Full version: Iochroma
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Cathis
Här är bara den ena blå som blommat, den vita och röda ingenting. Min lila dog ju i vinter -cry-.gif
blomkronan
En liten blom knopp har kommit smile.gif
Få se om den orkar blomma... har den i växthuset nu och håller där 15 grader.
[attachment=42663:DSC03036.JPG]
Maggan H
CITAT (blomkronan @ 01-10-2009, 13:01) *
En liten blom knopp har kommit smile.gif
Få se om den orkar blomma... har den i växthuset nu och håller där 15 grader.
[attachment=42663:DSC03036.JPG]

Ser ut som den lila? w00t.gif Lyckost! yaay.gif
DragonLady
Det var nog jag som skrev att mina blå överlevde en del frost.. jag klippte ner dem o tog in dem till sollampan i februari då fick de väldans fart igen yes.gif

Min lila blommar nu också.. o den blå, den röda fick jag klippa ner pga. spinn.
blomkronan
CITAT (Maggan H @ 01-10-2009, 14:05) *
Ser ut som den lila? w00t.gif Lyckost! yaay.gif

VA!!! kan du se det på bara knoppen confused.gif När jag köpte sticklingen så skulle den vara blå... vi får se om vi kan få svar på det snart... den står nu i växthuset och verkar trivas (håller 15 grader där) biggrin.gif för det har kommit flera knoppar smile.gif
DragonLady
Ja det där som du hade blomkronan var ingen blå, knopparna på den blå sitter inte i en klase som på din utan lite mer för sig själv yes.gif
Lady Hamilton
Ja så här ser en Blå knopp ut
[attachment=42771:080117_PICT8922.JPG]
blomkronan
yahoo.gif va glad jag blir biggrin.gif

Nu var jag inne på deras hemsida och kolla... w00t.gif Det var ju en lila, jag minns ju helt fel dunno.gif giggle.gif
Jag beställde i dec-08 och fick sticklingarna på våren -09...
Här ifrån beställde jag smile.gif
Rosmarin
åh så roligt Blomkronan!!! bravo.gif
Lady Hamilton
Halloj! yaay.gif Vill ni testa en grejj? Jo kan "damerna" vara så vänliga att gå in på Album och sedan söka något av dessa ord
Miniänglatrumpet, Acnistus, Iochroma, Pipviolbuske Klockviolbuske
Har nämligen lagt in lite bilder (alla är ännu inte godkända av Admin) Tanken är att man skall kunna hitta bilder lite snabbt när man vill kolla eller hänvisa någon som undrar hur blommorna/knopparna ser ut. Redan nu så är vi ett flertal som har bilder som kan hittas via dessa sökord
Skriv gärna någon kommentar om ni har någon åsikt i ämnet
Maggan H
Snyggt jobbat Ladyn, funkar bra! bravo.gif Massor av bilder du har lagt in, ska försöka ta mig i kragen och göra detsamma. wacko.gif
Crazy4Flowers
Syggt, det var ju toppen. Man får njuta av dom där för i år har inte en enda velat blomma.
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 06-10-2009, 15:05) *
...... ska försöka ta mig i kragen och göra detsamma. wacko.gif .....

tummenupp.gif
Lady Hamilton
Titta! Titta! yahoo.gif na, na, na,na,nana....♫..♪..♫..♪..Jag har knoppar i mina RÖDA!!!!! (samma sort som ni andra fick i våras) knopparna finns på 3ställen!!!!

[attachment=42920:DSCN3297.JPG][attachment=42921:DSCN3300.JPG]
[attachment=42922:DSCN3301.JPG]

Iochroma fuchsioides
[attachment=42953:Iochroma...hsioides.jpg]
Irene_L
Vad kul, ladyn! yes.gif Grattis! blomma.gif
blomkronan
VA roligt yaay.gif GRATTIS Lady´n biggrin.gif
Crazy4Flowers
Jättegrattis!!!! smiley_small_hug.gif

Måste genast springa och inspektera mina, blängde på mina gamla minisar imorse såg inte till något. Ska kika på allihopa nu, brrr det är ju så kallt i det rummet.

Lady Hamilton
thanks.gif blev så glad så jag gav plantan en liten skvätt näring giggle.gif
Maggan H
Jaha, det avgjorde saken, fear.gif nu åker den in i morgon och ny jord ska den få med MASSVIS med näring i, crazy.gif höst eller inte! Den står ute och slokar nästan varenda dag och växer inte ett dugg och har inte heller gjort det på hela sommaren! ranting.gif

Grattis Ladyn, bravo.gif jag ska visa min klockis dina bilder, den är ju mamma till min! Det ska bli roligt och se blommorna! yahoo.gif
Crazy4Flowers
Fick lust att ta fram saxen och frisera dom lite, borde man kanske vänta till Februari? Eller går det lika bra nu? Lyckades bra med sticklingarna förra året men inte i år. Skulle vara kul o testa mitt nya rotningssätt om dom gillar det bättre än att sättas direkt i jord. Mina gamla minisar som bara har gett mig en blomma i fjol vinter har jag stor lust att skrämma, dom är nu 3 år och borde verkligen blomma kan man tycka.

Dum som jag var sålde jag en vit som blommade redan som stickling, hade så många just då. Förstod att jag skulle få ånga mig.

Äsh nästa år får vi en kanon sommar med mycket värme och då minsan ska dom blomma eller hur.... rose.gif
Maggan H
CITAT (Crazy4Flowers @ 08-10-2009, 08:52) *
Fick lust att ta fram saxen och frisera dom lite, borde man kanske vänta till Februari? Eller går det lika bra nu? Lyckades bra med sticklingarna förra året men inte i år. Skulle vara kul o testa mitt nya rotningssätt om dom gillar det bättre än att sättas direkt i jord. Mina gamla minisar som bara har gett mig en blomma i fjol vinter har jag stor lust att skrämma, dom är nu 3 år och borde verkligen blomma kan man tycka.

Dum som jag var sålde jag en vit som blommade redan som stickling, hade så många just då. Förstod att jag skulle få ånga mig.

Äsh nästa år får vi en kanon sommar med mycket värme och då minsan ska dom blomma eller hur.... rose.gif

Om du ska sätta sticklingar bör du nog vänta tills våren, annars kan man visst frisera dom lite innan dom sätts in för vila. Vit o blå tycker jag ha varit svårast att rota medan röd och lila gått lätt. Mina står ff utomhus, men den röda ska jag gå och ta in NU! flirting.gif
Fny
åååå vad jag också vill ha knoppar på min! Men nej, inte ett spår av knoppar...
Maggan H
Nu är min röda omplanetrad och det är ju inte konstigt att den har slokat - jag hade satt snöflingeplantor runt den och hujeda mig vilka rötter dom har! nono.gif Det misstaget ska jag inte göra om nästa år. Nu står den stackaren i uterummet i värmen, bara 30 cm hög, inte ett blad kvar har den heller-men den har ny jord med näringskulor i så förhoppningsvis repar den sig. Kanske var det bara bra att den har fått en minifrostknäpp-den tror nog att vintern är över crazy.gif eftersom värmen återkommit.... biggrin.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 08-10-2009, 15:12) *
Nu är min röda omplanetrad....... crazy.gif får man fråga på vilken planet den nu befinner sig? giggle.gif
....Kanske var det bara bra att den har fått en minifrostknäpp-den tror nog att vintern är över crazy.gif eftersom värmen återkommit....
tummenupp.gif ...smart! Kanske något som vi andra ta efter? meddela oss om din nya "taktik" fungerar
Maggan H
Min röda klockis återfinnes på Planeten Utroom och mår efter omständigheterna väl, tackar som frågar! angel_not.gif

Och så klart funkar mitt knep om tillväxt och blomning! tummenupp.gif
Lady Hamilton
Liten uppdatering men det går långsamt tycker jag d010.gif ...............
[attachment=43127:DSCN3309_kopiera.jpg]
Rosmarin
Heja! Heja!!! bravo.gif

Mina har inga knoppar, men det kan ju komma fortfarande crazy.gif ...kanske whist.gif .
Maggan H
Brassa på med extra lampa så den kommer ur skalet snart! crazy.gif
sqrulan
bravo.gif Men så himla kul att den blommar nu, grattis! Jag har själv slitit som en räv för att bli av med spinn eländet som även hadde hoppat över på dom stora änglatrumpeterna, jag tror att jag har lyckats nu och dom står inne så nära ett fönster som det bara går tillsvidare. Dom åker nog ner i källaren senare.
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 13-10-2009, 14:43) *
Brassa på med extra lampa så den kommer ur skalet snart! crazy.gif

Ok och när jag ändå håller på så kopplar jag på undervärme också så kanske det blir lite "fart"
Lady Hamilton
Någon som är nyfiken på att se hur det artar sig? shy.gif
(är själv så otålig så att jag tvunget måste kolla flera gånger varje dag om det hänt något)
[attachment=43257:DSCN3332_kopiera.jpg]
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 16-10-2009, 14:04) *
Någon som är nyfiken på att se hur det artar sig? shy.gif
(är själv så otålig så att jag tvunget måste kolla flera gånger varje dag om det hänt något)
[attachment=43257:DSCN3332_kopiera.jpg]

Snart, snart! Håll oss uppdaterade OFTA! giggle.gif Är det första gången den blommar?
Lady Hamilton
Ja Maggan Den såddes ju i våras Det är precis samma planta/sort som alla ni andra fick av mig blomma.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 16-10-2009, 14:23) *
Ja Maggan Den såddes ju i våras Det är precis samma planta/sort som alla ni andra fick av mig blomma.gif

Oh my good, är den sådd i år?? w00t.gif Kanon! bravo.gif

Min blå står i förrådet och blommar med 3-4 blommor.
blomkronan
Va roligt Ladyn hoppas den slår ut helt snart biggrin.gif

Min har kommit wub.gif
Synd bara att den står ute i växthuset nu, jag kan ju inte njuta av den så mycket som jag vill sad.gif
[attachment=43300:DSC03179.JPG]
Lady Hamilton
bravo.gif Snyggt blomkronan tummenupp.gif
Maggan H
CITAT (blomkronan @ 17-10-2009, 10:00) *
Va roligt Ladyn hoppas den slår ut helt snart biggrin.gif

Min har kommit wub.gif
Synd bara att den står ute i växthuset nu, jag kan ju inte njuta av den så mycket som jag vill sad.gif
[attachment=43300:DSC03179.JPG]

Jaaa, jääättefin! tummenupp.gif *Avis* sick.gif
Maggan H
Nya blad kommer på min röda nu efter inflyttningen! Hoppas att den har haft sin vintervila nu.... giggle.gif
Lady Hamilton
En dags färsk bild yes.gif
[attachment=43439:DSCN3334_kopiera.jpg]
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 19-10-2009, 14:41) *
Nya blad kommer på min röda nu efter inflyttningen! Hoppas att den har haft sin vintervila nu.... giggle.gif

tummenupp.gif Håller tummarna
Crazy4Flowers
Oj vilken fin blomma, hoppas att mina också behgar sig att blomma någon gång inom snar framtid. tummenupp.gif
Irene_L
CITAT (Lady Hamilton @ 19-10-2009, 14:59) *

Åhhhh så fiiin! wub.gif Grattis!
emmas matte
Vad fina blommor, men jag har bara gröna blad biggrin.gif , men det är mer än vad jag hade i förra året. ....Nästa år ska ni se....
Lady Hamilton
thanks.gif Crazy, Irene emma o ni andra yahoo.gif
Maggan H

Jättefin, men gul mitt, liknar lite Bomarean, har du korsat Klockisen med den? giggle.gif
Fny
åååh så vackra blommor! Hoppas att min vill blomma så småningom också... Men jag har en fråga: min iochroma växer duktigt på höjden men har inte fått några sidogrenar alls, bör jag då toppa den? Vill ju helst inte bara ha en lång ranka liksom...
Lady Hamilton
Ja den mår bara bra av att toppas lite nu å då tummenupp.gif Annars blir det lätt som du beskriver endast en lång hög ranka
Alexander-VG-zon3

väldigt vacker blomma tummenupp.gif har inte riktigt fastnat för denna växt än, men NU är jag fast och sådan ska jag skaffa nästa år.
Fny
så, nu har jag klippt av toppen på min kära iochroma. huuuu vad ond jag kände mig! Skyndade att be om ursäkt och satte omedelbart toppen i en kruka med jord. Hoppas att de båda klarar sig! Förresten, om den här sticklingen klarar sig och sätter rötter, är det då någon som kan tänka sig ett sticklingsbyte? Vore kul att ha en med annan färg... Den jag har är lila. Hojta till om ni är intresserade!
Lady Hamilton
Jag brukar var en som "byter" men det brukar vara på vårsidan Just nu försöker jag få mina växter att vila sleeping.gif men återkom gärna lite längre fram
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon