Full version: Tycker ni om hästar?
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Meriona
Kylan brukar ju göra dem ännu busigare än vanligt.... Och idag är det både blåsigt och kallt, tur man slutat rida.... sweatingbullets.gif
Samsara
Haha, ja...dem blir alltid piggare av kyla...dock inte den hästen jag red...han hade nog satt lim på sina hovar innan vi gick in på ridlektionen, hans enda under hela måndagen så man kunde inte skylla på att han var trött tongue.gif
Wilmer
Han kanske hade häst-migrän flirting.gif
Samsara
CITAT (Wilmer @ 19-12-2009, 00:39) *
Han kanske hade häst-migrän flirting.gif

Haha om det bara var det...Men han har alltid lim i hovarna...haha...sen hatar han att hoppa vilket gör att man får en halvtaskig avflygning då man landar på hans hals innocent.gif och så är han efter Robin Z...ridskoleinstruktörerna brukar alltid småtetas med han om vem hans far var tongue.gif
Olle A
Här är ett välklätt gäng som jag mötte ute i vinterkylan igår.

[attachment=45449:H_star.jpg]

Olle
Meriona
Vilka sötnosar, det går nog åt mycket mat i kylan gissar jag. Skönt att de slipper leran när det frusit. yes.gif
Wilmer
Hästapållarna kom in med rimfrost på sig i dag, det är så sött giggle.gif
Meriona
CITAT (Wilmer @ 21-12-2009, 21:27) *
Hästapållarna kom in med rimfrost på sig i dag, det är så sött giggle.gif

wub.gif Du skulle haft kameran med!
Wilmer
I dag ska jag ta mig till stallet i snön, tänker ta med kameran för lite OVANLIGA vinterbilder med snö! Har ni några snöbilder att bjuda på?
Myosotis
Passar 4 hästar (och en ko, två kaniner och fyra katter) just nu men har inte tänkt på att ta med mig kameran. Dessutom har den mesta snön regnat bort. -cry-.gif
Wilmer
Va mysigt med passningen, men vad trist att det regnar bort!! Så typiskt. Jag ska nog skynda mig till stallet innan det börjar regna här också.
blomsterrabatten
Jaa älskar hästar och har två egna hästar. En dartmoor ponny och en Ösel ponny som kommer från en ö utan för estland som heter ösel. De är en ganska ovanlig hästras men den är jätte jätte fin smile.gif smile.gif
Myosotis
CITAT (blomsterrabatten @ 31-12-2009, 14:51) *
Jaa älskar hästar och har två egna hästar. En dartmoor ponny och en Ösel ponny som kommer från en ö utan för estland som heter ösel. De är en ganska ovanlig hästras men den är jätte jätte fin smile.gif smile.gif

w00t.gif Berätta mer! Har aldrig hört talas om Öselponny! Har du bilder?
Meriona
Jag håller med, Öselponny finns inte med i någon av mina rasböcker heller. Man kan fundera på om den har släktskap med Ölandsponnyn som nu försöker återskapas, Ösel var ju förut svenskt?
Isåfall är det en ganska liten ras?
Myosotis
Verkligen jättespännande http://sv.wikipedia.org/wiki/Estnisk_h%C3%A4st
Meriona
Bra länk! Synd att gamla inhemska raser dör ut bara för att de blir omoderna! Wilmer har kort på någon sorts liten spansk inhemsk knubbig höglandsponnyras som hon fotat, kan hon inte lägga upp de bilderna här tro? wub.gif Så att vi får lite vetenskaplig bredd på den här tråden... wacko.gif
Wilmer
Det var Potok jag såg i Spanska höglandet tror jag, ska leta bilder någon dag (de ligger inte på datorn). Så länge får ni hålla till godo med min egen Bulle naughty.gif Myo, han är helklippt på pälsen och manen stubbad i höstas, tur det inte syns under täcket sweatingbullets.gif då hade jag väl fått skäll giggle.gif

wrigg4.jpg

wrigg5.jpg

Vinterbilder från södra sverige!!! WOW!!
Meriona
Gudars vad han är vacker! wub.gif Drägel.....
Wilmer
Jag är ju partisk, men visst är han bäst i världen naughty.gif Men alltså, att mötas av en sådan glädje och snuffs i nacken efter att ha varit sjuk och borta från stallet ett tag, jag fick glädjetårar i ögonen när han häls-dreglel snuffsade i nacken, det värmer ens hjärta även om det kanske mest var maten han ville att jag skulle ge honom? Han är i allafall högt älskad.
Myosotis
Ååå vad fin han är!! Och det är väl klart att det inte bara är maten utan att han älskar sin matte också! Man blir så rörd när hästar gnäggar eller kommer springande till hälsning, det har inte hänt mig många gånger.

CITAT (Wilmer @ 15-01-2010, 23:52) *
...Myo, han är helklippt på pälsen och manen stubbad i höstas, tur det inte syns under täcket sweatingbullets.gif då hade jag väl fått skäll giggle.gif

hrm du hade ju inte behövt säga det så hade jag inget anat... STUBBAD -fear-.gif *skriiik*
Wilmer
giggle.gif Det finns en förklaring Myosotis.. Min häst kliade självmant av sig halva manen så när det var dags att stallas in i oktober så klippte jag allt i samma längd=längs mankammen. Lite ovant att se först, men det växer ju ut igen. Bättre än halva-halva. Myggen eller knotten eller något kliade väl och i hagen fanns massor av härliga grenar och träd att skrubba sig mot.

Jag får fota förödelsen en annan dag. (Den stubbade manen).
Meriona
Inga nya pålle-bilder på två veckor snart? Bilder på tolkning tack! Eller bara på snö-bus! wub.gif
Samsara
Jag kommer snart med lite söta bilder på lite nykomlingar smile.gif
Meriona
yahoo.gif TJOHOOOOOOOO!!!! KOM IGEN DÅ! wub.gif
Samsara
[attachment=46737:daiquiri...hetsbild.jpg]

Senaste sötnosen Daiguiri (f. -04, e. Don WIlliam, ue. Bonjour)

[attachment=46736:markus.jpg]

Kom redan i december, Markus import Polen (f. -04. e. Jung, ue. Manhattan)

Det kommer bli spännande och se hur dem anpassar sig till ridskolan smile.gif

Meriona
Vilka snyggingar Samsara! wub.gif
Myosotis
CITAT (Meriona @ 30-01-2010, 17:55) *
Inga nya pålle-bilder på två veckor snart? Bilder på tolkning tack! Eller bara på snö-bus! wub.gif

Duger det med en gammal bild? Jag har visat den förr, men det var kanske före din tid wink.gif

Meriona
OM det duger! Vilken härlig fartfylld bild! wub.gif
Är det miniskidor de tolkar med? Det har jag aldrig vågat, bara pulka. Men Wilmer satte sån fart på pållen att jag ramlade av iallafall.... w00t.gif
Myosotis
Nej, en vanlig sån plastpulka. Det är jag som åker på bilden, vi turades om att rida. Vi hade en häst till med större släde som 2-3 personer fick plats på. I galopp fick man så mycket snö i ansiktet att man inte kunde andas, och det samlades en massa snö mellan pannan och ridhjälmen (kallt). Dessutom ramlade folk av pulkan hela tiden, alla såg ut som snögubbar. biggrin.gif
Meriona
Jag tycker det ser ut som om du försöker ploga dig fram UNDER snön... crazy.gif
Men oj vad det är kul att tolka! Hästarna verkar också tycka att det är skoj, verkar det som. Iallafall tycker jag att de verkar glada och spralliga.

Wilmer
CITAT (Samsara @ 31-01-2010, 00:41) *
[attachment=46737:daiquiri...hetsbild.jpg]

Senaste sötnosen Daiguiri (f. -04, e. Don WIlliam, ue. Bonjour)

[attachment=46736:markus.jpg]

Kom redan i december, Markus import Polen (f. -04. e. Jung, ue. Manhattan)
Det kommer bli spännande och se hur dem anpassar sig till ridskolan smile.gif

Vilka gulliga kort. Hur går det för dem i sin nya miljö?

Jag har faktiskt tolkat med lillhästskötaren efter på slalomskidor, de enda två gångerna jag ridit i år. Av säkerhetsskäl fick hon klämma sig i pjäxorna, vuxna får riskera sig själva på pulka om de vill happy.gif Men ingen fotade oss dessutom var det rätt mörkt.. Myo's bild är urhärlig, men jag minns att jag sett den förut kram1.gif
Samsara
CITAT (Wilmer @ 05-02-2010, 15:16) *
Vilka gulliga kort. Hur går det för dem i sin nya miljö?

Markus har anpassat sig jättebra, lite konstig trav men vi tror det är för han fortfarande är unghäst. Den andra nykomlingen som kom för ett par veckor sen har inte kommit in i ridskoleverksamheten men trivs med sina nya kompisar och ridlärarna gillar han, så han kommer nog anpassa sig förhoppningsvis biggrin.gif
gnon49
Hästar väcker många känslor. Och dom är alla positiva. Fast spela på dom är inte min melodi.
Samsara
CITAT (gnon49 @ 05-02-2010, 22:05) *
Hästar väcker många känslor. Och dom är alla positiva. Fast spela på dom är inte min melodi.

Nä, spela e inget för mig. Däremot säljer jag aloe vera dryck till travhästar pga att dem oftast har problem med sina magar. Väldigt populärt hos tränarna, men jag själv tycker dem borde ta tag i problemet istället för att bara försöka förebygga det med olika medel.
Jan Lindgren
Hej!
Hur fungerar era eltrådar på vintern? Våra hästar är nu så långhåriga att de kan luta sig mot tråden utan att få en stöt. Ettåringen har gått rätt igenom grinden ett par gånger redan. Ett ordentligt tryck så går fjädrarna på handtagen. Jag är mycket orolig att hon ska orsaka en trafikolycka. De äldre hästarna är snälla och håller sig än så länge på insidan av hagarna. Det var betydligt bättre när man fick ha taggtråd då kände hästarna lite obehag trots pälsen när de la sig på tråden.
MVH
Jan Lindgren
Meriona
Nej Jan, taggtråd är INTE bättre! Har du sett en sån fläkskada någon gång så skulle du inte tänka så.

Samsara
CITAT (Jan Lindgren @ 08-02-2010, 14:47) *
Hej!
Hur fungerar era eltrådar på vintern? Våra hästar är nu så långhåriga att de kan luta sig mot tråden utan att få en stöt. Ettåringen har gått rätt igenom grinden ett par gånger redan. Ett ordentligt tryck så går fjädrarna på handtagen. Jag är mycket orolig att hon ska orsaka en trafikolycka. De äldre hästarna är snälla och håller sig än så länge på insidan av hagarna. Det var betydligt bättre när man fick ha taggtråd då kände hästarna lite obehag trots pälsen när de la sig på tråden.
MVH
Jan Lindgren

Hos oss är elstängslet på och fungerar bra något försvagat nu på grund av att lagningar släpper mycket av strömmen och att ena sidan har dem kopplat bort strömmen då byggarna är där, men vi klipper våra hästar så dem känner ju stöten ifall dem skulle röra den. Vet inte hur man skulle kunna förebygga så att ettåringen inte tar sig igenom stängslet.
Jan Lindgren
Hej!
Jag var nyss ute och matade hästarna. Naturligtvis hade Svala rymt igen. De andra hästarna stod snällt kvar och väntade på mat. När jag kom satte Svala av i riktigt fin pass. Sedan travade hon tillbaka. Gångarterna ser lovande ut.
Jag har sett skador av taggtråd. Min fru var en gång ute och red. Hästen blev skrämd och kastade sig åt sidan, nerför en brant och slog runt över en taggtråd till en kohage. Min fru var tyvärr duktig och satt kvar på hästen hela tiden vilket gjorde att hon hamnade underst. Konstigt nog blev min hustru bara blåslagen. Inga ben brutna. Hästen fick sys.
Nu har jag en viss erfarenhet av hästar. Vi köpte vår första 1972. Sedan dess har vi haft taggtrådsstängsel. Har man vettiga hästar så respekterar de taggtråden. Jag har bara haft shettisar och islandshästar. Det är möjligt att andra raser är stirrigare. Den här vintern är dock elstängslet ett problem.
MVH
Jan Lindgren
Wilmer
Vet inte hur strömmen fungerar i hagen, men min häst har sådan respekt för tråden att han inte känner efter. Han kan gå utan ström förmodligen tills han får välja mellan att dö av svält och gå genom tråden. Ingen av de andra går heller ut, har faktiskt aldrig varit med om det i något stall jag stått. Jo, min häst sprang faktiskt igenom tråden i en hage som han just blivit släppt i, men där hade de tyvärr inte röjjt ena kortsidan där hallonbuskarna växte så höga att tråden inte syntes. Taggtråd har jag bara erfarenheten ifrån av att andra haft det och det blir härliga skador av det.
Samsara
Går hon bara igenom grinden? Kanske vore bra med en trägrind då istället? Eller att man har en insläppshage då måste hon ta sig igenom 2 grindar om hon "är tvungen att gå ut".
green
Om jag hade råd så skulle jag skaffa mig en häst.
stennie
Visst tycker jag om hästar...rider en gång i veckan.

Just nu försöker jag få ihop ett gäng tjejer som skulle vilja åka till Island en vecka och rida från södra till norra Island ca 7 dagar på hästrygg!
Är det någon som är intresserad kanske?
Myosotis
Visst, jag ska bara vinna på lotto först!
Samsara
[attachment=47525:2010_044.JPG]

Markus har anpassat sig så bra nu att han äntligen går lektioner smile.gif tydligen väldigt positiv när man rider han och han älskar sin spilta vid ponnyerna som är rädda för han så nu är det lugnt vid utfodringen bland ponnyerna smile.gif
Meriona
GRATTIS WILMERS WRIGG 14 ÅR!!!!!!!!

Wrigg

smiley_small_hug.gif yaay.gif hbd.gif

Äsch varför blev det en länk istället för en bild? "dynamiska taggar, vad är det"? Snälla matte lägg in en fin bild på Bullen! -cry-.gif
Myosotis
blink.gif Dynamiska taggar? Kan man äta det? Hur som helst, grattis Wrigg! wub.gif
Meriona
Den här fina glittriga grimman fick Wrigg av sin matte i present:

[attachment=49225:wrigg14ar.jpg]

smiley_small_hug.gif Fast mest intresserad var han av maten. angel_not.gif
Wilmer
wub.gif yaay.gif Grattis till mattes favorithäst!! Puss på lurvemulen, du är BÄST!!!

Tack för festen Meriona tummenupp.gif

Samsara, så skönt att Markus boat in sig och hittat en lugn vrå där han trivs med att bo. Det är ju inte alltid de passar dit de kommer, alltid en chansning!
Samsara
Får säga grattis till Wrigg blomma.gif

Usch hos oss har det varit tråkiga nyheter på hästfronten men goda nyheter också. Daiquiri som jag visade innan skickades tillbaks till den gamla ägaren då han inte klarade av ridskolan. Majeur, vår klumpeduns, slet av muskeln under en hopplektion och missar för andre året i rad sommarbetet förra året var det menisken. Min lilla prinsessa som jag har kämpat och jobbat med för att hon ska komma tillbaks somnade in den 12 april. Men vi har fått tre nya nyfikna hästar till stallet, en av dem har gått SM. Det är ju lite häftigt tongue.gif
Wilmer
Wrigg tackar för gratulationer...

Det kan gå upp och ner fort med hästarna, men Majeur kan bli bra med konvalecens? Så tråkigt när de missar betes och utegångs säsongen, den är ju alltid uppskattad! Om de inte har eksem då. Vad var det med Prinsessan? Så tråkigt att förlora kampen, men det är inte alltid det går trostar.gif trots all välvilja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon