|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
herkules
13-04-2008, 15:38
en långpanna med bbqsåsmarinerade kycklingklubbor, rödbetor, kålrot, potatis, morötter, gul lök, färska champinjoner och gul paprika står i ugnen och är strax klar. till det tzatziki gjord på grekisk yoghurt, riven gurka, hackad vitlök, lite vinäger, kallpressad rapsolja, salt och peppar.
I går grillade vi ute mmmmm så gott, det fanns kött kvar till idag och så sallad till.
Rotmos och fläsklägg blev det idag
Solstorm
14-04-2008, 20:49
Stekt potatis med färdigköpta köttbullar och korv. Inget höjdarkäk.
Till lunch blev det pasta med tomat, färsk basilika, mycket färskriven parmesan och massor av svartpeppar, gott!
Idag blev det helstekt oxfile, stekt potatis och gräddsås. Imorrn blir det köttgryta på älgkalv
Igår till middag: Pasta och köttfärssås.
Köpte en förpack. frysta örter Provancale -jättegott i!
Andra grejer: köttfärs, lök, vitlök, soya, krossade tomater med basilika, kidneybönor, rivna morötter, hackade paprikor, oliver, chilisås, mellangrädde, en rejäl skvätt rödvin, svartpeppar o salt. Penne till.
Idag åt jag middag på jobbet och där lagade jag makaroner och köttfärssås med basilika, typiskt.
skogstroll
16-04-2008, 15:40
till lunch blev det tandoorikyckling på ett budgetställe i stan, till middag blir det kassler, potatis och svampstuvning!
Sardinsmörgåsar, nötkakor, te. Suck. Ingen riktig matlagninsenergi i dag.
I lördags var det annorlunda - ett riktigt riktigt långsamt köttlagande. Det blev så gott att jag tipsar om det: Benfri fläskkarré späckad med torkade frukter (aprikoser, katrinplommon, äpplen - som alla fått dra i äppeljuice en timme), brynte karrén och sedan skjuts in i ugnen på bara 100 gr. i 10 (!!!) timmar. Supergott faktiskt.
Sussie F-Flower
16-04-2008, 17:12
Jag och min son ska äta chili/vitlöksmarinerad skivad svensk stekt karré + potatisgratäng med vitlök (också).... och en sallad så klart. Doftar gott i köket nu.... Tandvattnet rinner nästan... Ska skura grillen till heljgen sedan är "sommargrillandet" i full gång.... Smaklig måltid Allesammans!!!!!!!!!!!!
Matlåda med pasta o köttfärssås. Gjorde en uppdaterad tomat o löksallad i en annan låda. Satte i en hackad gul paprika och kikärter med tomat, lök, vitlök, balamicovinäger, linfröolja, rapsolja, svartpeppar, salt och socker.
Jag har en härlig Lasagne i ugnen..
En halv special på korvan vid Mariaplan......gött mos.....för fint väder för hemlagat idag.........
Jag står i valet och kvalet mellan currykycklinggryta & ris, köttbullar & mos eller stekt kassler och potatis...
Grillad rådjurssadel med en god sallad till.
Solstorm
27-04-2008, 21:26
Helstekt fläskfilé med potatisgratäng och grönsakssallad. Åh, så gott. Det gäller att göra potatisgratäng nu medans det finns gammal potatis kvar. När färskpotatisen kommer så blir det ju ett uppehåll. Det blev två glas gott rött till.
Nu har det mest blivit grillat på kvällarna men idag åkte jag ner till Smögenbryggan och köpte 1kg färska räkor som vi just smällt i oss
Idag blir det ugnsbakade tomater (på låg värme, lång tid) toppade med mozzarella och basilika, till det blir det Bresaola (lite som Parmaskinka fast det är nötkött).
huskatt
13-05-2008, 07:35
Här blir det havregrynsgröt vid kl 9,sen köttfärssås o spagetti till middag.(blandar i krossade tomater med chili).
Skruttis
18-05-2008, 07:33
Igår kväll blev det stekt kyckling med dillkokt svensk färskpotatis. Jösses vad gott med färskpotatis igen!!
Ja gud va gott det är den där första gången på säsongen! Vi hade det igår med grillade laxfiléer och gräddfil, citron och gräslök från trädgården.
skogstroll
18-05-2008, 11:47
just nu blir de omelett me bacon, rödlök, basilika, persilja o parmesan
Skruttis
23-05-2008, 17:37
Om en liten stund blir det chilidoftande grillade fläskfiléspett med dillkokt färskpotatis (igen!!), tzatziki (eller hur det nu stavas), massor av grönsallad och ett glas Chilenskt rödvin. Livet är härligt.....
Grillat, grillat och grillat..... grillad fläskfilé, olika korvar och rådjur, sallad och pasta till, mmmmmmm gott gott.
Stekt lax med en god sallad.
Grillad entrecote och grillad kokt potatis ... till det en fräsch sallad och en klick Creme fraiche. Dessert ... kaffe m rabarberkaka.
Färska nykokta svenska kräftor till förrätt, sedan marinerad grillad kycklingfilé med grönsaker.
Felicia
04-08-2008, 10:34
Igår kväll åt vi (för första gången i år) surströmming med lök, färsk potatis, tomater och gräddfil plus en kall öl till. Det var smarrigt Ikväll blir det stekt röding med gräddsås. Mycke fisk men jag äter hellre fisk än kött så det är perfekt för mig
Platinum
04-08-2008, 10:52
Till lunch vankas det köttfärssås med lite kulinariska läckerheter i dvs. nyplockade kantareller och färsk chili och annat smått och gott.
Platinum
05-08-2008, 14:02
Till kvällsmiddag igår blev det hemgjord pyttipanna på falukorv, potatis och rödlök med de obligatoriska stekta ägget och inlagd gurka till.
Ikväll blir det köttgryta modell klassisk...på fläskkött, morötter, gul lök, äppelklyftor, lagerblad, hel vitpeppar och en gnutta ingefära. Till detta serveras stekt potatis och en somrig grönsallad.
Felicia
05-08-2008, 14:52
Jag skulle få Älgskav till middag idag. Sambon är arbetslös för närvarande så då får jag njuta av middag på bordet när jag kommer hem. Härligt
Platinum
08-08-2008, 10:47
Till lunch blir det varmkorv med pommes frites och bostongurka.
Till middag blir det pannkakor med grädde och dagsfärsk hallonsylt.
Sen vankas det kräftor till tv:n senare på kvällen.
ystadhelen
08-08-2008, 11:13
Ikväll blir det en av mina favoriträtter: fetagratinerad lammfilé, timjanpotatis med oliver samt en sallad på nektariner, salladslök och ruccola. Därtill: ett gott rött vin.
Platinum
09-08-2008, 19:45
Ikväll blir det sen mat, färskpotatis med grillad ytterfläskfilé och gräddstuvad brunsopp.
Lilla Birka
11-09-2008, 19:59
Ikväll blev det viltlax, potatis och wokgrönsaker.
CITAT (Platinum @ 09-08-2008, 20:45)  Ikväll blir det sen mat, färskpotatis med grillad ytterfläskfilé och gräddstuvad brunsopp. Du vet väl om att ytterfläskfilé är benfri kotlett ... köper du den under det namnet så är priset oftast ca 30kr/kg billigare.
Lilla Birka
11-09-2008, 20:38
CITAT (Netha @ 11-09-2008, 21:31)  Du vet väl om att ytterfläskfilé är benfri kotlett ... köper du den under det namnet så är priset oftast ca 30kr/kg billigare. Tack för tipset!
CITAT (Lilla Birka @ 11-09-2008, 21:38)  Tack för tipset! Varsågod ... försöker sprida det så ofta jag får möjlighet till
Ett elände det där när de ”byter namn” på styckdetaljer….. På nötkött är det biffen som ibland kallas ytterfilé och i bland ”något annat” vilket skapar en hel del huvudbry. /Anki
Och (jo jag vet ...man ska aldrig börja en mening med och) allt detta sker för att man på ett bedrägligt sätt snor åt sig mer pengar än vad som är skäligt.
Idag blir det havskräftor vilka är de godaste (tycker jag  ) och räkor med rostat bröd
Kyckling och kantarellsås med hasselbackspotatis, mmmm så gott.
Ugnstekt falukorv med potatismos.  konstigt är det bara jag som äter mat?
Chamomille
01-10-2008, 15:00
CITAT (Bettis @ 01-10-2008, 14:45)  Ugnstekt falukorv med potatismos.  konstigt är det bara jag som äter mat?  Är det bara du som äter här...  Edit: Dumskalle jag. Läste för fort... Ja, det är nog bara du som äter.
CITAT (Chamomille @ 01-10-2008, 16:00)  Är det bara du som äter här... Edit: Dumskalle jag. Läste för fort... Ja, det är nog bara du som äter.
Chamomille
01-10-2008, 15:26
Ciderstakad gås med fotplockad havskantarell och leverskor. Med luftsås.
CITAT (Chamomille @ 01-10-2008, 16:26)  Ciderstakad gås med fotplockad havskantarell och leverskor. Med luftsås.  konstig mat du äter  hur kan det smaka tro
Chamomille
01-10-2008, 16:50
CITAT (Bettis @ 01-10-2008, 16:54)  Gott hoppas jag.
Platinum
04-10-2008, 13:43
CITAT (Chamomille @ 01-10-2008, 16:26)  Ciderstakad gås med fotplockad havskantarell och leverskor. Med luftsås. Dagen går i husmanskostens tecken. Kålpudding med potatis och lingonsylt till lunch. Kotlett, rotfruktsbiffar och stuvad karljohan till middag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|