|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Piccante
02-05-2013, 22:23
CITAT (Motti @ 02-05-2013, 22:41)  Skojar du !och det visste man allt om när man bara var 23 år  och det var ta mig sjutton ingen som upplyste en om heller kan jag tala om  Det är väl i så fall sjukassans uppgift att informera om det vad som gäller i ATP´frågan .Det var ju inte presic så att man fick veta det när man startade eget att man måste uppnå en viss summa för att få ATP . Eget ansvar Motti! Det var ingen som upplyste mig när jag pluggade att regeringen skulle ta bort överhoppningsbar tid för att kvalificera sig till a-kassan. Så jag stod utan a-kassa när jag slutade plugga och inte hade någon inkomst alls när jag började söka jobb. Jag förstår inte hur en person som skryter om att hon har varit trogen moderat sedan 1972 kan vara förvånad över att en nyliberal politik straffar dom som inte har resurser att själv "se om sitt hus" och investera i privata försäkringar och pensionsparande när det är kärnan i deras politik???
Ja man kan vrida och vända på allt om man vill !men när jag var 23 år och fick mitt första barn hade jag fokus på annat !som tex mitt barn .Jag tycker det är sjuk kassans skyldighet att upplysa om dyligt !
CITAT (Bengalow @ 02-05-2013, 21:15)  Den som har varit förnuftig nog att sätta åt sidan, skall naturligtvis ha de pengarna tillbaka på sin ålderdom. (Nu pratar jag om medelinkomsttagare!) Hm, ja, de som har satt åt sidan har just pengarna kvar, eller villan, eller vad man nu "sparat" i. Det är också så att de som har störst möjligheter att sätta åt sidan också sedan får mest i pension, och det är det jag är lite skeptisk till. Dessutom är en del (fackligt framförhandlade) försäkringar helt bäng, exempelvis kan det ibland vara så att om man avlider så får ens familj (make/maka) bara familjepension om man själv tjänat drygt 400000 om året. Det är inte så att den som tjänat 250000 får typ hälften i familjepension, den som tjänat så lite får inget alls till familjen om han/hon avlider. Rätta mig gärna om jag har fel, men det tror jag inte just i det här fallet.
*Stintan*
02-05-2013, 22:32
CITAT (Motti @ 02-05-2013, 23:18)  Men all sin da Aqva pensionen är grundad på hur många ATP poäng du skaffat under ditt arbetsliv !jag får det Oranga kuvertet precis som alla andra ! jag får 4000 i månaden den dagen jag går i pension !om jag väljer att ta ut min pension vid 61 år ,väntar jag tills jag blir 67 får jag ungefär 6000 i månaden vilket jag inte tänker sitta och vänta på då jag inte vet om jag lever när jag är så gammal. Glöm ATP-poängen. Du är för ung för att mer än en ytterst liten del ska räknas på det gamla sättet med ATP-poäng. Det oranga kuvertet säger inte allt och du är dum om du tar ut pensionen i förtid när du inte behöver. Tycker du det är bättre att få 4000 /mån resten av ditt liv istället för drygt 7000/mån om du väntar tills du är 65. Ja 65 är pensionsåldern inte 67.
Men förstå då att jag aldrig kommit över 37 tusen om året !det är ju därför jag får så jäkla dålig pension ! jag har varit hemma och tagit hand om mina barn .
Huggorm
02-05-2013, 22:38
CITAT (Motti @ 02-05-2013, 23:34)  Men förstå då att jag aldrig kommit över 37 tusen om året !det är ju därför jag får så jäkla dålig pension ! jag har varit hemma och tagit hand om mina barn . Då får du be barnen bistå med en slant var månad som kompensation
*Stintan*
02-05-2013, 22:45
CITAT (Motti @ 02-05-2013, 23:34)  Men förstå då att jag aldrig kommit över 37 tusen om året !det är ju därför jag får så jäkla dålig pension ! jag har varit hemma och tagit hand om mina barn . Det kan inte ha varit många kunder per år du haft. Just för att du varit hemma och tagit hand om man och barn borde din man skaffat dig en pensionsförsäkring. Vadå dålig pension? Du har ju inte jobbat!
Piccante
02-05-2013, 22:46
CITAT (Motti @ 02-05-2013, 23:34)  Men förstå då att jag aldrig kommit över 37 tusen om året !det är ju därför jag får så jäkla dålig pension ! jag har varit hemma och tagit hand om mina barn . Men Motti det är återigen ett val du valde att göra. Om du hade gjort samma val idag och din kommun har valt att införa det så kan du får vårdnadsbidrag om max 3000kr/ månad och barn. Det är heller inte pensionsgrundande så avstår du frivilligt från att lönearbeta och bidra till välfärden så får du också mindre tillbaka.
Så klart det var ett val jag gjorde !men jag var bara 23 år då vad visste man om livet då ? i dag är jag 60 år lite skillnad både i förstånd och vilka val man "borde"gjort .Men jag ångrar inte en dag över att jag valde att vara hemma hos mina barn all möda var det värt .Jag kan sitta här och skriva en hel bok om mitt liv och mina val och varför jag gjorde dom !troligen skulle ingen orka med att läsa dom långa inläggen här .En sak kan jag tala om att jag var inte född med guldsked i munnen jag har fått slita och träla och kämpa hela mitt liv inget har jag fått gratis .Men jag är tillfreds och har det bra och är lyckilg över hur allt i mitt liv blivit :=)Bara för man röstar Moderat eller röstar borgeligt innebär ju inte att man är född millionär och inte har behövt kämpa för att få det bra !
CITAT (Aqvakul @ 02-05-2013, 22:51)  OT? Så in i helvete och som vanligt lyser modsen med sin frånvaro...
Det där var väl lite spydigt ! men o andra sidan hade jag inte förväntat mig något annat heller .
Vadå spydigt. Du är Off topic så det skriker om det. Tråden handlar om "klass" inte din pension.
OCH det var inte jag som tog upp det heller ! klass är för mig förlegat alla är lika mycket värda .På tal om Off topic så är var enda tråd Off topic här !
*Stintan*
02-05-2013, 23:57
CITAT (Motti @ 03-05-2013, 00:39)  OCH det var inte jag som tog upp det heller ! klass är för mig förlegat alla är lika mycket värda .På tal om Off topic så är var enda tråd Off topic här ! Jaha så det var någon annan som tog upp din pension? Det nämndes pension tidigare men i ett helt annat sammanhang.
Jubbe063
03-05-2013, 06:54
CITAT (Motti @ 02-05-2013, 23:55)  Så klart det var ett val jag gjorde !men jag var bara 23 år då vad visste man om livet då ? i dag är jag 60 år lite skillnad både i förstånd och vilka val man "borde"gjort .Men jag ångrar inte en dag över att jag valde att vara hemma hos mina barn all möda var det värt .Jag kan sitta här och skriva en hel bok om mitt liv och mina val och varför jag gjorde dom !troligen skulle ingen orka med att läsa dom långa inläggen här .En sak kan jag tala om att jag var inte född med guldsked i munnen jag har fått slita och träla och kämpa hela mitt liv inget har jag fått gratis .Men jag är tillfreds och har det bra och är lyckilg över hur allt i mitt liv blivit :=)Bara för man röstar Moderat eller röstar borgeligt innebär ju inte att man är född millionär och inte har behövt kämpa för att få det bra ! Ja, när man är 23 är man odödlig och tänker nog inte så långt på framtiden. Men vilka val inför framtiden har du gjort mellan 23 - 60 för att säkra din pension? Det är ju trots allt 37 år du haft på dig att planera pensinen sen du fyllde 23.
Anki på Öland
03-05-2013, 07:35
CITAT (pejori @ 03-05-2013, 00:09)  Så in i helvete och som vanligt lyser modsen med sin frånvaro...  Har du PM:at till dom då?
Forumvärd
03-05-2013, 07:42
Jag vill be er att återgå till trådens huvudämne.
Heléne, forumvärd
Aqvakul
03-05-2013, 09:09
Visst lever vi i ett klasssamhälle. Skillnaderna när det gäller lön och levnadsstandard har ökat väsentligt sen 70-talet. Speciellt utsatta är de många som går arbetstlösa eller är långtidssjukskrivna.
tomas99
03-05-2013, 10:27
CITAT (Aqvakul @ 03-05-2013, 10:09)  Visst lever vi i ett klasssamhälle. Skillnaderna när det gäller lön och levnadsstandard har ökat väsentligt sen 70-talet. Du måste skoja, levnadstandarn var som högst på 70talet, sedan har vi halkat efter, då kunde en i hushållet försörja hela familjen, och en arbetere kunde äga både sommarstuga och villa och en Volvo.
Aqvakul
03-05-2013, 11:42
CITAT (tomas99 @ 03-05-2013, 11:27)  Du måste skoja, levnadstandarn var som högst på 70talet, sedan har vi halkat efter, då kunde en i hushållet försörja hela familjen, och en arbetere kunde äga både sommarstuga och villa och en Volvo. Generellt har levnadsstandarden stigt, men skillnmaderna har ökat.. (Du blandar nog ihop det med vår position gentemot andra länder...)
*Stintan*
03-05-2013, 11:57
CITAT (tomas99 @ 03-05-2013, 11:27)  Du måste skoja, levnadstandarn var som högst på 70talet, sedan har vi halkat efter, då kunde en i hushållet försörja hela familjen, och en arbetere kunde äga både sommarstuga och villa och en Volvo. Hur gammal är du? Du är ute och cyklar! Det var nog bara den rika överklassen som kunde försörja familjen på en lön på 70-talet, knappast en arbetare. Jag önskar man hade kunnat det för då hade jag kunnat stanna hemma med barnen istället för att lämna dom på dagis när dom var 10 månader gamla och föräldrapenningen tog slut. För att få lån till vårt villabygge behövdes två inkomster! Sommarstuga var inte att tänka på men vi köpte faktiskt en 12 år gammal volvo eftersom det blev för trångt i hundkojan med två vuxna två barn och barnvagn. Man fick hålla i varenda krona trots två inkomster.
tomas99
03-05-2013, 11:58
CITAT (Aqvakul @ 03-05-2013, 12:42)  Generellt har levnadsstandarden stigt, men skillnmaderna har ökat..
(Du blandar nog ihop det med vår position gentemot andra länder...) Nä det gör jag inte. nu när folk skall köpa tex en villa så är amoteringstiden ca 150 år på 70talet så var det ca 30år.
Ugglemormor
03-05-2013, 13:17
Har läst om era inlägg och det är nog så att alla har inte tänkt på de privata pensionsförsäkringarna, men där hade jag turen att maken plockade på mig redan vid -80-talet så många det bara gick, samt till sig självt så jag har inte haft en tanke på den kommande pensionen alls.....
Troligen att jag har sluppit tänka på den biten under mitt liv...... men jag förstår att det är inte så enkelt i nuläge än det var då när maken har alla behövliga kontakter och möjligheter att se om vårat, samt att min egen insats har han inte sopat under mattan, det har varit ömsesidiga diskussioner hela tiden....
Klasser finns och kommer att finnas men kanske i olika plan än innan, det har jag inte någon koll alls på... Jag har gjort mitt och fått beröm för det av dem som detta gäller, så jag tänker inte på detta så ..... Det finns inget att gråta efter ......
Rebecca
03-05-2013, 13:21
Ugglemormor
03-05-2013, 13:23
....
*Stintan*
03-05-2013, 13:27
CITAT (Ugglemormor @ 03-05-2013, 14:17)  Har läst om era inlägg och det är nog så att alla har inte tänkt på de privata pensionsförsäkringarna, men där hade jag turen att maken plockade på mig redan vid -80-talet så många det bara gick, samt till sig självt så jag har inte haft en tanke på den kommande pensionen alls.....
Troligen att jag har sluppit tänka på den biten under mitt liv...... men jag förstår att det är inte så enkelt i nuläge än det var då när maken har alla behövliga kontakter och möjligheter att se om vårat, samt att min egen insats har han inte sopat under mattan, det har varit ömsesidiga diskussioner hela tiden....
Klasser finns och kommer att finnas men kanske i olika plan än innan, det har jag inte någon koll alls på... Jag har gjort mitt och fått beröm för det av dem som detta gäller, så jag tänker inte på detta så ..... Det finns inget att gråta efter ...... Suck  Du missade tydligen forumvärdens inlägg!!
Anki på Öland
03-05-2013, 13:28
CITAT (*Stintan* @ 03-05-2013, 12:57)  ...............Det var nog bara den rika överklassen som kunde försörja familjen på en lön på 70-talet, knappast en arbetare..... Jag var faktiskt hemma under åren -70, -71, -72, -73 men mina barn och en man som jobbade som alldeles färsk bilmekaniker och jag hade ingen föräldrapenning alls eftersom jag inte förvärvsarbetat tillräckligt innan jag fick barn. Så det gick faktiskt! Och inga rika föräldrar att vigga på pengar heller....
Ugglemormor
03-05-2013, 13:39
Suck på dig själv stintan ---  - tråden handlar ju om klasser ...... har inte missat det....
Ingela i Segersberg
03-05-2013, 13:40
Och varför pratar du då om annat?
*Stintan*
03-05-2013, 13:51
CITAT (Anki på Öland @ 03-05-2013, 14:28)  Jag var faktiskt hemma under åren -70, -71, -72, -73 men mina barn och en man som jobbade som alldeles färsk bilmekaniker och jag hade ingen föräldrapenning alls eftersom jag inte förvärvsarbetat tillräckligt innan jag fick barn. Så det gick faktiskt!
Och inga rika föräldrar att vigga på pengar heller.... Tja en del kanske klarade det men vi gjorde det inte men jag är glad att jag kunde vara hemma nästan ett år med vardera barn. I.o.f. några år senare än du.
Ugglemormor
03-05-2013, 13:51
CITAT (Ingela i Segersberg @ 03-05-2013, 14:40)  Och varför pratar du då om annat? Kan du inte läsa? det är ju klasser jag tar upp i mitt inlägg, men kanske passar det inte alla, men sedd från mitt sätt kan jag stå för det ----- har levt som jag gjort och ingen kan göra något åt det...... Här finns inget rätt eller fel - system, endast om olika sätt att se på det hela...... Det ventileras om hur det kan bli när man blir äldre o inser att inte har tänkt mer på det, men alla gör ju det på olika sätt och alla har rätt i det... Det förekom även sparande och div. olika sätt, så inte är jag på OT på något vis.......
*Stintan*
03-05-2013, 13:57
CITAT (Ugglemormor @ 03-05-2013, 14:51)  Kan du inte läsa? det är ju klasser jag tar upp i mitt inlägg, men kanske passar det inte alla, men sedd från mitt sätt kan jag stå för det ----- har levt som jag gjort och ingen kan göra något åt det...... Här finns inget rätt eller fel - system, endast om olika sätt att se på det hela...... Det ventileras om hur det kan bli när man blir äldre o inser att inte har tänkt mer på det, men alla gör ju det på olika sätt och alla har rätt i det... Det förekom även sparande och div. olika sätt, så inte är jag på OT på något vis.......  Vad har DIN pensionsförsäkring och att din rike make ordnat det med klasser att göra?
Skönt i alla fall att klasser inte är så cementerat numera som det en gång var. Nu kan du vara M o arbeta på golvet eller S o leda ett företag, ingen höjer på ögonbrynen åt det. Förr var ju faktiskt Sverige mer segregerat på vissa punkter. Var du handlade, tankade bilen mm. Minns farfar när han satt o räknade konsumkvitto för återbäringen. Handla på Ica var inte att tänka på.
Aqvakul
03-05-2013, 14:04
CITAT (gnon49 @ 03-05-2013, 15:01)  Skönt i alla fall att klasser inte är så cementerat numera som det en gång var. Nu kan du vara M o arbeta på golvet eller S o leda ett företag, ingen höjer på ögonbrynen åt det. Förr var ju faktiskt Sverige mer segregerat på vissa punkter. Var du handlade, tankade bilen mm. Minns farfar när han satt o räknade konsumkvitto för återbäringen. Handla på Ica var inte att tänka på. Mina föräldrar var moderater, men handlade alltid på Konsum.
CITAT (tomas99 @ 03-05-2013, 12:58)  Nä det gör jag inte. nu när folk skall köpa tex en villa så är amoteringstiden ca 150 år på 70talet så var det ca 30år. Grejen är väl främst att boendet var mycket billigare på 70-talet än idag, generellt sett, och om man idag har det knapert så är det svårare att spara in på boendekostnaden än det på 70-talet var att spara in på matkostnaden. Mina föräldrar köpte ett i praktiken nytt hus på 1 inkomst, det har jag inga som helst möjligheter att göra idag. Likaså köpte min farfar ett hus på 1 inkomst, och min farfarsfar ett hus på 1 inkomst. Boende är idag orimligt dyrt, delvis pga bostadsbrist som driver upp priserna, och delvis pga att byggbranschen inte alls förmått/viljat effektivisera som andra branscher. (Och sedan har saker som avlopp etc blivit dyrare, medan exempelvis vitvaror/brunvaror är mycket billigare än för 30-40 år sedan). Tyvärr finns inget politiskt tryck för att minska boendekostnaderna. Ett ras i fastighetspriserna skulle leda till att många förlorar mycket pengar (på pappret iaf), bankerna skulle riskera att tappa mycket på lånen, konsumtionen skulle minska, och de som redan har villa/bostadsrätt vill såklart hellre att priserna går upp - så ve den politiker som säger sig vilja pressa ner priserna radikalt genom nya program för byggnation etc. Möjligheterna för en arbetare att skaffa ett normalt hus i Stockholm, Göteborg eller Malmö idag är mindre än på många år, där kan man definitivt snacka om att boende och klass allt mer hör ihop. När jag var liten bodde faktiskt bilmontörer och läkare bredvid varandra i samma nybyggda villaområde, det är (min känsla) mycket ovanligare idag.
*Stintan*
03-05-2013, 15:22
CITAT (gnon49 @ 03-05-2013, 15:01)  Skönt i alla fall att klasser inte är så cementerat numera som det en gång var. Nu kan du vara M o arbeta på golvet eller S o leda ett företag, ingen höjer på ögonbrynen åt det. Förr var ju faktiskt Sverige mer segregerat på vissa punkter. Var du handlade, tankade bilen mm. Minns farfar när han satt o räknade konsumkvitto för återbäringen. Handla på Ica var inte att tänka på. Det där beror nog på var man bor. På vissa håll finns det fortfarande väldigt mycket klasstänk. Hehehe konsumkvitton är inte så himla längesen jag räknade. Minns inte riktigt när dom började med kortregistrering.av återbäringen.
Huggorm
03-05-2013, 15:49
CITAT (Pirum @ 03-05-2013, 15:47)  Grejen är väl främst att boendet var mycket billigare på 70-talet än idag, generellt sett, och om man idag har det knapert så är det svårare att spara in på boendekostnaden än det på 70-talet var att spara in på matkostnaden. Mina föräldrar köpte ett i praktiken nytt hus på 1 inkomst, det har jag inga som helst möjligheter att göra idag. Likaså köpte min farfar ett hus på 1 inkomst, och min farfarsfar ett hus på 1 inkomst. Boende är idag orimligt dyrt, delvis pga bostadsbrist som driver upp priserna, och delvis pga att byggbranschen inte alls förmått/viljat effektivisera som andra branscher. (Och sedan har saker som avlopp etc blivit dyrare, medan exempelvis vitvaror/brunvaror är mycket billigare än för 30-40 år sedan). Tyvärr finns inget politiskt tryck för att minska boendekostnaderna. Ett ras i fastighetspriserna skulle leda till att många förlorar mycket pengar (på pappret iaf), bankerna skulle riskera att tappa mycket på lånen, konsumtionen skulle minska, och de som redan har villa/bostadsrätt vill såklart hellre att priserna går upp - så ve den politiker som säger sig vilja pressa ner priserna radikalt genom nya program för byggnation etc.
Möjligheterna för en arbetare att skaffa ett normalt hus i Stockholm, Göteborg eller Malmö idag är mindre än på många år, där kan man definitivt snacka om att boende och klass allt mer hör ihop. När jag var liten bodde faktiskt bilmontörer och läkare bredvid varandra i samma nybyggda villaområde, det är (min känsla) mycket ovanligare idag. De där husen som dina förfäder köpte nya, vilken standard var det på dem, och hur stora var de? Jag misstänker att folk skulle ha råd med hus idag också, om de inte tvunget skulle ha kök för 100.000kr var åttonde år och badrum för ungefär det samma. Och nog var väll husen mycket mindre förr? Över huvud taget bodde man mycket mera spartanskt. Och det är ju inte bara folk som vill ha mer och mer, byggreglerna tvingar också på folk extravaganser för dyra pengar. Inte minst handikappanpassningarna som alla tvingas göra när de bygger, utifall de någon gång i framtiden skulle bli handikappade. Därtill skall man betala många tiotusentals kronor i bygglov, byggfelsförsäkringar, inhyrda kontrollansvariga osv. Inte konstigt om det blivit en klassfråga om man har råd med hus.
Ugglemormor
03-05-2013, 16:32
CITAT (*Stintan* @ 03-05-2013, 14:57)  Vad har DIN pensionsförsäkring och att din rike make ordnat det med klasser att göra? Det gäller ju om klasser, vet ja! Men hur ustår de då? Det regnar inget manna fr. himlen utan arbete ...... (har 4 pensionsförsäkringar, inte en) När man rest vid hans affärsresor, märks det väl vem som är vem...... i dessa sammanhang. Har fått träffa personer som många inte får och osv....... hur långt som helst.... Vissa yrken och positionen i samhället ser man ju hur tydligt som helst vem är vem.... Varför ordnas det då en speciell dag endast för vissa och den öppnas den utställningen till allmänheten dagen efter den specialvisningen vad det nu må vara .....en bilsalong, båtsalong och div. exlkusiva middagar då man stängt restaurangen för allmänheten? Tro ni då att det inte skulle gälla olika klasser i samhället? Det ni kan ana att få sådana inbjudan gäller inte alla. Samma gäller även nere i Nice, och under våra vistelser i USA, england och nere i kontinenten hade man fått inbjudan enbart i ett specialfall. Vet nog att nån kan gm kontakter åka dit på en räkmacka, men det är sällskynt. Det finns ett behov för att få vara ifred med likasinnade, det är min teori om detta.....OCH DETTA HANDLAR OM KLASSER i våran värld. Trots allt håller jag fast vid alla människors lika värde och klasfenomen en kvarleva fr. gamla tider......
ninnisky
03-05-2013, 16:37
allt det där har vi hört massor av gånger förut och det handlar fortfarande inte om klass utan om DIN KLASS
Ugglemormor
03-05-2013, 16:52
CITAT (ninnisky @ 03-05-2013, 17:37)  allt det där har vi hört massor av gånger förut och det handlar fortfarande inte om klass utan om DIN KLASS  Nähärru, inte då MIN KLASS, utan gav beskrivningen hur de finns i vår nutid, så håll isär mig och andra. Lärde mig på kursen att den som hoppar på en eller klassar ner sin medmänniska har stora beskymmer med sig själv, så det ska man inte ta emot el. bli ledsen för när man är oskylldig till den andres känslor och dens vardagsbild, och det stämmer ........ när man ser efter........... Om någon retar sig på mig, är felet inte hos mig utan hos den som reagerar av någon orsak som jag inte har en aning om, så det ä bare o låta det gå ut med vinden ........den brukar slå tillbaka till den som sände elakt info.........
ninnisky
03-05-2013, 17:31
Vanligt bondförnuft!
CITAT (Huggorm @ 03-05-2013, 16:49)  De där husen som dina förfäder köpte nya, vilken standard var det på dem, och hur stora var de? Jag misstänker att folk skulle ha råd med hus idag också, om de inte tvunget skulle ha kök för 100.000kr var åttonde år och badrum för ungefär det samma. Och nog var väll husen mycket mindre förr? Över huvud taget bodde man mycket mera spartanskt. Och det är ju inte bara folk som vill ha mer och mer, byggreglerna tvingar också på folk extravaganser för dyra pengar. Inte minst handikappanpassningarna som alla tvingas göra när de bygger, utifall de någon gång i framtiden skulle bli handikappade. Därtill skall man betala många tiotusentals kronor i bygglov, byggfelsförsäkringar, inhyrda kontrollansvariga osv. Inte konstigt om det blivit en klassfråga om man har råd med hus. Du har rätt i allt du skriver, och speciellt min farfarsfars hus var ju mindre än typ alla hus idag, tänk tvåvåningstorp. Men radikalt bättre än den lägenhet jag själv bor i, av ekonomiska orsaker - jag har inte råd med hus just nu helt enkelt. Det är också lätt att glömma när man ser på trevliga 1920-talshus att de allra flesta husen från 1920-talet nog är rivna nu, och de som är kvar är de bästa. I storstadsområdena, där jag tyvärr bor just nu, är dock själva huspriset inte största kostnaden om man ska köpa villa, här betalar man för "läget" - och det finns inga billiga lägen för nybyggnation.
Klass handlar inte om hur stort hus du har eller hur mycket pengar du har ! klass handlar om sociala färdigheter och förmågan att umgås med alla över gränserna .Nu för tiden verkar det som MedelSvensson gärna vill överglänsa varandra i prylar i bilar byte av gardiner måla tapetsera bilar osv vem som har värsta trädgården osv ! Stackars människor som inte har tid att ens leva
Piccante
04-05-2013, 08:20
CITAT (Motti @ 04-05-2013, 01:22)  Klass handlar inte om hur stort hus du har eller hur mycket pengar du har ! klass handlar om sociala färdigheter och förmågan att umgås med alla över gränserna .Nu för tiden verkar det som MedelSvensson gärna vill överglänsa varandra i prylar i bilar byte av gardiner måla tapetsera bilar osv vem som har värsta trädgården osv ! Stackars människor som inte har tid att ens leva  Jag tror att tråden hela tiden har handlat om socialklasser, inte att "ha klass" och kunna föra sig land folk.
Ugglemormor
04-05-2013, 09:40
CITAT (Motti @ 04-05-2013, 01:22)  Klass handlar inte om hur stort hus du har eller hur mycket pengar du har ! klass handlar om sociala färdigheter och förmågan att umgås med alla över gränserna .Nu för tiden verkar det som MedelSvensson gärna vill överglänsa varandra i prylar i bilar byte av gardiner måla tapetsera bilar osv vem som har värsta trädgården osv ! Stackars människor som inte har tid att ens leva  Hej Motti, Jag håller med dig för att ha massa statusprylar gör en inte en klass bättre, tvärtom, rena dumheten om det är belånad ändå upp till korstenen. Jag bryr mig inte om det alls, men livet har fört mig med till det jag nämnde innan och vad kan jag säga mer om det än att det görs skillnader med folk o folk, beroende i vilken ställning de är. Man blir inte lyckligare alls att vara i blickfång för fotografer och sen se de bilder i våra tidningar..... för mig betyder det inte mer än att det har jag frivilligt ställt upp på när frågan har uppkommit och om jag har tid eller velat, men ställt upp för min make, det är en annan femma. Under hela resan, sen vi träffades har han gjort bra affärer och vi har fått även under den tiden att komma till ställen och tillställningar och har alltid fått en bil för att underlätta vardagen hemma då han var borta på sina resor..... det ser jag inte som någon klass alls, endast en nödvändighet i vår vardag. Med en familj där maken ryckte in och hjälpte till, så bodde de i ett slott och vi tog deras RR till när vi gjorde besök hos deras vänner i deras slott och där fick man snällt vänta när husan bad oss sitta ner och att grevinnan skulle komma alldeles strax ----- för min del var det en klassskillnad när jag inte har växt upp i den miljön, men vaddå??? man träffade jättegoa och väldigt originella och intressanta personer och ingen tittade efter om man fanns med i adelskalendern........man blev bemött lika väl som var som helst jag var... Jag gillar inte den nya tidens tendens att belåna sig till tänderna och sen inte kunna ro skutan i land! Det är rena dumheter och brist på bättre förståelse, men var och en får ha sitt, även att det inte passar sig i ett blomsterforum bland tistlarna......... Motti, jag vet vad du vill säga och en del förstår jag också även att vi inte har träffats irl......
*Stintan*
04-05-2013, 09:51
Jösses vad mycket OT-svammel.
Ugglemormor
04-05-2013, 09:58
CITAT (*Stintan* @ 04-05-2013, 10:51)  Jösses vad mycket OT-svammel. Det kallas för olika klasskilnader, inget annat.......  men jag vet att du inte unnar mig något gott alls, så jag bryr mig inte ....... Du har inte levt nära mig eller varit delaktig i min familj, så det gör att du vet inget om detta. Jag har mitt sätt att skriva och tänker inte låta andra styra mig längre, för då blir inget rätt...... Jag ser er alla som forumsvänner och därmed basta, ingen skillnad från den ena eller den andra....helt klasslöst, precis som jag tänker om andra .......
*Stintan*
04-05-2013, 10:23
CITAT (Ugglemormor @ 04-05-2013, 10:58)  Det kallas för olika klasskilnader, inget annat.......  men jag vet att du inte unnar mig något gott alls, så jag bryr mig inte ....... Du har inte levt nära mig eller varit delaktig i min familj, så det gör att du vet inget om detta. Jag har mitt sätt att skriva och tänker inte låta andra styra mig längre, för då blir inget rätt...... Jag ser er alla som forumsvänner och därmed basta, ingen skillnad från den ena eller den andra....helt klasslöst, precis som jag tänker om andra .......  Jag missunnar inte någon något men varför måste du älta och älta samma saker om dig och din familj i varenda diskussionstråd? Det förstör ju diskussionerna för dem som vill diskutera sakfrågorna.
Ingela i Segersberg
04-05-2013, 10:34
CITAT (Ugglemormor @ 04-05-2013, 10:40)  Hej Motti, Jag håller med dig för att ha massa statusprylar gör en inte en klass bättre, tvärtom, rena dumheten om det är belånad ändå upp till korstenen. Jag bryr mig inte om det alls, men livet har fört mig med till det jag nämnde innan och vad kan jag säga mer om det än att det görs skillnader med folk o folk, beroende i vilken ställning de är. Man blir inte lyckligare alls att vara i blickfång för fotografer och sen se de bilder i våra tidningar..... för mig betyder det inte mer än att det har jag frivilligt ställt upp på när frågan har uppkommit och om jag har tid eller velat, men ställt upp för min make, det är en annan femma. Under hela resan, sen vi träffades har han gjort bra affärer och vi har fått även under den tiden att komma till ställen och tillställningar och har alltid fått en bil för att underlätta vardagen hemma då han var borta på sina resor..... det ser jag inte som någon klass alls, endast en nödvändighet i vår vardag. Med en familj där maken ryckte in och hjälpte till, så bodde de i ett slott och vi tog deras RR till när vi gjorde besök hos deras vänner i deras slott och där fick man snällt vänta när husan bad oss sitta ner och att grevinnan skulle komma alldeles strax ----- för min del var det en klassskillnad när jag inte har växt upp i den miljön, men vaddå??? man träffade jättegoa och väldigt originella och intressanta personer och ingen tittade efter om man fanns med i adelskalendern........man blev bemött lika väl som var som helst jag var... Jag gillar inte den nya tidens tendens att belåna sig till tänderna och sen inte kunna ro skutan i land! Det är rena dumheter och brist på bättre förståelse, men var och en får ha sitt, även att det inte passar sig i ett blomsterforum bland tistlarna......... Motti, jag vet vad du vill säga och en del förstår jag också även att vi inte har träffats irl......  Jag säger som Stintan. Jösses vad mycket OT-svammel!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|