|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Sailor Pluto
06-12-2007, 14:30
Antingen stuvade makaroner eller köttfärssås och spaghetti .
Idag blir det riktigt långkok igen, pepparrotskött, så himla gott....
//Mollis
CITAT (Mollis @ 10-12-2007, 13:42)  Idag blir det riktigt långkok igen, pepparrotskött, så himla gott....
//Mollis  så gott Här blir det gryta med potatis och grönsaker
Samma som igår......Älgstek, sås, potatis & blandsvamp........Mmmmm va gott!
elleave
10-12-2007, 21:24
Här åt vi isterband, kokt potatis och stuvad vitkål.
Grillad laxfilé, kokt mandelpotatis och kall sås på creme fraiche, gräslök, salt och peppar.
Sailor Pluto
11-12-2007, 15:16
Soppa på sötpotatis, vanlig potatis och lök . Oftast använder jag hemgjord kycklingbuljong som vätska. Idag blev det en vanlig grönsaksbuljontärning, har tyvärr inte kunnat köpa kyckling från gårdsbutiken...
Idag blev det idealmakaroner och stekt falukorv....o massor av ketchup!
herkules
12-12-2007, 00:25
CITAT (lämås @ 11-12-2007, 17:47)  Idag blev det idealmakaroner och stekt falukorv....o massor av ketchup! åh så gott!! det ska vi ha till middag i morgon!  eller ja, senare idag blir det ju..
Idag blev det kalops, potatis & lingonsylt.
Snigelhatare
13-12-2007, 00:24
Gjorde julköttbullarna idag. Det blev några kvällsmackor med riktiga köttbullar som fortfarande var lite varma och med lite majonäs på. Svårt att bara äta lagom mycket.
CITAT (Snigelhatare @ 13-12-2007, 00:24)  Gjorde julköttbullarna idag. Det blev några kvällsmackor med riktiga köttbullar som fortfarande var lite varma och med lite majonäs på. Svårt att bara äta lagom mycket. mmmmmmmmmmmmmmm så gott, idag får husse gryta den är iof väldigt god, jag tar pasta med räkor jättegott!!
Idag blir det ugnsbakade potatis och sötpotatisklyftor och laxfiléer och tonfiskfiléer stekta i folie i ugnen. Smaskens!
Marina i Hällekis
13-12-2007, 17:22
Senapssill, färskpotatis, grönaärtor och rårivna morötter
Idag blev det korv stroganoff till middag, nästan det bästa man kan göra av falukorv tycker jag, även om riktigt hårdstekta skivor som de är, inte heller är att förakta.....
//Mollis
Pasta m ost och skinksås, tärnade färska tomater till.
CITAT (Marina i Hällekis @ 13-12-2007, 17:22)  Senapssill, färskpotatis, grönaärtor och rårivna morötter Färskpotatis!! Nu! Idag? Lyckos dig!......... Bara tanken av det gör så att det smälter i munnen på mig Själva åt vi "bara" potatismos med varmkorv och en enkel sallad till
Idag blev det älg-och renskav med potatismos, imorrn blir det fläskpannkaka på färskt fläsk från nyköpt gris Å imorrn ska skinkan tas fram och tinas
CITAT (Tosan @ 13-12-2007, 21:31)  Idag blev det älg-och renskav med potatismos, imorrn blir det fläskpannkaka på färskt fläsk från nyköpt gris Å imorrn ska skinkan tas fram och tinas  Åh nu blev jag sugen på renskav ... äkta sådan .. inte senskav som sälj i matvarubutikerna. Blir absolut en tur till renköttsbutiken imorron ... hemlagad potatismos och hemkokt lingonsylt till.
CITAT (Netha @ 13-12-2007, 21:39)  Åh nu blev jag sugen på renskav ... äkta sådan .. inte senskav som sälj i matvarubutikerna. Blir absolut en tur till renköttsbutiken imorron ... hemlagad potatismos och hemkokt lingonsylt till.  Ja vi har köpt en låda av varje från Grundnäs kött. Kanonfint kött, hyvlat och klart och packat i lager med plast emellan så man går bara till frysen och bryter en bit  Dessutom är kilopriset betydligt lägre än på de där blygsamma senskavspaketen i frysdisken...
Vi köper hos thorneus renprodukterTror jag köper några sadelkotletter också... är ju sååå gott med fettranden. men man behöver ju inte äta allt , bara smaka liite av det feta
^Åh, vad hungrig jag vart... Hade tänkt försöka beställa en halv ren lagom till i höstas, men glömde bort det. Får göra ett nytt försök till nästa år...
Nu var jag tvungen å karva lite på torkat nötkött ... blev bara sååå hungrig. Vi köper numera aldrig hela el halva kroppar ... är så grisigt att stycka i lgh kök.
Marina i Hällekis
14-12-2007, 09:52
CITAT (Gillan @ 13-12-2007, 20:47)  Färskpotatis!! Nu! Idag? Lyckos dig!......... Bara tanken av det gör så att det smälter i munnen på mig Själva åt vi "bara" potatismos med varmkorv och en enkel sallad till  Vi fryser ner själva ,men det finns i frysdisken på både ICA och Coop och den är inte så dum den heller. Väldigt gott till julsillen, är inte så förtjust i Jansson, tycker inte om "gräddig" mat, så det blir sill och färskpotatis på julbordet för mig.
CITAT (Netha @ 13-12-2007, 22:44)  Nu var jag tvungen å karva lite på torkat nötkött ... blev bara sååå hungrig. Vi köper numera aldrig hela el halva kroppar ... är så grisigt att stycka i lgh kök. Jo det kan väl va, men jag styckar gärna själv så blir det som jag vill ha det. Iofs, där jag tänkte ´beställa renen ifrån så är det styckat och klart, tror jag.
Idag blev det hemmagjord pizza
Helstekt benfri högrev, kokt potatis, gräddsås och kokta sommargrönsaker.
Ugnstekt hel färsk fläskkarré med gräddsås, hemlagad äppelmos och kokt potatis idag...
//Mollis
Vitvins och örtmarinerad fläskfilé med potatisgratäng och nykokt vinbärsgelé. Naturligtvis med ett gott lagrat rött vin till.
Sailor Pluto
15-12-2007, 17:02
Trött och lite vimsig idag, så det blev stuvade makaroner igen . Med ketchup....
Köttbullar m gräddsås, kokt potatis och lingonsylt.
Åt middag hos dotter idag ... Pasta med baconsås.
Stek bacon skuren i mindre bitar och gul lök, tillsätt matlagningsgrädde och Turkisk youghurt riv sedan ner ett par klyftor vitlök och rör om. Servera med kokt pasta.
Sååå gott!
Marina i Hällekis
17-12-2007, 11:13
Igår bökade vi runt i frysen för att få plats med julmaten, och då hittade jag en påse med ramslök från i våras,  hur kunde vi glömt den?  så då blev det ramslökssoppa och vörtbröd med sill och ägg.  Lite blandning av vinter och kommande vår. Forshems gästgiveris ramslöksoppa
rotselleri palsternacka Fräs i gryta, tills det knappt får färgslå på grönsaksbuljong, mjölk och grädde (jag använder matlagningsgrädde) Koka upp och red av med maizenamjöl, smaka av med salt och peppar. Låt koka i 10 min. Finhacka ramslöken, dra kastrullen från värmen och lägg i den hacket. Kan verkligen rekomendera kokboken från Gästgiverit, väldigt vackra bilder från Kinnekulle, tagna av Stefan Jarl http://www.forshem.se/video.htm filmen gick på Svt för något år sedan Idag fuskar vi nog med julköttbullarna som lagades i går kväll.
Spagetti & köttfärssås med massor av ketchup
Idag blir det strimlad lövbiff, bacon, lök och broccoli i en god sås till pasta  så gott...
Sailor Pluto
17-12-2007, 17:47
Sill och potäter .
Ugnsstekta pangasiusfiléer i en egenpåhittad sås gjord på grekisk yoghurt, rivet skal och saft från en lime, honung och ingefära. kokt potatis och broccoli till. Jättesmarrigt!
Kålpudding m hemlagad lingonsylt.  (lagat i höstas, fryst portioner)
Sailor Pluto
22-12-2007, 13:06
Fiskbullar och potatismos . Den där halvnya sorten (på konserv) med laxbullar i citronsås är så god!
netaave
23-12-2007, 18:26
Idag avnjuts det lutfisk m vitsås och kryddpeppar, sen lite apelsinris till dessert.
Hamburgare i bröd till sen lunch. Sen åt halva familjen risgrynsgröt nyss och andra halvan åt ris a´la malta.
Ingen riktig mat idag, har bara stoppat i mig lite då och då bl.a smörgår, ett kokt ägg, korvbit, litet revben mm mm just nu några kex med ost på.
Reninnnerfilé m hemlagad potatismos och stekt lök. Jesses så gott.
Sailor Pluto
26-12-2007, 13:11
Rester från julbordet hos mamma . Kokt potatis, köttbullar, skinka och kanske brunsås.
Kokt potatis, köttbullar, sås, lingonsylt & grönsaker....
Marina i Hällekis
29-12-2007, 15:56
Tacokryddadfärs och grönsaker (b la egen nyskördad purjolök, växthusodlad romansallad och rädisor) i pita. Slut med allt vad julmat heter nu är det vårprimörer som gäller!!!!
Idag ska vi gå bort och äta middag hos bekanta så jag vet inte vad det blir
Idag stod maten på bordet....min sambo hade fått fingrarna ur  . Det bjöds på hasselbackspotatis, fläskfilé, bearnésås & stekt lök/champinjonröra....Riktigt gott!
Entrecote, kokt tornedalsmandel, kall sås gjord på creme fraiche, salt och pepparmix (svart-, vit-, grön- och rosépeppar.
Lilla Birka
29-12-2007, 22:31
Helstekt kyckling i lergryta, wokade grönsaker och rattepotatis. Mamsells risgrynskaka (gjord på rester av gröten) + skogshallonsaftsås. Mmmmmm.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|