Full version: Iochroma
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Ywonne
Jag lade ett bud på en Purpur i dag...jag tror det är samma säljare som du visade smile.gif
Får se om jag får den...

sqrulan
g.gif Men nu har jag väl missat nåt, vad är "pipviolbuske"???

sos.gif Nämen va tusan!!! Då jag går och tittar till mina klockviolbuskar så upptäcker jag att den röda stora har fått spinn!!!! ranting.gif ranting.gif ranting.gif ALDRIG får man vara riktigt glad!!! -cry-.gif

duh.gif Sådär nu har dom fått sig en rejäl behandling med såpatvätt och dusch. devil.gif
emmas matte
Har knoppar i min ca. 15 cm stora blåa klockviolbuske. laugh.gif
Crazy4Flowers
Vilka galna priser vissa sticklingar går för på Tradera. Ligger en ute nu och portot står det 12:- g.gif måste vara rätt liten då va... det kliar i fingrarna att buda men så är man nog inte klok, Iochroma Cyaneum Solanaceae PINK VIOLET står det men är det inte en lila som bara är lite blek?

Jag har:
Iochroma Cyaneum Solanaceae (Lila tror jag)
Iochroma Australe (Vit och Blå kanske eller så har jag två av en färg)
Iochroma fuchsioides

Sådde massor med frön av Iochroma fuchsioides men dom ville inte, tror jag har gjort fel, skulle nog ha haft lite mera värme.
blomkronan
Jag är i fullgång i trädgården nu!!! (mellan regnskurarna) och har inte tid att läsa igenom hela tråden... Jag har fått tag på en klockviol yahoo.gif som växer som sjutton, nu ska den få större kruka MEN...

Vilken jord vill klockviolen ha!!!!! ko på påse??? eller vill den stå mildare???
blomkronan
CITAT (Lady Hamilton @ 30-11-2008, 19:46) *
Hej jag tänkte att vi kunde ha en speciell tråd bara för Iochromorna. Alla som har frön plantor eller funderingar kan skriva i denna tråd. Vi kan ge varandra tips o råd kompiskram.gif
Här är en bild på Iochroma coccinea

Den här sorten sådde jag i somras. Och av 6 frön så grodde ett. Just nu har jag min planta i ute rummet under lysrörs belysning och den är ca 18 cm hög och ser ut så här

[attachment=27806:DSCN1865.JPG]

Nyfiken... smile.gif Hur ser din planta ut idag?
Maggan H
CITAT (blomkronan @ 21-06-2009, 21:49) *
Jag är i fullgång i trädgården nu!!! (mellan regnskurarna) och har inte tid att läsa igenom hela tråden... Jag har fått tag på en klockviol yahoo.gif som växer som sjutton, nu ska den få större kruka MEN...

Vilken jord vill klockviolen ha!!!!! ko på påse??? eller vill den stå mildare???

Jag har tagit 'ren' ko-på-påse till mina. yes.gif Vilken färg har du?
Lady Hamilton
CITAT (lämås @ 09-06-2009, 12:29) *
Vet ni vad jag fick idag???? Ett paket med 2 fina plantor av Ladyn:) Vit Klockviolbuske och en Röd Pipviolbuske frösådd i år....jiiihaaaaa!!!

Tack Ladyn...du är värd alla världens rosor rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif

Förresten....den röda jag fick av dig tidigare....är det också en Pipviolbuske??
smiley_small_hug.gif

CITAT (blomkronan @ 22-06-2009, 00:20) *
Nyfiken... smile.gif Hur ser din planta ut idag?

Åh! Vad jag skäms shy.gif men jag har inte sett dessa inlägg. thanks.gif lämås blush.gif och JA det är samma växt
Blomkronan Min +lanta är ingen "skönhet i dag" Först blåst.......sedan kyla..........och sedan tropisk värme......... slap.gif Detta sammantaget har gjort att plantan inte mår riktigt bra. Men jag hoppas att den återhämtar sig snart och DÅ kan jag lägga ut bild yes.gif
emmas matte
Vill bara säga att nu blommar min blåa klckviolbuske som den väna ladyn givit mig.... tackar igen.. de andra växer de oxå.
Ywonne
-cry-.gif mina bara växer lite...och blommar inte... den ena är väl 15-20 cm, och den andra är 5...
De fick en gödnings-kon (ser ut som fågelmat) i går, så jag hoppas att det kan driva på lite...i våras fick de koblaja i jorden giggle.gif
sqrulan
Hur går det med era miniänglar? Ja som ni vet så fick jag spinn på min Iochroma fuchsioides som jag köpte av Lady H men jag tror att jag har lyckats få bort eländet. Den står här med vanliga änglar som också drabbades av ohyra. Den långa är miniängeln.

[attachment=37737:_nglar.jpg]

Här kommer även en bild på dom blå miniänglarna som jag sådde i våras.
[attachment=37738:Bl__mini_nglar.jpg]

Ja som ni ser så växer dom bra och nu hoppas jag på blommor fast jag vet att det nog blir svårt. g.gif
Berätta nu hur det går för er!
Maggan H
Min blå blommade tidigt och har satt några fröhus, jag ska ta bort dem för den slutade att blomma. De övriga, vit, lila och röd visar inga tecken på blomning med är friskt gröna och frodiga. De ska toppas i dagarna, borde gjort det för flera veckor sen.
Lady Hamilton
Samma sak för mig de blåa blommade tidigt men sedan har det minskat. Övriga färger har inte visat tecken på att vilja blomma no.gif Förresten så ser de verkligen inte vackra ut efter först STORM för att sedan STEKAS och nu äntligen lite regn Men jag återkommer när jag har "något" att visa
sqrulan
Aha då är det därför det har varit så lugnt i denna tråd, jag trodde att alla hadde rest bort! giggle.gif Jag antar att jag borde toppa mina med men detta år gör jag inte det, dom ska få växa precis som dom vill för jag hoppas verkligen på en lyckad övervintring i år.
blomkronan
Så här ser min ut, och det ska komma med blå klockor så småning om smile.gif

[attachment=37865:DSC01975.JPG]

En del blad är fläckiga confused.gif
Har jag fått tag på en fläckig sort.... eller har jag fått "albinofläckar" där det bara fattas piggment.
[attachment=37866:DSC01977.JPG]

Vad tror ni??

Kortet är taget innan omplantering, Jag satte den i ko på påse thanks.gif för ditt svar Maggan smiley_small_hug.gif
Maggan H
CITAT (blomkronan @ 10-07-2009, 08:52) *
Så här ser min ut, och det ska komma med blå klockor så småning om smile.gif

[attachment=37865:DSC01975.JPG]

En del blad är fläckiga confused.gif
Har jag fått tag på en fläckig sort.... eller har jag fått "albinofläckar" där det bara fattas piggment.
[attachment=37866:DSC01977.JPG]

Vad tror ni??

Kortet är taget innan omplantering, Jag satte den i ko på påse thanks.gif för ditt svar Maggan smiley_small_hug.gif

Ingen galna kosjukan blomkronan, biggrin.gif det ser ut som solbränna. Skugga den lite mer eller byt väderstreck tills den vant sig. (Om du har den ute.)
DragonLady
Hur går det med era klockor där ute i stugorna g.gif
Jag tycker de växer en massa men inga blommor ännu.. förutom en stackare på den blå som jag fick sist.

Så här ser den blå ut som jag fick förra året som jag trodde hade dött.
Den står ute vid dammen o har fått utstå både öken hetta, översvämmning o storm... åhh vilken trist sommar det har varit ranting.gif
Lady Hamilton
Ja hos mig har det inte varit någon större framgång i år. De Blåa har blommat sporadiskt men de andra färgerna har ej velat blomma no.gif
Gillan
Mina växer så det knakar, men några blommor ger de inte ifrån sig ( i år har ingen blommat!!! rtfm.gif ). Den "röda" är vackrast till växtsättet ( tack Ladyn kompiskram.gif ). Och den lila tog jag tydligen död på i våras utan att själv vara medveten om det, helt plötsligt var den bara död -fear-.gif .......................men som tur är kom Irene L till min undsättning och gav mig ett av sina skott kompiskram.gif ( som hon i sin tur fått av Ladyn, som förmodligen fått dem av mig laugh.gif )......................snacka om att dessa småänglar vandrar runt giggle.gif . Och när det gäller "småänglar" är ju Ladyn inblandad överallt och hela tiden whistling.gif ...................

Så här ser de ut just nu ( jag klippte ner din Irene om du undrar ), från vänster till höger, lila, röd, blå och vit

[attachment=39812:Mini_ngl...lar_ODLA.jpg]

Maggan H
Jag tycker både tillväxt och blomning är sämre än förra året. Men så har jag inte haft så mycket tid ranting.gif som jag har velat heller till att prata, gulla och framför allt HOTA crazy.gif dem till blomning! De står nog tyvärr också i mindre krukor än förra året, plats och krukor tryter! devil.gif
Ywonne
Jag sådde i våras, en av plantorna växer så det knakar...den andra är lite seg...jag har också tagit ett par sticklingarfrån den stora, och de verkar må bra också...men inga blommor ännu...det blir väl kanske inte förrän tidigast nästa år... Jag ropade in en purpur på Tradera, ett skott alltså...så där förväntar jag mig inga blommor i år...
Maggan H
Nu kommer äntligen lite fler blommor på den blå, de övriga ingenting. Det är så gott som uteslutande nya skott som blommorna kommer på efter lite sticklingtagning för någon månad sen.
[attachment=41167:P8270020.JPG]
Cathis
Undrar om det bara är mina minisar som inte gillat livet något vidare den här sommaren. Jag har bara en planta som blommar, ingen av dom andra och då har jag ju ändå omkring 10 st. Vatten och näring har dom fått men blommorna är jättefå.

Irene_L
Nu har den lila fått knoppar!! yahoo.gif
[attachment=41395:mini_ngl...opp_lila.jpg]
Crazy4Flowers
Grattis, har inte hittat några knoppar på mina, hoppas att dom är på G, inga fler som hittar?? bravo.gif

Måste hem o kika igen......
Maggan H
Va, vad roligt, jag ska också ut o kolla! Grattis Irene!
Rosmarin
Har också varit ute och kollat... men inga knoppar no.gif här.
Jag tror att det är en vit, en blå och en lila som växer i mina krukor. De blev lite hopblandade i våras. ninja.gif
De är inte så jättestora ännu, men det är mitt eget fel. De skulle ha skolats om mycket tidigare och oftare än vad jag har haft tid med. coolgleam.gif Hm... nästa år kanske det går bättre... whist.gif
Lady Hamilton
Ja tyvärr har det inte gått så bra för mig i sommar De blåa har blommat sporadiskt men i övrigt no.gif har nu klippt ner mina och tänker försöka ta sticklingar för övervintring Tyvärr så tror jag inte mig ha jag ej plats för alla stora krukor Efter ett par år så blir ju även "minisar" STORA.............
malin72
oj jag trodde jag skulle komma hit och höra att alla ni andra hade fullt av blommor osv ohmy.gif men då var jag inte ensam då...
Grattis till er som har knopp och fått se någon blomma tummenupp.gif
jag har bestämmt mig för att rensa av krukorna och låta dom stå inne i år med växtlampa som första året. Det var efter det som jag hade vacker blå, vi och lila ute.
Denna sommar har dom knappt vuxit och inga blommor får jag nog inte...jag ska klippa dom och ta in dom när det måstes yes.gif så kanske den bom blommar inne i vinter giggle.gif
Maggan H
Säkert bidar dom sin tid crazy.gif för att överraska oss alla på senvintern med en kaskad av blommor.....det är i alla fall vad jag inbillar mig! wacko.gif Tror jag ska ha mina i förrådet för att ta in dem i uterummet efter jul.
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 02-09-2009, 17:44) *
....... wacko.gif Tror jag ska ha mina i förrådet för att ta in dem i uterummet efter jul.......

santa.gif Varför inte innan? Mina små tilltänkta plantor skall få komma in och "gotta sig" under lysrör snart
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 02-09-2009, 18:13) *
santa.gif Varför inte innan? Mina små tilltänkta plantor skall få komma in och "gotta sig" under lysrör snart

Nä, för de ska få en chockstart 000.gif genom att komma in i ljus o värme; crazy.gif då brukar knopparna komma samtidigt med bladen! yahoo.gif
Fny
nu blir jag förvirrad, jag trodde iochroma blommade under sommaren! Men knoppar ska alltså komma sen när de tas in i värmen??

nej nu är jag visst helt förvirrad. ignorera föregående inlägg. =)

öhm okej läggs nya inlägg in i gamla inlägg om de skrivs direkt efter och ingen annan har hunnit skriva? suck. bara ignorera mig. =)
Maggan H
CITAT (Fny @ 02-09-2009, 21:15) *
nu blir jag förvirrad, jag trodde iochroma blommade under sommaren! Men knoppar ska alltså komma sen när de tas in i värmen??

öhm okej läggs nya inlägg in i gamla inlägg om de skrivs direkt efter och ingen annan har hunnit skriva? suck. bara ignorera mig. =)

Välkommen till de förvirrandes skara! crazy.gif När det gäller Iochromorna finns inga regler! a0a.gif
Fny
crazy.gif crazy.gif crazy.gif
Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 02-09-2009, 21:57) *
Välkommen till de förvirrandes skara! crazy.gif När det gäller Iochromorna finns inga regler! a0a.gif

rotfl.gif

CITAT (Fny @ 02-09-2009, 21:15) *

rotfl.gif Ja nytt inlägg läggs till föregående om ingen annan skrivit i mellantiden samt om det nya skickas mindre än tre minuter efter det det förra. Tror jag...
sqrulan
crying.gif Inga blommor och knoppar här heller, jag blev tvungen att klippa ner dom för jag fick spinn på flera
stycken även mina stora änglatrumpeter. Har blandat en lösning av 1.5 tsk väteperoxid 3% och 2.36 dl vatten som jag sprayar och vattnar med, det ska visst ta död på spinn. (hoppas jag) g.gif Det är då värt ett försök och mycket billigare än Provadospray, har även plockat av en del av bladen.
Jag vill ju ha dom "spinnfria" innan jag tar in dom.
Naturligtvis så gör jag en större blandning som fyller sprayflaskan.

HelenN
Nu är det ju snart dags att ta in de underbara blommorna. Klipper ni ner dem inför vintern? Hur förvarar ni dem??
Lady Hamilton
Jag klipper ner mina stora plantorför att få plats. Mindre växter får vara som de är. Och mina plantor förvaras ljust/under lysrörsbelysning och svalt i mitt vinterisolerade uterum
Maggan H
Och jag ska nog sätta in mina i det mörka kalla förrådet crazy.gif som sagt för att sedan chockbehandla alien.gif dem med ljus o värme i januari! naughty.gif
blomkronan
Hur mycket vågar man klippa...

Min köpte jag från......... confused.gif ......... slap.gif teflonminne!!!
det var iallafall postorder, via dom som man kan köpa änglar av...
Jag vågade inte toppa plantan när den växte upp, någonstans i denna tråd, berätta någon att dennes hade dött efter toppning, Så jag har låtit den växa, det har resulterat i att den blivigt lååååång.

Så här... hitta en bild jag tog en dag, då den var helt uttorkad...
Hade ingen bild på hur den ser ut i dag...
Men idag mår den bättre biggrin.gif Men ni ser va ranglig den har blivit sad.gif
[attachment=42097:DSC02867.JPG]

Den är vedartad längst ner utan blad... Kan jag klippa ner den "helt" så den får börja om nästa år eller ska jag klippa en bit upp så det finns blad kvar?
emmas matte
se till att du har (ögon) kvar så den har något att börja växa ifrån
Fny
Min lilla iochroma har verkligen börjat växa till sig, kanske inte på höjden så mycket men den har ju sååå många fler blad nu! Hur pass försiktig borde jag vara nu när frosten närmar sig? Den här veckan har natttemperaturen legat på 5-6 grader, så frosten kan nog slå till snart. =( Borde jag ta in iochroman redan nu för säkerhets skull eller klarar den en eventuell 0-gradig natt ute?
Maggan H
Den verkar klara någon grad kallt, undrar om inte Lady Hamilton gjorde en test med kyla en gång; Hallå Ladyn, är du här? biggrin.gif
Lady Hamilton
Näe något test med kyla kan jag inte minnas ........ g.gif eller menade du det jag gjorde i fjol? när jag lämnade 4-5 st plantor kvar ute i kallväxthuset? Kan i så fall meddela att de dog ninja.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 19-09-2009, 22:34) *
Näe något test med kyla kan jag inte minnas ........ g.gif eller menade du det jag gjorde i fjol? när jag lämnade 4-5 st plantor kvar ute i kallväxthuset? Kan i så fall meddela att de dog ninja.gif

Hade du inte någon där och någon ute? unsure.gif Eller var det någon annan, rent en annan växt?? blink.gif
Lady Hamilton
Ja 5 "inne" i mitt vinterisolerade uterum= överlevde men de fick aldrig kallare än +5° och lysrörsbelysning. Ute i kallväxthus =100% döda. Så något egentligt ködtest kan jag inte påstå att jag utfört

Kan det vara mitt s.k. köldtest på egen odlade Penseér som du tänkte på?
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 22-09-2009, 21:44) *
Ja 5 "inne" i mitt vinterisolerade uterum= överlevde men de fick aldrig kallare än +5° och lysrörsbelysning. Ute i kallväxthus =100% döda. Så något egentligt ködtest kan jag inte påstå att jag utfört

Kan det vara mitt s.k. köldtest på egen odlade Penseér som du tänkte på?

Jaa, det är det nog! Penséer tål ju en del mer än våra Klockvioler.....
Har ingen fått den röda och lila i blom i år?? Irene, var det inte du som hade knoppar på den lila?
Irene_L
Jadå..här blommar den lila yahoo.gif
[attachment=42374:mini_ngel.jpg]
Maggan H
Åh, vad fin, tummenupp.gif inga knoppar här förutom på den blå. thumbdown.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon