Full version: Fågeltråd 2011
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Thalassa
Jösses vad imponerande, bilder på en uggla. Jag tror knappt ens jag har sett en uggla i verkligheten. Själv bidrar jag bara med lite småfåglar.

Blåmesar:
[attachment=57794:2011_01_28_040.jpg]

Man blir smulig på magen när man hänger upp och ner och äter:
[attachment=57795:2011_01_28_122.jpg]

Entiterumpa:
[attachment=57796:2011_01_28_203.jpg]

Hela fågeln:
[attachment=57797:2011_01_28_228_2.jpg]

och sist men inte minst, en uppburrad gulsparv:
[attachment=57798:2011_01_28_086_2.jpg]
Ingela i Segersberg
Jättefina bilder på småfåglarna, Thalassa! wub.gif Jag hade tur med ugglan. Den satt inte så högt upp i tallen, så det någorlunda att ta bilder med mitt makroobjektiv.
Olle A
Ja, det var riktigt fina bilder Thalassa! tummenupp.gif

Olle
Krolliljan
Så fina fågelbilder ni tar tummenupp.gif
Thalassa
Tack så mycket! smile.gif
Gunilla T
Oj, vilka underbara bilder ni tar av fåglarna tummenupp.gif

Jätteduktiga fotografer allihopa!
Lokan
Jättefina bilder! tummenupp.gif
Och nu ska ni få se skillnaden mellan snabb slutartid och 'auto' när kameran själv får bestämma flirting.gif
Båda bilderna tagna idag i molnigt väder c. 15.30 , alltså ganska mörkt ute...

[attachment=57916:IMG_7172...erad_1_0.jpg] Auto
[attachment=57917:IMG_7191...erad_1_0.jpg] Snabb (3200)

Fåglarna är det alltid samma fart på! laugh.gif
Thalassa
Jättefina bilder Lokan! Här kommer en till blåmes:

[attachment=57931:Kopia_av...2_04_093.jpg]
Ingela i Segersberg
wub.gif Sååå fina fågelbilder, Lokan och Thalassa!
Ingela i Segersberg

Talgoxe

Svartmes

Thalassa
Oj, vilka närbilder Ingela och så exotiskt med en svartmes, det har jag nog aldrig sett någon tidigare.
Olle A
Vilka härliga, mesiga bilder! tummenupp.gif

Olle
Lokan
Oj så fina bilder Ingela! Och Thalassa har fångat en riktig sötnos! wub.gif
Ingela i Segersberg
thanks.gif ska ni ha!
xlxl67
Fantastiska bilder Lokan, Thalassa och Ingela.

Hur gör ni för att komma nära och fota fåglar så fint?

Ingela: Har du npågra tips gällande exponering? Trots att du får så stora bilder blir det aldrig skakoskärpa och bilderna blir heller inte över/underexponerade.

Lokan: Valde kameran 3200 i ISO på Auto??? ohmy.gif
Går det inte att ställa in fast ISO på auto?
Den översta är jättevacker - vad har du för inställningar?
Den understa är ju också fin på sitt sätt. Lite suggestiv;)
Thalassa
Tack så mycket, mitt sätt att komma nära fåglarna är att mata dem. De som kommer regelbundet och äter är inte särskilt skygga, de flyttar sig knappt ens när jag ska fylla på frön.
Monarda
Som omväxling till alla små söta pippisar vill jag visa en bild på "vår" skata som har valt förstukvisten som sovplats.
Den kommer varje kväll i skymningen och kryper in bland dom torra clematiskvistarna. Där sitter den med huvudet under vingen så
vi får smyga förbi för att inte störa.
Dom andra skatorna övernattar i våra stora granar bakom huset, kanske har den här blivit utmobbad och känner sig tryggare här.

[attachment=57961:P2060432.jpg]

[attachment=57962:P2060433.jpg]
Thalassa
Vad roligt Monarda med nattgästen! wub.gif
xlxl67
CITAT (Monarda @ 06-02-2011, 10:38) *
Som omväxling till alla små söta pippisar vill jag visa en bild på "vår" skata som har valt förstukvisten som sovplats.
Den kommer varje kväll i skymningen och kryper in bland dom torra clematiskvistarna. Där sitter den med huvudet under vingen så
vi får smyga förbi för att inte störa.
Dom andra skatorna övernattar i våra stora granar bakom huset, kanske har den här blivit utmobbad och känner sig tryggare här.

[attachment=57961:P2060432.jpg]

[attachment=57962:P2060433.jpg]

otroligt häftigt att fånga sådana här ögonblick!!
Ingela i Segersberg
CITAT (xlxl67 @ 05-02-2011, 20:10) *
Fantastiska bilder Lokan, Thalassa och Ingela.

Hur gör ni för att komma nära och fota fåglar så fint?

Ingela: Har du npågra tips gällande exponering? Trots att du får så stora bilder blir det aldrig skakoskärpa och bilderna blir heller inte över/underexponerade.

Lokan: Valde kameran 3200 i ISO på Auto??? ohmy.gif
Går det inte att ställa in fast ISO på auto?
Den översta är jättevacker - vad har du för inställningar?
Den understa är ju också fin på sitt sätt. Lite suggestiv;)

Tack ska du ha, Xl. Jag är långt ifrån någon expert, så mina bilder blir både under- och överexponerade ibland. Jag föredrar att ha manuell exponering, när jag fotar. Då kan jag ställa in slutartid (så snabb som möjligt), bländare och skärpan som jag vill ha. Och när jag fotar använder jag antingen stativ eller så har jag kameran i knät eller så håller jag kameran så stilla det går.
Lokan
Och jag är ännu mindre expert... blush.gif fotar det mesta på AUTO...
Nej XL, på auto väljer kameran allt själv (vad jag förstår) och jag brukar inte ens titta vad den valt. 3200 var slutartiden, inte ISO, och den ställde jag in själv. Bra att du frågade om ISOn - så långt hade jag inte kommit ännu i instruktionsboken... Så nu har jag höjt ISOvärdet till 800 och bilderna blev bättre!
Här en som är tagen idag - men det var ju bättre väder också.....

[attachment=57989:IMG_7403...erad_1_0.jpg]
Meriona
CITAT (Lokan @ 06-02-2011, 22:42) *
Och jag är ännu mindre expert... blush.gif fotar det mesta på AUTO...
Nej XL, på auto väljer kameran allt själv (vad jag förstår) och jag brukar inte ens titta vad den valt. 3200 var slutartiden, inte ISO, och den ställde jag in själv. Bra att du frågade om ISOn - så långt hade jag inte kommit ännu i instruktionsboken... Så nu har jag höjt ISOvärdet till 800 och bilderna blev bättre!
Här en som är tagen idag - men det var ju bättre väder också.....

[attachment=57989:IMG_7403...erad_1_0.jpg]

Vem är det som är blyg och gömmer sig bakom sin vinge? giggle.gif En blåmes? Vilken gullig bild!
Lokan
Här kommer dagens flygkaos! giggle.gif

[attachment=58031:IMG_7725...erad_1_0.jpg]
[attachment=58032:IMG_7752...erad_1_0.jpg]
[attachment=58033:IMG_7794...erad_1_0.jpg]
Ingela i Segersberg
Åh, vilka fina bilder, Lokan! wub.gif
Lokan
thanks.gif Ingela! Och jag som tycker dina bilder är så fina!!! blush.gif
Thalassa
Fantastiska bilder Lokan!!
Tikka
Jättefina bilder biggrin.gif
Lokan
shy.gif Tack ska ni ha!
Monarda
En talgoxe som tog sig ett snöbad på hög höjd.

[attachment=58111:P2140789.jpg]

[attachment=58112:P2140791.jpg]
Lokan
Ja vad gör man inte när det är ont om badvatten! giggle.gif Roligt att du fick badet på bild!
Olle A
Där kan man tala om kallbad. Kul bilder! tummenupp.gif

Olle
Thalassa
En liten talgoxe:

[attachment=58225:2011_02_19_358.jpg]
Lokan
Fint porträtt Thalassa! tummenupp.gif Här kommer min "oxe" från idag! smile.gif Så att din får en kompis giggle.gif

[attachment=58233:IMG_8423...erad_1_0.jpg]
Thalassa
Tack så mycket Lokan! smile.gif
Lokan
Igår åkte jag in till Stockholm och väntade på bussen på stationen. Då kom den här kajan och satte sig i trädet bredvid! smile.gif Dom är inte så rädda av sig....

[attachment=58331:IMG_8636...erad_1_0.jpg]
Tikka
Jättefina fågelbilder biggrin.gif
Här är himlen ibland helt svart av alla fågelsvärmar som flyger i skyn av just kajor.
Lokan
Jag undrade vart alla småfåglarna tagit vägen..... Efter lite spaning såg jag den!! Sparvhöken! Och den trivdes alldeles utmärkt - var här i par timmar och brydde sig inte alls om mig när jag fotade! Som närmast var jag kanske 4-5m från trädet där den satt! Jag som är van att man får tassa försiktigt på tå och smyga fram för att hinna få en bild av diverse lättskrämda flygfän! Vilken tacksam modell! rolleyes.gif Om den sen ännu kunde sätta sig på en kvist där den inte är skymd av ett otal grenar.... flirting.gif

[attachment=58345:IMG_8872...erad_1_0.jpg]
[attachment=58346:IMG_8896...erad_1_0.jpg]
Myosotis
Vilka fina bilder! Vad roligt att få se den så nära i lugn och ro!
Olle A
Ja, det var riktigt fina bilder på sparvhöken! tummenupp.gif

Olle
Ingela i Segersberg
Jag håller med Olle. Kanonfina!!! 000.gif
Lokan
thanks.gif Tack allesammans! Det var nog ett tillfälle som inte upprepas i första taget!
Eftersom jag fick "jobba" i fred, så blev det ju en hel del bilder.... blush.gif Lägger in två till...

[attachment=58351:IMG_8869...erad_1_0.jpg]
[attachment=58352:IMG_8878...erad_1_0.jpg]
Ingela i Segersberg
bravo.gif 000.gif tummenupp.gif Toppenbilder, Lokan!!!
Thalassa
Fantastiskt Lokan, vilka foton!! tummenupp.gif

Konstigt att den inte var rädd för dig, men bra eftersom det gav dig tillfälle att föreviga den.
Lokan
Tack Ingela och Thalassa! smile.gif Måste nog erkänna att jag själv blev ganska nöjd med bilderna blush.gif Och jag undrar om den inte var så tålig modell för att den var hungrig? Lunchen flög ju iväg när jag gick omkring och knäppte giggle.gif
Ingela i Segersberg

Entita eller Talltita

Tofsmes

xlxl67
Makalösa bilder på Sparvhöken och närbilderna av småfåglarna! Fåglar är ju så svåra att hinna se också.
Lokan
Åååå så fina bilder på småttingarna!! wub.gif Tofsmesen har jag aldrig sett här sad.gif den är ju så himla söt!

Och tack xlxl!
Olle A
Jättefina bilder Ingela! tummenupp.gif Jag tror att det är en talltita, eftersom kinden är tydligt vitare än bröstet.

http://www.avifauna.se/apps/file.asp?Path=...V4-07,titor.pdf

Olle
Ingela i Segersberg
thanks.gif Och tack, Olle. Jag var också inne och tittade på den sidan, men blev ändå inte säker vilken det var.
Lokan
Tjafs vid nötterna idag flirting.gif Men fin fångst blev det för en lycklig! biggrin.gif

[attachment=58482:IMG_9340...erad_1_0.jpg]
[attachment=58483:IMG_9319...erad_1_0.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon