|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
 American Bashkir Curly
Mica548
24-03-2008, 20:30
CITAT (zuzannah @ 26-02-2008, 08:45)  Det verkar ju helt osannolikt underbart att rida högvaktens hästar!! Själv får man nöja sig med att leda dotterns häst när hon rider på häståkeriets hästar.( Kolla förresten in loggatävlingen på KBRFs hemsida) Men jag har hört att man ska vara extremt skicklig för att få rida högvaktens hästar!? Hästarna är jättefina och går numera två år på Strömsholm innan de kommer hit. De är dock inte ridskolehästar, utan mer egna i stilen. Alla med sina later och fördelar, men att vara sadelfast är en fördel! Var ute två timmar i morse i Lill-Jansskogen i snöyran och med domnande tår - men mysigt var det! Det som krävs för att rida på K1 Blå Stjärnans regi är: - Blå Stjärnans Grundkurs (10 dgr) där du lär dig mjölka kor och annat - En ettårig hästsjukvårdskurs på K1 (en kväll/veckan) - Genomgången risk-och säkerhetsutbildning (försvarets) - Godkänd uppridning för stallchefen (alla gångarter + hopp över ett lågt kryss utan stigbyglar - för att simulera ett bocksprång). - Medlemskap i Beridna Högvakten och Svenska Blå Stjärnan. Vi behöver alltid flera ryttare, så PM:a du vill veta mera! /Mica Edit: La till en artikel från Beridna Högvaktens tidning som ger en bra bild om vad vi gör.
Det verkar vara väldigt kul och intressant Mica! Ett sådant volontärjobb kunde man ju nästan betala för (För de gör ni inte?) CITAT Har försökt att inte ha häst och "släppa taget" eftersom det är farligt, kostar mycket pengar, osv osv men det går inte. Jag är inte lycklig utan hästar helt enkelt! Hästar är bästa motionen som samtidigt är bästa terapin!
rahmat2
25-03-2008, 22:28
CITAT (Wilmer @ 25-03-2008, 21:54)  Det verkar vara väldigt kul och intressant Mica! Ett sådant volontärjobb kunde man ju nästan betala för (För de gör ni inte?) Hästar är bästa motionen som samtidigt är bästa terapin! Motion för hästen, vad?
Ja, visserligen för hästen, men jag menar nog för oss ryttare. Mycket bra motion samtidigt som det är toppen terapi! Gör gott i krop och själ samtidigt, hur bra är inte det? Även om man nu inte rider så får man motion genom ryktining, mockning, bära foder, laga hagar, mm mm. Allsidigt som tusan.
Hoppas det klarnade Rahmat2?
rahmat2
25-03-2008, 23:19
CITAT (Wilmer @ 25-03-2008, 23:13)  ... Hoppas det klarnade Rahmat2? Visst, gjorde det det! Tack för den fina förklaringen.
CITAT (Grå @ 21-02-2008, 06:33)  Vi har en brud i kommunen här som håller kurser, kanske det finns någon i din kommun? Våran horsewoman heter iallafall Chippa Nelson och är suveränt duktig. Ett tag funderade jag på att gå kurs själv, men insåg att det inte vore mycket mening i sista änden då jag inte har häst själv  Jag har en halvblodskorsning som jag rider western med, jag har även horseman-tränat med henne. Jag kan rida ut på henne med ett rep runt halsen, alltså inget träns eller nåt annat, hon backar, går i alla gångarter, och stoppar snällt när jag säjer till. Jag har haft henne i 9 år och vi har en fantastisk kommunikation. Titta in i hästens ögon och du kan läsa dess själ......
Härligt! Jag brukar bara se en konstigt formad pupill om jag står för nära... Men ögona är såå vackra! Utrycksfulla. Speciellt ihop med näsborrar och öron. Jag skulle vilja se någon jobba så med min häst, för att se vad som går att åstakomma. Det är ju så givande att jobba med dem, tänk och ha hästen som sin arbetskamrat
Mmm, gillar hästar mycket, men har faktiskt aldrig ridit. Har aldrig blivit av, nu står det högt upp på önskelistan, men det gäller att hitta en kuse med bra rygg, som klarar balasten....
Välkommen. Han har ett ben i varje hörn. Börja stretcha redan nu så slipper du besvär efteråt  Har handtag på sadeln och handikappramp så det är bara att ramla på
CITAT (Wilmer @ 26-03-2008, 23:57)  Välkommen. Han har ett ben i varje hörn. Börja stretcha redan nu så slipper du besvär efteråt  Har handtag på sadeln och handikappramp så det är bara att ramla på  Kommer! Men bara om du är med och håller handen!
Vill du inte jag ska hålla i hästen istället?
Kan du inte göra båda samtidigt? HAr du ingen simultankapacitet? Du är ju kvinna...
Jodå, det ska jag nog klara av. Jag bjuder på kaffe efter äventyret. Om du tar med dig dina pojkar kan de hålla i varsin hand!
Behöver nog alla handtag jag kan få fatt i Är det en stadig häst då, han går inte av på mitten?
wrigg vårstädad.jpg Denna kropp 155 cm hög 682 kg. Tror det är stabilt nog, du verkade då lättare än jag när vi träffades!!
Ok, han ser då stöddig ut... Vårstädad? Har du dammsugit honom innan fotograferingen? Man kanske skulle våga hasa sej upp på hästryggen då...handikappramp sa du? hmmmm
Han är inte vårstädad än, det är en gammal bild... Sorry, han e sketen. Jag champonerar och duschar honom en gång om året när han nästan fällt nästan klart och drar av sista håren som lossnar. Här har inte sommar pälsen kommit igång än, därför ser han "lite" skabbig ut! Sedan får naturen ha sin gång, då ryktar jag bara.. Japp, bara att dunsa ner i sadeln  Vi väntar
Hmm, jag tror jag PM'ar dej lite senare...
men vilken raring, han ser ut som en ponny på bilden men han är 155 cm. han ser ju ut som den perfekta hästen, borde gå att använda till allt
Ja, framförallt är jag för gammal för att bli avslängd en gång i veckan  Köpte pensionärs varianten! Du sitter trygg (nästan) på denna rygg  Har jag för ont i kroppen är det bara att ta fram kärran  Men jag hoppar inte med honom, vill spara frambenen, han ska ju leva i 50 år , minst!! Vi travar cavaletti och små kryss - för han gillar det så mycket.
Gud vilken fin kille! Gillar stabila hästar
 Tackar, ja jag gillar honom förstås. Men smaken är blandad, förra hästen var en spinkis! Tillägg; mina brorsbarn har frågat mig när de var mindre om jag inte kunde ta med mig hästen till Lycksele när jag kommer upp. Men, sa jag, han får inte plats på tåget. Barn har ju lösningar på allt, "han kan ju springa bredvid!"  Det fungerar ju inte riktigt så tyvärr, annars hade han följt med upp i sommar Tosan!
CITAT (Wilmer @ 28-03-2008, 23:57)   Tackar, ja jag gillar honom förstås. Men smaken är blandad, förra hästen var en spinkis! Tillägg; mina brorsbarn har frågat mig när de var mindre om jag inte kunde ta med mig hästen till Lycksele när jag kommer upp. Men, sa jag, han får inte plats på tåget. Barn har ju lösningar på allt, "han kan ju springa bredvid!"  Det fungerar ju inte riktigt så tyvärr, annars hade han följt med upp i sommar Tosan! Men Wilmer, det finns ju transporter! Hmm, min ridlärare vill ta med sig sin häst ner till sthlm i sommar... ni kanske kunde hitta nåt sätt att samåka... Fast det blir väl fel tidpunkter naturligtvis i vilket fall och så ska du ju hursomhelst få din häst dit och... nja det blev nog inte så bra iaf Jag tycker åxå du ska ta pållen med dig faktiskt!
Myosotis
07-04-2008, 08:05
Wrigg är verkligen jättevacker!!
 Men å, tackar... Ja, han har en liten skara tanter o tjejer som är förälskade i honom. Vi kallar honom Bullen, jag råkade tala om att förra ägarens ridinstuktör kallade honom det.. Sedan var det liksom kört, förlåt Wrigg.
mrsgreen
07-04-2008, 10:14
Igår var jag i Stråtjära och tittade på DM i Skogskörning. Stora stabila hästar som drog lass i skogsmiljö. Det var en härlig dag, mulet men mest uppehåll. Tyvärr inte bilder på denna dator men skickar med en länk så får ni er en uppfattning om denna härliga gren. Jag beundrar hästar som får jobba, tyvärr ingen egen häst eller ens erfarenhet av hästar men jag gillar att betrakta. SkogskörningVackra hästar!!
Jag älskar hästar! Men att våga rida vet jag inte om jag skulle. Tycker om att ge gräs till hästar som är i hagen en bit härifrån.
Vilken härlig kördag! Jag skulle gärna använda min pålle i skogen, tror han skulle gilla det. Men utrustningen känns lite dyr. Men jag har det som en liten dröm... Har gått en kurs faktiskt, blev ännu mer sugen efter det!! Silos, det kan räcka att få vara nära hästarna, de är ju vackra att se på man måste inte rida.
kajsalisah
12-04-2008, 21:48
Jag har haft hästar och ponnier under en period i mitt liv. Sålde dom två sista för snart 2 år sedan. Tyckte inte jag hann med som jag ville när jag fick barn och samtidigt köpte villa med trädgård ;-)
Min första häst var en islänning. En femgångare med otroligt mycket pass i sig (och då menar jag inte grisepass :-) ) sedan lärde jag mig uppskatta körning/trav och skaffade mig ponnytravare (utställningsbilden)som jag tränade ett par år, tog föl och så lånade jag ett halvblod ett tag också.
Saknar hästlivet sporadiskt så kanske kommer det en dag när jag skuttar tillbaka till det igen.
En sådan fin liten ponny! Här kommer dagens hästbilder, lite svårt att fånga honom på bild. Han vill gärna stå över mig så att ingen annan kommer åt hans matte... Som tur var lockade lite grässtrån tillslut. knähäst.jpg första gräset.jpg
Solstolen
23-04-2008, 08:33
Javisst gillar jag hästar! Här är vår pålle som vi haft i snart fem år.   Han är en Kallblodstravare som numera är en jätte trevlig ridhäst.
Solstolen
23-04-2008, 08:44
CITAT (Wilmer @ 22-04-2008, 21:32)  första gräset.jpgHi hi, ja de är verkligen fenomenala att kunna hitta de allra minsta små grässtråna med sin stora mule!
CITAT Han är en Kallblodstravare som numera är en jätte trevlig ridhäst. Ojoj vilken läckerbit!
Solstolen
23-04-2008, 14:02
CITAT (Wilmer @ 23-04-2008, 10:03)  Ojoj vilken läckerbit!  Jotack! Och han vet om det också! När vi skulle titta på honom förmanade jag min dotter att "man ska inte falla för första bästa och vackraste ögonen!" Ha, säger jag bara! Vem tror ni föll pladask vid första ögonkastet? Turligt nog var min dotter mycket förståndigare än jag så hon provade honom ordentligt först. Jag gillar verkligen din pålle också! Ja, jag gillar kallblod överhuvud taget
CITAT (Solstolen @ 23-04-2008, 15:02)  Jotack! Och han vet om det också! När vi skulle titta på honom förmanade jag min dotter att "man ska inte falla för första bästa och vackraste ögonen!" Ha, säger jag bara! Vem tror ni föll pladask vid första ögonkastet? Turligt nog var min dotter mycket förståndigare än jag så hon provade honom ordentligt först. Jag gillar verkligen din pålle också! Ja, jag gillar kallblod överhuvud taget  Är det western ridning som gäller
Solstolen
23-04-2008, 18:23
CITAT (Bettis @ 23-04-2008, 16:48)  Är det western ridning som gäller  hi hi, ja man skulle kanske kunna tro det med tanke på hur tränset ser ut och stilen på sadeln? Men nej, det är det inte. Dottern min har ridit sedan hon var 4-5 år och är nu snart 19 och hon är grundligt skolad inom den vanliga engelska ridningen. Men med åren har hon upptäckt att det finns annat inom ridningen som är lite roligare och kanske lite mindre "militäriskt" så hon plockar nog lite här och där tills hon får fram en lite egen ridstil eller vad man ska kalla det. Lite är nog plockat från just western men även lite från den akadamiska sidan eller "barock-hållet" kan man väl också säga. Tränset är ju western men det är bara för att hon gillar lite utsmyckningar  . Sadeln är ingen westernsadel även om den kanske påminner om det - det är en bomlös sadel som inte hämmar hästens ryggverksamhet och som passar även om pålle blir tjock som en "Julgris" på sommarbetet!
Noterade just tränset fast jag trodde nog sadeln var i western väg och missade det, har själv kört en del western med min islandshäst och det var jättekul, härliga hästar ni har allihopa.
Solstolen
23-04-2008, 18:38
CITAT (Bettis @ 23-04-2008, 19:28)  Noterade just tränset fast jag trodde nog sadeln var i western väg och missade det, har själv kört en del western med min islandshäst och det var jättekul, härliga hästar ni har allihopa. Ja, western verkar kul. Jag har själv planer på att återuppta min ridning som legat i "träda" i ca 25 år och tänkte att kanske någon av de mer lugna westerngrenarna skulle passa en gammal återfallsryttare.
Tror du har rätt, det är nog ok att starta om med western, lycka till
 Solstolen, hur kan du motstå med en sådan goding i familjen? Upp på hästryggen med dig!!
Solstolen
24-04-2008, 13:35
CITAT (Wilmer @ 23-04-2008, 21:00)   Solstolen, hur kan du motstå med en sådan goding i familjen? Upp på hästryggen med dig!! Hi hi hi, tack för peppningen! Ja jag vet inte, har skjutit upp det länge men snart blåser förändringens vindar och då måste jag ta tag i det! Dottern har bara ett år kvar i gymnasiet och sen vette tusan vart hon tar vägen på högskolestudier. Jag har lovat pålle på heder och samvete att han inte ska säljas någonsin så det blir minsann till att klättra upp i sadeln igen! Lite synd att bara låta honom gå och skrota i hagen när han tycker det är så kul att komma ut i skogen och även att få jobba lite. Dottern rider både dressyr och hoppar på honom ...... men hoppningen tror jag att jag lägger ner. Man behöver ju inte utmana ödet för mycket! Du då? Vad för sorts ridning bedriver du tillsammans med din goding?
Ja, passa på att vänj dig vid att rida nu då det är gott väder.. Alltid lättare Jag rider dressyr och i skogen. När det inte är för blött i backen kör jag honom med en roccard, det älskar han verkligen. Vi skuttar över låga (20 cm..) hinder och cavaletti, för det gillar han också. Men jag är rädd om benen på honom, han är ju tung som det är, så extravikten på frambenen känns onödig. Jag vill ju att han ska leva och inte ha ont lääänge! Så hinder är inte ofta vi tar oss över. Det går så bra att rida ändå Köra honom är kul för då kan man ju umgås med någon samtidigt som vill åka med. Men tyvärr får man inte så mycket motion själv.. Jag har några medryttare på honom så att jag får tid över för annat.. Trädgård och så.. Men utan häst skulle jag ha svårt att vara. Framförallt skulle jag inte kunna sälja den jag har! Lycka till med ridningen nu då
Samsara
26-04-2008, 00:00
Jag älskar hästar och har en mamma som är tokig i dressyr. Sen år 2004 har det varit tradition att åka till Falsterbo och kolla, jag skulle ha varit hästägare idag men för ett år sen dog hästen jag hade skött om i 5 år. Mamma tyckte det var tur att vi inte hann köpa henne, men vi saknar henne fortfarande jättemycket. En härligare häst får man leta efter. Nu rider jag en unghäst och två gamlingar (födda -88 och -89) på en ridskola
Jag var på Scandinavium i går och blev inspirerad. Såg på gymkhanan, jisses vad de är skickliga både hästar och ryttare. Svenska laget vann
Jag puttar upp tråden och undrar samtidigt om Solstolen har ridit något i sommar?
Jag undrar fortfarande
DragonLady
30-09-2008, 23:24
Jag älskar också hästar
När jag bodde nära stallet och var hemma efter en "ute turn" som man säger till sjöss, var det alltid mig mina kompisar ringde om det var något med hästarna.. lite mat, ta in om det öste ner.. en av dem avskydde regnet och han kom springandes när han såg mig komma för att gömma huvudet innanför min jacka
Mysigt! Lite svårt att gömma en häst under jackan bara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|