|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
CITAT (Maggan H @ 23-02-2009, 16:40)  Bomarean som kom upp för ett tag sen ränner iväg, och de som jag toppade gulnar bladen på...Grr! Måtte det bli lite soliga dagar snart så de får lite extra värme! Mina Bomareor som jag klippte gulnade också och tom förtvinade, men de nya som kom upp växer på ordentligt. Fast nu har jag blivit feg och vågar inte klippa dem  , men nu kommer det flera nya bredvid de som var nya förut ( om nu nån fattar vad jag menar  )
johannea
24-02-2009, 18:56
Blev så sugen på en fikonplanta, så jag köpte en frukt igår när jag var på stormarknaden... Hur går ni tillväga när ni planterar fikon??? Följde ju lixom inga såråd med
blomkronan
24-02-2009, 20:42
CITAT (johannea @ 24-02-2009, 18:56)  Blev så sugen på en fikonplanta, så jag köpte en frukt igår när jag var på stormarknaden... Hur går ni tillväga när ni planterar fikon??? Följde ju lixom inga såråd med  För det fösta var fröna svåra att tvätta!!!! så pytte, pytte små. Det tog sedan tre månader för mina att komma fram, jag kan ha sått dom för djupt... eftersom dom är så små kanske dom vill ligga på ytan?? Prova att så på båda sätten  sådde i såjord, dom växte som sakt... mycket långsamt, när dom väl kom upp, men nu när dom står svalt växer dom  av kanske 40-60 frön kom bara 2 upp!!!
Detta är väl helt oväsentligt, men förra året klippte jag helt enkelt itu ett fikon i fyra delar från årets julbord. Det gjorde jag i Maj nån gång. Jag planterade dem ganska grunt i mitt växthus..................och i höstas så fanns det faktiskt en massa groddar på fyra olika ställen i mitt växthus  ....................Jag tog aldrig hand om dem, men jag ville bara säga att det går med det mesta om man bara vill/och vågar försöka  ....................Jag skulle aldrig våga rekomendera olika växter till höger eller vänster, men fröer tycker jag nog man kan vara mer "våghalsig" med....................man förlorar ju inget på att våga testa...................inte mycket i alla fall
CITAT (Gillan @ 24-02-2009, 21:13)  Detta är väl helt oväsentligt, men förra året klippte jag helt enkelt itu ett fikon i fyra delar från årets julbord. Det gjorde jag i Maj nån gång. Jag planterade dem ganska grunt i mitt växthus..................och i höstas så fanns det faktiskt en massa groddar på fyra olika ställen i mitt växthus  ....................Jag tog aldrig hand om dem, men jag ville bara säga att det går med det mesta om man bara vill/och vågar försöka  ....................Jag skulle aldrig våga rekomendera olika växter till höger eller vänster, men fröer tycker jag nog man kan vara mer "våghalsig" med....................man förlorar ju inget på att våga testa...................inte mycket i alla fall  Vill nog se din min, när de fortsätter växa där i växthuset nu i vår.....  Fikon tål mer än man tror
CITAT (MariaS @ 24-02-2009, 22:14)  Vill nog se din min, när de fortsätter växa där i växthuset nu i vår.....  Fikon tål mer än man tror  Nääää, det kan du väl aldrig tro  ......................Jag lovar dig Maria  ..............skulle det hända så tänker jag ta kort på mig själv
CITAT (Gillan @ 24-02-2009, 22:47)  Nääää, det kan du väl aldrig tro  ......................Jag lovar dig Maria  ..............skulle det hända så tänker jag ta kort på mig själv  Ser fram emot kortet
Rosmarin
25-02-2009, 08:28
Ja fikon växer som bara den där de trivs. Och det gör de på ganska oväntade ställen ibland. Jag har sett en fikonplanta spira mellan två gatstenar mitt i en stad någonstans. I vår grannkommun har de planterat fikon i refugen mellan körfälten och den är inte särskilt bred. Det är ju ett träd som trivs mycket bra i stadsmiljö, där det ofta blir trångt om rötterna. Jag har ett i trädgården och det är nog sju åtta år gammalt nu. Det är 4 meter högt och kronan är minst lika bred som denna höjd. Det växer så det syns. Större och större varje år.
Maggan H
25-02-2009, 08:33
CITAT (MariaS @ 24-02-2009, 22:50)  Ser fram emot kortet  Hihi jag med!
Kan nu meddela att samtliga Eucalyptusar visat sig.  och var ska jag ha dem då
johannea
25-02-2009, 12:38
Tack ska ni ha! Då är det tålamod som gäller igen då... Jag prövar å ser om jag hinner tröttna, men de verkade ju inte omöjliga att få upp iaf!
CITAT (Gillan @ 24-02-2009, 08:43)  Mina Bomareor som jag klippte gulnade också och tom förtvinade, men de nya som kom upp växer på ordentligt. Fast nu har jag blivit feg och vågar inte klippa dem  , men nu kommer det flera nya bredvid de som var nya förut ( om nu nån fattar vad jag menar  )  Citerar mig själv eftersom jag börjar bli desperat...................Hur gör du Maggan?? Toppar du?
Maggan H
03-03-2009, 19:06
De första toppade jag, och både moder o skott gulnar....  Den nya grodden är ca 15 cm lång och den kommer jag inte att toppa i första taget!
CITAT (Maggan H @ 03-03-2009, 19:06)  De första toppade jag, och både moder o skott gulnar....  Den nya grodden är ca 15 cm lång och den kommer jag inte att toppa i första taget!  Okej, då väntar jag också med att toppa igen, men samtidigt känns det inte rätt. De börjar ju komma upp i 20 cm nu, samtidigt så tänker jag på det där du sa om att de vill ha lite mer värme  , men det är väl bara att hålla tungan rätt i mun antar jag
Maggan H
03-03-2009, 20:00
Ja, jag tror faktiskt att det kan vara brist på värme som gör att de gulnar. Fast den nya stänglen är grön o fin, det gula började efter klippet?
Nu tjoar jag då till angående fikonsticklingarna jag lovat ut. Bäst resultat med stickning av fikon sägs man få om man tar dem när de är i vila, det vill säga nu utan blad eller nåt. Jag kan skicka 2-3 sticklingar till varje person jag lovat så får ni omaket med rotningen själva och lyckas förhoppningsvis med någon av dem  Man får sticka ner dem i krukkanten, jag använder torv och såjord, ställa dem i skuggan och glömma dem ganska länge. Jag tror ni var flera stycken intresserade, så lättast blir nog att ni får skicka dubbelfrankerat kuvert i a5 format. (Tror de kuverten kallas c nånting, jaja, ni vet, räkningsformat). Svarskuvertet med 2 frimärken. PM:a mig adress och ev frågor ang mitt svamliga inlägg  CITAT (Knytt @ 24-01-2009, 13:03)  Bild ... hm ... Här längst in ser ni den förra året. Men den är tyvärr ännu större nu. Försöker begränsa den lite.    Jag klipper min för förgrening, annars får den lätt långa tentakler. Som små vet jagi nte om man ska klippa, vill man ha den mer som ett träd så måste man väl vänta med att klippa tills den fått höjd  (Jag kan skicka mer sticklingar om fler vill ha, kom med intressant byte eller bara ett frankerat kuvert  )
Sussie F-Flower
04-03-2009, 14:48
CITAT (Knytt @ 04-03-2009, 10:50)  Nu tjoar jag då till angående fikonsticklingarna jag lovat ut. Bäst resultat med stickning av fikon sägs man få om man tar dem när de är i vila, det vill säga nu utan blad eller nåt. Jag kan skicka 2-3 sticklingar till varje person jag lovat så får ni omaket med rotningen själva och lyckas förhoppningsvis med någon av dem  Man får sticka ner dem i krukkanten, jag använder torv och såjord, ställa dem i skuggan och glömma dem ganska länge. Jag tror ni var flera stycken intresserade, så lättast blir nog att ni får skicka dubbelfrankerat kuvert i a5 format. (Tror de kuverten kallas c nånting, jaja, ni vet, räkningsformat). Svarskuvertet med 2 frimärken. PM:a mig adress och ev frågor ang mitt svamliga inlägg  Nu har jag PM:at!!!
Lady Hamilton
04-03-2009, 17:53
CITAT (Gillan @ 03-03-2009, 19:30)  Okej, då väntar jag också med att toppa igen, men samtidigt känns det inte rätt. De börjar ju komma upp i 20 cm nu, samtidigt så tänker jag på det där du sa om att de vill ha lite mer värme  , men det är väl bara att hålla tungan rätt i mun antar jag  Även jag toppade min och den gulnade o dog  precis som för dig o Maggan så växte det upp nytt på sidan om och just den kommer inte jag att våga toppa  .......kanske även den dör
Maggan H
05-03-2009, 08:21
CITAT (Lady Hamilton @ 04-03-2009, 17:53)  Även jag toppade min och den gulnade o dog  precis som för dig o Maggan så växte det upp nytt på sidan om och just den kommer inte jag att våga toppa  .......kanske även den dör Nä, i alla fall inte förrän det blir lite mer VÄRME ute.... Fast vårlökarna är på god väg är det ff vinter, eller i af tiiiidig vår.... Ixoran har äntligen kastat av sig sina hattar och ser gröna o fina ut. Vildtobaken kommer inte av stället; Ladyn växer dina? Jag har inte ens omskolat dom, har ju bara hjärtblad ff?? Av australiensarna har de flesta klarat sig, dock har det röda paraplyet torkat o ser död ut och några andra också, men flertalet växer sakta men säkert. Men det är ju bara smått som gror, visst fanns det väl större frön också i den här blandningen, Maria? Papayan växer, till helgen ska jag omskola, har du fått upp några groddar, Sussi F?
Sussie F-Flower
05-03-2009, 09:05
CITAT (Maggan H @ 05-03-2009, 08:21)  Papayan växer, till helgen ska jag omskola, har du fått upp några groddar, Sussi F? Hej! Jodå, 11 st har kommit upp. De första kom runt den 20/2. Ytterligare 2 st står med "huvudet i sanden". (Dom började att "ploppa" upp när dom fick belysning! Tack Maggan!) Av dessa totalt 13 så har nu 2 dött, 4 är på gång att dö... Jag gjorde något så dumt... Jag skulle kolla i min mangokruka där jag har 2 kärnor sedan den 5/2. Kärnorna sprack och började vidga sig bara några dagar efter att jag hade satt dom. Sedan hände NADA! I helgen som var, så tog jag och pillade i mangokrukan och det bara vällde sorgmyggor upp ur krukan. Jag såg flera larver också! Jag sprayade ordentligt med cypermetrin tills jag såg att larverna kom upp till ytan och dog. Sedan såg jag en liten fluga vid Papaya-sådden.... Gissa vad jag gjorde...? Jag skulle ju ha blandat ut medlet men istället så sprayade jag bara direkt på... Misstänker att det blev för mycket för de små liven. Det verkar som att det bara är de första kärnorna som grott, som råkat illa ut. De senast uppkomna ser ut att vara oberörd. Ja,ja, Vi får se hur det går.... Vad roligt att dina har grott och vuxit så bra. Får du aldrig problem med insekter hos dig..? edit: felskrivning.
Lady Hamilton
05-03-2009, 09:46
CITAT (Maggan H @ 05-03-2009, 08:21)  ....Vildtobaken kommer inte av stället; Ladyn växer dina? Jag har inte ens omskolat dom, har ju bara hjärtblad ff??...... Så här ser min vilda tobak ut visar min minsta å största [attachment=31539:DSCN2051.JPG]
CITAT (Maggan H @ 05-03-2009, 08:21)  Nä, i alla fall inte förrän det blir lite mer VÄRME ute.... Fast vårlökarna är på god väg är det ff vinter, eller i af tiiiidig vår....
Ixoran har äntligen kastat av sig sina hattar och ser gröna o fina ut.
Vildtobaken kommer inte av stället; Ladyn växer dina? Jag har inte ens omskolat dom, har ju bara hjärtblad ff??
Av australiensarna har de flesta klarat sig, dock har det röda paraplyet torkat o ser död ut och några andra också, men flertalet växer sakta men säkert. Men det är ju bara smått som gror, visst fanns det väl större frön också i den här blandningen, Maria?
Papayan växer, till helgen ska jag omskola, har du fått upp några groddar, Sussi F? Jodå Maggan, visst fanns det olika storlekar på fröna. Så frågan är om alla grott... Tyvärr vet jag inte vad jag gör för fel, för det verkar som om samtliga bara får för sig att lägga av efter ett tag. Jag har skolat om flera stycken och i början växer de på sig utvecklar karaktärsblad och så vidare. Sen helt plötsligt har de antingen torkat, eller helt enkelt bara däckat?! Jag har nämnt tidigare att jag inte är riktigt sams med dessa. De enda som fortfarande lever, är de som står kvar i sålådan och ännu inte blivit omskolade. Tänkte faktiskt låta dem stå kvar där nu och se om även de kommer bära sig åt som de andra gjorde...
Maggan H
05-03-2009, 14:15
CITAT (Sussie F-Flower @ 05-03-2009, 09:05)  Hej! Jodå, 11 st har kommit upp. De första kom runt den 20/2. Ytterligare 2 st står med "huvudet i sanden". (Dom började att "ploppa" upp när dom fick belysning! Tack Maggan!) Av dessa totalt 13 så har nu 2 dött, 4 är på gång att dö... Jag gjorde något så dumt... Jag skulle kolla i min mangokruka där jag har 2 kärnor sedan den 5/2. Kärnorna sprack och började vidga sig bara några dagar efter att jag hade satt dom. Sedan hände NADA! I helgen som var, så tog jag och pillade i mangokrukan och det bara vällde sorgmyggor upp ur krukan. Jag såg flera larver också! Jag sprayade ordentligt med cypermetrin tills jag såg att larverna kom upp till ytan och dog. Sedan såg jag en liten fluga vid Papaya-sådden.... Gissa vad jag gjorde...? Jag skulle ju ha blandat ut medlet men istället så sprayade jag bara direkt på... Misstänker att det blev för mycket för de små liven. Det verkar som att det bara är de första kärnorna som grott, som råkat illa ut. De senast uppkomna ser ut att vara oberörd. Ja,ja, Vi får se hur det går.... Vad roligt att dina har grott och vuxit så bra. Får du aldrig problem med insekter hos dig..? edit: felskrivning. Vad kul, då är dom på G!  Och du, det gör inget att några dör....får du inte tillräckligt så för all del hojta till....det gror fortfarande i min...  Lite sorgmyggor har jag men aldrig såna problem som ni tycks ha, jag hänger upp såna här, de är kanonbra o ofarliga för andra än insekter: [attachment=31558:flugf_ngare.jpg] De är klistriga som tusan och färgen drar flugorna till sig, de luktar inget heller. Neudorff är tillverkare och jag har köpt dem på EKO. CITAT (Lady Hamilton @ 05-03-2009, 09:46)  Så här ser min vilda tobak ut visar min minsta å största [attachment=31539:DSCN2051.JPG] Heeerrrreeeegud!! Mina är 1 cm höga,  nu blir dom omskolade i helgen, små eller inte! Så här kan dom ju inte hålla på! Kanonfina, Ladyn!  CITAT (MariaS @ 05-03-2009, 10:14)  Jodå Maggan, visst fanns det olika storlekar på fröna. Så frågan är om alla grott...
Tyvärr vet jag inte vad jag gör för fel, för det verkar som om samtliga bara får för sig att lägga av efter ett tag. Jag har skolat om flera stycken och i början växer de på sig utvecklar karaktärsblad och så vidare. Sen helt plötsligt har de antingen torkat, eller helt enkelt bara däckat?! Jag har nämnt tidigare att jag inte är riktigt sams med dessa. De enda som fortfarande lever, är de som står kvar i sålådan och ännu inte blivit omskolade. Tänkte faktiskt låta dem stå kvar där nu och se om även de kommer bära sig åt som de andra gjorde... Fasen vad tradigt när de är så känsliga, då kanske mina gör likadant... Hoppas att NÅN klarar sig, och du får gärna en av mina om de blir fler. Men de växer SAKTA! Och det gror ff i min bytta, men det är likadana ser det ut som; små, små plantor...  Jag vill ha några stora med! Bomarean kommer med ytterligare ett skott, det ä'r det fjärde i den krukan, men det fanns några frön också i samma så det kan vara de som grott. Eller har toppningen den effekten; istället för att dela sig och fortsätta växa skjuter den nya rotskott. Vi får väl se!
Lady Hamilton
05-03-2009, 14:55
Maggan H
05-03-2009, 15:31
Jag ska kolla nästa gång jag är där, men det är längesen jag köpte mitt paket, hoppas dom finns kvar. I värsta fall finns flugspiraler, men jag vet inte om dom finns i gult? Ska göra mitt bästa!
Lady Hamilton
05-03-2009, 16:19
Inte flugspiraler  för dom fastnar JAG bara i  !! flugorna är för smarta jämfört med mig......... På granngården här finns de inte
johannea
06-03-2009, 08:43
CITAT (johannea @ 23-02-2009, 17:31)  Min passionsfrukt som ja var så mallig för ger mej nu bekymmer... Fröet släpper inte från grodden! Det är som en grön pinne med ett frö uppepå  Hur gör ni med trilska fröer, pillar ni loss dem eller kommer den att släppa så småningom? Nu har äntligen fröet släppt! Två minismå skrynkliga blad har tittat fram!
Va var det jag sa...
Sussie F-Flower
06-03-2009, 08:59
CITAT (Maggan H @ 05-03-2009, 14:15)  Vad kul, då är dom på G!  Och du, det gör inget att några dör....får du inte tillräckligt så för all del hojta till....det gror fortfarande i min...  Lite sorgmyggor har jag men aldrig såna problem som ni tycks ha, jag hänger upp såna här, de är kanonbra o ofarliga för andra än insekter: [attachment=31558:flugf_ngare.jpg] De är klistriga som tusan och färgen drar flugorna till sig, de luktar inget heller. Neudorff är tillverkare och jag har köpt dem på EKO. Tack Maggan!  Det känns tryggt att veta...  Verkar som att du kommer att få flera hundra.. Det måste ha varit från jorden sorgmyggorna kom. Jag hade 2 nya påsar som jag blandade ihop till mangokärnorna och det var ju där det VÄLLDE fram! Efter fjolårets insektsinvasion hos mig så är jag väldigt observant nu. Vill inte vara med om det en gång till!!! Jag pillar var och varannan dag i varenda kruka för att de om det "rör sig" något... Ska titta efter dom där klisterlapparna jag med. Tack för tipset!
Jag vet att Bröderna Nelson för de där klisterremsorna i sitt sortiment. Kolla med dem som säljer av det märket. De kan garanterat ta hem.
Sen måste jag nog få påpeka...
Jag använder alltid Hasselfors jordar till alla mina odlingar. Jag har aldrig fått sorgmyggor med deras jord. Däremot har de kommit med jordar av andra märken.
Red Top
06-03-2009, 09:14
Jag har en annan lösning på flugproblemet. Jag blandar ihop lite godis åt dem enligt det här receptet: BlomflugfällaBlanda: 1 del sirap 2 delar vinäger häll i: 1 droppe diskmedel Diskmedlet har man i för att ytspänningen ska släppa och de små liven drunkna lättare. Har små burkar/glas utplacerade bland alla krukor och sådder. Det tar inte lång tid innan det är flugfritt. De "dras som flugor"  till blandningen. Jag har använt de där gula klistriga stickorna förut, men tröttnade. Klistret på de jag hade var så äckligt klistrigt när jag råkade komma åt det och det var nästan omöjligt att tvätta bort.
Maggan H
06-03-2009, 12:08
CITAT (Lady Hamilton @ 05-03-2009, 16:19)  Inte flugspiraler  för dom fastnar JAG bara i  !! flugorna är för smarta jämfört med mig......... På granngården här finns de inte  Mina klisterbrickor är ca 1x2 dm, alltså ganska mycket större än en sticketikett. Ska kolla på Maxi idag, ibland har de grejor som man häpnar över....
Darkmoon
06-03-2009, 12:30
CITAT (Red Top @ 06-03-2009, 09:14)  Jag har en annan lösning på flugproblemet. Jag blandar ihop lite godis åt dem enligt det här receptet: BlomflugfällaBlanda: 1 del sirap 2 delar vinäger häll i: 1 droppe diskmedel Diskmedlet har man i för att ytspänningen ska släppa och de små liven drunkna lättare. Har små burkar/glas utplacerade bland alla krukor och sådder. Det tar inte lång tid innan det är flugfritt. De "dras som flugor"  till blandningen. Det måste jag testa, vore toppen om man fick bort dom  fast som tur är har man inte så jätte stort problem med dom just nu iaf
Eva i Höga
06-03-2009, 13:27
Jag ska också testa receptet trots att jag inte har några större problem nu, hade en eller två flugor för ett par dar sen men vet inte var de blev av. Men säkert kommer det en hel hop snart. Brukar ha såna där klisterremsor för flugor som man sätter på fönsterrutan men det ser inte så trevligt ut och jag tycker inte att blomflugorna är så sugna på dem. Bättre att ha små skålar bland krukorna. Värt att pröva!
Maggan H
06-03-2009, 14:59
CITAT (Lady Hamilton @ 05-03-2009, 16:19)  Inte flugspiraler  för dom fastnar JAG bara i  !! flugorna är för smarta jämfört med mig......... På granngården här finns de inte  ''Jag vill också ha klister remsor -cry-.gif men jag hittar dem ingenstan......kan du "köpa ut" åt mig Maggan? blush.gif''Och nu får du också,  hittade varianten mindre på Maxi, dom är nog lättare att placera ut än mina stora. Postar dom i helgen!
Lady Hamilton
06-03-2009, 15:42
 du är en PÄRLA Maggan!
Maggan H
06-03-2009, 16:07
CITAT (Lady Hamilton @ 06-03-2009, 15:42)   du är en PÄRLA Maggan!  Jaa-aa du, kolla upp vad mitt namn eg betyder..... Men tack, du är inte så dum du heller!
Idag har mina grästräd visat sig. 16 dagar efter sådd!
Maggan H
07-03-2009, 17:06
CITAT (MariaS @ 07-03-2009, 15:57)  Idag har mina grästräd visat sig. 16 dagar efter sådd! Grattis! Mina grodde på 13 dagar, så de verkar inte svåra. De är nu 5-6 cm höga och med två strån.
På påsen stod det 4 veckor till 6 månader?!
Maggan H
07-03-2009, 18:54
CITAT (MariaS @ 07-03-2009, 18:28)  På påsen stod det 4 veckor till 6 månader?! Ja, sjukt, undrar i vilket klimat dom har beräknat det?
Detta är det absolut konstigaste jag någonsin lyckats få upp i mina frösådder: [attachment=31668:Konstig.jpg] En grönbrun spiral med en svart plutt i änden. Fotot är 5 dagar gammalt. I förrgår lossnade hela "knorren" från briketten, och jag tänkte där dog den. Sedan tittade jag lite mer noga och upptäckte att detta "knasfrö" grott uppochner!!! I den änden som varit nere i jorden finns ett tydligt bladpar som inte delat på sig än. Så nu har jag satt den rätt väg. Undrar om den kommer att klara sig??  Trodde i min enfald att fröer var "programmerade" till att växa åt rätt håll. (Fröet i fråga är en Annona Squamosa) [attachment=31669:Konstig2.JPG] Någon annan som råkat ut för något sådant här???? mvh Idomin
Piccante
08-03-2009, 01:32
CITAT (Idomin @ 07-03-2009, 23:59)  Detta är det absolut konstigaste jag någonsin lyckats få upp i mina frösådder: [attachment=31668:Konstig.jpg] En grönbrun spiral med en svart plutt i änden. Fotot är 5 dagar gammalt. I förrgår lossnade hela "knorren" från briketten, och jag tänkte där dog den. Sedan tittade jag lite mer noga och upptäckte att detta "knasfrö" grott uppochner!!! I den änden som varit nere i jorden finns ett tydligt bladpar som inte delat på sig än. Så nu har jag satt den rätt väg. Undrar om den kommer att klara sig??  Trodde i min enfald att fröer var "programmerade" till att växa åt rätt håll. (Fröet i fråga är en Annona Squamosa) [attachment=31669:Konstig2.JPG] Någon annan som råkat ut för något sådant här???? mvh Idomin Kan det inte vara så att den svarta plutten var fröskalet? Det är inte alls ovanligt att fröskalet inte spricker upp helt utan kan sitta kvar på grodden tills det faller av. Hade groddplantan växt upp och ned på så skulle det stuckit upp en rot i luften och det hade inte funkat. Det är nog hjärtblad på gång bara att de inte har utvecklats än. Växter strävar alltid efter att växa åt "rätt" håll de känner av både gravitationen och ljuset och tillväxthormoner i växten styr att de växer åt rätt håll så det kan inte gå fel.
Alexander-VG-zon3
08-03-2009, 01:45
CITAT (Idomin @ 07-03-2009, 23:59)  Detta är det absolut konstigaste jag någonsin lyckats få upp i mina frösådder: Sedan tittade jag lite mer noga och upptäckte att detta "knasfrö" grott uppochner!!! Så nu har jag satt den rätt väg. Undrar om den kommer att klara sig?? Trodde i min enfald att fröer var "programmerade" till att växa åt rätt håll. Någon annan som råkat ut för något sådant här???? detta klipp ger svaret http://www.youtube.com/watch?v=AWgPDHTCpNAdet är väldigt vanligt att fröskalet följer med ''upp''. jag förstår inte riktigt hur du menar med att den grott uppochner ? den gror och får en rot ner i jorden sedan får den blad ovanjord i luften mot ljuset så funkar alla växter.
Den svarta änden var inte något fröskal, och den änden som var nere i jorden är den där dom små bladen sitter.  Jag har aldrig varit med om något såhär knepigt förut. Att det följer med en "fröskalshatt" upp är ju inte direkt ovanligt. Skall bli spännande att se om den överlever nu när den blivit vänd på. mvh / Idomin
Maggan H
08-03-2009, 12:44
CITAT (Idomin @ 08-03-2009, 12:24)  Den svarta änden var inte något fröskal, och den änden som var nere i jorden är den där dom små bladen sitter.  Jag har aldrig varit med om något såhär knepigt förut. Att det följer med en "fröskalshatt" upp är ju inte direkt ovanligt. Skall bli spännande att se om den överlever nu när den blivit vänd på. mvh / Idomin Jag hade något liknande också för ett tag sen, jag vände lite försiktigt och den tog sig. Nu kommer jag inte ihåg säkert vilken växt det var men jag tror det var varigerad Mariatistel. Så helt ovanligt är det inte. Hoppas den kommer Idomin! Och Papaya, papaya, papaya....  Har skolat om 34 st idag och det SYNS knappt i byttan att jag tagit några....  Så detta är sista uppropet: Vill någon på detta stora forum ha en liten planta som har fått de första karaktärsbladen skicka mig ett PM, annars åker dom i soporna! Kan nog skickas i ett vanligt kuvert mellan pappskivor, portot lär bli 11 kr så ett frankerat kuvert vill jag ha.
Jag adopterar gärna en liten Papaya.  Skickar PM nu! mvh / Idomin
Nu kan jag meddela att ingefäran också kommit upp. Ser lovande ut!
Så häftigt med ingefära! Jag måste också skaffa mig en bit. Har du den ute i kruka på sommaren?
Psst ... jag har några orotade sticklingar av fikon kvar om någon är sugen. Mot porto.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|