Full version: Fågeltråd 2011
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
xlxl67
Oj vilken fin ladusvala. Bodde på ett ställe en gång där det fanns ett ladusvalebo precis ovanför fönstret i rummet där jag sov. Det var så mysigt att lyssna på kacklet när man låg och smådrog sig tidigt på morgonen smile.gif
Blomstertanten
CITAT (xlxl67 @ 08-11-2011, 17:00) *
Oj vilken fin ladusvala. Bodde på ett ställe en gång där det fanns ett ladusvalebo precis ovanför fönstret i rummet där jag sov. Det var så mysigt att lyssna på kacklet när man låg och smådrog sig tidigt på morgonen smile.gif

Kacklet??? Är du säker på att det var ett ladusvalebo? Låter mer som en hönsgård tongue.gif

Den här svalan var på väg till sitt bo, inne i ett gömsle i Rynningeviken. Det tog en stund innan hon insåg att vi inte var farliga, trots att vi var inne i gömslet.

[attachment=66023:Svala1.jpg]
xlxl67
Jo det var allt pip-pip-prat-kacklande... yes.gif
Blomstertanten
CITAT (xlxl67 @ 08-11-2011, 17:17) *
Jo det var allt pip-pip-prat-kacklande... yes.gif

Jag har då aldrig hört en kacklande svala w00t.gif Måste va en ovanlig sort som bor hos dej!
xlxl67
Kacklande var kanske fel ord men det var ett väldigt småpratande ivf som var mysigt att lyssna på wink.gif
Blomstertanten
Småpratar var nog mer rätt ord, för det låter verkligen som om de småpratar biggrin.gif
Fascinerande fåglar!
blaklocka
Har börjat med matningen för vintern nu. Finns nästan inget mysigare än när jag kommer småvisslande på väg med påfyllning och det kommer en massa nyfikna talgoxar eller tofsmesar och spanar in vad jag gör. biggrin.gif

Hade både svartmes och talltita där idag.
Blomstertanten
Hittade den här kompisen från i somras bland mina bilder.

[attachment=66104:Soth_na.web.gif]
xlxl67
Fin bild och vilken skönhet!
Lokan
Jaa, jättesnyggt! Visst är svartvita fåglar snygga?!!
Blomstertanten
CITAT (Lokan @ 12-11-2011, 21:12) *
Jaa, jättesnyggt! Visst är svartvita fåglar snygga?!!

Jo, jättesnygga! Men svåra att få till bra foton på dom när kontrasterna i färg blir så stora.
xlxl67
CITAT (Blomstertanten @ 12-11-2011, 21:13) *
Jo, jättesnygga! Men svåra att få till bra foton på dom när kontrasterna i färg blir så stora.

Är det mycket vitt och svart så är det bäst att överexponera tycker jag själv. Att tappa nyanser i ex ljus himmel o ljusa färger är värre än att ngt parti blir för svart.

Tycker du har exponerat mycket bra. tummenupp.gif
Blomstertanten
Tofsvipa

[attachment=66105:Tofsvipa.web.jpg]
Myosotis
På tal om vipor, läste att ett oväder i Tyskland i september dödat en massa tofsvipor. Det var ösregn, hagel upp till hönsäggstorlek och en tornado, allt samtidigt. Efteråt låg det döda vipor överallt på fälten och i vägrenar, över 2500 samt några rovfåglar osv.
Blomstertanten
CITAT (Myosotis @ 12-11-2011, 22:21) *
På tal om vipor, läste att ett oväder i Tyskland i september dödat en massa tofsvipor. Det var ösregn, hagel upp till hönsäggstorlek och en tornado, allt samtidigt. Efteråt låg det döda vipor överallt på fälten och i vägrenar, över 2500 samt några rovfåglar osv.

Nämen fy så otäckt! Tofsvipor är ju så vackra, när de dyker upp på ett gärde i närheten så vet man att det är vår.
Lokan
Usch då, det lät inte alls roligt. Det är en av mina favoriter - tycker den ser så exotisk ut här.
Och det var en JÄTTEfin bild på vipan Blomstertanten!! bravo.gif Jag får inga bra bilder på dom, dom är för skygga. sad.gif
Blomstertanten
CITAT (Lokan @ 13-11-2011, 00:02) *
Usch då, det lät inte alls roligt. Det är en av mina favoriter - tycker den ser så exotisk ut här.
Och det var en JÄTTEfin bild på vipan Blomstertanten!! bravo.gif Jag får inga bra bilder på dom, dom är för skygga. sad.gif

Tofsvipan är lite svår att fota både för att den är lite skygg och rätt så snabb när den flyger. Hade lite tur med den här som gick i strandkanten, kunde smyga mej på den biggrin.gif Men jag var inte så nära som det ser ut flirting.gif
Gossen Ruda
Idag när jag satt och vilade mig kom en flock stjärtmesar förbi, den närmast satt i en syren knappt 2 m bort. De är för fina. Flocken brukar hålla till i grannskapet men det var första gången de var så nära.
Lokan
Ser tyvärr väldigt sällan stjärtmesar här. Synd, dom är så himla söta! wub.gif
Men idag såg jag en punkare i ett träd! naughty.gif

[attachment=66159:IMG_0576...erad_1_0.jpg]
Biggan_
CITAT (Lokan @ 14-11-2011, 23:05) *
Ser tyvärr väldigt sällan stjärtmesar här. Synd, dom är så himla söta! wub.gif
Men idag såg jag en punkare i ett träd! naughty.gif

[attachment=66159:IMG_0576...erad_1_0.jpg]

Vilken tuff liten punkare! wub.gif
Fin bild på nötskrikan. tummenupp.gif
Lokan
thanks.gif Tack Biggan!
Minimika
En liten gosse flög in i vårt köksfönster. Han fick komma in och vila upp sig och var helt nöjd med att sitta på mitt finger.
Efter en halvtimme fick han flyga ut till sina kompisar igen.

[attachment=66170:179805_1...388745_n.jpg]
Ingela i Segersberg
Åh, vad söt den är, Minimika! Vilken tur att domherren klarade sig.
Här kommer lite fler badbilder.

Visst är det lördag idag? Om det inte är det badar jag ändå! Fast skvallra inte för Aqvakul!

Finns det plats för en till?

Blomstertanten
smile.gif Fina badbilder!
Lokan
bravo.gif Ja, jättefina som vanligt!!
'Domgossen' var också fin! yes.gif
Myosotis
Vilken tur att domherren klarade sig! De ser så stadiga ut men är faktiskt väldigt känsliga, kan dö av stress bara så där.

CITAT (Ingela i Segersberg @ 15-11-2011, 19:58) *
Visst är det lördag idag? Om det inte är det badar jag ändå! Fast skvallra inte för Aqvakul!

Jaså, du smygläser meningslösa tråden?! naughty.gif
Ingela i Segersberg
shy.gif Ja, den är ju så meningslöst rolig ibland. Fast det är inte meningslöst att Blomstertanten och Lokan gillade badbilderna. thanks.gif
Myosotis
Gjorde jag med så klart fast jag inte sa det.
koja72
Hej !

Kan man ge småfåglar vanliga hasselnötter som man köper för att använda till exempelvis kakor ? Har massor som ramlat ur en påse med hål i och jag vill inte använda dem till ev. bak, så jag undrar om småfåglar kan äta dessa ?

Minimika....vilken fin domherre, så vacker. Grattis till en bra bild : )
Ingela i Segersberg
CITAT (Myosotis @ 16-11-2011, 19:09) *
Gjorde jag med så klart fast jag inte sa det.

Tack Myosotis! biggrin.gif Kul att du också tycte om bilderna.
Koja72: Visst kan du det. Men det blir lättare för dom att äta, om du hackar nötterna.
xlxl67
Underbara bilder! Så kul att få inblick i fåglarnas vardag... smile.gif
Ingela i Segersberg
thanks.gif xl
koja72
Ingela...tack för svar : )
sparvuggla
CITAT (koja72 @ 16-11-2011, 20:08) *
Hej !

Kan man ge småfåglar vanliga hasselnötter som man köper för att använda till exempelvis kakor ? Har massor som ramlat ur en påse med hål i och jag vill inte använda dem till ev. bak, så jag undrar om småfåglar kan äta dessa ?

Minimika....vilken fin domherre, så vacker. Grattis till en bra bild : )

Det går jättebra bara dom inte är saltade.
Thalassa
Åh vad fina bilder och vilken tur att domherren klarade sig smile.gif

Här kommer mitt bidrag, en pilfink:
[attachment=66208:2011_11_16_328.jpg]

Det är verkligen full fart redan vid fågelmatningen:
[attachment=66209:2011_11_16_359.jpg]
Ingela i Segersberg

Talgoxe

Blåmes

Lokan
Ojoj vad du får till det Ingela!! Jättesnyggt igen! bravo.gif

Och Thalassas bilder var också riktigt fina! tummenupp.gif Här är det också ett förskräckligt flaxande runt nötmatarna!
Ingela i Segersberg
thanks.gif Lokan!
xlxl67
Görfina bilder! blush.gif
Lokan
Och här kommer motsatsen till Ingelas fina, klara bilder! laugh.gif
Tagen den dimmigaste dagen förra veckan... (Ni ser väl direkt att det är havsörnarna som är ute och flaxar?? flirting.gif )

[attachment=66228:IMG_0384...erad_1_0.jpg]
xlxl67
Görsnyggt och suggestivt!
Lokan
Tack XL! smile.gif Det blir ju inte alltid som man önskar... Och vädret är ju inte mycket att göra åt...
Ingela i Segersberg
CITAT (xlxl67 @ 18-11-2011, 18:21) *
Görfina bilder! blush.gif

Tack ska du ha, xl biggrin.gif
Blomstertanten
CITAT (Lokan @ 18-11-2011, 18:45) *
Och här kommer motsatsen till Ingelas fina, klara bilder! laugh.gif
Tagen den dimmigaste dagen förra veckan... (Ni ser väl direkt att det är havsörnarna som är ute och flaxar?? flirting.gif )

Jamen det ser man ju klart och tydligt tummenupp.gif
Blomstertanten
Kanske ingen fågel man stöter på så ofta ute i naturen, i alla fall inte här i Sverige[attachment=66233:Flamingo.webb.jpg]
Myosotis
ohmy.gif Nu har du väl ändå fuskat...

Havsörnbilden är verkligen fin!
Lokan
Tack Myo! biggrin.gif
Läcker färg Blomstertanten! tummenupp.gif

Idag flög en av havsörnarna förbi mig! Liiite långt borta bara för jag skulle få en bra bild -cry-.gif

[attachment=66260:IMG_0990...erad_2_0.jpg]
Blomstertanten
Häftigt att få se en havsörn! tummenupp.gif
Lokan
Ja verkligen! Dom senaste veckorna har jag sett dom 4-5 gånger! Brukar inte se dom så ofta men nu vet jag att dom håller till vid sjön! tummenupp.gif
Gossen Ruda
CITAT (Lokan @ 19-11-2011, 23:01) *
Tack Myo! biggrin.gif
Läcker färg Blomstertanten! tummenupp.gif

Idag flög en av havsörnarna förbi mig! Liiite långt borta bara för jag skulle få en bra bild -cry-.gif
[attachment=66260:IMG_0990...erad_2_0.jpg]

Bra eller inte bra, för mig som bara sett havsörn på mycket långt avstånd en gång är den fantastisk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon