|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tycker ni inte att vi ska ha en ny tråd där vi delar med oss av vad vi ska ha till middag eller lunch. För min del skulle det vara himla bra för då kan man få lite tips och nya ideer. Idag ska vi ha kåldolmar med potatis och lingon.
Bra idé! Gud va gott med kåldolmar  Jag håller just på att göra skånsk kalops, jag älskar verkligen svensk husmanskost.... i helgen blir det rimmad oxbringa med rotmos med mycket senap till... //Mollis
CITAT (Mollis @ 30-11-2007, 15:40)  Bra idé! Gud va gott med kåldolmar  Jag håller just på att göra skånsk kalops, jag älskar verkligen svensk husmanskost.... i helgen blir det rimmad oxbringa med rotmos med mycket senap till... //Mollis Hååå så gott med oxbringa och rotmos
Så tråkigt att ingen ska äta idag
Biggan_
01-12-2007, 01:04
CITAT (Bettis @ 30-11-2007, 16:33)  Så tråkigt att ingen ska äta idag 
emmas matte
01-12-2007, 13:13
potatis o pannbiff med lök o lingon
pimpim2
01-12-2007, 13:17
Jag ska testa den här Adventgryta huvudrätter Portioner: 4
2 msk olja 4 kycklingfiléer salt & peppar 2 dl grädde 1 paket saffran (1/2 g) 2 dl buljong (tärning + vatten) 15 svarta oliver 1 liten burk väl avrunnen syltlök 1 röd paprika pommes strips (ris eller pasta) blandad grönsallad
Värm olja i en panna. Lägg ner kycklingfiléerna och bryn dem runt om. Salta och peppra. Häll på buljong och grädde. Blanda med saffran. Låt småputtra i 10 minuter. Tillsätt svarta oliver och syltlök. Skölj, kärna ur och strimla paprikan. Strössla detta över grytan. Servera med pommes strips, ris eller pasta och en blandad grönsallad.
Kom på mail från matbiten.net... Jag tänker servera ris till.
Vi ska ägna oss åt en nostalgitripp och äta paella. Om jag bara kommer ihåg att köpa saffran /Åsa
Idag blev det pommes med hamburgare
elleave
01-12-2007, 18:07
Lasange blir det här ikväll...
Vi har ätit plättar
Marina i Hällekis
01-12-2007, 18:25
Vi förväller och fryser in färskpotatis på sommaren, så att vi ska kuna njuta under vintern, så i dag blev det kotlett med färskpotatis och pepparsås
Vi hade hemgjord pizza idag, med bl.a kyckling och fläskfilé.
herkules
01-12-2007, 19:43
fläskpannkaka
netaave
01-12-2007, 20:17
Här åt vi lasange
I morgon blir det kokt kyckling med currysås, kokt majs och lite sallad. Det skulle ha varit kokt höna men här där vi bor kan man inte bestämma hemma vad man skall äta utan man får köra till affären och hålla tillgodo med vad som finns. Ungefär som i Östtyskland. Nåväl jag koker kycklingen i lagom saltat vatten med rotselleri, morötter och lök. Eftersom kycklingen inte skall koka så länge som en höna koker jag nog grönsakerna en stund innan jag lägger i kycklingen. Hade nu inte kycklingen varit undernärd så hade resterna serverats till en blomkålssoppa gjort på det kokspad som inte går till kurrysåsen. Soppa på kokspad är lätt, man tillsätter bara lite grädde och några äggulor. Vitorna blir maränger.
Vegetarisk lasagne: En vanlig bechamelsås Sedan gör jag en svampstuvning. Lök och champinjoner steks upps, därefter hälls det på grädde eller mjölk. Buljongtärning, svartpeppar och hackad persilja. Detta varvas mellan lasagneplattor. På toppen täcks det av ost, pesto och pinjenötter
Lilla Birka
01-12-2007, 23:48
Och vi åt rallarfärs och en blåbärspaj som efterrätt
Eva-Helene
02-12-2007, 00:29
CITAT (Lilla Birka @ 01-12-2007, 23:48)  Och vi åt rallarfärs och en blåbärspaj som efterrätt Rallarfärs? Nu blev jag nyfiken! Hur gör man det? Recept, tack!
Lilla Birka
02-12-2007, 00:50
CITAT (Eva-Helene @ 02-12-2007, 00:29)  Rallarfärs? Nu blev jag nyfiken! Hur gör man det? Recept, tack!  Rallarfärs. För 4 portioner behövs: 500g bland- eller nötfärs 1 msk smör ell. margarin 2 gula lökar 1 purjolök 400 g krossade tomater 2 tsk salt 2 krm vitpeppar 1-1½ tsk chilipulver 1 burk vita bönor i tomatsås c:a 450 g 1 pkt bacon Gott att äta till: Bröd och sallad Tillagning: 1.)Bryn köttfärsen i lite matfett. 2.) Skala och hacka löken och låt den brynas med köttfärsen. 3.)Skölj och ansa purjolöken. Strimla den och lägg ner den i färsen samt även tomatkrosset. 4.) Krydda med salt, peppar och chilipulver. Låt grytan puttra 10-12 minuter. 5.)Fräs under tiden baconet så hårt som du önskar det. Tag upp dem och låt dem rinna av på hushållspapper. 6.)Blanda i de vita bönorna och låt alltsammans bli genomvarmt. 7.) Bryt baconskivorna i mindre bitar och strö dem över före servering. Naturligtvis kan man variera, t.ex idag hade jag bara en gul lök i och använde svartpeppar i.st.f vitpeppar. Tog 500 g krossade tomater eftersom jag inte tog bönor i tomatsås utan en annan burk bönor (black-eye-bean) och dessutom en förpackning av go greens mexikanska blandning av majs och bönor. Man kan ta vilken sorts bönor man f.t råkar ha hemma förstås. Snabbt, enkelt och gott!
Idag kokar jag massor av ärtsoppa fast egentligen skulle jag vilja ha grekiska färsbiffar med klyftpotatis och en massa tzaziki...får bli det nån dag i veckan istället....
//Mollis
Marina i Hällekis
02-12-2007, 14:07
Idag blir det: Chicken Francese, från Sopranos kokbok
Sailor Pluto
02-12-2007, 17:14
Här blir det kokt sej med potatismos, fräsch sås på turkisk yoghurt+citronskal+dill+salt&peppar samt kokt hackat ägg .
Vi har ätit kroppkakor och lingonsylt
Felicia
02-12-2007, 18:14
Här blev det älgskav med kantareller, lök, morötter och mycket grädde. Pressad blå potatis till (Blå kongo). Jättegott
Hej alla. God ide denna med en "mattråd". Att kunne få och hämta tips kan aldrig vara av ondo. Detta bevisar än egång "Odla Nu" vidde och att det är högt till tak. I dag stod menyn på Stekt grishals och en mängd grönsakerpotatis paprika svamp lök vitlök i långpannan och in i ugnen.Krydda det med rosmarin salt peppar då blir det mustigt. Att tillbereda denna härliga mat var med musik till av Liller och Pappa Bues band. Att laga mat hör till en av mina favoritsysslor. Särskild att experimentera mig fram till olika och spännande resultat. Ha en riktig god Advent önskar Momme
Lilla Birka
02-12-2007, 20:58
Idag blev det potatis på indiskt vis: potatis och blomkålswok, fast jag lade även med broccoli. Till det kycklinglårfileér tillredda i ugn med bla oreganokryddning. Dessert: 3 små kulor punch-russinglass toppade med en chokladtryffel och några stänk commandaria över och runt om. Roligt med mat!
Här blev det enkelt för vi var ut igår Kokt potatis Stekta kotletter Sås på 1 buljongtärning 2,5 dl creme fraich 2,5 dl grädde 1-2 tsk fransk senap En skvätt soja Busenkelt och gott. Sallad till förstås. /Åsa
Idag blir det ugnspannkaka med bacon i:
9 ägg 18 dl mjölk 6 dl mjöl salt 6 pkt bacon
Steker baconen först .....fördelar dem jämt i en stoooor plåt & häller på smeten. Och sen gräddas den i ca 45 minuter i 225 grader.
Till detta serverar jag rivna morötter & lingonsylt.
Marina i Hällekis
03-12-2007, 14:28
Chili och honungs marinerad, grillad lax och cous cous sallad, med rödlök, tomat, paprika, ärtor, romansallad och en persilje vinegrett.
(väldigt vad, och det blev!)
skogstroll
03-12-2007, 16:22
CITAT (Lilla Birka @ 02-12-2007, 00:50)  Rallarfärs.
För 4 portioner behövs: 500g bland- eller nötfärs 1 msk smör ell. margarin 2 gula lökar 1 purjolök 400 g krossade tomater 2 tsk salt 2 krm vitpeppar 1-1½ tsk chilipulver 1 burk vita bönor i tomatsås c:a 450 g 1 pkt bacon
Gott att äta till: Bröd och sallad
Tillagning: 1.)Bryn köttfärsen i lite matfett. 2.) Skala och hacka löken och låt den brynas med köttfärsen. 3.)Skölj och ansa purjolöken. Strimla den och lägg ner den i färsen samt även tomatkrosset. 4.) Krydda med salt, peppar och chilipulver. Låt grytan puttra 10-12 minuter. 5.)Fräs under tiden baconet så hårt som du önskar det. Tag upp dem och låt dem rinna av på hushållspapper. 6.)Blanda i de vita bönorna och låt alltsammans bli genomvarmt. 7.) Bryt baconskivorna i mindre bitar och strö dem över före servering.
Naturligtvis kan man variera, t.ex idag hade jag bara en gul lök i och använde svartpeppar i.st.f vitpeppar. Tog 500 g krossade tomater eftersom jag inte tog bönor i tomatsås utan en annan burk bönor (black-eye-bean) och dessutom en förpackning av go greens mexikanska blandning av majs och bönor. Man kan ta vilken sorts bönor man f.t råkar ha hemma förstås. Snabbt, enkelt och gott! Lät spännande, det måste jag prova
Idag blir det "shepherds pie", bra att variation till spagetti o köttfärssås tycker jag...
//Mollis
CITAT (Marina i Hällekis @ 01-12-2007, 18:25)  Vi förväller och fryser in färskpotatis på sommaren, så att vi ska kuna njuta under vintern, så i dag blev det kotlett med färskpotatis och pepparsås Vad härligt att kunne få en smak av sommar i denna mörka tid. Men du.... Kan du inte säga hur du gör. jag har förvallat olika kåösorter och andra gröntsaker men förgäves sökt efter potatisrecept. Gör du som vanlig förvallning. Det är ju olika hur lång tid det skall ha i det kokta saltvatten. Skulla du vara snäll och berätta det så man är rustat till nästa "färskpotatissäsong".  på förhand. Ha en bra dag. Momme
I dag blev det Falukorv och rotmos. Bra enkelt när man har en stressad dag. I morgon tänkar jag ta Vitkålsoppa på Dansk fason. Purjolök.morötter, selleri, pasternak därtil lager jag hemmagjorde små köttbollar och mjölbollar. Soppan kokas på Fläskben ocg skank.
Marina i Hällekis
03-12-2007, 17:43
CITAT (momme @ 03-12-2007, 16:47)  Vad härligt att kunne få en smak av sommar i denna mörka tid. Men du.... Kan du inte säga hur du gör. jag har förvallat olika kåösorter och andra gröntsaker men förgäves sökt efter potatisrecept. Gör du som vanlig förvallning. Det är ju olika hur lång tid det skall ha i det kokta saltvatten. Skulla du vara snäll och berätta det så man är rustat till nästa "färskpotatissäsong".  på förhand. Ha en bra dag. Momme Hej Momme! Jag använder en stor gryta med pastainsats, kokar upp saltat vatten och lägger i jämnstora potatisar, ca 0,5 kg och kokar i 3 min, lite längre om de är väldigt stora. Tar upp hela insatsen och kyler hastigt av potatisen i isvatten, paketerar och fryser. Vi fryser in 10-15 kg varje sommar! När potatisen sen ska kokas, efter nerfrysning, är det viktigt att de inte tinat utan läggs i kokande vatten, direkt ifrån frysen, då blir de fasta och fina. Tinar de blir de sega och tråkiga! Smaklig måltid och ha en bra dag du med!
Hej Marina.  . Nu kan man bara vänta på att det blir sässong så man kan komma igång. Jag älskar laga mat men det skall göras från botten. Att sylta och och sånt är roligt tycker jag. Har just gjort rodbetor så det är klar till julen. Ha en bra dag. Momme
Marina i Hällekis
03-12-2007, 18:47
CITAT (momme @ 03-12-2007, 18:35)  Hej Marina.  . Nu kan man bara vänta på att det blir sässong så man kan komma igång. Jag älskar laga mat men det skall göras från botten. Att sylta och och sånt är roligt tycker jag. Har just gjort rodbetor så det är klar till julen. Ha en bra dag. Momme Nu blev jag nyfiken! Hur har du gjort rödbetorna? Marina
Grönpepparbiffar har jag gjort idag som räcker även till morgondagen. Omtyckta av oss alla. Recept finns att få om så önskas. Potatis, sås, kokta morötter, vitkålssallad med paprika, vinbärsgele bjöds det till idag. I morgon blir det pasta o grönsaker till istället. Liiiiite variation måsta man ju ha  . Mvh zissi
CITAT (Marina i Hällekis @ 03-12-2007, 18:47)  Nu blev jag nyfiken! Hur har du gjort rödbetorna?
Marina Hej marina. Ja det har jag. Jag väntar nu att mina unger kommer på en "gryningsräd" vilket de brukar göra. jag användar inte svensk ättike men dansk lagereddike. Inget ont om det svenska kök men jag kan inte använda den svenska ätikesprit då det är en gammal dansk recept. En del eddike två-tre delar vatten Socker efter smak och därtill kan man lägga lite nejliker och kanel och lagen kokas. Lagen skall vara kall när man lägger i de kokta rodbetor. Ha en bra dag Momme
ÅÅÅ så mycket gott ni gör  idag har jag ätit 4 knäckebröd skivor med leverpastej och gurka till lunch Till middag blir det strimlad kyckling i sötsursås med ris, blomkål och broccoli till.
Marina i Hällekis
04-12-2007, 14:52
Idag blev det hemmagjord grönsakssoppa: blandade rotfrukter, mkt lök, egen tomatsås, kycklingbuljong ,kryddad med timjan och chili.
Skrämmer bort varje förkylningsvirus, som försöker närma sig!
Tack Momme för rödbetsreceptet!
moriana
04-12-2007, 18:52
Mums "fillibabba" som barnen sa när de var små, vad mycket gott ni har ätit.
Här vart det bara potatis och hemgjord pölsa med fläsk.
Felicia
04-12-2007, 20:52
Men då var jag nog värre, det blev fil med flingor till middag Sambon borta på jobb och ingen dotter hemma då blir det lite slarv med maten.. Men i morgon kanske det blir soppan som du skriver om Marina, låter gott och med mycket chili så man blir riktigt varm
Lilla Birka
04-12-2007, 22:19
Ensam hemma, lunch på jobbet. Hemma fixade jag steksill i ugnen under ett täcke av mjukstekt rödlök och en skvätt tunn grädde till ett par stekta potatisar ,( rester sen igår)och salladsmix. Brände mej på fingrarna när jag tog ut formen ur ugnen och hällde på grädden, glömde att formen var het när den skulle in i ugnen igen. AJajajajaj! På med kallt vatten kvickt, men har ändå en blåsa c:a cm-stor på vänster pekfinger. Ja så kan det gå, men som väl är går det över.
Idag blev det två kokta ägg och två burkar makrill i tomatsås, geggade ihop och åt upp
Marina i Hällekis
05-12-2007, 13:01
Idag blir det enkelt, fick soppa över igår och har lite tacokryddad stekt köttfärs i frysen. Kokar ihop det med ett par deciliter makaroner, så blir det en gryta.
Sailor Pluto
05-12-2007, 14:42
Idag blir det rester av den Ugnsstekta Fyllda Butternut squashen med revbensspjäll . Det var ju helt otroligt gott! Så gott att det bara blev 3 portioner, inte 4 som det skulle vara... Receptet finns på min blogg.
Idag blir det ugnspannkaka ska prova ett nytt recept, här är det undefined
Idag blir det kokt kyckling i currysås, jag brukar köpa höna och koka den längre för att få riktigt god buljong att göra såsen på men ibland finns inte höna hos affären så det här får duga...
//Mollis
Marina i Hällekis
06-12-2007, 12:32
Här blir det pastasallad, med räkor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|