|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Jag har ju inga andra exotiska än Bomarean och den har "so far so good" överlevt, eller de ska jag kanske säga. Jag tog ju skott ( toppade ) av de tre som var grodda från början. Planterade dem i såjord och de ser ut att må bra så här långt, i alla fall två av dem. Den ena har fått lite gulnande blad. Det kom ju en ny grodd i den andra frölådan som jag planterade på samma sätt som jag gjorde med de andra när de anlände. Inget nytt kommer nu, men de andra växer på bra.................... Men!!! Som ni kanske kommer ihåg så kom det nytt i mina krukor också! Det är bara det att det nya växer på och det gamla har förtvinat och dött  !!! Jag menar! Hur ska man få dem att dela sig om det inte går att "toppa" dem i skälig höjd!!! Och jag toppade dem efter två bladpar! Ja, ja, vi får nog nog ordning på de här med vad det lider Sen måste jag få tillägga att jag är imponerad av allt ni testar  , det ena vackrare än det andra...............sånt älskar jag, men jag har inte plats för mer att hantera vintertid nu
CITAT (Maggan H @ 10-02-2009, 16:17)  Ja, du har ju inga andra sådder på gång, Maria....  ...ja, och tyvärr var jag in på Impectas hemsida för att kolla upp några saker och det där sa***s pekfingret for iväg igen, så nu är det tre sorters eucalyptus, kapris, kaki och lager på gång också...
Maggan H
11-02-2009, 17:22
Här gros det! Papayan kommer nog mangrannt.... [attachment=30657:papaya.jpg]
 Hmmm, hur var det nu med undringar om grobarheten på papaya...
CITAT (Maggan H @ 06-02-2009, 18:54)  Visst är det kul??  Hur många krukor har du kvar som inget visat sig i, och alla dom som inte ens är sådda ännu! Catalpagrodd på en vecka, inte dåligt! Man kan undra vem som har 'hittat på' såråden.... Har du sått ännu? Inte jag, får nog kolla över lysrörsplatsen i helgen..... Har du fått fler, Gillan? Inget av mina frö har grott än, men nu har jag toppat och satt skotten i jord och de ser bra ut hittills. Ni andra som sådde Bomarean?! Hur går det? Rapport önskas!Här finns inte ett liv i sikte.. Den röda australisen däremot växer så det knakar...
skogstroll
11-02-2009, 18:34
vet inte hur exotisk min är men vit habanero ska jag så i alla fall
Maggan H
11-02-2009, 19:26
CITAT (skogstroll @ 11-02-2009, 18:34)  vet inte hur exotisk min är men vit habanero ska jag så i alla fall  Bild? VIT habanero, är det frukten som räknas som vit? Det låter verkligen ovanligt!
Står inte ordet "EXOTISK" för ovanlig också? Då platsar ju definitivt vit habanero i denna tråden med
Nu är det dags för ingefäran då.
För den som undrar: Köp en bit ingefära, ca 3-5cm. Tag en 5-liters kruka och fyll till hälften med bra planteringsjord. Placera ingefärsbiten i jorden. Har ingen betydelse vilket håll. Lägg på några cm jord ovanför knölen.
Om några veckor visar sig ett/flera grässtrå. Fortsätt då att fylla krukan allt eftersom, till den blir full med jord.
Håll krukan fuktig, ljust och varmt. Ställ på varm skyddad plats utomhus, när risken för frost är över.
Med lite tur, kommer det nu att explodera i krukan. Fler "gräs" kommer upp. I slutet av september, har grässtråna vissnat ner och det är fullt med knölar i krukan, redo att skördas!
Maggan H
12-02-2009, 15:11
Det låter döhäftigt, får se framöver hur mycket plats jag får kvar att odla på....
Maggan H
14-02-2009, 12:23
Idag har jag skolat om 21 st australiensare! Och alla ser de ut att vara av samma sort....?? Dock inte av det ''röda paraplyet'' så i alla fall 2 olika sorter har jag.
Så var det dags igen. J***a klickfinger. Skulle baaaara kolla ett par såråd åt någon och trillade dit på några växter själv istället... Idag trillade påsarna ner i brevlådan: KApris, Grästräd, Kaki, Eucalyptus/feberträd, citroneukalyptus, Eucalyptus/vitt gummiträd och lager....
Lite uppdatering. Jag är inte riktigt nöjd med australiensarna, de gillar inte min behandling... Har i alla fall två på gång (fortfarande)...
VA katten är nu detta? Det går inte att ladda upp bilder!!!!!!!
Ja ja. Får väl försöka med en beskrivning istället... MAndarinen (Citrus reticulata) är 8cm hög och grenar sig fint. Korvträdet (Kiegela africana) ståtar redan på 14cm!!! En riktig bjässe! Kaffet jag sådde i höstas blir snart omvuxet av korvträdet, för kaffet är "bara" 21cm... åsså jacarandasådden... Faktiskt har de kommit upp till 4cm höjd och andra bladparet har börjat visa sig. så var det bara sockerannonan (Annona squamosa) kvar. 8cm kan den presentera idag!
Nu får vi väl se om ni kommer in här då. Jag var tvungen att gå via sökning?! för klickar man på forumet får man beskedet: IPS Driver Error!?
Ska maila till admin nu!
Maggan H
17-02-2009, 19:50
Full fart mao Maria! Har resten av dina australiensare dött förutom de två?  Dina andra verkar växa i raketfart! Mina papayor växer också på bra, snart har jag väl 40-50 st att omskola...  Och den vita underblomman som skulle ta tid på sig att gro, den kom upp inom en vecka....
Nu kom jag äntligen in i tråden igen (var rätt sur igår kväll...) Ska se om det går att ladda upp bilder nu då... Det gick [attachment=30916:annona0217.jpg] Annonan. Det är en skalsticka som jag har som referens [attachment=30917:jacaranda.jpg][attachment=30918:jacaranda0217.jpg] Jacarandan! Inte nog med att alla grodde, de växer så det knakar! [attachment=30919:kaffe0217.jpg] Kaffet från i höstas. Nu har det börjat växa på igen. [attachment=30920:korvtr_d0217.jpg] Korvträdet! En bild säger mer än ord. Men jag undrar vartåt det kommer dra iväg... [attachment=30921:mandarin0217.jpg] Mandarinerna. Vem var det som sa att de växer långsamt? Jag vet inte vad jag gör för fel med australiensarna. Antingen däckar de eller så går de av
Sussie F-Flower
18-02-2009, 10:38
Vad kul att det växer och frodas hos er alla! (min son höll på och dog när jag visade Marias bilder på "korvträdet". Han vred sig av skratt och sa att det var det fulaste han hade sett!!!  ) Maggan: Jag är bara så nyfiken på dina papayor? Hur stora har dom blivit då? Kan du inte lägga ut en en bild? Verkar ju funka idag! (mina har inte grott än!!!! 2/2 sådd)
johannea
18-02-2009, 10:42
Nu har 1 passionsfrukt (från fruktdisken) grott hos mej, tog ca en månad...
Sussie F-Flower
18-02-2009, 10:45
Nu har jag tittat tillbaka på sidorna 12 och 13. Varför är alla bilder borta? Det är bara Marias sista bilder i hennes sista inlägg som syns...? Är det lika hos er andra? CITAT (johannea @ 18-02-2009, 10:42)  Nu har 1 passionsfrukt (från fruktdisken) grott hos mej, tog ca en månad... Härligt! Grattis!
Maggan H
18-02-2009, 14:57
CITAT (johannea @ 18-02-2009, 10:42)  Nu har 1 passionsfrukt (från fruktdisken) grott hos mej, tog ca en månad... Ja, håller med, Grattis Johannea!
Maggan H
18-02-2009, 16:04
Här är Papayan av idag, och ni ser rätt, alla har inte riktigt kommit upp, fler är på väg.... [attachment=30936:P2180003.JPG]
CITAT (Maggan H @ 18-02-2009, 16:04)  Här är Papayan av idag, och ni ser rätt, alla har inte riktigt kommit upp, fler är på väg.... [attachment=30936:P2180003.JPG]  Och hur många sådde du då....
Sussie F-Flower
18-02-2009, 16:19
CITAT (Maggan H @ 18-02-2009, 16:04)  Här är Papayan av idag, och ni ser rätt, alla har inte riktigt kommit upp, fler är på väg.... [attachment=30936:P2180003.JPG] Oj! Vad fiiina dom var! Ja, det ser ut som att det är 100% grobarhet på dom där kärnorna!!!  Verkligen roligt Maggan! Jag är så fundersam om jag ska ordna så att mina får stå under lampa också..? Är det att föredra? Fick aldrig någon klarhet i det förra ggn jag frågade...
Maggan H
18-02-2009, 16:23
Ingen aning, slängde ner frön från 1 papaya.... Och 1 ixora till har grott! Men den första står fortfarande i fastan med hatten på, ska jag pilla av den eller låta bli? Vill helst inte, har dålig erfarenhet att göra det, de kan ju brytas? Men måste man så måste man, men den borde väl klara av det själv? Här är bild på Grästräden, 8 st har grott: [attachment=30938:P2180008.JPG] CITAT (Sussie F-Flower @ 18-02-2009, 16:19)  Oj! Vad fiiina dom var! Ja, det ser ut som att det är 100% grobarhet på dom där kärnorna!!!  Verkligen roligt Maggan! Jag är så fundersam om jag ska ordna så att mina får stå under lampa också..? Är det att föredra? Fick aldrig någon klarhet i det förra ggn jag frågade... Mina har stått under lysrör hela tiden från sådden, och det är ganska kyligt i rummet ca 12 grader utan lyset och närmre 20 med. Har tänt ca 15 tim/dygn. När sådde du Sussie?
CITAT (Maggan H @ 18-02-2009, 16:20)  Här är bild på Grästräden, 8 st har grott: [attachment=30938:P2180008.JPG] Jahaja, Tack för den bilden. Nu vet jag vad jag har att vänta mig... Just nu ligger fröna i vatten, men de ska sås imorgon!
Sussie F-Flower
18-02-2009, 19:00
[quote name='Maggan H' date='18-02-2009, 16:23' post='977250' Mina har stått under lysrör hela tiden från sådden, och det är ganska kyligt i rummet ca 12 grader utan lyset och närmre 20 med. Har tänt ca 15 tim/dygn. När sådde du Sussie? [/quote] Oj! det var lite svalare än vad jag har haft mina... för jag tänkte att det är ju en växt från varmare länder så dom vill nog stå varmt, trodde jag. Har nog haft mellan 20-25 grader till mina. Lite olika efs jag eldar i kaminen. Hade dom under belysning först, men sedan grodde litchien och mandarinerna och då fick dom byta plats, vilket blev utan ljus till papayasådden. Det var den 2/2 som jag sådde mina. Visst, det är bara 2,5 vecka sedan men jag hade ju 50% skalade kärnor och jag tänkte att DOM borde väl gro lite fortare...? Jag har sagt åt dom att dom ska växa men jag kan väl inte deras språk, så dom fattar väl inte vad jag säger...
Maggan H
18-02-2009, 20:41
CITAT (Sussie F-Flower @ 18-02-2009, 19:00)  [quote name='Maggan H' date='18-02-2009, 16:23' post='977250' Mina har stått under lysrör hela tiden från sådden, och det är ganska kyligt i rummet ca 12 grader utan lyset och närmre 20 med. Har tänt ca 15 tim/dygn. När sådde du Sussie? Oj! det var lite svalare än vad jag har haft mina... för jag tänkte att det är ju en växt från varmare länder så dom vill nog stå varmt, trodde jag. Har nog haft mellan 20-25 grader till mina. Lite olika efs jag eldar i kaminen. Hade dom under belysning först, men sedan grodde litchien och mandarinerna och då fick dom byta plats, vilket blev utan ljus till papayasådden. Det var den 2/2 som jag sådde mina. Visst, det är bara 2,5 vecka sedan men jag hade ju 50% skalade kärnor och jag tänkte att DOM borde väl gro lite fortare...? Jag har sagt åt dom att dom ska växa men jag kan väl inte deras språk, så dom fattar väl inte vad jag säger...  Ja men tecknet till halshuggning fattar dom nog....
CITAT (Sussie F-Flower @ 18-02-2009, 19:00)  [quote name='Maggan H' date='18-02-2009, 16:23' post='977250' Jag har sagt åt dom att dom ska växa men jag kan väl inte deras språk, så dom fattar väl inte vad jag säger...  Du får väl visa dem komposthinken
Vad hittade man när man lyfte på ett kuvöslock, om inte en liten Passiflora Mollissima som stuckit näsan över jordkanten. Jippie!!!! Bara hoppas den övertalar sina kompisar att följa efter! MvH Idomin
Maggan H
18-02-2009, 21:16
CITAT (Idomin @ 18-02-2009, 20:57)  Vad hittade man när man lyfte på ett kuvöslock, om inte en liten Passiflora Mollissima som stuckit näsan över jordkanten. Jippie!!!! Bara hoppas den övertalar sina kompisar att följa efter! MvH Idomin Grattis Idomin, tänk vad 'litet' som gör en glad! Snart följer resten efter!
CITAT (Idomin @ 18-02-2009, 20:57)  Vad hittade man när man lyfte på ett kuvöslock, om inte en liten Passiflora Mollissima som stuckit näsan över jordkanten. Jippie!!!! Bara hoppas den övertalar sina kompisar att följa efter! MvH Idomin Kan du inte låta den tala med mina också, så de kommer upp....
CITAT (MariaS @ 19-02-2009, 10:04)  Kan du inte låta den tala med mina också, så de kommer upp.... Det är ju inte så långt fågelvägen från skogen utanför Falköping till Lidköping. Kanske går att fixa någon mental överföring. Jag skall försöka prata med den. MvH Idomin
Idag har en citroneucalyptus visat sig, nu väntar jag bara på resten...
Ingela i Segersberg
22-02-2009, 11:09
CITAT (johannea @ 18-02-2009, 10:42)  Nu har 1 passionsfrukt (från fruktdisken) grott hos mej, tog ca en månad... Jag har också sått passionsfrukt från fruktdisken och efter några år kom dom första frukterna, men tyvärr blev plantorna för stora. Jag hade inte plats för dom över vintern, så jag fick slänga dom.[attachment=31101:047.jpg]
Rosmarin
22-02-2009, 12:40
CITAT (Ingela i Segersberg @ 22-02-2009, 11:09)  Jag har också sått passionsfrukt från fruktdisken och efter några år kom dom första frukterna, men tyvärr blev plantorna för stora. Jag hade inte plats för dom över vintern, så jag fick slänga dom.[attachment=31101:047.jpg] Men nej så hemskt att behöva slänga så fina plantor som bar frukt och allt. Jag ska också testa att så passionsfruktkärnor som jag sparat från en köpefrukt.
CITAT (Ingela i Segersberg @ 22-02-2009, 11:09)  Jag har också sått passionsfrukt från fruktdisken och efter några år kom dom första frukterna, men tyvärr blev plantorna för stora. Jag hade inte plats för dom över vintern, så jag fick slänga dom.[attachment=31101:047.jpg] Varför klippte du inte ner den istället? Det mår faktiskt passisarna bra av.
Hejsan!
Äntligen har min banan kommit upp som jag sådde 31 jan. Jag har aldrig lyckats förut. Spännande att se.
ommer även en bild på mitt feberträd
Ingela i Segersberg
22-02-2009, 15:39
CITAT (Rosmarin @ 22-02-2009, 12:40)  Men nej så hemskt att behöva slänga så fina plantor som bar frukt och allt. Jag ska också testa att så passionsfruktkärnor som jag sparat från en köpefrukt. Ja, jag blev tvungen. Dom blev enorma.
CITAT (Ingela i Segersberg @ 22-02-2009, 15:39)  Ja, jag blev tvungen. Dom blev enorma.  De mår som sagt var väldigt bra av att bli nedklippta.
Ingela i Segersberg
22-02-2009, 15:43
CITAT (MariaS @ 22-02-2009, 12:54)  Varför klippte du inte ner den istället? Det mår faktiskt passisarna bra av. Ja, naturligtvis skulle jag gjort det. Men dumt nog tänkte jag inte på det då.
blomkronan
22-02-2009, 17:30
CITAT (djur7 @ 22-02-2009, 14:58)  Hejsan!
Äntligen har min banan kommit upp som jag sådde 31 jan. Jag har aldrig lyckats förut. Spännande att se. GRATTIS  mina kom inte upp men jag har frön kvar som jag tänkte så närmare våren. Hur gjorde du? Slippa du på fröna? blöttlagde? undervärme?
Nu är det rätt många år sedan jag sådde banan, men jag har för mig att man la dem i blöt ett dygn. Sen grodde de ganska snart. Och det var på den tiden som jag varken hade undervärme eller extra belysning.
blomkronan
23-02-2009, 09:57
CITAT (MariaS @ 22-02-2009, 18:02)  Nu är det rätt många år sedan jag sådde banan, men jag har för mig att man la dem i blöt ett dygn. Sen grodde de ganska snart. Och det var på den tiden som jag varken hade undervärme eller extra belysning. Jo jag vet du berättade det tidigare i en annan tråd...  men det fungerade inte för mig  Nu har jag en kuvös med undervärme inbyggt, det hade jag inte då. Jag slippade lite på mina frön förra gången, men mycket försiktigt... Hur mycke tror ni att man kan slippa utan att skada fröet? Jag har i allafall lyckats få upp Kiwi nu  förra gången kom det inget väntade i tre månader innan jag gav upp. Den här gången kom dom upp på två veckor??? det var frön från samma frukt! så dom vill väll inte sås färska då... Någon som vet hur man sköter kiwi?? vill dom stå svalt sedan när jag skolat om dom eller vill dom ha varm?
Det är ju en härdig vedartad växt, så jag skulle nog satsa på lite svalare.
Maggan H
23-02-2009, 16:40
Kiwi sådde jag ett år och behandlade precis som vilken annan planta som helst, den fick övervintra inne första vintern men har därefter stått planterad ute mot en vägg. Vi har så milda vintrar överlag i Skåne så hittills har det gått bra. Checkade mina australier i dag och jag tycker de torkar ihop de små, undras vad det kan bero på? De är omskolade nyligen så förhoppningsvis kommer de igång. Kanske är det för kyligt där ute i min bod, de är ju trots allt exotiska växter. Banan o feberträd har jag aldrig sått och det kommer inte att ske i år heller för det är så fullt så fullt så jag fattar inte (som vanligt!) hur jag ska få plats när det är dags med alla omskolningar..... Bomarean som kom upp för ett tag sen ränner iväg, och de som jag toppade gulnar bladen på...Grr! Måtte det bli lite soliga dagar snart så de får lite extra värme!
johannea
23-02-2009, 17:31
Min passionsfrukt som ja var så mallig för ger mej nu bekymmer... Fröet släpper inte från grodden! Det är som en grön pinne med ett frö uppepå  Hur gör ni med trilska fröer, pillar ni loss dem eller kommer den att släppa så småningom?
Det är ju hjärtbladen som kommer ur fröet. Dessa brukar ändå förtvina, när karaktärsbladen visar sig. Visst kan man pilla bort fröskalet, men ofta gör det mer skada än om skalet sitter kvar.
Maggan H
23-02-2009, 17:36
CITAT (johannea @ 23-02-2009, 17:31)  Min passionsfrukt som ja var så mallig för ger mej nu bekymmer... Fröet släpper inte från grodden! Det är som en grön pinne med ett frö uppepå  Hur gör ni med trilska fröer, pillar ni loss dem eller kommer den att släppa så småningom? Jag har samma problem med Ixoran, men jag har dålig erfarenhet att pilla på dem, skalet kommer förr el senare att öppna sig. Men man vill ju SE grodden! Risken är att man bryter av dem.
johannea
23-02-2009, 17:37
Tack MariaS! Då får det sitta ett tag till!
Tack Maggan me! vi skrev visst samtidigt!
CITAT (blomkronan @ 22-02-2009, 18:30)  GRATTIS  mina kom inte upp men jag har frön kvar som jag tänkte så närmare våren. Hur gjorde du? Slippa du på fröna? blöttlagde? undervärme? Hejsan! Jag hade mina i blöt i ca 10 dgr (jag glömde dem) sedan planterade jag i vanlig krukväxtjord strax under ytan. Jag hade dem på akvariet i ett miniväxthus. Kom upp på ca 2,5 vecka. Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|