Full version: Fågeltråd 2011
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Flemming
Hela familjen består av minst fem småttingar och två vuxna.
Hade bara med mig skalade solrosfrön i en burk men det slank ner...
Fåglarna häckar på en försäkning i kajen därav översiktsbilden...
Flemming
Grusfågel eller har den bara varit där lite för länge ?
Någon som kan namnet ?
Flemming
Har garantera sett en sådan förut...
Kan det vara en Grå flugsnappare ?
sparvuggla
CITAT (Flemming @ 10-07-2011, 22:19) *
Grusfågel eller har den bara varit där lite för länge ?
Någon som kan namnet ?

Ja, jag kan.
Stenskvätta trivs i öppna landskap, precis som Ulf Lundell.

CITAT (Flemming @ 10-07-2011, 22:52) *
Har garantera sett en sådan förut...
Kan det vara en Grå flugsnappare ?

Å här är en fin ärtsångare på bild.
Flemming
Tack för hjäpen Sparvuggla!
Det känns roligt att man för en gång skull har hittat lite mer "ovanliga" fåglar.
Stenskvättan var svår att se då den mest av allt liknade en del av grustaget...
Ärtsångaren "tutade" det mesta av tiden, så den avslöjade sig själv...
Nu var det inte bara att gå fram och ta en bild utan det blev till att vänta tills den blottade sig för kameran...
Tror nog att grustaget får flera besök inom en snar framtid...
Krolliljan
En helt underbar tråd.
Ni är så duktiga på att ta fågelbilder tummenupp.gif
Flemming
CITAT (Krolliljan @ 11-07-2011, 20:43) *
En helt underbar tråd.
Ni är så duktiga på att ta fågelbilder tummenupp.gif

blush.gif Tack det var snällt sagt men visst kan väl du med ?
Lägg märke till att vi visar bara dom bra bilderna !!!
Igår tog jag 235 st bilder men endast 76 st blev bra...
Thalassa
Ursäkta den dåliga bildkvaliteten, men vad är det här för rovfågel, en bivråk?

[attachment=62728:2011_07_11_445.jpg]

och vad heter körsbärstjuven?

[attachment=62729:2011_07_11_307.jpg]
Myosotis
Bivråk, ja. Och en svarthättehanne.
Thalassa
Tack så mycket Myo! thanks.gif
Orkidétjuven
Coolt med bivråk!
Vi har duktiga fotografer här biggrin.gif
Thalassa
CITAT (Orkidétjuven @ 14-07-2011, 07:05) *
Coolt med bivråk!
Vi har duktiga fotografer här biggrin.gif

Ja, jättekul att ha fångat den på bild. Jag trodde bara att det var ormvråkar i närområdet men så var det ju alltså inte. Synd bara på bildkvaliteten, men bättre med en dålig bild än ingen bild i alla fall smile.gif
Monarda
Just nu vimlar det av små rufsiga nötväckeungar i trädgården.

[attachment=62776:P7140978.jpg]
Flemming
Thalassa:"Bivråken häckar i skogsområden, både barr- och lövskog, och den lever ett mycket undanskymt liv"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bivr%C3%A5k
Fågeln som du fick på bild verkar exponeras sig ordentligt eller är det bara rätt vinkel för fotografen ?
Har svarthättan redan börjat äta bär för den är enligt wiki,insektsätare men käkar bär på hösten ?

Monarda:Fin bild på nötväckan men ungar på denna tid av året ?
Trodde att alla fåglar var klara med en biten...
Monarda
Tonåringar kanske stämmer bättre. smile.gif
Thalassa
Väldigt söt nötväcketonåring Monarda! wub.gif

Den här bivråken satt faktiskt i ett träd gränsande till en åker i ena änden och en å i den andra. Så jag skulle säga att den satt väldigt öppet och att den knappast gömde sig. Men den satt i och för sig bara där några sekunder så det var inte länge, kanske mellanlandade den bara. Att de lever undanskymt stämmer nog i vanliga fall för trots att jag bott här i 3 år har jag aldrig sett någon tidigare. Svarthättan mumsar körsbär så det står härliga till. Vi har massor med körsbärsträd vilket nu innebär att vi också har massor av svarthättor, trastar och hackspettar mm. det är många som vill vara med och dela på bären.
Flemming
CITAT (Monarda @ 14-07-2011, 22:16) *
Tonåringar kanske stämmer bättre. smile.gif

Å´tiden den rusar iväg...
Flemming
CITAT (Thalassa @ 14-07-2011, 22:55) *
Väldigt söt nötväcketonåring Monarda! wub.gif

Den här bivråken satt faktiskt i ett träd gränsande till en åker i ena änden och en å i den andra. Så jag skulle säga att den satt väldigt öppet och att den knappast gömde sig. Men den satt i och för sig bara där några sekunder så det var inte länge, kanske mellanlandade den bara. Att de lever undanskymt stämmer nog i vanliga fall för trots att jag bott här i 3 år har jag aldrig sett någon tidigare. Svarthättan mumsar körsbär så det står härliga till. Vi har massor med körsbärsträd vilket nu innebär att vi också har massor av svarthättor, trastar och hackspettar mm. det är många som vill vara med och dela på bären.

Du har kanske fått en ny gäst på dina domäner...
Fortsätt att spana efter bivråken och glöm inte bilder i massor...
Inga bilder från körsbärsträden ?

Orkidétjuven: Är det en hane eller hona och du som är kännare av djur,vad tror du om chanser att Thalassa får en ny gäst hemomkring ?

Orkidétjuven
Jag skulle säga att det är en hane. Jag tycker den ser ut att ha ett blått huvud på bilden.
Honan har ett brunt huvud. Honor är större och kraftigare. Denna verkar vara ganska smäcker...

Tycker du ska hänga där och se om han kommer tillbaka. KAnske kan ta fler bilder. Kanske när han ger sig på ett getingbo. tongue.gif
Thalassa
CITAT (Orkidétjuven @ 15-07-2011, 11:43) *
Jag skulle säga att det är en hane. Jag tycker den ser ut att ha ett blått huvud på bilden.
Honan har ett brunt huvud. Honor är större och kraftigare. Denna verkar vara ganska smäcker...

Tycker du ska hänga där och se om han kommer tillbaka. KAnske kan ta fler bilder. Kanske när han ger sig på ett getingbo. tongue.gif

Jag ska hålla ögonen öppna! och getingar får den gärna äta, hur många som helst. Jag blev stucken förra veckan, helt oprovocerat, så nu är det krig flirting.gif
Orkidétjuven
Jag vet inte om detta går, men man kan alltid prova. Bivråkar äter bla geting larver i vaxkakor. Man kanske kunde prova att lägga ut vanliga vaxkakor för att kanske få upp bivråkens intresse och kanske få några fler närbilder? Krävs nog lite tålamod dock. inte säkert de är så lätt lurade heller...
Om du inte vill ge dig på att ta ut en vaxkaka från ett getingbo med larver i.P

Skulle behöva en bivråk här. Klev i ett jordgetingbo senast i torsdags.
silos
CITAT (Lokan @ 10-01-2011, 20:52) *
Kan någon motstå en sån här liten krabat?? wub.gif

[attachment=57463:IMG_5906...erad_1_0.jpg]

Ååå vilken bedårande liten pippi! tummenupp.gif
silos
CITAT (Thalassa @ 24-06-2011, 11:07) *
Jag är medveten om att jag spammar den här tråden lite men här kommer i alla fall gårdagens kvällsbilder.

Hjälp mamma käket rymmer!!
[attachment=62065:2011_06_23_182.jpg]
Dagens lärdom för den är förmodligen "pip inte med mat i munnen" :-)

Måsungar i motljus:
[attachment=62066:2011_06_23_389.jpg]

Fullständigt underbara bilder!

CITAT (Gossen Ruda @ 27-06-2011, 19:10) *
Mer fågelungar. Den här krabaten råkade jag skrämma upp när jag var ute i skogen och gick. Ev rymde den från boet. När den väl satt sig var den helt orädd, jag kunde ha rört vid den. Den bruna kalufsen tyder på svarthätta.

Dagen efter hörde jag ett mystiskt prasslande under bänkarna på terassen. Ibland rör sig möss där men detta var annorlunda. Efter lite sökande hittade jag inkräktaren, en drillsnäppunge. Den hade kommit in från höger men sen blivit kvar eftersom terassen är L-formad och klädd med vassmattor ända ner till marken. Jag fick skrämma ut den åt rätt håll. biggrin.gif Fick tyvärr ingen bild fast jag försökte, den var snabb.

Underbar bild!

CITAT (Flemming @ 06-07-2011, 22:16) *
Hej gott folk !
Fina bilder ni levererar...
Orkide´tjuven: Hur är det med pingvinen som åt sand ?

Tog några bilder i Malmö Hamn
Svanungar men det kanske ni ser... yes.gif
Bilderna är endast beskurna!

Underbara bilder med fina färger!

CITAT (Thalassa @ 21-06-2011, 22:39) *
Faktum är att jag köpte ett igår men det ligger fortfarande i sin förpackning. Men jag tänkte likadant, att ett sådant kanske är en bra idé. Jag ska väl utvärdera så får jag se vad jag tycker.

Jättefin bild på gökytan! Kul att se den kika ut.

Idag har jag fotat de här fågelungarna. Jag vet dock inte vad det är för sort så det behöver jag återigen hjälp med. Jag försökte få en bra bild på mamman men misslyckades med det då jag inte heller ville gå för nära och störa.

Fågelungar med rolig frissa:
[attachment=61975:2011_06_21_114.jpg]

Mata mig mamma:
[attachment=61976:2011_06_21_120.jpg]

Liten men tuff:
[attachment=61977:2011_06_21_151_2.jpg]

Den bästa bilden jag fick till på mamman, vad är det för fågel tro?
[attachment=61978:2011_06_21_166.jpg]

Jag blir alldeles varm om hjärtat när jag tittar på dessa bilder!
silos
Vilka underbara bilder ni alla har tagit!
Denna bild är från mitten av Maj månad.
[attachment=62889:034.JPG]
Thalassa
Jättefin bild på anden som badar i regnpölen! smile.gif

Dagens bidrag från mig: storskrakens ena unge goes bananas...

[attachment=62908:2011_07_16_614.jpg]
Krolliljan
giggle.gif

Vilken härlig bild
Thalassa
Tack! smile.gif
Flemming
Silos: Bugar och tackar för berömmet !
Thalassa: Gratulerar till ännu en kanonbild !
Vattendroppen som far förbi munnen på fågel är klockren "Guld i mun" har blivit till diamant...

Tog några bilder här till kvällen...
En andunge som i mitt tycke blev bra på bild...
Den vuxna anka gör mig lite fundersam,har den samlat in mängder av mat eller kan den vara sjuk ?
Skickar med en bild till Silos samling av badande ankor...
Orkidétjuven
Den ser ut att ha hela krävan full med torrt bröd..Massa smulor på marken med..
Flemming
Tack Orkidétjuven !
Jag trodde det var någon form av böld eller annat otrevligt den hade fått...
Bröd är det garanterat för sidan om mig stod en familj och kastade enorma bitar av vitt bröd och förmodligen har denna anka fått tag i dom flesta bitarna.
Dom två gräsänderna som dyker upp hemma i kvarteret har lärt mig att brödet skall läggas i vattnet innan det inmundigas...
Honan började med att lägga brödet i vattenfatet och därefter hängde hanen på och gjorde likadant.
Tidigare när man gick bort till dammen så fick ankorna brödet på "torra land" och stod man kvar så kunde man se att dom hade väldigt svårt att svälja...
Mina brödbitar är alltid skurna i små tärningar men även dom är svåra att smälta utan vatten.

Låt oss i framtiden underlätta för ankor,gäss och andra brödätande fåglar,KASTA eller DOPPA brödet i VATTEN INNAN... tummenupp.gif
Thalassa
Helt plötsligt har ett helt gäng sådana här dykt upp i trädgården. De flyger från träd till träd och klättrar upp och ner för trädstammarna. Men vad är det för något?

[attachment=63033:2011_07_19_550.jpg]
sparvuggla
Trädkrypare.
Dom är ofta påfallande oskygga, och kan landa på nån trädstam bara ett par meter från en människa.
Har du många, så har dom häckat i närheten.
Orkidétjuven
Den här tråden får ju bara häftigare och häftigare fåglar för varje inlägg biggrin.gif
Thalassa
CITAT (sparvuggla @ 22-07-2011, 07:25) *
Trädkrypare.
Dom är ofta påfallande oskygga, och kan landa på nån trädstam bara ett par meter från en människa.
Har du många, så har dom häckat i närheten.

Tack!
Ett väldigt passande namn måste jag säga eftersom jag iakttagit att de gör just det smile.gif och du har helt rätt, de verkar inte så skygga. Det kom ett gäng för några dagar sedan och nu flyger de omkring i trädgården och kryper på stammar, så de måste ha häckat i närheten. Jag tycker nästan att det ser ut att vara ungar, kan det vara det?
sparvuggla
Det kan det absolut.

Dom brukar ha boet mellan nån lös större barkflaga på äldre träd och själva trädstammen.
Med lite tur kan dom komma till fågelbordet också på vintern, men det är inte så vanligt.
silos
CITAT (Thalassa @ 17-07-2011, 19:12) *
Jättefin bild på anden som badar i regnpölen! smile.gif

Dagens bidrag från mig: storskrakens ena unge goes bananas...

[attachment=62908:2011_07_16_614.jpg]

Roligt att du gillade min bild! thanks.gif
Underbar bild,man kan riktigt se hur glad och busig ungen är! tummenupp.gif

CITAT (Flemming @ 17-07-2011, 21:39) *
Silos: Bugar och tackar för berömmet !
Thalassa: Gratulerar till ännu en kanonbild !
Vattendroppen som far förbi munnen på fågel är klockren "Guld i mun" har blivit till diamant...

Tog några bilder här till kvällen...
En andunge som i mitt tycke blev bra på bild...
Den vuxna anka gör mig lite fundersam,har den samlat in mängder av mat eller kan den vara sjuk ?
Skickar med en bild till Silos samling av badande ankor...

Så fina bilder du har tagit! tummenupp.gif
Flemming
Silos:Tackar så mycket för berömmet och naturligtvis bugar jag samtidigt...
Thalassa/Sparvuggla:Dom där trädkrypare liknar mina gråsparvar,blir nog till att titta lite extra i morgon...
Rör dom sig endast i träd eller kan dom även finnas på exempelvis ett tak ?

Nu behöver jag forumets hjälp !
Snett nedanför ett av mina fönster finns ett litet tak…
På detta tak landade som vanligt modern och ungen (Kaja) men något ser ut att vara fel på ungens ena ben.
Jag kan inte avgöra om det är något som har fastnat i höger klo eller är djuret lätt deformerat av någon anledning ?
Tittar man på underbenen då är dom väldigt olika varandra, en är knubbig medan den andra ser ut att vara okej.

Vad säger ni som kan det här med fåglar ?

I övrigt verkar fågeln helt frisk, ögonen följer med, den "kraxar" när den vill ha mat, liknar dom andra ungarna, den grå "kragen" blir mer markerad för varje dag och fågeln flyger utan problem…
Bilderna är tagna genom ett fönster och ute regnade det…
Myosotis
Stackars kaja. Kanske ett illa läkt benbrott, det ser ju snett ut. Om den är pigg så har den redan klarat av det värsta och kommer nog kunna leva ett bra liv ändå.

Trädkrypare är mindre än gråsparvar, tanken har aldrig slagit mig att man skulle kunna blanda ihop dem. Trädkrypare är tysta, man ser dem sällan, de flyger till en trädstam längst ner för att sedan klättra uppför den medan de söker efter föda i barkspringor, sen flyger ner de till nästa träd osv. Lätet är ett tunt högt siiu. Näbben är lång, klen och böjd, benen tunna och klena, hela fågeln ser bräcklig ut. Det kan inte uteslutas att en trädkrypare någon enstaka gång kan vara på ett hus, men de sitter inte på taknocken eller takrännan som gråsparvarna gör. Gråsparvar är högljudda, kraftiga, robusta och alltid många. Trädkrypare brukar man bara se en eller kanske två åt gången om man nu inte har turen att stöta på en hel familj med nyutflugna ungar.
Flemming
Hej Myosotis och tack för infon.
Kajan var här idag tillsammans med sin moder och dom käkade mjukt rågbröd,lite russin och några jordnötter.
Ungen är till stor del fortfarande beroende av sin moder eller det kanske är far...
Den vuxna klyver jordnötterna i lagomt stora bitar,innan ungen får dom instuckna i näbben.
Idag åt dom nere på gården och jag kan inte använda kikare på den sidan av huset då det finns grannar mittemot...
Tycker den går obehindrat men för det mesta ser jag den bara när det skall ätas och då flyger den fram till maten.
Vi får hålla tummar för den klarar sig och så länge den är i min närhet,då kan den förvänta sig mat alla dagar i veckan.

Mina gråsparvar är nog inga trädkrypare utan endast små till storleken...
Just nu så sitter det två ungar på "panntaket" och blir matade av sina föräldrar,men ungarna är större än vissa av dom vuxna dock ej föräldrarna till ungarna för dom är jämnstora.
Pilfinkar är storleken mindre men den arten kan vi utesluta då alla former av svart prick på kinden saknas...

Nu är det dags att besöka tvättstugan yahoo.gif no.gif
Monarda
En powernap på gärdesgården.

[attachment=63137:P7231078.jpg]

[attachment=63138:P7231085.jpg]
Myosotis
Har hittat en vinglig, förmodligen påkörd ung taltrast på vägen som nu behöver vila och lite mat. Håll tummarna att den har hämtat sig i morgon bitti så ska jag släppa den.
Flemming
CITAT (Myosotis @ 24-07-2011, 18:30) *
Har hittat en vinglig, förmodligen påkörd ung taltrast på vägen som nu behöver vila och lite mat. Håll tummarna att den har hämtat sig i morgon bitti så ska jag släppa den.

Båda tummarna hålls stenhårt för pippin !!!
Vilken tur dom har Myosotis i närheten. blomma.gif
Flemming
Silos:Jag tittade tillbaka i tråden och ser att jag har helt glömt att berömma dig för den badande ankan !
Bilden är ju helt underbar och tydligen kan även lite vatten skapa mycket glädje.
Jag bjuder på en blomma blomma.gif

Monarda: Vilken art är det som sitter och sover mitt på dagen biggrin.gif
Men jag förstår fågeln,med den fluffiga pälsen är det alltid läge för lite extra sömn...
Monarda
Ser ofta att ungfåglarna vilar sig en stund. Föräldrarna har väl börjat överge dom nu och det är dags att försörja sig själv.
Kan ju vem som helst bli trött av. Vet inte riktigt vad det är för sort, någon fink kanske?
Thalassa
CITAT (Myosotis @ 24-07-2011, 18:30) *

Jag håller alla tummar jag har!
Orkidétjuven
Gulsparv i den Nya Zeelänska bushen.
Myosotis
Tack för tumhållningen, tyvärr var det förgäves, taltrasten dog i natt. Inre skador säkert. Det verkade så bra igår kväll, den åt två daggmaskar själv som jag la framför den på köksbordet.
Orkidétjuven
tråkigt. men ibland finns det inget vi kan göra. Hoppas du mår bra.
Thalassa
Åh så tråkigt med trasten Myo crying.gif men du gjorde i alla fall allt du kunde för den.

Jättefina gulsparvar Orkidétjuven!
Myosotis
CITAT (Orkidétjuven @ 25-07-2011, 10:20) *
Hoppas du mår bra.

kompiskram.gif Tack för omtanken! Jag mår bra, jag har tagit hand om så många fåglar att jag inte tar åt mig längre, inte när man bara har dem nån dag eller så, då hinner man inte fästa sig vid dem. Jag ringde en bekant på KFV och fick tips så jag vet att jag gjorde allt jag kunde. Men visst trodde jag att jag skulle kunna släppa ut den istället, den hade livsgnistan kvar och pigga ögon ju. Grävde upp några maskar till den det första jag gjorde på morgonen och så var det alldeles tyst i papplådan... no.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon