Full version: Fågeltråd 2011
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Noak
[attachment=59160:mars_slu...68_trast.JPG]

[attachment=59159:trast2.JPG]

Koltrasten kom hit i måndags och hoppar omkring i snön.
Men idag dök denna koltrast upp Är det en koltrast?
Den har vita ringar runt ögonen och vita fläckar här och var i fjäderdräkten.
Gunilla T
Många förnekar att det skulle vara så här...men nu får det väl anses som bekräftat.

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.37562...a-vindkraftverk
Lokan
Dagens svartmes wub.gif

[attachment=59189:IMG_0820...erad_1_o.jpg]
Olle A
Den var fin, Lokan! wub.gif Jag har någon enstaka svartmes här också.
Noak, visst är det en koltrast du har fotograferat, även om den har en del vita fjädrar i det svarta.

Olle
Ingela i Segersberg
Åååååh vilken fin bild, Lokan wub.gif bravo.gif Jag bidrar med en också samt en talltita.
Svartmes

Talltita

Monarda
Även i år tycks det bli häckning för nötväckorna i denna något speciella holk, men först ska det städas. Här åker talgoxboet från sommaren 2009 ut. Holken består av sex st "lägenheter" och väckorna häckade på motsatta sidan förra sommaren. Följde dom med stort intresse när dom jobbade med att mura ingångshålet med lera så att det skulle passa exakt. Dom lär nog bli ensamma i holken i år också, verkar inte vilja ha några grannar utan har haft några rejäla duster med talgoxarna som kommit för nära. Rediga tag när denna kanalje är i farten.

[attachment=59192:P3260462.jpg]

[attachment=59191:P3260461a.jpg]
Lokan
Tack Olle och Ingela! smile.gif Inget fel på dina pippisar heller Ingela flirting.gif

Vilka roliga städbilder Monarda!! Jag har många gånger undrat varför dom andra småfåglarna är så rädda för nötväckan. Är den en ägg- och boplundrare eller beror det på nåt annat? Den är ju inte större precis... confused.gif
Flemming
Hej alla naturfotografer!

Naturligtvis kunde jag inte hålla mig, utan sprang iväg och köpte en systemkamera efter att ha sett era bilder…

Nikon D5000 med två stycken kitobjektiv 18-55 och 55-200mm.

Siba sålde/säljer ett paket för 4990:-

Efter två dagar, så känns det helt rätt för en som aldrig har provat på systemkamera förut…

Lägger in en bild på en Råka som satt på taket till förrådet som damen under mig disponerar.

Bilden är beskuren, då den är tagen genom ett fönster och på originalet syns fönsterbåge, lampa i fönstret och blommor.

Något annat har jag inte gjort med bilden!

Ingela: Tack för infon om avståndet och beskärningen.

Allihop: Ni har mycket fina bilder och jag hoppas hinna ikapp…

Flemming

omk
WOW Flemming !!!! bravo.gif

Den är ju BLÅ !! w00t.gif
Och vilket öga !!

Vilket häftigt porträtt !!
Flemming
Tack för berömmet omk!
Visst är den blå när solen skiner...
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A5ka

Bilden gör sig allra bäst i original men då blir det lite för stort...
Det ser ut som om fågeln har en pupill men det är nog endast en spegling i ögat.
Avståndet var c:a en meter och objektivet var ställd på 200mm.
Kameran ställdes i autoläget.

Om jag hade nybörjartur eller det är en bra utrustning jag har köpt det vet jag inte...

Flemming
Thalassa
Fint foto Flemming, och visst har du en bra utrustning, vi har nämligen samma kamerahus, jag fotar också med D5000 tongue.gif

Igår fick jag syn på en fågelart i trädgården som jag aldrig sett förut, fågelboken fick åka fram och det visade sig vara en forsärla. Fotot är inte det bästa, det är taget på långt håll, men kul med en helt ny art. Hoppas den stannar så att jag får chansen att ta bättre foton.

[attachment=59304:2011_03_30_040.jpg]
Lokan
Jättebra bild Flemming! tummenupp.gif En bra kamera, med den kan du nog 'knäppa' det mesta!

Va roligt Thalassa! Den har jag aldrig sett! Är det inte så att den vill ha vatten i närheten? Väldigt vacker fågel.
Thalassa
CITAT (Lokan @ 31-03-2011, 10:48) *
Jättebra bild Flemming! tummenupp.gif En bra kamera, med den kan du nog 'knäppa' det mesta!

Va roligt Thalassa! Den har jag aldrig sett! Är det inte så att den vill ha vatten i närheten? Väldigt vacker fågel.

Jo, den vill ha vatten, helst lite rinnande och forsande. Vår trädgård borde således passa perfekt eftersom vi bor vid en å som är lite strömmande med lite fall. Men trots att vi har bott här i 2.5 år har jag inte sett någon tidigare. Så jag hoppas verkligen att den här hittar en partner och stannar. Jag upptäckte den igår när den var i full färd med att bada och sprätta med vingarna i vattnet.
Ingela i Segersberg
Jättefin bilder, Flemming och Thalassa! tummenupp.gif Vad kul att få se och fota en Forsärla. wub.gif Hoppas den stannar hos dig, Thalassa!
Thalassa
Tack Ingela smile.gif
Flemming
Thlassa: "visst har du en bra utrustning, vi har nämligen samma kamerahus, jag fotar också med D5000"

Jaha, och jag som kände mig så duktig men nu vet jag att det är utrustningen …

Forsärlan är fin och även jag håller tummarna för att den skall stanna hos er.

Dels för mera bilder men även för att det är lite spännande med udda fåglar som inte alla andra har…

Som parantes kan jag berätta att det tog fyrtiofem år (45) innan jag "upptäckte" rödhaken.

Lokan: Något "knäppande" har det inte blivit idag då regnet har stått/står som spön i backen…

Istället var jag och köpte en väska utrustningen.

Nikon original axelremsväska till ett pris av 299:-

Tyvärr ingen plats för ostmackor och termos…

Tack Ingela för berömmet.

Om jag har missat någon, så tack även till er !

Lägger in en länk.

http://www.beleefdelente.nl/

Webkameror med fåglar.

Höjdpunkter och flera kameravinklar.

Klicka på Cam 1 Cam 2 eller Cam 3 beroende på vilken fågel ni tittar på…

Tyvärr är all text på deras språk men med lite funderande kommer man snart på vad dom skriver…

Flemming

Thalassa
Flemming, att kameran är bra betyder inte att den tar bra bilder av sig självt, det krävs lite bakom spakarna också så du kan allt ta åt dig en hel del av äran. biggrin.gif

Ps. Nu har vi samma väska också blink.gif
Flemming
Okej.jag klappar mig lite försiktigt på bröstet...
Är du verkligen säker på att väskorna är likadana ?
Min är svart med en mörkare grå kant runt locket...
Nikon broderat nere på höger sida av nämnda lock.
Väskan köptes på MediaMark och liknar inte alls den Siba kunde skicka med om man var riktigt snäll...

Nu tackar jag för idag och önskar godnatt!
Thalassa
Jag ber om ursäkt för att mitt inlägg är totalt off-topic, men för att svara Flemming. Så här ser den ut: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=17740
Sedan har jag en stor fotoryggsäck också när jag vill få med mig allt. Men den lilla väskan är den som oftast tjänstgör, det är så otroligt mycket smidigare att ha med sig den.
Gunilla T
..och idag är det en stor dag.....staren har anlänt yahoo.gif min favoritfågel (fast jag gillar ju alla fåglar) men staren är något speciellt för mig. Nu kommer jag att få lyssna till deras varierande toner och se deras letande innan de bestämmer sig för vilken holk de skall bo i.

Tre stycken i morse - satt i det gamla päronträdet.
Ingela i Segersberg
Vad kul, Gunilla! tummenupp.gif Vår första stare kom hit igår och så kom det 2 tranor också. yahoo.gif
Thalassa
Här gläds jag åt anländandet av en koltrasthona, hannen som kom för några veckor sedan har verkat så ensam.
Flemming
CITAT (Thalassa @ 31-03-2011, 21:10) *
Jag ber om ursäkt för att mitt inlägg är totalt off-topic, men för att svara Flemming. Så här ser den ut: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=17740
Sedan har jag en stor fotoryggsäck också när jag vill få med mig allt. Men den lilla väskan är den som oftast tjänstgör, det är så otroligt mycket smidigare att ha med sig den.

Visst är det en sådan…

Nu börjar jag känna mig som en "härmis" men det är nog bara slumpen…

Nu tillbaka till fåglarna!

Koltrastar har jag haft sedan dom tröttnade på att bo i skogen men en stare, det tror jag knappast att här finns…

Just i denna stund, när jag skriver denna text, då sitter det en koltrast utanför och sjunger…

Idag bidrar jag med en fotogenisk duva.

Fotad genom fönster, beskuren för storleken,200mm,inställd på sport och flerbild.

Allt annat orört!

Kanske en aning matt bild efter beskärningen men originalet blev i mitt tycke helt okej.

Ingela i Segersberg
Din duvbild är jättefin, Flemming! 000.gif
Thalassa
Jättefin duva!

Igår kom vår häger tillbaka efter vinteruppehållet smile.gif
Flemming
Tack Ingela blomma.gif

Duvan måste tycka om att bli fotograferad för håller jag upp kameran, då vill den komma närmare men ser den bara mig, då vill den flyga... g.gif

Säg mig,hur lyckas du/ni visa bilderna utan att man måste logga in ?

Flemming
Flemming
Medan jag skrev svaret till Ingela så passade Thalassa på att svara ...

Tack Thalassa blomma.gif
Bilder på hägern vill vi se senast söndagkväll...

Flemming
Lokan
Och jag blev så glad idag! Tofsmesen som jag inte sett på över 15 år, var på snabbvisit!! wub.gif

[attachment=59372:IMG_1347...erad_1_0.jpg]

Jättefint porträtt av duvan Flemming! Den ser ganska välmående ut giggle.gif
Om du har ett redigeringsprogram, kan du pröva att 'dra' lite på kontrasten. Blir lite mera djup i bilden då!
Ingela i Segersberg
Toppenfin bild på den lilla söta "punkmesen", Lokan! tummenupp.gif
Lokan
Tack Ingela! För att vara tagen så där hux flux när jag plötsligt fick syn på den, så går den ju an. Och dessutom genom köksfönstret... rolleyes.gif Punkare var rätta ordet! Funderade länge vad den riktigt påminner om laugh.gif
Flemming
Tack Lokan
Tofsmesen ser ut att trivas framför kameran så den stannar säkert.
När jag tänker efter så kan jag inte påminna mig att jag har sett den på väldigt länge...
http://www.wildlifegarden.se/fagelsidor/tofsmes.html
"Den hamstrar under vår och höst en betydande mängd barrträdsfrön"
Jag har nog tittat i fel skog... slap.gif

Visst kan jag ändra lite i Photoshop men det känns som om man fuskar...
Då är det bättre att den som eventuellt sparar bilden gör dessa justeringar.

Thalassa
Jättefin tofsmes Lokan! smile.gif

Okej, Flemming, jag sätter mig och smyger med kameran imorgon.
anne-li i olofstorp
Tyvärr har jag inte någon kamera som kan motsvara ens den minsta av mina förväntningar,,,, men jag måste berätta... Sedan ett par dagar har jag haft en svärm av bofinkar + bergfinkar här... det är c:a 35 fåglar!!! Några har funnits här hela vintern men nu!!!! Idag hade flocken utökats till ungefär det dubbla.... Alltså en oherrans mass fåglar.... Bland alla bo och bergfinkar fanns det nu helt plötsligt grönfinkar,,,, och något annat som var omöjligt att identifiera,,,( dom rör ju sig så himla fort) Dessutom 7 koltrastar, 2 björktrastar och c:a 5 skator..... + dom vanliga talgoxarna och blåmesarna.....!!! skulle varit fågelräkning idag!!!! -fear-.gif blink.gif laugh.gif
Thalassa
Ja, det har verkligen "exploderat" på fågelfronten på sistone. Alla verkar vara tillbaka efter vintern smile.gif Kul med din fågelinvasion Anne-Li!
anne-li i olofstorp
GLÖMDE JU MINA TROGNA 12-15 DOMHERRAR AV BÄGGE KÖNEN SOM VARIT HÄR HELA VINTERN!!! tummenupp.gif
fridala
Jättefina bilder ni tar allihopa! Här kommer mitt bidrag på blåmesen.. Köpte fröautomaten från WWF och den såg ju jättefin ut. Provade först med fröblandning, inga fåglar.. Provade med jordnötter, inga fåglar. Förrän nu
[attachment=59390:v_ren_2011_001.JPG]
Flemming
Anne-Li: Det är viktigare att mata fåglarna, än att fotografera dom…

Jag har en "dyr" kamera men knappt några fåglar, skall vi byta ?

Fridala: Du vet att flugsvamp är giftigt, nä skämt åsido, det är nog den finaste mataren jag har sett hittills…

Thalassa
Hägern ville inte samarbeta. Så fort jag kom med kameran flaxade den iväg. Så tyvärr blev det inte bättre än så här. crying.gif

[attachment=59391:2011_04_03_115.jpg]
fridala
Flemming: Jag tycker också den är jättefin! Men undrar varför fåglarna ratat den hela vintern?!
Flemming
Thalassa: Var inte ledsen för det, du lyckades bättre än jag har gjort idag.

Skrämt iväg en blåmes som satt ovanpå en av mina holkar, fullt med bomaterial i näbben…

Två koltrastar eller kanske den samma, ville ha lite russin…

Min nyfikenhet var lite för stor, önskar jag kunde sparka mig själv på ett visst ställe…

Fotot är inte så dumt, massor av liv i bilden och man kan se vad det är för fågel.

Nu får vi hoppas att den stannar!

Fridala: Dom fåglarna som besökte mig när det var snö, ville hellre äta från blomfat av plast, än behöva hänga på en matare.

Men visst är världen förunderlig, när jag tittade ner på grannens uteplats tidigare idag ,då hängde några gråsparvar i talgbollarna…

Fåglar/djur är trevliga att se, mata och fotografera men vi kan nog aldrig lista ut hur dom tänker…

Ber om ursäkt för det stora avståndet mellan raderna,men jag skriver i Word och klistrar in det på Odla.
I förhandsgranskningen blir det rätt men därefter ...

Lokan
Jag tycker din bild är jättehäftig Thalassa!! Som en illustration från en barnbok yes.gif

Och en härlig fågelmatare Fridala! Dom tar nog frö och nötter från den enklaste platsen och sen tar det väl ett tag att lära sig också flirting.gif

Va roligt med så mycket fåglar Anne-li!!! Och domherrarna har jag inte sett på hela vintern no.gif Men hade besök idag igen av den lilla punkaren, tofsmesen! Den är kvick som attan, svårfångad på bild!
Thalassa
Fridala, maten kanske är för oåtkomlig? Det verkar vara väldigt finmaskigt och ganska tjockt galler. Eller också hänger den för öppet och att fåglarna är rädda för att vara där?

Tack Lokan och Flemming! Hägern kommer att stanna, den är lite av en inventarie här förutom på vintern. Den och måsarna kommer att slåss om att få sitta på den största stenen i ån i år också, det är jag ganska säker på. Så så småningom blir det ett bättre kort, men idag var den inte på humör att bli fotograferad. Änderna däremot ställde gärna upp. De förföljde mig i trädgården och undrade vad jag tänkte göra.

Trist att du inte heller hade någon fotolycka idag. Bättre lycka en annan dag helt enkelt!
fridala
Har också tänkt att det nog är svårt att ta fröna/nötterna ut automaten.. Nu är de väl mjuka och lättare att äta. Blir bara ledsen när jag läser om alla fåglar alla haft.. Här har inte varit många alls. Har försökt med fågelfrö (solros till största delen), jordnötter, talgbollar både köpe och hemmagjorda... Bättre lycka nästa vinter hoppas jag!
Lokan
Här sitter bofinken och huttrar i det blöta vädret.... smile.gif

[attachment=59394:IMG_1361...erad_1_0.jpg]
Flemming
Fridala: Var inte ledsen !

Blåmesarna, talgoxarna och koltrastarna dyker fortfarande upp hos mig men dom är inte speciellt många.

Krossade talgbollar, halva jordnötter och russin fungerar när dessa dyker upp på balkongen.

Taket till grannens förråd fungerar som matbord till gråsparvar, koltrastar, råkor och duvor.

Under tidig vinter fanns det även grönfink, bofink, samt en stenknäck.

Rödhaken ville bo i holk på balkongen under vintern men den har numera flyttat ut i naturen…

Den ville för övrigt ha havregryn, krossade talgbollar och hackade jordnötter.

Om du har möjlighet så prova att servera maten på blomfat av plast.

Jag köpte ett antal i olika storlekar och efter det så dök fåglarna upp…

Det största fatet är 50 cm och fungerar som fågelbad.

Vatten är viktig för fåglarna och dom drack mycket under vintern när det inte fanns vatten att tillgå i naturen.

Jag byter vattnet varje dag och badet kommer att finnas på balkongen året runt.

Glöm inte att hålla rent runt matningen, för annars kanske du får andra djur …

Gör ett försök och se vad som händer!

fridala
Ja, jag ger mig inte än! Hade blåmes, talgoxe och en rödhake här hela vintern... men inte i några mängder. Ska komma ihåg dina tips! Hade föresten en koltrast också som gärna åt äpplen..
anne-li i olofstorp
Tack för era kommentarer!
Domherrar har jag alltid haft här, hela vintern, körsbärsträdet blommar bara i en krans längst ner, resten av knopparna är uppätna, samma med grannens körsbärsträd och en stor lönn jag har.... också bara blommor längst ner.... trots mitt matande! men ok, de har blivit fler och fler... i år har jag nog haft c:a 15 olika individer... älskar dem!!!!
Annars gör jag nog precis så som man inte skall göra.... jag har ett fågelbord där pippina kan gå omkring på golvet, jag låter fröerna som ramlar ut ligga på marken, det rådjuren lämnar är det som går åt nu.... jag köper enbart solrosfrö, (ja förutom lite hasselnötter och talgbollar då + att jag smetar leverpastej på trädstammarna)
Och så det som jag tror påverkar mest.... Jag matar dem året runt! Alla pippiar mår bra av ett solrosfrö då och då i all siin jakt på myggor knott och andra nyttigheter.....

- men säg det inte till någon!!! naughty.gif shy.gif
Flemming
CITAT (fridala @ 03-04-2011, 21:21) *
Ja, jag ger mig inte än! Hade blåmes, talgoxe och en rödhake här hela vintern... men inte i några mängder. Ska komma ihåg dina tips! Hade föresten en koltrast också som gärna åt äpplen..

Äpplena hade jag helt glömt...
Dom gick åt som smör på löpande band,när koltrastarna dök upp...
En av dom kunde sitta upp till en halvtimme, äta äpple,se sig omkring,fundera och därefter äta lite till...

Det är rätt Fridala,man skall inte ge upp!

Lyssna på Anne-Li: "Och så det som jag tror påverkar mest.... Jag matar dem året runt! Alla pippiar mår bra av ett solrosfrö då och då i all siin jakt på myggor knott och andra nyttigheter"
Flemming
Men Lokan,varför en smile.gif när Bosse fryser,kunde du inte ha gått ut med ett paraply ?
Lokan
duh.gif Nämen va dum jag var! Hade säkert behövt en halsduk också... giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon