|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Idag blev det färdiglagat enkelt bekvämt bara att värma. Biff med lök, sky över sen igår. Bytte ut kokt potatis mot potatismos från i förrgår.
Smakade alla tiders..........
Matindustrins färdiglagade hoppar vi gärna över , föredrar egen hemlagad färdigmat bekvämt och enkelt ibland.
Lite avundsjuk på kamerorna som det tar förpackningsbilderna med eller har dem en himla bra micro.......
bear
Åsa, mälardalen zon 2
30-12-2007, 19:30
Fisk och skaldjurslasagne och sedan en stor portion hemgjord Tiramisu till efterrätt
Lilla Birka
30-12-2007, 22:08
Viltlax med potatis,haricot verts och tomater. Resten av Mamsells underbart goda risgrynskaka med skogshallonsaftsås. Testa Viltlax någon gång! Receptet kommer från ICA:s Buffé: För 4 personer c:a 600g laxfilé (hel eller portionsbitar) 1 tsk salt 2½ dl matlagningsgrädde (eller crème fraiche) 2 msk konc. vilt-och kantarellfond (eller viltfond) 2 msk lingonsylt 1 krm svartpeppar 1 tsk timjan Gör så här: 1.)Sätt ugnen på 225°. Salta laxen och lägg den i en ugnssäker form. 2.)Blanda grädde, viltfond,sylt, peppar och timjan. Häll detta över laxen. 3.)Tillaga i ugnen i c:a 20 minuter. 4.) Servera laxen med såsen, pressad potatis, kokta grönsaker, t.ex haricot verts och gärna rårörda lingon. Det här ger en ny dimension åt laxen, faktiskt väldigt gott även om färgen på såsen blir något suspekt
I dag blev det hemlagad pyttipanna av överskott från julen........stekt ägg och rödbetor är ju alltid gott till.........
Ikväll är vi bortbjudna så då vet jag inte vad det blir, men imorgon kväll blir wokade grönsaker med kassler och sötsur sås och på torsdag blir det stek med kokt potatis, färska grönsaker och grönpepparsås, fredag är jag lite inne på lasagne men där är jag fortfarande öppen för diskussion men på lördag blir det absolut hemmagjord pyttipanna
Idag har jag gjort egen sushi, jättegott blev det. Första gången som jag har gjort detta.
Lilla Birka
09-01-2008, 14:11
Igår gjorde jag en zucchini- och tomatgratäng som var så god att den lätt skulle duga som ensamrätt!
anneli85
09-01-2008, 14:44
Idag blir det nygräddade pannkakor med Önos goda jordgubbssylt och en klick grädde, mums. Min och barnens favoritmat.
Stekt fisk med spenat
Lisbeth zon2
10-01-2008, 16:34
Köttfärsfyllda paprikor med mycket ost.
Idag pasta med sås av kassler, paprika, chili, vitlök, champinjoner, lök, senap med pepparrot, pastagrädde o soja bara nåt jag hittade på eftersom. Igår en hittepå soppa: potatis, lök, palsternacka, morötter, curry, vitlök, chili, tomatpuré o matl.grädde mixades sen röda linser i. CITAT (Lilla Birka @ 30-12-2007, 22:08)  Viltlax med potatis,haricot verts och tomater. Resten av Mamsells underbart goda risgrynskaka med skogshallonsaftsås. Testa Viltlax någon gång! Receptet kommer från ICA:s Buffé: För 4 personer c:a 600g laxfilé (hel eller portionsbitar) 1 tsk salt 2½ dl matlagningsgrädde (eller crème fraiche) 2 msk konc. vilt-och kantarellfond (eller viltfond) 2 msk lingonsylt 1 krm svartpeppar 1 tsk timjan Gör så här: 1.)Sätt ugnen på 225°. Salta laxen och lägg den i en ugnssäker form. 2.)Blanda grädde, viltfond,sylt, peppar och timjan. Häll detta över laxen. 3.)Tillaga i ugnen i c:a 20 minuter. 4.) Servera laxen med såsen, pressad potatis, kokta grönsaker, t.ex haricot verts och gärna rårörda lingon. Det här ger en ny dimension åt laxen, faktiskt väldigt gott även om färgen på såsen blir något suspekt  En av våra favoriter!!!
Sailor Pluto
12-01-2008, 14:05
Idag blir det "närodlad" nötstek och currypotatis . En bra rätt i förkylningstider! Brukar ha i ganska mycket curry då, det är rätt roligt att svettas om näsan för att det blir så hett .
Currypotatis:
ca 500 g mjölig potatis ca två burkar kokosmjölk 2 msk currypasta av valfri sort (du kan ta mer om du vill)
Skala potatisen, dela på längden och skiva i ungefär 1 cm tjocka bitar. Fräs currypastan lite lätt i en torr kastrull eller stor stekpanna. Tillsätt potatis och kokosmjölk. Låt puttra tills potatisen är färdig. Serveras till alla sorters kött och gärna med något svalkande på sidan!
CITAT (Sailor Pluto @ 12-01-2008, 14:05)  Idag blir det "närodlad" nötstek och currypotatis . En bra rätt i förkylningstider! Brukar ha i ganska mycket curry då, det är rätt roligt att svettas om näsan för att det blir så hett .
Currypotatis:
ca 500 g mjölig potatis ca två burkar kokosmjölk 2 msk currypasta av valfri sort (du kan ta mer om du vill)
Skala potatisen, dela på längden och skiva i ungefär 1 cm tjocka bitar. Fräs currypastan lite lätt i en torr kastrull eller stor stekpanna. Tillsätt potatis och kokosmjölk. Låt puttra tills potatisen är färdig. Serveras till alla sorters kött och gärna med något svalkande på sidan! Den lät god, det måste jag pröva. Här blir det revben med potatismos.
Sailor Pluto
12-01-2008, 14:13
CITAT (Bettis @ 12-01-2008, 14:11)  Den lät god, det måste jag pröva. Här blir det revben med potatismos. Det är supergott, och nästan lite beroendeframkallande . Så är det med potatismos också!
skogstroll
12-01-2008, 14:13
Ikväll blir det leverbiff med potatis o sås
Här är en skinkstek på gång i ugnen till det blir det kokt potatis med grönsaker och en god sås.......lite öl till kocken är ju inte fel.........
stor risk att det blir över till bekvämt färdiglagat hemlagat senare i veckan..............bara att värma
netaave
12-01-2008, 15:13
Chili con carne blir det här idag, och öl lät ju gott.
Felicia
14-01-2008, 18:49
till Lunch blev det rester från helgen, stekt älg-innanlår med gräddig kantarellsås och grönsaker. Till middag blev det snabbt och enkelt då vi kom hem lite sent, makrill i tomatsås på burk, avocado och keso. Dottern äter GI just nu så då hänger jag med också, som moraliskt stöd, fast jag mår ganska bra av maten så jag ska inte klaga  Fuskar lite när hon inte är hemma
Mycket enkelt idag, korv och makaroner.
Sailor Pluto
15-01-2008, 12:26
Köttfärssås och broccoligratäng (ja, jag vet att det är en skum blandning... )
Sailor Pluto
15-01-2008, 13:02
Hans i Värmland
15-01-2008, 19:41
Varför kokar allA MÄNNISKOR GRYNKORV OCH POTATISKORV ELLER DEN S.K VÄRMLANDSKORVEN när den blir mycket godare stekt i ugn,man måste bara picka hål på den först med en gaffel. Den korven ,nystekt med ett gott potatismos är mums för män.
Vi har haft brocolli gratäng med bacon och ostsås.
Först kokar jag brocollin i 10 minuter, skär bacon i bitar och fräser upp, gör en vit grundsås och blandar i mjukost naturell. Så lägger jag b rocollin i en ugnsfast form med hög kant och bacon uppepå, slår på såsen och in i ugnen medans potatisen kokar. Jättegott och nyttigt
mamamaggan
16-01-2008, 00:15
Min lunch i går blev en macka.
Fullkornsbröd täckt av tunt skivad tomat kryddad med örtsalt. Uppepå det tunt skivade färska champinjoner. Sedan kallrökt skinka riven i bitar och överst soltorkade tomater och kronärtskockshjärtan. Mums!
Rester från igår, korv stroganoff
Ikväll blir det blodpudding med lingonsylt - det älskar jag!
Pannkaka blev det här idag........
Hemgjord leverbiff med potatis och gräddsås. Mums!
Entrecot och hemlagat potatismos.
Pasta med fräst hack av solt. tomater, chili, lök o vitlök i, plus köttbullar och lite riven ost.
mamamaggan
17-01-2008, 09:03
Lunch i går blev stekt torskfilé med min mans vansinnigt goda hemgjorda potatismos. Och så lingonsylt till förstås!
Ikväll blir wokade grönsaker med strimlade kycklingbröst i en sötstark chilisås med kryddiga nudlar.
Ärtsoppa här med, pannkaka blev det igår...........
Sailor Pluto
17-01-2008, 18:50
Potatissoppa!
Nötskav, hemlagat potatismos, rårivna morötter och lingonsylt. (hemkokt)
Hemmagjorda hamburgare med hickorysmak, grovt hamburgerbröd och cole slaw till.
Hemmagjord pizza blir det ikväll
Tacos, teriyakiwok eller lasagne. Något av dem blir det, men vad vet jag inte än. Eller så svänger jag ihop en pizza bara för att jag inte kan bestämma mig
Här blir det grekiska färsbiffar (bifteki) med tzatziki och klyftpotatis
/Mollis
Sailor Pluto
19-01-2008, 15:15
Köttgryta som legat i frysen och väntat ett par månader. Nötkött från gårdsbutiken, krossade tomater, potatis, morot, risoni-pasta, lök och borlottibönor innehåller den . Säkert någon mer rotfrukt också, men kommer inte ihåg så bra... Så går det när man inte skriver ner receptet!
Grabben hemma på besök fixar o donar med pizza här till de gamle, under tiden en öl till pappa som kollar hockey Frölunda- Mora..........senare skall databurken lagas till och uppgraderas till en snabbare dator......
Här var det färdigköpt pizza idag
Felicia
20-01-2008, 19:21
Ugnstekt röding med gräddsås, potatis och broccoli. Vi var uppe i fjället i helgen och fick bra med rödingar så då blev det förstås det till middag idag. Mums!
Tacos ikväll. Så gott, massor av de godaste grönsaker man kan tänka sig, kryddig köttfärs och tomatsalsa! Gottis!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|