Full version: Iochroma
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
emmas matte
biggrin.gif Härmed medelas att jag på Trädgårdsmässan träffade den väna Lady Hamilton och fick mej förärade TVÅ klockviolbuskar av denna trevliga Kvinna TACK.TJOHOOOO
Cathis
Nu är det definitivt, min vita är död -cry-.gif tyckte först det var grönt inne i den, men icke då efter ett par dagar var där så brunt så brunt. Någon vänlig själ som har fröer över till den vita som jag kan få köpa. Det blir väl att börja om från början igen. Håller fortfarande tummarna att någon av de andra som överlevt är den lila.

yahoo.gif Det är knoppar på en av dom blå jippppppppi, å nääää jag tänker INTE knipsa bort den, dom andra kanske men absolut inte denna crazy.gif
Lady Hamilton
CITAT (emmas matte @ 29-03-2009, 12:04) *
biggrin.gif Härmed medelas att jag på Trädgårdsmässan träffade den väna Lady Hamilton och fick mej förärade TVÅ klockviolbuskar av denna trevliga Kvinna TACK.TJOHOOOO

kompiskram.gif Välkommen i "gänget" emmas matte !
malin72
och jag tackar Ladyn för min röda och lila jag fick inne på mässan kompiskram.gif nu är man med i leken igen..nu har man lite levande igen bravo.gif yahoo.gif
thanks.gif gulle dig
Maggan H
Även jag tackar o bugar Ladyn för finfina plantor, rose.gif dom ska jag ut o plantera om en stund. Det ska bli SOL i em, just nu är det dimmigt.
Lady Hamilton
Äsch..... blush.gif ...-Lite plantor kan man ju alltid undvara inte var det så märkvärdig men Tack i allafall blomma.gif
Och då skulle JAG vilja tacka thanks.gif alla er för de fina plantor som jag fick av er.
(Jag får be om ursäkt om jag inte tackade er ordentligt när vi träffades men mitt huvud har varit fyllt med "skit" (bihåleinflammation) så jag kanppt kunde tänka klart.)
Jag har ännu inte hunnit ta reda på och ordnat med alla plantor ännu men jag "jobbar" för fullt tummenupp.gif
Irene_L
thanks.gif så jättemycket Ladyn för dom jättefina klockviolbusk-plantorna!! kompiskram.gif
[attachment=32567:mini_nglar.JPG]
Gillan
Tack så himla mycket för den fina sticklingen ( som ska få röda blommor ) som kom på posten idag Ladyn. Den var så hel och fin som man kan önska sig och är redan planterad i kruka kompiskram.gif yahoo.gif

Jag minns tyvärr inte om jag lovat nån lila till nån av er blush.gif , men om så är fallet så kan ni väl pm:a mig tummenupp.gif
Lady Hamilton
CITAT (Gillan @ 01-04-2009, 20:00) *
Tack så himla mycket för den fina sticklingen ( som ska få röda blommor ) som kom på posten idag Ladyn. Den var så hel och fin som man kan önska sig och är redan planterad i kruka kompiskram.gif yahoo.gif .....

kompiskram.gif Vassé go! smiley_small_hug.gif
Rosmarin
Jag sådde vit klockviol ( thanks.gif än en gång Lady Hamilton!!!) och blå klockviol ( thanks.gif Maggan!!!) samt lila Iochroma igår. Nu är det bara att vänta och hoppas och vänta och hoppas....
Maggan H
yahoo.gif yahoo.gif JAG HAR KNOPPAR, JAG HAR KNOPPAR!! yahoo.gif yahoo.gif

På min nyligen uppvaknade vita viol kommer, crazy.gif (jag tog lån av Ankis röntgensyn, thanks.gif ) små små knippen...... Bladen har nyss sprucket ut, den står i samma lilla kruka än och är inte ens omplanterad... biggrin.gif

''Ja e en liden blomkärring från Skaune'' (skrålar hest o falskt) giggle.gif
Anki V
yahoo.gif Man kan inte annat än glädjas åt sådan glädje yahoo.gif .
Grattis Maggan yaay.gif

/Anki
Rosmarin
Härligt Maggan!
Grattis! yaay.gif
Lady Hamilton
Ja Grattis Maggan kompiskram.gif själv har jag en massa Blomknoppar ! naughty.gif
Cathis
Jag med har knoppar yahoo.gif inte i massor men några är där allt bravo.gif
malin72
men GRATTIS till er med knoppar yahoo.gif yahoo.gif kommer i håg känslan åhhhhhhhh ni ska veta att jag är avis så jag vet inte vart jag ska ta vägen whist.gif giggle.gif den vita och blå var ju mina stoltheter i ett par år crying.gif kanske att jag testar några frön eller så om ni får till nästa år blush.gif
Gillan
Jag säger också Grattis till dig Maggan!

Här dog den lila den stora stendöden, alltså är den långt bortom all räddning. Som tur är hann jag ta skott och flera av skotten har enorma "knoppklasar"! Den vita och den blå lever och ser inte allt för hemska ut. Skotten däremot är inte riktigt villiga att ta sig. Från den blå finns två som kanske bestämt sig för att överleva och från den vita finns ett skott som jag är övertygad om tänker dö dödens död inom kort.

Detta får mig ovillkorligen att tänka på Astrid Lindgren när hon blev intervjuad om vad hon och hennes vänninor pratade om när de träffades eller pratade i telefon........................Hon svarade att de pratade om döden,.... döden, döden.................... giggle.gif
sqrulan
yahoo.gif Grattis till knoppar och fina småplantor, shit va ni är lyckliga!

Gillan: Visst var det så att dom väninnorna sa dessa ord "döden, döden, döden" till varandra varje gång dom just träffades för då hadde dom pratat färdigt om just döden och kunde då känna sig fria att prata om roligare saker! giggle.gif
Astrid var ju en underbar människa, en sån som man aldrig glömmer! Hon påminner om mina miniänglar! wub.gif Ja alltså dom som jag hadde förra året, dom är ju på andra sidan nu!!
Gillan
CITAT (sqrulan @ 02-04-2009, 23:58) *
CITAT
Gillan: Visst var det så att dom väninnorna sa dessa ord "döden, döden, döden" till varandra varje gång dom just träffades för då hadde dom pratat färdigt om just döden och kunde då känna sig fria att prata om roligare saker! giggle.gif

giggle.gif Ja, det är i alla fall så jag kommer ihåg det och jag älskar Astrids röst när hon säger just de orden tummenupp.gif

Astrid var ju en underbar människa, en sån som man aldrig glömmer! Hon påminner om mina miniänglar! wub.gif Ja alltså dom som jag hadde förra året, dom är ju på andra sidan nu!!
Rosmarin
CITAT (Gillan @ 03-04-2009, 01:11) *
giggle.gif Ja, det är i alla fall så jag kommer ihåg det och jag älskar Astrids röst när hon säger just de orden tummenupp.gif

Ja verkligen! Länge leve hon! i våra minnen. wub.gif
HelenN
TACK Ladyn för den fina Iochroma fuchsioides plantan!!!!
[attachment=32889:heta.jpg]

Den är nu planterad i en kruka och står så stolt i växthuset:)
[attachment=32890:jhta.jpg]

Hur ska den skötas nu då? Ska den beskäras nåt under uppväxten??
Lady Hamilton
Vilken fin bild! bravo.gif Jag har ingen aning om hur den skall skötas giggle.gif har aldrig haft denna sort tidigare. I fjol fick jag upp en planta som hette coccinea i namnet och den grodde i slutet på sommaren och jag bara lät den växa. Sedan för ca 1 mån kapade jag bort 1 dm av toppen för att rota och skicka till en person. Så här ser den plantan ut i dag
[attachment=32892:DSCN2316.JPG]
som du kanske ser så har den bildat 2 nya skott i toppen Hela plantan ser ut så här
[attachment=32893:DSCN2318.JPG]

Tidigare erfarenheter av liknande växter är att de mår bra av att toppas, de blir buskigare och "snyggare" De andra sorterna har haft en tendens till attt "ränna i väg" på höjden och bli lite "rangliga" Det är i o f inget problem eftersom de tål hård beskärning Men det kan vara smart om man redan från början bestämmer sig hur man vill ha sin planta Alltså hög/uppstammad eller låg men buskig eller annat växt sätt. Men som sagt var det är "ingen ko på isen" om man vill avvkakta och se hur den växer Det går att fixa till lite efteråt
LYCKA TILL! kompiskram.gif
(Nu är det bara Titti som inte fått sin men jag skall kolla temperaturerna efter Påsk å se om jag kan skicka då)
DragonLady
CITAT (Lady Hamilton @ 02-04-2009, 22:31) *
Ja Grattis Maggan kompiskram.gif själv har jag en massa Blomknoppar ! naughty.gif

w00t.gif det vill vi se ju.. yes.gif hur lång tid tar det innan de börjar blomma? är det samma som änglatrumpeten att de måste få ett V innan?

Grattis till alla överlevare yaay.gif
Lady Hamilton
De brukar börja blomma år 2 men kan även börja år 1. Sticklings förökade blommar år 1
Blomknoppar i dag på den ena Blåa (på den Vita ser de likadana ut)
[attachment=32897:DSCN2319.JPG] [attachment=32898:DSCN2320.JPG]

Knoppar på Lila brukar växq lite annorlunda
[attachment=32901:DSCN1054_kopiera.jpg]
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 08-04-2009, 13:09) *
De brukar börja blomma år 2 men kan även börja år 1. Sticklings förökade blommar år 1
Blomknoppar i dag på den ena Blåa (på den Vita ser de likadana ut)
[attachment=32897:DSCN2319.JPG] [attachment=32898:DSCN2320.JPG]

Knoppar på Lila brukar växq lite annorlunda
[attachment=32901:DSCN1054_kopiera.jpg]

VA?? Har du många knoppar?? fear.gif Det måste vara gamla bilder! sick.gif crazy.gif

Grattis till knopparna i alla fall, hur många/stora dom än är... smiley_small_hug.gif Det är bara min lilla vita som har knoppar, har ju ingen blå kvar -cry-.gif i den storleken och de lila o röda är för små än.... angel_not.gif
MEN JAG KOMMER SNART IGEN, VÄNTA BARA!! devil.gif

Jag har i alla falla stora knoppar på min STORA gula ängel, Brugmansian! yahoo.gif

CITAT (DragonLady @ 08-04-2009, 12:36) *
w00t.gif det vill vi se ju.. yes.gif hur lång tid tar det innan de börjar blomma? är det samma som änglatrumpeten att de måste få ett V innan?

Grattis till alla överlevare yaay.gif

De här sorterna bildar inget V, de växer som en buske och blommorna kommer i varje grenände först innan de ploppar fram lite överallt. rolleyes.gif
Rosmarin
åh vad fina de ser ut! Blir ju inte avis alls... sick.gif

Grattis!!! bravo.gif
emmas matte
sick.gif sick.gif crying.gif
DragonLady
Åhhhhhhhhhhhh vad fina de är Lady´n wub.gif
Lady Hamilton
Tyckte det var dax för en ny liten bild......... whist.gif
[attachment=33205:DSCN2379_kopiera.jpg]
Maggan H
Och vad vill du säga med den?? devil.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 12-04-2009, 21:02) *
Och vad vill du säga med den?? devil.gif

Tjaa.....kanske att vi kunde börja visa dagsfärska naughty.gif bilder nu..........om nu du inte har något emot det shy.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 12-04-2009, 21:10) *
Tjaa.....kanske att vi kunde börja visa dagsfärska naughty.gif bilder nu..........om nu du inte har något emot det shy.gif

Om en vecka eller så, så.... whistling.gif Finfina blåingar! tummenupp.gif
DragonLady
CITAT (Lady Hamilton @ 12-04-2009, 14:11) *
Tyckte det var dax för en ny liten bild......... whist.gif
[attachment=33205:DSCN2379_kopiera.jpg]

`Åh.. den lila wub.gif
..tittar varje dag på min blå överlevare som jag fick av Cathis om det kommer några blomknoppar happy.gif
Sticklingarna från Lady´n växer så det knakar yes.gif
Lady Hamilton
tummenupp.gif Imponerande! Men vad vattnar du dem med?........ help.gif raketbränsle?.......... eftersom de verkar ha en sådan ENORM växtkraft?
DragonLady
giggle.gif Vatten...

Har inte planterat om dem ännu heller, den står i samma jord som i sommras.. (u-jord) vet inte om jag skall plantera om confused.gif kanske inte behövs? är nog ganska jobbigt o göra det nu, kunde ju inte det när jag hade tillfälle innan den började växa så enormt, kanske får vattna med blomstra eller nåt.. är det bra o göra det eller skall man gödsla med något annat som kanske är bättre?

Jag tror det är u-jorden + sollampan som är som raketbränsle flirting.gif
Planterade om de små igår happy.gif
HelenN
Oj, vilka plantor ni har....med massor av knopp!!!!!

Vad gödslar ni med? Hur ofta? Och när börjar ni??? Måste ju få veta alla hemlisar nu...så jag får min att se ut som era !:)
Maggan H
Nu är det inte långt kvar tills min VITA?? klockviol börjar blomma! MEN till min förvåning är den enda knopp som höljet har spruckit på blåaktig?? Ni som sått vit innan och sett dem blomma, kan den vara vit ändå? g.gif

Eller har damen som jag fick fröna av blandat ihop färgerna? duh.gif naughty.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 16-04-2009, 17:46) *
...... Ni som sått vit innan och sett dem blomma, kan den vara vit ändå? g.gif ......
Eller har damen som jag fick fröna av blandat ihop färgerna? duh.gif naughty.gif

Näe knopparna är Vita om de blommar Vitt g.gif .......har DU blandat ihop fröerna? duh.gif (smart skaft) för jag har INTE blandat i hop några fröer ....har för mig att jag endast tagit fröer från mina Vita. Men vad sedan PLANTORNA har haft "för sig" när jag inte tittat på ninja.gif ......det har jag ingen aning om. Kanske du kommer att få fram en FINSK sort? Blå o Vit i samma klocka naughty.gif Skulle så vara fallet så byter vi sticklingar med varandra Du får VIT o jag får RANDIG tummenupp.gif ...........men förresten fear.gif ........HUR!? kommer mina plantor att blomma till sommaren? help.gif de kommer kanske att vara blå/vit/lila/röda/orange shy.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 16-04-2009, 18:30) *
Näe knopparna är Vita om de blommar Vitt g.gif .......har DU blandat ihop fröerna? duh.gif (smart skaft) för jag har INTE blandat i hop några fröer ....har för mig att jag endast tagit fröer från mina Vita. Men vad sedan PLANTORNA har haft "för sig" när jag inte tittat på ninja.gif ......det har jag ingen aning om. Kanske du kommer att få fram en FINSK sort? Blå o Vit i samma klocka naughty.gif Skulle så vara fallet så byter vi sticklingar med varandra Du får VIT o jag får RANDIG tummenupp.gif ...........men förresten fear.gif ........HUR!? kommer mina plantor att blomma till sommaren? help.gif de kommer kanske att vara blå/vit/lila/röda/orange shy.gif

Hujeda mig, vi får kanske polkagrisar allihop! fear.gif Fast det kan ju vara festligt, då kan vi exportera till ryssarna också! w00t.gif Jag ska susa ner i uterummet och ta ett foto, det ser väldigt blått ut! Dom är kanske inte fröäkta? Alla återgår till blåa varianten?? Fast jag har bestämt för mig att det var vita KÖPEfrön jag fick av dig?
Anki V
CITAT (Maggan H @ 16-04-2009, 18:40) *
Fast jag har bestämt för mig att det var vita KÖPEfrön jag fick av dig?

Att det är köpefrön är nog ingen garanti för färgäkthet.

Jag köpte vita bergvallmofrön från Jelitto. Första påsen var något annat, oidentifierat…. confused.gif Det kan ha varit tjärblomster men det försvann under sommaren. Gillan och Ladyn har sett den happy.gif .

Margith hjälpte mig med brevväxlingen på engelska med Jelitto och efter några om och men kom det en ny påse Meconopsis betonicifolia alba. Från den sådden grodde det i alla fall bergvallmo men det visade sig att alla var blå…utom en och den hade Malin fått giggle.gif

/Anki

Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 16-04-2009, 18:40) *
..Fast jag har bestämt för mig att det var vita KÖPEfrön jag fick av dig?....

smiley_small_hug.gif Ja det var det! Och de som jag sådde har blommat Vitt, det var året efter som jag försökte mig på att ta egna fröer (och vad de "frösådda" insamlade........det är de som ev. kommer att kunna bli "polkagrisar" angel_not.gif )
Cathis
CITAT (Maggan H @ 16-04-2009, 17:46) *
Nu är det inte långt kvar tills min VITA?? klockviol börjar blomma! MEN till min förvåning är den enda knopp som höljet har spruckit på blåaktig?? Ni som sått vit innan och sett dem blomma, kan den vara vit ändå? g.gif

Det är nog något skumt med dina fröer Maggan. Jag trodde jag sått blåa hela bunten av fröer jag fått av dig, men icke då, det ena är vit, med en liiiten strimma blått, den andra ser blå ut från början men när den slagit ut helt är mer ljuslila. Ska bli himla intressant och se vad resten blir giggle.gif
Maggan H
Nä, det är inga garantier på varken rätt sort eller rätt färg hos köpefrön, nono.gif men det BORDE ju i rimlighetens namn inte hända SÅ ofta! wacko.gif Men den här är säkerligen blå, knoppen går faktiskt mot lila, men knopparna är helt klart inte av den lila o röda varianten! Bilden blev så klart suddig och batteriet i kameran la av devil.gif så ni får hålla till godo med dessa bilder:

[attachment=33418:P4160004.JPG]
[attachment=33419:P4160012.JPG]

CITAT (Cathis @ 16-04-2009, 20:23) *
Det är nog något skumt med dina fröer Maggan. Jag trodde jag sått blåa hela bunten av fröer jag fått av dig, men icke då, det ena är vit, med en liiiten strimma blått, den andra ser blå ut från början men när den slagit ut helt är mer ljuslila. Ska bli himla intressant och se vad resten blir giggle.gif

VA?? Har du fått blåa polkagrisar?? Får se! Snälla lägg in kort! crazy.gif Och dessa fröer är garanterat alla från den blå, för jag har inte haft nån annan färg som den kan ha korsat sig med! Den lila blommade inte samtidigt som den blå och nån vit blommande har jag inte haft!
Cathis
Kort kommer så fort jag får hem kameran som jag glömt hos en släkting. Ska hämta den imorgon.

Jag blev ganska så förvånad när den ena inte alls visade sig vara blå, men vad gör det, den är jättefin giggle.gif

Så DragonLady, vad din får för färg vågar jag inte svara på whistling.gif
DragonLady
Väntar med spänning på att de skall blomma giggle.gif
Irene_L
Har ni sett vad jag fick se på den blå miniängeln.......jo KNOPPAR!!!!!! yahoo.gif
[attachment=33721:min_ngel_knopp.JPG]
Ser ni dom???? Jag blev sååå glad!!!

Här ser ni dom andra miniänglarna som jag fick från Lady Hamilton på älvsjömässan:
[attachment=33720:mini_nglar_storlek.JPG]
Har ni sett vad den lila har växt...hihi. Det är den största. Till höger är det en röd och den minsta är den blå som nu har knoppar!!!

thanks.gif ännu en gång Ladyn!
emmas matte
mina minisar växer oxå, de jag fick av lady Hamilton på mässan, de är väl tre ggr. så stora som när jag fick dem.Tack LADYN
Maggan H
CITAT (Irene_L @ 22-04-2009, 09:19) *
Har ni sett vad jag fick se på den blå miniängeln.......jo KNOPPAR!!!!!! yahoo.gif
[attachment=33721:min_ngel_knopp.JPG]
Ser ni dom???? Jag blev sååå glad!!!

Här ser ni dom andra miniänglarna som jag fick från Lady Hamilton på älvsjömässan:
[attachment=33720:mini_nglar_storlek.JPG]
Har ni sett vad den lila har växt...hihi. Det är den största. Till höger är det en röd och den minsta är den blå som nu har knoppar!!!

thanks.gif ännu en gång Ladyn!

Jättefina! Har ni tänkt på vad de doftar gott också, i alla fall den blå och vita? Lila och röd vet jag inte, ska ut o lukta på dem sen.

Så växte min lila också i fjol! Rakt upp som en tennsoldat! Den blev 2½ m hög med 3-4 stammar, så jag hade toppat den, Irené! Jag klippte den sen till hösten men den dog över vintern, varför vet jag inte. Den förvedade sig snabbt i alla fall om det kan ha varit det. De nya lila o röda ska toppas i helgen.

Och den vita, som inte är vit utan blå, kommer snart att slå ut, kanske är det en polkagris?? crazy.gif
sqrulan
bravo.gif Hurra, vad det växer och knoppas hos er, lite avensjuk blir man ju såklart! Här växer det också jättebra men ännu så får jag nog vänta på knoppar ett bra tag, kanske ända tills nästa år!!! slap.gif Jag vill ju ha knoppar NUUUU!!!!

Den rödblommande Fuschioides är nu ca: 70cm hög och dom blå frösådderna är nog 30cm, mina stora änglatrumpeter som jag köpte sticklingar till i vår är för stora, bladen är enorma och dom tar en massa plats.

Frösådd av dom vita och röda miniänglarna har inte kommit upp, så där blir det nog inget alls verkar det som. Köpte ju fröer på Tradera av den röda för 70 spänn och dom pengarna kunde jag nog lika gärna ha spolat ner på toa. thumbdown.gif

Ja det var lite änglatrumpet info från västebotten, lycka till nu med era änglar! wink.gif
Maggan H
CITAT (sqrulan @ 28-04-2009, 11:08) *
bravo.gif Hurra, vad det växer och knoppas hos er, lite avensjuk blir man ju såklart! Här växer det också jättebra men ännu så får jag nog vänta på knoppar ett bra tag, kanske ända tills nästa år!!! slap.gif Jag vill ju ha knoppar NUUUU!!!!

Den rödblommande Fuschioides är nu ca: 70cm hög och dom blå frösådderna är nog 30cm, mina stora änglatrumpeter som jag köpte sticklingar till i vår är för stora, bladen är enorma och dom tar en massa plats.

Frösådd av dom vita och röda miniänglarna har inte kommit upp, så där blir det nog inget alls verkar det som. Köpte ju fröer på Tradera av den röda för 70 spänn och dom pengarna kunde jag nog lika gärna ha spolat ner på toa. thumbdown.gif

Ja det var lite änglatrumpet info från västebotten, lycka till nu med era änglar! wink.gif

Trist dom inte gror! Min 'blå' har slagit ut och den är helt klart blålila, inte ljusblå som den andra stora jag hade. Verkar kunna bli lite variationer i nyanserna men när en vit blir blå blir det liiiite konstigt! Dock har jag ingen polkagris i alla fall, synd! Jag har toppat både den lila och den röda nu och satt sticklingarna i kruka, får se om de tar sig!

Och din gula big Änglatrumpet är på rotning, Sqrulan, så fort jag ser rötterna i botten så Pmar jag dig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon