Full version: Iochroma
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Lady Hamilton
Hej jag tänkte att vi kunde ha en speciell tråd bara för Iochromorna. Alla som har frön plantor eller funderingar kan skriva i denna tråd. Vi kan ge varandra tips o råd kompiskram.gif

Här är en bild på Iochroma coccinea

Den här sorten sådde jag i somras. Och av 6 frön så grodde ett. Just nu har jag min planta i ute rummet under lysrörs belysning och den är ca 18 cm hög och ser ut så här

[attachment=27806:DSCN1865.JPG]
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 30-11-2008, 18:46) *
Hej jag tänkte att vi kunde ha en speciell tråd bara för Iochromorna. Alla som har frön plantor eller funderingar kan skriva i denna tråd. Vi kan ge varandra tips o råd kompiskram.gif
Här är en bild på Iochroma coccinea

Den här sorten sådde jag i somras. Och av 6 frön så grodde ett. Just nu har jag min planta i ute rummet under lysrörs belysning och den är ca 18 cm hög och ser ut så här

[attachment=27806:DSCN1865.JPG]

Fyndigt, Ladyn, med rim o allt! biggrin.gif
...kan skriva i denna tråd
vi kan ge varandra tips och råd

Är det denna du köpte nya frön till? crazy.gif Den är verkligen snygg! Hoppas på fin blomning till våren. Hoppas, hoppas vi får tag i fler nya fina färger.

Hm, får ni själva plats i ert uterum?? fear.gif
Maggan H
Den blå... The One and Only trodde jag då... wub.gif Ack så fel jag hade! biggrin.gif

[attachment=27809:Bl___ngel_070924.jpg]

Den lila, TACK Gillan för finfin stickling som växte nåt otroligt! wub.gif wub.gif

[attachment=27810:Lila_klockviol.JPG]
octachoron
Hur tänkte du odla den? Inomhus under lampa hela året, utplantering under sommar och låta den dö i vinter eller övervintring inomhus.
Jag har funderat på den men blivit avskräckt av höjden, tycker jag har tillräckliga problem med att odla klematis under lampa...
Maggan H
CITAT (octachoron @ 30-11-2008, 20:04) *
Hur tänkte du odla den? Inomhus under lampa hela året, utplantering under sommar och låta den dö i vinter eller övervintring inomhus.
Jag har funderat på den men blivit avskräckt av höjden, tycker jag har tillräckliga problem med att odla klematis under lampa...

Fröså under våren, tukta/forma den efter behag under sommaren och har man dåligt med övervintringsplats kan man klippa den ganska hårt innan. Får den stå frostfritt och ljust kommer den att blomma konstant, men den största blomningen inträffar på våren. rolleyes.gif Min lila blommade i augusti samma år som jag fick den, i år.
Gillan
CITAT (Maggan H @ 30-11-2008, 19:55) *
[attachment=27809:Bl___ngel_070924.jpg]

Den lila, TACK Gillan för finfin stickling som växte nåt otroligt! wub.gif wub.gif

[attachment=27810:Lila_klockviol.JPG]

Så lite så, bara kul att det funkade bra tummenupp.gif .................jag tror att jag kommer att ha hur många sticklingar som helst tilll våren om det är nån som är intresserad tummenupp.gif ...............av både Blå, Lila och Vit, men då får ni höra av er via PM tummenupp.gif
Lady Hamilton
CITAT (octachoron @ 30-11-2008, 20:04) *

Nu är det snart 3 år sedan jag m.fl. började odla "dylika" växter. Och vi har våra ute på sommaren och övervintrar dem innomhus. Vi använder oss av lite olika tekniker och jämför resultaten på vårkanten. Jag ex övervintrar mina nedklippta, svalt men under lysrörs belysning. Eftersom vi har så olika förutsättningar beroende på vart vi bor så kan vi aldrig riktigt bli "sams" om det bästa är att klippa ner plantorna på hösten eller våren eller både ock? giggle.gif men kul har vi tummenupp.gif
pejori
idag har jag sått röd klockviol.
Iochroma fuschioides....
Hoppas något av fröna blir en planta..
malin72
åh yahoo.gif jag hoppas att era gror så bra och växer så bra så att man kan tigga en stickling om några år blush.gif av olika orsaker hann jag ju inte med i beställningen lite förvirrad just då blink.gif så nu håller jag tummarna på er andra som för se dom gro och växa och jag skickar lite extra näring via cybern så det går snabbt så jag kan tigga sen yahoo.gif whist.gif
klart att man måste ha mera än blå, lila och vit giggle.gif
Rosmarin
Jag har idag fått mina första iochromafröer med posten. Iochroma Cyaneum Purpur heter den.
Jisses vad små fröna är!!! 1.5 mm i diameter har jag mätt dem till. Att dessa småttisar kan ge stora träd är ju fantastiskt. Den "vanliga" Änglatrumpetens frön är ju jättar bredvid dessa minisar!!!
Maggan H
Jag har kontaktat Universitet i Catania, Italien med förfrågan om andra färger på Iochroma. Hittade länk dit med en massa olika sorter, och en del som heter Iochroma ÄR INTE nån Iochroma egentligen.... blink.gif Vi har gett oss in i en outforskad djungel, tjejer, så fram med stora macheten och börja ta er fram! Bifogar lite nyttig info, detta är från Wikipeda:

Iochroma

Grön violbuske (I. umbellatum)
Klockviolbuske (I. australe)
Röd violbuske (I. fuchsioides)
Pipviolbuske (I. cyaneum)
Praktviolbuske (I. grandiflorum)
Iochroma albianthum
Iochroma ayabacense
Iochroma calycinum
Iochroma confertiflorum
Iochroma cornifolium
Iochroma edule
Iochroma gesnerioides
Iochroma loxense
Iochroma nitidum
Iochroma peruvianum
Iochroma piuram
Iochroma sagasteguii
Iochroma salpoanum
Iochroma schjellerupii
Iochroma squamosum
Iochroma stenanthum
Iochroma tingoense
Iochroma tupayachianum

Har du fått nåt svar, Rosmarin?
Rosmarin
Nej. Inget svar ännu. no.gif . Jag ska skicka nytt mail till dem om de inte svarar mycket rtfm.gif rtfm.gif rtfm.gif snart.
Lady Hamilton
Angående sådden....... g.gif hur går det för er som sått? Själv känner jag mig lite feg.....tror att jag avvaktar ett litet tag med att så den röda Iochroma fuchsioides [attachment=28087:OO5CARBF...CA9CLJVF.jpg] eftersom jag vill att ALLA frön skall ha de bästa förutsättningarna för att gro wub.gif
pejori
CITAT (Lady Hamilton @ 07-12-2008, 17:56) *
Angående sådden....... g.gif hur går det för er som sått? Själv känner jag mig lite feg.....tror att jag avvaktar ett litet tag med att så den röda Iochroma fuchsioides [attachment=28087:OO5CARBF...CA9CLJVF.jpg] eftersom jag vill att ALLA frön skall ha de bästa förutsättningarna för att gro wub.gif

Inte ett liv så långt ögat når....Ännu unsure.gif
malin72
CITAT (Maggan H @ 07-12-2008, 16:38) *
Jag har kontaktat Universitet i Catania, Italien med förfrågan om andra färger på Iochroma. Hittade länk dit med en massa olika sorter, och en del som heter Iochroma ÄR INTE nån Iochroma egentligen.... blink.gif Vi har gett oss in i en outforskad djungel, tjejer, så fram med stora macheten och börja ta er fram! Bifogar lite nyttig info, detta är från Wikipeda:

a0a.gif a0a.gif a0a.gif gud så sjukt...så många olika fina namn men klickar man på bilder så är det samma blommor på varje ibland på olika ställen bara duh.gif men på den ena så hittade jag Irene_L eller Morris är det som syns på hennes avatar bild a0a.gif a0a.gif så jag tänkte att man skulle försöka fröså honom lite han är ju så go wub.gif giggle.gif

men vad skojj Maggan att du skickat mail till Sicilien hoppas att dom svarar då för här ser det lila, rött ut på alla bilder tycker jag dunno.gif ja det är spännande detta help.gif
Irene_L
a0a.gif Vaaaaa fick du fram en bild på Morris??? Ja du kan ju försöka fröså honom...hihi a0a.gif

Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 07-12-2008, 16:38) *
Jag har kontaktat Universitet i Catania, Italien med förfrågan om andra färger på Iochroma. Hittade länk dit med en massa olika sorter, och en del som heter Iochroma ÄR INTE nån Iochroma egentligen.... blink.gif

Har du fått nåt svar, Rosmarin?
Rosmarin
CITAT (Rosmarin @ 07-12-2008, 17:43) *
Nej. Inget svar ännu. no.gif . Jag ska skicka nytt mail till dem om de inte svarar mycket rtfm.gif rtfm.gif rtfm.gif snart.

Jag har just mailat till dem igen. Flera gånger t.o.m... yes.gif Anvisningarna på deras sida är ju på italienska och när jag fyllt i webformuläret kom det upp en orange text överst i fönstret som jag tolkade som att jag hade fyllt i fel någonstans. Så jag ändrade lite och skickade igen med samma resultat. Provade igen, sammanlagt fyra gånger. Kopierade frasen och körde den i ett översättningsprogram. whist.gif duh.gif Det oranga betydde helt enkelt; Ert mail har framgångsrikt skickats till mottagaren. Här mailbombar vi med andra ord!!! Får vi inget svar nu så... rtfm.gif rtfm.gif rtfm.gif
Maggan H
CITAT (Rosmarin @ 08-12-2008, 09:29) *
Jag har just mailat till dem igen. Flera gånger t.o.m... yes.gif Anvisningarna på deras sida är ju på italienska och när jag fyllt i webformuläret kom det upp en orange text överst i fönstret som jag tolkade som att jag hade fyllt i fel någonstans. Så jag ändrade lite och skickade igen med samma resultat. Provade igen, sammanlagt fyra gånger. Kopierade frasen och körde den i ett översättningsprogram. whist.gif duh.gif Det oranga betydde helt enkelt; Ert mail har framgångsrikt skickats till mottagaren. Här mailbombar vi med andra ord!!! Får vi inget svar nu så... rtfm.gif rtfm.gif rtfm.gif

Hhaha, det är kanske därför dom inte svarar, ren ilska och tror det är spam.gif ! Jag googlade på universitetet och kunde där få en engelsk översättning direkt på allt. Jag hittade en hel massa lärare och skickade samma mail till 5 st olika som hade hand om trädgårdnäring o liknande. Har inte hört ett ord ännu. Det är bara på det igen annars, det fanns en massa andra lärare.... crazy.gif Har bett en släkting i USA om hjälp med sökande och hon ska skicka lite länkar på olika fröfirmor 'over there'. Nånstans ska vi väl få napp. yes.gif
Maggan H

Mmmmm, avvakta du tills på nyåret, det blir nog bra och passa sådderna väldigt noga så att ALLA gror, tänk på att de ska räcka till många.... crazy.gif
Maggan H
CITAT (malin72 @ 07-12-2008, 20:06) *

a0a.gif a0a.gif a0a.gif gud så sjukt...så många olika fina namn men klickar man på bilder så är det samma blommor på varje ibland på olika ställen bara duh.gif men på den ena så hittade jag Irene_L eller Morris är det som syns på hennes avatar bild a0a.gif a0a.gif så jag tänkte att man skulle försöka fröså honom lite han är ju så go wub.gif giggle.gif

men vad skojj Maggan att du skickat mail till Sicilien hoppas att dom svarar då för här ser det lila, rött ut på alla bilder tycker jag dunno.gif ja det är spännande detta help.gif

Jaså dom fuskar med bilderna?? Kolla här istället då:
Bilder på Iochroma
Malin, jag ska nog beställa från Tradewine Fruit igen, det var ett billigt ställe, vi kan höras efter nyår om du ville ha nåt. Och ni andra med, för den delen.
pejori
Jag hänger på Maggan tummenupp.gif
blomkronan
HALLÅ TJEJER smile.gif jag vill vara med shy.gif
Jag hade missat att läsa denna tråd och denna blomma fasinerade mig (väldigt lik änglatrumpeten wink.gif )
Ska den skötas som en ängel?? mycket näring och vatten på sommaren och vintervila.
Är den flerårig som ängeln eller ettårig som spikklubban???

Var har ni fått tag på era frön... som ni har?
Maggan H
CITAT (blomkronan @ 09-12-2008, 01:54) *
HALLÅ TJEJER smile.gif jag vill vara med shy.gif
Jag hade missat att läsa denna tråd och denna blomma fasinerade mig (väldigt lik änglatrumpeten wink.gif )
Ska den skötas som en ängel?? mycket näring och vatten på sommaren och vintervila.
Är den flerårig som ängeln eller ettårig som spikklubban???

Var har ni fått tag på era frön... som ni har?

Jag vet inte så mycket om den, har inte läst på skötselråden än. Vi beställde från Tradewines Friut i Kalifornien. Återkom med Pm vad ni vill ha, gärna efter helgerna. smile.gif
blomkronan
Går det inte att beställa? Jag menade inte att ni skulle ge mig... men jag kan gärna köpa av någon av er om ni har många frön... smile.gif

(edit: Förstog inte att ni redan beställt, men om ni ska göra det vill jag vara med.)
Maggan H
CITAT (Maggan H @ 09-12-2008, 08:28) *
Jag vet inte så mycket om den, har inte läst på skötselråden än. Vi beställde från Tradewines Friut i Kalifornien. Återkom med Pm vad ni vill ha, gärna efter helgerna. smile.gif

Rättar mig själv här: Skötselråden jag inte har koll på är riktade till Bomarean och inget annat. Blandade ihop nötterna här lite..... -fear-.gif

CITAT (blomkronan @ 09-12-2008, 08:34) *
Går det inte att beställa? Jag menade inte att ni skulle ge mig... men jag kan gärna köpa av någon av er om ni har många frön... smile.gif

(edit: Förstog inte att ni redan beställt, men om ni ska göra det vill jag vara med.)

jag ska beställa en omgång till nästa år, så då kan du hänga på, blomkronan. Jag ska försöka gå in här och kolla vilka som är intresserade, men om ni redan vet vad ni vill ha så skicka ett Pm till mig, märk ämnet/rubriken med 'Tradewines 2009' så kan jag lätt kolla upp vid beställningen. Gå in på deras sida och kolla igenom: Tradewines Fruit
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 09-12-2008, 14:03) *
..Skötselråden jag inte har koll på är riktade till Bomarean och inget annat...

Är du riktigt säker på det?.......... naughty.gif
giggle.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 09-12-2008, 14:09) *
Är du riktigt säker på det?.......... naughty.gif
giggle.gif

Ööhh, ja jag TROR det... unsure.gif devil.gif Mina tankar är just på väg nerför trappan till lussekattsbaket, så kanske att jag blandade ihop jäst med saffran, är inte riktigt säker... laugh.gif
pejori

yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif JIPPIIIE!!!! Den första visade sin blad(näs)tipp över jorden i dag... yahoo.gif
Nu är det bara resten kvar.
Min står med gladpack över på en akvarieramp som alltid är tänd.
Inget extra ljus....Ännu.
Maggan H
CITAT (pejori @ 10-12-2008, 14:26) *
yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif JIPPIIIE!!!! Den första visade sin blad(näs)tipp över jorden i dag... yahoo.gif

Hejja pejjan, grattis! Nu kommer dom andra småttingarna också snart! tummenupp.gif
Rosmarin
CITAT (pejori @ 10-12-2008, 14:26) *

Grattis!!! yaay.gif
blomkronan
CITAT (Maggan H @ 09-12-2008, 14:03) *
Rättar mig själv här: Skötselråden jag inte har koll på är riktade till Bomarean och inget annat. Blandade ihop nötterna här lite..... -fear-.gif
jag ska beställa en omgång till nästa år, så då kan du hänga på, blomkronan. Jag ska försöka gå in här och kolla vilka som är intresserade, men om ni redan vet vad ni vill ha så skicka ett Pm till mig, märk ämnet/rubriken med 'Tradewines 2009' så kan jag lätt kolla upp vid beställningen. Gå in på deras sida och kolla igenom: Tradewines Fruit

Det var snällt Maggan... wub.gif men när jag gick in på den sidan vill jag ha ALLT!!!! giggle.gif
Det kliar i fingrarna... men vilka är era erfarenheter att beställa där i från? HUR betalar ni??
Jag vill nog göra en beställning nu... så jag kan fröså direkt efter jag kommit hem från min resa...
Det är nog bäst att jag beställer själv... det kan bli dyrt!
Maggan H
CITAT (blomkronan @ 10-12-2008, 16:17) *
Det var snällt Maggan... wub.gif men när jag gick in på den sidan vill jag ha ALLT!!!! giggle.gif
Det kliar i fingrarna... men vilka är era erfarenheter att beställa där i från? HUR betalar ni??
Jag vill nog göra en beställning nu... så jag kan fröså direkt efter jag kommit hem från min resa...
Det är nog bäst att jag beställer själv... det kan bli dyrt!

Jag betalade via Paypal, med Visakort. Funkade utmärkt och det är relativt säkert, om nu något är det. Total frakt ca 25 kr.

Visst finns det massor man vill ha! wub.gif
blomkronan
CITAT (Maggan H @ 10-12-2008, 16:31) *
Jag betalade via Paypal, med Visakort. Funkade utmärkt och det är relativt säkert, om nu något är det. Total frakt ca 25 kr.

Visst finns det massor man vill ha! wub.gif

Paypal har jag hört talas om... men har inte!. Jag får fnula ett tag och skaffa det... smile.gif
Maggan H
CITAT (blomkronan @ 10-12-2008, 16:34) *
Paypal har jag hört talas om... men har inte!. Jag får fnula ett tag och skaffa det... smile.gif

Det får du automatiskt när du har handlat klart och går till 'kassan' på Tradewines.
blomkronan
CITAT (Maggan H @ 10-12-2008, 16:57) *
Det får du automatiskt när du har handlat klart och går till 'kassan' på Tradewines.

OJ, va det så enkelt... naughty.gif
blomkronan
Nu är jag jätte trött och måste sova... fastnade på Tradewines.
Men jag är såå dårlig på vad allt heter på latin mm.
Jag hitta inte Iochroma, vad heter den på "engelska"
och vad heter änglatrumpet på deras språk... sökte på datura men fick ingen träff.

Natti natti d010.gif
Maggan H
Latin är det som alla plantor är namnade i, Iochroma heter så, det finns bara en vit för tillfället på Tradewines. Brugmansia heter den stora änglatrumpeten,=hängande blommor, Datura är spikklubba=upprättstående blommor. rolleyes.gif
Rosmarin
Jag får nog också beställa själv om jag nu bestämmer mig för att köpa innocent.gif Det är nog ingen vits med att beställa hit via Sverige.

På Trade Winds Fruit finns även Iochroma fuschioides (röd) i deras lista "Ornamentals" Innan jag beställer någonting undrar jag om några av er andra har frön att dela med sig av, till "en som inte ens har vit och blå ännu"...

Iochroma Cyaneum Purpur det är väl den lila som ni andra har confused.gif har jag fått tag på frön till, och ska så när det blir lite varmare.

Inget nytt från Maffiauniversitetet ännu. no.gif
Jag har mailat en gång via deras engelska sida, men när jag inte fick svar mailade jag igen flera gånger via deras italienska (som jag ju skrev om giggle.gif) och inget har hänt sedan dess... rtfm.gif Tänkte att unsure.gif om italienare fungerar som fransmän så är det nog säkrast att maila via deras italienska sida om man vill att de ska läsa mailet alls, men det beror kanske inte på det heller. g.gif
Maggan H
CITAT (Rosmarin @ 11-12-2008, 09:53) *
Jag får nog också beställa själv om jag nu bestämmer mig för att köpa innocent.gif Det är nog ingen vits med att beställa hit via Sverige.

På Trade Winds Fruit finns även Iochroma fuschioides (röd) i deras lista "Ornamentals" Innan jag beställer någonting undrar jag om några av er andra har frön att dela med sig av, till "en som inte ens har vit och blå ännu"...

Iochroma Cyaneum Purpur det är väl den lila som ni andra har confused.gif har jag fått tag på frön till, och ska så när det blir lite varmare.

Inget nytt från Maffiauniversitetet ännu. no.gif
Jag har mailat en gång via deras engelska sida, men när jag inte fick svar mailade jag igen flera gånger via deras italienska (som jag ju skrev om giggle.gif) och inget har hänt sedan dess... rtfm.gif Tänkte att unsure.gif om italienare fungerar som fransmän så är det nog säkrast att maila via deras italienska sida om man vill att de ska läsa mailet alls, men det beror kanske inte på det heller. g.gif

Blå kan du få frö till av mig, lägger ner dem bums i ditt busfrökuvert. tummenupp.gif
Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 11-12-2008, 14:55) *
Blå kan du få frö till av mig, lägger ner dem bums i ditt busfrökuvert. tummenupp.gif

Tack Maggan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
Lady Hamilton
CITAT (Rosmarin @ 11-12-2008, 09:53) *
...Innan jag beställer någonting undrar jag om några av er andra har frön att dela med sig av, till "en som inte ens har vit och blå ännu"...

Och jag kan stoppa ner Vita frön tummenupp.gif (Men den heter Acnistus Australis fast finns namnad som Iochroma Australis också wacko.gif )
så här ser den ut i allafall [attachment=28231:PICT8639.JPG]
Solstorm
blush.gifKan jag få tigga ett frö också? blush.gif
Lady Hamilton
CITAT (Solstorm @ 11-12-2008, 16:18) *
blush.gif Kan jag få tigga ett frö också? blush.gif

tummenupp.gif Självklart! kommer med i ditt brev (både Vit o Blå? själva klockorna ser likadana ut på båda)
Maggan H
CITAT (Solstorm @ 11-12-2008, 16:18) *
blush.gifKan jag få tigga ett frö också? blush.gif

Även blå? rolleyes.gif
Solstorm
Åh, tack så jättemycket! rose.gif

Gärna ett frö av varje.
Maggan H
Packat i ditt kuvert! tummenupp.gif
Rosmarin
CITAT (Lady Hamilton @ 11-12-2008, 16:05) *
Och jag kan stoppa ner Vita frön tummenupp.gif (Men den heter Acnistus Australis fast finns namnad som Iochroma Australis också wacko.gif )
så här ser den ut i allafall [attachment=28231:PICT8639.JPG]

Oh ja! Hemskt gärna!!! wub.gif wub.gif thanks.gif thanks.gif Tack så mycket Lady Hamilton!!! smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
Lady Hamilton
CITAT (Rosmarin @ 11-12-2008, 20:08) *
Oh ja! Hemskt gärna!!! wub.gif wub.gif thanks.gif thanks.gif Tack så mycket Lady Hamilton!!! smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif

CITAT (Solstorm @ 11-12-2008, 16:26) *
Åh, tack så jättemycket! rose.gif

Gärna ett frö av varje.

Jag skickar frön till Vita och Maggan skickar frön till Blåa och jag lovar att det blir fler än ETT frö av varje giggle.gif
(det är ju inte alltid 100% grobarhet på alla frön.....det kan växla mellan 1%-150%.....och då vill man ju inte "chansa" eller hur?)
Solstorm
Vad snälla ni är! thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon