|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Ugglemormor
04-05-2013, 11:46
Kan inte hjälpa om det fattas läskunnighet och lite fantasi i det jag skrivit .......men det får stå för den som läser, jag bryr mig icke ....... Även där kan man se/ana klasser.......om man nu vill det, eller ren avudsjuka ......
ninnisky
04-05-2013, 11:56
OT svamlet anmäls igen !
Ingela i Segersberg
04-05-2013, 11:58
CITAT (ninnisky @ 04-05-2013, 12:56)  OT svamlet anmäls igen !
Ugglemormor
04-05-2013, 12:00
Ni som vet! Ska man rådfråga Er innan man skriver något så att det blir rätt i era ögon?........ då blir det ju väldigt OT. Har även anmält förföljelsen på mig!
ninnisky
04-05-2013, 12:06
OBS! Anmälan sker inte i tråden utan direkt till forumvärden - alltså är det ingen OT utan bara info till bättre vetande!
Ugglemormor
04-05-2013, 12:08
CITAT (ninnisky @ 04-05-2013, 13:06)  OBS! Anmälan sker inte i tråden utan direkt till forumvärden - alltså är det ingen OT utan bara info till bättre vetande! Hur ska jag svara på detta på bästa sätt????? väntar ....
*Stintan*
04-05-2013, 12:10
CITAT (Ugglemormor @ 04-05-2013, 12:46)  Kan inte hjälpa om det fattas läskunnighet och lite fantasi i det jag skrivit .......men det får stå för den som läser, jag bryr mig icke ....... Även där kan man se/ana klasser.......om man nu vill det, eller ren avudsjuka ...... 
Ugglemormor
04-05-2013, 14:04
.....  Ninnisky säger att det är vanligt bondförnuft när man reagerar med ovett mot någons inlägg, men där har vi nog olika sätt att se på det..... Jag menar, ni blir arga, uppretade osv. vad jag skriver om det liv jag lever i, kan inte ändra mitt liv så här efterskott till "det passande läge", men jag reagerar inte alls negativt mot det negativa jag får till svars, för jag vet att felet ligger hos er som läser det, så mig berör det inte...... Ta och läs de små tankevärda inlägg som följer med i mina inlägg........ och tänk efter...... Livet är inte alltid det man väntar sig att det är, utan omständigheterna spelar sin roll hur ens liv blir som vuxen...... Vem av er skulle frivilligt välja den lägsta klassens liv? --- ute på gatan, hemlös och ensam? Detta med klasser märks mer än vad det skrivs om, i alla fall i Sverige. Det är lättare att leva på andra länder...där det finns tydligt hur saker o ting ska vara....... OT, glömde fråga om jag fick svara.....  innan ni skulle godkänna detta ..... Nu blir det inget mer, ska se på en film och ha det allmänt gott!!! Hoppas samma sak till er alla, att ha en bra helg..... :smiley_small_hug
Ugglemormor får jag ge dej ett tips i all välmening Börja blogga! Du har ett stort behov av att prata om dej och ditt och det finns det många fler som har.Bloggen gör att du kan nå ut och få respons,och det skulle även skapa lite välbehövligt utrymme i forumet
Elisabeth-Västkustkolonisten
04-05-2013, 15:38
CITAT (Klint @ 04-05-2013, 15:50)  Ugglemormor får jag ge dej ett tips i all välmening Börja blogga! Du har ett stort behov av att prata om dej och ditt och det finns det många fler som har.Bloggen gör att du kan nå ut och få respons,och det skulle även skapa lite välbehövligt utrymme i forumet
Ugglemormor
04-05-2013, 16:05
Jag har mina FB-vänner och alla känner vi varandra väl.....
Jag har ingen aning om --- ploggandet -----
När ni ger svar i forumet så går väl de flesta men sina erfarenher som bakgrund, det de varit med om eller fått info om. Trots det ska jag då börja agera "robot", inga egna erfarenher, eller? Gör ni det själva? går ni aldrig över till OT? eller på annat sätt går det fel?
Den som är utan skuld ---- kasta den första stenen -------rätt så kloka ord egentligen......
Jubbe063
04-05-2013, 16:34
Väldigt mycket fokus på ekonomi blev det. Visst har ekonomi en del i klass att göra, men bara en liten del. Klasstänket sitter fast hos oss alla så länge vi envisas med att rangordna våra medmänniskor och oss själva. Vi sätter ju vissa människor på pedistal oavsett hur rika eller fattiga de är. "Direktörn" får bättre service på restaurangen, får fler förmåner bara för sin ställning etc. Kungen är nära en gudom och har det så fint ställt att inte ens svensk lag gäller honom rakt igenom etc... Ser du "fattig" ut så är du nog en låg-klass och då behöver inte du få några förmåner, räcker så fint med att du då ska betraktas med skepsis och misstänkas lättare för fel än andra. Första steget att komma bort från klass eller vad man nu vill kalla det är att verkligen anstränga sig själv med att behandla alla människor lika och inte se till deras ekonomi eller titel. CITAT (Ugglemormor @ 04-05-2013, 17:05)  Jag har mina FB-vänner och alla känner vi varandra väl.....
Jag har ingen aning om --- ploggandet -----
När ni ger svar i forumet så går väl de flesta men sina erfarenher som bakgrund, det de varit med om eller fått info om. Trots det ska jag då börja agera "robot", inga egna erfarenher, eller? Gör ni det själva? går ni aldrig över till OT? eller på annat sätt går det fel?
Den som är utan skuld ---- kasta den första stenen -------rätt så kloka ord egentligen...... Javisst är det kloka ord "kasta den första stenen", lika klokt som "sopa rent framför egen dörr först innan man öppnar munnen" I övrigt låter jag det mesta vara osagt och blandar mig inte in i vad "den" och "den" säger eller gör. Var och en får rannsaka sig själv (du jag och alla andra)
*Stintan*
04-05-2013, 16:55
Om dom som satt sig själva på piedestal klev ner därifrån så skulle det nog inte bli så många kvar där uppe.
Jubbe063
04-05-2013, 17:03
CITAT (*Stintan* @ 04-05-2013, 17:55)  Om dom som satt sig själva på piedestal klev ner därifrån så skulle det nog inte bli så många kvar där uppe. He he he, det har du rätt i. Men jag ser inte dessa personer som något problem, bara komiska att de tror sig vara förmer än andra. Problemet är när vi upphöjer vissa till att sitta där uppe av den ena eller andra anledningen. För då är det ju "massan" som upprätthåller klassystemet.
Natur liv
04-05-2013, 17:26
Intressant det här med klasstänkt, även om det känns lite förlegat. Nu har jag flugit med fyra olika flygplan i olika flygbolag, något jag inte är van vid. Först in på planet skulle de som betalade extra gå (s k business-class), de fick också först service under flygningen. De behövde inte heller klara av självincheckningen, något ett stackars pensionärspar tvingades till. Tack och lov fick de personlig service till slut, när de fastnade i spärrarna.
Jag skulle inte vilja checka in som business-klass, jag är glad att jag slapp gå in i planet först. Tänk vad länge man måste vänta på att övriga stuvar in sitt handbagage och sätter sig tillrätta. Inte räcker ett tygstycke heller för att man ska känna sig fri och bättre än andra. Dessutom är ju knappast säkerheten bättre i business-klass, särkilt på den turen där våra platser var precis vid nödutgången.
När flygplanet hackade som värst tänkte jag att naturkrafterna i alla fall inte gör klasskillnader. Jag tänkte allvarligt att jag aldrig ska flyga mer om jag överlever det. Inte ens på högsta höjd fick vi gå på toaletten eftersom det var för mycket luftgropar. Kabinpersonalen fick gång på gång fixera dryckesvagnarna och spänna fast sig själva. Jag har tur som slipper arbeta under sådana förhållanden. För mig är det bara ett s k semesternöje.
Nästa gång åker jag kanske bil ... eller så kollar jag att det är ett större flygplan. Jag hoppades att flyga säkert för att jag valde bort de svartlistade bolagen, men jag tvivlar på att det räcker.
*Stintan*
04-05-2013, 17:27
CITAT (Jubbe063 @ 04-05-2013, 18:03)  He he he, det har du rätt i. Men jag ser inte dessa personer som något problem, bara komiska att de tror sig vara förmer än andra. Problemet är när vi upphöjer vissa till att sitta där uppe av den ena eller andra anledningen. För då är det ju "massan" som upprätthåller klassystemet. Nja visst kan det bli problem eftersom de förväntar sig VIP-behandling. Finns det verkligen så många som fortfarande placeras på piedestal av massan?
Ugglemormor
04-05-2013, 17:36
Japp, sådana har man träffat mer än nog som tro sig stå på någon pedestal och se ner på andra.... dom försvinner snabbt ur mitt liv!........ Visserligen hade man tvungen att gå efter deras reglerna då på -80 -90- talet, men nu är de flesta döda i den generatisations adelsfolk och andra div. som trodde sig vara bättre folk, men skit bakom ryggen ... Dock var affärsresorna med flyg i första klass, det enda jag saknar är att få mer plats att flytta på sig i sin stol... Vi är alla lika värda, men har haft var och en sitt eget liv och hur den har set ut, det är en annan sak....
*Stintan*
04-05-2013, 17:42
Knepigt när det blir konkurrens om piedestalerna
CITAT (*Stintan* @ 04-05-2013, 18:27)  Nja visst kan det bli problem eftersom de förväntar sig VIP-behandling. Finns det verkligen så många som fortfarande placeras på piedestal av massan? Tror det förekommer ganska ofta, men är det på grund av "bättre klass" eller beror det på personens pondus? Tror att en person med stark utstrålning, hamnar högre på rankinglistan än En "lite mer nedtonad" person gör.
Visst skulle världen vara tråkigare utan idoler, filmstjärnor, idrottsmän/kvinnor mm. Vi vill nog "dyrka" lite grann och önskar det var vi själva som stod på prispallen eller på Oscarsgalan eller något annat pampigt evenemang. En karriär på den sociala stegen är ju egentligen ingen klassresa utan en ren ekonomisk resa. Uppkomlingar har väl aldrig helt accepterats av den s.k överklassen. Själv har jag bekanta som inte är barskrapade precis men som har den goda smaken att aldrig prata pengar. Ytliga personer med dollartecken i ögonen är riktiga energitjuvar enligt mig.
Om man nu ska diskutera klass ! vad menas med klass hur man uppför sig i olika sammanhang eller menar ni klass efter ekonomi ? Det finns skitstövlar som är svinrika som inte har klass och så finns det vanliga människor som har klass därför att de inte dömer andra för var de är eller var de kommer ifrån eller vad de äger .Skitstövlar finns då i alla klasser med eller utan pengar . Klass är något som man har som person det är inget man kan köpa .
CITAT (gnon49 @ 04-05-2013, 23:00)  Visst skulle världen vara tråkigare utan idoler, filmstjärnor, idrottsmän/kvinnor mm. Vi vill nog "dyrka" lite grann och önskar det var vi själva som stod på prispallen eller på Oscarsgalan eller något annat pampigt evenemang. En karriär på den sociala stegen är ju egentligen ingen klassresa utan en ren ekonomisk resa. Uppkomlingar har väl aldrig helt accepterats av den s.k överklassen. Själv har jag bekanta som inte är barskrapade precis men som har den goda smaken att aldrig prata pengar. Ytliga personer med dollartecken i ögonen är riktiga energitjuvar enligt mig. Tror man omedvetet ser upp till och beter sig annorlunda mot dessa "kändisar" så nog sätter vi folk på piedestaler utan att egentligen avse det. Pratar pengar gör ingen som har lite klass. Möjligen uppkomlingar då, som tror sig ha klass.
Pengar och klass ? det finns dom som lever på kredit och lån och ändå gärna vill framhålla hur bra de har det så det har inget med klass att göra det har med dåligt självförtroende att göra ,en del tror de kan hävda sig genom att låtsas vara värstingarna på gatan och ändå vara skuldsatta över huvudet !
Ugglemormor
05-05-2013, 10:08
Det är vårt eget fel om vi ställer en kändis på piedestal, så varför gnälla om det?
Sedan fanns det helt nyligen att man skulle ha vissa "trivselregler" med ett möte med en adlig, kung, drotting ex.ex. och dom finns ju ännu och det är ju folket som lärt sig att uppträda så under en mycket lång tidsepok. Detta gäller det officiella, men sedan annat i privat hos dem som man känt länge........
Klass är ju rester av historien....
Aqvakul
05-05-2013, 13:45
CITAT (Ugglemormor @ 05-05-2013, 11:08)  Klass är ju rester av historien.... Absolut inte! Vi lever i ett klassamhäller nu, även om det inte ser likadant ut som på 30-talet.
Bengalow
05-05-2013, 13:57
Ja, vi borde ta efter Indien, och dela in folk i 4 klasser/kaster. Och utanför detta finns kastlösa, som skall utföra allt skitarbete, som inte kastfolket vill göra. Mot nästan inget betalt. Detta är ett ironiskt inlägg, om nu någon inte förstod det.
Vi har ju fortfarande adel, som en unken kvarleva av förgången tid. Slickade man kungen tillräckligt bra och länge, så blev man greve eller baron, och fick landområden, som man försörjer sig på, och hela släkten, ännu idag.
Ibland tittar jag på TV, och då och då dyker det upp en person, som har restaurang i Grythyttan. Han samlar på herrgårdar...för mig är han prototypen för detta för längesedan utdöda ideal. Rullar på r, som en skåning, och beter sig så feminint, så att man får rysningar av hans uppträdande. Kommer ni ihåg hans namn? Jag försöker glömma....
CITAT (Bengalow @ 05-05-2013, 14:57)  Ja, vi borde ta efter Indien, och dela in folk i 4 klasser/kaster. Och utanför detta finns kastlösa, som skall utföra allt skitarbete, som inte kastfolket vill göra. Mot nästan inget betalt. Detta är ett ironiskt inlägg, om nu någon inte förstod det.
Vi har ju fortfarande adel, som en unken kvarleva av förgången tid. Slickade man kungen tillräckligt bra och länge, så blev man greve eller baron, och fick landområden, som man försörjer sig på, och hela släkten, ännu idag.
Ibland tittar jag på TV, och då och då dyker det upp en person, som har restaurang i Grythyttan. Han samlar på herrgårdar...för mig är han prototypen för detta för längesedan utdöda ideal. Rullar på r, som en skåning, och beter sig så feminint, så att man får rysningar av hans uppträdande. Kommer ni ihåg hans namn? Jag försöker glömma.... Hehe, men bakom Carl-Jans fasad finns utan tvivel en slipad o tuff affärsman som inte låter sig luras av någon. Samlar man på herrgårdar får man inte vara en vekling.
Ugglemormor
05-05-2013, 16:40
Aqva, Jag menade att klasserna var ju mer åtskillda av varandra när man ser bakåt i historien, skulle kanske förtydligat mig, men att så länge det finns adel o kungahus så får man nog niga fortfarande, du får bocka. Fick lära mig det redan som liten, så olika sätt att niga har jag läst mig, även att det känns lite löjligt kanske, men får se hur det går i framtiden. Sedan finns det flera grupper i samhället som vill leva upp till detta och vara med på ett hörn .... vinka till kungen på hans födelsedag el. annat. Den äldre generationen har detta mer i sig än vi kanske har det numera, det var en undring ......... Och av andra sidan sett så de som helst står på pedestal har en del väldigt svårt att ta ett nej.... Skådissar, artister ex. ex. Kan hända att de är vana att folk ser upp till dem och blir såååå glada om de blir uppmärksammade av den som står på en pedestal.... Men nog faasen fick dom inte taffsa på mig i fyllan, där fanns min gräns.......
Jubbe063
05-05-2013, 16:44
CITAT (Bengalow @ 05-05-2013, 14:57)  Ja, vi borde ta efter Indien, och dela in folk i 4 klasser/kaster. Och utanför detta finns kastlösa, som skall utföra allt skitarbete, som inte kastfolket vill göra. Mot nästan inget betalt. Detta är ett ironiskt inlägg, om nu någon inte förstod det.
Ibland tittar jag på TV, och då och då dyker det upp en person, som har restaurang i Grythyttan. Han samlar på herrgårdar...för mig är han prototypen för detta för längesedan utdöda ideal. Rullar på r, som en skåning, och beter sig så feminint, så att man får rysningar av hans uppträdande. Kommer ni ihåg hans namn? Jag försöker glömma.... Tja, tycka vad man vill om Carl-Jan. Men han lever då verkligen bara på sina egna meriter och jobbar hårt för sina pengar. Feminint???? Ja, vad är feminint och vad är maskulint, det varierar mellan olika tidsepoker, inget man ska lägga någon värdering i tycker jag. Alla har rätt att bete sig och vara som man själv vill utan att andra ska lägga värdering i det.
Ugglemormor
05-05-2013, 17:30
Jag gillar honom som den person han är.........
CITAT (Bengalow @ 05-05-2013, 14:57)  ...... Ibland tittar jag på TV, och då och då dyker det upp en person, som har restaurang i Grythyttan. Han samlar på herrgårdar...för mig är han prototypen för detta för längesedan utdöda ideal. Rullar på r, som en skåning, och beter sig så feminint, så att man får rysningar av hans uppträdande. Kommer ni ihåg hans namn? Jag försöker glömma.... Vilket unket inlägg - fy tusan
Bengalow
05-05-2013, 22:38
Det är tydligt, att vi inte har samma idealbild. För mig framstår han som en gammeldags adelsman med nedvärdering av vanligt folk. Eller vad säger du?
CITAT (Bengalow @ 05-05-2013, 23:38)  Det är tydligt, att vi inte har samma idealbild. För mig framstår han som en gammeldags adelsman med nedvärdering av vanligt folk. Eller vad säger du? Att ditt unkna inlägg säger betydligt mer om dig än det säger om Carl -Jan. Vidare säger ditt inlägg att visst finns det klasskillnader, och nu talar jag inte om pengar, var du placerar dig behöver jag väl inte tala om. Gita
06-05-2013, 05:23
Ja ja denna avundsjuka är en hemsk sjukdom...... Den äter upp människan innifrån.
Att samla på herrgårdar är inte det sämsta. Han har i alla fall jobbat sig till det.
Aqvakul
06-05-2013, 05:49
Om Carl-Jan, som jag träffat några gånger, har jag bara gott att säga. Han engagerar sig både i människor och kultur. Sen är han ju till sättet väldigt präglad av att vara uppväxt i en prästfamilj, där föräldrarna var ganska gamla och högborgerliga.
Apropå Carl- Jan, så må han vara hur framgångsrik han vill, men jag för står faktiskt vad Bengalow menar. Vi är dessutom långt ifrån ensamma om att ha väldigt svårt för C-J av precis samma anledning som Bengalow skriver, dvs "...för mig är han prototypen för detta för längesedan utdöda ideal." Det har absolut inget med avundsjuka att göra, som vissa alltid ska försöka göra gällande så fort nägon av "gräddan" kritiseras. Visserligen är det vi själva som äger problemet som känner så inför C-J, men för den skull är det väl knappast mer okej att "klassa ner" Bengalow för det eller?? Dessutom kommer det från en person som t.ex. själv en gång kallade Håkan Juholt för "pajas"!? Men visst, den som tar sej friheten att fälla nedlåtande omdömen om andra sänker väl sej själv till samma klasskategori också i så fall??
Ugglemormor
06-05-2013, 08:40
Visserligen är han av den äldre stammen/stilen --- men för jösse namn, börja inte dra ner dem som har den livsstilen för det angår ingen annan än dem själva. Personligen har jag inte träffat honom men maken har gjort det flera gånger och tycker att det finns en intressant och kunnig person som han är och hasn i sin tur klassar inte ner andra.... Borde vi inte vara mer lyhörda och låta den eviga avudsjukan komma i vägen.... Vår vän i det andra tråd om banker är inte mig veterligen svensk medborgare, men å andra sidan nekar han inte att hjälpa till där han kan, oberoende sådana som Jubbe o Ingela också, så kasta inte sten på den som har möjligheter att hjälpa till andra och det gör han utan att begära något tillbaka...... Det var likadant med våra vänner som hade ett slott, så det kom folk till dom och de nekade inte hjälpa andra så samma sätt har vi i vår familj --- att hjälpa till och inget begära tillbaks... Hur tror ni det känns att bli påhoppad av felaktigheter? Man börjar känna efter om man vill hjälpa någon...det är följden av att man får skit.......
*Stintan*
06-05-2013, 09:48
Det verkar som om en del här inget hellre önskar än att andra ska vara avundsjuka på dom. Varför annars detta tjat om avundsjuka? Uppriktigt sagt begriper jag inte vad det är hos dessa människor som skulle vara så avundsvärt. Absolut ingenting! Jag ser det enbart som ett klasstänk och något man drar till med för att man tror sig vara förmer än andra och då måste andra såklart vara avundsjuka. Lägg ner avundsjukesnacket för det finns bara i era huvuden!
CITAT (Ugglemormor @ 06-05-2013, 09:40)  Visserligen är han av den äldre stammen/stilen --- men för jösse namn, börja inte dra ner dem som har den livsstilen för det angår ingen annan än dem själva. Personligen har jag inte träffat honom men maken har gjort det flera gånger och tycker att det finns en intressant och kunnig person som han är och hasn i sin tur klassar inte ner andra.... Borde vi inte vara mer lyhörda och låta den eviga avudsjukan komma i vägen.... Vår vän i det andra tråd om banker är inte mig veterligen svensk medborgare, men å andra sidan nekar han inte att hjälpa till där han kan, oberoende sådana som Jubbe o Ingela också, så kasta inte sten på den som har möjligheter att hjälpa till andra och det gör han utan att begära något tillbaka...... Det var likadant med våra vänner som hade ett slott, så det kom folk till dom och de nekade inte hjälpa andra så samma sätt har vi i vår familj --- att hjälpa till och inget begära tillbaks... Hur tror ni det känns att bli påhoppad av felaktigheter? Man börjar känna efter om man vill hjälpa någon...det är följden av att man får skit.......  Dom flesta människor lever ju på samma nivå som du/ni gör så varför prata om välgörenhet. Vi lever på 2000-talet. Medel-svenssons som vi är, så lever vi gott utan behov av välgörenhet, både du o jag.
CITAT (Ugglemormor @ 05-05-2013, 17:40)  <klipp> Jag menade att klasserna var ju mer åtskillda av varandra när man ser bakåt i historien, skulle kanske förtydligat mig, men att så länge det finns adel o kungahus så får man nog niga fortfarande, du får bocka.<klipp> Klasserna var mer åtskilda förut, i många avseenden, inte minst var ju skråväsendet konserverande i den mån att det var svårt att både komma in i det och lämna. Det militära brukar framhållas som en bransch där det gick att stiga i graderna, men i praktiken gick det ju inte att gå från bonddräng till general - vilket skulle gå idag, även om det säkert är ovanligt. Men det här med åtskillnad är intressant; jag undrar om det inte förr var så att även om skillnaden mellan fattig och rik var stor så var de rika dock medvetna om hur jävligt de fattiga hade det - de levde ju rätt nära varandra då "makten" var beroende av tjänare och arbetare i dagliga verksamheten. (Det betyder inte att de rika hade mer/mindre sympati med de fattiga än idag - bara att fler fattiga syntes för de rika). Uttrycker mig inte så klart, men menar ungefär som att det ibland känns som om de styrande och styrda idag har färre kontaktytor. Vi har ju typ näringslivsministrar som får göra studiebesök på arbetsplatser eftersom ministern ungefär aldrig varit inne i en industri.
Ingela i Segersberg
06-05-2013, 12:05
CITAT (*Stintan* @ 06-05-2013, 10:48)  Det verkar som om en del här inget hellre önskar än att andra ska vara avundsjuka på dom. Varför annars detta tjat om avundsjuka? Uppriktigt sagt begriper jag inte vad det är hos dessa människor som skulle vara så avundsvärt. Absolut ingenting! Jag ser det enbart som ett klasstänk och något man drar till med för att man tror sig vara förmer än andra och då måste andra såklart vara avundsjuka. Lägg ner avundsjukesnacket för det finns bara i era huvuden!
Bengalow
06-05-2013, 12:44
Det var nog fåtalet av överklassen som brydde sig om sina "tjänare" - det fanns gott om dom, och blev man missnöjd med den ene, så "putz wek"! Engelska TV-serier förtjänar en eloge, just för att dom tillhandahåller de situationer, som vi nuförtiden har glömt. "Upstairs, downstairs" (Herrskap och tjänstefolk) var kanske den bästa, att beskriva förhållandet i England under början på detta sekel, men eftersom det landet var ett "föredöme" även för svensk överklass, så är det väl beskrivet hur det kunde gå till. Den nya "kostymsåpan" - Downton Abbey har vad jag förstår, ett drag av detsamma. (Jag har bara sett bråkdelar av den!)
Behandlingen av människor, på det sättet som i serierna, var naturligtvis en grogrund för de sociala framsteg som gjordes i mellankrigstiden, vad beträffar avskaffande av klasser, men ännu finns det folk, som lever i den tron, att de är födda att regera med undersåtar, på vilket sätt det behagar dem. När bristen på intellekt visar sig, så är det eventuell rikedom, som har blivit den nya maktsymbolen.
Klasskillnader idag ses mest i vilken statuspryl man kan visa upp - den största Mecedesen t.ex. är väl nog pryl nr 1, tillsammans med andra exklusiva bilmärken. Man vill visa omgivningen, att "här är en som har råd". Lite extra för mycket mer pengar, skulle jag vilja säga, men att visa upp för andra att man "har klass" är väsentligt för en del med de ambitionerna. Det råder alltså en tävlan om vem som står högre i rang än andra. Är detta den nya överklassen? Nej, säger jag...det är desamma som tittade sig i spegeln och frågade "-Spegel, spegel på väggen där, säg mig vem, som vackrast i världen är!"
Beträffande den avundsjuka, som tillskrevs mig av Elisabet...låt henne hållas! Hon har en inneboende bitterhet, som måste ut, och eftersom det inte rör mig i ryggen, så får hon hållas. När hon t.o.m. skriver att "hon aldrig någonsin varit elak mot någon!" - och menar det, så förstår man hur illa det är...
Och till Elisabeth: Jag har det så bra som jag kan, jag åker världen runt, hälsan är väl inte den bästa, men jag klarar mig nog ett par år till, jag äter gott och dricker vin varenda dag till maten, nästan inga räkningar, gräset gror fint i trädgården...ja, jag är inte ett dugg avundsjuk på någon - jag skulle inte vilja ha ett slott, och jag är nöjd med min Mazda 6 - det lilla jag kör. Dina slutsatser om mig är så fullständigt felaktiga som det går att göra. Vad jag däremot tar till orda emot, är orättvisa - hur vissa skaffar sig fördelar, och utnyttjar systemet till egen fördel. Då blir jag jätteförbannad, och påtalar det gärna!
06-05-2013, 14:01
CITAT (Bengalow @ 06-05-2013, 13:44)  Och till Elisabeth: Jag har det så bra som jag kan, jag åker världen runt, hälsan är väl inte den bästa, men jag klarar mig nog ett par år till, jag äter gott och dricker vin varenda dag till maten, nästan inga räkningar, gräset gror fint i trädgården...ja, jag är inte ett dugg avundsjuk på någon - jag skulle inte vilja ha ett slott, och jag är nöjd med min Mazda 6 - det lilla jag kör. Dina slutsatser om mig är så fullständigt felaktiga som det går att göra. Vad jag däremot tar till orda emot, är orättvisa - hur vissa skaffar sig fördelar, och utnyttjar systemet till egen fördel. Då blir jag jätteförbannad, och påtalar det gärna! Bengalow jag unnar alla att ha det så bra som möjligt. Jag kan tyvärr pga hälsoskäl inte resa längre, inte ens till mina barn och barnbarn i Bayern. Så fortsätt att resa.... Men du samlar på minnen, andra på herrgårdar. Jag är ju en som sparade i hela mitt liv och jobbade mycket, minst 14 Timmar(för det mesta mer) om dygnet i 20 år Men jag slösade nu, vi hyrde en stuga igår.... ja<g kommer att se något annat än mina 4 Väggar här. När ja sa till min äldsta dotter att jag tänker på att tänker på att leva upp arvet, då tyckte hon bara att det var bra. Glömde att skicka mitt inlägg.. Elisabeth
Bengalow
06-05-2013, 14:15
Jag har ju märkt, Elisabeth, att så fort jag skrivit ett inlägg, så har det kommit en sur kommentar från dig, eller Gita, om hur elak, eller missunnsam jag är. Jag har frågat mig varför? Bara för att jag inte delar din politiska uppfattning?
Jag är en "rättvisemänniska", och vet av erfarenhet, att människor med egen klassificering tar för sig. Det är t.o.m. så, att man gjorde ett experiment med godsaker, där det visade sig att folk med gott om pengar snattade av barnens godis på ett daghem i långt högre grad än vad "vanligt" folk gjorde. Symptomatiskt? När man har råd att avstå, så hugger man för sig istället...
tomas99
06-05-2013, 14:23
CITAT (Ugglemormor @ 04-05-2013, 13:00)  Ni som vet! Ska man rådfråga Er innan man skriver något så att det blir rätt i era ögon?........ då blir det ju väldigt OT. Har även anmält förföljelsen på mig! Bra låt dom inte ha jakt på dej, stå på dej.
CITAT (Cacki @ 06-05-2013, 07:53)  Apropå Carl- Jan, så må han vara hur framgångsrik han vill, men jag för står faktiskt vad Bengalow menar. Vi är dessutom långt ifrån ensamma om att ha väldigt svårt för C-J av precis samma anledning som Bengalow skriver, dvs "...för mig är han prototypen för detta för längesedan utdöda ideal." Det har absolut inget med avundsjuka att göra, som vissa alltid ska försöka göra gällande så fort nägon av "gräddan" kritiseras. Visserligen är det vi själva som äger problemet som känner så inför C-J, men för den skull är det väl knappast mer okej att "klassa ner" Bengalow för det eller?? Dessutom kommer det från en person som t.ex. själv en gång kallade Håkan Juholt för "pajas"!? Men visst, den som tar sej friheten att fälla nedlåtande omdömen om andra sänker väl sej själv till samma klasskategori också i så fall?? Fast Juholt är ju faktiskt en pajas! (som S nu helst av allt vill glömma) Sen vet jag inte om Carl Jan anser sig tillhöra gräddan, men han är värd all beundran för vad han byggt upp i Grythyttan, matuniversitet m.m. Vet inte heller om han värnar om för längesedan utdöda ideal, han värnar om "bordets traditioner och god matkultur" något fint, värt att bevara enligt min mening. Precis som Aqva har jag haft förmånen att träffa C J några gånger och precis som Aqva fick jag ett väldigt gott intryck av honom. Gita
CITAT (Bengalow @ 06-05-2013, 15:15)  Jag har ju märkt, Elisabeth, att så fort jag skrivit ett inlägg, så har det kommit en sur kommentar från dig, eller Gita, om hur elak, eller missunnsam jag är. Jag har frågat mig varför? Bara för att jag inte delar din politiska uppfattning? Jag är en "rättvisemänniska", och vet av erfarenhet, att människor med egen klassificering tar för sig. Det är t.o.m. så, att man gjorde ett experiment med godsaker, där det visade sig att folk med gott om pengar snattade av barnens godis på ett daghem i långt högre grad än vad "vanligt" folk gjorde. Symptomatiskt? När man har råd att avstå, så hugger man för sig istället... Vill du veta varför det kommer sura och elaka kommentarer, jo det beror helt på ditt föraktfulla och nedlåtande sett att bemöta eller som nu betr Carl Jan att beskriva den du inte gillar eller förstår eller vet något om. Du beskriver dig själv som rättvisemänniska med samtidigt ger du ingen rätt till dem som inte är som du. Det du vet "med egen erfarenhet" är väl inte ett dugg mer värt än vad andra vet av egen erfarenhet , eller hur? Nåja . det var ett försök att svara på varför och om du använde en något mer respektfull ton mot dina meningsmotståndare och om personer du inte gillar så kanhända att du skulle bemötas med mera respekt. Gita
Bengalow
06-05-2013, 15:28
"Matuniversitetet", som du kallar det för, är helt och håller en produkt av Örebro universitet, där Carl-Jan är/var anställd som konsult. Jag har ingen personlig erfarenhet av honom, men att se honom ideligen i helt irrelevanta program, såsom "På Spåret", där han närmast ger intryck av en "pajas" är drygt. Jag går hellre ifrån TV'n.
Beträffande "klass", som är det ämne för diskussionen, som du själv skapat: Var anser du själv att du står? Vad innebär klassamhället för dig? Är det något bra eller inte? Finns det kvar, eller är det förlegat?
*Stintan*
06-05-2013, 15:58
CITAT (Bengalow @ 06-05-2013, 16:28)  "Matuniversitetet", som du kallar det för, är helt och håller en produkt av Örebro universitet, där Carl-Jan är/var anställd som konsult. Jag har ingen personlig erfarenhet av honom, men att se honom ideligen i helt irrelevanta program, såsom "På Spåret", där han närmast ger intryck av en "pajas" är drygt. Jag går hellre ifrån TV'n.
Beträffande "klass", som är det ämne för diskussionen, som du själv skapat: Var anser du själv att du står? Vad innebär klassamhället för dig? Är det något bra eller inte? Finns det kvar, eller är det förlegat? Nja det var faktiskt Carl-Jan som hade ansvaret att bygga upp Måltidens hus och Restauranghögskolan i Grythyttan där han ju drev gästgivaregården.
Bengalow
06-05-2013, 17:34
Jag har aldrig påstått annat, men en del vill framställa det, som om Carl-Jan drev det i egen regi, vilket är fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|