|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
CITAT (Cacki @ 07-04-2013, 13:25)  Läs om och läs rätt. Men att sätta sej till doms över andra och tycka att andra ska prestera mer än man själv gör för brödfödan, och ändå tycka att man är mer värd att kunna leva flott det är det jag reagerar på. Hade hon levt själv utan sin överenskommelse hade hon inte tjänat mer än vad andra små "RUT-tanter" gör. En lyckad överenskommelse med andra ord.! Allvarligt talat så kan du inte ha en susning om hur mycket eller lite någon gör för brödfödan även om denne någon inte formellt har en anställning. Det är väl i allra högsta grad framgångsrikt att se till att man kan leva på det sätt man vill. Sen är det ju så, som du väl vet, att "bakom varje framgångsrik man står en stark kvinna". Gita
CITAT (Gita @ 07-04-2013, 13:35)  En lyckad överenskommelse med andra ord.!Allvarligt talat så kan du inte ha en susning om hur mycket eller lite någon gör för brödfödan även om denne någon inte formellt har en anställning. Det är väl i allra högsta grad framgångsrikt att se till att man kan leva på det sätt man vill. Sen är det ju så, som du väl vet, att "bakom varje framgångsrik man står en stark kvinna". Gita Usch, nu börjar det bli lite väl osmakligt när vi kommer in på det här. Menar du alltså att du tror att Motti gifte sej med sin man för att göra ett smart klipp för framtida försörjning?? Jag hoppas och unnar henne att hon gjorde det av kärlek.
CITAT (Cacki @ 07-04-2013, 13:41)  Usch, nu börjar det bli lite väl osmakligt när vi kommer in på det här. Menar du alltså att du tror att Motti gifte sej med sin man för att göra ett smart klipp för framtida försörjning?? Jag hoppas och unnar henne att hon gjorde det av kärlek. Så klart att jag inte tror, vet inte om min satir är osmakligare än din. Vad jag menar är att om duktiga människor som är ett team, bygger upp och inrättar sitt liv tillsammans på det sätt de vill ha det ,så är banne mig ingen av dem en parasit. Sen är det också så inom småföretagarvärlden så att den "tyste parten", av en ofta oinsatt omvärld klassad som lata hemmafruar ofta har stor betydelse för företaget. Gita
*Stintan*
07-04-2013, 13:44
Bygger inte samhället på att alla ska dra sitt strå till stacken?
Rebecca
07-04-2013, 14:12
CITAT (Gita @ 07-04-2013, 13:54)  Vad jag menar är att om duktiga människor som är ett team, bygger upp och inrättar sitt liv tillsammans på det sätt de vill ha det ,så är banne mig ingen av dem en parasit.
Gita Det är inte mycket jag håller med dig om i vanliga fall, men detta tycker jag du har rätt i. Det känns lite som att det är nån slags hetsjakt som pågår här på Motti som känns mycket obehaglig. Lite att det är fel att välja hemmafruliv (vilket jag inte tycker det är - alla har olika förutsättningar och viljor att leva sina liv på!). Tycker också det känns som att det finns en diskussion över huvudet här på Motti. Inte okej.
CITAT (Rebecca @ 07-04-2013, 15:12)  Det är inte mycket jag håller med dig om i vanliga fall, men detta tycker jag du har rätt i. Det känns lite som att det är nån slags hetsjakt som pågår här på Motti som känns mycket obehaglig. Lite att det är fel att välja hemmafruliv (vilket jag inte tycker det är - alla har olika förutsättningar och viljor att leva sina liv på!). Tycker också det känns som att det finns en diskussion över huvudet här på Motti. Inte okej. Ja, det blev fel när Motti får stå som "pilotperson" för sakfrågan när det hela egentligen bara handlar om sidodiskussion utifrån det hon skrev i sitt inlägg. Förlåt Motti!
CITAT (Gita @ 07-04-2013, 13:54)  Så klart att jag inte tror, vet inte om min satir är osmakligare än din.
Vad jag menar är att om duktiga människor som är ett team, bygger upp och inrättar sitt liv tillsammans på det sätt de vill ha det ,så är banne mig ingen av dem en parasit. Sen är det också så inom småföretagarvärlden så att den "tyste parten", av en ofta oinsatt omvärld klassad som lata hemmafruar ofta har stor betydelse för företaget. Gita Tänk, det begriper jag också...
CITAT (Rebecca @ 07-04-2013, 15:12)  Det är inte mycket jag håller med dig om i vanliga fall, men detta tycker jag du har rätt i. Det känns lite som att det är nån slags hetsjakt som pågår här på Motti som känns mycket obehaglig. Lite att det är fel att välja hemmafruliv (vilket jag inte tycker det är - alla har olika förutsättningar och viljor att leva sina liv på!). Tycker också det känns som att det finns en diskussion över huvudet här på Motti. Inte okej. Förresten, angående hetsjakten så tror jag att varken Gita eller jag har deltagit i någon hetsjakt på Motti. Däremot börjar jag tycka att det går för långt när man inte ens ska våga bemöta hennes åsikter utan att det börjar hojtas om mobbing och hetsjakt. Det vore bra om ni tog er tid att kolla upp om det är hennes åsikter eller henne som person man kommenterar först åtminstone. (Är du förresten medveten om att du själv diskuterar över huvudet på Motti nu?)
Rebecca
07-04-2013, 18:59
CITAT (Cacki @ 07-04-2013, 18:09)  Förresten, angående hetsjakten så tror jag att varken Gita eller jag har deltagit i någon hetsjakt på Motti. Däremot börjar jag tycka att det går för långt när man inte ens ska våga bemöta hennes åsikter utan att det börjar hojtas om mobbing och hetsjakt. Det vore bra om ni tog er tid att kolla upp om det är hennes åsikter eller henne som person man kommenterar först åtminstone.
(Är du förresten medveten om att du själv diskuterar över huvudet på Motti nu?) Jag förstår hur du menar men jag tycker ändå det känns som att det är genom en person som ett helt fenomen diskuteras. Jag har också följt tråden så jag vet precis vad det handlar om. Man får hemskt gärna bemöta varandras åsikter, det har jag absolut inget emot för det tycker jag är grundstenen i ett forum - diskussioner - men läsandet ger även en obehaglig eftersmak oavsett om det är åsikter eller person som diskuteras. Och ja, jag vet att jag pratar om huvudet på henne också men hur ska jag annars göra för att föra fram min ståndpunkt agående detta? Jag är ju på hennes sida åtminstone - kanske inte vad gäller åsikter men som sagt, jag tycker detta har utvecklats till något annat.
CITAT (Cacki @ 07-04-2013, 18:03)  Tänk, det begriper jag också... Det var roligt att höra! gita
Jag uppskatta när folk här ber om ursäkt och jag accepterar den ursäckten av hela mitt hjärta och jag är inte långsint på något vis ! Jag är en stark människa och står för det jag tror på om andra har andra åsikter så har jag respeckt för det ! Tycker det är så tråkigt att så många har fått en helt fel uppfattning om mig som människa och person !men jag kan lätt leva med det eftersom jag vet vem jag är och har många vänner som uppskatar mig just för den jag är .En del här har ett öppet sinne en del här har ett förträngt sinne och har bestämt sig för att jag är en ?ja inte något bra tydligen
I min familj där jag växte upp så röstade vi Moderat ! snacket om arbetarklass borde vara nergrävt för länge sedan .Min mamma jobbade som Tandsköterska i 40 år när hon hörde vänsterns argument "vi arbetare"då sa hon alltid !och vem "fan jobbar inte" min mamma jobbade sedan 13 års ålder och jag började jobba när jag var 14 år .Det där arbetarsnacket är löjligt alla måste arbeta för att försörja sig skulle vilja säga att dom som jobbar mest och hårdast är egna företagare !där gäller det att jobba dygnet runt för att få ihop allt .
Aqvakul
27-04-2013, 22:07
Visst lever vi i ett klasssamhälle. Skillnaderna när det gäller lön och levnadsstandard har ökat väsentligt sen 70-talet. Speciellt utsatta är de många som går arbetstlösa eller långtidssjukskrivna.
Löneskillnad är en sak Aqvakul och den kommer alltid att finnas !men något klasssamhälle existerar inte i dag enligt min mening !alla är vi arbetare om vi inte arbetade så skulle vi inte ha något någon av oss !alla måste väl jobba för att försörja sig ?att påstå att dom som röstar borgeligt inte skulle behöva jobba är ju Bullskit ! Eftersom vi i dag har Borgelig regering så skulle det ju i så fall innebära att 80 % av sveriges befolkning inte jobbade för att de är borgeliga ? vad lever vi på då ?
Huggorm
27-04-2013, 22:27
CITAT (Motti @ 27-04-2013, 23:18)  Löneskillnad är en sak Aqvakul och den kommer alltid att finnas !men något klasssamhälle existerar inte i dag enligt min mening !alla är vi arbetare om vi inte arbetade så skulle vi inte ha något någon av oss !alla måste väl jobba för att försörja sig ?att påstå att dom som röstar borgeligt inte skulle behöva jobba är ju Bullskit ! Eftersom vi i dag har Borgelig regering så skulle det ju i så fall innebära att 80 % av sveriges befolkning inte jobbade för att de är borgeliga ? vad lever vi på då ? Men han skrev ju att skillnad var mellan de som arbetade och de som inte arbetade? Det är skillnad på att vara "arbetare" och att arbeta.
Aqvakul
27-04-2013, 22:29
CITAT (Motti @ 27-04-2013, 23:18)  Löneskillnad är en sak Aqvakul och den kommer alltid att finnas !men något klasssamhälle existerar inte i dag enligt min mening !alla är vi arbetare om vi inte arbetade så skulle vi inte ha något någon av oss !alla måste väl jobba för att försörja sig ?att påstå att dom som röstar borgeligt inte skulle behöva jobba är ju Bullskit ! Eftersom vi i dag har Borgelig regering så skulle det ju i så fall innebära att 80 % av sveriges befolkning inte jobbade för att de är borgeliga ? vad lever vi på då ? Är 80 % av Sveriges befolkning "borgerliga"? Hur räknar du då?
Ja det är väl statestiken hur folk röstar ! om inte folk gillade läget så skulle vi väl inte haft en borgelig regering i dag ! tydligen har folks tänkande förändrats .Finns många så kallat "vanliga arbetare" i dag som röstar borgeligt aftersom vi har den regeringen som vi har ! Klass existerar inte i dag på det viset som det gjorde på 30 talet eller för den delen 50 talet ,ingen måste stå med mössan i handen och bocka mer .
CITAT (Motti @ 27-04-2013, 23:35)  Ja det är väl statestiken hur folk röstar ! om inte folk gillade läget så skulle vi väl inte haft en borgelig regering i dag ! tydligen har folks tänkande förändrats .Finns många så kallat "vanliga arbetare" i dag som röstar borgeligt aftersom vi har den regeringen som vi har ! Klass existerar inte i dag på det viset som det gjorde på 30 talet eller för den delen 50 talet ,ingen måste stå med mössan i handen och bocka mer . Jasså du. Försök att få ut din sjukpenning så får du se..
Aqvakul
27-04-2013, 22:41
Om man inte vill se klasskillnaderna, så finns det naturligtvis inte...
Om man tror att 80% röstar borgerligt, så är det naturligtvis så...
Avstår från att diskutera vidare ikväll... God Natt!
CITAT (Aqvakul @ 27-04-2013, 23:41)  Om man inte vill se klasskillnaderna, så finns det naturligtvis inte...
Om man tror att 80% röstar borgerligt, så är det naturligtvis så...
Avstår från att diskutera vidare ikväll... God Natt! Ja, ser man dubbelt så gör man. Natti natti.
Efter som jag inte arbetat sedan 1997 så har jag varken arbetslöshetskassa eller sjukassa !men dom åren jag drev eget så plockade jag inte ut något i sjukassa eftersom jag hade valt fyra karensdagar . Jo föresten jag bröt armen och kunde då inte jobba naturligtvis som frisör ,var sjukskriven i två månader och fick ut 1,200 kr från sjuk kassan och det täckte "säkert mina utgifter " när jag skulle betala en skatt på 3700 i månaden plus utgifter .Min man fick gå in och betala skatt och räkningar för dom två månaderna .
Piccante
27-04-2013, 23:25
CITAT (Motti @ 27-04-2013, 22:52)  I min familj där jag växte upp så röstade vi Moderat ! snacket om arbetarklass borde vara nergrävt för länge sedan .Min mamma jobbade som Tandsköterska i 40 år när hon hörde vänsterns argument "vi arbetare"då sa hon alltid !och vem "fan jobbar inte" min mamma jobbade sedan 13 års ålder och jag började jobba när jag var 14 år .Det där arbetarsnacket är löjligt alla måste arbeta för att försörja sig skulle vilja säga att dom som jobbar mest och hårdast är egna företagare !där gäller det att jobba dygnet runt för att få ihop allt . Om du är i 60-årsåldern Motti så var din mamma tandsköterskan utbildad på 50-talet? Om hon jobbade som tandsköterska när du växte upp? Då var man nog inte att anse som "arbetare" för många kvinnor hade inte ens något större yrkesval på den tiden. Min farmor som växte upp i en arbetarfamilj fick inte studera fast hon ville. Ingen lärare i ett litet brukssamhälle gav en arbetarflicka högre betyg även om det var välförtjänt än barnen till läkaren, polisen, prästen och disponenten. Inte fick man rekommendationer till någon högre skola heller för man skulle ju ändå bli hemmafru eller på sin höjd sömmerska eller sekreterare om de kunde flytta till stan och jobba.
CITAT (Gita @ 07-04-2013, 13:28)  Du gör mig mer nyfiken, tror du att skillnaden mellan dig och din granne är generell eller att kanske det bara gäller er som individer? Gita Det är nog dags att släppa arbetar/akademikerklassificeringen?  Det var aktuellt fram till 80-talet ungefär... Vi får vara mer lyhörda för den nya tiden o det unga tänket  Kan rekommenderas...
CITAT (*Stintan* @ 07-04-2013, 14:44)  Bygger inte samhället på att alla ska dra sitt strå till stacken? Halaj! Nej. http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_osynliga_handen//T
xlxl67 ! bra tänkt  som du sa det är nya tider nu allt är inte som det var en gång .Om man ser vad vi uppnåt i jämställdhet bara sedan 60 talet så är det imponerande måste jag säga . Dom som är uppväxta på 60-70 talet har inte en aning om hur de hade det på 30-40 talet ,men vi som är uppväxta på 50 talet vet därför att vi fick vara med på en del av det och har upplevt orättvisor på ett eller annat sätt ,vi var dom så kallat efterkrigsbarnen .
mamamaggan
30-04-2013, 23:18
CITAT (xlxl67 @ 28-04-2013, 00:25)  Det är nog dags att släppa arbetar/akademikerklassificeringen?  Det var aktuellt fram till 80-talet ungefär... Vi får vara mer lyhörda för den nya tiden o det unga tänket  Kan rekommenderas...  Så kan man definitivt se det . Under 70 och 80-talet blev det vanligare och vanligare att arbetarklassen barn även de kunde studera på Universitet tack vare fler platser /nya högskolor alt universitet. Först kunde alla gå i gymnasie och så gå vidare med en högre utbildning. Där utjämnades en del av klasstigmat . Tyvärr är det numera så att även om du har en bra utbildning så är det svårt att få jobb och man har dragit ner på utbildningsplatserna så jag tror att vi kommer att få se ett klassystem igen. Dels finns det för få platser , dels höjer man inte studiebidrag och studelån tillräckligt för att de som inte har rika föräldrar kan studera. Idén om att man ska arbeta vid sidan om heltidsstudier tror jag faller på sin egen orimlighet. Finns inga jobb samt att heltidsstuderar du så kan det vara svårt att hinna med att jobba också. Det gamla klassamhället är nog inte helt borta , finns de som gjort " klassresan " och ändå får gliringar om att de inte passar in p g a att de inte har samma " fina " bakgrund som de som kommer från " bättre " förhållanden.
Jag tror att vi menar olika med klass samhällen ! Många studerar i dag från alla klasser alla är lika arbetslösa oavset politisk tillhörighet Man kanske inte kan få ett toppjobb på stubinen även om man har toppbetyg !man kanske fortfarande måste jobba sig upp som förut ?
mamamaggan
01-05-2013, 11:59
Nu har du inte läst igen Motti !
Vad jag skrev var att man har i dag dragit ner på utbildningplatserna och inte höjt studiebidrag och studielån tillräckligt så att de som inte har rika föräldrar inte KAN studera p g a att de inte har råd.
Det gör att vi kommer att få mer av klassamhälle igen .
Att arbeta sig upp osv behöver inte barn med rika föräldrar göra , de har fördel av föräldrarnas kontakter . Men som jag skrev förut så även om du är duktigast på något men kommer från fel miljö så kan du hindras av det.
Förvänta sig toppjobb t o m med halvdana betyg kan de rikas barn göra i dag och om man kollar på de som är arbetlösa så tror nog jag att de som inte har rika föräldrar är överrepresenterade i den gruppen.
Dessutom kan fortfarande de rika skicka sina barn till privata skolor där man idag , liksom förr , kan få bra betyg därför att man har rika föräldrar.
Till sist , vad menar du med klass ?
Ugglemormor
01-05-2013, 12:30
Ja ni, det är inte så enkelt som man tror att ett akademiskt betyg ger toppjobb!!! Har ju 2 exempel i min familj som inte hade lust att läsa, vantrivdes mobbades osv, men har nått toppen ändå med sina intuitiva kunskaper de haft och av sitt affärssinne.....
Jag ser inte det med klasser i olika form som något som påverkar, men har dock gått på den röda mattan med blixtarnas sken och hur kul är det då? Inget jag skulle vilja leva jämt med, men har ju provat även det livet.
Hur klasifieras då när man inte har behövt att jobba för att få det gå ihop sig? Det finns många sådana ännu i vår värld och de kommer att finnas så länge de behövs för något syfte.... det kommer inte bli så att alla har det lika i alla avseenden, tyvärr....... Men man lär sig av detta en hel del ........hur folk fungerar ex.
mamamaggan
01-05-2013, 12:52
CITAT (Motti @ 28-04-2013, 00:00)  Efter som jag inte arbetat sedan 1997 så har jag varken arbetslöshetskassa eller sjukassa !men dom åren jag drev eget så plockade jag inte ut något i sjukassa eftersom jag hade valt fyra karensdagar . Jo föresten jag bröt armen och kunde då inte jobba naturligtvis som frisör ,var sjukskriven i två månader och fick ut 1,200 kr från sjuk kassan och det täckte "säkert mina utgifter " när jag skulle betala en skatt på 3700 i månaden plus utgifter .Min man fick gå in och betala skatt och räkningar för dom två månaderna . Kan du reda ut vad det var för skatt du betalade ? För du betalade väl inte 3700 kr i skatt på en inkomst av 1200 ? Att din man fick gå in och betala är inte mer än rätt , är man gift så ska man ställa upp för varandra. Man ska solidariskt betala så mycket man har råd med till det gemensamma i ett äktenskap.
Ugglemormor
01-05-2013, 15:39
Jovisst mamamaggan, Man ska ju även leva med sitt eget liv och det hela oberoende hur ens ekonomi ser ut..... men tyvärr lyckas inte alla till det eller är helt enkelt konsumenter och sedan inget kvar när det skulle behövas....Bedrövligt! Det finns både "slösa" och "sparsamma" personer och där märker man skillnaden med tiden att det lönade sig att ha lite reserv till sina egna behov. ......... Men om den ena partnern är bättre på sin sak, anser jag inte att behöva peta även där...... jag har ju mina egna intressen att ta vara på och så länge han håller i det gemensamma, är jag enbart nöjd.
mamamaggan
01-05-2013, 18:55
Vad menar du nu ?
Att de som inte är rika kunde ha sparat ihop till en rikedom ?
Vilken värld lever du i ?
Den som inte har mer än till det allra nödvändigaste kan inte spara till sig en rikedom .
Ni som är gifta och inte har t ex gemensam ekonomi råder jag att ta reda på hur det föhåller sig med det ekonomiska inom äktenskapet.
Oavsett det så hör det väl till att om man bestämt sig för att leva tillsammans så står man tillsammans för allt , " i nöd och lust " sägs det väl ?
Varför skall man egentligen spara till rikedom. Att försöka spara en liten slant då o då klarar ju dom flesta, och det räcker ju ganska långt. Att ha några kronor som buffert hade man ju nästan alltid även förr i tiden, så idag borde det vara ännu lättare att skapa en buffert, om än så liten. För mig är klass något som har med anor att göra inte rikedom i första hand. Gamla släkten med historiska o intressanta personer bakåt i tiden som satt sin prägel på samhället blir på något sätt en samhällsklass, även om skattkistan är tom. Det klasslösa samhället kommer alltid att vara utopi eftersom människan nästan alltid vill komma upp sig i samhället o hoppas bli något. En drivkraft som utvecklar samhället.
Klass är svårt. Påminner lite om rasism. Och ekonomi. De som befinner sig bland de gynnade, bland de lyckade, med makt i samhället, tycker gärna att klass, rasism och ekonomiska skillnader inte är så mycket att haka upp sig på. Det kan till och med vara bra med lite orättvisor, oj, förlåt, "lönespridning", "incitament" och "utbildning ska löna sig"-snack för att de där lata drumlarna som inte vill prestera, ta ansvar eller bättra sin kompetens ska ta sig i kragen och skärpa sig. (Det är ungefär det som SACO säger iaf, och delvis därför som jag valt vara med i ett LO-fack istället trots högre kostnader för mig som medlem).
Vi har definitivt ett klassamhälle. Men den som tror att klasserna ser ut, eller för alltid kommer att se ut, som de gjorde på 1800-talet har såklart fel. Inte minst syns dagens klassamhälle i bostadssegregationen, och skolsegregationen.
Piccante
01-05-2013, 23:28
CITAT (Pirum @ 02-05-2013, 00:15)  Klass är svårt. Påminner lite om rasism. Och ekonomi. De som befinner sig bland de gynnade, bland de lyckade, med makt i samhället, tycker gärna att klass, rasism och ekonomiska skillnader inte är så mycket att haka upp sig på. Det kan till och med vara bra med lite orättvisor, oj, förlåt, "lönespridning", "incitament" och "utbildning ska löna sig"-snack för att de där lata drumlarna som inte vill prestera, ta ansvar eller bättra sin kompetens ska ta sig i kragen och skärpa sig. (Det är ungefär det som SACO säger iaf, och delvis därför som jag valt vara med i ett LO-fack istället trots högre kostnader för mig som medlem).
Vi har definitivt ett klassamhälle. Men den som tror att klasserna ser ut, eller för alltid kommer att se ut, som de gjorde på 1800-talet har såklart fel. Inte minst syns dagens klassamhälle i bostadssegregationen, och skolsegregationen.
Aqvakul
02-05-2013, 06:53
CITAT (Pirum @ 02-05-2013, 00:15)  Klass är svårt. Påminner lite om rasism. Och ekonomi. De som befinner sig bland de gynnade, bland de lyckade, med makt i samhället, tycker gärna att klass, rasism och ekonomiska skillnader inte är så mycket att haka upp sig på. Det kan till och med vara bra med lite orättvisor, oj, förlåt, "lönespridning", "incitament" och "utbildning ska löna sig"-snack för att de där lata drumlarna som inte vill prestera, ta ansvar eller bättra sin kompetens ska ta sig i kragen och skärpa sig. (Det är ungefär det som SACO säger iaf, och delvis därför som jag valt vara med i ett LO-fack istället trots högre kostnader för mig som medlem).
Vi har definitivt ett klassamhälle. Men den som tror att klasserna ser ut, eller för alltid kommer att se ut, som de gjorde på 1800-talet har såklart fel. Inte minst syns dagens klassamhälle i bostadssegregationen, och skolsegregationen. Utmärkt analys!
Ugglemormor
02-05-2013, 09:08
Var det på mitt inlägg som du svarade på, mamamaggan? Vad menar du då med att hur jag lever då? bara nyfiken och tar inte illa upp. Det fanns tider då man kunde spara till en rikedom och det har maken gjort, och det går även idag att få en bra slant över om man är kunnig att göra bra affärer el. som det sägs -- att stora inkomster gör ingen rik, men det gör de små utgifterna  ........ Du nämnde även detta med arv el skillmässa och det är ju klart att man kan råka illa ut i de tillfällen, men det blir inte aktuellt i mitt fall........ Visst finns det klasskillnader även nu, men kanske i annan form än att ha ett slott.....och massor med pengar i kista Upplever det än att det blir en annan prioritet lite vardans när de känner igen honoim. Då kommer de extra bonussarna fram. Men nu slipper man den" röda mattan" som skilde folk och folk och jag menar inte att det har enbart varit i Sverige Som jag har alltid sagt, så kvittar det utanpåverket så är alla lika värda som personer, även att det finns den svenska "jante" med i bilden.......
Vi har definitivt ett klassamhälle. Men den som tror att klasserna ser ut, eller för alltid kommer att se ut, som de gjorde på 1800-talet har såklart fel. Inte minst syns dagens klassamhälle i bostadssegregationen, och skolsegregationen. Tror att bostads o skolsegregationen är svårt att göra något åt eftersom det vi själva som ju faktiskt skapar den genom att välja bort det vi tycker är dåligt och välja det vi tror är bra för familjen o ätteläggarna. Kan vi välja något bättre, gör vi det. Man kan ju inte tvinga folk att bosätta sig eller bo kvar i ett utsatt område. En skola som presterar dåliga resultat vill man ju inte sätta sina barn i.
Men en orsak till segregationen är inkomstskillnader (inkomstklyftor för den som vill spetsa till det) som vi faktiskt KAN göra något åt om vi VILL. Men än så länge verkar folk flest tycka det är rätt bra med stora ekonomiska skillnader i samhället. :-/ Inte ens pensionerna är ju lika för alla, mycket märkligt att den statliga pensionen vidmakthåller att den som tjänat mycket, förmodligen kunnat spara mycket, dessutom som pensionär ska ha mer än den som levt på marginalen hela livet. (privata pensioner kan såklart vara olika, däremot kan man diskutera vilka löner och belopp som ska skattesubventioneras)
Tror det enda som kan minska segregationen är arbete o åter arbete. Utan ett arbete så är chansen noll att höja sin levnadsnivå. Samhället kan ge grundtryggheten, resten får jag klara själv så att säga. Ett bra företagsklimat är nog grunden för att tillväxt o arbete kan skapas o välfärden öka, om den nu behöver öka, vilket kanske kan diskuteras. Sedan behöver ju inte segregation enbart vara något negativt. Många trivs nog i sitt område med likasinnade, kulturellt o språkligt, runt sig. Men utan arbete så har man ju inte ens ett val utan är fast där man är. Man kommer inte in i välfärdssystemen helt enkelt.
Bengalow
02-05-2013, 20:15
Nja, garantipensionen är lika för alla - ca 7000 spänn, sedan tillkommer premiepension och inkomstpension, för dem som tjänat in detta, samt privatpensioner genom fackförbund eller egna insättningar. Jag ser ingen orättvisa i detta. Den som har varit förnuftig nog att sätta åt sidan, skall naturligtvis ha de pengarna tillbaka på sin ålderdom. (Nu pratar jag om medelinkomsttagare!) De som får bonus på 100-tals miljoner vid sparken eller frivillig avgång skall bara beskattas hårt på sina engångsbelopp. Inga jäkla advokatavdrag eller så ...Pang på rödbetan!!
Att inkomstklyftor och segregation leder till klasskillnader är helt klart, och inför detta står vi nästan maktlösa. Jag tror inte att det går att lösa skolans problem, om vi inte förstatligar skolan igen, och tar bort skolpengen. Det var en släng av folkpartiets syn på elitism, som inte kommer att få genomslag i Sverige, men kanske i England och andra ärkekonservativa länder, med helt andra värderingar. Individualister klarar sig ändå, vilken skola dom än går på.
Om två år då jag får ta ut min pension så får jag 4000 i månaden ! därför att jag valde att vara hemma och ta hand om mina barn när de var små .När jag startade eget jobbade jag fyra dagar i veckan ,men när jag ringde sjuk kassan fick jag veta att man måste nå upp i en inkomst på 37000 om året för att få ATP poäng .Ja så under alla de år jag försökte ta hand om mina barn och sköta ett företag så fick jag inte ett skit för det !inte ett ATP poäng under de 12 år jag körde eget ,så jag har bara ATP för 4 år .
Bengalow
02-05-2013, 21:31
Garantipensionen är 7046 ,- månad minus skatt och påslag för andra inkomster som hus, ränta och aktieutdelning m.m.. Att du valde att inte betala in tilläggspension åt dig själv kan du väl inte belasta staten för.Att skatten blir så hög som den blir, ja, det är Reinfeldts och din favorit-Borg som bestämt - har du hört om något som heter jobbskatteavdrag? Det får inte pensionärer del av...
Piccante
02-05-2013, 21:35
CITAT (Motti @ 02-05-2013, 21:42)  Om två år då jag får ta ut min pension så får jag 4000 i månaden ! därför att jag valde att vara hemma och ta hand om mina barn när de var små .När jag startade eget jobbade jag fyra dagar i veckan ,men när jag ringde sjuk kassan fick jag veta att man måste nå upp i en inkomst på 37000 om året för att få ATP poäng .Ja så under alla de år jag försökte ta hand om mina barn och sköta ett företag så fick jag inte ett skit för det !inte ett ATP poäng under de 12 år jag körde eget ,så jag har bara ATP för 4 år . Men det är ju faktiskt ett aktiv val man gör att inte stå till arbetsmarknadens förfogande och vara hemma. Då får man ju skaffa en privat pensionsförsäkring och är man egenföretagare så har man ett eget ansvar att se om sin pension. Om du inte kom upp i 37000kr/ år i inkomst så tjänade du mindre än 3000kr/ månad. Då kan man ju överväga om det är värt att driva eget eller om man borde jobba 5 dagar i veckan o halva lördagen kanske?
Skojar du !och det visste man allt om när man bara var 23 år  och det var ta mig sjutton ingen som upplyste en om heller kan jag tala om  Det är väl i så fall sjukassans uppgift att informera om det vad som gäller i ATP´frågan .Det var ju inte presic så att man fick veta det när man startade eget att man måste uppnå en viss summa för att få ATP .
Aqvakul
02-05-2013, 21:51
OT?
Bengalow
02-05-2013, 21:53
Det var väl precis likadant då som nu - du lyssnade inte! Du har väl vetat i hela ditt liv att du skulle bli gammal och inte tjäna pengar. Om du valde att leva loppan för pengarna vid 23 års ålder, så har du ju inga kvar! Har du någonsin läst "Lyckoslanten"? På baksisdan fanns en serie som hette "Spara och Slösa".
Ja, det är en jäkla regering vi har, som inte ser till att de som röstar på moderaterna drar vinstlott varje gång...
*Stintan*
02-05-2013, 22:10
CITAT (Motti @ 02-05-2013, 21:42)  Om två år då jag får ta ut min pension så får jag 4000 i månaden ! därför att jag valde att vara hemma och ta hand om mina barn när de var små .När jag startade eget jobbade jag fyra dagar i veckan ,men när jag ringde sjuk kassan fick jag veta att man måste nå upp i en inkomst på 37000 om året för att få ATP poäng .Ja så under alla de år jag försökte ta hand om mina barn och sköta ett företag så fick jag inte ett skit för det !inte ett ATP poäng under de 12 år jag körde eget ,så jag har bara ATP för 4 år . ATP ersattes 1999 av ett nytt system där pensionen beräknas på livsinkomsten och om du tjänat in pensionsrätter. Du är född 1953 och då räknas en ytterst liten del enligt det gamla systemet med ATP. Dom som är födda 1954 får bara pension räknat efter det nya systemet. Har du haft låg eller ingen inkomst alls får du garantipension. Full garantipiension är 7 046:- för den som är gift. Sen tillkommer premiepensionen. Premiepensionen är inkomstgrundad och baseras på dina pensionsrätter i premiepensionssystemet. Premiepensionens storlek beror på hur mycket som betalats in och hur de fonder du valt har utvecklats. Den delen är nog i ditt fall liten eftersom du inte arbetat så mycket. Var har du fått 4000 ifrån?
Men all sin da Aqva pensionen är grundad på hur många ATP poäng du skaffat under ditt arbetsliv !jag får det Oranga kuvertet precis som alla andra ! jag får 4000 i månaden den dagen jag går i pension !om jag väljer att ta ut min pension vid 61 år ,väntar jag tills jag blir 67 får jag ungefär 6000 i månaden vilket jag inte tänker sitta och vänta på då jag inte vet om jag lever när jag är så gammal.
*Stintan*
02-05-2013, 22:21
CITAT (Motti @ 02-05-2013, 22:41)  Skojar du !och det visste man allt om när man bara var 23 år  och det var ta mig sjutton ingen som upplyste en om heller kan jag tala om  Det är väl i så fall sjukassans uppgift att informera om det vad som gäller i ATP´frågan .Det var ju inte presic så att man fick veta det när man startade eget att man måste uppnå en viss summa för att få ATP . Du måste väl ha vetat att man som egenföretagare måste betala in egenavgifter fast du bara var 23 år. Det som förvånar mig mest är att din man inte betalat in en pensionsförsäkring åt dig under alla år du varit hemmafru. Det hade kunnat trygga din framtida pension. Annars kan du ju resonera som min svärmor gjorde. Hon slet som ett djur med 8 barn och ett stort jordbruk i alla år och när hon blev pensionär blev hon jätteglad för då fick hon sitt livs första egna inkomst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|