Full version: Ny tråd
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
bear
En god pastasallad med kyckling dök upp på bordet idag....
Bettis
Pizza
Netha
Middag hos dotter ... älgköttsoppa och pasta m laxsås ... jag valde pastarätten, supergott. smile.gif
Margaretha
Lax med örtsås och pressad potatis hade jag tänkt mig idag.
Lilla Birka
Hemgjord biff à la Lindström och rotsaker i ugn (bestående av 2 klyftade potatisar, 2 morötter skurna i stavar, 2 små majrovor skivade, 1 kålrabbi skivad, 2 stjälkar blekselleri, 1 broccoli, 1 squash, kryddat med salt, svartpeppar, chiliblandning, pressad citron och lite rapsolja) + färska cocktailtomater
Till efterätt ICA:s djupfrysta frukt&bär-blandning (som f.ö. innehöll ett oskalat solrosfrö!) + vispad mellangrädde smaksatt med lite vanilj + några pistagenötter.
Gott var det!
Mollis
CITAT (Lilla Birka @ 01-02-2008, 18:13) *
Hemgjord biff à la Lindström och rotsaker i ugn (bestående av 2 klyftade potatisar, 2 morötter skurna i stavar, 2 små majrovor skivade, 1 kålrabbi skivad, 2 stjälkar blekselleri, 1 broccoli, 1 squash, kryddat med salt, svartpeppar, chiliblandning, pressad citron och lite rapsolja) + färska cocktailtomater
Till efterätt ICA:s djupfrysta frukt&bär-blandning (som f.ö. innehöll ett oskalat solrosfrö!) + vispad mellangrädde smaksatt med lite vanilj + några pistagenötter.
Gott var det!

Ååå gud så gott det låter, ska laga det imorgon! Idag blir det kycklinggryta med squash, champinjoner, paprika, lök o tomater.

Dito Verde
Idag har jag hittat på något helt nytt. Det betyder rensning i skafferi och kyl/frys. Ärligt talat brukar det sällan bli så där gott som jag tänker mig att det ska bli när jag experimenterar. Vi får se hur detta blir.

Lergrytan lades i vatten i drygt en timma

I grytan lades:

3 kycklinglår (delades så det blev 6 bitar)
Mina två sista egna gullökar, jättefint hackade.
Mina 6 sista rödlökar (små) skalade, hela.
Två morötter skurna i tjocka slantar
6 hela enbär.
1 dl frusen grovhackad lökblast.

Över detta hällde jag en blandning av:
ca 1 dl outspädd svartvinbärssaft
½ dl soja
2 dl Kelda Laga Lätt 5%
1 dl vitt matlagningsvin

In i kall ugn som sattes på 200 grader. När temperaturen var uppe i 200 så tog jag tiden och lät grytan stå en timma till.
Tiden har gått, jag har nu bara stängt av ugnen. Grytan står kvar. Jag berättar sedan hur det blev.
Tänkte ha ris till. Jag har för första gången skalat en Pomelo och delat i bitar. Den var ju jättegod! Kan säkert passa till maten tror jag. Vanlig blodgrape och avokado är ju en kanongod sallad. Pomelo känns nästan som den passar bättre.
/p

Tillägg lite senare:
Det blev riktigt bra. Ett recept värt att spara. Såsen blev mums och Pomelon i bitar passade perfekt till, behövdes inget annat.
Tosan
Har en fläskpannkaka i ugnen...
Netha
Grillade revbensspjäll och hembakt bröd till. smile.gif
estet
Stekt kyckling och rosépepparsås idag och makaronipudding igår, båda middagarna på jobbet.
bear
snart åker revbensspjällen in i ugnen blir kokt potatis med god sås, rödkål passar ju bra till och äpplemos är ju också gott.

Under tiden ugnen lagar till revbenen passar vi på och tar en promenad......... i det gråmulna vädret.
Inga från Närke
Det blev skivad falukorv m. ost och senap i ugnen och till det potatismos idag. Under veckan som kommer ska jag bara äta nyttigt grönt m.m. Det är inte så populärt hos sambon så då får jag passa på att äta nyttigt när han är på jpbbet för då äter han ute på restaurang.
herkules
potatisgratäng innehållandes potatis, kassler, purjolök, skivad vitlök, salt och peppar, matlagningsgrädde, riven ost på sista stunden i ugnen.
pimpim
Idag bllir det karrékotlett, potatis och gräddsås
Bettis
Kålpudding med hemma gjord lingonsylt
herkules
i går åt vi isterband med dillstuvad potatis, idag blir det ingen mat för jag har ont i skallen.
Felicia
Ensam hemma och då blir det som det blir.. en burk makrill i tomatsås plus en avocado till middag.
Till lunchlådan i morrn blir det tonfiskröra med sallad, enkelt och jätte-gott rolleyes.gif
Sailor Pluto
Jag funderar på att råna antingen pizzerian eller någon intet ont anandes hungrig människa som kommer därifrån med sina pizzakartonger g.gif . Annars blir det nog älgskavsgryta och kokt potatis. Med svartvinbärsgele.
pimpim
Hemgjorda hamburgare och pommes idag.
bear
Stekt frukostkorv, gött mos till middag idag.............diverse tillbehör ingår också.....
Bettis
Idag blev det fisksoppa
Netha
Igår ärtsoppa med fläsk

Idag entrecote m potatismos

Imorron bruna bönor m stekt fläsk

Allt hemlagat. smile.gif
Tosan
Idag blev det älgfärsbiffar, kokt potatis och morotsstuvning
Netha
CITAT (Tosan @ 07-02-2008, 21:47) *
Idag blev det älgfärsbiffar, kokt potatis och morotsstuvning

Har du egen älgfärs? Blandar du den med fläskfärs eller?
Tosan
JAg hade egen älgfärs, nu är den slut -cry-.gif

Blandar älgfärsen med ungefär en tredjedel nötfärs plus att jag blandar lite grädde och mjölk i ströbrödet. Sen är det jätteviktigt att man rör smeten tills den blir lite trådig för att det ska hålla ihop.
Margaretha
Och här blev det storbiff. Köttfärssmeten plattas ut i stekpannan, steks en stund, delas i fyra delar, vänds och steks på andra sidan. Snabbt och enkelt!

Potatis, sås och sallad till.
Netha
CITAT (Tosan @ 07-02-2008, 22:08) *
JAg hade egen älgfärs, nu är den slut -cry-.gif

Blandar älgfärsen med ungefär en tredjedel nötfärs plus att jag blandar lite grädde och mjölk i ströbrödet. Sen är det jätteviktigt att man rör smeten tills den blir lite trådig för att det ska hålla ihop.

Ok .. grabben gjorde en gång älgfärsbiffar, han blandade lika delar älg - och fläskfärs.
Ska testa att blanda med köttfärs ... grädde + ströbröd har vi alltid till biffar och köttbullar.
Tosan
CITAT (Netha @ 07-02-2008, 22:16) *
Ok .. grabben gjorde en gång älgfärsbiffar, han blandade lika delar älg - och fläskfärs.
Ska testa att blanda med köttfärs ... grädde + ströbröd har vi alltid till biffar och köttbullar.

Ifall du vill testa så har du mitt recept här smile.gif

1 kg färs (har jag älg blandar jag ca 70%älg 30%nöt.)
ca ½ dl ströbröd
ca 1½ dl mjölk ( byter ut ca 1/3 till grädde till älgfärsblandningen)
Salt, allkrydda och svarpeppar.
Låt blandningen svälla och blanda i färsen. Rör tills det blir trådigt, gärna med elvisp med degkrokar.
Fukta händerna med kallt vatten och rulla/klappa biffar. Se till att det inte är några sprickor i bullen/biffen.
Sen är det bara att steka.
Netha
Tack för receptet! Ska absolut testa det. smile.gif
pimpim
Igår blev det köttfärssoppa.
Idag blir det hemgjord pizza.
bear
Fläskpannkaka på gång här ...........
Mollis
Här blir det oxrullader med gräddsås o inlagd gurka..

//Mollis
Netha
Korvstroganoff m ris, nybakt pain riche till.
Mollis
CITAT (Mollis @ 09-02-2008, 11:22) *
Här blir det oxrullader med gräddsås o inlagd gurka..

//Mollis

Glömde att säga att rulladerna ska fyllas med en röra av fräst lök, champinjoner, grädde, Dijonsenap och lite persilja....
Monaxe
Idag ska det bli skinkstek med gorgonzola, imorgon blir det "asiatisk kyckling" med ingefära lime och kokosmjölk (har aldrig prövat innan, ska bli spännande)
Kathy
Igår blev det ugnsgratinerad kassler med fyllning av soltorkade tomater, färsk basilika och riven Västerbottenost. Till det ugnssgrillade grönsaker: broccoli, röd lök, gul och röd paprika.

Idag kommer det bli hemmagjord Cecarsallad.
Bettis
I dag blev det middag hos min bror, gulasch soppa med gott bröd och sedan kaffe och tårta
Tosan
Bandpasta i cremefraiche och tonfisk...

Koka pastan, stek kantareller. Häll av pastan, ha i 2 burkar tonfisk, 2 burkar creme fraiche och kantarellerna. Rör om och servera.
Busgott och lagom temperatur så fort det landar på tallriken.
Felicia
Vi åt gratinerad röding med paprikpasta.
Enkelt och jätte-gott, bara att lägga fiskfilén i en ugnsform, salta och peppra lite, skeda över en burk Creme Fraiche Feta-Oliv och sen in iugnen. Serveras med pasta blandad med gul eller röd paprika (2 st till 4 port.) och lite smör.
Receptet fanns på en mjölkförpackning en gång och är då med Lax men eftersom vi fiskar röding så finns det alltid i frysen så använder vi det istället.
Blev inget kvar till morgondagens lunchlåda så det blir rester av Älgskav-gryta istället.
Bettis
CITAT (Tosan @ 10-02-2008, 19:59) *

Koka pastan, stek kantareller. Häll av pastan, ha i 2 burkar tonfisk, 2 burkar creme fraiche och kantarellerna. Rör om och servera.

Kanon även Felicias recept ska jag testa, åååå vad jag tycker det är bra att få lite ideér här hjälper mig jättemycke!!! thanks.gif alla ugnspannkaka så gott thanks.gif
Netha
Stek m gräddsås och kokt potatis, vinbärsgele till.
estet
CITAT (Tosan @ 10-02-2008, 19:59) *

Våran variant: pasta, creme fraiche, tonfisk, röd paprika och purjo. Det äär så gott med tonfisk! Snabbt går det också.

Tosan
CITAT (estet @ 10-02-2008, 21:47) *
Våran variant: pasta, creme fraiche, tonfisk, röd paprika och purjo. Det äär så gott med tonfisk! Snabbt går det också.

Ja, laxrester funkar lika bra smile.gif
Eva i Höga
Prövade ditt recept, det blev jättegott! Du måste vara en fena på mat och att kunna hitta på. Jag kan aldrig hitta på nåt, helt fantasilös, följer alltid recept. Tack!

CITAT (Dito Verde @ 02-02-2008, 16:56) *
Idag har jag hittat på något helt nytt. Det betyder rensning i skafferi och kyl/frys. Ärligt talat brukar det sällan bli så där gott som jag tänker mig att det ska bli när jag experimenterar. Vi får se hur detta blir.

Lergrytan lades i vatten i drygt en timma

I grytan lades:

3 kycklinglår (delades så det blev 6 bitar)

Bettis
Här blir det fläskpannkaka idag
storm
Vi ska ha fisk och äggsås.
herkules
tunnbrödsrulle, grillkorv, potatismos, grönsaker, räksallad inrullat i smörat ljummet tunnbröd.
Lisbeth zon2
Jag tycker om blodkorv med rårörda lingon och rivna morötter. Apelsin till efterrätt.
Mollis
Idag blir det shepherds pie, det är så himla lätt att göra om man som jag, alltid har färdig köttfärssås i frysen att använda, och inte alltid vill ha pasta till den.
Bettis
Idag blir det köttfärslimpa och potatis, blomkål och god sås
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon