|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Myosotis
05-07-2009, 13:47
 Det var en konstig ko. Har aldrig sett ko med täcke förut. Och vad gör den i hästtråden?
Meriona
07-07-2009, 06:21
En hybrid kanske?
Meriona
17-07-2009, 18:09
Vakna, visst älskar vi väl ännu hästarna? Hoppas att Wilmer är hemma nästa helg, då ska jag visa de ljuvliga ridvägarna med drösvis med kantareller som inte är långt ifrån henne....  Vakna, visst älskar vi väl ännu hästarna? Hoppas att Wilmer är hemma nästa helg, då ska jag visa de ljuvliga ridvägarna med drösvis med kantareller som inte är långt ifrån henne....
Jag har vaknat! Ser att dina inlägg blivit flerdubblade här också Oj vad glad Wrigg är över sitt flugtäcke! Jag tog av det en dag, sedan var han helt blodig på magen, benen och skapet efter att ha sparkat efter blinningar och bromsar. Det vore skönt om det här åskklibbiga vädret gick över snart. Nu är täcket på igen. I fredags kom slaktbilen och hämtade tre av W's ko-kompisar, sedan dess har de inte varit framme vid huset utan bara i en annan del av hagen, undrar om det hör ihop med att kompisarna försvan? Jag tycker det är faschinerande att se hur glad han är i sitt ko-sällskap, hästarna i stallet är nog inte vatten värda i höst  . Meriona, tänk på vem som är närmast kantarellerna när du rider  .
Meriona
19-07-2009, 17:51
Usch va hemskt! Kan de andra känna på lukten att det var slaktbilen tro? Jamen har du inte råd att stalla upp en ko också då?
Jo, tjena 2300 kr för att ha en ko i en box  , tror inte det räcker med en heller...
Gudrun i Göteborg
19-07-2009, 21:18
CITAT (Wilmer @ 19-07-2009, 21:42)  Jo, tjena 2300 kr för att ha en ko i en box  , tror inte det räcker med en heller... Men du skall väl dra bort allt du får in för mjölken? Klockan sex och arton varje dag
 Hujjedanemej. Då får jag bli hemmafru o bondmora istället. Då verkar det ju bättre med egen gård  Så kan det flytta in höns... En fjording.... Merionas Åsna och get... Sällskapet Wrigg har nu är Hereford, de är ju köttdjur, kalvarna går med mamma och diar så dem slipper man mjölka.
Meriona
20-07-2009, 10:16
CITAT (Wilmer @ 20-07-2009, 10:46)   Hujjedanemej. Då får jag bli hemmafru o bondmora istället. Då verkar det ju bättre med egen gård  Så kan det flytta in höns... En fjording.... Merionas Åsna och get...  Operation övertalning kan inledas....  Ankor, har vi plats med det? Wrigg gillar ju att plaska i vatten....
Gudrun i Göteborg
20-07-2009, 18:18
CITAT (Wilmer @ 20-07-2009, 10:46)   Hujjedanemej. Då får jag bli hemmafru o bondmora istället. Då verkar det ju bättre med egen gård  Så kan det flytta in höns... En fjording.... Merionas Åsna och get...  Låter toppen! Fjording - suck. Jag har aldrig haft häst men alltid gillat dessa underbara djur. Och speciellt fjordingar - varför vet jag inte riktigt. Åsna och get  Ankor, kanske pärlhöns ... Och du Wilmer, tänk så många växter du kan odla som bondmora...
Meriona
21-07-2009, 08:59
Får nog bli ett större säteri om allt ska få plats... Fjordisar kanske lockar oss för att de har ett ganska ursprungligt urseende?  Przevalski-hästen är ju inte helt olik.
Ja, jag har alltid gillat fjordingar, inte de där med stort avlångt huvud, men den andra sorten. Ankor, givetvis! I morse när jag hämtade Wrigg stog han vid en av smådammarna i hagen. Där flög upp tre änder, en bakom, två bredvid. Han rörde inte en fena, så de brukar nog hålla till där. Nu är pållen skodd runtom, hans framhovar ser mycket bättre ut, nästan bra och bak sa han att de var perfekta. Så skönt efter vinterns kamp. Här har vi lätt sandjord, där han står på vintern är det ler-sjöbotten. Kanske gör skillnad? Växterna ja, mums!! Ett eget sticklingsrum.. Försåddsrum... Växthus... Och INGA sniglar. Det vore något. Får av lantras måste ju få flytta in också
Nyfiken på hur det gått med Wrigg och fåren?
Historien mellan spel; wrigg och hästskötaren tokade upp sig över en rymdkossa. När jag väl fått in kossan var pållen väldigt skärrad. Drogrunt med skötare hängande, kort beskrivet. Jag tog honom själv blev arg och bad honom stanna. Sedan backkommandot, det har visat sig vara perfekt för alla möjliga situationer. Han backade och såg med ens ut som en häst det gick att resornera med. Backade en gång till, sedan var han så lugn att vi gick mot kohagen. Bara lite kinkig, stannade och bergärde uppmärksamhet,fungerade. en häst lika lugn som vanligt klev in i hagen.<svårt att beskriva upplevelsen men den var wowowowowow. Att kunna använda vardagslydnad i lite tyngre sammanhang och det funkar. Han var nerskruvad som över en hand och kunde sedan rationellt (tyckte jag) hantera situationen istället för att bara panikartat vevarunt.
CITAT (kina3 @ 27-07-2009, 23:58)  Nyfiken på hur det gått med Wrigg och fåren? Trots åska som riskerade vårt företag gick det att genomdriva. Meriona kom och mötteupp så Wrigg och jag kunde följa och se denna nya väg. Då går man sas bakom fåren. Sedan vände vi och var tvungna att gå förbi fåren på hemväg, som sällsksap hade vi Merionas familj, vilket lugnade herr häst mycket. Han spände upp sig men höll sig i schack. Hur det går nästa gång vet jag inte, men då börjar det likna fjoll om han reagerar en gång till. Kul att se hur han/vi forfarande lär oiss saker ihop.
Myosotis
28-07-2009, 05:57
CITAT (Wilmer @ 28-07-2009, 00:44)  ...Att kunna använda vardagslydnad i lite tyngre sammanhang och det funkar. Han var nerskruvad som över en hand och kunde sedan rationellt (tyckte jag) hantera situationen istället för att bara panikartat vevarunt. Kul att läsa sånt. Det handlar väl om att han kom på att det är du som bestämmer ifall någonting är farligt eller inte.
Meriona
28-07-2009, 08:42
Verkar vara värre ställt med hästskötarna... Jag har fått backa samma hästkrake genom hela stallgången tillbaka in i boxen (utan grimma, men är man tillräckligt arg så går det mesta) när han fick för sig att han skulle iväg till havrebingen. Matte var opererad och borta från pållen i ett halvår (eller nästan ett år har jag för mig?). Många alldeles för snälla hästskötare, så han glömde nog en dag att det var jag som var där och inte de...  Den tiden var han för bedrövlig! Sen kom matte på besök och petade lite med kryckan på honom, då blev han from som ett lamm...
Chamomille
28-07-2009, 16:20
Byter tråd. Kan man få en snygg bild på en fjordis kanske?
Edit: Stort skrivfel
Skönt att det funkade med fåren! Svårt det där med rädslor, kommunikation och ledarskap: Och det är ju en sådan kick då djuret lyssnar.
Rädslor: jag är övertygad om att det inte går att styra över dem. Varken sina egna eller sin hästs. Är man rädd så är man liksom. Då menar jag att "du får inte visa att du är rädd, för det känner hästen med en gång" är en motsägelse i sig. Och tyvärr ngt av det första jag fick lära mig som 8-ring, men aldrig begrep. (Evigheter sedan) Det jag vill säga är jag tror att en häst som är rädd inte är rädd för att den vill det/har bestämt sig för att vara det. Får lite sådana vibbar ibland då jag läser en del inlägg.
Myosotis
28-07-2009, 18:01
Jag förstår vad du menar. Självklart, om hästen är riktigt rädd så är den rädd. Hästar är flyktdjur och det får man acceptera.
Meriona
28-07-2009, 19:33
CITAT (Chamomille @ 28-07-2009, 17:20)  Byter tråd. Kan man få en snygg bild på en fjortis kanske? Menar du fjordis? Eller är du en sån där konstig tant????
Chamomille
28-07-2009, 19:35
CITAT (Meriona @ 28-07-2009, 20:33)  Menar du fjordis? Eller är du en sån där konstig tant????   FjorDis så klart...
Meriona
28-07-2009, 19:40
CITAT (kina3 @ 28-07-2009, 18:26)  Skönt att det funkade med fåren! Svårt det där med rädslor, kommunikation och ledarskap: Och det är ju en sådan kick då djuret lyssnar.
Rädslor: jag är övertygad om att det inte går att styra över dem. Varken sina egna eller sin hästs. Är man rädd så är man liksom. Då menar jag att "du får inte visa att du är rädd, för det känner hästen med en gång" är en motsägelse i sig. Och tyvärr ngt av det första jag fick lära mig som 8-ring, men aldrig begrep. (Evigheter sedan) Det jag vill säga är jag tror att en häst som är rädd inte är rädd för att den vill det/har bestämt sig för att vara det. Får lite sådana vibbar ibland då jag läser en del inlägg. Mjo men just Wilmer har himla bra koll när kreaturet är rädd eller inte, jag minns hur hon uppfostrade mig på förra kusen (arabkorsning), i vilka situationer han var rädd och när han bara spelade Allan. Jag har använt den kunskapen resten av livet och aldrig hittat nåt fel i den logiken...  Annars hade jag väl fortfarande suttit där i en grantopp gissar jag... Det är min hästguru faktiskt, särskilt i det hänseendet hur man förhåller sig till ett sånt stort djur som en häst.  Det där med dressyr och hoppning får andra hålla på med, jag tycker det är mycket viktigare att ha rätt kontakt med hästen på det basala planet. CITAT (Chamomille @ 28-07-2009, 20:35)   FjorDis så klart... Nå tur för dig, annars vet vi var din brevlåda bor...
Chamomille
28-07-2009, 19:42
CITAT (Meriona @ 28-07-2009, 20:40)  Mjo men just Wilmer har himla bra koll när kreaturet är rädd eller inte, jag minns hur hon uppfostrade mig på förra kusen (arabkorsning), i vilka situationer han var rädd och när han bara spelade Allan. Jag har använt den kunskapen resten av livet och aldrig hittat nåt fel i den logiken...  Annars hade jag väl fortfarande suttit där i en grantopp gissar jag... Det är min hästguru faktiskt, särskilt i det hänseendet hur man förhåller sig till ett sånt stort djur som en häst.  Det där med dressyr och hoppning får andra hålla på med, jag tycker det är mycket viktigare att ha rätt kontakt med hästen på det basala planet. Nå tur för dig, annars vet vi var din brevlåda bor... 
Hej på er tokfior, jag skulle också gärna se en fjordis på bild  . Min kompis har en riktig goding, jag får väl åka och hälsa på med kameran Jag måste säga att jag *funderar* aldrig varit rädd tilsammans med Wrigg. Jag är ruggigt försiktig av mig, för jag är feg. Jag tar allt i steg för steg utan att skynda så att jag eller pålle tycker det känns obekvämt eller hur jag nu ska förklara det. Knepigt att vara feg men inte rädd.. Jo, jag har varit riktigt jämrans panikslagen en gång. Jag har lite fobi för våtmarker (på egna ben och på hästryggen). En vinter som var sådär svenkst blöt skulle jag ge mig ut i skogen, det var lite skymning. Det hade varit kallt och snö, så jag tänkte prova en väg som de för 25 år sedan lagt iordning över mossar etc. men som nu börjar bli oridbarigen (börjar var en underdrift). Jag går på ett ställe som vanligtvis är OK när han sjunker, de var säkert inte mycket, men min puls.. Sedan stog vi på en torr "ö" och jag fick nästan en panikblackout.. Fick verkligen ta mig samman, vände honom och fullt ös tillbaka över det blöta. Han blevsåklart uppstressad stackarn, men där var det inte honom jag blev rädd för- han skötte sig exemplariskt. Jag tror inte fåren ska vara några problem nu, OM DE INTE kommer mot oss i samlad flock, det skulle jag kunna tänka mig är otäckt. Det får han tycka, det var därför jag förra gången inte pressade honom utan gick tillbaka till ett ställe där han lugnt kunde beskåda dem på lite håll. Han är så himla ärlig och gör sitt bästa, så när han säger ifrån är det värt att lyssna. Hihi, men han är ju inte mer än häst, så som Meriona påpekar så gör han gärna lite som han vill om det går bra. Men då gäller det.. 1) MAT 2) Gå sakta/halvsova 3) Gå korta turer Matte Kicki som älskar sin pålle
Meriona
28-07-2009, 20:29
CITAT (Wilmer @ 28-07-2009, 21:19)  Hihi, men han är ju inte mer än häst, så som Meriona påpekar så gör han gärna lite som han vill om det går bra. Men då gäller det.. 1) MAT 2) Gå sakta/halvsova 3) Gå korta turer Matte Kicki som älskar sin pålle   jag tror jag dör...  Så klockrent!
I dag vallade han förbi kossorna igen, de travade så snällt framför honom på rad  Sedan kom pålle med busig uppsyn. Kalvarna busade också på vägen, de tycker att pålle är helkul. Mammakossorna är inte sååå leksugna längre.
Meriona
28-07-2009, 20:35
JÖSSES hur ska detta sluta på dressyrlektionerna i höst?????
Chamomille
28-07-2009, 20:42
Kan du vara snäll o vara med på en kossa så går det nog galant
Meriona
28-07-2009, 20:44
Vad betalar man för nåt för en timme på kossa?  Låter dyrt....
I dag på väg ner till stranden fick jag se kompisens ena pålle njuta i vattnet. Tyvärr långt bort så bildkvaliten är dålig. Och när han kom närmare och rullade sig i vattnet, då var minneskortet fullt. Kompishästen badar inte, men som synes gillar inte han heller flugor och blinningarna. sjöodjur eller.jpg Oden badar.jpg En svala gör ingen sommar, men kanske ett dopp tänker kanske Oden... Oden o Cheval i värmen.jpg
Har väl inget annat val än att tycka om hästar... kärringen har 2st och jag misstänker att jag blir utbytt före hästarna! =D
Meriona
10-08-2009, 20:15
Apropå badande hästar, vi stötte på 4 hästar precis bredvid farleden i Ekens skärgård i Vänern i veckan! De stod 10 meter från den röda pricken och betade vass, och det var minst 200 meter in till land, så det MÅSTE varit långgrunt..... Jag trodde jag såg i syne först, men jodå, det stämde. Tyvärr var det lite för mycket båtar att hålla koll på, så kameran kom inte upp. Udda djur, de där hästarna!
blomsterrabatten
11-08-2009, 08:31
Jaag älskar hästar och har två stycken dartmoorponnysar<3:)
CITAT (Tompaz @ 10-08-2009, 16:30)  Har väl inget annat val än att tycka om hästar... kärringen har 2st och jag misstänker att jag blir utbytt före hästarna! =D Bra inställning  din alltså.. Meriona, så synd det hade varit en härlig bild! Snacka om sjöhästar. Tjurarna som går i hagen bredvid hästarna ligger ute på en kobbe varje gång jag är där, mysigt tjurliv! Sjötjurar..? Slutligen, Dartmoores, vill se bilder  . Är de importer eller Svenskuppfödda? Jag var så sugen på att ta ett föl under armen när jag var på Dartmoor. Jättekul att se dem i sin naturliga miljö, verkligen vackra små ponnies.
Har laddat ner bilder från mobilen, där fanns den här härliga bilden från i vintras. Jag är i princip emot täckesanvändning, men ibland är det hälsosammare för både människa och häst att använda regntäcke emellanåt. Om de rids och måste borstas då... Min pålle gillar lera. wrigg med dreads.jpg Det syns absoult jättedåligt på bilden, men vänster framhov är uppskuren frampå, bilden är tagen när hans lamellandsröta härjade som värst. Edit; ser att det inte alls var taget när rötan härjade som värst, det blev uppskuret ännu mer vid nästa verkning, nästan ända upp till kronranden. Efter det så gav det tack och lov med sig och nu är det nästan helt nedvuxet.
Meriona
11-08-2009, 11:24
Hihi, vilken tur att jag slutat rida...
Lars-Olof Arvids
15-08-2009, 22:48
Wilmer, kul bilder på "sjöhästen"! Här är ett par sötingar som går i trädgården utanför huset hos en granne. Det har de gjort i åtminstone ett par veckor nu. [attachment=40512:h_star.jpg] Olle
Mig vilja ha sådana gräsklippare  . Gudars så sött  .
I dag fick jag fram mobilkameran vid äpple utdelningen i hagen. Min pålle ska helst inga ha, jag passar på när han är någon annanstans i hagen. Tillslut märkte han och kalvarna vad som var på gång och kom knallande. Han är kalvarnas mys och lekfarbror tror jag, ko-mammorna har börjat lämna dem i hans vård fullständigt, i början av sommaren var de alltid en ko med kalvarna och vaktade. De är såååå söta ihop Wrigg och kobebisarna.jpg
Meriona
25-08-2009, 19:40
Pappa Wrigg...  Gudars vad gulligt!
 Han lär få gå kvar här ett tag till... Jag gissar att ridhuset vid vinterstallet inte är färdigbyggt 1 sept, så det är nog ingen brådska att köra "hem" honom för att ha kul där. Han får gå här och vara mysfarbror ett tag till.
Myosotis
25-08-2009, 19:53
Meriona
25-08-2009, 19:56
CITAT (Wilmer @ 25-08-2009, 20:49)   Han lär få gå kvar här ett tag till... Jag gissar att ridhuset vid vinterstallet inte är färdigbyggt 1 sept, så det är nog ingen brådska att köra "hem" honom för att ha kul där. Han får gå här och vara mysfarbror ett tag till. Öhh nä det var nog bara några stolpar resta i söndags kväll, det lär inte hänt så mycket sen dess... 1 november kanske är mer realistiskt. Kalvarna är nog glada att få ha lekfarbrorn kvar....
Fast då lär stallägaren få sina stolpar varma, vi betalar högre hyra från sept, 400 kr mer per månad för att ha ridhus  . Byggfirmor kanske är som hovslagare  vi kommer på fredag - vilket år framgår inte
Meriona
26-08-2009, 11:30
Inte den jag jobbar på inte...  Men så har vi ju inte hand om ditt ridhus heller...  har en stark aning om vem som är inblandad dock... Iövrigt har du nog rätt.... Kommer de i tid så blir de ändå inte FÄRDIGA i tid....
Gudrun i Göteborg
28-08-2009, 16:01
Låter som ett framtidsyrke, hovslagare. Speciellt om det är en person som kan almanackan o klockan.
Meriona
28-08-2009, 19:45
Och gillar att lukta skit och spotta sig i näven, kan du tillägga Gudrun....
INga andra hästar på en månad, detta måste avhjälpas med lite Wrigg igen för att lyfta tråden. pappa wrigg.jpg högsommar i hagen.jpg Lite mysbilder från hagen..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|