Full version: Det här med klass
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
gnon49
Vett och etikett, eller hur man uppför sig, tror jag är viktigare än man först tror. Hur andra ser på mig har ju mycket med uppförandet att göra. Framförallt första intrycket vid t.ex jobbintervju. Hur du är klädd, hur du uppför dig, avgör om du får jobbet eller inte många gånger. Vett o etikett har ju mycket med traditioner att göra också. Nobelfesten genomsyras ju av att man beter sig rätt under prisutdelningen o följande middag. Sedan förändras ju vett o etikett över tid tack o lov.
Cacki
CITAT (gnon49 @ 09-05-2013, 13:31) *
Vett och etikett, eller hur man uppför sig, tror jag är viktigare än man först tror. Hur andra ser på mig har ju mycket med uppförandet att göra. Framförallt första intrycket vid t.ex jobbintervju. Hur du är klädd, hur du uppför dig, avgör om du får jobbet eller inte många gånger. Vett o etikett har ju mycket med traditioner att göra också. Nobelfesten genomsyras ju av att man beter sig rätt under prisutdelningen o följande middag. Sedan förändras ju vett o etikett över tid tack o lov.

Bara för att jag kritiserat innehållet i "Vett och Etikett-handboken" menar jag naturligtvis inte att man behöver uppföra sej som en råbuse. Jag tror dock att i de alla flesta sammanhang "av vikt" räcker det gott med att ha med sej en sund och "alldeles normal" uppfostran i ryggen.
Tramsiga nobelfestregler kan dom roa sej med som finner något nöje i att få frottera sej med kungligheter och annat "finfolk"....
Gita
CITAT (Cacki @ 09-05-2013, 11:56) *
Fast i det här fallet är det nog inte OT som är det allvarligaste regelbrottet. Det som spårat ur och egentligen befogar modereringen är att vi inte lyckas skilja på sak och person. Den här gången är det faktiskt du som står för påhoppet och ifågasätter mej som person genom att insinuera att jag skulle se på mej själv på ett visst sätt, märker du inte det själv?

Fast jag insinuerade inte utan pga av ditt ordval ""övre medelklass-wannabes och överklassstroppar". frågade jag om du ......osv.
Gita

CITAT (Cacki @ 09-05-2013, 14:04) *
Tramsiga nobelfestregler kan dom roa sej med som finner något nöje i att få frottera sej med kungligheter och annat "finfolk"....

Du skulle med andra ord tacka nej om du skulle bli inbjuden till nobelmiddagen? Det skulle inte jag.
Gita
Cacki
CITAT (Gita @ 09-05-2013, 14:26) *
Fast jag insinuerade inte utan pga av ditt ordval ""övre medelklass-wannabes och överklassstroppar". frågade jag om du ......osv.
Gita

Du kanske har lite svårt att hålla isär beteenden och i det här fallet ekonomisk livssituation.
Stroppighet ser jag som ett osunt beteende och wannabe-ideal som man försöker efterapa finner jag enbart löjeväckande.
Att det dessutom skulle avgöra om någon skulle räknas som förmer än andra på något sätt anser jag vara fullständigt absurt. Därmed inte sagt alltså att jag ser ner på alla av medel- och överklass. Det är bara de som beter sej illa och tycker att dom märkvärdigare än andra som får "tumme ner" av mej.

(Förstår faktiskt inte heller att du alls behöver fråga eftersom svaret redan fanns i mina tidigare inlägg.)
Cacki
CITAT (Gita @ 09-05-2013, 14:28) *
Gita
Du skulle med andra ord tacka nej om du skulle bli inbjuden till nobelmiddagen? Det skulle inte jag.
Gita

Absolut! På våra egna fester i min umgängeskrets har vi myyyycket roligare. Ibland så roligt t.o.m. att man helst skulle vilja se att vi fick i oss maten så fort som möjligt. Det du! tummenupp.gif
Gita
CITAT (Cacki @ 09-05-2013, 14:49) *
Absolut! På våra egna fester i min umgängeskrets har vi myyyycket roligare. Ibland så roligt t.o.m. att man helst skulle vilja se att vi fick i oss maten så fort som möjligt. Det du! tummenupp.gif

Så det ena skulle utesluta det andra menar du? Menar du att festerna i den egna umgängeskretsen skulle bli mindre roliga pga att man fick möjlighet att delta i en nobelmiddag ?Varför i all världen skulle det bli så?
Så klart är l en nobelmiddag inget jag lägger energi på eller sträävar efter, men skulle jag mot all förmodan bli inbjuden skulle jag självfallet inte tacka nej fastän jag också har väldigt roligt på festerna i egna umgängeskretsen.
Gita
F.ö är ju nobelpriserna något man som svensk kan vara stolt över, det är nog det finaste och mest prestigefyllda pris man kan få som författare eller forskare inom naturvetenskap och medicin.
Cacki
CITAT (Gita @ 09-05-2013, 15:09) *
Så det ena skulle utesluta det andra menar du? Menar du att festerna i den egna umgängeskretsen skulle bli mindre roliga pga att man fick möjlighet att delta i en nobelmiddag ?Varför i all världen skulle det bli så?
Så klart är l en nobelmiddag inget jag lägger energi på eller sträävar efter, men skulle jag mot all förmodan bli inbjuden skulle jag självfallet inte tacka nej fastän jag också har väldigt roligt på festerna i egna umgängeskretsen.
Gita
F.ö är ju nobelpriserna något man som svensk kan vara stolt över, det är nog det finaste och mest prestigefyllda pris man kan få som författare eller forskare inom naturvetenskap och medicin.

Nej men sluta nu att försöka belägga mej med en massa åsikter som jag aldrig haft. För mej som får mitt behov av att gå på fester mättat precis som det är, så handlar det om en ren prioriteringsfråga förstår du. Jag vill ju göra annat kul än att bara festa också!
Gita
CITAT (Cacki @ 09-05-2013, 15:42) *
Nej men sluta nu att försöka belägga mej med en massa åsikter som jag aldrig haft. För mej som får mitt behov av att gå på fester mättat precis som det är, så handlar det om en ren prioriteringsfråga förstår du. Jag vill ju göra annat kul än att bara festa också!

Jag lägger ner, du är ju bara för mycket!
Tror att lite mera fest skulle göra susen för dig
Gita
Cacki
CITAT (Gita @ 09-05-2013, 15:55) *
Gita

Ser man på! Vi har något gemensamt i alla fall och det är vår syn på varann. kompiskram.gif
*Stintan*
giggle.gif
Cacki
CITAT (Gita @ 09-05-2013, 15:55) *
Tror att lite mera fest skulle göra susen för digGita

Nej jag tror inte det. Risken att börja överdosera survin stiger i takt med frekvensen på festandet och det kan ju färga av sej på humöret, vet du väl! Hur ofta går du själv på fest förresten?? naughty.gif
gnon49
CITAT (Cacki @ 09-05-2013, 14:04) *
Bara för att jag kritiserat innehållet i "Vett och Etikett-handboken" menar jag naturligtvis inte att man behöver uppföra sej som en råbuse. Jag tror dock att i de alla flesta sammanhang "av vikt" räcker det gott med att ha med sej en sund och "alldeles normal" uppfostran i ryggen.

En helt normal bra uppfostran räcker långt i livet, även på en Nobelfest även om man där kanske har några extra regler att tänka på. Ett minne för livet för dom som får en inbjudan till evenemanget. Finns det någon kvinna som inte vill klä upp sig o få gå på nobelbalen? Bara undrar.
Cacki
CITAT (gnon49 @ 09-05-2013, 16:19) *
En helt normal bra uppfostran räcker långt i livet, även på en Nobelfest även om man där kanske har några extra regler att tänka på. Ett minne för livet för dom som får en inbjudan till evenemanget. Finns det någon kvinna som inte vill klä upp sig o få gå på nobelbalen? Bara undrar.

Jodå, jag vet åtminstone en....om påståendet nu verkligen stämmer om att jag är av kvinnokön alltså...
Bengalow
Nu diskriminerar du, gnon. Jag som man hade tveklöst tackat nej till en inbjudan....!
*Stintan*
Jodå här finns en till!
Gita
CITAT (Cacki @ 09-05-2013, 16:01) *
Ser man på! Vi har något gemensamt i alla fall och det är vår syn på varann. kompiskram.gif

yes Box!
Gita
Cacki
CITAT (Gita @ 09-05-2013, 16:49) *
yes Box!
Gita

Bag-in-box??
Gita
Ni som säger att ni skulle tacka nej om ni blev inbjudna till nobelfesten/middagen, menar ni allvar?
Varför i så fall? Skulle det inte vara en häftig erfarenhet och ett minne för livet att vara med?
Gita

CITAT (Cacki @ 09-05-2013, 16:51) *
Bag-in-box??

Föredrar från flaska, gärna med bubbel i!
Gita
Anki på Öland
.........Finns det någon kvinna som inte vill klä upp sig o få gå på nobelbalen?..........

En till här!
Cacki
CITAT (Gita @ 09-05-2013, 17:06) *
Ni som säger att ni skulle tacka nej om ni blev inbjudna till nobelfesten/middagen, menar ni allvar?
Varför i så fall? Skulle det inte vara en häftig erfarenhet och ett minne för livet att vara med?
Gita
Föredrar från flaska, gärna med bubbel i!
Gita

Att jag menar allvar vet du ju redan så den frågan kan vi hoppa över. Men jag undrar lite vad man kan dra för nyttig lärdom av den där häftiga erfarenheten du nämner, mer än träsmaken man nog lär få i baken vid en så lång sittning och inte vet jag om jag tycker att ett sådant "minne för livet" är så mycket att eftersträva precis....
Cacki
Föredrar från flaska, gärna med bubbel i!Gita

Ja, det är ju inte så pjåkigt, men man får passa sej lite så att man inte blir uppblåst bara. Hemska tanke om man dessutom skulle råka få pyspunka mitt bland folk och bli sedd som fisförnäm efter det...
*Stintan*
Gita
.......

Vad är det häftiga i nobelspektaklet? Den typen av minnen för livet har jag inget som helst behov av.
Gita
CITAT (Cacki @ 09-05-2013, 18:02) *
Ja, det är ju inte så pjåkigt, men man får passa sej lite så att man inte blir uppblåst bara. Hemska tanke om man dessutom skulle råka få pyspunka mitt bland folk och bli sedd som fisförnäm efter det...

Alldeles rätt, lagom är bäst även när det gäller bubbel. Annars kan det ju bli precis så pinsamt som du beskriver det.
Gita
Gita
CITAT (*Stintan* @ 09-05-2013, 18:12) *
Vad är det häftiga i nobelspektaklet? Den typen av minnen för livet har jag inget som helst behov av.

Vad som är häftigt? Vackra klänningar, vacker dukning, vackra blomsteruppsatser och god mat. Dessutom en massa spännande människor av alla sorter.
Så klart att ingen väl egentligen har behov av "den typen av minnen" och det är väl tur eftersom det inte är särskilt många förunnat men det är väl inget skäl att tacka nej om man fick erbjudandet att vara med.
Jag kan inte se något som helst skäl att tacka nej förutom en slags konstig omvänd snobbism.

En fråga till är det nobelpriset som sådant ni inte gillar eller är det bara festligheterna runt om?
Gita
Bengalow
Jag hade nog inte blivit placerad vid "kungabordet", och då kan det lika gärna få vara. Jag skulle gärna ha tagit med en "hundpåse" hem...
*Stintan*
CITAT (Gita @ 09-05-2013, 18:27) *
Vad som är häftigt? Vackra klänningar, vacker dukning, vackra blomsteruppsatser och god mat. Dessutom en massa spännande människor av alla sorter.
Så klart att ingen väl egentligen har behov av "den typen av minnen" och det är väl tur eftersom det inte är särskilt många förunnat men det är väl inget skäl att tacka nej om man fick erbjudandet att vara med.
Jag kan inte se något som helst skäl att tacka nej förutom en slags konstig omvänd snobbism.

En fråga till är det nobelpriset som sådant ni inte gillar eller är det bara festligheterna runt om?
Gita

Allt det där kan du ju se på TV, bättre kanske t.o.m. Vilket utbyte har man av eventuella spännande människor på en sån fest och god mat kan väl äta hemma likaväl.

Att du kallar det omvänd snobbism att tacka nej betyder ju bara att tacka ja är en slags konstig snobbism. Det säger mer om dig än om oss som inte skulle gå på nobelfesten. Det är tur att man inte måste vara road av samma saker!
Piccante

Kan inte svara för kvinnorna men jag hade gärna gått som gäst. Bara jag slipper sitta mellan kungligheter och regeringsmedlemmarna för jag vill ha någon intelligent och trevlig människa att konversera med under den långa sittningen.
pejori

Jag är kvinna (var det sist jag kollade)
Skulle tacka nej.
Huggorm
CITAT (Piccante @ 09-05-2013, 19:47) *
Kan inte svara för kvinnorna men jag hade gärna gått som gäst. Bara jag slipper sitta mellan kungligheter och regeringsmedlemmarna för jag vill ha någon intelligent och trevlig människa att konversera med under den långa sittningen.

no.gif Vilken fördomsfullhet
Bengalow
Precis! Tänk om du hamnat vid sidan av Huggorm - regeringsrepresentant...
Gita
CITAT (pejori @ 09-05-2013, 19:51) *
Jag är kvinna (var det sist jag kollade)
Skulle tacka nej.

Varför skulle du tacka nej?
Gita
Piccante
CITAT (Bengalow @ 09-05-2013, 20:02) *
Precis! Tänk om du hamnat vid sidan av Huggorm - regeringsrepresentant...

Med Huggorm kan jag åtminstone diskutera träd och hur det är att vara stugägare. Vad skulle jag kunna diskutera med utbildningsministern? Han som bara är en gaphals och själv saknar utbildning.
Jubbe063

Har varit där 1998 som studentrepresentant från studentkåren. Var väl kul att uppleva det en gång. Men gör det inte igen så vida jag inte får vara en mer betydelsefull gäst. Som "vanlig" människa får man inte ut så mycket. Serveras sist, får sämsta sittplatserna och man har inte en chans att få se några "högdjur" eller pristagare.
gnon49
Kanske är just Nobel mer känd o uppskattad utomlands än här i Sverige. Alla vet ju att nobelpriset är bland det finaste man kan få här i värden. Det fordrar sin man eller kvinna och åratal av slitsamt arbete/forskning. Medicinpriset sätter nog jag främst. Sedan skall ju nobelfestligheterna omgärdas av prakt o kunglig glans. Att få sitta bredvid Viktoria o småprata skulle inte göra ont. Eller någon av pristagarna förstås.
Cacki
CITAT (gnon49 @ 09-05-2013, 21:15) *
Kanske är just Nobel mer känd o uppskattad utomlands än här i Sverige. Alla vet ju att nobelpriset är bland det finaste man kan få här i värden. Det fordrar sin man eller kvinna och åratal av slitsamt arbete/forskning. Medicinpriset sätter nog jag främst. Sedan skall ju nobelfestligheterna omgärdas av prakt o kunglig glans. Att få sitta bredvid Viktoria o småprata skulle inte göra ont. Eller någon av pristagarna förstås.

Fast jag förstår ändå inte hur en nobelfest skulle kunna göra en till en finare och bättre människa...??
Nobelpriset i sej tycker jag är hedervärt men vi talar väl inte om att själv få det eller?
Tror du inte att du skulle ha mer utbyte av den där pratstunden med Viktoria under lite ledigare former? Tror du inte att vett och etikettsreglerna på dylika tullställningar kan begränsa både vilka samtalsämnen som anses lämpliga och hur öppenhjärtlig och djuplodande det passar sej att vara? Kallprat i all ära men det blir ju trots allt ganska ytligt.
pejori
CITAT (Gita @ 09-05-2013, 20:35) *
Varför skulle du tacka nej?
Gita

Det är inte värt besväret, helt enkelt.

Jag lär inte hamna bland gräddan direkt och vet vad tidigare deltagare berättat, att det är rätt dålig mat (kall) .

Med så många gäster, är servicen urursel och sittningen blir alldeles för lång, då det är många som ska serveras.
Till det kommer sedan kostnaden för festkläder som antingen får hyras, eller köpas för att troligen bara användas vid detta tillfälle.
Sitter därför hemma och tittar på klänningar och smycken på TV istället

CITAT (Jubbe063 @ 09-05-2013, 21:04) *
Har varit där 1998 som studentrepresentant från studentkåren. Var väl kul att uppleva det en gång. Men gör det inte igen så vida jag inte får vara en mer betydelsefull gäst. Som "vanlig" människa får man inte ut så mycket. Serveras sist, får sämsta sittplatserna och man har inte en chans att få se några "högdjur" eller pristagare.

Så har jag också hört att det är för den som inte tillhör pristagarnas gäster eller regering/kungahuset.
kerstin z5-6
Kall mat och träsmak.. men dansen efteråt var lite kul smile.gif
pejori
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-05-2013, 21:54) *
Kall mat och träsmak.. men dansen efteråt var lite kul smile.gif

Det skulle väl vara för dansen då. tummenupp.gif
Cacki
Egentligen är det lite märkligt att man alls ska behöva lämna en förklaring på varför man skulle tacka nej. Skulle det vara konstigare än att välja att avstå frå att gå på kobingo t.ex. ??
pejori
CITAT (Cacki @ 09-05-2013, 21:57) *
Egentligen är det lite märkligt att man alls ska behöva lämna en förklaring på varför man skulle tacka nej. Skulle det vara konstigare än att välja att avstå frå att gå på kobingo t.ex. ??

Det är nog inte att man behöver lämna en förklaring.
Snarare en allmän undran,varför man skulle tacka nej till en Nobelfest.
Cacki
CITAT (pejori @ 09-05-2013, 22:00) *

Ja, fast tråden handlar ju samtidigt om klasskillnader och vikten av "att kunna föra sej i alla upptänkliga sammanhang" och då blir ju det hela lite konstigt....

Tapio
CITAT (Cacki @ 09-05-2013, 08:37) *
Förresten....
Jag har själv ett gammalt häfte någonstans i gömmorna som heter "Vett och Etikett" och som är skrivet på fullaste allvar. Fullständigt galen och har gett mej många goda skratt!! a0a.gif
Det tragikomiska är bara att det är samma patetiska regelverk som de övervintrade, uppblåsta "överklass"-stropparna desperat klänger sej fast vid än idag....och som "övre medelklassen" fortfarande "leker med" på sina wannabekalas.
"...självsäkert kunna föra sej i alla upptänkliga sammanhang..." ......FNISS!!! giggle.gif slap.gif

Halaj!

Fast... det är ju inte så att det cirkuleras pamfletter med uppföringsregler bland det fina folket, så att de skall veta att föra sig, tvärtom.

Såhär: historiskt har klasserna varit väldigt cementerade. Men så: industrialismen på 1850-talet. Helt plötsligt började uppkomlingar som gjort sig en hacka ta plats i de fina salongerna, tidigare förbehållna högdjuren. Gamla pengar blandades upp med nya pengar.
Uppkomlingarna märkte snabbt att de gjorde bort sig eftersom de inte kunde koderna. Jobbigt värre. Samtidigt såg en och annan ”klassförrädare” med gamla pengar (fast slut på dem) en chans att tjäna en peng, genom att skriva en manual, för att hjälpa uppkomlingarna.
Och sådär är det än idag. Magdalena Ribbing är väl ett exempel på de gamla klassförrädarna.

Själv tycker jag att det är ganska dödfött. Visst, du kan alltid klä dig fint. Och lära dig att föra dig rätt. Men jargongen. Den kan du aldrig läsa dig till. Den kommer nästintill med modersmjölken och är svår att ändra.
Det finns en jargong i Danderyd och på Lidingö, och i Örgryte och Särö. Trots olika kuster pratar de ”samma språk”
Likadant som de från Rinkeby och Tensta, och Bergsjön och Länsmansgården.

//T
kerstin z5-6
Kobingo är nog roligare smile.gif
Cacki
CITAT (Tapio @ 09-05-2013, 22:11) *
Halaj!

Fast... det är ju inte så att det cirkuleras pamfletter med uppföringsregler bland det fina folket, så att de skall veta att föra sig, tvärtom.

Såhär: historiskt har klasserna varit väldigt cementerade. Men så: industrialismen på 1850-talet. Helt plötsligt började uppkomlingar som gjort sig en hacka ta plats i de fina salongerna, tidigare förbehållna högdjuren. Gamla pengar blandades upp med nya pengar.
Uppkomlingarna märkte snabbt att de gjorde bort sig eftersom de inte kunde koderna. Jobbigt värre. Samtidigt såg en och annan ”klassförrädare” med gamla pengar (fast slut på dem) en chans att tjäna en peng, genom att skriva en manual, för att hjälpa uppkomlingarna.
Och sådär är det än idag. Magdalena Ribbing är väl ett exempel på de gamla klassförrädarna.

Själv tycker jag att det är ganska dödfött. Visst, du kan alltid klä dig fint. Och lära dig att föra dig rätt. Men jargongen. Den kan du aldrig läsa dig till. Den kommer nästintill med modersmjölken och är svår att ändra.
Det finns en jargong i Danderyd och på Lidingö, och i Örgryte och Särö. Trots olika kuster pratar de ”samma språk”
Likadant som de från Rinkeby och Tensta, och Bergsjön och Länsmansgården.
//T

Jo men frågan är väl vilken jargong som skall ses som bättre än den andra. Sedan är det ju även så att man kan vinna respekt i andras ögon på många olika sätt. I vissa kretsar vinner en biltjuv som snabbt som ögat bemästrar att bryta sej in och tjuvkoppla den mer respekt än någon som ägnar sej åt ljusskygg och smutsig skatteplanering...och vice versa. Kan man utse någon som bättre än den andre då? För mej är det i alla fall samma skit fast från olika rumpor...
Tapio
CITAT (Cacki @ 09-05-2013, 22:26) *
Jo men frågan är väl vilken jargong som skall ses som bättre än den andra.

Halaj!

Vilken konstig fråga. Ingen jargong är bättre än den andra. Jargonger används för att känna igen en likasinnad, eller skilja sig från den.

//T

Tillägg: alla klasser har sina ritualer, och seder. Men ändå har det aldrig kommit en vett och etikettbok för den som gör en klassresa neråt!
Cacki
CITAT (Tapio @ 09-05-2013, 22:50) *
Halaj!

Vilken konstig fråga. Ingen jargong är bättre än den andra. Jargonger används för att känna igen en likasinnad, eller skilja sig från den.
//T

Tillägg: alla klasser har sina ritualer, och seder. Men ändå har det aldrig kommit en vett och etikettbok för den som gör en klassresa neråt!

Visst känns hela frågeställningen helknasig, det kan jag bara hålla med dej om. Ändå finns det de som anser sej själva vara "av högre klass" och mer bildade (med hänvisning till sin regelbok)och därmed också bättre än andra??
Jag hävdar fortfarande att man inte kan sätta prislappen på en människas värde beroende på vilken "regelbok"/jargong man valt att anamma.
Det enda som går att skilja folk åt är tillgången på pengar, allt annat är bara subjektiva åsikter. Fast för mej personligen känns den ekonomiska biten helt klart oviktigare än personens beteende när jag "värderar" en annan människa.

(Ang. klassresan neråt så kanske det är så att i dessa lägre "klasser" räknar med sunt bondförnuft och människors inneboende magkänsla för vad som är rätt och fel. Man tycker kanske att en handbok vore överflödig helt enkelt?)
Gita
d
CITAT (Cacki @ 09-05-2013, 23:22) *
Det enda som går att skilja folk åt är tillgången på pengar, allt annat är bara subjektiva åsikter. Fast för mej personligen känns den ekonomiska biten helt klart oviktigare än personens beteende när jag "värderar" en annan människa.

Jag är inte alls säker på att det är så som du hävdar, men låt oss utgå ifrån att det faktiskt är så, att tillgången på pengar är enda skillnaden mellan människor. Då kommer nästa fråga; vad är det som gör att vissa människor har en massa pengar och andra inte? Svaret arv räknas inte, eftersom någon någon gång måste ha skapat familjeförmögenheten.
Gia
Gita
CITAT (pejori @ 09-05-2013, 22:00) *

Precis, jag är bara väldigt nyfiken på skälet till att tacka nej med tanke på att jag själv skulle tacka ja med stor förtjusning. Som sagt , jag kräver ingen förklaring tycker bara att det är spännande att man ser så olika på sker och ting.
Gita
Tapio
CITAT (Gita @ 10-05-2013, 19:08) *
d
Jag är inte alls säker på att det är så som du hävdar, men låt oss utgå ifrån att det faktiskt är så, att tillgången på pengar är enda skillnaden mellan människor. Då kommer nästa fråga; vad är det som gör att vissa människor har en massa pengar och andra inte? Svaret arv räknas inte, eftersom någon någon gång måste ha skapat familjeförmögenheten.
Gia

Halaj!

Svaret är: en näsa för goda affärer. Den näsan finns i alla samhällsklasser, och har således inte mycket med den här tråden att göra.
Och förresten, Gita, du vet väl att fint folk aldrig pratar om pengar? Det är inte fint.
Jag håller med dem. Pengar är ett tråkigt samtalsämne.
Rikedom är en annan aspekt på saken. Det finns de som känner sig rika av att ha en välfylld jordkällare när vintern kommer.

//T
kerstin z5-6
Tror inte det riktigt stämmer heller , finns många med sköld i Riddarhuset som numer har en ganska måttlig inkomst, eller tom en låg pga underhållet av det ärvda godset ..

Tror inte vi satt så långt bort från Kunga /pristagarbordet var en trist tillställning hur som.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon