Full version: Fågeltråd 2011
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Olle A
Nytt år och nya fågelobservationer. En del ger sig ut i markerna med kikaren och krysslistan i högsta hugg, andra sitter vid köksfönstret och gläds åt livet vid fågelbordet. Alla är välkomna att dela med sig av detta i ord och bild i den här tråden. Jag börjar med en koltrast i mitt fågelbord, och en större hackspett i bakgrunden.

[attachment=57219:F_glar.jpg]

Olle
Lokan
Här var det full fart på både stora och små igår! smile.gif (fast dom stora är inte med här)

[attachment=57227:IMG_5471...erad_1_0.jpg]
Olle A
Full fart ja, det ser jag! tummenupp.gif

Olle
Thalassa
Fantastiska foton hittills! Jättefint med hackspetten i bakgrunden Olle och otrolig skärpa trots flaxandet Lokan! Själv bidrar jag också med en liten flaxare.

[attachment=57239:bl_mes.jpg]
Myosotis
Vad bra med "berättelser" också, för det är inte alltid man hinner fota eller bilderna blir bra. Jag såg en sparvuggla häromdagen, men det var i fjor biggrin.gif Man blir lika förvånad hur pyttesmå de är varje gång man ser dem. Den försvann in i en av mina starholkar en stund men var så mobbad av mesarna att den flydde sen.
Myosotis

Olle A
Myo, jag tror att du vinner tävlingen om bästa nötskrikebilden! smile.gif Kul med sparvugglan också, sådana ser man inte varje dag.

Olle
Lokan
Härligt mycket mat Thalassa! Där mår dom bra!! tummenupp.gif
Och vad lustigt Myosotis, jag har en bild på nötskrikan med precis samma min! Kanske dom alla poserar på samma sätt... ? Jättefin bild!
Här kommer Hacke från idag!

[attachment=57259:IMG_5675...erad_1_0.jpg]
[attachment=57260:IMG_5684...erad_1_0.jpg]
Thalassa
Jättefin bild på nötskrikan och på hackspetten! Jag känner också igen nötskrikans min, så brukar våra också se ut så det är nog en typisk nötskrikemin giggle.gif

Foderkedjan kommer från Lidl och kostar 20:-, jag har köpt på mig ett helt lager för att de är så prisvärda och fåglarna uppskattar dem verkligen.
Lokan
Tack för tipset! tummenupp.gif Måste nog in till storstan och handla.... här går det åt med en sån fart att man knappt hinner se vad man satt ut !
Ingela i Segersberg

DSC03357.jpg

Olle A
Ingela, det var en rolig bild på blåmesen som flyger iväg med jordnöten! tummenupp.gif

Olle
Thalassa
Vilket fynd för en liten blåmes smile.gif
Lokan
tummenupp.gif Snyggt igen Ingela!
Ingela i Segersberg
Tack ska ni ha! Mesarna är tokiga i jordnötter. De (och det är många) sitter och väntar i äppelträdet, på att jag ska komma ut med nötter till dom. Sen blir det rena flyganfallet... biggrin.gif
Meriona
Åh så fina fågelbilder ni tar! thanks.gif bravo.gif
Huggorm
Även här har blåmesarna varit väldigt förtjusta i jordnötter, jag hade också en sån där foderkedja från lidl, och blåmesarna åt nästan upp alla jordnötterna själv
Huggorm
Jag undrar vart alla talgoxar och blåmesar tagit vägen? I stället har jag ett dussin domherrar. Kan det vara dessa som skrämmer bort de andra?
Inga från Närke
Denna hälsade på här om dagen igen.

[attachment=57328:2010_12_...kspett_1.JPG][attachment=57329:2010_12_...kspett_3.
JPG]

Dessa kom idag och satt i vår björk.

[attachment=57330:2011_01_...j_rken_1.JPG]
Olle A
CITAT (Huggorm @ 05-01-2011, 10:17) *
Jag undrar vart alla talgoxar och blåmesar tagit vägen? I stället har jag ett dussin domherrar. Kan det vara dessa som skrämmer bort de andra?

Talgoxarna och blåmesarna är här! smile.gif Ska vi byta? Om du får några mesar så kan väl jag få några domherrar?

Inga, vilka fina bilder på hackspetten! Och sidensvansar är ju alltid trevliga. I Stenungsund höll stora flockar till ett tag i november-december, men nu när alla bär är slut har de dragit vidare.

Olle
Lokan
Jaaaa! Jag vill också ha sidensvansar!!! Har sett dom bara en gång och då flaxade dom iväg.... crying.gif Fina bilder!!

Stod och talade i telefon med dottern idag och då såg jag i ögonvrån hur nötskrikan landade på nötmataren! Med telefonen i ena handen och kameran i andra, fick jag några bilder av den skygga skrikan - allt medan jag babblade på! giggle.gif

[attachment=57334:IMG_9182...erad_1_0.jpg]
[attachment=57335:IMG_9187...erad_1_0.jpg]
Olle A
Grattis, Lokan! Som vi tidigare har nämnt är nötskrikan inte den lättaste att få på bild. tummenupp.gif

Olle
Lokan
Nä precis! Det är nog den mest skygga av dom fåglar jag ser här. Jag tror ljuset speglade sig i fönsterrutan så den inte såg mig ordentligt .... smile.gif
Huggorm
CITAT (Olle A @ 05-01-2011, 20:26) *
Talgoxarna och blåmesarna är här! smile.gif Ska vi byta? Om du får några mesar så kan väl jag få några domherrar?

Olle

Nja, jag är ju rätt förtjust i mina domherrar också unsure.gif Men talgoxarna och blåmesarna dök upp igen så småningom, men det är inte så många av dom längre som det var i höstas. Och det märks att dom inte känner sig bekväma tillsammans med domherrarna.
Ingela i Segersberg
Åååh. vilka fina bilder på hackspett och nötskrikor. tummenupp.gif Här hemma flyger nötskrikorna iväg så fort jag visar mig i fönstret.
Här är en ganska dålig bild, tagen genom fönstret, på sparvhöken med sitt byte, en talgoxe.

Sparvhök ...med byte, en talgoxe.

Lokan
Fin bild på höken Ingela, gör ingenting att den är lite suddig!!
Inga från Närke
CITAT (Olle A @ 05-01-2011, 20:26) *
Inga, vilka fina bilder på hackspetten! Och sidensvansar är ju alltid trevliga. I Stenungsund höll stora flockar till ett tag i november-december, men nu när alla bär är slut har de dragit vidare.
Olle

Börjar undra om det är dåligt med mat för jag har heller inte sett dem så här års utan bara tidigare när rönnbär m.m. finns tillgängligt.
Olle A
Är det ont om bär betyder det att det är ont om mat för sidensvansarna. Under år då det är gott om rönnbär, kan man plocka och frysa in för att sedan lägga ut på vintern när de är slut på träden. Är du inte rädd för att få rådjur på köpet, kan jag annars rekommendera dig att lägga ut hackade äpplen. Denna vintern har jag inte haft några sidensvansar här, men i slutet av förra vintern kom en flock på besök under några dagar.

[attachment=57336:Sidensvansar.jpg]

Olle
Orkidétjuven
Föreställ er ta över 300 bilder i veckan i 2 år. Den här fågeln har gjort mig tokig ibland. De vägrar sitta still, dessutom rör de sig i skogens mörkaste delar med blixtens hastighet. Vilket för det mesta leder till suddiga och helt otydliga bilder.
MEn jag har faktiskt lyckas ta mig några bilder under åren till slut som jag är nöjd med- De senaste 2 från Kapiti island som jag nyligen fotade, den den har återintroducerats efter att ha dött ut. Så pass nöjd att den satt och åt bär av en pseudopanax arboreus i fullt dagsljus och jag hann knäppa några bilder innan den for in i mörka buskagen igen.
Vill ni veta mer om Tieke eller saddleback (Philesturnus carunculatus) som den också kallas så läs gärna mitt inlägg på min bevarande blogg.

http://jliman.blogspot.com/2010/06/saddleb...ande-succe.html
Olle A
Är man tillräckligt envis, lyckas man till slut. Vare sig det gäller fotografering eller att rädda hotade arter. Fina bilder och mycket intressant blogg! tummenupp.gif

Olle
xlxl67
CITAT (Lokan @ 05-01-2011, 20:53) *
Jaaaa! Jag vill också ha sidensvansar!!! Har sett dom bara en gång och då flaxade dom iväg.... crying.gif Fina bilder!!

Stod och talade i telefon med dottern idag och då såg jag i ögonvrån hur nötskrikan landade på nötmataren! Med telefonen i ena handen och kameran i andra, fick jag några bilder av den skygga skrikan - allt medan jag babblade på! giggle.gif

[attachment=57334:IMG_9182...erad_1_0.jpg]
[attachment=57335:IMG_9187...erad_1_0.jpg]

Ja det ser ut som den tjuvlyssnar på babblet också wink.gif Riktigt fin bild!

CITAT (Ingela i Segersberg @ 05-01-2011, 21:11) *
Åååh. vilka fina bilder på hackspett och nötskrikor. tummenupp.gif Här hemma flyger nötskrikorna iväg så fort jag visar mig i fönstret.
Här är en ganska dålig bild, tagen genom fönstret, på sparvhöken med sitt byte, en talgoxe.
Sparvhök ...med byte, en talgoxe.

Sikken häftig suggestiv bild!

Fantastiska bilder Olle och Orkidetjuven också!

Orkidetjuven är det den där Kalle Annka-arapappaparia-fågeln kanske?...
Wilmer
Här kommer mitt lilla näpna men suddiga bidrag. Jag gillar den typiska rödhakeminen apperopå miner. Visst har nötskrikan en typisk nötskrikeblick på fotot laugh.gif så ser de i allafall ut här också. Kan bara hålla med. Sparvhöken ser ut som den här, då är det helt säkert en sådan vi har. Den har ätit en rödhake, kunde den inte valt en dussinfågel rolleyes.gif

rödhaken.jpg

gnon49
Såg något intressant idag vid fågelbordet. Spillkråkan tog frön och pressade in dom i springor på ledningsstolpen.
Nötskrikorna måste ha en suverän blick. Räcker med att jag viftar med handen innanför rutan så flyger dom iväg.
Jodå, dom skall ha mat dom med, men inte allt. I år är det färre svartmesar vid maten men desto fler orädda entitor. Domherrar med makor kommer i flock för att sedan avdunsta igen. Säcken med fågelmat o talgbollar sjunker oroväckande fort tycker jag.
Wilmer
Jag hittade en gömma under snön på taket med vetekorn (från talgbollarna) undrar vems gömma jag förstörde..?

Vi hade domherrar här i dag för första gången! Två herrar och en dam. Våra nötskrikor är inte så extremt skygga, men de är snabba till flykt.

Här tar hackspetten och nötväckan solrosfröna och petar ner i en springa på en av matarna och hackar på.
Myosotis
CITAT (gnon49 @ 07-01-2011, 21:11) *
Såg något intressant idag vid fågelbordet. Spillkråkan tog frön och pressade in dom i springor på ledningsstolpen.

Väldigt intressant. Var det solrosfrön eller? Hur gjorde den sen?
omk
CITAT (Wilmer @ 07-01-2011, 20:45) *
Jag gillar den typiska rödhakeminen apperopå miner.

Jag med ! En riktig liten piggelin !
Myosotis
Rödhakemin? Ni menar den där inte alltför intelligenta blicken? (Jag vet, jag har ringmärkt för många rödhakar. Visst är de söta, och så sjunger de väldigt vackert.)
gnon49
CITAT (Myosotis @ 07-01-2011, 23:08) *
Väldigt intressant. Var det solrosfrön eller? Hur gjorde den sen?

Har lagt ut solrosfrö smulade talgbollar o viltfågelfrö. Vet faktiskt inte vilket av det den "trycker" in i stolpen. Men den hackar ju inte på stolpen så det måste ju vara att den hamstrar. Just nu står den på ända i en kruka med talg. Bara den röda gumpen o stjärten syns. En härlig tuffing.
Lokan
Hmmm.... månne du inte menar hackspetten, den stora? Vad jag vet är spillkråkan helt svart utom på hjässa... confused.gif
xlxl67
CITAT (Wilmer @ 07-01-2011, 20:45) *
Här kommer mitt lilla näpna men suddiga bidrag. Jag gillar den typiska rödhakeminen apperopå miner. Visst har nötskrikan en typisk nötskrikeblick på fotot laugh.gif så ser de i allafall ut här också. Kan bara hålla med. Sparvhöken ser ut som den här, då är det helt säkert en sådan vi har. Den har ätit en rödhake, kunde den inte valt en dussinfågel rolleyes.gif

rödhaken.jpg

Snyggt fångat - en väldigt söt fågel den där rödhaken.
Lokan
Fina bilder på 'svansarna Olle! Och roligt att få se bilder på Tieken Orkidetjuven! Grattis till priset! bravo.gif

Idag såg jag svartmesen! Det var länge sen sist! smile.gif

[attachment=57428:IMG_5863...erad_1_0.jpg]
gnon49
CITAT (Lokan @ 08-01-2011, 16:24) *
Hmmm.... månne du inte menar hackspetten, den stora? Vad jag vet är spillkråkan helt svart utom på hjässa... confused.gif

Du har säkert rätt. Får titta i fågelboken lite noggrannare så jag vet vad jag talar om. slap.gif
Lokan
biggrin.gif Ingen panik! Tyckte bara det lät lite ovanligt med en spillkråka på fågelmatningsstället.... flirting.gif Den är ju främst de stora skogarnas pippi! Men ingenting är ju omöjligt här i världen....
xlxl67
CITAT (Lokan @ 08-01-2011, 21:48) *
Fina bilder på 'svansarna Olle! Och roligt att få se bilder på Tieken Orkidetjuven! Grattis till priset! bravo.gif

Idag såg jag svartmesen! Det var länge sen sist! smile.gif

[attachment=57428:IMG_5863...erad_1_0.jpg]

Vilken 10-poängare!!
Här får du berätta hur kamerainställningarna var....
Ingela i Segersberg
Åååh, vilken fin bild på svarmesen, Lokan. wub.gif
Lokan
Tack ska ni ha! rolleyes.gif

Kamerainställningarna???? dunno.gif Satte igång kameran, siktade och knäppte genom det alltid lika skitiga köksfönstret.... giggle.gif
gnon49
CITAT (Lokan @ 08-01-2011, 22:30) *
biggrin.gif Ingen panik! Tyckte bara det lät lite ovanligt med en spillkråka på fågelmatningsstället.... flirting.gif Den är ju främst de stora skogarnas pippi! Men ingenting är ju omöjligt här i världen....

Yees, stor hackspett var det. Titt som tätt gjorde han mig sällskap även i somras, då han for runt i vedhögen och letade mat.
Ingela i Segersberg

Flygfärdig

Anki på Öland
Vilken vacker bild Ingela!!!! Nu vill jag ha en ny kamera....
xlxl67
CITAT (Anki på Öland @ 09-01-2011, 20:10) *
Vilken vacker bild Ingela!!!! Nu vill jag ha en ny kamera....

Håller med. Vilket ljus! Hur tar man sådana bilder Ingela? Har du sån där optisk zoom? innocent.gif

CITAT (Lokan @ 08-01-2011, 23:00) *
Tack ska ni ha! rolleyes.gif

Kamerainställningarna???? dunno.gif Satte igång kameran, siktade och knäppte genom det alltid lika skitiga köksfönstret.... giggle.gif

Ok dessa instruktioner skall jag försöka memorera yes.gif wink.gif
Ska börja med att skaffa ett sktigt fönster...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon