|
Full version: Fågeltråd 2011
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Ja det var en fullpoängare!!! Igen!!!  (menar så klart Ingelas bild!) Vet faktiskt inte XL ! Tar på AUTO .....
CITAT (xlxl67 @ 09-01-2011, 20:17)  Ok dessa instruktioner skall jag försöka memorera Ska börja med att skaffa ett sktigt fönster... Ursäkta mig men vilken kommentar
Ingela i Segersberg
10-01-2011, 06:41
Tack, Anki, Xl och Lokan. Xl, jag har optisk zoom på kameran.
Orkidétjuven
10-01-2011, 07:43
Superfina bilder Ingela. Det har jag alltid tyckt. Men. liiiite fusk väl att lägga fram mat för att locka dem till ett bra modellande.  Försök undvika maten i bild isåfall. Det är lite av vad jag tycker och jag har fått samma tips av fågelfotografer som gör samma sak för att få bra bilder av ovanliga och sällan stillasittande fåglar. Men skarpheten är väldigt tjusig. JAg lyckas sällan få med flaxande vingar sådär bra.
Ingela i Segersberg
10-01-2011, 11:11
Jag håller med dig, Orkidetjuven, att locka med jordnötter för att fota är fusk. Men jag har inget teleobjektiv ännu, bara ett makroobjektiv och då går det knappast att ta några fina bilder på håll. Men om det går ska jag försöka undvika nötterna i bild.
Fantastisk bild på entitan Ingela! Jag ser inget fel med att nötterna är med på bilden, det visar ju bara ärligt att bilden är tagen på en matplats. Sedan beror det väl på vad man vill visa och i vilket sammanhang, vill man ha en vildmarkskänsla får man förstås ta på annat sätt.
Olle
Hde en duva på besök vid matbordet idag. Har faktiskt aldrig sett det förut. En ringduva enligt fågelboken jag tjyvkikade i.
Kan någon motstå en sån här liten krabat?? [attachment=57463:IMG_5906...erad_1_0.jpg]
Ingela i Segersberg
10-01-2011, 20:55
Inte jag.  Jättesöt, Lokan!
Tack Ingela!
Orkidétjuven
10-01-2011, 21:18
Mina pingvinkompisar växer så det knakar. Det här är Mr Darcy´s 2 kycklingar som nu håller på att tappa sina ungfjädrar för att få de vuxnas blå. De är riktigt knubbiga med så de verkar ha fått gott om mat  Håll tummarna för dem nu när de ger sig ut i stora världen. Det är en tuff värld med bilar, hundar och rovdjur som mink, katt och råtta. Dessutom dör många av svält. Speciellt nu i norr där hundratals, kanske tusentals döda sjöfåglar, som pingviner, liror, skarvar spolas upp efter att ha svält ihjäl tillhavs pga av väderfenomenet La Nina som passerar och ändrar temperaturer och havströmmar. Men de här två grabbarna ser feta och ja, inte så glada ut över att jag tittar till deras välbefinnande  Ser nästan ut som de bär en pälskappa eller ngt
Jag håller alla tummar! Olle
Meriona
11-01-2011, 12:32
Jag med, oj vad de är söta!
Huggorm
12-01-2011, 14:32
När fröautomaten stod tom en dag drog domherrarna vidare, men en hona blev kvar eller anlände efteråt. Jag har sett henne vid automaten några dagar, men nu flög hon in i fönsterrutan så det small om det  Hoppas hon bara är avsvimmad, men det lutar väll åt att hon är död.
Myosotis
12-01-2011, 15:09
 Hur gick det? Hon är säkert död va? Domherrar är mycket känsliga, de kan dö av stress så även om hon inte bröt nacken är det risk för hennes liv. Lever hon - hantera så lite som möjligt! Lägg henne på ett mörkt och tyst ställe (liten papplåda med hushållspapper t.ex.) tills hon piggnar till, släpp ut direkt sen.
Huggorm
12-01-2011, 15:14
Hon har inte rört sig en millimeter, så jag antar att hon är död. Idiotiskt att ha mataren så nära fönstret
Myosotis
12-01-2011, 15:23
Det kunde ha hänt ändå. Om mataren sitter nästan intill fönstret är det bättre egentligen, för då får de inte upp någon fart om de blir skrämda och flyger åt det hållet. Det finns ju numera glas eller ytbehandling på glas som är fågelsäkert. För oss ser det ut som vanligt, men fåglarna ser uv-ljus så för dem är det inte genomskinligt. Det finns en penna att köpa som man kan måla på befintliga fönster med för att undvika fågeldöd.
Hmmm... den där pennan låter intressant! Var finns den att få tag i? Och vad heter den?
Myosotis
12-01-2011, 15:58
TACK Myo!!
I år har jag för första gången sedan jag flyttade hit haft besök av domherrar på mitt ena fågelbord.
[attachment=57521:SG1L2284.JPG]
Välkommen hit Lina! Fin, fartfull bild på den flygande domherren.  Det lär vara gott om domherrar i år, även om jag inte har haft så många vid min matplats. Olle
Thalassa
15-01-2011, 16:25
Vad fina pingviner!  Själv bidrar jag med några helt vanliga blåmesar. [attachment=57555:2011_01_15_247.jpg]
Monarda
15-01-2011, 16:40
I motsats till många tycker jag om kajor. Det var väl någon här på forumet som kallade dom för flygande råttor. Lite framfusiga och småfräcka är dom, men samtidigt sociala och intelligenta och håller dessutom ihop i livslånga äktenskap. I radhusområdet tvärs över gatan finns skorstenar som lämpar sig väl för bobygge, tror att varenda en är upptagen. Närmast över i rangordningen på matplatsen har dom skatorna som i sin tur går undan för kråkorna.
Här kurar dom tillsammans i den grå vinterdagen. [attachment=57554:P1150424.jpg]
[attachment=57556:PC310815.jpg]
Myosotis
15-01-2011, 16:48
Jag trodde att alla tyckte om kajor, de är ju så söta!
Huggorm
15-01-2011, 17:22
Kajor är trevliga fåglar, men duvor har jag lite svårt för. Där kan vi prata om flygande råttor
Meriona
15-01-2011, 17:26
Duvor är också jättemysiga, men det är klart att när någonting bildar enorma flockar så är det inte så trevligt, vilken fågel eller djur det än är. Eller stora människosamlingar också för den delen, det kan allt kvitta.
CITAT (Meriona @ 15-01-2011, 17:26)  Duvor är också jättemysiga, men det är klart att när någonting bildar enorma flockar så är det inte så trevligt, vilken fågel eller djur det än är. Eller stora människosamlingar också för den delen, det kan allt kvitta. Särskilt de där stora människosamlingarna! tycker jag
Åååå så många fina pippisar! Här kommer nötväckan som fått sig en munsbit! [attachment=57579:IMG_6206...erad_1_0.jpg]
Ingela i Segersberg
16-01-2011, 22:46
Vilken superfin bild du tagit på nötväckan, Lokan!
Tack Ingela!  Det gäller att knäppa mååånga så kanske nån lyckas!
Nötskrikan flyger iväg med en 'infångad' nöt! [attachment=57625:IMG_6359...erad_1_0.jpg]
Det var en annorlunda nötskrikebild! Det är inte lätt att fotografera dem i flykten. Olle
Huggorm
24-01-2011, 10:52
Idag är det trångt vid matbordet av någon anledning. Förutom att titorna kommit tillbaka har jag även ett gäng med oidentifierade fåglar som eventuellt kan vara pilfink. Men jag såg även något annat, en fågel med rödaktigt bröst. Inte alls så skarpt rött som på en domherre, mycket blekare och diffusare, men tydligt rött. Känner igen det, men kan inte komma ihåg vad det är för en?
Rödhake är det första jag tänker på, men den känner du nog igen. Kanske gråsiska? Eller bergfink?
Olle
Huggorm
24-01-2011, 11:06
CITAT (Olle A @ 24-01-2011, 11:04)  Rödhake är det första jag tänker på, men den känner du nog igen. Kanske gråsiska? Eller bergfink?
Olle Gråsiska skulle det kunna vara, eller hämpling. Jag tog världens sämsta bild med full zoom genom ett smutsigt köksfönster, men kanske kan man ändå utläsa något?
Thalassa
24-01-2011, 11:26
Jag tycker att det ser ut som en gråsiska.
Visst är det en gråsiska. Hämplingen är inte helt olik, men finns inte hos oss nu på vintern.
Olle
Huggorm
24-01-2011, 12:00
Kul med gråsiska, det blir ett nytt kryss på min lista
Några sångsvanar nere vid ån.
[attachment=57728:S_ngsvanar.jpg]
Olle
Ingela i Segersberg
25-01-2011, 15:30
Jättefin vinterbild med svanarna, Olle!
Oj så vacker bild Olle!! Som från en sagobok!
Tack Ingela och Lokan!  Olle
Thalassa
25-01-2011, 20:40
Instämmer, jättefin svanbild!
Ingela i Segersberg
27-01-2011, 17:20
Den här lilla sötnosen satt länge i tallen ovanför fågelborden och gjorde småfåglarna väldigt upprörda. Sparvugglan var inte ett dugg rädd för mig, där jag stod alldeles under trädet och fotade den. Jag önskade jag hade haft ett teleobjektiv på kameran. Sparvuggla Sparvuggla
Många fina bilder här med ser jag  Oj men vad fin bild på sparvugglan
Myosotis
27-01-2011, 17:49
Vad roligt att du lyckades fota den! Och vackra bilder blev det också!
Ja, det var verkligen fina bilder på sparvugglan! Olle
Nämen OJ Ingela!!! Vilka fina bilder på den söta ugglan!! Jättefina!!!
Ingela i Segersberg
27-01-2011, 21:13
Tack ska ni ha!  Jag hoppas jag får se den fler gånger, fast småfåglarna håller nog inte med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|