Full version: Fågeltråd 2011
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Ingela i Segersberg
Jordnötter är bra att ha....när man ska locka småfåglar.

Blåmes

Tofsmes

Talgoxe

Anki på Öland
Underbara bilder!! wub.gif
Lokan
Vilka läckra bilder igen Ingela! bravo.gif Men har inte tofsmesen tagit sig lite för stor munsbit? giggle.gif
Kullatorpet
[/center]Idag hade vi ovanligt besök i trädgården.
Förmodligen på genomresa för att ta sej norröver, för den finns inte i Skåne.
Vi bor i norra Skåne
Det var en rödvingetrast. Fick hämta en bild från nätet eftersom dom hade svårt att vara stilla.
[attachment=59470:rodvingetrast.jpg][center]

CITAT (Ingela i Segersberg @ 04-04-2011, 22:01) *
Jordnötter är bra att ha....när man ska locka småfåglar.

Blåmes

Tofsmes

Talgoxe

Vilka fina bilder !!
Lokan
Här har nötväckan krafsat fram en godbit ur ekstammen!

[attachment=59473:IMG_1474...erad_1_0.jpg]
Ingela i Segersberg
Tack, Anki, Lokan och Kullatorpet. biggrin.gif Och vilken fin bild på Nötväckan, Lokan tummenupp.gif
Olle A
Jättefina fågelbilder ni visar! tummenupp.gif

Olle
Lokan
Tack, tack!! biggrin.gif
Lokan
[attachment=59502:IMG_1664...erad_1_0.jpg] Nu är det bråttom!! biggrin.gif
Huggorm
Oj, är dom redan i full gång med att bygga bo. Tur jag fått upp fem nya holkar i år, synd att jag har ytterligare en hög som inte är uppsatta än unsure.gif
Thalassa
Har varit bortrest ett par dagar och kommer hem till en massa nya fina bilder. Fint fotograferat allihopa! smile.gif
Flemming
Fina bilder även i denna tråd...
Ingela: Jag har lång upp till din nivå men för eller senare...

Lägger in en bild på vad jag tror är en stare...
Huggorm
CITAT (Flemming @ 10-04-2011, 12:13) *
Lägger in en bild på vad jag tror är en stare...

Fin bild, men jag tror inte det är någon stare utan snarare en trast, kanske björktrast
Thalassa
Det är min gissning också, att det är en björktrast. Fin bild hur som helst!

Idag har det varit full fart på sjöfågellivet i viken. Gäss, änder, fiskmåsar, knipor och skrakar har hållit oss sällskap medan vi vårstädade trädgården. Här kommer lite bilder på skrakarnas take-off:

[attachment=59632:2011_04_09_194.jpg]

[attachment=59633:Kopia_av...4_09_195.jpg]

[attachment=59634:2011_04_09_195.jpg]

[attachment=59635:2011_04_09_196.jpg]

Upp och iväg!
[attachment=59636:2011_04_09_221.jpg]

och så en bild på våra sällskapsänder:
[attachment=59637:2011_04_09_144.jpg]
Flemming
Då kör vi för Björktrast...

Nu har jag två bilder till och denna gång låter jag bli att namnsätta dom...
Har tittat på nätet men hittar inga som det kan tänkas vara...
Några namn från experterna ? g.gif
Thalassa
Den nedersta är en sädesärla, den över kanske är någon form av siska? Gråsiska kanske?
Flemming
Det är inte lätt att vara inflyttad stadsbo...
Tänk om alla djuren kunde ha små namnskyltar runt halsen yes.gif
Jo,Sädesärla stämmer enligt Wikipedia men den Röd-vita hade nog ingen mörkröd fläck uppe på huvudet...
Nåja,svaret kommer nog väldigt snart!

Kul med Herr Anka,han måste bli årets hunk/badanka coolgleam.gif

Ingela i Segersberg
Kan det vara en bofink som du fotat, Flemming? Jättefina bilder, Thalassa. Kul att ha sån underhållning när ni jobbar i trädgården!
Flemming
Nä,ingen bofink för dom har jag haft utanför fönstret och dagens fåglar såg ut att vara "nakna" men dom har säker någon form av fjäderdräkt...
Här är en annan bild och det är samma fågel,tillsammans med sina artfränder.

Hittar ingen på denna utmärkta blogg. http://fglaribild.blogspot.com/
Lokan
Kan det vara ortolansparv?? help.gif Myosotis!!!
Flemming
Nja,tror inte det...
Dom här såg ut som en rå kyckling i "fjäderdräkten" dvs blanka med lite gåshud...
Tror knappast att jag har sett något ovanligt,utan min vinkel i förhållande till dom,gjorde nog att det såg lite konstig ut...
Ingela i Segersberg
Hämpling, kanske???
Flemming
CITAT (Ingela i Segersberg @ 10-04-2011, 23:22) *
Hämpling, kanske???

Det är nog det närmaste vi kommer idag men Häplingen är c:a 14 cm och dom här såg ut att vara,kanske 18-20 cm...
Vi kommer säkert på svaret men nu är det tack och godnatt d010.gif
Myosotis
Storlek är svårbedömd. Det är hämplingar. Och trasten är mycket riktigt en björktrast.
Lokan
Tack för hjälpen Myo! tummenupp.gif

Idag hade jag sällskap av en liten rödhake som sjöng så vackert! wub.gif

[attachment=59654:IMG_2140...erad_1_0.jpg]
Ingela i Segersberg
Ååååh, vilken fin bild, Lokan! wub.gif Har du teleobjektiv på kameran, när du tar dina fågelbilder?
Lokan
Tack Ingela! smile.gif
Ja, jag har ett 55-250mm. Men snart får jag ett macro - och då du!!! laugh.gif
Flemming
CITAT (Myosotis @ 11-04-2011, 10:59) *
Storlek är svårbedömd. Det är hämplingar. Och trasten är mycket riktigt en björktrast.

Myosotis: Jag säger inte emot men dom såg ut att vara större...
Nästa gång,då skall jag klättra upp och mäta dom...
Tack för hjälpen till samtliga!

Lokan:Vilken liten bild på min favorit rödhaken sad.gif
55-200 skall det väl vara ?

Hoppas jag inte har missat att svara någon...

Lokan
Tack Flemming! smile.gif
Nej, det är 55-250! Canons lins.... Men tyvärr väldigt ljussvag sad.gif
Flemming
CITAT (Lokan @ 11-04-2011, 21:17) *
Tack Flemming! smile.gif
Nej, det är 55-250! Canons lins.... Men tyvärr väldigt ljussvag sad.gif

Förlåt,jag blandade ihop det med Thalassa som har en likadan Nikon som min...
Men rödhaken är fortfarande min favorit!

Börjar bli många trådar som jag läser och svarar...
gnon49
Mina hackspettar lekte turturduvor idag. Så jag är nog med hackspettar vad tiden lider. blush.gif
Myosotis
CITAT (Flemming @ 11-04-2011, 21:07) *
Myosotis: Jag säger inte emot men dom såg ut att vara större...
Nästa gång,då skall jag klättra upp och mäta dom...

biggrin.gif Lycka till!

Mulet, disigt eller dimmigt väder gör ofta att man uppfattar fåglar som större än vad de är, det har något med avståndsbedömningen att göra, ögat/hjärnan tar fel. Om du inte berättar för någon ska jag berätta vad som hände mig på Öland en gång: [attachment=59679:visk.gif] Jag tog en knölsvan för färja! ohmy.gif Den låg på havet ganska nära stranden, men det var sjörök bakom så min hjärna tänkte tydligen "nåt stort och vitt vid horisonten - färja". blush.gif
Det bästa är att jämföra med bekanta fåglar. Om en okänd fågel flyger intill en kråka kan du säga om den är större eller mindre än kråkan. Eller om den sitter på ett objekt med känd storlek. All annan storleksuppskattning riskerar att bli helt fel.

I hämplingfallet syns tydligt den kluvna stjärten och den kraftiga fröätarnäbben på din bild - finkfågel. Sen behöver man inte leta igenom hela fågelboken utan bara några sidor med finkar.
Lokan
Steglitsarna har anlänt!! wub.gif

[attachment=59683:IMG_2262...erad_1_0.jpg]
Tikka
Fina fåglar, jag har inte sett dom live nån gång.

Men idag var jag på Getteröns naturrum o kikade lite på fåglar...jag fick se skärfläcka, rödbena, storspov, rödspov, sädesärla, bläsand o mycket mycket flera som jag inte kan namnen på...skojig dag smile.gif
mamamaggan
Tränger mig in lite här med en fråga. Var ute vid stugan i går och såg då vad jag bedömer vara en bofink.

Den uppträdde underligt , höll sig väldigt nära oss och väldigt lågt . Det här hände inte bara på en plats på tomten utan på flera ställen långt från varandra .

Någon som har någon förklaring ?
KRT
CITAT (Lokan @ 12-04-2011, 16:29) *
Steglitsarna har anlänt!! wub.gif
[attachment=59683:IMG_2262...erad_1_0.jpg]

Var?

För mig är steglitsar typiska vinterfåglar, enda gången man ser dem är på vintern vid fågelbordet så jagvet inte alls var de finns i vanliga fall.

Satte upp tre holkar i fjol, men det var nog för sent för det var inte en fågel i dem. Men i ÅR! En blåmes och en talgoxe har hittat var sin holk, och jag såg en pilfink som tittade lystet på den tredje. Funderar bara på hur nära fåglar av olika arter kan häcka? Rent ekologiskt borde det väl inte råda någon konkurrense dem emellan så långe det är olika arter som ockuperar olika nischer, men? Kan talgoxar häcka i en holk 3 m från ett talgoxpar? Och en blåmes 10 m från talgoxar?
Huggorm
CITAT (KRT @ 16-04-2011, 17:32) *
Var?

För mig är steglitsar typiska vinterfåglar, enda gången man ser dem är på vintern vid fågelbordet så jagvet inte alls var de finns i vanliga fall.

Satte upp tre holkar i fjol, men det var nog för sent för det var inte en fågel i dem. Men i ÅR! En blåmes och en talgoxe har hittat var sin holk, och jag såg en pilfink som tittade lystet på den tredje. Funderar bara på hur nära fåglar av olika arter kan häcka? Rent ekologiskt borde det väl inte råda någon konkurrense dem emellan så långe det är olika arter som ockuperar olika nischer, men? Kan talgoxar häcka i en holk 3 m från ett talgoxpar? Och en blåmes 10 m från talgoxar?

Jag har också funderat på hur nära man kan sätta holkarna. Jag har satt upp elva stycken hittills i år, och hade redan en del från förut, så jag kan ju inte sätta hur långt ifrån som helst heller. Nu har jag satt med femton meters mellanrum som tätast, men jag tror nog man kan sätta tätare än så.
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 16-04-2011, 17:38) *
Jag har också funderat på hur nära man kan sätta holkarna. Jag har satt upp elva stycken hittills i år, och hade redan en del från förut, så jag kan ju inte sätta hur långt ifrån som helst heller. Nu har jag satt med femton meters mellanrum som tätast, men jag tror nog man kan sätta tätare än så.

Jodå, det går bra att sätta tätare - finns det bara mat så fungerar det fint.

En del fåglar har inget emot att bo ganska nära varann, starar t.ex.
Noak
[attachment=59787:mera_sorkv_r_027_.JPG]

Vet någon hur korpar brukar skaffa sin föda?
De här på bilden jagar sork som rävar!
Står stilla och lyssnar, sen hoppar de rätt upp i luften och landar på bytet.
Runt omkring dem promenerar en skock kajor och väntar på resterna.
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 16-04-2011, 19:24) *
Jodå, det går bra att sätta tätare - finns det bara mat så fungerar det fint.

En del fåglar har inget emot att bo ganska nära varann, starar t.ex.

Men jag har inga starar här, och inga starholkar heller för den delen. Starar är över huvud taget ovanlig i min del av landet faktiskt. De som bebor mina holkar är nog i första hand blåmes, talgoxe, nötväcka och sv flugsnappare. Hur trivs de ihop? Nötväckorna verkar ha tagit ett antal holkar i anspråk redan och sitter där inne och väcker nötter, men de får väll dela med sig nu när andra fåglar också vill ha boplats
Flemming
Myosotis:Visst är det bra att ha något att jämföra med men just då såg jag bara himlen...
Tack för din hjälp och naturligtvis skall jag i fortsättningen börja med att titta i avsnittet finkar...
Din berättelse om båten och svanen är numera en väl bevarad hemlighet biggrin.gif

Lokan: Fin bild på steglitsar och jag säger som Tikka "har aldrig sett dom live".

Mamamaggan:Lägger in en länk som du kan titta igenom och där finns även "ljud" från respektive fågel.
http://www.wildlifegarden.se/fagelsidor/bofink.html
Skils från rödstjärt och rödhake på sina två vita vingband.
Rödhaken lär vara en väldigt social fågel när man gräver i trädgården...

KRT,Huggorm och Gunilla T: Jag har fyra holkar på balkongen (tvåplanshus) och såväl talgoxe som blåmes har tagit sig en rejäl till på holkarna.
Rödhaken bodde i sin holk under vintern...

Tror jag har svarat alla...

Flemming
Tog några bilder igår (15/4-2011) strax utanför Ystad.
Bilderna är beskurna för att få plats och jag hade hängt på ett polfilfilter.

Min granne under mig odlar tydligen rödhakar...
Inte världens bästa kvalitet på bilden och polfilter när det är skymmning slap.gif

Bilden på rödhaken var tänkt hamna i ett eget inlägg,därav texten med polfilter i skymmning...
mamamaggan
Tack Fleming !

Det bör ha varit en rödhake nu när jag sett skillnaden .

Har aldrig varit med om tidigare att en fågel är så " social ". Den var liksom runt benen på oss stup i kvarten.
Flemming
Rödhaken är en helt underbar fågel...
Under vintern som varit har jag haft en rödhake boende i holk på balkongen.
När jag på morgonen ställde ut mat till fåglarna då kom den flygande och satte sig på räcket för se vad som bjöds...
Då maten och vattnet var på plats,då nickade jag lite försiktigt mot fågeln och genast hoppade den ner på balkongbordet och började äta...

Vill du se mer av denna art då kan du titta på Youtube.com
Skriv antingen rödhake eller robin som den heter i England.
Du kan även skriva det latinska namnet Erithacus rubecula

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6dhake
Den är relativt orädd för människor och tycker om att komma nära när någon gräver i marken, för att leta efter daggmaskar och annan föda som kommer upp. På samma sätt närmar den sig också vilda djur, såsom vildsvin och andra som gräver i marken, för att leta efter föda som kan komma upp till ytan. De har också en vana att ligga en liten bit framför en person eller djur som vandrar i skogen då det större djuret skrämmer upp insekter som den fångar
Huggorm
CITAT (Flemming @ 16-04-2011, 21:44) *
Rödhaken är en helt underbar fågel...
Under vintern som varit har jag haft en rödhake boende i holk på balkongen.

Vad var det för typ av holk? I fjol byggde jag en speciell rödhakeholk enligt anvisningar jag hittade på nätet, de skall tydligen vara öppna på övre halvan av framsidan och inte ha något litet ingångshål bara som andra holkar. Men när jag rengjorde holkarna i höstas var det den enda holken som inte haft invånare.
Flemming
CITAT (Huggorm @ 16-04-2011, 21:59) *
Vad var det för typ av holk? I fjol byggde jag en speciell rödhakeholk enligt anvisningar jag hittade på nätet, de skall tydligen vara öppna på övre halvan av framsidan och inte ha något litet ingångshål bara som andra holkar. Men när jag rengjorde holkarna i höstas var det den enda holken som inte haft invånare.

Här är en bild på min holk.
Holken är byggd efter anvisningarna på http://www.sofnet.org/index.asp?lev=820&typ=1
Rödhaken fyllde aldrig holken med bomaterial utan använde den snarare för övernattning.

Fotot är utbytt till en dagsaktuell bild - 2011-04-17
Huggorm
Aha, det är en sådan med halvöppen framsida. Rödhaken verkar vara en kräsen krabat, men man får väll glädja sig över att den hittat ännu bättre häckningsplats någon annanstans
Flemming
CITAT (Huggorm @ 16-04-2011, 23:47) *
Aha, det är en sådan med halvöppen framsida. Rödhaken verkar vara en kräsen krabat, men man får väll glädja sig över att den hittat ännu bättre häckningsplats någon annanstans

Nja,om rödhaken är kräsen det vet jag inte för den intog holken dagen efter jag hade hängt upp den...
Taloxarna och blåmesarna har mest flugit utanför hålen till sina holkar och ibland även promenerat på taken...
Rödhaken försvann från min holk den 24 februari och vad som har hänt den är okänt.
Det finns numera en rödhake på andra sidan huset men om det kan vara den samma som "min" rödhake...

Jag har skrivit och sagt det förut: Fåglar liksom andra vilda djur gör på sitt sätt och inte alltid som vi önskar.

Nu skall du inte ge upp hoppet Huggorm,tänk på att det fortfarande bara är den 17 april.
Just nu letar många fåglar fortfarande efter sina respektive och alla flyttfåglar,tja dom har nog inte hunnit komma hit ännu...
Glöm inte att jag bor 3,5 mil från Sveriges södra gräns och här letar många fåglar fortfarande,även om en del bygger bo...
Anki på Öland
Kan man kanske kalla det här för svanedans....

[attachment=59802:008.jpg]
Flemming
CITAT (Anki på Öland @ 17-04-2011, 12:03) *
Kan man kanske kalla det här för svanedans....

[attachment=59802:008.jpg]

Anki:Nu har jag plöjt igenom ordboken men hittar inte svanedans.
Något lokalt ord på Öland ?

Lägger i en bild på en riktig kompis...
Åt bröd direkt ur handen och kompisen kunde man klappa lite försiktigt.
Vilda fåglar i den lokala parken.

Herr och fru Anka var naturligtvis på plats...

En del fick göra det...

...men någon fick bara titta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon