|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Orkidétjuven
11-06-2010, 03:57
CITAT (flaxss @ 08-06-2010, 10:08)  hur funkar det med tullen och sånt ? får du skölja veck jorden och skaffa papper ?
hoppas verkligen du kan få med dig dina växter, jag själv skulle bli jätte ledsen om jag var tvungen att lämna mina växter bakom mig. Jag försöker kolla upp det, men det jag förstår typ mindre och mindre för varje gång jag läser på jordbruksverkets hemsida typ. Inget organiskt matrial runt rötterna får vara med undantag sphagnum om jag förståd det rätt. Min ide var at skölja av all jord och packa in dem i antingen laddade vattenkristaller för hemresan eller mossan. Kanske både och? Man behöver ett friskhetsintyg från odlaren. Ett sk Phythosanitary certificate elle rngt sådant. Massa bestämmelser gällande vilka arter, familjer osv man får ta med. Barrträd verkar vara stopp för likaså vissa lövträd. Inga av mina arter som jag vill ha med finns med dock utom ngra podocarper som jag antar skulle klassas som barrträd. Det gällde bara vissa familjer och ordningar. Lustigt nog om växterna ingår som flyttlass och fraktas då krävs inga papper alls om jag förstod det rätt. Vilket är skumt. Men jag kan ju inte skicka dem med båten som jag tänkte ev göra med ngra möbler. Då tar det typ 6 månader haha. Flyger man dock kan ett växtskydds handling krävas om man mellanlander i ett annat land med och i en sådan här långflygning mellan landar man ju normalt 3-4 ggr. Funderade på om de Botaniska växthusen i gbg och sthlm skulle vara intresserade av några växter. Jag kanske kunde skaffa de åt dem om de fixar pappersarbete? Eller är jag ute och cyklar? Jag vet att de har tagit emot ovanliga växter av mig förr. Jag har en kompis som jobbar med en citeshandläggare så de papper kanske man kanske fixa om nu ngt av växterna behöver det. Frön är normalt inga problem, men jag vill gärna ha med mig ngra större plantor av mer svårodlade träd. Du sa en gång att du hade haft Karaka. Vart fick du de ifrån? Iof är de ganska lätta dra upp från kärnor. Jag skulle vlja ha hem Rewarewa, kauri, totara, miro, Rimu, kohekohe. eller jag vill ha med mig så mycket som.... JAg vill ha ett litet nya zeelänskt växthus ngn i framtiden  Där jag kan sitta och drömma mig bort igen...
Alexander-VG-zon3
11-06-2010, 10:04
CITAT (Orkidétjuven @ 11-06-2010, 04:57)  Jag försöker kolla upp det, men det jag förstår typ mindre och mindre för varje gång jag läser på jordbruksverkets hemsida typ. Inget organiskt matrial runt rötterna får vara med undantag sphagnum om jag förståd det rätt. Min ide var at skölja av all jord och packa in dem i antingen laddade vattenkristaller för hemresan eller mossan. Kanske både och? Man behöver ett friskhetsintyg från odlaren. Ett sk Phythosanitary certificate elle rngt sådant. Massa bestämmelser gällande vilka arter, familjer osv man får ta med. Barrträd verkar vara stopp för likaså vissa lövträd. Inga av mina arter som jag vill ha med finns med dock utom ngra podocarper som jag antar skulle klassas som barrträd. Det gällde bara vissa familjer och ordningar. Lustigt nog om växterna ingår som flyttlass och fraktas då krävs inga papper alls om jag förstod det rätt. Vilket är skumt. Men jag kan ju inte skicka dem med båten som jag tänkte ev göra med ngra möbler. Då tar det typ 6 månader haha. Flyger man dock kan ett växtskydds handling krävas om man mellanlander i ett annat land med och i en sådan här långflygning mellan landar man ju normalt 3-4 ggr. Funderade på om de Botaniska växthusen i gbg och sthlm skulle vara intresserade av några växter. Jag kanske kunde skaffa de åt dem om de fixar pappersarbete? Eller är jag ute och cyklar? Jag vet att de har tagit emot ovanliga växter av mig förr. Jag har en kompis som jobbar med en citeshandläggare så de papper kanske man kanske fixa om nu ngt av växterna behöver det. Frön är normalt inga problem, men jag vill gärna ha med mig ngra större plantor av mer svårodlade träd. Du sa en gång att du hade haft Karaka. Vart fick du de ifrån? Iof är de ganska lätta dra upp från kärnor. Jag skulle vlja ha hem Rewarewa, kauri, totara, miro, Rimu, kohekohe. eller jag vill ha med mig så mycket som.... JAg vill ha ett litet nya zeelänskt växthus ngn i framtiden  Där jag kan sitta och drömma mig bort igen... jag vet inte vad som kan vara bäst, kanske säkrare med vattenkristaller ? 6månader är nog lite väl tufft om du inte har någon som är väldigt torktålig. lite konstiga regler att dom får komma med då som flyttlass. då får vi hoppas att inget händer med möblerna. men ta och kontakta dom, om du kan. för de borden ju veta hur man ska hantera sånt. för fixar dom papper och sådant så kan ju kanske många av dina växter gå med även om botan inte ska ha alla. det är ju såklart att du vill ha med även redan vuxna plantor, många frön kanske är lättgrodda i sin ''naturliga miljö'' än här i sverige. ohh vad jag saknar dom  skulle aldrig ha lämnat dom ute i den frostnatten. en bild på min ena gröna [attachment=50932:28747415...UJSSK_ph.jpg] hade en grön, en brokbladig, en limefärgad. men jag lämnade alla dessa ute i den natten. jag köpte dom av en lokal liten plantskola. den på bild kostade 300kr. jag köpte en ny nu 2008, som jag inte lyckades övervintra. har inte sett några på ett tag. men hittar jag igen så ska jag köpa. vilken häftig ide att bara ha ett växthus för sådana växter. vad sugen jag blir på att skaffa växter från nya zeeland, jag får ta och skaffa en Cordyline australis till att börja med. finns Cordyline fruticosa vildväxandes hos dig ? eller den är kanske mer längre upp mot nordost (blir det väl?) vid mer tropiska områden.
Orkidétjuven
14-06-2010, 07:14
Nope. Här har vi bara tre arter. C. australis C.banksii och C.indivisa.
Din karaka ser lite felplacerad ut i den svenska miljön hahaha.
Andreas L
17-06-2010, 16:27
Hej! Detta året har jag legat lite lågt med de tropiska frösådderna  men ett par sorter har såtts i alla fall. Anadenanthera colubrina - Cebil Anadenanthera pavonia - "Red sandalwood tree" Anadenanthera peregrina - Yopo Areca catechu - Betelpalm Argemone Mexicana - Taggig vallmo Cananga odorata - Ylang Ylang Cinnamomum camphora - Kamferträd Datura discolor - Ökenspikklubba Erythrina berteroana - Korallträd Glycyrrhiza glabra - Lakritsrot Macfadyena unguis-cati - Kattklolian Puya berteroniana - Rivea corymbosa - olioliqui Sida cordifolia - Sophora secundiflora - Voacanga africana Voacanga thouarsii Withania somnifera - Indisk ginseng, Ashwaganda Andra nya tillskott i min tropiska samling är dessa plantor: Cola nitida - kolanötsträd Solandra nitida - Guldkopp Solandra grandiflora - Solandra longiflora - Tyvärr vet jag inte det svenska namnet på flera av arterna. Jag får ta och uppdatera mitt galleri någon dag! Håll ögonen öppna till hösten om ni finner något intressant på listan. Jag kommer att sälja av all eventuell överskott
BigDaddy
18-06-2010, 23:02
Jag har några frösådda olivträd från i höstas/vintras. De som stått inne hela tiden börjar närma sig 20-25cm höga. Ingen förgrenad. Är det bara toppa som vanligt om man vill testa med ngn av dem om de vill förgrena sig? Ngt speciellt jag ska tänka på mer än just ovanför en nod? De som stått ute ett par månader har växt sämre & är 10-15cm höga. De står alla i antingen i relativt små krukor el ihop 3 om 3. Tycker ni jag ska plantera om dem i större krukor typ 1 liters el kanske än större? Kan jag göra det nu om ngn månad el ska jag invänta nästa vår? Sedan ställde jag för ett tag sedan en fråga om jag när jag ska plantera om min avocadoplanta ska ta med hela kärnan? Har inte hittat var jag ställde frågan dessvärre efter en hel del letande, så ber om ursäkt om det blir upprepning. Den har nyss grott & är nog bara 5cm hög men tänkte om ngn månad ungefär då krukan är så ovacker den står i. Ej drenerad el med hål i dessutom. Satte den i augusti-september & jag trodde aldrig den skulle gro men till slut, en bit in i juni, då tittade den upp.
Alexander-VG-zon3
19-06-2010, 09:35
CITAT (BigDaddy @ 19-06-2010, 00:02)  Jag har några frösådda olivträd från i höstas/vintras. De som stått inne hela tiden börjar närma sig 20-25cm höga. Ingen förgrenad. Är det bara toppa som vanligt om man vill testa med ngn av dem om de vill förgrena sig? Ngt speciellt jag ska tänka på mer än just ovanför en nod? De som stått ute ett par månader har växt sämre & är 10-15cm höga. De står alla i antingen i relativt små krukor el ihop 3 om 3. Tycker ni jag ska plantera om dem i större krukor typ 1 liters el kanske än större? Kan jag göra det nu om ngn månad el ska jag invänta nästa vår? Sedan ställde jag för ett tag sedan en fråga om jag när jag ska plantera om min avocadoplanta ska ta med hela kärnan? Har inte hittat var jag ställde frågan dessvärre efter en hel del letande, så ber om ursäkt om det blir upprepning. Den har nyss grott & är nog bara 5cm hög men tänkte om ngn månad ungefär då krukan är så ovacker den står i. Ej drenerad el med hål i dessutom. Satte den i augusti-september & jag trodde aldrig den skulle gro men till slut, en bit in i juni, då tittade den upp.  dom som du har ute växer ju hur vädret är, dvs är det kallt ute växer dom mindre. inne är det oftast samma temperatur dag som natt och då växer dom ju varje dag i samma takt. det beror ju på hur du vill att dom ska bli, vill du ha dom som buskar toppar du dom ovanför en nod vid 10-20cm. vill du att dom ska bli som träd, så vänta tills dom nåt en höjd av 50-150cm. det är inget mer speciellt än så när det gäller första toppningen. du kan plantera om alla nu i en 1L kruka. kalkrik och luckerjord. 4veckor efter omplantering kan du börja ge näring (vanlig näring funkar). i ca 3gånger per månad, sluta med näring i juli-aug. när du ser dom första riktiga bladen, så kan du plantera om den. ta en kruka som är ca 3cm större än den som den är i nu. ta med kärnan och täck den med jord. avokado kan ha vanlig krukväxtjord eller något lägre ph. CITAT (flaxss @ 10-06-2010, 19:04)  ja jag är verkligen glad för den ena, tyvärr såg jag idag att bladlöss hade kommit på den, inte den bästa starten i livet.
hoppas jag lyckas hålla den vid liv, och väen jag hoppas på att den växer snabbt. det tar ju en tid innan den får karaktär''formen''.
just nu ser den ut som en vanlig rätt ut kaktus sådd. typ en grön plupp-. tyvärr blev det inget. s****s snigel f*n åt upp dom  . tråkigt att man fått mördarsniglen hit. nu är det nog dags att börja slica sniglar på mitten. CITAT (Andreas L @ 17-06-2010, 17:27)  Hej! Detta året har jag legat lite lågt med de tropiska frösådderna  men ett par sorter har såtts i alla fall. vilka roliga och intressanta växter, hoppas att dom vill gro och ta sig och så får du visa bilder sen.
Orkidétjuven
01-07-2010, 03:36
Sniglarna är hopplösa här med och de gillar speciellt flax och rengarenga lijorna. Jag har ett gäng på balkongen, så där blir dte inte fullt lika angripna.
Har planterat om en andra omgång sticklingar av Nikau palmer som ska ut för en återintroducering så fort de har rotat sig lite bättre. Några Kohekohe syns på bilden med som ska ut för samma syfte. Det som är inringat på kartan i rött är där jag arbetar med återplantering. Sista lila biten återrenegerande skog kvar.
Sista bilden är ett fullvuxet ex. ca 80 år gammal. Först vid 35 år börjar de utveckla en stam och vid ca 40 års ålder börjar de sätt frukt.
BigDaddy
14-07-2010, 23:12
Är passionsfruktväxt, el heter den kanske passiflora (?), svår att övervintra? Den jag har är frösådd alltså.
Funderar på om det är värt att jobba sig med att plantera om den till större nu. Kommer troligtvis inte kunna i min lgh varken ha den svalt el extra ljus. Känner att dör den då så är det onödigt jobb att plantera om den större nu. Har förresten 4st. Så alla 4 gäller det.
De växer hur fort som helst just nu iaf men börjar bli smått i krukorna.
kerstin z5-6
15-07-2010, 01:34
Inte alls-de säljs ju som krukväxter här.Plantera om dem du i större krukor-lite extra ljus i form av låg energi lampa ovan växten ännu hellre ett lysrör okt-feb 12-14 tim per dag
BigDaddy
15-07-2010, 09:00
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-07-2010, 02:34)  Inte alls-de säljs ju som krukväxter här.Plantera om dem du i större krukor-lite extra ljus i form av låg energi lampa ovan växten ännu hellre ett lysrör okt-feb 12-14 tim per dag Hej & tack. Jo men det är just det. Jag kommer inte kunna ge dem ngt ljus alls extra under vintern, finns inte plats & möjlighet dessvärre här nu. Klarar de sig utan extra ljus en hel vinter?
kerstin z5-6
15-07-2010, 09:42
Placera dem i det ljusaste fönstret.Dra ner vattning mörkaste månaderna-de kommer inte att se glada ut men troligen klara sig. Har ni fönsterlampor, sätt en sån över med lågenergilampa i .
Alexander-VG-zon3
15-07-2010, 09:43
om det är från frösådd är det passiflora edulis oftast, dessa vill ha det svalt någon period på året. men har du den ute så får den svalka under hösten vilket räcker, innan frosten ta den inne och sedan kan du övervintra den i rumstemperatur. yngre exemplar klara sig lättare utan svalka än äldre.
de klarar sig utan ljus men mår sämre får lättare ohyra och får veka långa bleka vinterskott.
wakeman
15-07-2010, 16:03
Har drakfrukt, mango, oliv och en massa väderkvarnspalmer (trachycarpus fortunei tesan och princeps) på väg. Provar lite olika metoder för att få palmerna att gro för att se vad som är bäst, en del har jag i minidrivhus i plantjord, några med små leca i ziplock påsar, några i kaffeflilter och några har jag bara tryckt ner i en närliggande krukväxt
BigDaddy
15-07-2010, 19:36
Ok, jag planterar om dem nu bums. De har stått inomhus hela tiden hittills från när de sattes i våras. Ska jag imorn kanske börja ställa ut dem på balkongen? Ska bli 25 grader & sol i Götet imorn enl. SMHI.
Orkidétjuven
17-07-2010, 06:25
8 grader och regn i Wellington. Allt växer sakta nu., Men jag har beställt ny självattnade sålådor så snart sätts en ny omgång igång av trädfuschia, manuka, men oxå några nyheter jag samlat på mig som nya zeelänsk jasmin (parsonia sp), muehlenbeckia astonii, nya zeelänska blåbär (dianella) och rewarewa  Sistnämda är jag nog mest spänd över att få så, eftersom det är ett så viktigt träd. Hoppas lådorna kommer snart-
Mitt bidrag till denna tråd. Min lichtie tror att den råkade ut för katt munnar i detta stadiet [attachment=52387:P1020936.JPG] Och såhär ser den ut idag, den har fått stå ute på balkongen nu när det har varit stekhett. [attachment=52388:P1020941.JPG] Och sen har vi min passionsfrukt från ICA  Men den ser inte ut som en annan bild jag såg här i forumet är det något fel på min? (ja jag vet den har blivit brännskadad  ) [attachment=52389:P1020942.JPG] Mvh Hannah
Alexander-VG-zon3
17-07-2010, 19:56
CITAT (fluffo @ 17-07-2010, 20:38)  Och sen har vi min passionsfrukt från ICA  Men den ser inte ut som en annan bild jag såg här i forumet är det något fel på min? (ja jag vet den har blivit brännskadad  ) den är helt normalt, passiflora har juvenila blad i början och adulta blad senare. början är dom hela och tunna senare blir dom flikiga lite tjockare. på denna bild ser du på min egen planta de olika stadierna bladen här. [attachment=52390:28289246.jpg] CITAT (BigDaddy @ 15-07-2010, 20:36)  Ok, jag planterar om dem nu bums. De har stått inomhus hela tiden hittills från när de sattes i våras. Ska jag imorn kanske börja ställa ut dem på balkongen? Ska bli 25 grader & sol i Götet imorn enl. SMHI. mina sätts ut när det är över 2-5grader på nätterna, placeras först i skugga för avhärdning i ca 2-3veckor därefter placeras dom soligare och soligare. sedan innan eller strax vid när frosten börjar komma på hösten så tas dom in. och övervintras inne antigen i källaren ca 15grader och mörkt eller inne i ett ljustfönster under extraljus. ge den lucker men näringsrik jord med lågt ph.
den är helt normalt, passiflora har juvenila blad i början och adulta blad senare. början är dom hela och tunna senare blir dom flikiga lite tjockare. Ohhh vad bra  jag är ganska stolt att den har klarat sig från katterna iaf! Dom är som små gräsklippare med alla mina frösådder...
Orkidétjuven
25-07-2010, 11:39
Nu är en ny omgång igång, så håll tummarna gott folk. trädfuschia, zeelänsk jasmin (parsonia sp), muehlenbeckia astonii, nya zeelänska blåbär (dianella) och rewarewa. samt Pate. Rewarewa är ju släkt med banksian som några av er kanske känner till. Pate är faktiskt en schefflera. så det ska bli intressant att se hur det går  Allt för senare utplantering och en återintroducering i naturen  Har planterat om den flax som jag sådde den 25 februari. De är nu mellan 2-4 cm höga.
Orkidétjuven
07-08-2010, 04:24
Whii. Första Rewarewa har skickat ut en liten grodd. det gick mycket snabbare än väntat. En liten trädfuschia har tittat upp med ser jag nu.
Rewarewa är en typisk protea och är viktig källa för nektarätande fåglar här. Från blommor till frön tar det ca ett år och äts ofta upp av råttor och andra introducerade pestdjur som possums. [attachment=53416:image004.jpg] [attachment=53417:image006.jpg] [attachment=53418:images.jpg]
Trädfuschia F.exicorticata blir ca 15 meter och är världens högsta fuschia och även här är både nektar och bär för fåglar. Nektarätare som tui och hihi får ofta blå huvuden av de blå pollen. Äts även här ofta upp av råttor och andra introducerade pestdjur som possums vilket gjort trädet mycket ovanligt på sina håll. [attachment=53419:45864.jpg] [attachment=53420:54763.jpg]
wakeman
07-08-2010, 12:11
Första väderkvarnspalmen är uppe (trachycarpus fortunei tesan)  Och den röda drakfrukten (pitahaya) som jag handlade på Maxi ser ut som den ska blomma...?  [attachment=53428:trachy.jpg] [attachment=53429:drakfrukt.jpg]
Alexander-VG-zon3
07-08-2010, 12:25
CITAT (wakeman @ 07-08-2010, 13:11)  Första väderkvarnspalmen är uppe (trachycarpus fortunei tesan)  Och den röda drakfrukten (pitahaya) som jag handlade på Maxi ser ut som den ska blomma...? [attachment=53428:trachy.jpg] [attachment=53429:drakfrukt.jpg] grattis till dina frösådder, roligt att dom tittade upp. din drakfrukt för inga blommor utan blad. dom andra släta bladen är hjärteblad. CITAT (Orkidétjuven @ 07-08-2010, 05:24)  Whii. Första Rewarewa har skickat ut en liten grodd. det gick mycket snabbare än väntat. En liten trädfuschia har tittat upp med ser jag nu. så roligt att det tittar upp även hos dig, trodde dom skulle behöva lite mer värme för att gro. eller det börjar kanske blir vår hos dig ? och trädfuchsian växer ju snabbt så där kommer du ha stora plantor inom kort. jag har ju tyvärr inte kvar min längre. får skaffa mig en ny för det är en väldigt vacker fuchsian.
Orkidétjuven
08-08-2010, 00:18
TAck Flaxss. Jag tror det är tillräckligt varmt. Gror dem i självattnande sålådor inomhus med plastlock. När ljuset ligger på så blir det nog hyfsat varmt för dem. Ska försöka få hem en del frön så vi kanske kan byta ngn i framtiden eller så.
Alexander-VG-zon3
08-08-2010, 10:13
CITAT (Orkidétjuven @ 08-08-2010, 01:18)  TAck Flaxss. Jag tror det är tillräckligt varmt. Gror dem i självattnande sålådor inomhus med plastlock. När ljuset ligger på så blir det nog hyfsat varmt för dem. Ska försöka få hem en del frön så vi kanske kan byta ngn i framtiden eller så.  jag trodde du hade dom ute, ja inne är det nog varmt nog. dom har grott så dom borde trivas med tillvaron. åhhh vad snäll du är som tänker på mig  , fast jag har nog inget roligt att byta mig med ?
sqrulan
08-08-2010, 12:35
[attachment=53477:001.JPG]
Min dotter kom hem med fröer från Thailand och enligt henne så ska detta vara drakfrukten Pithaya, vad tror ni?
Orkidétjuven
08-08-2010, 21:22
CITAT (flaxss @ 08-08-2010, 11:13)  jag trodde du hade dom ute, ja inne är det nog varmt nog. dom har grott så dom borde trivas med tillvaron. åhhh vad snäll du är som tänker på mig  , fast jag har nog inget roligt att byta mig med ? Det är mellan 6 och 12 grader här än så länge. men tidig vår är det nog. Du kanske kan hjälpa mig att driva upp ett par frön så jag vet att jag har fler plantor spridda i landet om nu mina inte skulle klara sig. Självklart får du behålla ett par med. Om jag nu ens kommer så långt. Mycket jag vill ha med mig hem. 2 rewarewa till har grott nu. Snart dags för bilder
Hej! Jag sådde av en tillfällighet några kärnor av Blodgrape, och nu efter två år har jag en 70 cm hög planta som jag behöver goda råd till hur och när den ska beskäras. Går det att rota toppen / topparna som man beskär, tro? Bör man göra det till våren - efter vintervilan, eller nu på hösten? Här kommer lite bilder: [attachment=53509:Grape_Juli2008.JPG] Juli 2008. Oktober 2009. Grapen flyttades senare till garaget där den stod kallt men frostfritt med hjälpbelysning på timer. [attachment=53508:Grape_69_5cm.JPG] Augusti 2010. Grapeträdet fick en större kruka i juli, placerades sedan utomhus över sommaren. Den är nu ca 70 cm hög och jag måste beskära toppen till våren så att den börjar grena upp sej. Har flyttat in den under tak sedan "regnperioden" började. Det vore roligt om toppen gick att rota till våren(?) - alla tips välkomnas!
Alexander-VG-zon3
09-08-2010, 08:46
CITAT (Orkidétjuven @ 08-08-2010, 22:22)  Det är mellan 6 och 12 grader här än så länge. men tidig vår är det nog. Du kanske kan hjälpa mig att driva upp ett par frön så jag vet att jag har fler plantor spridda i landet om nu mina inte skulle klara sig. Självklart får du behålla ett par med. Om jag nu ens kommer så långt. Mycket jag vill ha med mig hem. 2 rewarewa till har grott nu. Snart dags för bilder  ja visa fler bilder! roligt att se bilder på ditt därifrån och alla dina växter. oj känns som ett stort ansvar. hoppas du får med dig det du vill, tråkigt om du var tvun gen att lämna nåt bakom. CITAT (inkans @ 09-08-2010, 00:22)  [attachment=53508:Grape_69_5cm.JPG] Augusti 2010. Grapeträdet fick en större kruka i juli, placerades sedan utomhus över sommaren. Den är nu ca 70 cm hög och jag måste beskära toppen till våren så att den börjar grena upp sej. Har flyttat in den under tak sedan "regnperioden" började. Det vore roligt om toppen gick att rota till våren(?) - alla tips välkomnas! vilken vacker planta du fått upp, du toppar den beronde på hur du vill ha den, vill du ha en buske så toppar du den vid ca 10-20cm, vill du ha ett träd så toppar du den vid 50-150cm. toppa ovanför en nod, ett bladpar. dom nya grenarna som kommer toppar du vidare så att dy bygger upp kronan.
wakeman
19-08-2010, 13:14
Liten uppdatering Dadelpalmen har precis börjat tittat upp [attachment=54108:dadel.jpg]
... Och så min Trachycarpus Fortunei Tesan (väderkvarnspalm) som växer så det knakar [attachment=54109:Tesan_growth.jpg]
Orkidétjuven
09-01-2011, 12:15
Kort uppdatering vad jag har lyckats dra upp sedan sist.
Muhelenbeckia astonii- Shrubby tororaro, Wiggy-wig bush. lyckat experiment.
Aciphylla squarrosa Taramea - NZ speargrass. En morotssläkting med spjutblad. gör ont som f.n att hantera dessa.
Ripogonum scandens. Supplejack. En klängväxt- tog mig 1 år innan de började gro!!! hade nästan gett upp.
Hedycarya arborea -Pigeonwood. Tog lång tid, men nu har en hel del bortglömda kärnor börjat gro.
Beilschmiedia tawa- tawa. Det tog bra lång tid med innan ngt började hända. Sen dog hälften av kärnorna trodde jag.. Men till min förvåning! visade sig att bara själva plantan med blad dog. Kärnorna satte nya stammar från grunden. Trodde inet det var möjligt.
Se har en hel del annat kul börjat gro.
Pseudopanax arboreus. Fivefinger eller whauwhaupaku. Många kom inte upp, men iaf 4 blev det.
NU har jag varit i skogen i ett par dagar och samlat diverse olika fågelbajs med diverse frön och kärnor i. Några har jag identifierat som Nikau palmer och mer pigeonwood efter kereru, en stors skogsduva. Andra saker vet jag inte vem och vad som ätits. Ngn som ätit bär som avföringen blivit blå. Misstänker att de har ätit whauwhaupaku eller möjligen Pate - schefflera digitata. Plus ngt orange/rött aktikt bajs med ngt större svarta droppformade frö. Från skönsjungade Kokako eller kereru? Och vad är det för frö?
Maggan H
09-01-2011, 16:23
Oj vad ni ligger i med många roliga sådder! De projekt jag har framför mig blir troligen olika sorters nötter som jag inte har läst på om än... Mina Taccasådder har ff inte grott, sådda siste oktober och har stått 29-30 grader konstant sedan dess, dessvärre lite mörkt.
blomkronan
10-01-2011, 09:02
Kul att tråden lever vidare  Jag har en bild på min väderkvarns palm som jag satte i slutet av 2008 att visa. [attachment=57456:20110105194.JPG] Den har aldrig fått gödsel... kom jag på nu!!! Nu i vinter ska den ju inte ha det, men i vår då jag planterat om den, vad ska den ha då? Vet någon det...
Orkidétjuven
10-01-2011, 11:15
Hittade en bild på Nikaufröna som kererun har bajast ut. Väldigt fibrigt och sånt. De är röda när de är mogna. sen kommer duvan och sprider dem omkring. Som ni ser försvinner fruktköttet när de passerar magsystemet. JAg har nu sått ett gäng och placerat ut ett 50tal i ett närliggande skogsområde där de har lokalt dött ut.
BigDaddy
12-04-2011, 20:46
Jag funderar på att skaffa Mullbärsträd & Gojibärsträd. Mullbärsträd har en granne, ett rätt stort träd. Som hon säger är 3-4 år gammalt, sått från frö hon hade med sig från sydeuropa när hon var på semester. Hon är rätt gammal damen i fråga så vet inte om hon snurrar till. Stammen måste ju vara ngn decimeter i diameter & höjden säkert 3-4m. Kan väl sjutton inte växa så fort.  ? Iaf så stämmer det säkert att det är sått från frö för så snurrig kan hon nog inte vara. Läste också att man kan så från frö enkelt. Såklart vill jag testa från hennes frukt men även ta ngn stickling. Går det med stickling? Och hur härdiga är dessa träd eg.? Kan man ha dem i skyddat läge i min zon som är....jag vet inte. Göteborg. Får man samma sort när man tar från frö el blir det en ny sort? Gojibär då. Får mkt rotskott läste jag. Finns dessa träd tro i min närhet så jag kan knycka ett rotskott? Ngn som känner till? Är så mkt träd jag ska köpa så vill gärna knycka ett rotskott om det kan gå.
Maggan H
14-04-2011, 15:19
Häromdan efter denna vargavinter hittade jag en liten liten pinne i min kruka med Fjärilsranka!  Den är nu inkommen under lysrör och har redan fått 3 små blad i toppen. Tur jag inte ryckte upp den i höstas, såg att något hade kommit upp under sensommaren men trodde det var ogräs. Snacka om härdig!
Alexander-VG-zon3
14-04-2011, 15:28
CITAT (BigDaddy @ 12-04-2011, 21:46)  Iaf så stämmer det säkert att det är sått från frö för så snurrig kan hon nog inte vara. Läste också att man kan så från frö enkelt. Såklart vill jag testa från hennes frukt men även ta ngn stickling. Går det med stickling? Och hur härdiga är dessa träd eg.? Kan man ha dem i skyddat läge i min zon som är....jag vet inte. Göteborg. Får man samma sort när man tar från frö el blir det en ny sort? det går att fröså, men kan ta tid innan man får frukt. lättare från stickling frukt tidigare och man vet att man får med bra egenskaper. dom ska nog funka hos dig. och har din granne ett som trivs så borde det inte skilja så mycket i läge hos dig. mullbär förökar man på samma sätt som fikon.
CITAT (Azur @ 11-07-2009, 09:55)  Nu har ytterligare frön från Kreta grott! Tyvärr har jag ingen aning alls om vad det är för nåt. Nån som känner igen det här?
Hela plantan; de lansettlika hjärtbladen är runt 3 cm långa. De har precis fått första riktiga bladet.
[attachment=67557:hela.jpg]
Detaljbild på frö & grodd. Fröt är kanske 4 mm långt med en platt och en buktig sida, påminner lite om havreflingor:
[attachment=67558:sida1.jpg] [attachment=67559:sida2.jpg] Återupplivar den här tråden för att om möjligt få ID på den här växten. De har vuxit rätt snällt trots ojämn vattning och ohyra, men det är en liten växt, bara 15-20 cm hög. Bladen ser ut som i fotot ovan. En av dem verkade krasslig, och när jag rörde i den så lossnade den från jorden, och roten är som synes en kraftig pålrot: [attachment=67556:v_xtDSC_7643.jpg] Bladen (se bilder ovan) är inte direkt hårda, men fasta och lite köttiga och har väldigt distinkt form. Den vissnar aldrig ned, dvs har ingen viloperiod under sommaren. Vad tror ni det är för familj? Jag tycker växten ser ut som en apiacé, vad säger ni? Har för övrigt lyckats identifiera en av de andra kreta-växterna som kom ur samma sådd: jag är stolt ägare till en Ferula communis (fast min har inte blommat än, och kanske aldrig gör för den vissnar ned under sommaren och på vintern räcker nog inte ljuset).
Maggan H
01-02-2012, 15:53
Har ingen aning men det ser spännande ut, Azur! Så fina karaktärsblad den lilla växten har. Det enda jag har sått hittills är Magnolia, som nog inte räknas till särskilt exotisk...  Ska iaf bli skoj och se om någon gror, de står ute nu sen 4 veckor.
CITAT (Maggan H @ 01-02-2012, 15:53)  Har ingen aning men det ser spännande ut, Azur! Så fina karaktärsblad den lilla växten har. Ja, de är fina, lite som en blanding mellan järnkors och lönnlöv. Jag misstänker att det är en suckulent form av vild selleri. De hade det rätt svårt förra året, de led av järnbrist (tror det är en surjordsväxt) och ohyra. Jag ska plantera om dem i rhododendronjord och försöka ge dem lite bättre förutsättningar till sommaren få se om de blommar. CITAT Det enda jag har sått hittills är Magnolia, som nog inte räknas till särskilt exotisk...  Ska iaf bli skoj och se om någon gror, de står ute nu sen 4 veckor. Frösådd magnolia tycker jag nog är rätt exotiskt - hur fick du tag i frön? Jag kan inte påminna mig jag ens sett fröställningar av magnolia... Jag har också en del fröer ute i kylan och väntar otåligt på våren för att få se om det fungerat. EDIT: Såg just att en australisk art av selleri, Apium prostratum, har liknande blad som mina frösådder. Fast vad en australisk vildart av selleri skulle göra på Kreta kan man ju fundera över.
Loppan i Solberga
18-12-2016, 04:32
Vilken kul tråd..... Jag skriver lite om just ovanliga blommor i min blogg, och ramlade liksom in här... Kul Loppan i solberga heter bloggen
Maggan H
07-01-2017, 12:02
Oj, är denna gamla tråd ff kvar, vad roligt! Blir långt mellan varven för Odlabesöken nu när Fb finns... I år har jag inte planerat några exotiska sådder men snart ska chilifröna i jorden!
Rhonda - 51Aussie
08-01-2017, 09:19
THUNBERGIA LUTEA. Kul att se denna tråd! Jag visste inte att den fanns. Jag har under de senaste åren sått väldigt många olika sorters 'exoter' som någon kallade dem. Jag har inga kvar men förra året köpte jag fröer till Thunbergia lutea en klättrare som är släkt med Svartöga (thunbergia alata) från http://www.sunshine-seeds.de/index.php?language=en På deras hemsida står det att blomman är blå men googlar man på plantan är blomman vit. Jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog för det att gro. Ett par, tre veckor tror jag. Fröet var stort o fick en tjock pålrot. Det kände jag när jag vickade lite på fröet att det satt fast. Under sommaren var plantan ute på balkongen under bordet o nu 8 jan 2017 ser den ut så här. Jag knipsade rankorna lite i november eftersom den började klättra runt persiennsnöret. Den ska planteras om snart till en större kruka. Hoppas den blommar på sommaren. https://www.google.se/search?q=thunbergia+l...pr=1.25#imgrc=_HJÄLP! Nu fick jag syn på denna på nätet! Måste ha, måste ha! https://www.google.se/search?q=thunbergia+g...ergia+gregorii+
strandskatan
08-01-2017, 13:22
CITAT (Rhonda - 51Aussie @ 08-01-2017, 09:19)  THUNBERGIA LUTEA. Kul att se denna tråd! Jag visste inte att den fanns. Jag har under de senaste åren sått väldigt många olika sorters 'exoter' som någon kallade dem. Jag har inga kvar men förra året köpte jag fröer till Thunbergia lutea en klättrare som är släkt med Svartöga (thunbergia alata) från http://www.sunshine-seeds.de/index.php?language=en På deras hemsida står det att blomman är blå men googlar man på plantan är blomman vit. Jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog för det att gro. Ett par, tre veckor tror jag. Fröet var stort o fick en tjock pålrot. Det kände jag när jag vickade lite på fröet att det satt fast. Under sommaren var plantan ute på balkongen under bordet o nu 8 jan 2017 ser den ut så här. Jag knipsade rankorna lite i november eftersom den började klättra runt persiennsnöret. Den ska planteras om snart till en större kruka. Hoppas den blommar på sommaren. https://www.google.se/search?q=thunbergia+l...pr=1.25#imgrc=_HJÄLP! Nu fick jag syn på denna på nätet! Måste ha, måste ha! https://www.google.se/search?q=thunbergia+g...ergia+gregorii+Det finns både blå, lila och vit, vit ovanlig. http://www.floridata.com/Plants/Acanthacea...grandiflora/251
Huggorm
14-01-2017, 22:41
Här är ett par av mina exotiska fröplantor som jag tog in i värmen på julafton. På ena bilden en ullungrönn, eller vad det blir av fröna från sådana träd. På en annan bild en näverhägg, prunus maacki, eller åtminstone är det vad jag tror att det är. På den tredje bilden ser man körsbärsoxel, sorbus alnifolia, även den tveksamt identifierad. Vid omplantering av den följde det tydligen med ett frö av koreatall, pinus koraiensis. Alla dessa är inne på andra året utom tallen som är "nykläckt". De grodde i ett tråg som jag hade ute under sommaren, dessa träd skulle ha dubbel stratifiering men en del frön grodde redan första sommaren. Hoppas att fler skall gro nu i sommar.
Rhonda - 51Aussie
04-02-2017, 07:53
CITAT (Rhonda - 51Aussie @ 08-01-2017, 09:19)  THUNBERGIA LUTEA. Kul att se denna tråd! Jag visste inte att den fanns. Jag har under de senaste åren sått väldigt många olika sorters 'exoter' som någon kallade dem. Jag har inga kvar men förra året köpte jag fröer till Thunbergia lutea en klättrare som är släkt med Svartöga (thunbergia alata) från http://www.sunshine-seeds.de/index.php?language=en På deras hemsida står det att blomman är blå men googlar man på plantan är blomman vit. Jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog för det att gro. Ett par, tre veckor tror jag. Fröet var stort o fick en tjock pålrot. Det kände jag när jag vickade lite på fröet att det satt fast. Under sommaren var plantan ute på balkongen under bordet o nu 8 jan 2017 ser den ut så här. Jag knipsade rankorna lite i november eftersom den började klättra runt persiennsnöret. Den ska planteras om snart till en större kruka. Hoppas den blommar på sommaren. https://www.google.se/search?q=thunbergia+l...pr=1.25#imgrc=_HJÄLP! Nu fick jag syn på denna på nätet! Måste ha, måste ha! https://www.google.se/search?q=thunbergia+g...ergia+gregorii+För en vecka sedan planterade jag om denna o såg att den har fått rotknölar.
klossemao77
06-02-2017, 15:40
Den Thunbergia lutea var helt enkelt utsökt vacker.
Rhonda - 51Aussie
18-05-2017, 10:40
CITAT (Rhonda - 51Aussie @ 08-01-2017, 10:19)  THUNBERGIA LUTEA. Kul att se denna tråd! Jag visste inte att den fanns. Jag har under de senaste åren sått väldigt många olika sorters 'exoter' som någon kallade dem. Jag har inga kvar men förra året köpte jag fröer till Thunbergia lutea en klättrare som är släkt med Svartöga (thunbergia alata) från http://www.sunshine-seeds.de/index.php?language=en På deras hemsida står det att blomman är blå men googlar man på plantan är blomman vit. Jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog för det att gro. Ett par, tre veckor tror jag. Fröet var stort o fick en tjock pålrot. Det kände jag när jag vickade lite på fröet att det satt fast. Under sommaren var plantan ute på balkongen under bordet o nu 8 jan 2017 ser den ut så här. Jag knipsade rankorna lite i november eftersom den började klättra runt persiennsnöret. Den ska planteras om snart till en större kruka. Hoppas den blommar på sommaren. https://www.google.se/search?q=thunbergia+l...pr=1.25#imgrc=_HJÄLP! Nu fick jag syn på denna på nätet! Måste ha, måste ha! https://www.google.se/search?q=thunbergia+g...ergia+gregorii+Den växer. Hoppas den blommar i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|