|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Jag tror snarare tant med dålig balans blåste av, du red väl barbacka sa du
Hm... hänger inte med här... vem är 10 år yngre än vem, Wilmer?
Lillmatte kallade jag Wriggs förra ägare, hon är tio år yngre än mig...
Sussie F-Flower
10-11-2009, 23:12
-Jag är ny här i tråden... -Är det vanligt att hästar kan sitta och ligga på kommando?
Svår fråga att svara på inte så ofta man tränar dem på det... Men de som tränas och har lust gör det ju  Vi hade filmstjärnehästen som låg i boxen i filmen.... vad den nu hette, med sin ägare i filmen liggandes där gråtandes med sprängämne runt halsen. Ja, i allafall, den la sig ner på komando, kul att se. Du kan få träna på min kuse, han gör vad som helst för godis, han är lättlärd (har motivationen  ).
Sussie F-Flower
11-11-2009, 00:10
Jaaa!!!  Tack!  Synd att det är så långt avstånd... Jag har nämligen fått rida på en sån häst  som kunde alla möjliga olika konster, för ca två-tre år sedan. Jag var livrädd... för rätt som det var (i ridhuset) så sade matte åt honom att stanna och att sitta... Jag hade ingen sadel.. och hästen gjorde som hon sa... Jag gled ner för ryggen på hästen och fick grabba tag i nedre delen av manen allt vad jag kunde... Sedan sa hon "galopp vänster" och hästen reste sig och började att galoppera i vänstervarv...  Hon bara stod och skratta och uppmuntrade mig: -SUSSIE!!! DET HÄR KAAAN DUUU!!! Hon hade även ställt ut låga hinder... och en "rockring" som var ca 2m i diam, och varteftersom hon kommenderade sin häst så gjorde han precis vad hon sa. Vi hoppade genom ringen och jag var skiträdd för jag hade bara hoppat en gång tidigare i mitt liv... Vi hoppade över de låga hindrerna och hästen bara gjorde som hon sa... Till saken så hade jag inget bett och inga tyglar utan bara en virad läderrem som låg runt hans hals... (Nånting ryskt..) IOFS så har jag ridit tidigare i mitt liv. Jag har faktiskt haft hästar själv men jag har bara skrittat och travat runt på skogsvägar och stigar i skogen... Aldrig i ett ridhus... på detta vis.. Ojojoj.. Jag höll på att göra i byxorna... Ja, Herregud, jag säger då det... Senare så fick hon även utmärkelsen till Riddare inom Norden (eller vad det nu exakt kallas.) Även alla dessa kriterier fick hon sin häst att uppfylla.
Wow! Vilken historia! Den kunskapen borde spridas. Många underskattar nog sin hästs förmåga och vilja att lära sig.
Åt det andra hållet också kan man säga.
Jag red nyligen på en häst som jag skulle galoppera. Jag hade fått order om att inte driva efter jag fattat galopp. En idé jag gillar, dvs att inte driva i onödan. Men då jag kom till kortsidan mot stallet saktade hästen av. Gång på gång. Ridläraren sa att det måste vara ngt jag gör och jag rannsakade mig själv.
Sedan såg jag hästen ridas av andra och den gjorde likadant för dem. Klart hästen i detta fall var olydig. Han ville hellre in till stallet än gallopera ett varv till.
Häftigt Sussie, det skulle jag ha velat uppleva! Jag hade nog också gjort i byxorna.. Min förra häst var åt det hållet, vi växte typ upp ihop, han var två när jag lärde känna honom (jag)som 15 åring. Inga problem att ha nybörjare på honom liksom, han gjorde det han skulle.. När jag bad honom. (Däremot kunde han leva rövare med dem/oss som kunde rida*pust*). Det var kul att ha en häst för grönisar att få uppleva ridkänslan på. Min nuvarnade skulle nog bara gå till närmsta mat och skita i både mig och grönisen Riddare, fräckt. De var kanske med i Arn filmerna?
Sussie F-Flower
11-11-2009, 01:01
CITAT (Wilmer @ 11-11-2009, 00:41)  Häftigt Sussie, det skulle jag ha velat uppleva! Jag hade nog också gjort i byxorna.. Min förra häst var åt det hållet, vi växte typ upp ihop, han var två när jag lärde känna honom (jag)som 15 åring. Inga problem att ha nybörjare på honom liksom, han gjorde det han skulle.. När jag bad honom. (Däremot kunde han leva rövare med dem/oss som kunde rida*pust*). Det var kul att ha en häst för grönisar att få uppleva ridkänslan på. Min nuvarnade skulle nog bara gå till närmsta mat och skita i både mig och grönisen Riddare, fräckt. De var kanske med i Arn filmerna? -Nej då! -De fick "Riddar-titeln", jag tror det var 2008. När jag hör på min väninna som berättar om sina hästar så låter allt så enkelt och logiskt. Hon säger att allt bara handlar om att förstå hur dom kommunicerar. Det är inte så svårt, säger hon...  "Det är samma som man gör med hundar fast hundar är rovdjur och hästar är bytesdjur", brukar hon säga... "Man kan läsa av dom i genom deras ögon och genom deras kropp", säger hon.  Ja, vissa har väl den förmågan... -Busig häst du hade, Wilmer...
Meriona
11-11-2009, 09:02
CITAT (Sussie F-Flower @ 11-11-2009, 01:01)  -Busig häst du hade, Wilmer...  Jag intygar, honom ramlade jag inte av bara EN gång, snarare 101.
Sussie; Jag har nog bara en spillra av den förmågan.. Häftigt att se folk som har den arbeta med djur! Även om man kan läsa av dem måste man ju kunna förmedla tillbaka till dem också, imponerande. Meriona, jag, det var hårda dagar det, ständigt flygande ur sadeln  Minns när jag damp ner framför ett par vi passerade på en skogsväg. Tjena, jag ville bara ta i hand liksom, jag landade oftast på fötter så det såg nog lite dumt ut. En annan gång som ridkamraten garvar åt än i dag var när jag lättade på rumpan lite för att rätta till trosorna som hamnat obekvämt, vips stog jag bredvid hästapållen. Hon som satt på första parkett tyckte det var oerhört skoj  förstår inte... Jag slutade baka tårtor, han inte med. I morgon är det för övrigt den ljuvliga avkastarkungens dödsdag, han dog 12 november för nu 9 år sedan
Meriona
11-11-2009, 12:59
 9 år sen - Oj vad tiden går, men den kvällen minns jag. Många telefonsamtal blev det....
Myosotis
28-11-2009, 17:18
Idag har jag varit på glöggritt (blev bjuden  ), det var helt underbart! Över tre timmar var vi ute i skogen och halvvägs fick vi lussekatter och glögg. Många hade pyntat sina hästar med glitter, tomtemössor etc. (många privathästar). Jag är inte så mycket för glitter, men mössorna var faktiskt söta. Jag virade bara en tråd med guldstjärnor runt pannremmen. Naturligtvis glömde jag kameran hemma  men jag ska få bilder sen. 24 islandshästar och en shirehäst! På hemvägen delade vi upp oss i två grupper så att vi som ville ha lite fart kunde tölta och galoppera  , jag är fortfarande glad i hela kroppen, det här kommer jag att leva länge på.
ängsvädd
28-11-2009, 19:49
Å vad roligt för dig - vore jättekul se bilder sedan
Meriona
29-11-2009, 09:46
Ååååh det lät verkligen jättemysigt Myosotis! Håller med Ängsvädd, hoppas vi får se bilder.  Jag kommer ihåg härliga långritter på den tiden när det var ordentligt med snö - himmel vad underbart att galoppera med snön sprutande kring hovarna och ögonen rinnande av fartvinden. Oj vad mycket mysigt man haft med pållarna...
Igår var jag ute i "nästan kolmörker" och klev i djup gegga i skogen. Även det har sin charm Favoritvädret är full blåst, för då blir min häst 5 år igen
Hm, ja, charmen med att ta sig ut i leran är väl att man överhuvudtaget kommer utomhus i regninga mörka november... Men visst, det HAR sin charm.. Tack och lov att vi fått ridhus så det går att göra annat än att skritta i lera
Meriona
01-12-2009, 08:50
Det lär bli ombärligt med ridhus om det fortsätter att regna som det gjort. Är det helt klart nu Wilmer, är underlaget bra?  Grattis till nya ridhuset!
 Nej, inte helt klart, men alla sargar och väggar är på plats. Underlaget är väl sisådär ännu, bara lättare motion som gäller där så att inte senorna ryker (eller vad det är som ploppar av om de trampar igenom mjukt underlag). Ena halvan är bättre. Det är något underlag med sand, salt, lump? Tycker jag mig ha analyserat.. Stenmjöl kanske? Någon som har en aning om vad det kan vara? Väsignat med ridhus, men det kostar förstås på hyran.
Meriona
01-12-2009, 12:57
När de byggde nya ridhuset på ÄngensGård så använde de någon restprodukt från nån industri (massa?), kan det vara något sådant? Men det luktade väldigt starkt när det var nytt, luktar det inte hos er så är det säkert något annat. Lump låter ju spännande.....
Det är i tankarna att vi med ska få ett ridhus, men jag kommer säkerligen inte att använda det så ofta. Vi har en bra paddock och en fin ovalbana, men dom rider jag bara på om jag verkligen måste.
Enda vädret jag inte rider ut i är åska (för hästens skull), och storm och ösregn på en gång, eftersom det gör ont i ögonen på min häst.
Visst kan man säkert använda ett ridhus på ett annat sätt än en paddock, men jag och hästen tycker att det är dödens tråkigt att vara inhägnade. Vi gör alla uppmjukande övningar på vägarna istället.
Vi har ingen paddock, jag hade varit nöjd med det! Här blir vi utskällda nästan varje dag när vi är ute och rider för vår blotta existens, det är lite så att det tar udden av glädjen med att rida faktiskt. Sist var det en kille som skrek att vi väl kunde rida i skogen, jag svarade att skogsägarna inte vill ha sin skog söndertrampad i det här vädret. Rid i ridhuset då!!!! Vilken illusion.. Som om alla hästägare har ett ridhus att tillgå?? Nu har vi ju fått det, men det är första gången (förutom mittinatten efter ridskolan ridit klart) som jag har tillgång till ridhus.
Ridhusägaren sa att det är tyg av något slag, jag gissar på lump.. Ser ut som pappersflagor från hästryggen. Det luktar inte, men vi har inga fönster än så det är välventilerat.
Meriona
02-12-2009, 11:56
Folk är inte kloka. Funderar på den nya fina bandyarenan, kan man inte göra om den till ridhus istället....
Myosotis
05-12-2009, 13:21
Jag har haft islandshäst i många år den första hette Gillingur (gidden) och den andra heter Frami han sålde jag förra året  men jag älskar dessa islänningar så härliga hästar. Jag har väl ridit i sådar en 45 år så det har blivit några turer.
Meriona
05-12-2009, 17:17
CITAT (Myosotis @ 05-12-2009, 13:21)  Himmel, hur gör hon?! Hade hon en rem runt halsen bara?  Jag ogillar verkligen såna där människor, det är orättvist!  CITAT (Bettis @ 05-12-2009, 14:47)  Jag har haft islandshäst i många år den första hette Gillingur (gidden) och den andra heter Frami han sålde jag förra året  men jag älskar dessa islänningar så härliga hästar. Jag har väl ridit i sådar en 45 år så det har blivit några turer. Islänningar är sagohästar - verkligen!
Myosotis
05-12-2009, 19:28
CITAT (Meriona @ 05-12-2009, 17:17)  Hade hon en rem runt halsen bara? Nej, inte hon, men hästen.
Meriona
05-12-2009, 19:30
CITAT (Myosotis @ 05-12-2009, 19:28)  Nej, inte hon, men hästen.   Är det så du rider Myo? Fast ute i skogen då....
Myosotis
05-12-2009, 19:50
Hurdå menar du, utan häst och med en rem runt halsen?
Meriona
05-12-2009, 19:54
Tja utan häst vet jag inte  , ser det inte lite larvigt ut med en vuxen människa som låssasgalopperar i skogen och smackar? När jag var liten så cyklade vi runt med ridhjälmar på oss och piskade cykeln som sjutton med ridspöt. Men inte hoppade cykeln bättre över diket för det... OM det är sånt du håller på med så ska du nog inte tala om det för så många...
Myosotis
05-12-2009, 20:02
 Nej då. Jag brukar rida på en häst på en paddock. Med sadel och träns och ridhjälm. Jag är heeelt normal.
Meriona
05-12-2009, 20:05
CITAT (Myosotis @ 05-12-2009, 20:02)   Nej då. Jag brukar rida på en häst på en paddock. Med sadel och träns och ridhjälm. Jag är heeelt normal.  Nå det var ju skönt då...  Nästa gång jag kommer och hälsar på dig vill jag titta på, så att jag känner mig säker på detta!
CITAT (Meriona @ 05-12-2009, 17:17)  Islänningar är sagohästar - verkligen!  mmmmm håller med =) titta här!
Myosotis
06-12-2009, 00:11
Oj...oj. Det var riktigt snabb tölt. Häftigt!!
Jag får kolla era filmer när jag har tid att vänta på U-tube! Det finns så mycket läckert där  Isisar är helmysiga, vilka läckra färger sedan! Vi har några små i stallet nu, men de ser mer ut som shettisar i mina ögon, vet inte varför
Meriona
06-12-2009, 10:31
Nån korsning kanske?
islänningar kan ju se ut som förvuxna shettisar när dom fått mycket vinterpäls  tror inte nån medvetet korsar de båda
Nej, de är rasrena, men så små. Kanske för att jag har andra hästar att jämföra med i stallet som de ser så små ut. Svarta små och raggiga, shettisvarning
Samsara
07-12-2009, 09:15
[attachment=45107:DSC00068.JPG] Hejhopp nu kommer jag här och blandar mig i  , måste visa min favvo som är 21 år gammal dam men som tror hon är fem år  Tyvärr äger jag henne inte men jag hoppas man får köpa henne när hon blir till salu från ridskolan där jag rider.
lewellyn
11-12-2009, 19:38
jag har två stycken hästar här hemma jag  Tardee, som ska betäckas i sommar.  och finaste Willy   Båda två är givetvis av rasen American Painthorse.
Meriona
11-12-2009, 19:50
Både Samsaras och Lewellyns sötnosar är riktiga snyggingar tycker jag!
Och snart är det julvecka och då packar jag in dina bröder i bilen så jag äntligen får se Willy med.
lewellyn
11-12-2009, 20:49
CITAT (freya @ 11-12-2009, 20:47)  Och snart är det julvecka och då packar jag in dina bröder i bilen så jag äntligen får se Willy med. Du kommer att tycka om honom, han är så himla lik Frasse.
Samsara
11-12-2009, 21:38
CITAT (Meriona @ 11-12-2009, 19:50)  Både Samsaras och Lewellyns sötnosar är riktiga snyggingar tycker jag!  Hehe, du ska se henne på lektionerna
Meriona
11-12-2009, 21:45
Det är helt ointressant hur hon uppför sig på lektion, för det är ändå inte samma värld som den jag lever i.  Alltså jag menar att jag bara ser det fina med henne! Inte bra att vara kortfattad ibland...
CITAT (Samsara @ 07-12-2009, 09:15)  [attachment=45107:DSC00068.JPG] Hejhopp nu kommer jag här och blandar mig i  , måste visa min favvo som är 21 år gammal dam men som tror hon är fem år  Tyvärr äger jag henne inte men jag hoppas man får köpa henne när hon blir till salu från ridskolan där jag rider. Dags att pensionera sig hos dig tycker jag det låter som Fler amerikanska hästar i tråden. Rider du någon speciell inriktning? (Lewellyn)
Samsara
14-12-2009, 13:03
Förhoppningsvis till våren ska hon bli pensionär kanske min lilla pensionär, men åldern på den damen stannade när hon var 5 år
Meriona
14-12-2009, 19:02
Håller tummarna för att hon blir din Samsara, du lovar väl att hålla oss uppdaterade?
Håller med om tummhållning, även om hon beter sig som 5 så förtjänar hon lite ålderdoms mys hos dig Samsara.
Samsara
16-12-2009, 12:10
Kan skriva och berätta hur det går, det var rodeo i måndags på gymkhanan med henne  fast jag red inte henne då...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|