Full version: Fågeltråd 2011
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Huggorm
Redan att ta en bild på en flygande fågel är ju svårt, och att ta på en örn är riktigt skickligt. Alla örnar jag har sett har varit så långt bort att man knappt kan urskilja dem, ofta flyger de ju extremt högt också
xlxl67
Ja verkligen häftigt med havsörn så nära.
Är lika impade av alla era fåglar för ingen använder väl telezoom?

Funderar på om jag inte skulle försöka också med mitt macro. 150mm förstorar ju rätt bra g.gif
Myosotis
Har äntligen kommit mig för att scanna lite gamla ringmärkningsbilder. Det finns hur mycket som helst, men jag vill ju inte tråka ut er.

Tretåig hackspett

Mindre korsnäbb

Blomstertanten
CITAT (Myosotis @ 20-11-2011, 18:41) *
Har äntligen kommit mig för att scanna lite gamla ringmärkningsbilder. Det finns hur mycket som helst, men jag vill ju inte tråka ut er.

MERA!!!!!!!!! tummenupp.gif
Myosotis
CITAT (Blomstertanten @ 20-11-2011, 19:03) *
MERA!!!!!!!!! tummenupp.gif

smile.gif

Men jag tycker de blir väldigt grovkorniga när man scannar dem.

Gök

Törnskata

Lokan
Wow!! Dom är ju hur bra som helst! Säger som Blomstertanten : mera!!! yes.gif
Ingela i Segersberg
Vilka fina bilder, Myosotis! bravo.gif Så jag säger också: MERA!!!
Myosotis
Tack! Ja fåglar är vackra, och på så nära håll kan man lätt tappa andan när man ser deras ögon.

Spovsnäppa

Myosotis
Hade besök av min kompis sparvugglan igen idag. wub.gif

Biggan_
Häftiga kompisar du har Myo!

Så fina fågelbilder ni har allesamman, det är bara att njuta! yes.gif
omk
Håller med Biggan !
OTROLIGT fina bilder, allihop i den här tråden !

Speciellt göken; DEN tycker jag var SÅ fin ! Tänk, jag har aldrig ens noterat, att göken har en gul ring kring ögonen ...

(Fast nu har jag ju bara sett bilder / teckningar och aldrig en levande gök nån gång, bara hört den ...)
Lokan
Idag var det dags igen! Tycks vara så att havsörnarna trivs nere vid sjön. Jag behövde inte vänta länge innan korpen kom kraxande och därefter örnen! w00t.gif

[attachment=66330:IMG_1301...erad_1_0.jpg]

Härlig bild på ugglan Myo! Dom är ju bara för söta!! wub.gif
Ingela i Segersberg
bravo.gif Superfin bild, Lokan!!! bravo.gif
Lokan
Tack! thanks.gif
Blomstertanten
bravo.gif Superbra örnbild!
Lokan
thanks.gif
Thalassa
Fantastisk bild!
Lokan
Tack Thalassa! happy.gif
Tikka
Oj vilken snygg bild Lokan biggrin.gif
Lokan
Tack Tikka! smile.gif

Här kommer nötskrikan som var på hugget i morse!

[attachment=66386:IMG_1374...erad_1_0.jpg]
Anki på Öland
CITAT (Lokan @ 28-11-2011, 11:49) *
Tack Tikka! smile.gif

Här kommer nötskrikan som var på hugget i morse!
[attachment=66386:IMG_1374...erad_1_0.jpg]

Fin smile.gif Lever nötskrikan i par?? Jag ser alltid 2 stycken tillsammans i den lilla skogen jag går med hundarna i.
Lokan
Hmmm, vet faktiskt inte.... här ser jag dom nästan alltid i flockar och det är inga tysta flockar biggrin.gif
Tack!
Monarda
Vi har en stor ek utanför mitt jobb och där härjar nötskrikorna varje höst. Men en annan fågel som jag kom att tänka på är lavskrikan. Det är väl kanske mer en skogsfågel och jag minns att pappa berättade att när han var på älgjakt och satt och fikade vid elden så var lavskrikorna så orädda att dom kom och tog smörgåsbitar ur handen på honom. Det är åratal sedan jag såg någon, kanske dom inte är så vanliga längre.
Huggorm
CITAT (Monarda @ 28-11-2011, 18:24) *
Vi har en stor ek utanför mitt jobb och där härjar nötskrikorna varje höst. Men en annan fågel som jag kom att tänka på är lavskrikan. Det är väl kanske mer en skogsfågel och jag minns att pappa berättade att när han var på älgjakt och satt och fikade vid elden så var lavskrikorna så orädda att dom kom och tog smörgåsbitar ur handen på honom. Det är åratal sedan jag såg någon, kanske dom inte är så vanliga längre.

Har du en ek utanför jobbet så bor du nog inte tillräckligt långt norrut för att vara i lavskrikeområde
Monarda
Nej, det är nog sant men ekgränsen går nog där jag bor nu. 10 mil norrut i mina gamla hemtrakter där fanns det gott om dom tidigare. Enl "Dalarnas fåglar" var arten dock på nedåtgående i början på 90-talet och hade minskat kraftigt i norra Dalarna p g a det storskaliga skogsbruket. Förutsättningarna har väl knappast förbättrats sedan dess.

Fint främmande hade jag i trädgården idag.

[attachment=66432:DSC_0087.jpg]

[attachment=66433:DSC_0082.jpg]
Monarda
Gamla äpplen kommer också till användning.

[attachment=66488:DSC_0166.jpg]
Lokan
Härliga bilder Monarda! tummenupp.gif

Här kommer min punkare igen! giggle.gif (nötskrikan)

[attachment=66505:IMG_1696...erad_1_0.jpg]
Ingela i Segersberg
Jättefina bilder, Monarda och Lokan! bravo.gif Bra gjort att få den skygga nötskrikan på bild!
Monarda
Såg faktiskt en punkare som flög förbi här idag, tyvärr stannade den inte för närmare beskådning. Kom att tänka på titeln på en rolig bok jag läste för några år sedan "Fågelskådning från fåtöljen". Det var vad jag praktiserade idag när jag i mitt indisponibla tillstånd (halkade och sträckte mig igår) knäppte talgoxen genom fönstret i vardagsrummet, från soffan dock.

[attachment=66515:DSC_0173.jpg]
Huggorm
Men nu har snart talgoxen bitit av tvättlinan för dig fear.gif
Monarda
Ja, det var hämnden för att käringen inte kunde masa sig ut med jornötterna!
Myosotis
Just det, innan jag glömmer det, jag hade ju två bilder till.

Härfågel

Göktyta

Meriona
CITAT (Monarda @ 01-12-2011, 18:38) *
Nej, det är nog sant men ekgränsen går nog där jag bor nu. 10 mil norrut i mina gamla hemtrakter där fanns det gott om dom tidigare. Enl "Dalarnas fåglar" var arten dock på nedåtgående i början på 90-talet och hade minskat kraftigt i norra Dalarna p g a det storskaliga skogsbruket. Förutsättningarna har väl knappast förbättrats sedan dess.

Fint främmande hade jag i trädgården idag.

[attachment=66432:DSC_0087.jpg]

[attachment=66433:DSC_0082.jpg]

Är det stenknäck?

CITAT (Myosotis @ 05-12-2011, 21:01) *
Just det, innan jag glömmer det, jag hade ju två bilder till.

Härfågel

Göktyta

smiley_small_hug.gif Jösses, har du sett härfågel hos dig? yaay.gif
Ingela i Segersberg

Talltita

Punkpippi Tofsmes

Talltita(?)

Lokan
Åååå vilken söt punkare!! wub.gif Och fina bilder som vanligt! bravo.gif

Och Myos härfågel!! Tänk att få se en sådan nån gång! Dom har väl blivit ganska ovanliga vad jag förstår! Snyggt Myo!
Ingela i Segersberg
Tack Lokan smile.gif
Lokan
Idag såg jag en issvan (eller är det en isgås?) som drack ur vattentunnan! rolleyes.gif

[attachment=66566:IMG_2161...erad_1_0.jpg]
Blomstertanten
Det är en typisk långhalsad isgås! tongue.gif

Vackert! tummenupp.gif
Lokan
Tack Blomstertanten! biggrin.gif
Ingela i Segersberg
Sååååå snyggt!!! bravo.gif Bra fotat, Lokan! tummenupp.gif
Lokan
thanks.gif Ingela!
Monarda
Tveksam om jag skulle sätta in den här bilden, man ser ju inte hela fågeln. Men så tyckte jag att blicken i Hackes öga sa en del om hur fokuserad han var på det intressanta han hittat i den gamla stammen.

[attachment=66618:DSC_0210.jpg]
Lokan
bravo.gif Det var ju en jättefin bild Monarda! Just för att du fick med 'glimten i ögat'!
xlxl67
CITAT (Lokan @ 08-12-2011, 20:32) *
Idag såg jag en issvan (eller är det en isgås?) som drack ur vattentunnan! rolleyes.gif
[attachment=66566:IMG_2161...erad_1_0.jpg]

Oj vilkeb avcker varelse - tänk om det fanns sådana i verkligheten! smile.gif
Jättefina bilder de andra med...
Blomstertanten
CITAT (xlxl67 @ 10-12-2011, 16:50) *
Oj vilkeb avcker varelse - tänk om det fanns sådana i verkligheten! smile.gif
Jättefina bilder de andra med...

Men den finns ju i verkligheten!!!! Lokan har ju fångat den på bild tongue.gif
xlxl67
Aha.... blink.gif Då är isgås mitt nya favoritdjur wub.gif
Lokan
Tack xl! smile.gif Tyvärr finns inte din favoritfågel längre... den gick hädan härom dagen... sad.gif Men jag tröstar dig lite med havsörnen som jag såg i förrgår....(såg den faktiskt idag också!)

[attachment=66684:IMG_2429...erad_1_0.jpg]
Monarda
Inte så mycket att fota i fågelväg runt knuten just nu, vädret är milt och fågelbordet inte så livligt besökt. Kajan spanar med örnblick efter något ätbart och nyfikna nötväckan kollar i alla skrymslen och vrår, hittar kanske något hon stoppat undan tidigare.

[attachment=66871:DSC_0297a.jpg]

[attachment=66872:DSC_0303.jpg]
Lokan
Vilka roliga bilder Monarda! Jag gillar skuggan på nedre bilden! tummenupp.gif

Här är en liten pippi i vassen - tydligen finns det godis där! smile.gif

[attachment=66897:IMG_3179...erad_1_0.jpg]
Monarda
Har väldigt gott om blåmesar här just nu och favoritmat är talg.

[attachment=66995:DSC_0348.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon