Full version: Fågeltråd 2011
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Flemming
Idag var det premiär för talgoxarnas småttingar...
Den ena bilden visar en vuxen på sin utsiktsplats och den andra en liten bebbe..
Kvaliteten på bilderna är inte längre i min smak och därför har det varit ett avbrott från forumet...
Funderar starkt på Canons 70-200 IS4 från L-serien då den har fått massor av positiv kritik...

Som vanligt är det tummen upp för era fina bilder !
Thalassa
Jättefina fåglar ändå! Jag vet precis hur det är att inte vara nöjd med utrustningen då jag precis bytt ut i stort sett hela min. Hoppas du får tag på ett objektiv som du blir nöjd med.
Flemming
Tack Thalassa !
Man kanske skulle börjat i andra änden men jag visste inte om foto var av intresse och då ville jag inte satsa alldeles för mycket pengar...
Nu vet jag att det är roligt så vi får väl se vad det blir...
Lägger in en bild på en liten krabat som satt på parasollfoten i morse.
Bilden är tagen genom fönsterglas men blev ändå rätt bra...
Fotot är beskuret men annars orörd!
Thalassa
Jättesöt!! wub.gif

Det var samma för mig, började sparsamt men har nu uppgraderat eftersom det blivit mitt största intresse under det dryga år som jag hållit på.
Lokan
Ja den var verkligen söt! Och alla dom andra nya bilderna är också jättefina! tummenupp.gif

Myo, har du 'pölen' (?) med tranorna och svanarna nära dig? Måste ju vara underbart att kunna följa dem på nära håll! smile.gif
Myosotis
yes.gif 1 kilometer!
omk
Visst är det fantastiskt, hur de där hjälplösa och nakna små krypen, med bara en JÄTTEstor näbb, kan få fjädrar och faktiskt "hyfsa till sig" rolleyes.gif på bara några veckor !!!
Jag blir helt fascinerad varje år !!!

Hade förresten besök av en skogssnäppa idag ! Mkt speciell ! Lång näbb, långa ben (alltså i jämförelse med andra fåglar man brukar se i trädgården) och den vita överdelen på stjärten syntes tydligt i flykten.
De är vanliga, läste jag, kring mindre sjöar i barrskog och det finns ju här, men jag tror aldrig att jag sett eller hört nån förut, iaf inte i trädgården !

Edit; syftningsfel ...
Thalassa
Fotade de här sötnosarna idag, någon som kan gissa vad det är? Jag lägger ut en bild på dem tillsammans med mamman om ett tag om ingen lyckats gissa innan dess...

Liten fågel med världens minsta vingar
[attachment=61937:2011_06_20_162.jpg]

[attachment=61938:2011_06_20_013.jpg]

[attachment=61939:2011_06_20_057_2.jpg]
Biggan_
Å, vad gulliga! wub.gif

Jag tror att det är trut-eller fiskmåsungar.
Thalassa
CITAT (Biggan_ @ 20-06-2011, 22:58) *
Å, vad gulliga! wub.gif

Jag tror att det är trut-eller fiskmåsungar.

Helt rätt, jag som trodde det skulle bli lite mer av en utmaning men folk här är väldigt bra på djur och natur det är ett som är säkert! :-)

[attachment=61940:2011_06_20_120.jpg]
Orkidétjuven
CITAT (Myosotis @ 19-06-2011, 21:32) *
yes.gif 1 kilometer!

Lyllo biggrin.gif

En exotisk knölsvan bidrar jag med.
Lokan
JÄTTEfina bilder Thalassa!!! Du verkar ha bekantat dig fort med dina nya supergrejer! bravo.gif

Fint porträtt på svanen Orkidetjuven!
Thalassa
CITAT (Lokan @ 21-06-2011, 13:19) *
JÄTTEfina bilder Thalassa!!! Du verkar ha bekantat dig fort med dina nya supergrejer! bravo.gif

Fint porträtt på svanen Orkidetjuven!

Tack Lokan! :-)
Jag gör mitt bästa men känner att det är svårt att vara stadig på handen när kameran + objektivet väger 2.5 kg så när det blir oskärpa är det helt och hållet mitt fel. Jag vägrar använda stativ för det blir så oflexibelt tycker jag.

Jag instämmer, jättefint svanporträtt!
Lokan
Har du provat enbent stativ? Dom ska vara mycket trevligare att jobba med och mer flexibla! Har inte prövat själv men funderat på det... Tar ju åtminstone upp mycket av vikten!
sparvuggla
OK, jag bidrar också med en bild.
En göktyta i sitt bo som kikar ut.
[attachment=61961:gokodla.jpg]
Myosotis
w00t.gif En av mina favoritfåglar. Jättefin bild på göktytan!
Orkidétjuven
Gillar verkligen göktytan. Fler bilder på den biggrin.gif JAg har aldrig sett en sådan och inte heller riktigt några bilder som detta biggrin.gif

Tack för att ni gillade svanen. Inte ofta man ser knölsvan på Nz men de finns...
Thalassa
CITAT (Lokan @ 21-06-2011, 13:58) *
Har du provat enbent stativ? Dom ska vara mycket trevligare att jobba med och mer flexibla! Har inte prövat själv men funderat på det... Tar ju åtminstone upp mycket av vikten!

Faktum är att jag köpte ett igår men det ligger fortfarande i sin förpackning. Men jag tänkte likadant, att ett sådant kanske är en bra idé. Jag ska väl utvärdera så får jag se vad jag tycker.

Jättefin bild på gökytan! Kul att se den kika ut.

Idag har jag fotat de här fågelungarna. Jag vet dock inte vad det är för sort så det behöver jag återigen hjälp med. Jag försökte få en bra bild på mamman men misslyckades med det då jag inte heller ville gå för nära och störa.

Fågelungar med rolig frissa:
[attachment=61975:2011_06_21_114.jpg]

Mata mig mamma:
[attachment=61976:2011_06_21_120.jpg]

Liten men tuff:
[attachment=61977:2011_06_21_151_2.jpg]

Den bästa bilden jag fick till på mamman, vad är det för fågel tro?
[attachment=61978:2011_06_21_166.jpg]
Lokan
Ojoj så fina bilder igen!!! bravo.gif Kan det vara en grönfink? g.gif
Gossen Ruda
Är knölsvanen verkligen inhemsk på NZ eller inplanterad och skall bort?
Thalassa
CITAT (Lokan @ 21-06-2011, 23:15) *
Ojoj så fina bilder igen!!! bravo.gif Kan det vara en grönfink? g.gif

Tack! :-) Jag funderade också på grönfink men tycker inte riktigt att det stämmer med den vita magen på bild ett. Men jag är som sagt väldigt osäker och önskar att jag hade lyckats få se mamman lite bättre.

Edit:
Men nu när jag googlar på grönfink ser jag att de kan ha vit mage så det är säkert en grönfink då. Det var min fågelbok som gjorde mig förvirrad (igen) för där stod det inte något om någon vit mage.
Orkidétjuven
Några av er kanske har hört nyheterna om kejsarpingvinen som simmat vilse och hamnat här på nya zeeland. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13210831.ab (Aftonbladets artikel är väldigt konstigt skriven dock.) Happy feet handlar om en pinvin som simmar vilse förövrigt med för att få kontakt med människor i brist på fisk.. Ngt som aftonbladet inte skriver om
När den annars hör hemma i antarktis.
Jag fick möjligheten att sitta med den en timme idag innan vädret blev för dåligt. Det är bara ca 50 minuter hemmifrån mig.
Otroligt fin och nästan hjärtkrossande att se dne så långt hemifrån. Närmare 7000 km.

[attachment=61988:Happy_feet_2.jpg]
[attachment=61989:Happy_feet.jpg]

Otroligt glad ändå för att ha fått sett en vild kejsarpingvin.

@ Ruda. Nej Knölsvanen är introducerad, men utgör inget hot mot mångfalden och därför finns inga planer på att ta bort dem. De var skyddade enligt lag fram till 1950 talet, och är tillsviss del fortfarande det, även om skyddet nedgraderats. Skyddsjakt är tillåten med tillstånd.De är så få och finns för det mesta mest omkring stadsparker och mänsklig bebyggelse, med få undantag.
Lokan
Men vilken upplevelse Orkidetjuven!! tummenupp.gif Man blir ju riktigt avunsjuk!
Tikka
Ja det där va verkligen häftigt får jag säga, vilken upplevelse smile.gif
Kejsarpingvinen är ju så fin tycker jag !
Thalassa
Håller med, vilken otrolig upplevelse!!
Huggorm
Kommer den där kejsarpingvinen att kunna simma hem igen, eller är den fast för evigt på NZ?
Orkidétjuven
Inget fel på den. Man upskattar att den kommer stanna häromkring i ngn vecka, men bara uppskattningar. Det ska bli intressant att se vad den gör härnäst.
Thalassa
Det sitter en övergiven fågelunge på en sten i vår trädgård och den har suttit där ett par timmar nu. Tror ni att föräldrarna kommer att hämta den eller vad tror ni kommer att hända med den? Kan man hjälpa till på något sätt eller är det bästa att bara hålla sig borta? Hittills har jag hållit mig därifrån förutom 2 minuter då jag knäppte några kort. Men det regnar och jag tycker synd om stackaren, dessutom känns det som ett väldigt utsatt läge att sitta på den där stenen. Vet någon vad det är för sort förresten? Det är en småfågel.

[attachment=62035:2011_06_23_053.jpg]
sparvuggla
Gör ingenting. Ser ut som rödhake-unge tycker jag, den kommer definitivt att matas av föräldrarna. Regnet klarar den av bra. Och efter regn kommer solsken..... förhoppningsvis....
Thalassa
CITAT (sparvuggla @ 23-06-2011, 15:30) *
Gör ingenting. Ser ut som rödhake-unge tycker jag, den kommer definitivt att matas av föräldrarna. Regnet klarar den av bra. Och efter regn kommer solsken..... förhoppningsvis....

Det var väl ungefär så jag kände själv också, att det bästa är att hålla sig därifrån så har föräldrarna chansen att mata den. Men djurvän som jag är så drabbas jag lätt av vill-hjälpa-till-på-något-sätt-tankar. Men som sagt, jag vet ju att det bästa är att inget göra så får föräldrarna ordna detta. Hoppas bara att inget rovdjur upptäcker den. Katterna har i alla fall husarrest vilket inte är något problem eftersom det regnar. Tack för ditt svar och artbestämningen! :-)
sparvuggla
Det kan vara svartvit flugsnappare också, dom är så lika när dom är boungar. Du får titta och se vilken den blir matad av. Hoppas du kommer med svaret sen.
Thalassa
CITAT (sparvuggla @ 23-06-2011, 16:18) *
Det kan vara svartvit flugsnappare också, dom är så lika när dom är boungar. Du får titta och se vilken den blir matad av. Hoppas du kommer med svaret sen.

Det visade sig att det är de svartvita flugsnapparnas unge för när jag gick ut senare igen hade de tagit ut ytterligare en unge. Känns lite vanskligt att ta ut dem när de inte är helt flygfärdiga men jag antar att det är svårt att flygträna i holken också. Föräldrarna verkade vara med nu i alla fall och övervaka det hela så jag hoppas att det går bra för dem.
Thalassa
Jag är medveten om att jag spammar den här tråden lite men här kommer i alla fall gårdagens kvällsbilder.

Hjälp mamma käket rymmer!!
[attachment=62065:2011_06_23_182.jpg]
Dagens lärdom för den är förmodligen "pip inte med mat i munnen" :-)

Måsungar i motljus:
[attachment=62066:2011_06_23_389.jpg]
Myosotis
CITAT (Thalassa @ 24-06-2011, 11:07) *

laugh.gif
Orkidétjuven
Roligt biggrin.gif "Lek inte med maten"

Pingvinen mår inte bra och har fått åka in akut till Wellington zoos djursjukhus för operation. En av teorierna att den äter sand i tron att det är snö för att kyla ner sig. sad.gif

http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article....jectid=10734211

Den förra pingvinen som kom hit 44 år sedan togs med båt långt ut på havet och släpptes där. Undrar om det skulle gå med denna med när den har tillfrisknat efter rehab.

uppföljning: http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article....jectid=10734378
Thalassa
Stackars pingvinen, hoppas den kryar på sig och att den på något sätt kan ta sig hem igen.
Myosotis
CITAT (Orkidétjuven @ 24-06-2011, 12:14) *
Pingvinen mår inte bra och har fått åka in akut till Wellington zoos djursjukhus för operation. En av teorierna att den äter sand i tron att det är snö för att kyla ner sig. sad.gif

crying.gif
Lokan

rotfl.gif Guuu vilka roliga bilder! Där knäppte du i rättan tid Thalassa!
Thalassa
CITAT (Lokan @ 25-06-2011, 23:17) *

rotfl.gif Guuu vilka roliga bilder! Där knäppte du i rättan tid Thalassa!

Tack så mycket Lokan. Jag tyckte själv att det blev ganska lyckat! Stackars fågelungen dock... wub.gif
Gossen Ruda
Mer fågelungar. Den här krabaten råkade jag skrämma upp när jag var ute i skogen och gick. Ev rymde den från boet. När den väl satt sig var den helt orädd, jag kunde ha rört vid den. Den bruna kalufsen tyder på svarthätta.

Dagen efter hörde jag ett mystiskt prasslande under bänkarna på terassen. Ibland rör sig möss där men detta var annorlunda. Efter lite sökande hittade jag inkräktaren, en drillsnäppunge. Den hade kommit in från höger men sen blivit kvar eftersom terassen är L-formad och klädd med vassmattor ända ner till marken. Jag fick skrämma ut den åt rätt håll. biggrin.gif Fick tyvärr ingen bild fast jag försökte, den var snabb.
Thalassa
Jättefin bild på fågelungen Ruda! wub.gif
Lokan
Ja det var en fin bild Ruda! tummenupp.gif
Lokan
Tog en promenad längs sjökanten igår och träffade på en fågel jag aldrig sett förut! Eller hört. Vilket oljud!! Det var det högsta lätet jag hört på en relativt liten fågel. Jag fick det till en drillsnäppa - har jag rätt?

[attachment=62220:IMG_1302...erad_1_0.jpg]

En liten unge (?) oroade jag också i strandkanten och den hade en mamma som tjattrade nåt förskräckligt och försökte lura bort mig! Mamman var inte så mycket större än ungen och i samma färg. Vem är det?

[attachment=62219:IMG_1289...erad_1_0.jpg]
Thalassa
Den första vet jag inte, men den sista är nog en svartvit flugsnappare för den är väldigt lik de fågelungar jag fotade. Fina bilder!!
Gossen Ruda
Drillsnäppa är rätt. Fint att få en bild på den, de är vanligtvis väldigt skygga.
Flemming
Hej gott folk !
Fina bilder ni levererar...
Orkide´tjuven: Hur är det med pingvinen som åt sand ?

Tog några bilder i Malmö Hamn
Svanungar men det kanske ni ser... yes.gif
Bilderna är endast beskurna!

Thalassa
Jättesöta och näpna småttingar! wub.gif
Orkidétjuven
Happy feet som han nu kallas är på bättringsvägen. DNA har nu visat sig vara en ung hane. Röntgen har visat att nästan all sand har tagits ur systemet och nu äter han som han borde. Han äter nästan 2 kg lax om dagen och kommer hållas i djurparken i ngn månad tills han kommer släppas ut längst ner i havet vid de subantarktiska öarna, vilket också är kejsarpingvinernas nordligaste utbredningsområde. Vid denna ålde rhåller de sig mest ute till havs och söker nya områden. HAn har bara kommit lite väl långt. Just nu är det bara fullvuxna pingviner vid antarktis.
Just nu bor han i ett special inrett rum med is och kyla på wellingtons zoo djursjukhus.
De har en live kamera som kan se honom med. Oftast är den i svartvitt med infraljus för att hålla det mörkt, vilket det är söder över nu.

http://www.3news.co.nz/Video/3NewsLiveStre...livestream.aspx

Ser ut att må bra, står och putsar sig just nu.
Flemming
Goda nyheter är alltid välkommna bravo.gif
Länken är placerad i Favoriter och tack för din sammanfattning!

Flemming

Flemming
CITAT (Thalassa @ 06-07-2011, 22:34) *
Jättesöta och näpna småttingar! wub.gif

Tack Thalassa
Jo dom verkar pigga,välmående och äter rejält...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon