Full version: Iochroma
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
sqrulan
smiley_small_hug.gif Oj vilken tur att jag frågade här för jag var nästan på gång med saxen whist.gif Fy på mej, det var nära ögat.
Men va trist Irene L är det dom blå du menar? Jag har ju lite väl många, hör av dej om du vill ha. Dom är ju bara nån cm ännu men om någon vecka kan jag nog posta en till dej om du vill. Kanske du får tag på den på närmare håll men blir det kris så finns det här. tummenupp.gif
Nu får vi försöka så gott det går att skaffa nya och nästa gång går kanske övervintringen bättre.

UPP TILL KAMP!!! flirting.gif Vi tar nya tag och försöker på nytt, inte ska vi ge upp i första taget!!!!
Irene_L
thanks.gif för erbjudandet Sqrulan om en blå miniängel! Jag hör av mig om det visar sig att dom jag har är heldöda!
sqrulan
tummenupp.gif Ja gör det! Jag reserverar en till dej ifall du vill ha senare.
Lady Hamilton
(Detta inlägg hade hamnat "lite fel" giggle.gif så jag kopierarade det och lägger in det här också tummenupp.gif )

CITAT (DragonLady @ 10-03-2009, 12:42) *
yahoo.gif nu är skönheterna här...
Postgubben var tidig idag.. tur för honom devil.gif
Nytt om de små rötterna har de fått.. enbart det bästa, U-jord happy.gif
Tror faktiskt det redan ser ut som om de trivs i mitt solrum tummenupp.gif
thanks.gif Ladyn, du är en klippa blomma.gif

Varså god! kompiskram.gif

sqrulan
smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif

Tack snälla Lady´n nu har den röda ängeln kommit och den var så jättefin!!! yahoo.gif

Undrar just vad postfröken i bilen trodde om mej då jag nästan slet paketet ur hennes händer och antagligen lyste det ERROR med grönt neonljus ur mina ögon! giggle.gif

Bild kommer senare då jag får tillbaks min lagade dator senare i veckan. tummenupp.gif

Grattis DragonLady vilka söta små "änglaungar"!! wub.gif

confused.gif Vart hamnade ditt inlägg DragoLady, föll du med in i nåt konstigt tillstånd och knappt visste vad du gjorde? flirting.gif
Lady Hamilton
bravo.gif Jag är sååå glad att det gått bra med plantorna som jag skickat -fear-.gif det är ALLTID lite nervöst innan de kommit fram.......
DragonLady
CITAT (sqrulan @ 10-03-2009, 16:52) *
smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif

Tack snälla Lady´n nu har den röda ängeln kommit och den var så jättefin!!! yahoo.gif

Undrar just vad postfröken i bilen trodde om mej då jag nästan slet paketet ur hennes händer och antagligen lyste det ERROR med grönt neonljus ur mina ögon! giggle.gif

Bild kommer senare då jag får tillbaks min lagade dator senare i veckan. tummenupp.gif

Grattis DragonLady vilka söta små "änglaungar"!! wub.gif

confused.gif Vart hamnade ditt inlägg DragoLady, föll du med in i nåt konstigt tillstånd och knappt visste vad du gjorde? flirting.gif

Japp.. fick också tillfälligt ERROR när jag fick paketet, slet upp paketet.. jag lovar.. det paketet var som Fort Knox ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Fort_Knox) laugh.gif inte en möjlighet att de skulle kunnat bli skadade, och såg de små älsklingarnas bedjande blad om en större kruka o värme och slängde mig in i planteringsrummet (tvättstugan) snabbt som attan fick ner dem i varsin kruka (mjölkpaket) med godis (u-jord) och sedan snabbt in i solrummet (xrum med natriumlampa) snabbt ner o hämtade kameran... duh.gif snabbt ner igen o hämtade nya batteri...
å där blev det en liten bild på de solande älsklingarna.. snabbt ner igen o ladda in bilden i datan o vipps var det skrivet o inlagt... i fel tråd tummenupp.gif
Men så ordnade Ladyn detta tillfälliga ERROR.. det e tur vi har henne som tar hand om oss och förser oss med nya älsklingar när vi tar död på dem kompiskram.gif
ps.. min blå är definitivt bland de levandes skara.. den exploderade av nya blad när den kom in i solrummet så nu har jag 2blå yahoo.gif
Maggan H
hihi, snacka om att vara besatta! biggrin.gif Allt som har med frö och blommor att göra blir även här genast omhändertagna, allt annat får vänta! Jättefina änglar! tummenupp.gif
Solstorm
Jag har läst denna tråden och sörjt. Alla andra får så få fina miniänglar men inte jag. Snälla odlaiter har skickat mig frön men de vill sig inte. De borde stå idealiskt ovanpå en akvarieramp där det blir undervärme. Jag har tittat och tittat och till slut tänk att näe det är väl inte meningen att jag ska ha dessa växterna.

Men så idag!

[attachment=31857:DSC03789.JPG]

Den första har kommit upp! yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif Idag har min första miniängel blivit född! yaay.gif yahoo.gif
Lady Hamilton
hbd.gif vilken färg?
Solstorm
Blå, fast de vita finna allt kvar i andra krukor ifall jag skulle kunna locka fram dem.
sqrulan
tummenupp.gif Grattis Solstorm, det var roligt och nu gror nog flera snart ska du se, dom kan faktiskt gro lite ojämt. Mina fröer till dom vita vägrar att gro men jag tänker vara tålmodig och vänta, kanske, kanske en vacker dag så kommer dom.
rotfl.gif Oj DragonLady, det kan man kalla ERROR du hadde det jobbigare än mej och med tanke på ur sakta och segt det går på odlas forum så gjorde du ju en riktig prestation.
Det är trist för jag drar mej för att vara här. crying.gif
Töjan
Hej igen!
Har ytterligare en fråga till er i denna härliga tråd! Har kommit över några fröer av den vita & undrar hur jag ska göra nu när jag sår dom? Tex undrar jag om fröerna ska ha nån köldperiod först & i så fall hur länge & skriv gärna om det är nått mer jag bör tänka på?! smile.gif
Maggan H
CITAT (Solstorm @ 12-03-2009, 12:05) *
Jag har läst denna tråden och sörjt. Alla andra får så få fina miniänglar men inte jag. Snälla odlaiter har skickat mig frön men de vill sig inte. De borde stå idealiskt ovanpå en akvarieramp där det blir undervärme. Jag har tittat och tittat och till slut tänk att näe det är väl inte meningen att jag ska ha dessa växterna.

Men så idag!

[attachment=31857:DSC03789.JPG]

Den första har kommit upp! yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif Idag har min första miniängel blivit född! yaay.gif yahoo.gif

Grattis! tummenupp.gif Man ska inte ge upp så lätt, och det var tur du inte gjorde det! Nu kommer dom att växa i rekordfart!

CITAT (Töjan @ 14-03-2009, 00:08) *
Hej igen!
Har ytterligare en fråga till er i denna härliga tråd! Har kommit över några fröer av den vita & undrar hur jag ska göra nu när jag sår dom? Tex undrar jag om fröerna ska ha nån köldperiod först & i så fall hur länge & skriv gärna om det är nått mer jag bör tänka på?! smile.gif

Hej Töjan, välkommen!

Bahandla fröerna som vanligt, varmt, fuktigt och gärna ljust tills de grott. Då ska dom ha svalare och så ljust som möjligt. Ingen köldperiod behövs. rolleyes.gif
DragonLady
Kolla in min blå som jag trodde var Stendödad av Kung Bores 10 minusgrader... fear.gif
Klippte ner den nästan helt och ställde in den i solrummet och den bara exploderade av blad yahoo.gif så här ser den ut...
Lady Hamilton
Åh! Jösses! Vilken VÄXT KRAFT w00t.gif Grattis! blomma.gif
(du kan göra många snygga sticklingar av den där.....)
emmas matte
Var ska man klaga sin nöd.. bägge mina blå klockviolbuskar är döda....och Hibiskus radiatusen oxå...... men jag har blivit lovad en lila mini av Lady Hamilton.. annars så hade jag nog deppat ihop helt..... fy vad man blir ledsen...men det är en svår period att hålla liv i växter nu,tycker jag
Maggan H
CITAT (DragonLady @ 14-03-2009, 11:17) *
Kolla in min blå som jag trodde var Stendödad av Kung Bores 10 minusgrader... fear.gif
Klippte ner den nästan helt och ställde in den i solrummet och den bara exploderade av blad yahoo.gif så här ser den ut...

Wow, vad snygg! Ett solrum, var köper man såna?? w00t.gif Känns som om man behöver ett antal nu.... biggrin.gif
DragonLady
CITAT (Lady Hamilton @ 14-03-2009, 11:41) *
Åh! Jösses! Vilken VÄXT KRAFT w00t.gif Grattis! blomma.gif
(du kan göra många snygga sticklingar av den där.....)

thanks.gif
Ja det e helt otroligt vad blad det kommer... undras hur lång tid det tar innan blommorna kommer... om det nu kommer några blommor g.gif
Japp.. visionen av att göra en klockvioldjungel av balkongen har just ökat i verklighetsgrad giggle.gif

CITAT (Maggan H @ 14-03-2009, 14:45) *
Wow, vad snygg! Ett solrum, var köper man såna?? w00t.gif Känns som om man behöver ett antal nu.... biggrin.gif

thanks.gif
Solrum får man om man införskaffar sig en natriumlampa giggle.gif
Ja man skulle behöva en sådan lampa i alla rum för att må lite bättre... happy.gif
Töjan
CITAT (Maggan H @ 14-03-2009, 10:33) *
Grattis! tummenupp.gif Man ska inte ge upp så lätt, och det var tur du inte gjorde det! Nu kommer dom att växa i rekordfart!
Hej Töjan, välkommen!

Bahandla fröerna som vanligt, varmt, fuktigt och gärna ljust tills de grott. Då ska dom ha svalare och så ljust som möjligt. Ingen köldperiod behövs. rolleyes.gif

thanks.gif Maggan H för svaret, ska ta & så dom imorgon!
Lady Hamilton
CITAT (Solstorm @ 12-03-2009, 20:08) *
Blå, fast de vita finna allt kvar i andra krukor ifall jag skulle kunna locka fram dem.

Nu har min VITA grott ja bara 2 än så länge men men Skam den som ger sig sweatingbullets.gif de tog nästan en månda på sig de små "tjurskallarna" giggle.gif
Maggan H
Grattis, då är tillväxten räddad ifall ifall..... naughty.gif Men min vita ser bra ut, den har börjat få blad nu fast den bara står i 10+ utan extralyse, bara dagsljus.
malin72
grattis till er alla som det händer saker för bravo.gif vad härligt...själv får jag nog vänta på mina kära små från ladyn...för här händer inte nått alls...inte med vit, blå eller lila...skumt den blå är ju grön inne men inte ett blad är på väg dunno.gif
undrar om jag ska kapa den längs med eller nåt...väldigt mycket alltså vad tror ni???? dunno.gif
Lady Hamilton
Överlag tycker jag att ALLA miniänglar beter sig konstigt i år g.gif .......mina övervintrade plantor vill inte börja växa trots att de är omplanterade......de bara står och "stampar" det vill inte hända någonting med dem. Så mitt råd till alla er andra HAV TÅLAMOD sweatingbullets.gif
DragonLady
CITAT (malin72 @ 15-03-2009, 23:23) *
grattis till er alla som det händer saker för bravo.gif vad härligt...själv får jag nog vänta på mina kära små från ladyn...för här händer inte nått alls...inte med vit, blå eller lila...skumt den blå är ju grön inne men inte ett blad är på väg dunno.gif
undrar om jag ska kapa den längs med eller nåt...väldigt mycket alltså vad tror ni???? dunno.gif

Jag kapade min ganska mycket.. det blev bara ca. 10cm kvar efter den omilda behandlingen.
Sedan satte jag den i "solrummet", där är det mycket ljus och mycket värme giggle.gif och efter bara ett litet tag så exploderade den av blad.
Jag har inte planterat om den än heller, trodde den var död ju.. sedan när den visade mig att den minsann inte var det hann jag inte med i svängarna.. ganska tung kruka för någon med gips på ena armen happy.gif men nu är det av och då börjar stryrkan komma tillbaka, jag får väl se om jag kan byta jorden i krukan..
Hur långa skall ett skott vara om man skall knipsa av ett? och skall man ta av alla blad utom ett eller två på den?
Skall man sätta skottet i vatten eller såjord sedan?
sqrulan
tummenupp.gif Grattis DragonLady, den bör ju blomma som sjutton i sommar! Tänk att den klarade 10 minus grader det trodde jag inte.

yaay.gif Grattis även till dej Lady H till dom två vita som nu har grott, mina behöver visst 2 månader på sig för att gro verkar det som. slap.gif

Maggan H
Jag ska kånka in min stora kruka där resterna efter den lila finns, så kan man ju hoppas på en 'explosion' här också! biggrin.gif Den har inte frusit så jag fattar inte vad den skulle gå o dö för.... g.gif
Lady Hamilton
CITAT (DragonLady @ 16-03-2009, 10:57) *
.....Hur långa skall ett skott vara om man skall knipsa av ett? och skall man ta av alla blad utom ett eller två på den?
Skall man sätta skottet i vatten eller såjord sedan?

Viktigast eller lättaste när man skall rota är att man använder sig av "gröna" skott, alltså inte de som är förvedade. Jag "fuskar" ju eftersom jag har rotningskuber men jag har även lyckats rota i så jord. Då har jag använta mig av små (3 cm) sticklingar med max 2-3 blad och de har jag stoppat ner i en liten kruka med såjord och placerat med underbevattning. Alltså bara stoppat ner sticklingarna och placerat så att de suger vatten under i från. Fick höra av en annan att det varlätt att man "kvävde" små sticklingar om man vattnade upp ifrån. Större sticklingar klara nog av att vattnas försiktigt någongång upp i från
nilssontherese
En fråga dröjer det 2 år innan de blommar från frö?? biggrin.gif verkligen snygga växter!!
Ingen som har rotat att sälja? whist.gif
DragonLady
CITAT (Lady Hamilton @ 16-03-2009, 15:00) *
Viktigast eller lättaste när man skall rota är att man använder sig av "gröna" skott, alltså inte de som är förvedade. Jag "fuskar" ju eftersom jag har rotningskuber men jag har även lyckats rota i så jord. Då har jag använta mig av små (3 cm) sticklingar med max 2-3 blad och de har jag stoppat ner i en liten kruka med såjord och placerat med underbevattning. Alltså bara stoppat ner sticklingarna och placerat så att de suger vatten under i från. Fick höra av en annan att det varlätt att man "kvävde" små sticklingar om man vattnade upp ifrån. Större sticklingar klara nog av att vattnas försiktigt någongång upp i från

g.gif verkar ju inte lätt det där..
vad är rotningskuber för något?

CITAT (sqrulan @ 16-03-2009, 10:58) *
tummenupp.gif Grattis DragonLady, den bör ju blomma som sjutton i sommar! Tänk att den klarade 10 minus grader det trodde jag inte.
yaay.gif Grattis även till dej Lady H till dom två vita som nu har grott, mina behöver visst 2 månader på sig för att gro verkar det som. slap.gif

Nej det trodde inte jag heller de skulle klara.. o så länge det var minus också, det var därför jag trodde den var stendöd giggle.gif
Lady Hamilton
CITAT (DragonLady @ 17-03-2009, 23:32) *
g.gif verkar ju inte lätt det där..
vad är rotningskuber för något?

http://www.wexthuset.com/Downloads/Wexthuset-RootRiot.pdf
DragonLady
Oj dessa verkar ju proffsiga... får nog prova dem tummenupp.gif
Maggan H
CITAT (DragonLady @ 17-03-2009, 23:32) *
g.gif
Nej det trodde inte jag heller de skulle klara.. o så länge det var minus också, det var därför jag trodde den var stendöd giggle.gif

Var hade du den nånstnas? Ute eller i förråd? Min har också stått i ca 10 minus utomhus inne vid väggen men den verkar stendöd... Ska kanske ta o köra in den i uterummet för att spåna lite, kanske kanske finns det liv i den. Fast den är brun när man skrapar på stammen men roten kanske lever. Banne mig, det blir projektet efter jobbet i dag! Tack för hoppet! biggrin.gif
DragonLady
Den stod ute i det oisolerade uterummet.
Jag klippte ner den och såg att det var lite grönt inne i grenarna men det har det ju varit på daturan förr också och den har varit stendöd så jag trodde klockviolen var det också.. men icke sa nicke giggle.gif
Kanske har med den stora krukan att göra g.gif hur stora krukor har ni på era?
Maggan H
Den som står ute har en stor murarbalja på 60 liter tror jag det är.
DragonLady
Oj.. det var stor kruka.. hur stor är din planta då?
Jag har ju bara en 10 liters till min, den är ju inte så stor ännu shy.gif
Det kanske var att det var blött i din stora kruka iom. att den stod ute och att jordklumpen frös till.. min stod ju "inne" under tak så den var nog rätt torr när kylan kom.
Maggan H
Min stora är ca 1½ m hög och 1 m bred. Den står under takskägget på södersidan så den har ändå stått lite skyddad. Vi får se hur det går.
Solstorm
Jag fattar ingenting. Jag har gått och väntat och väntat så länge på att den vita ska gro. Önskat att åtminstone ett frö ska gro utav trögingararna. Så helt plötsligt så gror alla på en gång och det bara kryllar av dem. yaay.gif Jösses vad glad jag blev igår när jag fick se dem.
Lady Hamilton
Grattis! hbd.gif
Ja ibland är fröerna "luriga" men du har väll sett reklamen?........Plötsligt händer det! w00t.gif Det måste ju gälla frösådder eller hur? 000.gif
Maggan H
CITAT (Solstorm @ 19-03-2009, 09:47) *
Jag fattar ingenting. Jag har gått och väntat och väntat så länge på att den vita ska gro. Önskat att åtminstone ett frö ska gro utav trögingararna. Så helt plötsligt så gror alla på en gång och det bara kryllar av dem. yaay.gif Jösses vad glad jag blev igår när jag fick se dem.

Grattis säger jag med! bravo.gif Visst sjutton blir man glad när man har gått där och väntat och gluttat i veckor-och så helt plötsligt kommer allihop! biggrin.gif
Töjan
Jag sådde mina vita för mindre än en vecka sedan & redan tittar några fram! yahoo.gif
Jag hade inget varmt & ljust ställe så jag chansade på enbart varmt! g.gif
Ovanför speglen i badrummet på lysrörslampan som sitter på väggen & sen har lampan fått vara på nästan hela tiden & dom ville snabbt upp. Men nu är det från värmen till ljuset som gäller & jag ska prova med dom röda nu!
Maggan H
CITAT (Töjan @ 21-03-2009, 13:36) *
Jag sådde mina vita för mindre än en vecka sedan & redan tittar några fram! yahoo.gif
Jag hade inget varmt & ljust ställe så jag chansade på enbart varmt! g.gif
Ovanför speglen i badrummet på lysrörslampan som sitter på väggen & sen har lampan fått vara på nästan hela tiden & dom ville snabbt upp. Men nu är det från värmen till ljuset som gäller & jag ska prova med dom röda nu!

Se där ja, grattis! Här går det undan! tummenupp.gif
DragonLady
CITAT (Solstorm @ 19-03-2009, 09:47) *

Se där.. 000.gif grattis... det är visst fler som planerar att göra en klockvioldjungel w00t.gif
DragonLady
Hur går det med era klockvioler?
Överlevde din stora Maggan?
Mina bäbisar från Lady´n frodas o växer.. allt växer... o jag klarar inte o plantera om ännu..har för ont ranting.gif
Cathis
Än så länge har 11 av mina blå fått nya blad, hoppas verkligen att en av dom är den lila, glömde att märka ut vilken det var slap.gif .
5 blåa har det inte hänt något med än och ingenting på den vita heller crying.gif hoppas att den inte har dött den var ju så stor och fin förra året även om den inte blommade. Ska kolla rötterna på den i helgen. Håll tummarna att den lever och att en av dom blåa egentligen är LILA bravo.gif
Lady Hamilton
När det blir lite varmare ute så skall jag göra ett seriöst försök att skicka era Röda minisar till er som inte kunde komma på mässan. Vill gärna skicka dem innan deblir för "stora"
malin72
ja det är verkligen trist att man har njutit så av dom vita och blåa och tom även den lila som blommade trots att det var dess första år...dom andra 2 var på andra året och var stora och gröna första året.
nu är det helt klart dom är döda alla 3 -cry-.gif nu finns det inte ens grönt inne i dom-.....jag ska bära ut dom till helgen, dom har stårr under lysrör i 3 månader snart så no.gif
då har jag 3 stora krukar jag måste fylla så det blir kanske något från mässan giggle.gif giggle.gif
tigrella
Hejsan!
Är ny medlem, jag måste säga att detta är ju en underbar blomma. Var kan man köpa fröer till dessa confused.gif
Jag är väldigt förtjust i den blå, men ser ju att det finns i fler färger också. Helt plötsligt vill jag ha allt...
sqrulan
[attachment=32483:007__25_.jpg]

Hå, hå, hååå vad jag har kämpat i nästan 45 minuter för att kunna visa en bild på min Iochroma fuschioides som jag fick tag på av Lady,n, den växer på bra.

Jag har köpt egna fröer nu och har sått så det är bra om ni håller en tumme ibland för mej, jag har en vän som så gärna vill ha en så jag tänkte att jag gör väl ett försök. rolleyes.gif Hoppas att det går bättre med denna än vad det har gjort med den vita. sweatingbullets.gif
giggle.gif Ja som ni kan se så kom min bästis och linslus också med på bilden!

tigrella: Fröer finns på Tradera! Om jag lyckas med sådden så kan du få tag på en rödblommande av mej.
tigrella
Vad fin din planta ser ut att vara!
Jag ska kolla runt på tradera och se vad jag kan få tag på.
Men jag thanks.gif-ar för erbjudandet och tipset sqrulan.
Jag tänker hålla tummarna för dina fröer...
Själv behöver jag nog en del tips när jag fått tag på fröer blush.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon