|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
CITAT (MariaS @ 12-02-2009, 14:13)  Nu är det dags för ingefäran då.
För den som undrar: Köp en bit ingefära, ca 3-5cm. Tag en 5-liters kruka och fyll till hälften med bra planteringsjord. Placera ingefärsbiten i jorden. Har ingen betydelse vilket håll. Lägg på några cm jord ovanför knölen.
Om några veckor visar sig ett/flera grässtrå. Fortsätt då att fylla krukan allt eftersom, till den blir full med jord.
Håll krukan fuktig, ljust och varmt. Ställ på varm skyddad plats utomhus, när risken för frost är över.
Med lite tur, kommer det nu att explodera i krukan. Fler "gräs" kommer upp. I slutet av september, har grässtråna vissnat ner och det är fullt med knölar i krukan, redo att skördas! Jag citerar mig själv. Detta skrev jag tidigare i tråden.
Åh sorry, och tack för infon!
Grönberg
09-03-2009, 18:05
Nannorrops Ritchiana/Mazari palm Ursprung: Pakistan/Afghanistan, växer på ca 1700 m höjd och är en av världens mest köldtåliga palmer, den ska klara -20 grader, men antagligen så behöver den ändå vintertäckas som de flesta andra palmer som sägs tåla vårt klimat, denna palm är sällsynt i odling. Jag satte massvis med olika palmfrön i vatten 17/1 och efter 48 timmar i plastboxar med såjord, jag placerade dem ovanpå kylskåpet där det är 25-27 grader varmt, redan 29/1 så hade en del Trachycarpus Fortunei groddar och dagarna/veckorna efter så kom det fler av de andra palmsorterna, denna Mazaripalm satte jag i plastmuggen på bilden, den 19/2.
Maggan H
09-03-2009, 18:50
Häftigt Grönberg! Vad kul att det går att så palmer i vårt klimat om än det är inomhus... Hoppas den växer på sig snabbt så du kan visa bild på bladen också. Grattis!
Nu skrek plötsligt "vill-ha-frö-tarmen" igen.  VAr hittar man frön till den palmen Grönberg? Och vad har du sått mer för palmer?
Grönberg
09-03-2009, 21:30
CITAT (MariaS @ 09-03-2009, 20:27)  Nu skrek plötsligt "vill-ha-frö-tarmen" igen.  VAr hittar man frön till den palmen Grönberg? Och vad har du sått mer för palmer? Bild på en "lite" större Mazaripalm: [attachment=31761:NanRit.jpg] Jag har sått frön från http://www.rarepalmseeds.com/sampler.shtml enkelt att handla hos dem. cold hardy palm seed sampler - 6 olika som i länken och 9 olika Trachycarpus: Fortunei, Wagnerianus, Oreophilus, Geminisectus, Latisectus, Martianus (Khasia Hills Form), Princeps, Takil, Nanus. Gå in på Archive uppe i menyn och du får en lista på allt dem säljer, du kan klicka på namnen och oftast se bilder på palmerna Princeps[attachment=31760:TraPrinceps.jpg] Martianus[attachment=31759:TraMarKha.jpg]
Å jag som inte skulle ha fler frön  Men såna underbara palmer kan man ju bara inte låta bli att försöka med
Jäklar. De hade ju agave och yuccafrön med!
Alexander-VG-zon3
10-03-2009, 00:38
CITAT (Grönberg @ 09-03-2009, 18:05)  Ursprung: Pakistan/Afghanistan, växer på ca 1700 m höjd och är en av världens mest köldtåliga palmer, den ska klara -20 grader, men antagligen så behöver den ändå vintertäckas som de flesta andra palmer som sägs tåla vårt klimat, denna palm är sällsynt i odling. Jag satte massvis med olika palmfrön i vatten 17/1 och efter 48 timmar i plastboxar med såjord, jag placerade dem ovanpå kylskåpet där det är 25-27 grader varmt, redan 29/1 så hade en del Trachycarpus Fortunei groddar och dagarna/veckorna efter så kom det fler av de andra palmsorterna, denna Mazaripalm satte jag i plastmuggen på bilden, den 19/2. roligt att du fått upp den lite ovanligare ökenpalmen, vill inte vara glädjedödare men utsätter du den palmen för -20c i sverige så kommer den dö. planterar du ut den med vinterskydd på vintern kommer den också tråligen att dö. dock tills den blivit stor nog att planteras ut så har Stockholm(ca 2080) samma klimat som Paris och då är det väl Medelhavsklimat i skåne och då bör den väl klara sig på friland om den ges skydd. med detta inlägg menar jag att du inte ska utsätta den för frost och odla den i kruka som övervintras i en temp på +5c +10c. där denna växer blir det frost men det är ökenklimat där sommar tempen ofta överstiger +40c och där vintern är väldigt kort(men väldigt kall). i Syd Europa funkar den bra. och ska den planteras i sverige så måste det vara en gammal planta som också ges skydd mot fukt och enbart i dom mildaste områdena(och då väldigt milda). men även om du planterar ut den och ger rejält med skydd så tror jag inte det kommer gå så bra. med tanke på att sommaren här är sval så kommer den ge minimal med tillväxt. även Trachycarpus plantorna bör du ta det väldigt lugnt med. jag har haft lite ovanligare frösådder av trachycarpus arter som varit döda vid -5c -6c. det var 2-3års plantor. jag har nästan alla trachycarpus arter man kan få tag på och dom utsätter jag inte under -1c när dom är så unga(2-3års plantor).
blomkronan
10-03-2009, 08:31
CITAT (MariaS @ 09-03-2009, 20:27)  Nu skrek plötsligt "vill-ha-frö-tarmen" igen.  VAr hittar man frön till den palmen Grönberg? Och vad har du sått mer för palmer? Min"vill-ha-frö-tarm" skriker oxå...  ska vi sambeställa? Grönberg Du kan väll inte ha några problem med plats och förvara palmerna i växthuset i vinter  där måste dom ju klara sig... dom behöver ju inte stå på friland... Föresten hur mår din palm som du har står ute???
Grönberg
10-03-2009, 08:59
CITAT (blomkronan @ 10-03-2009, 08:31)  Min"vill-ha-frö-tarm" skriker oxå...  ska vi sambeställa? Grönberg Du kan väll inte ha några problem med plats och förvara palmerna i växthuset i vinter  där måste dom ju klara sig... dom behöver ju inte stå på friland... Föresten hur mår din palm som du har står ute??? Det är inga problem, jag vet att palmerna ska vara rejäla innan utplantering, och även vilka åtgärder som behövs för övervintring ute. Jag har gott om plats i växthuset, 2:a våningen är på g.... Min utepalm (2 m hög) fick ruskigt med stryk trots marktäckning och vinterväv runt bladen, jag planterade den i juni, rotknölen var ohyggligt stympad, så det var en chansning, tyvärr så avtog den varma sommaren och därmed den tillväxt palmen så väl behövde, dock så växte den lite grand, den har rejäla frostskador men är kanske inte helt död, vi får se, annars så planterar jag en ny - otur att vi skulle få en vargavinter när man lagt ner en del pengar på växter, vi hade ca -17 som mest och kylan höll i sig för länge, mina dammar frös till så det hette duga, nästan all fisk dog, det var inte kul att plocka upp 2 kg:s Koikarp nu i veckan.
CITAT (blomkronan @ 10-03-2009, 08:31)  Min"vill-ha-frö-tarm" skriker oxå...  ska vi sambeställa? Grönberg Du kan väll inte ha några problem med plats och förvara palmerna i växthuset i vinter  där måste dom ju klara sig... dom behöver ju inte stå på friland... Föresten hur mår din palm som du har står ute???  Jag skickar ett PM
Alexander-VG-zon3
10-03-2009, 11:25
CITAT (Grönberg @ 10-03-2009, 08:59)  Det är inga problem, jag vet att palmerna ska vara rejäla innan utplantering, och även vilka åtgärder som behövs för övervintring ute. Jag har gott om plats i växthuset, 2:a våningen är på g.... som jag skrev innan ta det lugnt med palmerna, det som det står att dom tål tål dom inte i sverige. din ökenpalm är känsligast. CITAT (Grönberg @ 10-03-2009, 08:59)  Min utepalm (2 m hög) fick ruskigt med stryk trots marktäckning och vinterväv runt bladen, jag planterade den i juni, rotknölen var ohyggligt stympad, så det var en chansning, tyvärr så avtog den varma sommaren och därmed den tillväxt palmen så väl behövde, dock så växte den lite grand, den har rejäla frostskador men är kanske inte helt död, vi får se, annars så planterar jag en ny - otur att vi skulle få en vargavinter när man lagt ner en del pengar på växter, vi hade ca -17 som mest och kylan höll i sig för länge, mina dammar frös till så det hette duga, nästan all fisk dog, det var inte kul att plocka upp 2 kg:s Koikarp nu i veckan. tråkigt att den blivit skadad. men vi får hoppas på att den lever. dom flesta som jag haft ute har klarat sig. när man får palmer som är så in stympade bör man krukodla dom i nåt år innan man planterar ut dom. då klarar dom vintern bättre sen. och så bör man plantera ut dom så tidigt som möjligt redan i april. lycka till med din palmer.
Grönberg
10-03-2009, 11:26
CITAT (flaxss @ 10-03-2009, 11:25)  som jag skrev innan ta det lugnt med palmerna, det som det står att dom tål tål dom inte i sverige. din ökenpalm är känsligast. tråkigt att den blivit skadad. men vi får hoppas på att den lever.
dom flesta som jag haft ute har klarat sig. när man får palmer som är så in stympade bör man krukodla dom i nåt år innan man planterar ut dom. då klarar dom vintern bättre sen. och så bör man plantera ut dom så tidigt som möjligt redan i april. lycka till med din palmer. Sandblandad kaktusjord och bubbelplasttält samt värmekabel bör palmerna kanske klara
Alexander-VG-zon3
10-03-2009, 11:59
CITAT (Grönberg @ 10-03-2009, 11:26)  Sandblandad kaktusjord och bubbelplasttält samt värmekabel bör palmerna kanske klara  risken med att använda plast är att med blir fuktigt under (även med öppning kan det blir för fuktigt). och då så ruttnar dom även om det inte blir frost. då är bladen gröna men den är död i mitten där nya blad kommer. jag själv använder dock bubbeplats men det bara under den värsta natten sedan tar jag veck det så fort som möjligt. så att risken för att det ruttnar minskar. som permanent vinterskydd är plast inte bra för just palmer. skyddat och soligt läge. där du täcker marken och använder kabel och sedan grön vinterväv. så klarar du trachycrapus arterna utan problem skulle jag tro. dom bör ju ha en stam på 50-100cm för att klara sig bra. sedan är det svårt med jorden då trachycarpus inte är öken palmer och därmed vill ha fuktigt jord på våren-sommaren. men sedan torr på vintern. enklast är ju att ha vanlig jord som inte är för blöt och istället på vintern täcka marken mot väta. äldre dom sedan blir och du har haft dom ute ett par vintrar så kan dom tåligaste trachycarpus arterna klara sig utan skydd hos dig.
Sådde "Kigelia Pinnata" (Korvträd) den 28/2 och 2st har redan grott?!?!?!?!? Trodde dom skulle vara svåra? Men 10 dagar? Raketost fanns ju när man var liten. Men "Raketkorv"??? [attachment=31798:Korvtr_d.JPG] En annan undran är vad det är för skillnad på "Kigelia Africana" (som MariaS har sått) och dessa, storlek på "korvarna"?? Så här ska "Pinnata´s" frukter se ut. [attachment=31800:KigeliaPinnata.jpg] Kan bli kul och jämföra!!! mvh / Idomin
Vad jag förstår, så är Kigelia pinata synonym för Kigelia afrikana, som är det rätta namnet.
Kul att de grott föresten. Min grodde också ganska fort, för att inte tala om den fortsatta tillväxten! Den har redan passerat 20cm på höjden. På bara två månader!
Då har vi alltså sått samma. Kul!!  Dina hade ju oxå bråttom upp.  Kanske blir två män som får stå beredda med kamera om några år när vi hänger uppochner och leker fladdermöss med en pensel. mvh / idomin
Maggan H
15-03-2009, 21:33
Bra jobbat! Korvträd växer inte på träd eller hur man ska säga! Så här ser mina exoter ut av idag: [attachment=32016:P3150005.JPG] Jordnöt [attachment=32017:P3150006.JPG] Papayor, ett 30-tal, resten är nu kastade [attachment=32020:P3150009.JPG] Bomarean, nu med 5 stänglar [attachment=32018:P3150014.JPG] Några Australier [attachment=32019:P3150015.JPG] Levande stenar, som inte får omskolas på 9 månader...
Sussie F-Flower
15-03-2009, 22:10
Tjusigt med alla papayor, Maggan! (ja, med resten också förståss...!  ) Dom ser ut att ha klarat sig bra. Jag hade ju slut på på både små och stora krukor hemma, så mina blev inte utskolade i em. Får fixa det imorgon ist. Bomarean, är det den ni har pratat/skrivit om som fick gula blad efter nedklippning...? Ser att några av dina stänglar är nedklippta, men visst är det väl liv i dom alla?? Det ser ut som att den längst till vänster är på gång att skjuta ett litet sidoskott, ser jag rätt?
Maggan H
16-03-2009, 08:33
CITAT (Sussie F-Flower @ 15-03-2009, 22:10)  Tjusigt med alla papayor, Maggan! (ja, med resten också förståss...!  ) Dom ser ut att ha klarat sig bra. Jag hade ju slut på på både små och stora krukor hemma, så mina blev inte utskolade i em. Får fixa det imorgon ist. Bomarean, är det den ni har pratat/skrivit om som fick gula blad efter nedklippning...? Ser att några av dina stänglar är nedklippta, men visst är det väl liv i dom alla?? Det ser ut som att den längst till vänster är på gång att skjuta ett litet sidoskott, ser jag rätt? Jo där är 5 skott i Bomarean, ett bakom också. Jag hade ju några frö också i denna krukan, kanske är det dom som gror. Men i den som bara finns frö har inget kommit upp, så jag vet inte vilket. 'Sidoskottet' är nog tyvärr bara ett fd blad som vissnat... Men den lever i alla fall!
Lady Hamilton
03-04-2009, 15:41
CITAT (Lady Hamilton @ 07-01-2009, 18:54)  Nu har 2 av mina Acnistus arborescens fön grott [attachment=32718:acnistus...orescens.jpg] Vild tobak kanske den heter på Svenska........men googlar man på latinska namnet så kommer det upp bilder på även andra sorter  så säker kan man ju inte vara förrens den blommar  varför kan inte en växt få ha ETT namn punkt slut! Hittar även denna bild  ........  och denna  och nu ser mina ut så här [attachment=32716:DSCN2310_kopiera.jpg] vad tror ni?  ....vad månne detta bli?
Oj vilka blad.......kraftiga och fina.......eller har du förstorat bilden
Lady Hamilton
03-04-2009, 15:50
CITAT (Alba @ 03-04-2009, 16:45)  Oj vilka blad.......kraftiga och fina.......eller har du förstorat bilden   nä det är just det jag inte har......bladen är så stora så jag knappt fick plats med dem på bilden  Men jag är mest orolig över att de skall vara av samma sort som jag redan har
Maggan H
03-04-2009, 17:36
CITAT (Lady Hamilton @ 03-04-2009, 16:50)   nä det är just det jag inte har......bladen är så stora så jag knappt fick plats med dem på bilden  Men jag är mest orolig över att de skall vara av samma sort som jag redan har Nä, jag tror inte det är 'vanliga' klockviolen, kolla på vildtobakens blad dom är stora, och det är ju köpefrön så det borde ju bli vildtobak! Mina är ff så små, hoppas dom sätter fart nu när vi fått värme!
Lady Hamilton
19-04-2009, 19:24
Jahapp då var det dax igen......men ärligt talat  jag KAN inte behålla alla 3, de börjar vara allt för stora nu  hoppas att de inte äter husdjur  ............. [attachment=33603:DSCN2424.JPG]
Maggan H
19-04-2009, 20:02
Wow, vad stora dom är! Mina är ff ganska små. Hur var det med härdigheten på dom här eg? Och du, dom äter kanske grävlingar??
Lady Hamilton
19-04-2009, 20:31
CITAT (Maggan H @ 19-04-2009, 21:02)  Wow, vad stora dom är! Mina är ff ganska små. Hur var det med härdigheten på dom här eg? Och du, dom äter kanske grävlingar??  BRA!  skall genast plantera ut ena precis vid öppningen av grytet  så när ev. grävling kommer ut så TJOFFS! SMASK! så är grävlingen uppäten
Maggan H
19-04-2009, 20:41
Gör du så! Eller så kanske dom DRAR TILL SIG grävlingar...minns inte riktigt.....läste nånstans antingen eller....
Maggan H
03-05-2009, 19:40
CITAT (MariaS @ 03-05-2009, 18:24)  Grattis Maria! Jag väntar ff på min Kapris....
Kaprisen har jag gett upp. Pillade i jorden och hittade några ruttnande illaluktande saker, som garanterat inte kommer gro!
Försöker nog igen något annat år...
Maggan H
07-05-2009, 13:58
Jag har inte gett upp, för vet ni vad,det ser ut som om en gror i alla fall!  Trodde det var mögel först med en stjälk håller på att resa sig i 'högen' så NÅT måste det vara, dock är jag säker på att det inte är en BJÖRK i alla fall!  Ska ta kameran med ut och ta en bild på 'det'.
Maggan H
27-05-2009, 15:43
Uppdatering på Kaprisen, två har grott nu,  men jisses vad de växer sakta, den första har ff bara hjärtblad! Taniga o ynkliga är dom, kanske ska man slänga in dem i växthuset som nog är både varmare och ljusare nu. Men risken att solen kommer åt dem är nog för stor, jag måste hysta ut lite mer från växthuset så de kan få lite skuggväv på sig.
idag ska jag så mina frön från impecta, judasträd och ametistranka. Jag har tyvärr inte lyckats få tag i den blandningen av såjord, torv och perlit som det stod att man ska ha, så jag kommer att testa med kogödsel.... som ju inte bara är kogödsel utan mycket torv och annat. Så önska mig lycka till! Jag återkommer med info om något gror!!!
Den såjord som beskrivs av impekta, finns under namnet Hasselfors S-jord (älg på påsen) Annars blandar du vanlig plantjord med perlit eller sand och får samma resultat.
Kogödsel är det för mycke näring i så de nya groddarna kan bränna innan de kommer igång, om du sår i den.
Maria du är en ängel  tack för att du varnade mig! då kör jag på vanlig blomjord med sand i istället.
Hur ofta tror ni förresten att jag borde vattna mina små frösådder? Sådde dem ju igår, och tänkte testa att vattna underifrån för första gången idag... blir intressant. Räcker det sen med var tredje dag eller så?
Har du plastpåse över? Då ska du inte behöva vattna så ofta. Det blir lätt för blött! Du ser på jorden med blotta ögat om det börjar bli för torrt.
Hittade en påse bortglömda fröer från Kreta jag sådde för några dagar sedan... och nu har jag ett gäng små Plataner!
Faktiskt häpen över att de grodde så snabbt, och efter så lång tid (det är tre år sen vi var på Kreta).
Maggan H
03-06-2009, 17:59
Oj, det var verkligen snabbt! Grattis! Min tredje kapris har grott!:angel_not:
CITAT (Maggan H @ 03-06-2009, 18:59)  Oj, det var verkligen snabbt! Grattis! Min tredje kapris har grott!:angel_not:
strandskatan
03-06-2009, 21:18
CITAT (Fny @ 02-06-2009, 08:08)  idag ska jag så mina frön från impecta, judasträd och ametistranka. Jag har tyvärr inte lyckats få tag i den blandningen av såjord, torv och perlit som det stod att man ska ha, så jag kommer att testa med kogödsel.... som ju inte bara är kogödsel utan mycket torv och annat. Så önska mig lycka till! Jag återkommer med info om något gror!!! Å vad kul, någon mer som sår judasträd från Impecta! Jag har fyra stycken ett år gamla, dom är så skruttiga så dom vill inte vara med på bild, men jag hoppas de ska piggna till i sommar!
Så jag är inte ensam, vad roligt! =) Men tråkigt att höra att dina är skruttiga, jag hoppas verkligen att dom tar sig. Hur har du övervintrat dina?
Azur: Vad roligt att fröerna höll sig så länge! vad är Plataner för typ av växt?
CITAT (Fny @ 04-06-2009, 08:48)  Så jag är inte ensam, vad roligt! =) Men tråkigt att höra att dina är skruttiga, jag hoppas verkligen att dom tar sig. Hur har du övervintrat dina?
Azur: Vad roligt att fröerna höll sig så länge! vad är Plataner för typ av växt? Plataner blir ca 30meter höga träd som ser ut som kamoflerade anabola lönnar.  Judasträden växer inte fort. Första året blev min bara en dm hög, andra året växte den bara till sig 5cm och nu i vinter har den dött
"kamoflerade anabola lönnar"
Lady Hamilton
05-06-2009, 08:02
Bomarean Hur går det för er andra med den? Jag har nu planterat ut mina 2 i en kruka utomhus men jag tycker att stänglarna är väldigt taniga och gängeiga  begriper inte hur denna växt skall klara av att bära upp så sådana blommor som bilden visar..............
CITAT (Fny @ 04-06-2009, 11:11)  "kamoflerade anabola lönnar" En bra beskrivning. Vet inte hur det kommer gå att ha såna stora träd i kruka, men det är ju alltid roligt att försöka! Vad jag verkligen hoppas på är att de ekollon jag samlade in från olika medelshavsekar ska gro, men ekollon tål nog inte att ligga och torka i tre år.
CITAT (Azur @ 05-06-2009, 09:19)  En bra beskrivning. Vet inte hur det kommer gå att ha såna stora träd i kruka, men det är ju alltid roligt att försöka!
Vad jag verkligen hoppas på är att de ekollon jag samlade in från olika medelshavsekar ska gro, men ekollon tål nog inte att ligga och torka i tre år. De anabola lönnarna klara ett liv i zon 3 utan problem, så krukodlingen gäller bara de första åren. Tänk då på hög kruka, plataner har pålrot.
CITAT (MariaS @ 05-06-2009, 11:09)  De anabola lönnarna klara ett liv i zon 3 utan problem Oj, på allvar? Jag har aldrig sett Plataner i Sverige så jag trodde inte de klarade sig här, men då skall jag definitivt testa att plantera ut några när de blir lite större!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|