Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Alexander-VG-zon3
CITAT (Orkidétjuven @ 03-08-2009, 12:50) *
Jo, det går så säkert mot vår nu. Jag hört bofinken nu senaste 3 dagarna i full vårsång. smile.gif
Visserligen brukar de inte säga att det är vår här förren i september.

härligt , är avis skulle också vilja ha vårvinter/vår nu istället för sensommar (eller högsommar, men det är ju rätt så blygsam temperatur).

Maggan H
Äntligen blommar jordnöten, bravo.gif men blommorna är pyttesmå och sitter som en krans strax ovanför jorden. Plantan är 25-30 cm hög. Jag är där o pillar med en pensel för att pollinera, det ska bli spännande att se om det blir några jordnötter. Om blomman blir pollinerad ska den ju vända tillbaka ner i jorden, syns det tydligt och hur lång tid tar det innan jordnötterna är mogna? Hur vet jag att det finns jordnötter där? Vissnar plantan? blink.gif
Alexander-VG-zon3
när jag hade en så han den aldrig få nötter (hade den ute i marken) och den frös ihjäl sen vid frosten. så jag vet inte hur den ska se ut när nötterna är klara. men kommer ihåg att den blommade så den var säkert på väg att få nötter.
Fny
woho nu har en kaki tittat upp!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fny @ 10-08-2009, 20:09) *

grattis tummenupp.gif dom växer snabbt. alla som jag sådde har med grott.
Maggan H
CITAT (Fny @ 10-08-2009, 20:09) *

Grattis! Har du någon bild på vuxen planta?
Fny
nej jag har ju inte det, så jag väntar nyfiket på hur den kommer se ut! =)
MariaS
Så här ser en av mina kaki's ut, tre månader gammal.
[attachment=40141:Diospyrus_kaki2.jpg]
Fny
ooo vad fin! =) Och så stor den har blivit på bara tre månader! Skoj, då har jag något att se fram emot!
MariaS
CITAT (Fny @ 11-08-2009, 11:28) *
ooo vad fin! =) Och så stor den har blivit på bara tre månader! Skoj, då har jag något att se fram emot!

Då ska du se korvträdet som är sex månader giggle.gif Där ligger kakin i lä...
[attachment=40144:Kigelia_...icana2.1.jpg]
Fny
gudars! w00t.gif coolt... Mina småttingar är än så länge just småttingar... Men så här dom väl bara en två månader också!
Fny
här är de största av mina småplantor: passiflora, ametistranka och himmelsärt!
Maggan H
Men gud vad fina Maria! Korvträdet ser redan döhäftigt ut!

Och Fny, dina är också fina, ser fram emot paket snart! crazy.gif Ditt är skickat!
Andreas L
Här har det hänt lite grann under sommaren. Fröer som grott hos mig denna säsong är:

Mucuna pruriens
Argyreia nervosa
Tabernanthe iboga

Sen lite sticklingar på:

Psychotria viridis
Calea zacatechichi
Banisteriopsis caapi
Trichocereus pachanoi

Jag har tyvärr ingen kamera, men ska försöka låna en. Då kan jag ladda upp lite bilder ;o)

Hoppas alla har en härlig sommar!

/Andreas
Fny
CITAT
Och Fny, dina är också fina, ser fram emot paket snart! Ditt är skickat!

yahoo.gif
Maggan H
Många okända sorter, ska googla lite på dem! Bra jobbat! tummenupp.gif
CITAT (Andreas L @ 11-08-2009, 13:02) *
Här har det hänt lite grann under sommaren. Fröer som grott hos mig denna säsong är:

Mucuna pruriens
Argyreia nervosa
Tabernanthe iboga

Sen lite sticklingar på:

Psychotria viridis
Calea zacatechichi
Banisteriopsis caapi
Trichocereus pachanoi

Jag har tyvärr ingen kamera, men ska försöka låna en. Då kan jag ladda upp lite bilder ;o)

Hoppas alla har en härlig sommar!

/Andreas

Andreas L
Ja, här i Europa är de flesta av ovannämnda arter ganska ovanliga. Många av dom behöver ett varmt och fuktigt klimat och kan dessutom bli för stora att hålla i hemmet.
I andra delar av världen används dessa växter som medicin och i religiösa ceremonier.

Mucuna pruriens har tex visat sig vara användbar inom medicin gällande Parkinssons sjukdom (pga höga värden av L-dopa).

Tabernanthe iboga har fått ett genombrott inom narkomanvården i många länder och kan eliminera tex ett heroinmissbruk helt och hållet.

Psychotria viridis och Banisteriopsis caapi ingår i en dryck som heter Ayahuasca och dricks av indianer och shamaner i Amazonas. Denna magiska dryck är deras redskap att upprätthålla kontakten med sina förfäders andar, det Gudomliga och mot diverse sjuktillstånd.

smile.gif

Fny
coolt! coolgleam.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Andreas L @ 12-08-2009, 10:50) *
Ja, här i Europa är de flesta av ovannämnda arter ganska ovanliga. Många av dom behöver ett varmt och fuktigt klimat och kan dessutom bli för stora att hålla i hemmet.
I andra delar av världen används dessa växter som medicin och i religiösa ceremonier.

Mucuna pruriens har tex visat sig vara användbar inom medicin gällande Parkinssons sjukdom (pga höga värden av L-dopa).

Tabernanthe iboga har fått ett genombrott inom narkomanvården i många länder och kan eliminera tex ett heroinmissbruk helt och hållet.

Psychotria viridis och Banisteriopsis caapi ingår i en dryck som heter Ayahuasca och dricks av indianer och shamaner i Amazonas. Denna magiska dryck är deras redskap att upprätthålla kontakten med sina förfäders andar, det Gudomliga och mot diverse sjuktillstånd.
smile.gif

häftigt och intressant, ska du använda dom ?

hur ska du odla dom?

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

nytt inlägg

hos mig växer det på både hos äldre försådder och hos nya för iår

dessa är dom nya för iår

http://www.pixbox.se/pic_show_id28975807.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id28975808.html
Andreas L
CITAT (flaxss @ 12-08-2009, 12:10) *
häftigt och intressant, ska du använda dom ?

hur ska du odla dom?
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

nytt inlägg

hos mig växer det på både hos äldre försådder och hos nya för iår

dessa är dom nya för iår

http://www.pixbox.se/pic_show_id28975807.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id28975808.html

Fina plantor du har flaxss! smile.gif

Vissa av mina växter står på fönsterbrädan och trivs bra där. Medan andra är i terrarier. Dom flesta är fortfarande relativt små och klarar sig bra här, men jag kikar mig omkring efter någon som har ett vintervarmt växthus att hyra ut en del i. Mina Mucunaplantor är nog över 2,5 meter långa, och då har jag ändå klippt ner dom förra veckan sweatingbullets.gif

Jag är inte intresserad av att använda någon av dessa växter då jag varken har Parkinssons, är narkoman eller utövar shamanism giggle.gif

Men visst är det intressant!!!
Maggan H
Så här ser Vildtobaken ut idag. De understa bladen är 40 cm långa. Höjden har blivit 60 cm så den växer inte i racerfart, men den börjar redan förveda sig, stammen grovnar på. Hoppas den blommar också snart!
[attachment=40271:P8080013.JPG]

[attachment=40272:P8080012.JPG]

Bild på Jordnötens blommor:
[attachment=40273:P8080003.JPG]

Kaprisen växer på, snart 10 cm....
[attachment=40274:P8080010.JPG]

Och den här grodan slog sig ner i en av Papyorna med en ranka av Bomarea som täcke.
[attachment=40275:P8080005.JPG]
MariaS
Oj vad fina de är, och jag är iiiinte avis på dina kaprisar sick.gif whistling.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Andreas L @ 12-08-2009, 12:29) *
Fina plantor du har flaxss! smile.gif

Vissa av mina växter står på fönsterbrädan och trivs bra där. Medan andra är i terrarier. Dom flesta är fortfarande relativt små och klarar sig bra här, men jag kikar mig omkring efter någon som har ett vintervarmt växthus att hyra ut en del i. Mina Mucunaplantor är nog över 2,5 meter långa, och då har jag ändå klippt ner dom förra veckan sweatingbullets.gif

Jag är inte intresserad av att använda någon av dessa växter då jag varken har Parkinssons, är narkoman eller utövar shamanism giggle.gif

Men visst är det intressant!!!

tack

har du bilder på nåt ?

ja lite annorlunda tropiska växter medicinalväxter är intressanta. eller var dom tropiska?

riggar du upp extraljus så kanske dom klarar av att övervintra på fönsterbrädan.

CITAT (Maggan H @ 12-08-2009, 18:04) *
Så här ser Vildtobaken ut idag. De understa bladen är 40 cm långa. Höjden har blivit 60 cm så den växer inte i racerfart, men den börjar redan förveda sig, stammen grovnar på. Hoppas den blommar också snart!

vackra plantor du fått upp, är Vildtobaken ett eller flerårig? får den samma blommor som en ''vanlig''. har inte riktigt koll på vad den heter på vetenskapligt namn så kan inte söka på den.
Maggan H
CITAT (flaxss @ 12-08-2009, 18:33) *
vackra plantor du fått upp, är Vildtobaken ett eller flerårig? får den samma blommor som en ''vanlig''. har inte riktigt koll på vad den heter på vetenskapligt namn så kan inte söka på den.

Acnistus Arborescens, Vildtobak. Övervintras inne, är ingen tobak eg, har väl fått sitt namn pga av bladens storlek.
Så här ser blomman ut:
[attachment=40283:acnistus...orescens.jpg]
MariaS
CITAT (Maggan H @ 12-08-2009, 18:45) *
Acnistus Arborescens, Vildtobak. Övervintras inne, är ingen tobak eg, har väl fått sitt namn pga av bladens storlek.
Så här ser blomman ut:
[attachment=40283:acnistus...orescens.jpg]

wub.gif wub.gif wub.gif VAcker!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Maggan H @ 12-08-2009, 18:45) *
Så här ser blomman ut:

tack för namnet, ja den va väldigt vacker.
Andreas L
CITAT (flaxss @ 12-08-2009, 18:33) *
tack

har du bilder på nåt ?

ja lite annorlunda tropiska växter medicinalväxter är intressanta. eller var dom tropiska?

riggar du upp extraljus så kanske dom klarar av att övervintra på fönsterbrädan.

Jag ska försöka låna en kamera nästa vecka och fota mina plantor. De flesta arter som jag håller kommer ifrån olika tropiska delar av världen. Men flera går att vänja vid torrare luft bara dom får rikligt med vatten. Jag duschar dom emellanåt också smile.gif

Har tänkt att bygga ett "ökenvivarium" till mina kaktusar och torrlevande buskar. Där kommer det att riggas massor med ljus. Har även ett stort helglas terrarie där en del tropiska växter ska sättas in.

Men till att börja med ska det fotas flirting.gif

Superfin vildtobak!!! Gillade även dina jordnötsplantor! tummenupp.gif

Maggan H
CITAT (Maggan H @ 10-12-2008, 09:16) *
Ja, fast det dröjer ju 2-3 år innan den blommar, -cry-.gif om den nu ens gror, vilket kan ta upp till 9 månader! crying.gif

[attachment=40288:vit_fladdermus.JPG]

Och dom här väntar jag fortfarande på---- Inget frö har grott! -cry-.gif Sådda 8 dec så snart är tiden ute. ranting.gif Jag har provat i princip allt utom kyla-men det ska dessa väl ändå inte behöva?? Eller...?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Maggan H @ 12-08-2009, 19:21) *
[attachment=40288:vit_fladdermus.JPG]

Och dom här väntar jag fortfarande på---- Inget frö har grott! -cry-.gif Sådda 8 dec så snart är tiden ute. ranting.gif Jag har provat i princip allt utom kyla-men det ska dessa väl ändå inte behöva?? Eller...?

den ska inte behöva kyla för att gro tvärtom mycket värme runt +25c +30c, däremot måste dom vara färska för att gro.

CITAT (Andreas L @ 12-08-2009, 19:15) *
Jag ska försöka låna en kamera nästa vecka och fota mina plantor. De flesta arter som jag håller kommer ifrån olika tropiska delar av världen. Men flera går att vänja vid torrare luft bara dom får rikligt med vatten. Jag duschar dom emellanåt också smile.gif
Har tänkt att bygga ett "ökenvivarium" till mina kaktusar och torrlevande buskar. Där kommer det att riggas massor med ljus. Har även ett stort helglas terrarie där en del tropiska växter ska sättas in.

ja bilder ska bli spännande, ett ökenviviarium låter häftigt.
Maggan H
Grotid upp till 9 månader står det på påsen, då kan dom ju inte vara färska efter den tiden?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Maggan H @ 12-08-2009, 19:56) *
Grotid upp till 9 månader står det på påsen, då kan dom ju inte vara färska efter den tiden?

det jag menar va att dom måste såsfärska, alltså du måste få tag på färska frön för bästa grobarhet. grotiden är ju inget med färskheten så sett.
Fny
Gudars Maggan vilken häftig sak! Vad heter den? Jag såg något liknande fast med en helt svart blomma som jag blev hemskt sugen på... men det får bli en annan gång! Men tråkigt att det inte har kommit upp något än! =(
Orkidétjuven
Det är väl ngn typ av Tacca. Populärt kallad fladdermus kalla eller djävulskalla.
Enligt gamla indian historier så bringade det otur till den som såg blomman blomma och inom en snar framtid skulle personen dö.

Jag tittade på min i flera år under blommning och jag lever än så jag antar att det inte funkar så. Fast gårdagens olycka kanske har ngt med det att göra? Hehe.
Alexander-VG-zon3
jag tog död på min den klarade inte vintern i ett oisolerat norrfönster, fick min av mamma den var den med svarta blommor. hon tröttnade på den när den slutade blomma.

skånepåg
Du är så duktig flaxxs läser alla dina inlägg ^^
Alexander-VG-zon3
CITAT (skånepåg @ 13-08-2009, 00:09) *
Du är så duktig flaxxs läser alla dina inlägg ^^

confused.gif confused.gif
Orkidétjuven
Nu har flera av mina sådder tittat upp. Fortfarande bara flax, kowahi och lacebark. Men växer gör de.

Sått andra omgångn frö nu med. Mer flax, men nu också Rengarenga (Arthropodium cirratum) och New zealand iris (Libertia sp).

Håll tummarna smile.gif
Fny
tror det är dags för en ny uppdatering:

Min samplantering av himmelsärt och passiflora verkar gå bra, de håller på att snärja buddha-huvudet precis som planerat. biggrin.gif
samplantering

Av de 60 judasträ-fröna som jag sått har bara två kommit upp, taniga men söta. Jag var här förra veckan tvungen att ge dem lite extra stöd då de vägrade stå upp utan bara drog iväg åt sidan...
bara två av 60 frön...

Fröna från vad som troligtvis är en doftranka som jag fick för några veckor sen av en kompis har vaknat!
vad fint

Och mina favoriter: ökenroserna!
ökenros black beauty.jpg

ökenros double delight.jpg

ökenros magenta windmill.jpg

ökenros kiss star.jpg

Har verkligen förälskat mig i dessa småttingar... ökenroserna ser ut som små små palmer tycker jag, så härligt kraftiga! wub.gif De må växa enormt långsamt men det gör ingenting, jag är kär! blush.gif

Maggan H
Wow vilken samling Fny, ökenrosorna ser verkligen roliga o fina ut! tummenupp.gif Jag längtar redan tills vårens sådder, det är det absolut roligaste av allt, sådd o bevakning! crazy.gif
MariaS
Tjuvstartar faktiskt redan nu... Inga större konstigheter, men är lite odlingssugen helt enkelt...

Har sått:
Sequoyadendron giganteum/mammutträd (haft tidigare, men dog torkdöden i somras, vill ha nya!)
Cortaderia selloana 'Pink'/rosa pampasgräs (udda färg om inte annat)
Hibiscus syriacus/frilandshibiskus (också haft tidigare, dog dock för några vintrar sedan, då jag glömde täcka whistling.gif )
Gunnera manicata/jättegunner (Ytterligare en som jag haft tidigare, ranting.gif devil.gif SORK)
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 24-08-2009, 16:49) *
Tjuvstartar faktiskt redan nu... Inga större konstigheter, men är lite odlingssugen helt enkelt...

Har sått:
Sequoyadendron giganteum/mammutträd (haft tidigare, men dog torkdöden i somras, vill ha nya!)
Hibiscus syriacus/frilandshibiskus (också haft tidigare, dog dock för några vintrar sedan, då jag glömde täcka whistling.gif )
Gunnera manicata/jättegunner (Ytterligare en som jag haft tidigare, ranting.gif devil.gif SORK)

har du så kallt att F hibiskus dör ?

hoppas dina Sequoiadendron giganteum frön gror, har inte själv testa men man kanske skulle prova.

Rosa pampasgräs gror lätt har sått dom i två omgångar. och dom växer snabbt.

Gunnera har jag provat men inte fått till att gro. hoppas du får bättre lycka.

CITAT (Maggan H @ 24-08-2009, 14:09) *
Wow vilken samling Fny, ökenrosorna ser verkligen roliga o fina ut! tummenupp.gif Jag längtar redan tills vårens sådder, det är det absolut roligaste av allt, sådd o bevakning! crazy.gif

ja säger det samma, vilken kul samling på ökenrosor du har fny.
Maggan H
CITAT (MariaS @ 24-08-2009, 16:49) *

Har sått:

Åh vad kul, Gunnera, hur stor tomt har du?? giggle.gif Jag har provsått Blåsvingel, Flitiga Lisa och Svansfjädergräs. 1 strå fjädergräs har kommit upp, testar mina egentagna frön.

Sådde också Pampasgräs i våras med sådden hamnade upp o ner i min bod, och där på golvet grodde en hel del strån som jag krukade. tummenupp.gif Den ser idag ut som en stor rund peruk, inte fasen tror jag att det är Pampasgräs, devil.gif den vita var det. De tär inte mer än ca 15 cm högt, liknar gräsmattegräs! ranting.gif
Hittar ingen bra bild på själva stråna på nätet.
Fny
rosa pampasgräs låter väldigt spännande tycker jag...=)
MariaS
CITAT (Maggan H @ 24-08-2009, 18:25) *
Åh vad kul, Gunnera, hur stor tomt har du?? giggle.gif Jag har provsått Blåsvingel, Flitiga Lisa och Svansfjädergräs. 1 strå fjädergräs har kommit upp, testar mina egentagna frön.

Sådde också Pampasgräs i våras med sådden hamnade upp o ner i min bod, och där på golvet grodde en hel del strån som jag krukade. tummenupp.gif Den ser idag ut som en stor rund peruk, inte fasen tror jag att det är Pampasgräs, devil.gif den vita var det. De tär inte mer än ca 15 cm högt, liknar gräsmattegräs! ranting.gif
Hittar ingen bra bild på själva stråna på nätet.

5000 m2 att leka med. Har ett bra parti för gunnera i slutet av tomten, där ett stort krondike dyker upp. Perfekt för gunnerans behov.

CITAT (flaxss @ 24-08-2009, 17:55) *
har du så kallt att F hibiskus dör ?

De stod i krukor som inte var nedgrävda eller skyddade, hade helt enkelt glömt dem i högt ogräs whistling.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 24-08-2009, 19:38) *
De stod i krukor som inte var nedgrävda eller skyddade, hade helt enkelt glömt dem i högt ogräs whistling.gif

det var ju synd, den borde ju klara sig i kruka också när du har bättre klimat än Skanör/Falsterbo !?.

jag hade en i kruka här uppe på balkongen denna vinter som va, som klarade sig. dock gav jag den skydd den natten som det var som kallast. annars är väl det bästa (säkrast) att ta in dom övervintern och ha dom frostfritt om man har dom i krukor.

men då får du inte glömma dom ute nu när du får nya plantor. tummenupp.gif
strandskatan
CITAT (Fny @ 24-08-2009, 10:07) *
tror det är dags för en ny uppdatering:

Min samplantering av himmelsärt och passiflora verkar gå bra, de håller på att snärja buddha-huvudet precis som planerat. biggrin.gif
samplantering

Av de 60 judasträ-fröna som jag sått har bara två kommit upp, taniga men söta. Jag var här förra veckan tvungen att ge dem lite extra stöd då de vägrade stå upp utan bara drog iväg åt sidan...
bara två av 60 frön...

Fröna från vad som troligtvis är en doftranka som jag fick för några veckor sen av en kompis har vaknat!
vad fint

Och mina favoriter: ökenroserna!
ökenros black beauty.jpg

ökenros double delight.jpg

ökenros magenta windmill.jpg

ökenros kiss star.jpg

Har verkligen förälskat mig i dessa småttingar... ökenroserna ser ut som små små palmer tycker jag, så härligt kraftiga! wub.gif De må växa enormt långsamt men det gör ingenting, jag är kär! blush.gif

Fny, mina Judasträd har spottat upp sig (andra sommaren) och den största är drygt 75 cm, stammarna dock fortfarande väldigt smala!
Fny
vad roligt att höra! =) har du någon bild som man kan få glutta på? tongue.gif
strandskatan
CITAT (Fny @ 26-08-2009, 10:22) *
vad roligt att höra! =) har du någon bild som man kan få glutta på? tongue.gif

Dessvärre har jag aldrig lyckats lägga in några bilder, fast jag gör enligt instruktionen. Förstår ej varför, det är trist.
Fny
vad konstigt! Kan det vara storleken det är fel på? Det hade jag problem med först... Jag måste gå inoch redigera alla foton och krympa dem innan jag kan lägga in dem i forumet. 40 % brukar jag köra på! =)
strandskatan
CITAT (Fny @ 26-08-2009, 19:44) *
vad konstigt! Kan det vara storleken det är fel på? Det hade jag problem med först... Jag måste gå inoch redigera alla foton och krympa dem innan jag kan lägga in dem i forumet. 40 % brukar jag köra på! =)

Hur gör man när man krymper bilden då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon