|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Myosotis
23-04-2009, 10:00
Inte islandshästarna i alla fall, men de har tappat mycket vinterpäls väldigt tidigt i år.
wrigg kliver över stocken.jpg Som du ser hänger lite av lurvet kvar, men halsen är bytt päls på. Där är det nu bara den där lite torra trista underpälsen kvar iväntan på ny fin sommarpäls.
Chamomille
23-04-2009, 11:26
CITAT (Wilmer @ 23-04-2009, 12:24)  wrigg kliver över stocken.jpg Som du ser hänger lite av lurvet kvar, men halsen är bytt päls på. Där är det nu bara den där lite torra trista underpälsen kvar iväntan på ny fin sommarpäls. Åh. Jag vill pussa mulen
Meriona
23-04-2009, 12:00
CITAT (Chamomille @ 23-04-2009, 12:26)  Åh. Jag vill pussa mulen  Nej Chamomille, det vill du INTE! Den brukar vara jättesölig av grönt lödder...  Men öronen är pussvänliga!
Nu kan jag inte låta bli att berätta när Wriggen bajsade Meriona i nacken - snacka om hårkur  . Häromdagen fick jag en nackpuss full med betfor, jäst och annat mysigt. SLURP!!
Grönt lödder???  Stackars häst, måste bero på morots och äpplebrist?
Chamomille
23-04-2009, 16:31
CITAT (Meriona @ 23-04-2009, 13:00)  Nej Chamomille, det vill du INTE! Den brukar vara jättesölig av grönt lödder...  Men öronen är pussvänliga!  Grönt lödder? Äsch, det kan man torka bort  Mular är mysiga saker  CITAT (Wilmer @ 23-04-2009, 14:35)  Nu kan jag inte låta bli att berätta när Wriggen bajsade Meriona i nacken - snacka om hårkur  . Häromdagen fick jag en nackpuss full med betfor, jäst och annat mysigt. SLURP!!
Meriona
23-04-2009, 20:17
Danne031
23-04-2009, 20:32
Det spelar absolut ingen som helst roll vad du säger, detta står fast:
Meriona
23-04-2009, 20:34
Du kan säkert få bli skötare Danne.... Det är din tur nu...
Danne031
23-04-2009, 20:39
pass
Meriona
23-04-2009, 20:43
Annars tror jag faktiskt att han hade passat en kille: Stor muskulös och lite brôtig.... Äter och fiser mycket förresten, precis som killar gör Det måste vara därför vi kvinnor älskar både män och den omnämnda hästen.
heffaklumpen
23-04-2009, 20:45
Jag svarar på rubriken: Jag är lite skraj för hästar, det kommer sig av mina hästtokiga kompisar som, givetvis, ska ha upp mig på en stor häst för att "omvända" mig, hästen sliter sig och där sitter jag, krampaktigt livrädd och kan inte få stopp på vidundret. Detta var när jag var ca 8-10 år gammal. Jag är förstörd för hela livet.....!!  Jag gillar hundar och katter, de är (ofta) lugna och kramgoa...
Meriona
23-04-2009, 20:48
CITAT (heffaklumpen @ 23-04-2009, 21:45)  Jag svarar på rubriken: Jag är lite skraj för hästar, det kommer sig av mina hästtokiga kompisar som, givetvis, ska ha upp mig på en stor häst för att "omvända" mig, hästen sliter sig och där sitter jag, krampaktigt livrädd och kan inte få stopp på vidundret. Detta var när jag var ca 8-10 år gammal. Jag är förstörd för hela livet.....!!  Jag gillar hundar och katter, de är (ofta) lugna och kramgoa... Man kan komma över det Heffa! jag råkade ut för en liknande händelse när jag var 10 år, tokig arab på ett ridläger, men efter några års uppehåll så vågade jag igen. Fast jag tycker fortfarande inte om hästar som är svårkontrollerbara i galopp, hellre att de bockar och skuttar.
heffaklumpen
23-04-2009, 20:51
Man skulle kunna sammanfatta det med att jag känner RESPEKT för de stora djuren...
Meriona
23-04-2009, 20:55
Respekt måste man alltid ha, det är korkade människor som inte är försiktiga i relationen med så stora djur som en häst. De är både tunga och flyktbenägna vilket gör dem dubbelt farliga om man har otur.  Dessutom brukar jag inte tro på s.k. hästfolk som säger att de aldrig är rädda för hästar, det är skitsnack. Det är inte normalt att INTE blir rädd för en häst som överreagerar och sparkar och hugger mot dig helt okontrollerat. De som säger det försöker bara vara struntviktiga.
CITAT (heffaklumpen @ 23-04-2009, 21:51)  Man skulle kunna sammanfatta det med att jag känner RESPEKT för de stora djuren...  DET har jag också! Hästar som är stissiga och jobbiga och besvärliga har passerat min tolerans tröskel. När jag var yngre och hade mer tid var det väl en sak, men nu får de gärna vara hanterbara med en gång. Hästar som har en tendens att dra i väg när man rider, nono. Det tycker jag är jätte otäckt. Är kanske kontroll freak. Danne, jag behöver en medryttare till min Bulle häst, akta dig för svansslutet bara  .
Danne031
24-04-2009, 20:58
Ja jag trivs bäst när jag befinner mig någonstans mellan mule och manke
zaaritha
30-04-2009, 22:35
Hästar man pratar mycket med, kelar med, respekterar, --är underbara djur! Jag har enbart positiva minnen av dessa underbara djur! Se´n barndomen o fram till nutiden!
Ja herregud hästar tycker jag om! Har ridit sen 1a klass och är idag 27. Våran familj har haft hästar sen jag gick i 5an. naturligtvis var det jag som ville ha häst och då tyckte ju mina föräldrar att dom var tvungna att lära sig något så dom började rida på ridskola och drog med min storebror på köpet. Efter första ridlektionen var dom fast alla 3!! Så det blev 4 hästar istället för 1. Nu har vi bara kvar 2 i familjen av naturliga orsaker. Jimmy som är Arabiskt fullblod och 24 år men tror han är 5. och bimbon Sally som är Amerikans Quarter och är 18. Det har väl till största del blivit Westernridning för familjens del vilket är härligt. Själv har jag inte varit uppe på hästryggen på över 1 år nu pga diverse sjukdomsföljder  men förhoppningsvis i framtiden så blir det rida av igen!! När jag ändå talar om Westernridning så Våran westernklubb skall ha tävling nu i helgen utanför Uddevalla om någon är intresserad  Gratis inträde!! Länk bifogas HÄR
Nej va synd! Det är ju promenadavstånd och jag är upptagen den 9:e  . Jag som missade att det var tävling på Ängensgård för inte så länge sedan dessutom! Var du/ni där kanske?
lewellyn
07-05-2009, 19:58
Klart jag tycker om hästar  Från mitt sovrumsfönster ser jag 6 av gårdens 8 hästar där de går och betar i hagarna  Jag har själv bara en egen häst just nu, plus att min pojkväns sto bor här hos mig hon också. Han själv bor söderut men är på gång att flytta upp hit till oss under sommaren/hösten. Här är min lille parvel, Sky Apollo - en ridponnyhingst på två år.  Och pojkvännens - Tardees Playgirl, en painthorse på 20 bast som ska bli mamma igen nästa vår hoppas vi  Jag kan ju även passa på att berätta att vi med har tävlingar i sommar! Folkärna RidSällskap Westernsektionen kör sin del av Agria Cup den 11 juli på Isaksbo gård i Avesta!
Vilka fina pållar lewellyn  speciellt din ponny. Älskar ponnyer av alla de slag!! Jo Wilmer vi var där på Ängens Gård och tittade. Min "lillasyster" Nathalie (Dottern på LB Western ) tävlade så såklart man fick ta chansen o heja på henne  . Vad synd att du är upptagen när du har promenadavstånd och allt! Men vi har en tävling där den 5/9 med så den kan du ju planera in i kalendern redan nu om du vill.
Myosotis
08-05-2009, 08:07
lewellyn, jag ser inte dina bilder!
CITAT (TheLan @ 08-05-2009, 02:27)  Vilka fina pållar lewellyn  speciellt din ponny. Älskar ponnyer av alla de slag!! Jo Wilmer vi var där på Ängens Gård och tittade. Min "lillasyster" Nathalie (Dottern på LB Western ) tävlade så såklart man fick ta chansen o heja på henne  . Vad synd att du är upptagen när du har promenadavstånd och allt! Men vi har en tävling där den 5/9 med så den kan du ju planera in i kalendern redan nu om du vill.   5/9, det ska väl gå att boka in  . I morgon är det trädgårdsdagar på liseberg ju! Ponnysen ser ju ut som en mindre kopia av min på den bilden  kan jag ju inte annat än tycka om  .
160kvm stort hus
13-05-2009, 14:36
Här kommer några bilder som jag tog i påskas. ( påskfina va? )
Försök ignorera fettsäcken ( dvs jag ) som sitter på. Till mitt försvar måste jag ändå säga att jag hade två tröjor plus en säkerhetsväst på..
Första bilden håller vi på och gör en framdelsvändning, därav att hon står så konstigt. Sen är marken inte riktigt platt heller....
Andra bilden hade hon precis stått på bakbenen ( ingen mer trist dressyr här, men hon lugnade sig sen.. hästrackaren )
Myosotis
13-05-2009, 14:42
Vad är det för häst? Vad fin hon är. Är hon din?
Meriona
13-05-2009, 15:15
Du är också fin, 160 kvm ! Fast en liten gul fjäder i hjälmen hade inte skadat!
160kvm stort hus
13-05-2009, 15:26
Hi hi hi, får tänka på det till nästa gång!
Det är en varmblodstravare f 90. fast hon kan inte räkna så långt. Hennes favorit gångart är turboräser... Och hon är pigg som en unghäst! Inte rädd för något, skulle förmodligen be fan själv att flytta på sig om han stod i vägen. Men aldrig dum, hon har bara bråttom....
Försöker bygga upp muskler med dressyr, hon har bara gått lite sporadiskt och stått ganska mycket.
Tyvärr inte min, mina grannars...
Det är väl bra att det är grannens, då är de de som betalar  . Säger en som betalar, suck.. Hon var fin-fin, passade i gult dessutom! Det var ju det där med att använda min pålle som ankare, säg bara till om du behöver en bromskloss
Aqvakul
13-05-2009, 15:56
Jag tycker mycket om att betrakta skönheten hos hästar på ett visst avstånd. Men någon direkt närkontakt eftersträvar jag inte. Vi är nog inte riktigt på samma våglängd...
160kvm stort hus
14-05-2009, 08:12
Yes please!
Ska ut på fredag, då har hon stått i två veckor. Jag har varit sjuk. Det kommer bli..... intressant.
Vi måste ju ta det lugnt, men frågan är om hon lyssnar på det örat, haha.
Hela nästa vecka har jag semester, ska plantera och vara i stallet heeeeeela dagarna. Gud va skönt!
Hästarna står på deras bondgård, dom har typ 140 köttdjur. Så mat och sånt är ju "gratis". Det "enda" som kostar är nya skor var sjätte-sjunde vecka. Har erbjudit att betala men det kommer inte på fråga. Istället köper jag nått täcke, nytt träns eller annat som kan behövas. ( eller som jag vill ha )
Myosotis
14-05-2009, 10:11
Kom på att det är ju i den här tråden jag skulle skrivit om hästarna...  Alltså kommer söndagens händelse en gång till: I söndags kom nämligen hästarna till sommarhagen här, 6 unghingstar bl.a. Welsh Cob i åldrarna 1-4. Bara 2 av dem har varit här förut. Dessutom skulle den minste utmana 4-åringen om ledarskapet så det blev mycket oro. Sent på kvällen, jag skulle precis gå lägga mig, hörde jag konstiga ljud utanför huset. Jag fattade inte alls hur en enda liten katt kunde väsnas så mycket När jag tittade ut fick jag syn på en häst som sprang fram och tillbaka på vägen. Jag ringde matte (mitt i natten, men det kunde ju inte hjälpas) och gick ut. Där stod hela gänget i trädgården. Tulpanerna och bilen klarade sig fast det var nära några gånger. Mest fascinerande var skottkärran med jord, ogräs och daggmaskar till hönsen, alla samlades runt den och trodde det var något gott. Avslutningsvis trampade de genom en rabatt med sådder av vallmo, ringblomma och solros. Det blev djupa spår. Sen sprang de ut på vägen igen och jag efter med en grimma i högsta hugg för jag trodde de skulle springa hem, men som tur var stannade de nere vid bäcken och jag fick fatt i den ene, ledde honom tillbaka och alla följde med, men inte ut i hagen, där hade de nog blivit skrämda av vildsvin eller nåt. Så jag fick stå och vänta tills matte och husse kom och lagade staketet.
Meriona
14-05-2009, 12:09
Vilket äventyr Myosotis, mitt i natten dessutom!  Tur att du inte hunnit somna, då vet man ju inte vart de tagit vägen och kanske skadat sig!
Oj vilket äventyr! Det är hemskt när de kommer lösa om de springer iväg, tänk om någon skulle köra på min häst och bli dödad för det  vad hemskt!! Förutom förlusten av hästen då.. Tur att det "bara" var dina rabatter.. Även om det inte är så kul det heller.
Meriona
15-05-2009, 17:24
CITAT (Wilmer @ 15-05-2009, 15:29)  Oj vilket äventyr! Det är hemskt när de kommer lösa om de springer iväg, tänk om någon skulle köra på min häst och bli dödad för det  vad hemskt!! Förutom förlusten av hästen då.. Tur att det "bara" var dina rabatter.. Även om det inte är så kul det heller. Var det inte din pålle som drog igenom staketet bara för en lite fånig cyklists skull?
Myosotis
15-05-2009, 19:18
CITAT (Meriona @ 15-05-2009, 18:24)  Var det inte din pålle som drog igenom staketet bara för en lite fånig cyklists skull?  Den historien vill vi höra!! Så kan jag eventuellt berätta om den gången förra sommaren när någon red förbi med ett brunstigt sto förbi hingsthagen...
Meriona
15-05-2009, 21:16
Jag överlåter det till Wilmer att brodera ut den historien... Sen MÅSTE du berätta om de stackars hingstarna...
JO DET var det, men den historien får vänta nu ska jag snooosa.
Myosotis
23-05-2009, 14:40
Här är de förresten, mina sommargrannar:
Meriona
23-05-2009, 16:44
Ojoj vilka sötnosar! Den lilla fuxen med lyktan är ju bara för söt! Är det en welsh tro?
Myosotis
23-05-2009, 17:45
Ja, de där små är så uttrycksfulla! Enligt husse var det också Welsh Cob fast en mindre variant (jag trodde att de inte hette cob då  ). Den brune som ligger är en travare. Han är hemskt spinkig jämfört med de andra  . Den svarte som står är 4 och inte kastrerad än. Han har gått här varje sommar.
Meriona
23-05-2009, 17:51
Jag håller med dig, Cobben är störst sen Welsh och sen W Mountain, så fick jag lära mig iallafall.  Allihop verkar vara bra kompisar ändå, har du koll på vem som är ledare? Sånt är ju alltid kul att försöka lista ut....  Den svarte?
Myosotis
23-05-2009, 20:59
Ärligt talat ser jag dem sällan (8 ha, mycket kuperat och en massa träd...) men jag gissar på 4-åringen, ja. I början skulle den lille fuxen utmana honom, då delades flocken upp 4+2, nu går de i alla fall ihop.
160kvm stort hus
01-06-2009, 13:45
misslyckades med bilden, försöker senare...
Meriona
02-06-2009, 07:28
Nu är det senare....
160kvm stort hus
02-06-2009, 08:10
Nä nu är det tidigt!
160kvm stort hus
03-06-2009, 15:03
Nu är det sent... *s*
Iallfall... Går ner med hästarna till vattnet för att dom ska plaska av sig lite. hade haft galoppträning dagen före så det skulle vara bli lugn skritt. varmt som f.. vad det med.
Iallfall i med häst och allt i vattnet. Stog väl upp till knäna. Jana började plask plask plask med vänster fram. Stannade, bytte, plask plask plask med höger. Fundera lite.... ( här är ju jag hela tiden beredd att parera med skänklar ifall hon ska lägga sig. Vanilga hästar lägger sig ju alltid med bogen först )
Plask plask plask plask med vänster igen. Plask plask med höger. Står still.
Helt plötsligt är det enda jag ser hennes två öron som tittar upp från vattenytan, resten av hästen är nere. Hon har alltså inte lagt sig med bogen som vanliga hästar, hon har dykt... ( jag borde ju iofs ha fattat att jana inte är som andra hästar... )
När jag väl får upp huvudet på henne försöker hon sätta sig istället. Hästskrälle. Lyckligtvis lyckades hon inte, men jag var blöt upp till midjan.
och tur i oturen lyckades min kompis ta en bild i precis rätt ögonblick.
Meriona
03-06-2009, 18:50
HIHI! Precis så gör Wilmers kuse också! Vad dråpligt!
Danne031
03-06-2009, 21:27
Klockrent dyk ju
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|