|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
CITAT (Meriona @ 22-06-2011, 20:28)  Nordisföl är så oerhört fina, deras kraftiga ben och massa syns redan när de är såna där små kryp.  Fantastiska bilder, Olle! Kan bara hålla med  Vacker mamma och härliga kraftiga ben på jättesött föl. Inte halvblods rangligt där inte
Flemming
31-07-2011, 20:10
Länge sedan det skrevs i tråden... Var ute vid Torup slott och tittade om det fanns något att fotografera... Tunt med den varan men jag blev däremot kompis med en häst som jag tror är någon form av arbetshäst eller vad det nu kan heta på fackspråk... Hästen tryckte huvudet ända in i bröstkorgen på mig och den gjorde det väldigt försiktigt... Den tyckte tydligen om att ha ögonkontakt för med jämna mellanrum höll den huvudet så nära mitt att jag nästan kunde se vad den tänkte...
Första gången jag har vågat mig på att stå så nära en häst men förhoppningsvis inte den sista. Ni som är vana vid hästar,vad betyder det som hästen gjorde,ville den bara torka av resterna från gräsmattan och kanske syna mig lite extra ?
Meriona
31-07-2011, 20:26
Det ser ut som en nordsvensk, Flemming. Hästar är sociala djur, den ville bara bli klappad och kanske få en godsak.  Fin bild!
Flemming
31-07-2011, 20:54
CITAT (Meriona @ 31-07-2011, 21:26)  Det ser ut som en nordsvensk, Flemming. Hästar är sociala djur, den ville bara bli klappad och kanske få en godsak.  Fin bild! Tack Meriona Det är kanske inte så lämpligt att mata den,då många hästägare tydligen inte gillar det av någon anledning... Den här var avbytare för en likadan häst som just då drog en gräsklippare/slåttermaskin. Skall titta efter om slottsherren på Torups slott kanske har några morötter i sin trädgård
Meriona
31-07-2011, 20:59
Vilka mysiga gräsklippare! Att man inte vill att folk matar ens hästar beror på många olika saker. En del hästar blir jättejobbiga om de vänjer sig att få godis ur handen, tigger, buffar och kan till och med nafsa. Men annars är det nog det att man vill ha koll på ett ungefär vad hästen får i sig, en människor har inte pejl på vad som är nyttigt för en häst.
Flemming
31-07-2011, 21:13
Då får jag väl nöja mig med att klappa den vilket slottsherren kanske uppskattar... Letade bland mina bilder men tyvärr har jag tydligen raderat klippare och häst,vilka jag fotograferade tidigare i år... Skall se om jag kan få någon bild i år.
Myosotis
01-08-2011, 08:25
Fin häst. Eftersom den var så försiktig var det nog bara gos, låter mysigt. Men när de buffar med huvudet eller torkar sig mot en så är det brist på respekt, det betyder att du är lika mycket värd som en stolpe, duger bara att klia sig mot.
Samsara
01-08-2011, 17:34
Någon som ska till Malmö Horse Show i år?
Nej Samsara, men jag har faktiskt varit där en gång för eviga tider sedan. Såg shettisgalopp, det enda jag minns..
Flemming
03-08-2011, 00:49
CITAT (Myosotis @ 01-08-2011, 09:25)  Fin häst. Eftersom den var så försiktig var det nog bara gos, låter mysigt. Men när de buffar med huvudet eller torkar sig mot en så är det brist på respekt, det betyder att du är lika mycket värd som en stolpe, duger bara att klia sig mot. Glädjedödare
Samsara
03-08-2011, 05:50
CITAT (Myosotis @ 01-08-2011, 09:25)  Fin häst. Eftersom den var så försiktig var det nog bara gos, låter mysigt. Men när de buffar med huvudet eller torkar sig mot en så är det brist på respekt, det betyder att du är lika mycket värd som en stolpe, duger bara att klia sig mot. Kan hålla med om att hästar som tillåts att buffa för mycket tappar respekten för människan. Men någon gång kan man tillåta det. Man måste "uppfostra" hästarna så dem visar respekt för oss, annars kan det bli farligt. Men någon gång kan man väl tillåta det? Det är faktiskt mysigt när dem kommer fram och buffar försiktigt på en. CITAT (Wilmer @ 03-08-2011, 00:59)  Nej Samsara, men jag har faktiskt varit där en gång för eviga tider sedan. Såg shettisgalopp, det enda jag minns.. Hmm, jag har lyckats missa shettisgaloppen  Jag jobbar på tävlingen så det är nog därför
Flemming
29-09-2011, 20:48
CITAT (Flemming @ 31-07-2011, 22:13)  Då får jag väl nöja mig med att klappa den vilket slottsherren kanske uppskattar... Letade bland mina bilder men tyvärr har jag tydligen raderat klippare och häst,vilka jag fotograferade tidigare i år... Skall se om jag kan få någon bild i år. Jag lovade att försöka få en bild på häst och klippare... Tyvärr så är jag glömsk !!! Pratade med ägaren förra veckan men glömde helt att fota... Skall försöka komma ihåg till nästa gång !!! En bild från den lokala ridskolan.
Samsara
06-11-2011, 18:21
Fin häst Jobbade nu för ett tag sen på stallet, jag jobbar bara ibland just nu pga mitt andra jobb + studier. Men här kommer en bild på Bend Tail Beat xx som tillhör ridskolan. Tyvärr var bilden för stor så jag lägger in länken: Bend Tail Beat xx i hagen
CITAT (Flemming @ 29-09-2011, 20:48)  Jag lovade att försöka få en bild på häst och klippare... Tyvärr så är jag glömsk !!!
Pratade med ägaren förra veckan men glömde helt att fota... Skall försöka komma ihåg till nästa gång !!!
En bild från den lokala ridskolan. Oj vad tråden halkat bort! Jättehärlig bild OMK! Så vackert ljus på pållen. Samsara, vad är det XX betyder, fullblod är det väl? (börjar bli gammal och glömsk).
Meriona
09-11-2011, 13:53
CITAT (Wilmer @ 09-11-2011, 12:39)  Oj vad tråden halkat bort! Jättehärlig bild OMK! Så vackert ljus på pållen.
Samsara, vad är det XX betyder, fullblod är det väl? (börjar bli gammal och glömsk). xx = engelskt fullblod ox = arabiskt fullblod x = angloarab /En som fortfarande är ung i minnet
Kommer du till och med ihåg var Princens arabiska fullblodsgen kom ifrån då?  Far och farfar minns jag (Rommel SWB 674, farfar Nepal) och att Urbino SWB 430 var... Morfar? Han var ju 12,5% arabiskt fullblod...... Prince-pojken. I morgon är det 12 år sedan han dog  Saknar honom lika mycket varje dag.
Myosotis
11-11-2011, 14:55
CITAT (Wilmer @ 11-11-2011, 13:35)  I morgon är det 12 år sedan han dog  Saknar honom lika mycket varje dag.  Har du någon bild på honom? Varför dog han? Vad var det mer än arab i honom?
Han dog på operationsbordet i Skara då vet försökte rädda hans liv, han fick tarmvred, alternativt brusten tarm av gaskolik. De han aldrig öppna honom och jag ville inte obducera. Jag har tyvärr inga digitala bilder av honom förutom då han var döende i Skara..... Få scanna någon dag.
Myosotis
11-11-2011, 16:00
CITAT (Wilmer @ 11-11-2011, 15:55)  Han dog på operationsbordet i Skara då vet försökte rädda hans liv, han fick tarmvred, alternativt brusten tarm av gaskolik. De han aldrig öppna honom och jag ville inte obducera. Jag har tyvärr inga digitala bilder av honom förutom då han var döende i Skara..... Få scanna någon dag. Scanna när/om du orkar, jag vet ju hur det är när man river upp gamla sår av att titta på bilder  Men vilken chock, då gick det lika plötsligt som det låter?
Skruttis
11-11-2011, 16:35
CITAT (Wilmer @ 11-11-2011, 15:55)  Han dog på operationsbordet i Skara då vet försökte rädda hans liv, han fick tarmvred, alternativt brusten tarm av gaskolik. De han aldrig öppna honom och jag ville inte obducera. Jag har tyvärr inga digitala bilder av honom förutom då han var döende i Skara..... Få scanna någon dag. Nej men fy, Wilmer, vad hemskt! Jag lider med dig. Nu blev jag alldeles tårögd.  Stackars dig att förlora honom på det sättet. Hoppas att det kommer att kännas lindrigare för dig med tiden. Jag ska tända ett ljus för honom i morgon.
Meriona
11-11-2011, 21:25
CITAT (Wilmer @ 11-11-2011, 13:35)  Kommer du till och med ihåg var Princens arabiska fullblodsgen kom ifrån då?  Far och farfar minns jag (Rommel SWB 674, farfar Nepal) och att Urbino SWB 430 var... Morfar? Han var ju 12,5% arabiskt fullblod...... Prince-pojken. I morgon är det 12 år sedan han dog  Saknar honom lika mycket varje dag. Nej jag minns inte, men det finns såklart i det där albumet du gjorde till mig, hittar det inte nu efter flytten bara. Jag minns bara att du ringde mitt i natten/sent på kvällen när han dött och jag låg i sängen och grät och grät och gav ingen som helst tröst utan såklart tvärt om.  Jag har bara älskat en häst så mycket som livet självt och det var han.
Tack för gulliga ord.. Jag älskade den hästen mer än mig själv. Vi kämpade för hans liv i, var det 8 timmar. Sista gången jag såg honom (vi lämnade honom för natten i Skara) visste jag att det var adjö. Min morbror som var med och ingen hästmänniska sa att det syntes på Princen att han sa farväl... Det var verkligen en chock och kom plötsligt, klart att tiden läker alla sår, men jag kan fortfarande inte hantera den sorgen. Meriona, du var visst en tröst, tänk att ha någon man kan ringa mitt i natten och tala med  Min pojkvän tyckte jag skulle rycka upp mig och åkte hem från min lägenhet. Mysigt. Jag hade också kraschat in i boxgallret när han kastade sig av smärta, så huvudet gjorde ont på flera sätt.. Jag fick chansen att ta farväl, jag fick sitta med hans huvud i knäet och tacka för alla fina år innan vi åkte iväg. Det är jag oändligt tacksam för! Princen och hans bästa vän dog samma år trots att hon var mycket äldre än honom, förmodligen har deras föl också tagit plats i hästhimmelen nu då kan de busa ihop som förr. Jag brukar ställa fram ett foto på honom varje år, jag tror jag har glömt det en gång.
Princen 1989.jpg Kom på att jag testade fota av ett vanligt kort en gång i desperation, så här kommer resultatet. Inte bra, men något.. Här var jag 18 och Princen 5. Två små tallar på den tiden! RIP Prince Rommel, 1984 - 2000
Myosotis
11-11-2011, 23:04
Jaså var han hingst alltså? Du skulle ju haft ett föl efter honom Visst är det fånigt, men jag blir jätteledsen när ni skriver så kärleksfullt om honom fast jag inte kände honom. Vad skönt att ni kunde ta avsked från varandra. Hur gammal blev han? Vad var det för raser i honom? Ååå vad fin, nu kom bilden medan jag skrev. Jättevacker!
Han kastrerades som 4-åring efter att ha lämnat två föl. Jag letade efter den ena när han dog, utan resultat tyvärr. Efterlyste på hästsidor och så, för ett ev. barnbarn hade varit kul. Han ena föl som jag kände bäst var sååå lik honom! Nu kan hon inte finnas längre med tanke på åldern. Princen är registrerad i varmblodsstamböckerna eftersom arab tydligen fick användas för att få bättre linjer eller vad det heter, men HAN hade aldrig kunnat bli godkänd hingst, men hans föl? Om jag minns rätt. Stofölet såg jag en gång på premiering, hon, precis som min pålle, precis som farfar har jag läst mig till, presterade inte inför publik. Kroknade när det gällde. Var för okoncentrerade på uppgiften och mer intresserade av annat.
Det kan alltså finnas avkommor, men jag hittar inte dem...
Kortet är väl inte så representativt, men han var söt..
Förlåt, det var väl arabiskt fullblod i några procent som gav lite sting i temperamentet..
Meriona
12-11-2011, 20:50
Undrar om jag inte har ett kort på dig i bikini på pållen?  Det tar säkert lite tid men jag har lite fotoalbum jag kan plöja igenom och skanna.
JAAA!!! Bullens fötter var jättefina när hovis väl skodde efter 3 (tre) månader!!!! Älskar pålle  trodde hovarna var slut.. Tydligen växer hovarna här i området dåligt på hästarna i höst/vinter och sulorna är jättetunna. Snösulor vägrar hovis slå på, han får plocka av dem med en gång igen på dem han sätter på för sulorna är för sköra... Jag var dö-nervös såg framför mig lamellrandsröta och slaktbilen nästa när han inte växte i hovarna. PUST!! Stor sten föll från hjärtat. har insett att det inte var tre månader alls, utan 4-5.. tyckte inte det räckte med tre.
Hästarna idag när jag gick förbi. Tur att islänningar är vana vid vädret! [attachment=67395:IMG_0334...erad_1_0.jpg]
De ser út att trivas! Våra var glada för snön i dag i allafall. Inte matte dock...
Jag hatar hästar Vansinne är ärftligt. Du kan få det av dina barn.canvastavlaOkänd
Hur lyckades du få in en redigering i ett så kort inlägg
wrigg feb.jpg tömkörning.jpg Lite vinterbilder! Husse pratade med Wriggen i hagen medan matte förberedde i stallet. Sedan blev det invigning av de nya tömmarna, hittade ett par 16 meter lädertöm begagnat tillslut! Gjorde är ny. OH vad skönt med riktiga grejjor, vilken skillnad. Nu ska vi bara öva upp oss igen, men bara dagens stilla lunk kändes fin. Husse frös så vi körde inte så länge (mattes ena ben hängde inte med heller ska väl erkännas).
skånepåg
06-02-2012, 01:24
Denna
Myosotis
06-02-2012, 16:11
CITAT (skånepåg @ 06-02-2012, 01:24)  Denna   Är den äkta?! Så fin Wrigg är. Ska du tolka sen när du har invigt de nya tömmarna?
Pågen, vilket jobb!!!! Att hålla dem så snygg  i pälsen.... Fast jag tycker de ser lite knepiga ut exteriört rumpan stör mig en aning. Myo, jag har en tolksele, förr tolkade vi ofta på vintrarna (med min gamla häst) med slalomskidor tog vi långa turer i naturen ihop jag och vänner. Urkul!! Numera är det svårare att få med sig folk på tur, men förra året tolkade jag med min väninna där jag hade Wrigg, jisses vad kul vi hade. Denna tömkörningsgjord har inget att spänna frammåt, bara svanskappa, så den funkar inte att dra med. Tolkselen har jag ihop med sadel så en rider och en åker bak. Jo, jag hade en ung tjej som var med mig ut första snövintern för tre år sedan, men tillslut var det för mycket snö, så var det ju. Hon orkade inte hänga med i snödjupet. Nu vågar jag inte rida ut han har blivit så pigg och jag vågar inte åka av med magen, känns lite onödigt. Vi håller oss i paddocken. Trode jag skulle få skäll för han är klippt... Men han mår mycket bättre sedan jag började klippa honom, en helt annan piggelin. Förra vintern utan täcke med snö var han oklippt.
skånepåg
07-02-2012, 08:54
Hehe inte min pålle, såg den på Facebook från nån show
Jag förstod det Pågen, har sett den där också! Manen är verkligen imponerande, men de där gypsyhästarna, om de är de, tycker jag kan ha lite knepiga kroppsformer... Men de ska se ut så. Jag skulle kunna få lite man till min ickemaniga häst!
Jättefin pålle Wilmer!
Tack Lokan, men liite rund om maggen är han kraken. Men snäll och godhjärtad, det är huvudsaken.
Flemming
07-02-2012, 22:47
Blir lite kluven när jag ser "utställningshästen" den får säkert ett väldigt gott omhändertagande men det känns lite overkligt,ungefär som en sagohäst. Djuret håller på att klonas bort till förmån för kvinnans egna höga drömmar,låt hästen var häst...
Wilmer: Stilig häst som ser ut som en häst skall göra... Lite överskott nu när det är vinter kan knappast vara fel...
Wrigg brukar få kommentaren, "en riktig häst"  Jag har förstört det med lite klippning
skånepåg
07-02-2012, 23:11
Hehe mjo, fattas bara ett horn i pannan, a unicorn
Jaa, en hörning!!! Det skulle jag vilja ha, en snäll en..
skånepåg
08-02-2012, 13:36
Oja
Meriona
08-02-2012, 14:45
Så fina ni är Wilmer!
Bad hair day??? [attachment=67799:IMG_1962...erad_1_0.jpg]
Ingela i Segersberg
08-02-2012, 17:12
Är det din häst, Lokan? Jättesöt!!!
Nej, det är grannens lilla envisa, trilskna ponny!  Men söt är den ju...
.... och här är den andra - lika envis och trilsken, med nästan samma frisyr! [attachment=67800:IMG_1953...erad_1_0.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|