidan) och jag har också belysning på mina men jag vet inte om man ska/bör ha det? Det har ju bara gått en vecka så än får jag väl ha tålamod...
CITAT (blomkronan @ 07-02-2009, 00:55)  Skara... VAD fick jag det ifrån  Jag är inte så bra på geografi... [attachment=30448:DSC01296.JPG] Så här långt har min Catalpa kommit ca 40 cm hög... Men jag tjuvstarta  i oktober. Jag satte bara ett frö, för att testa, så dom är nog lättgrodda! CAtalpa växer fort, även ute! Tänk bara på att den ska stå vindskyddat sen. De är väldigt känsliga för blåst och går lätt av, eftersom de växer så fort. Annars gillar de torrt och soligt läge.
blomkronan
07-02-2009, 17:03
CITAT (MariaS @ 07-02-2009, 16:08)  CAtalpa växer fort, även ute! Tänk bara på att den ska stå vindskyddat sen. De är väldigt känsliga för blåst och går lätt av, eftersom de växer så fort. Annars gillar de torrt och soligt läge. Maria... vet du hur stort det kan bli i sverige??? jag har ju igentligen inte plats för träd... dom blir ju enorma i sitt "hemland" och klarar dom våran vinter som små?? Jag tänkte ha den i kruka i sommar så jag kan flytta på den... Om dom lätt går av, får man nog ge dom stöd med pinne.
De lär ska kunna bli uppåt en sex meter höga, om förutsättningarna är som bäst. Men det jag har sett på min som jag redan har, är att den mer sätter nya sidoskott och buskar till sig mer varje säsong. Ett nytt skott växer ca 60cm/år, men topparna blåser ofta av fram på höstkanten, så den hålls ju ändå tillbaka naturligt.
Den är i alla fall naturligt bladfällande och fäller i stort sett alla bladen på samma halvtimme på hösten. Första vintern hade jag min catalpa i växthuset för övervintring och det klimatet verkade den trivas med i alla fall.
Så, då har jag skolat upp 10st jacarandor. REsten slängde jag Hitintills har 7 catalpor vågat visa sig....
Lady Hamilton
08-02-2009, 17:05
CITAT (Maggan H @ 06-02-2009, 18:54)  .....Ni andra som sådde Bomarean?! Hur går det? Rapport önskas!.... Ja jag! Jag har! "Viftar förbrillt" Jag har fått en att gro och det är i dag. Så nu har jag 2 av 3 möjliga. 1:a hade ju redan en grodd när den kom och jag planterade 2st frön (men du Maggan säger att de var 3st  )
Maggan H
08-02-2009, 18:55
CITAT (Lady Hamilton @ 08-02-2009, 17:05)  Ja jag! Jag har! "Viftar förbrillt" Jag har fått en att gro och det är i dag. Så nu har jag 2 av 3 möjliga. 1:a hade ju redan en grodd när den kom och jag planterade 2st frön (men du Maggan säger att de var 3st  ) Ja, det tyckte jag men det var kanske något skräp i påsen? *Vinkar tillbaka med en planteringsspade* Här gror inga Bomareor, men sticklingarna ser fina ut i alla fall. Kapris, kan det gå som exotisk? När ska den sås? Har ni sett dens blommor? Helt underbara! [attachment=30557:Kapris_c..._spinosa.jpg]
Jamen den kan vi definitivt följa som tropisk. Den går i alla fall inte att odla utomhus... Det är baaara att sätta igång, så vi får se vad det blir Altså, samma såråd som till alla andra krukväxter, 2 dygn i ljummet vatten och sen undervärme...
Kunde inte hålla mig längre  så nu fick en portion av passiflora flytta in från kylskåpet igen, efter bara tre veckor därute...
Maggan H
10-02-2009, 16:17
Ja, du har ju inga andra sådder på gång, Maria.... Här gror äntligen en Bomarea till, tror inte den kan höra till den andra uppkomna, jag petade ner fröna i samma kruka dumt nog, och ännu dummare var att välta ner den krukan på golvet så det blev rena villervallan i däri. Eller kanske var det det som gjorde susen? Hur som helst så kommer det en stängel till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|