|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
CITAT (silos @ 06-04-2013, 09:57)  En fråga till Cacki och Anma!
Tänk om Motti älskar att vara hemmafru? Att vara hemmafru och ta hand om barn,hemmet och allt som hör till är en ENORM lycka och jag hade gärna varit hemmafru om jag hade kunnat!
Varför skulle vi människor bara så att säga lyckas med yrken och utbildningar etc...? Här osar det avundsjuka!? Medan du skrev så la jag ett tillägg i mitt inlägg. Läs gärna!
CITAT (silos @ 06-04-2013, 09:57)  En fråga till Cacki och Anma!
Tänk om Motti älskar att vara hemmafru? Att vara hemmafru och ta hand om barn,hemmet och allt som hör till är en ENORM lycka och jag hade gärna varit hemmafru om jag hade kunnat!
Varför skulle vi människor bara så att säga lyckas med yrken och utbildningar etc...? Här osar det avundsjuka!? Det är nog inte vi som tycker så. Tyvärr är det väl inget som värderas ett smack i samhället och absolut inget någon kan kalla karriär. Det är ju ett jobb som inte ens genererar någon lön alls. Tror inte alls att Anma är avundsjuk, hon bemöter ju bara Mottis uttalande med en fråga. I så fall kanske du själv ska sluta fråga så mycket om det bara speglar din avund.
CITAT (Cacki @ 06-04-2013, 10:05)  Det är nog inte vi som tycker så. Tyvärr är det väl inget som värderas ett smack i samhället och absolut inget någon kan kalla karriär. Det är ju ett jobb som inte ens genererar någon lön alls. Tror inte alls att Anma är avundsjuk, hon bemöter ju bara Mottis uttalande med en fråga. I så fall kanske du själv ska sluta fråga så mycket om det bara speglar din avund. Varför svara du inte bara för dig själv,eftersom Anma kan själv svara på mina frågor!? Varför är karriär så vikigt? Det "lön" som man får som hemmafru är ju att få se sina barn växa till harmoniska individer(säger inte att dagisbarn inte skulle göra det) Och bara att få vara med sina barn är underbart! Och som mormor eller farmor ta emot sina barnbarn är ju helt fantastiskt! Det är klart att jag kan känna avundsjuka,speciellt då när hundarna blir sjuka och jag inte har pengar till vet.besök,utan måste be mina barn om hjälp,men oavsätt vad mina frågor speglar så kommer jag att fortsätta att fråga.Jag kan dessutom lära känna mig själv genom mina frågor!
Själv tänker jag i socialgrupper, inte i klass. Redan i skolan delas ju elever upp i olika sociala grupper beroedende på föräldrar, livsstil kläder mm. Det följer med hela livet när man strävar efter att få det allt bättre. Alla vill ju göra den där "klassresan". Idag lever dom flesta ett mycket bra socialt o ekonomiskt liv i Sverige. En del är nöjda med sin lott, andra jobbar häcken av sig för att få det allt bättre. Vi är alla olika. Som sjukpensionär tillhör jag def. inte övre medelklassen men vadå. Jag lever ett mycket gott liv utan ekonomiska bekymmer o tar dagen som den kommer. Underbar trädgård, rikt djurliv inpå knuten, garnnarna på behörigt avstånd, vad mer kan man begära.
CITAT (silos @ 06-04-2013, 10:14)  Varför svara du inte bara för dig själv,eftersom Anma kan själv svara på mina frågor!? Varför är karriär så vikigt? Det "lön" som man får som hemmafru är ju att få se sina barn växa till harmoniska individer(säger inte att dagisbarn inte skulle göra det) Och bara att få vara med sina barn är underbart! Och som mormor eller farmor ta emot sina barnbarn är ju helt fantastiskt!
Det är klart att jag kan känna avundsjuka,speciellt då när hundarna blir sjuka och jag inte har pengar till vet.besök,utan måste be mina barn om hjälp,men oavsätt vad mina frågor speglar så kommer jag att fortsätta att fråga.Jag kan dessutom lära känna mig själv genom mina frågor! Ja det var dumt att svara för Anma men du du svarade ju själv på frågor som var ställda till Motti. Jag förstår dej i det du säger om lönen att få vara närvarande för sina barn men det är inget varken du själv eller dina barn blir mätta på. Jag tycker också att det enda som räknas för att bli sedd som lyckad beror på hur mycket pengar du kan lägga på hög att helt galet. En människas värde handlar inte om prestation utan på hur man är mot sina medmänniskor....
CITAT (Cacki @ 06-04-2013, 10:26)  Ja det var dumt att svara för Anma men du du svarade ju själv på frågor som var ställda till Motti. Jag förstår dej i det du säger om lönen att få vara närvarande för sina barn men det är inget varken du själv eller dina barn blir mätta på. Jag tycker också att det enda som räknas för att bli sedd som lyckad beror på hur mycket pengar du kan lägga på hög att helt galet. En människas värde handlar inte om prestation utan på hur man är mot sina medmänniskor.... Hi hi...där ser jag:jag svarade på frågor som var ställda till Motti  alltså genast lärde jag någonting om mig själv och mitt eget beteende! Du har ju rätt att barn eller jag själv bli mätta på att vara hemmafru  VARFÖR kan inte de kvinnor eller män som vill vara hemma och ta hand om sina barn få en ordentlig lön? Jag tycker som du att människans värde skall inte handla om prestation utan HUR man är mot sina medmänniskor! Och i samhällen som har olika "klasser"som rättesnöre ser knappast till hur vi är mot varandra:( !
Ugglemormor
06-04-2013, 15:52
Jag lever mycket bättre då jag åker bort (till mina kursser) för där finns det inget jantelag att gå efter... Man tas emot just den pesronen man är och alla är lika värdefulla, det är i stort sett den budskapen de som jobbar där ger oss att inte utsättas för det man inte kan med.....
Nån silversked fanns inte i min mun när jag föddes även att släkten fr. ena sidan kommer fr. Sverige i början av 1700-talet och var adelsmän och var ståthållare till svenska kungar, men vad har jag för nytta av det mer än att det var rätt så kul att känna till då det förekommer så många svenska namn på den tiden...
Som jag lever nu så är jag enbart glad för som motvikt att inte har blivit bitter på det jag inte fick då....
Elisabeth-Västkustkolonisten
06-04-2013, 19:20
Att prata om att tillhöra olika klasser, det gillar jag inte.
Har man detta klasstänkande där är det något fel.
Jag tänker också mera i socialgrupper men samtidigt skall man inte bara säga att man inte har någon chans.
Jag har kämpar mycket i mitt liv, samtidigt har ja nog tidigt tillhört en högre klass enligt Gita. Men efter skilsmässan åkte jag väl ner men mådde så mycket bättre.
Ägodelar betyder ingenting för mig längre
Elisabeth
Bengalow
06-04-2013, 19:27
Vad är skillnaden på socialgrupper och klasser? Ett samhälle som är grundat på socialgrupper (1 till 3) eller klasser (översta till nedersta) är väl samma indelning av människor. Vi har ju inget kastsystem, som andra länder, men den sociala barriären mellan grupperna är ändå tydlig. Exempel:"- Hon/hon gifte upp/ner sig!" Klass eller grupp?
06-04-2013, 19:45
CITAT (Bengalow @ 06-04-2013, 20:27)  Vad är skillnaden på socialgrupper och klasser? Ett samhälle som är grundat på socialgrupper (1 till 3) eller klasser (översta till nedersta) är väl samma indelning av människor. Vi har ju inget kastsystem, som andra länder, men den sociala barriären mellan grupperna är ändå tydlig. Exempel:"- Hon/hon gifte upp/ner sig!" Klass eller grupp? Jag vet att för dig är kommunismen bättre, där det bara finns dom som utnyttjar folk
Piccante
06-04-2013, 19:55
CITAT (Bengalow @ 06-04-2013, 20:27)  Vad är skillnaden på socialgrupper och klasser? Ett samhälle som är grundat på socialgrupper (1 till 3) eller klasser (översta till nedersta) är väl samma indelning av människor. Vi har ju inget kastsystem, som andra länder, men den sociala barriären mellan grupperna är ändå tydlig. Exempel:"- Hon/hon gifte upp/ner sig!" Klass eller grupp? När jag tänker på överklass så tänker jag på adel och högreståndspersoner. Nu har vi inget feodalsamhälle längre så de är ju jämställda men ändå har aristokratin både förmögenhet och anseende på ett annat sätt än nyrika. Facebookgrundaren o Bill Gates är ju rika men platsar inte på riddarhuset så de ser jag som en socialgrupp.
Bengalow
06-04-2013, 19:55
Nu var du väldigt elak, Elisabeth. Mitt förhållande till kommunismen är lika som till pest och kolera. Vad du vet i detta fall är bara vad du tror...aningslöst tyckande. Jag frågade stillsamt vad skillnaden var mellan klass och socialgrupp, och du svarar på det sättet. Om du inte vill annat än vara elak, så fortsätt med det, men beskyll då inte mig för att vara det, såsom du gör i varenda inlägg ... Har jag gjort dig något ont? Tack för kaffet!
Så här skriver NE om "klassamhälle" klassamhälle, samhälle där egendomsförhållandena är avgörande för maktfördelningen. Det renodlade klassamhället synes vara det där ägandet är exklusivt och av avgörande betydelse för tillträde till beslutande församlingar. I den meningen skulle det renodlat kapitalistiska samhället av 1800-talsmodell vara ett typiskt klassamhälle, medan t.ex. ett feodalt samhälle skulle vara det i mindre utsträckning eller inte alls, eftersom man där snarare har en ägarhierarki från kungen eller fursten och neråt till vasaller osv. och dessutom statusskillnader snarare än skillnader i förmögenhet bestämmer det politiska inflytandet. Ett modernt välfärdssamhälle med politisk jämlikhet och minskade inkomst- och egendomsklyftor skulle också vara ett mindre typiskt klassamhälle.
och så här skriver man om socialgrupp socialgrupp, term som tidigare använts i svensk offentlig statistik och som fortfarande förekommer i vissa undersökningar för att beteckna socioekonomisk ställning. Socialgrupp ett var den socialt och ekonomiskt högsta gruppen, medan socialgrupp tre var den lägsta, närmast motsvarande arbetarklassen.
Jag uppfattade din elakhet mot mig, att jag älskade kommunismen. Det skrev du klart och tydligt. Blunda nu inte för dina egna anklagelser...
06-04-2013, 20:00
CITAT (Bengalow @ 06-04-2013, 20:55)  Nu var du väldigt elak, Elisabeth. Mitt förhållande till kommunismen är lika som till pest och kolera. Vad du vet i detta fall är bara vad du tror...aningslöst tyckande. Jag frågade stillsamt vad skillnaden var mellan klass och socialgrupp, och du svarar på det sättet. Om du inte vill annat än vara elak, så fortsätt med det, men beskyll då inte mig för att vara det, såsom du gör i varenda inlägg ... Har jag gjort dig något ont? Tack för kaffet! Bengalow finns det någon som är elak här så är det du. Jag har aldrig varit elak, kom inte och beskyll mig för det Läs dina inlägg.......
Vi är alla olika, därför uppkommer givetvis socialgrupper. En del arbetar ihop en förmögenhet, andra förslösar den. En del är sparsamma, andra slösaktiga. Sedan finns ju omständigheter man inte kan rå över. Men i ett dynamisk o demokratiskt samhälle finns olika förutsättningar med välbärgade o helt vanliga människor. I dagens Sverige är dessutom dom flesta ganska välbeställda om man tittar i backspegel över tider som varit. Det är bara att åka över Östersjön för att hitta riktig fattigdom i dom forna öststaterna.
Bengalow
06-04-2013, 20:11
Om du nu inte menar det du skrev om mig, varför skrev du det då, Elisabeth? Jag fordrar att du tar tillbaka det uttrycket. "-Jag vet osv..." Det är rent av skamligt av dig att skriva så.
hattstugan
06-04-2013, 20:14
Häpp!! Kan vi hålla en lite vänligare ton i tråden kanske?
/ Moderator
Bengalow
06-04-2013, 20:29
Nu beskyllde Elisabeth mig för att älska ett samhällssystem som jag avskyr - kommunism. Får jag inte be henne att ta tillbaka det uttrycket? Hon skrev att hon "-vet att jag tycker om det..." Jag tycker fortfarande att det är ett skamligt påstående, som hon har greppat ur luften.
06-04-2013, 20:36
CITAT (Bengalow @ 06-04-2013, 21:29)  Nu beskyllde Elisabeth mig för att älska ett samhällssystem som jag avskyr - kommunism. Får jag inte be henne att ta tillbaka det uttrycket? Hon skrev att hon "-vet att jag tycker om det..." Jag tycker fortfarande att det är ett skamligt påstående, som hon har greppat ur luften. Läs alla dina inlägg, allt vad du har vräkt ur dig under dessa pr
Om man är vuxen borde man kunna diskutera politik på nivå !alla har inte samma värderingar och det bör man ta hänsyn till och visa recpeckt för inte påtvinga andra sina politiska åsikter eller kallar dom idioter för de inte håller med en ! Och så tycker jag att när vi nu har Moderatorer på forumet så får vi väl för sjutton respecktera dom när de säger ifrån .Har aldrig set make till respecktlöshet för Moderatoren som i detta Forum .
hattstugan
06-04-2013, 21:06
Hallå där! Nu diskuters det klassificering här! Inte ren politik! / Moderator
CITAT (Motti @ 06-04-2013, 21:56)  Om man är vuxen borde man kunna diskutera politik på nivå !alla har inte samma värderingar och det bör man ta hänsyn till och visa recpeckt för inte påtvinga andra sina politiska åsikter eller kallar dom idioter för de inte håller med en ! Och så tycker jag att när vi nu har Moderatorer på forumet så får vi väl för sjutton respecktera dom när de säger ifrån .Har aldrig set make till respecktlöshet för Moderatoren som i detta Forum . Fast nog tycker jag att moderater respekteras lika mycket...eller lika lite som alla andra. Att visa respekt är inte att bara hålla med eller låta "dumheter" eller faktafel stå oemotsagda. Tycker man att något är idiotiskt måste man väl få säga det, du gör det ju ofta det själv. Därmed inte sagt att man tycker att personen är idiot för det. Det där med att skilja på sak och person, du vet...
*Stintan*
06-04-2013, 21:31
CITAT (Motti @ 06-04-2013, 21:56)  Om man är vuxen borde man kunna diskutera politik på nivå !alla har inte samma värderingar och det bör man ta hänsyn till och visa recpeckt för inte påtvinga andra sina politiska åsikter eller kallar dom idioter för de inte håller med en ! Och så tycker jag att när vi nu har Moderatorer på forumet så får vi väl för sjutton respecktera dom när de säger ifrån .Har aldrig set make till respecktlöshet för Moderatoren som i detta Forum . Ehhh ??? Är du i rätt tråd?
hattstugan
06-04-2013, 21:38
Ähhh! Var det inte just det som påpekats kanske?
/Moderator
Jag är absolut i rätt tråd ! Och jag uppskattar att vi har Moderatorer på Forumet  Men en del verkar inte ha någon som helst respeckt för att vi har dom .I andra Forum så vill det till att man respecketra en Moderators tillsägelse om man inte gör det så blir man avstängd punkt slut .Verkar som en del deltagare här tycker de står över Moderatorerna och dessutom ger sig på dom . Det här med klass handlar om att visa respeckt för alla .Har man klass så kan man umgås och ha trevligt med vem som helst oavset pengar på banken .Klass handlar om att visa respeckt för allas liv och åsikter och inte bara upphöja sig själv .
*Stintan*
06-04-2013, 22:05
CITAT (hattstugan @ 06-04-2013, 22:38)  Ähhh! Var det inte just det som påpekats kanske?
/Moderator Och vilken regel bröt jag mot med min fråga?
Aqvakul
06-04-2013, 22:11
CITAT (Motti @ 06-04-2013, 23:03)  Jag är absolut i rätt tråd ! Och jag uppskattar att vi har Moderatorer på Forumet  Men en del verkar inte ha någon som helst respeckt för att vi har dom .I andra Forum så vill det till att man respecketra en Moderators tillsägelse om man inte gör det så blir man avstängd punkt slut .Verkar som en del deltagare här tycker de står över Moderatorerna och dessutom ger sig på dom . Det här med klass handlar om att visa respeckt för alla .Har man klass så kan man umgås och ha trevligt med vem som helst oavset pengar på banken .Klass handlar om att visa respeckt för allas liv och åsikter och inte bara upphöja sig själv . Vad snackar du om???
hattstugan
06-04-2013, 22:16
Ähh! Även en Moderator kan läsa snabbt och fel! Elller? /Moderator
*Stintan*
06-04-2013, 22:28
CITAT (hattstugan @ 06-04-2013, 23:16)  Ähh! Även en Moderator kan läsa snabbt och fel! Elller? /Moderator  det kan vi alla.
Jag snackar om att visa respeckt !
hattstugan
06-04-2013, 22:43
Jo och nu är jag inte den enda!
Motti har skrivit Moderator!
Inte Moderat!
Är skyldig ursäkt i tråden! / Moderator
Tycker inte att en Moderator behöver be om ursäkt !
Jag läste visst också lite slarvigt....
hattstugan
06-04-2013, 23:01
Tror det är fler än vi som gjort det!
Klasser förändras med tiden, svårt att dela in i traditionell mening när numera många akademiker kan sägas tillhöra arbetarklassen ekonomiskt och anställningsmässigt. Och typ tvärtom. Klass handlar om social skiktning och status. Hur många ser inte på Jane Austen-dramor och förundras över hur viktigt det är att gifta sig inom sin klass medan vi i nutida Sverige nog rätt ofta ser att folk förundras över att professorn gifter sig med rörmokaren, eller annat fördomsfullt. Etc. BBC har tittat lite på det här, baserat på hur Storbritannien numera tycks se ut: Elite: This is the most privileged class in Great Britain who have high levels of all three capitals. Their high amount of economic capital sets them apart from everyone else. Established Middle Class: Members of this class have high levels of all three capitals although not as high as the Elite. They are a gregarious and culturally engaged class. Technical Middle Class: This is a new, small class with high economic capital but seem less culturally engaged. They have relatively few social contacts and so are less socially engaged. New Affluent Workers: This class has medium levels of economic capital and higher levels of cultural and social capital. They are a young and active group. Emergent Service Workers: This new class has low economic capital but has high levels of 'emerging' cultural capital and high social capital. This group are young and often found in urban areas. Traditional Working Class: This class scores low on all forms of the three capitals although they are not the poorest group. The average age of this class is older than the others. Precariat: This is the most deprived class of all with low levels of economic, cultural and social capital. The everyday lives of members of this class are precarious. Ovanstående är som synes på engelska, vilket alla av god klass och bildning numera ska anses förstå...källan är http://www.bbc.co.uk/science/0/21970879
hattstugan
06-04-2013, 23:21
Tja! Dessa Engelska klassificeringar är nog som de Svenska!
Beror nog på var i landet du befinner dig!
Pirum !ett klokt inlägg men som jag tror du vill säga så har vi inte den klassindelningen längre ! i Sverige kan man gifta sig med vem man vill i dag utan klasstänkanden .I asien är det inte lika självklart ,där styr klanen släkten fortfarande . I Sverige har vi inget klasstänkande !man lever med den man älskar och trivs med :=
Piccante
07-04-2013, 00:32
Var det inte gnäll i socitetskretsar när ena kungabarnet efter andra kom dragandes med "vanligt folk" som gemåler? Speciellt Carl-Philips fästmö vad-hon-nu-heter?
[quote name='Aqvakul' date='06-04-2013, 04:02' post='1628034'] Jag har utpräglade akademiska intressen, men ekonomiskt lever jag inte bättre än min granne som är snickare. /quote] Lite nyfiken bara, vad avser du med "utpräglade akademiska intressen"? På vilket sätt skiljer sig dina intressen från grannen snickarens? Gita
CITAT (Cacki @ 06-04-2013, 09:26)  Okej, men då kanske jag får fråga varför du själv gav upp din yrkeskarriär i förtid? Du kan väl lika lite "rida" på din mans framgång som att någon annan skulle identifiera t.ex sin fars framgångar som sin egen? Ska man tolka det som att du är lat och saknar ambitioner här i livet...en looser helt enkelt som bara parasiterar på din man?? Fast nu är det ju faktiskt så att i många familjer så har man verkligen lyckats om man har så pass bra inkomster att en kan vara hemma. Vilken tråkig syn på saker och ting man har om man anser att det är att parasitera på sin partner. T.ex Motti och hennes man ser sig troligen som ett team och har lagt upp sitt gemensamma liv på ett sätt som passar dem. Att man sedan har råd att leva som man vill är väl bara att gratulera till. Kan väl tillägga att jag själv gjort andra val beroende på att det passat mig bättre att arbeta Gita
malcolm
07-04-2013, 08:20
Enligt min åsikt så är det skillna på socialgrupp och klass även om en adlig person kan jobba som tex. snickare och många "von" och "af" har tagit bort det prefixet i sina namn, Magnus Uggla tex. och även Povel Ramel på sin tid. Själv tillhör jag arbetarklassen då min pappa var snickare och min mamma hemmafru tills jag började i högstadiet, sedan städade hon på ett ålderdomshem. Är stolt över min bakgrund och har aldrig haft några drömmar om att tillhöra något annat. Titlar och fina anor har aldrig lockat mig och jag har troligtvis inget sådant i släkten heller.
CITAT (Bengalow @ 06-04-2013, 21:11)  Om du nu inte menar det du skrev om mig, varför skrev du det då, Elisabeth? Jag fordrar att du tar tillbaka det uttrycket. "-Jag vet osv..." Det är rent av skamligt av dig att skriva så. Ojojojo.....du tar då i. "Jag fordrar ...... osv..: Skall något tas tillbaka så får du självklart börja med dig själv och all skit du spytt ut över mig och andra som du inte gillar. Gita
CITAT (gnon49 @ 06-04-2013, 10:24)  Själv tänker jag i socialgrupper, inte i klass. Redan i skolan delas ju elever upp i olika sociala grupper beroedende på föräldrar, livsstil kläder mm. Om man skall tala om klasser som ju trots allt är ett begrepp som de flesta kan identifiera så kanske dagens klasskillnader i huvudsak inte ligger i utbildning och ekonomi utan mera just i livsstil. Sättet att klä sig,sättet att uttrycka, uppföra och föra sig och hos över- och övre medelklass den där totalt självklara säkerheten i alla sammanhang? Eller? Gita
CITAT (Gita @ 07-04-2013, 09:16)  Fast nu är det ju faktiskt så att i många familjer så har man verkligen lyckats om man har så pass bra inkomster att en kan vara hemma. Vilken tråkig syn på saker och ting man har om man anser att det är att parasitera på sin partner. T.ex Motti och hennes man ser sig troligen som ett team och har lagt upp sitt gemensamma liv på ett sätt som passar dem. Att man sedan har råd att leva som man vill är väl bara att gratulera till. Kan väl tillägga att jag själv gjort andra val beroende på att det passat mig bättre att arbeta Gita Om du läst allt vad jag skrivit i den här tråden borde du kunna utläsa att det låg en viss ironi bakom det här inlägget som svar på Mottis cyniska inställning. Jag tycker egentligen inte alls att det är att parasitera på sin man att ta hand om barnen, jag skulle däremot gärna se att fler kunde ges den möjligheten, även bland låginkomsttagare. De som ni tydligen ser som misslyckade... Tycker inte alls om att det bara är de som oftast sätter karriären framför sina barn som har den egentliga möjligheten. Jag är själv uppväxt med en mamma som alltid fanns tillhands och är väldigt tacksam för att jag fick ha det så.
Aqvakul
07-04-2013, 09:00
CITAT (Gita @ 07-04-2013, 09:02)  Lite nyfiken bara, vad avser du med "utpräglade akademiska intressen"? På vilket sätt skiljer sig dina intressen från grannen snickarens? Gita Jag läser mycket, allt från nyutgiven skönlitteratur till aktuell forskning och politiska analyser. Jag går mycket på teater och opera. Jag diskuterar allt detta med mina vänner. Min kompis snickaren läser inte alls, men tittar mer på populära TV-program och diskuterar mer vardagsföreteelser. Jag gillar min granne högt och rent, men vi lever delvis i helt olika världar.
Anki på Öland
07-04-2013, 11:09
CITAT (Gita @ 07-04-2013, 09:38)  .........dagens klasskillnader i huvudsak inte ligger i utbildning och ekonomi utan mera just i livsstil. Sättet att klä sig,sättet att uttrycka, uppföra och föra sig och hos över- och övre medelklass den där totalt självklara säkerheten i alla sammanhang? Eller? Gita  Du är bra rolig du! CITAT (Cacki @ 07-04-2013, 09:51)  ....svar på Mottis cyniska inställning. Jag tycker egentligen inte alls att det är att parasitera på sin man att ta hand om barnen..... Fast nu tror jag ju inte motti har några barn på 10-15 år.....
CITAT (Anki på Öland @ 07-04-2013, 12:09)   Du är bra rolig du! Fast nu tror jag ju inte motti har några barn på 10-15 år..... Roligt eller inte, det har jag ingen åsikt om, däremot tycker jag nog att det är ett ämne värt att diskutera. Men du kanske inte har någon att tillföra? Gita
CITAT (Cacki @ 07-04-2013, 09:51)  Om du läst allt vad jag skrivit i den här tråden borde du kunna utläsa att det låg en viss ironi bakom det här inlägget som svar på Mottis cyniska inställning. Jag tycker egentligen inte alls att det är att parasitera på sin man att ta hand om barnen, jag skulle däremot gärna se att fler kunde ges den möjligheten, även bland låginkomsttagare. De som ni tydligen ser som misslyckade... Tycker inte alls om att det bara är de som oftast sätter karriären framför sina barn som har den egentliga möjligheten. Jag är själv uppväxt med en mamma som alltid fanns tillhands och är väldigt tacksam för att jag fick ha det så. Men om nu vi skall använda Motti som exempel. Om hon har en överenskommelse med sin man att hon är hemma och servar honom så att han kan lägga den tid som behövs på deras företag är en hon en parasit då? Är det inte en sak mellan dem själva hur de fördelar arbete och pengar så länge det är pengar de (någon av dem) tjänar in själva)? Gita
Anki på Öland
07-04-2013, 11:59
CITAT (Gita @ 07-04-2013, 12:36)  Roligt eller inte, det har jag ingen åsikt om, däremot tycker jag nog att det är ett ämne värt att diskutera. Men du kanske inte har någon att tillföra? Gita Ämnet är mycket intressant men du verkar inte ha förstått vad jag tyckte var roligt om du tror jag inte tyckte det var ett ämne värt att diskutera - det roliga var "Sättet att klä sig,sättet att uttrycka, uppföra och föra sig och hos över- och övre medelklass den där totalt självklara säkerheten i alla sammanhang?" Nej jag har inte mycket att tillföra, det är redan många som skrivit det min åsikt är och jag tycker inte jag behöver tjata då.
CITAT (Gita @ 07-04-2013, 12:41)  Men om nu vi skall använda Motti som exempel. Om hon har en överenskommelse med sin man att hon är hemma och servar honom så att han kan lägga den tid som behövs på deras företag är en hon en parasit då? Är det inte en sak mellan dem själva hur de fördelar arbete och pengar så länge det är pengar de (någon av dem) tjänar in själva)? Gita Läs om och läs rätt. Men att sätta sej till doms över andra och tycka att andra ska prestera mer än man själv gör för brödfödan, och ändå tycka att man är mer värd att kunna leva flott det är det jag reagerar på. Hade hon levt själv utan sin överenskommelse hade hon inte tjänat mer än vad andra små "misslyckade RUT-tanter" gör.
CITAT (Aqvakul @ 07-04-2013, 10:00)  Jag läser mycket, allt från nyutgiven skönlitteratur till aktuell forskning och politiska analyser. Jag går mycket på teater och opera. Jag diskuterar allt detta med mina vänner.
Min kompis snickaren läser inte alls, men tittar mer på populära TV-program och diskuterar mer vardagsföreteelser.
Jag gillar min granne högt och rent, men vi lever delvis i helt olika världar. Du gör mig mer nyfiken, tror du att skillnaden mellan dig och din granne är generell eller att kanske det bara gäller er som individer? Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|