Full version: Ny tråd
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Sailor Pluto
Antingen stuvade makaroner eller köttfärssås och spaghetti smile.gif .
Mollis
Idag blir det riktigt långkok igen, pepparrotskött, så himla gott....

//Mollis
Bettis
CITAT (Mollis @ 10-12-2007, 13:42) *
Idag blir det riktigt långkok igen, pepparrotskött, så himla gott....

//Mollis

tummenupp.gif så gott
Här blir det gryta med potatis och grönsaker
HelenN
Samma som igår......Älgstek, sås, potatis & blandsvamp........Mmmmm va gott!
elleave
Här åt vi isterband, kokt potatis och stuvad vitkål. smile.gif
Netha
Grillad laxfilé, kokt mandelpotatis och kall sås på creme fraiche, gräslök, salt och peppar.
Sailor Pluto
Soppa på sötpotatis, vanlig potatis och lök smile.gif . Oftast använder jag hemgjord kycklingbuljong som vätska. Idag blev det en vanlig grönsaksbuljontärning, har tyvärr inte kunnat köpa kyckling från gårdsbutiken...
HelenN
Idag blev det idealmakaroner och stekt falukorv....o massor av ketchup!
herkules
CITAT (lämås @ 11-12-2007, 17:47) *
Idag blev det idealmakaroner och stekt falukorv....o massor av ketchup!

åh så gott!! det ska vi ha till middag i morgon! smile.gif eller ja, senare idag blir det ju..
HelenN
Idag blev det kalops, potatis & lingonsylt.
Snigelhatare
Gjorde julköttbullarna idag. Det blev några kvällsmackor med riktiga köttbullar som fortfarande var lite varma och med lite majonäs på. Svårt att bara äta lagom mycket.
Bettis
CITAT (Snigelhatare @ 13-12-2007, 00:24) *
Gjorde julköttbullarna idag. Det blev några kvällsmackor med riktiga köttbullar som fortfarande var lite varma och med lite majonäs på. Svårt att bara äta lagom mycket.

mmmmmmmmmmmmmmm så gott, idag får husse gryta den är iof väldigt god, jag tar pasta med räkor jättegott!!
Magdis
Idag blir det ugnsbakade potatis och sötpotatisklyftor och laxfiléer och tonfiskfiléer stekta i folie i ugnen. Smaskens!
Marina i Hällekis
Senapssill, färskpotatis, grönaärtor och rårivna morötter
Mollis
Idag blev det korv stroganoff till middag, nästan det bästa man kan göra av falukorv tycker jag, även om riktigt hårdstekta skivor som de är, inte heller är att förakta.....

//Mollis
Netha
Pasta m ost och skinksås, tärnade färska tomater till.
Gillan
CITAT (Marina i Hällekis @ 13-12-2007, 17:22) *
Senapssill, färskpotatis, grönaärtor och rårivna morötter

Färskpotatis!! Nu! Idag? Lyckos dig!......... Bara tanken av det gör så att det smälter i munnen på mig sweatingbullets.gif

Själva åt vi "bara" potatismos med varmkorv och en enkel sallad till blush.gif
Tosan
Idag blev det älg-och renskav med potatismos, imorrn blir det fläskpannkaka på färskt fläsk från nyköpt gris smile.gif
Å imorrn ska skinkan tas fram och tinas biggrin.gif
Netha
CITAT (Tosan @ 13-12-2007, 21:31) *
Idag blev det älg-och renskav med potatismos, imorrn blir det fläskpannkaka på färskt fläsk från nyköpt gris smile.gif
Å imorrn ska skinkan tas fram och tinas biggrin.gif

Åh nu blev jag sugen på renskav ... äkta sådan .. inte senskav som sälj i matvarubutikerna.
Blir absolut en tur till renköttsbutiken imorron ... hemlagad potatismos och hemkokt lingonsylt till. smile.gif
Tosan
CITAT (Netha @ 13-12-2007, 21:39) *
Åh nu blev jag sugen på renskav ... äkta sådan .. inte senskav som sälj i matvarubutikerna.
Blir absolut en tur till renköttsbutiken imorron ... hemlagad potatismos och hemkokt lingonsylt till. smile.gif

Ja vi har köpt en låda av varje från Grundnäs kött. Kanonfint kött, hyvlat och klart och packat i lager med plast emellan så man går bara till frysen och bryter en bit smile.gif Dessutom är kilopriset betydligt lägre än på de där blygsamma senskavspaketen i frysdisken...
Netha
Vi köper hos thorneus renprodukter

Tror jag köper några sadelkotletter också... är ju sååå gott med fettranden.

men man behöver ju inte äta allt , bara smaka liite av det feta
Tosan
^Åh, vad hungrig jag vart...
Hade tänkt försöka beställa en halv ren lagom till i höstas, men glömde bort det. Får göra ett nytt försök till nästa år...
Netha
Nu var jag tvungen å karva lite på torkat nötkött ... blev bara sååå hungrig. tongue.gif

Vi köper numera aldrig hela el halva kroppar ... är så grisigt att stycka i lgh kök.
Marina i Hällekis
CITAT (Gillan @ 13-12-2007, 20:47) *
Färskpotatis!! Nu! Idag? Lyckos dig!......... Bara tanken av det gör så att det smälter i munnen på mig sweatingbullets.gif

Själva åt vi "bara" potatismos med varmkorv och en enkel sallad till blush.gif

Vi fryser ner själva ,men det finns i frysdisken på både ICA och Coop och den är inte så dum den heller.
Väldigt gott till julsillen, är inte så förtjust i Jansson, tycker inte om "gräddig" mat, så det blir sill och färskpotatis på julbordet för mig.
Tosan
CITAT (Netha @ 13-12-2007, 22:44) *
Nu var jag tvungen å karva lite på torkat nötkött ... blev bara sååå hungrig. tongue.gif

Vi köper numera aldrig hela el halva kroppar ... är så grisigt att stycka i lgh kök.

Jo det kan väl va, men jag styckar gärna själv så blir det som jag vill ha det.
Iofs, där jag tänkte ´beställa renen ifrån så är det styckat och klart, tror jag.
Bettis
Idag blev det hemmagjord pizza
Netha
Helstekt benfri högrev, kokt potatis, gräddsås och kokta sommargrönsaker.
Mollis
Ugnstekt hel färsk fläskkarré med gräddsås, hemlagad äppelmos och kokt potatis idag...

//Mollis
MariaS
Vitvins och örtmarinerad fläskfilé med potatisgratäng och nykokt vinbärsgelé. Naturligtvis med ett gott lagrat rött vin till.
Sailor Pluto
Trött och lite vimsig idag, så det blev stuvade makaroner igen smile.gif . Med ketchup....
Netha
Köttbullar m gräddsås, kokt potatis och lingonsylt.
Netha
Åt middag hos dotter idag ... Pasta med baconsås.

Stek bacon skuren i mindre bitar och gul lök, tillsätt matlagningsgrädde och Turkisk youghurt
riv sedan ner ett par klyftor vitlök och rör om.
Servera med kokt pasta.

Sååå gott!
Marina i Hällekis
Igår bökade vi runt i frysen för att få plats med julmaten, och då hittade jag en påse med ramslök från i våras, w00t.gif hur kunde vi glömt den? duh.gif så då blev det ramslökssoppa och vörtbröd med sill och ägg. smile.gif Lite blandning av vinter och kommande vår.

Forshems gästgiveris ramslöksoppa

rotselleri
palsternacka

Fräs i gryta, tills det knappt får färgslå på grönsaksbuljong, mjölk och grädde (jag använder matlagningsgrädde)
Koka upp och red av med maizenamjöl, smaka av med salt och peppar.

Låt koka i 10 min.
Finhacka ramslöken, dra kastrullen från värmen och lägg i den hacket.

Kan verkligen rekomendera kokboken från Gästgiverit, väldigt vackra bilder från Kinnekulle, tagna av Stefan Jarl http://www.forshem.se/video.htm filmen gick på Svt för något år sedan

Idag fuskar vi nog med julköttbullarna som lagades i går kväll.
HelenN
Spagetti & köttfärssås med massor av ketchup smile.gif
Bettis
Idag blir det strimlad lövbiff, bacon, lök och broccoli i en god sås till pasta happy.gif så gott...
Sailor Pluto
Sill och potäter smile.gif .
Magdis
Ugnsstekta pangasiusfiléer i en egenpåhittad sås gjord på grekisk yoghurt, rivet skal och saft från en lime, honung och ingefära. kokt potatis och broccoli till. Jättesmarrigt! tummenupp.gif
Netha
Kålpudding m hemlagad lingonsylt. smile.gif (lagat i höstas, fryst portioner)
Sailor Pluto
Fiskbullar och potatismos smile.gif . Den där halvnya sorten (på konserv) med laxbullar i citronsås är så god!
netaave
Idag avnjuts det lutfisk m vitsås och kryddpeppar, sen lite apelsinris till dessert.
HelenN
Hamburgare i bröd till sen lunch. Sen åt halva familjen risgrynsgröt nyss och andra halvan åt ris a´la malta.
Bettis
Ingen riktig mat idag, har bara stoppat i mig lite då och då bl.a smörgår, ett kokt ägg, korvbit, litet revben mm mm just nu några kex med ost på.
Netha
Reninnnerfilé m hemlagad potatismos och stekt lök. Jesses så gott. smile.gif
Sailor Pluto
Rester från julbordet hos mamma smile.gif . Kokt potatis, köttbullar, skinka och kanske brunsås.
HelenN
Kokt potatis, köttbullar, sås, lingonsylt & grönsaker....
Marina i Hällekis
Tacokryddadfärs och grönsaker (b la egen nyskördad purjolök, växthusodlad romansallad och rädisor) i pita.
Slut med allt vad julmat heter nu är det vårprimörer som gäller!!!!
Bettis
Idag ska vi gå bort och äta middag hos bekanta så jag vet inte vad det blir naughty.gif
HelenN
Idag stod maten på bordet....min sambo hade fått fingrarna ur giggle.gif . Det bjöds på hasselbackspotatis, fläskfilé, bearnésås & stekt lök/champinjonröra....Riktigt gott!
Netha
Entrecote, kokt tornedalsmandel, kall sås gjord på creme fraiche, salt och pepparmix (svart-, vit-, grön- och rosépeppar.
Lilla Birka
Helstekt kyckling i lergryta, wokade grönsaker och rattepotatis. Mamsells risgrynskaka (gjord på rester av gröten) + skogshallonsaftsås. Mmmmmm.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon