|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Lägger in en liten länk i denna tråd. Det är en namninsamling för att pressa på så att även ridning ska ingå i det avdragsgilla friskvårdsbidraget man kan få från sin arbetsplats. friskvårdsbidrag - ridsport namninsamling
gadriel
17-01-2009, 16:28
Hästar är svårt att vara utan. Här är mina två flickor och lill-grabben har jag på foder. Fr v: Lilleman, Saga och Kamé
160kvm stort hus
19-01-2009, 10:22
Hej! Hur kan jag ha missat den här tråden???
Jag har ridit i ... *räknar på fingrarna* 23år... Åh herregud. Är utbildad beridare ( vad nu det innebär ) Har ingen egen häst men får rida på grannens varmblod.
Favvohästen heter Jana och hon har två gångarter, halvfart och turboräser..... Är 18 år gammal men hon kan inte räkna så lågt så hon uppför sig som en femåring. Energi som bara den och underbar att hålla på med!
Nu har hon tyvärr varit skadad ett tag ( broddtramp ) men vi ska sätta igång igen snart. Är ute och går prommisar ett par dagar i veckan och övar mycket på halt och stå still. Det behövs.
Roligaste minnet hittils var i sommras då hon helt plötsligt började tölta! Jag skrattade så mycket så jag höll på att ramla av. Hon har sina knep för att komma undan arbetet...
Wilmer, vilken uuuuunderbar häst du har!
Å, så kul att ni skriver i pålletråden, den har varit alldeles för tyst!! Gadriel, jag är verkligen svag för hästen till höger  , viss likhet med min egen men ett nummer större tror jag Visst är det trist när det bli uppehåll i ridningen, jag har inte kunnat rida på flera månader för Wrigg har fått lamellrandsröta. Han är inte halt, men det är så mycket uppskuret av hoven att den riskerar att kollapsa. I morgon ska hovis skära upp igen, då hoppas jag att det ser bättre ut  . Jag undrar fortfarande om Solstolen har ridit i sommar, men jag lär få undra livet ut
160kvm stort hus
19-01-2009, 12:50
usch och fy wilmer, hoppas han blir bättre snart!
Myosotis
19-01-2009, 12:57
CITAT (160kvm stort hus @ 19-01-2009, 10:22)  ...Roligaste minnet hittils var i sommras då hon helt plötsligt började tölta! ... Det där var kul att läsa. Jag såg en gång en varmblodstravare ta några steg i tölt i hagen när han saktade ner från trav till skritt. Trodde först att jag drömde, men sen läste jag att det händer. Var det inte något om att just travare kan ha lite anlag för det? (Minns inte riktigt? Arv från amerikanska travare/passgångare?) Är det när de spänner sig? När jag till slut vågade berätta för hästens ägare blev jag utskrattad. Det var alldeles uteslutet! Helt omöjligt, mina hästar töltar inte!! Men jag rider ju islandshäst och har sett en del tölt.
160kvm stort hus
20-01-2009, 09:13
Jag vart oxå jätteförvånad. Men när jag tog upp det med en kompis så sa hon att det är faktiskt ganska vanligt att travare töltar.
Ganska skönt ibland när hon är stissig och inte vill skritta och jag inte orkar trava. Då blir det jogg-tölt....
Enklast är när man saktar av från galopp eller trav, när hon är lite spänd.
Jan Lindgren
20-01-2009, 09:43
Hej! Tölten är ju en naturlig gångart som avlades bort i Europa när man började köra med hästar. Kör man med sin islandshäst så märker man snabbt hur mycket bättre trav är än tölt och pass. Det är nog ganska vanligt att man kan hitta lite töltanlag hos hästar som har mycket gener från passhästar. Jag skulle aldrig skaffa mig en stor häst som saknar tölt men jag är ju också en gammal islandshästfantast. Vi har haft islandshästar sedan början av sjuttiotalet. MVH Jan Lindgren
Haha, ja det kan jag tänka mig att det inte är så värst kul att köra en häst som töltar. Min pålle blev skodd i dag, hovis sa att det ser fint ut, så dett uppskurna området krymper(i takt med att hoven växer ner).  Nu kan vi börja promenixa lite så han får göra något annat än att dega i hagen.
160kvm stort hus
27-01-2009, 08:47
Va skönt wilmer! Själv går allt i grått. Ägaren till hästen har bestämt sig för att hon inte orkar med två hästar så "min" häst ska säljas... Önskar att jag hade mer pengar....
 Å, det är ju nackdelen när man inte har egen häst - så trist. Du kan bidra med pengar så hon kan ha den kvar? Betala för halvfoder eller så? Wriggens hov ser så fin ut att jag blir lycklig varje dag, hoppas detta går vägen
blomsterrabatten
01-02-2009, 20:20
Jaag älskar verkligen hästar och har 2 stycken ponnysar
blomsterrabatten
01-02-2009, 20:28
jaa jag älskar verkligen hästar jag har två stycken egna dartmoorponnysar
Jag har campat (barncamping) på en gård på dartmoor. Att ströva runt i markerna och se de ljuvliga ponnisarna i "vilt" tillstånd var underbart! Jag hade gärna köpt med mig några hem  för där var de billiga dessutom (25 pund för ett föl för drygt tio år sedan). I dag red jag för första gången på månader, oj vad det var kul. Det tyckte även Wrigg som hade öronen klistrade frammåt. Hemma i stallet blev det ordentlig pälsvård, nu fäller han en sopsäck om dagen känns det som  Fåglarna kan börja bygga bon nu om de vill  Speciellt rekommenderar jag det vita mjuka ulliga håren från skapet, så mjukt och mysigt det skulle vara för en pippiunge att kläckas i det.
160kvm stort hus
03-02-2009, 15:26
Härligt wilmer! Kan tänka mig att även Wrigg tyckte det var roligt.
Var ute och skrittade i helgen ( igångsättning ) och pausen har visst gjort att hästen helt glömt bort vad skritt och stå still är. *súckar*
jag brukar låta henne hålla på dansa runt tills hon tröttnar. Men nu vågade jag inte. Hon är så jäkla klumpig och snubblar jämt. Det var dessutom isigt ute. Har ju broddar, men men.
Men det är bar att träna träna träna, igen.
( tur att det är så roligt )
 Stepp problemen har inte jag. Wrigg dansa på stället vilken tanke  Han har nog glömt galoppfattningen däremot när det blir dags att prova den  Hans favoritkomando är prooooooo Visst är det kul att hålla på, tålamod är nog största kvaliten när man umgås med hästar många gånger. Det är inte bara att susa över hinder och galoppera på ängarna direkt. Hoppas igångsättningen går bra!
160kvm stort hus
04-02-2009, 08:47
Ska vi byta ett tag? När jag var ute med ett par tjejer i helgen så säger den ena. Slutar hon aldrig? Nej, möjligtvis om hon får som hon vill.. En gång i höstas när vi var ute så fick hon bestämma tempot ( inom rimliga gränser ) och jag vägen..... Jäklar va fort det gick!  Men det var jätteroligt att busa lite och både hon och jag var så nöjda så. ( och trötta ) Hoppas att månen lyser på oss så vi kan vara ute i kväll med!
Skulle min kille bestämma tempot kom vi aldrig fram  Kanske man kan binda fast min som ankare bakom din så blir det alldeles lagom Neee, nu är jag orättvis, men han känner på sig när han kan ta det lite piano och då gör han det. Däremellan är han pigg och rask. När han körs är han alltid frammåt utan undantag.
diva&hero
03-03-2009, 21:04
Det går hästar i en hage en bit ifrån där jag bor. Det är så fint att se dom gå där,hur dom busar och jagar varann. Förut hade en granne två hästar som gick på sommarbete precis på granntomten. Kunde sitta och titta på dom från altanen. Såå mysigt! Men nu har kommunen grävt upp hela ängen så jag hoppas att hästarna får komma tillbaka snart igen. Min tik har varit och 'hälsat på' inne i hagen när vi var nyinflyttade, tur att hästarna var vana vid hundar så dom brydde sig inte om att hon sprang runt dom. Hon vägrade att lyssna på oss ,men när hon väl skulle gå under elstängslet så fick hon sig en kyss där bak! Va rädd hon blev! Kissade på sig och kröööp till husse, han fick bära hem henne.. Resten av dan satt hon på altanen och blängde mot hagen.. Så går det när man är olydig!
CITAT (Wilmer @ 26-03-2008, 16:05)  Härligt! Jag brukar bara se en konstigt formad pupill om jag står för nära... Men ögona är såå vackra! Utrycksfulla. Speciellt ihop med näsborrar och öron. Pupillformen har dom för att kunna upptäcka rörelser i horisonten. De ser inte speciellt bra på långt håll, men de kan lätt upptäcka en rörelse = FARA!! När dom betar vrids ögat så att pupillen ligger horisontellt. Häftigt va?! Hade häst i 20år men skaffade ingen ny efter att jag tagit bort min älskade Whiskey. Han kunde vara en riktig knöl å busa som 17, men vi älskade varandra!! Nu tycker jag att det är skönt att inte ha hästar. Jag njuter istället av att kunna göra andra saker! Trädgårdsarbete och hundarna mest. Jag saknade naturligtvis min Whiskey, men det var mest pysslandet och det får jag utlopp för med mina andra djur. Känner nu att det är så mycket enklare med hundar. Bara att ta på sig skorna och gå ut, billigare också. Men jag säger inte att jag aldrig mer kommer att ha någon häst, kanske någon gång i framtiden. Då blir det kanske en arab (tåliga å friska å ridbara) eller en Nordis (tåliga å körbara å arbetsmyror). Den som lever får se! //Heda
Danne031
19-04-2009, 21:52
En häst-tråd, så trevligt  Jag är mer eller mindre uppvuxen med hästar (i alla fall i nära släkten), och red på skola i 5-6 år innan jag slutade i 15års ålderns för att kampsport var tuffare Min mamma föder upp Welsh Cob, och till hennes stora glädje blev min dotter vid tidig ålder såsom många flickor, hästfrälst  Numera rider hon varje vecka på ridskola och till och från hos sin farmor. Då sambon inte har körkort så har det varit jag som följt med och blivit den involverade. Lite lustigt är det hur rida är som att cykla förresten.. Första gången på mammas Cob hingst var första gången på 15 år och det gick hur bra som helst  Höjdpunkten förra sommaren var dessutom när jag och då 10 åriga dottern tog en tur på Islandshästar hööööögt upp i fjällen i Härjedalen, det var underbart  får man lägga in lite smygreklam? Iglatjärn stuteri där håller mamma till med sin hobby
Å, welsh cob! Letade jag efter när det var dags att köpa häst sist, men hittade Wrigg först. Ska kolla din mammas sida Kul att din dotter har fått intresset när nu farmor har hästar. Ännu roligare att ni kan rida ihop, så himmla kul!
CITAT (Wilmer @ 19-04-2009, 22:38)  Så fin han är WIlmer! Längtar verkligen tills när jag får hälsa på honom!
Så härliga bilder från hagen Wilmer ... är såå rädd för hästar men tycker de är så vackra!
Du skulle hälsa på Wrigg då, han är super snäll! Vist är de vackra, nu är det så kul att stå och se hur de busar runt i hagen. Inte lerigt och tjejerna börjar nog bli lite brunstiga, perfekt för bus och lek. (Fast tjejerna går i hagen bredvid).
Monaxe, vi ser fram emot besöket!
Chamomille
20-04-2009, 01:55
Wilmer. Har du häst också
Jajamän! Ponny Fia till din tjänst  . Fast nu har jag visst bytt upp mig till 600 plus kilo stor häst  . Men marsvinen är färskast i flocken, du vet, bebisar får all uppmärksamhet. Wriggen är storebror  .
Myosotis
20-04-2009, 09:08
Härligt med nya bilder på Wrigg  Han är så fin! Mår han helt bra nu? Visst var han halt eller nåt? Men det var ju längesen nu. Och Danne, Welsh Cob är jättefina! Varje sommar går här Welsh Cob-unghingstar på sommarbete, det tycker min svarthöna är fascinerande.  Under tiden jag försöker ladda upp bilden (det verkar vara serverfel igen  ) har jag tittat på länken. Du kan hälsa din mamma att hennes hästar är underbart vackra! Bäst gillar jag Gwyneth och Gwydyr, men jag måste erkänna att det är svårt att bortse från så vackra färger, så bedömningen är kanske lite orättvis...
Visst är det server problem igen, får ideligen upp IPS driver error! Men den bilden är så vakcer Myosotis! Tur den kom upp till slut. Nu har jag kollat Dannes länk, dregel!! Nu minns jag varför det var en COB jag var ute efter  . Brorsans fru har ett COB sto, hon är så vacker.
Chamomille
20-04-2009, 09:26
CITAT (Wilmer @ 20-04-2009, 09:59)  Jajamän! Ponny Fia till din tjänst  . Fast nu har jag visst bytt upp mig till 600 plus kilo stor häst  . Men marsvinen är färskast i flocken, du vet, bebisar får all uppmärksamhet. Wriggen är storebror  .  Försöker med all kraft att få med mig sambon till ridskolan. Vet inte riktigt om han vill, för när han var liten så red han och hästen sprang under en gren och där blev sambon hängande
Just det, jo Myosotis, hoven är mycket bättre. Han var aldrig halt av det tack och lov, men för att undvika att hoven skulle kollapsa så fick vi avstå att rida några månader. Nu har hoven växt ner såpass att vi har satt igång honom igen, oj vad han njuter av det! Jag tar han om hoven så gott jag kan, det är allt som finns att göra, plus att hålla tummarna. Hoppas på en torr sommar  . Han har hela resan varit pigg o glad, så HAN har inte tagit skada, men matte har varit sååå orolig. CITAT (Chamomille @ 20-04-2009, 10:26)   Försöker med all kraft att få med mig sambon till ridskolan. Vet inte riktigt om han vill, för när han var liten så red han och hästen sprang under en gren och där blev sambon hängande  Asch, det var ju då det  . Ridning och hästar är balsam för själen  .
Chamomille
20-04-2009, 09:35
CITAT (Wilmer @ 20-04-2009, 10:29)  Asch, det var ju då det  . Ridning och hästar är balsam för själen  . Ja, det är det verkligen  Hade "hand" om en fjordis i min ungdom. Jösses vad skojsigt vi hade  Världens gulligaste toto.
Myosotis
20-04-2009, 10:18
CITAT (Chamomille @ 20-04-2009, 10:26)   Försöker med all kraft att få med mig sambon till ridskolan. Vet inte riktigt om han vill, för när han var liten så red han och hästen sprang under en gren och där blev sambon hängande  Ett tips! Släpa med honom på turridning istället! Lite cowboystuk tycker killar är tufft. Om han är lite rädd räcker det med skritt och lite trav och sen kan man fråga om han vill testa att galoppera. Jag har själv jobbat med turridning och jag har sett samma reaktion många gånger, de tycker det är nånting helt annat än att rida runt runt i ridbanan, många blir frälsta direkt. Skulle han sen tycka att det är kul kanske det kan bli ridskola så småningom så han får upptäcka att man visst inte rider runt runt och har tråkigt där. Om du tror att han kommer att tacka nej får du antingen ge honom en tur i födelsedagspresent eller arrangera en överraskning.
Chamomille
20-04-2009, 10:26
CITAT (Myosotis @ 20-04-2009, 11:18)  Ett tips! Släpa med honom på turridning istället! Lite cowboystuk tycker killar är tufft. Om han är lite rädd räcker det med skritt och lite trav och sen kan man fråga om han vill testa att galoppera. Jag har själv jobbat med turridning och jag har sett samma reaktion många gånger, de tycker det är nånting helt annat än att rida runt runt i ridbanan, många blir frälsta direkt. Skulle han sen tycka att det är kul kanske det kan bli ridskola så småningom så han får upptäcka att man visst inte rider runt runt och har tråkigt där. Om du tror att han kommer att tacka nej får du antingen ge honom en tur i födelsedagspresent eller arrangera en överraskning. Joorå. Någonting blir det. Ska leta upp en kepa till honom  sen blir det full rulle
Meriona
20-04-2009, 12:52
CITAT (Wilmer @ 19-04-2009, 22:38)  Hälsade på i hagen med kameran. Där fanns nyfällda träd att mumsa på, uppskattades av hästarna. Snålblåst men vårpigga hästar, härlig syn! wrigg kliver över stocken.jpgMen Bullen då, det är väl inte du som vält trädet?????
Hungrig ju
Meriona
20-04-2009, 15:18
Ja så kan det gå när man inte utfodrar ordentligt...
Danne031
20-04-2009, 17:42
CITAT (Meriona @ 20-04-2009, 16:18)  Ja så kan det gå när man inte utfodrar ordentligt...  poäng! Tack för komplimangerna  Jag tycker det är vansinnigt avslappnande att vara nära hästar..man kan liksom bara gå där och känna sig lugn. Vill man få någon biten så är ju turridning suveränt faktiskt..typ islandshästar, jag tycker de är vansinnigt härliga..så 'mycket' häst liksom..
Jag älskar hästar! Jag har varit en riktig hästtjej. När jag var 10 år hade jag tjatat om att få börja rida i flera år, men kön var lång, så en dag följde jag med en kompis som börjat rida. Hon gick i en grupp ett snäpp över nybörjarnivån och det fanns en plats nedlig i hennes grupp (nån hade väl slutat). Så då gick jag in till ridskoleföreståndaren och blev inskriven i gruppen, sen åkte jag hem och informerade mamma om att jag kunde ta mig dit själv, men hon måste hämta mig efteråt. Hon blev nog imponerad av min beslutsamhet så hon gjorde inga invändningar. När jag var 15 hyrde jag en ridskolehäst över sommaren, och det var underbart. Men närmare än så har jag aldrig kommit att ha egen häst. När jag sedan flyttade och började plugga så la jag hästlivet åt sidan. Nu, efter 3 barn väger jag 100 kg och det vill jag inte utsätta någon hästrygg för. Men kanske, så småningom, när barnen är större (och jag mindre) att jag kan återuppta hästintresset. Som det är nu nöjer jag mig med att klappa grannens islänning.
Att hyra häst över sommaren är inte fy skam! Det drömde jag om när jag var barn. Islandshästar som granne, sämre kan man ha det  .
Föresten så fyller gulleponken 13 år i dag höst körning.jpg
Chamomille
21-04-2009, 13:41
Meriona
21-04-2009, 13:47
Danne031
21-04-2009, 16:15
Härligt det ser ut! och
Meriona
21-04-2009, 20:03
CITAT (Wilmer @ 21-04-2009, 14:40)  Föresten så fyller gulleponken 13 år i dag höst körning.jpgEller möjligen 14 eller hur var det nu?  Gick inte vets meningar isär, men kanske är han bara 12??
Jo, den som bedömde som barn sa att han är född96, den som bedömde det för hästpasset sa 97. så väl själv en ålder och valfri dag att fira
Uj uj, missade den stora dagen med några dagar fel....Stor hästkramsgrattis, jag tar med mej ett extra äpple som ursäkt för min bristande uppmärksamhet!
Med ett äpple är allt förlåtet!
Meriona
23-04-2009, 09:59
Har hästarna fått bort alla vinterpäls nu? Alltså här nere i södra delen av Sverige iallafall?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|