|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
CITAT (Lady Hamilton @ 19-10-2009, 13:59)  En dags färsk bild [attachment=43439:DSCN3334_kopiera.jpg] WOW säger jag bara!Så vackra de är  ! Av alla mina minisar så är det den "röda" som varit vackrast i växtsättet i år, men tyvärr har ingen av dem blommat  . Nu är de nerklippta ( pga platsbrist ) och jag ser fram emot nästa år
DragonLady
28-10-2009, 22:15
Ja det e tur vi har Lady´n så vi får se hur den röda ser ut vid blommning  snyggt jobbat Min lila blommar fortfarande på balkongen o den e så fin, den blå har gett upp blommningen nu efter 3 månaders småblommning, min röda fick jag ju klippa ner pga. de där j-la spinnen..... åååhh vad jag e trött på den ohyran.. o tvestjärtarna... o liljebaggarna kräks jag över Trodde också det var svårt o ta sticklingar så jag satte ner 20st... vad händer.. ALLA överlever naturligtvis  så det går nog fort att befolka balkongen med klockor
emmas matte
07-11-2009, 18:50
Lady Hamilton
07-11-2009, 19:55
Grattis!
Maggan H
07-11-2009, 20:52
CITAT (emmas matte @ 07-11-2009, 18:50)  Vad roligt! Dom är ju fantastiska dom här -- det är ju faktiskt november!
Rosmarin
08-11-2009, 12:22
CITAT (emmas matte @ 07-11-2009, 18:50)  Så kul! Grattis!
sqrulan
15-11-2009, 17:35
I vinter har jag mina inne i "det andra" huset som är svalare och där finns utrymme i fönstren och jag har dom under full bevakning. Spinnet har jag lyckats få bort med alla möjliga sprayer o knep, denna vinter SKA dom klara sig det har jag bestämt! Jag skulle väldigt gärna köa på en lila o en vit stickling till våren om någon har!  Betalar ju naturligtvis för den/dom! GRATTIS till era fina blommor, man blir ju bara liiiite avensjuk på er!
Maggan H
15-11-2009, 21:12
Min röda som jag tog in i värmen ståtar med många nya blad-tyvärr inga blommor! Men de kommer förhoppningsvis till våren. Först ska den få sällskap av julgranen-alla andra också i uterummet så klart-hoppas alla ev småkryp ger fanken i mina plantor!
fortfarande ingen antydan till att min skulle grena sig efter toppningen, den har bara stått still sen jag klippte av den...  Hade hoppats på lite fler grenar.... Men det kanske brukar ta lite tid, eller?
Maggan H
19-11-2009, 17:13
Det är inte tillväxtsäsong nu så till våren tar den nog fart. Såvida du inte kör under lysrör hela tiden?
aah okej, då förstår jag! för inga lysrör här, den står framför altandörren bara där den får så mycket ljus som möjligt i denna mörka årstid... längtar till våren...
för övrigt, är det normalt att iochroman tappar blad så här års?
sqrulan
20-11-2009, 12:13
Inte vet jag om det är vanligt men mina tappar några blad då och då, det gör även dom stora änglatrumpeterna. Jag hoppas att inte alla blad faller av i vinter för det känns mera hoppfullt om dom sitter kvar till våren.
Lady Hamilton
20-11-2009, 15:30
CITAT (Fny @ 20-11-2009, 09:01)  för övrigt, är det normalt att iochroman tappar blad så här års? Jo det är vanligt  men lika vanligt är det att nya växer ut när ljuset återkommer på våren  Så du behöver inte vara orolig
skönt!
sqrulan
22-11-2009, 13:12
 Ja det låter ju hoppfullt, här uppe börjar det att skymma redan efter halv två på dagen så ljusbristen är nog jobbig för dom stackars växterna.
blomkronan
03-12-2009, 21:03
Min lila blommar fortfarande  i två månader har blommorna suttit kvar. Brukar dom blomma så länge?? synd bara att den börja blomma då jag ställde in den för vinterförvaring... hur gör man för att få den att blomma tidigare?? ta in den tidigt i vår??
Maggan H
09-12-2009, 08:33
CITAT (blomkronan @ 03-12-2009, 21:03)  Min lila blommar fortfarande  i två månader har blommorna suttit kvar. Brukar dom blomma så länge?? synd bara att den börja blomma då jag ställde in den för vinterförvaring... hur gör man för att få den att blomma tidigare?? ta in den tidigt i vår?? Ja, det tror jag är ett bra recept, blomkronan!  Mina blåa som jag har förvarat tidigare vintrar, har när de första bladen börjat komma även haft blommorna med sig,  så vi kan ju hoppas att denna lila gör likadant! Jag ska ta in mina i uterummet så fort granen har åkt ut i januari.
emmas matte
09-12-2009, 13:20
tog ett skott på min lila i höstas, den står innan förbalkongdörren och blommar.
sqrulan
15-12-2009, 18:58
 Oj så många blad som faller nu och jag har även sett lite spinn, grrrr vad less jag är på dom dj..a spinnen! Om alla bladen faller av bör jag ställa dom mörkt och svalt för vila eller plocka fram lysröret och ge dom ljus i januari? Vad skulle ni göra? Gode gud vad jag vill att dom överlever till våren, ja jag måste be en bön för mina söta småänglar för jag vill ju se dom blomma.
Maggan H
15-12-2009, 19:34
De flesta av mina står mörkt och svalt och även tyvärr lite fuktigt, mögel växer i mina krukor.  Det är den relativt varma höstens fel! När jag startar upp lysrören i januari blir det även varmare i min bod så då kommer de kanske igång, finns inga blad på dom nu.
sqrulan
15-12-2009, 19:44
Okej, men då kan dom kanske stå där dom står tillsvidare och sedan ställa dom under lysröret i januari, jag testar det. Jag fick ett tips mot mögel i mina fuchsiakrukor, kanske du redan vet. Blanda en kapsyl Atamon i en spray/duschflaska och spraya på jorden. Jag köpte flytande Atamon på Ica och har ännu inget mögel.
malin72
16-12-2009, 15:11
i år vågade jag inte ha dom i förrådet så dom står inne...tyvärr är det ju vardagsrum som gäller här och jag satte en blomlampa över, nu blommar den lila förfullt och har massa knopp men den röda skjuter bara iväg...hm ska jag ta skott från den röda tro den hann aldrig börja blomma..men nog ska dom överleva detta år, får väl vänja mig vid att ha dom som inne blommor för dom blommar så vackert över vintern här (eller ja inte den röda då)
Maggan H
16-12-2009, 21:13
Härligt Malin, låt den blomma! Kanske smittar den lila den röda, vad gör då det att du får se tvn mellan gluggarna sen.... Jag ska testa atamon, synd om allt därinne i boden möglar bort.
sqrulan
17-12-2009, 12:23
 Åhhh Malin, jag måste nog fram med extra belysningen redan i helgen! det är nog det dom stackarna behöver, det är bra att ni skriver hur ni gör så får jag apa efter er!
tigrella
29-12-2009, 10:34
Hej! Jag undrar om det finns någon som har frö av denna skönhet.... Skulle gärna köpa i så fall, har kollat tradera men det jag vet om säljaren är att det är inte säkert att man får det man köper i påsen Har tittat många gånger på era vackra bilder, är även tacksam om ni vet någon annan som har fröer att sälja, om ni inte har själva.
Min iochroma ser jätteämlig ut .... det gör ont i hjärtat att se på den...  Hoppas den överlever till våren!
Lady Hamilton
30-12-2009, 17:27
CITAT (Fny @ 30-12-2009, 11:59)  Min iochroma ser jätteämlig ut .... det gör ont i hjärtat att se på den...  Hoppas den överlever till våren!  Helt normalt De flesta Iochromor ser ut så nu Men vänta du bara tills ljuset återvänder!!!!...........då kommer en blad explosion
sqrulan
30-12-2009, 17:33
Jag kan inte heller skryta över några skönheter, men nu har jag satt upp mitt lysrör och ska ställa dom under det. Nu hadde vi över 30 minusgrader och dom står så att jag måste ut med dom en liten stund för att flytta dom från ett hus till det andra så jag inväntar varmare väder.
Har ställt fram mina idag från ett svalt rum. Men de sär ju heldöda ut..... men jag har vattnat dem, ställt dem i fönstret i rumstemp. Tror ni att de kommer igång??? För inte ett grönt blad finns, bara massa vissna sådana:(
Maggan H
15-02-2010, 17:31
CITAT (lämås @ 15-02-2010, 16:28)  Har ställt fram mina idag från ett svalt rum. Men de sär ju heldöda ut..... men jag har vattnat dem, ställt dem i fönstret i rumstemp. Tror ni att de kommer igång??? För inte ett grönt blad finns, bara massa vissna sådana:( Ja-a-då, det tror jag att dom gör! Dom brukar se stendöda ut, men inte så länge, om några veckor kommer säkert bladen att visa sig! Och kanske blommor också, dom brukar växa fram samtidigt hos mig efter vilan. Så fort jag får plats ska jag ta in mina också, dock bara i 10 grader i uterummet. Men dom(?) säger att våren ska komma i slutet på denna veckan, enl tidningarna....
Solstorm
15-02-2010, 23:40
Det blev för dyrt att värma upp mitt svala ljusa utrymme så jag tog in dem. Då var det torra pinnar som såg helt döda ut och jag var nästan säker på att de var döda. Nu är det fullt med gröna friska blad på dem så nu gäller det att de tar det lugnt med växandet tills det blir lite varmare igen så jag kan flytta dem.
Låter ju toppenbra att era osså ser likadana ut som mina...alltså helt döda....och att de sen vaknar o sätter grönska o blom:) Håller ni jorden fuktig hela tiden, eller låter ni den torka upp emellanåt?
Solstorm
16-02-2010, 21:43
Det torkar nog upp så de nästan slokar ibland. Hinner knappt inte med att vattna i samma takt som de dricker. Luften är ruskigt torr inne nu och ALLT torkar fort.
Midsommaren
18-02-2010, 23:08
Hej, jag är ny här och är dessutom nybörjare när det kommer till att odla växter. Men jag har samlat på mig lite olika fröer som ja nu har tänkt att ta tag i. Blå miniänglatrumpet tänkte ja börja med. Jag undrar vad jag skall så dom i och vad för jord? Någon extranäring? När skall jag så dom? Räknar med att få ha dom inne nu i början. När är tanken att dom skall flytta ut i trägården? Vill dom ha de ljust eller mörkt? Värme kan den få om ha ställer dom ovanpå mitt akvarie e x. Hoppas någon har lite tid över att svara på mina frågor  Mvh CITAT (Lady Hamilton @ 14-01-2009, 11:20) 
sqrulan
19-02-2010, 11:33
Köp sandblandad så eller kaktusjord, så inte för djupt. Jag sådde precis under ytan och håll sådden fuktig ej blöt, jag brukar ställa sådder i en plastpåse om jag bara sår lite och det blir som ett växthus. Om jag minns rätt så sådde jag mina i mars, näring ger jag sedan då dom börjar att växa och jag har skolat om till vanlig jord. Jag har även extra belysning till mina sådder, det är toppen tycker jag för då kan man börja tidigare och alla växter behöver ljus för att inte bli rangliga. Att ställa dom utomhus får någon annan svara på, mina brukar jag ha ute på altanen som är inglasad. Nu verkar jag ha lyckats att övervintra mina för första gången, alla har lite blad kvar och det är jag glad över. Lycka till!
Maggan H
20-02-2010, 16:53
Yes Yes Yes dom har vaknat!  Såg i boden precis att det kommer gröna fina blad! Nu fick dom komma närmare lysröret fast inte direkt under, där får dom inte plats. Ang utflyttning till våren/sommaren gäller som för alla andra icke härdiga; när nattfrosten är över eller möjligen kånka in på kvällarna och ut på dagen.
tigrella
25-02-2010, 22:17
Testar igen och ser om ni vet vilken firma som säljer dessa fröer, det är väl dags att så dem nu i så fall.
sqrulan
26-02-2010, 12:57
Har du kollat på Tradera där brukar det finnas.
Rosmarin
27-02-2010, 10:56
Jag har tagit in några av mina. De såg helt döda ut, men nu börjar de vakna till liv. Jag sådde tre sorter förra året (vit, blå och lila). Sådderna råkade ut för ett litet missöde och blev därför ihopblandade. De hann inte blomma förra året så jag vet inte riktigt säkert vilka som växer i vilka krukor nu. Får se hur många av dem som överlevt vintern. Men än så länge ser det bra ut. CITAT (tigrella @ 25-02-2010, 22:17)  Testar igen och ser om ni vet vilken firma som säljer dessa fröer, det är väl dags att så dem nu i så fall. Det är inte lätt att hitta någon fröfirma som säljer Iochromafröer. Vi är många som har letat ... Men det kan som sagt finnas på Tradera eller Ebay. Brukar också finnas personer här på forumet som är villiga att dela med sig av sina fröer. Tyvärr har jag själv inga att ge bort. Hoppas att du hittar!
tigrella
27-02-2010, 19:41
 för tipset!! Jag har nu vunnit en auktion, men nu har jag ett annat problem, hur frösår jag dem och vårdar dessa
Lady Hamilton
01-03-2010, 18:05
Jag brukar så i vanlig såjord och täcka fröerna med jord Placera sådden med undervärme eller placeras varmare än normalt) Fröerna gror på ca 2-3 veckor om jag inte minns fel Sedan skolar man om plantorna en o en när de är hanterbara
tigrella
01-03-2010, 19:56
Tack snälla för svar  Nu är det bara att vänta och se om det blir något!
netaave
26-04-2010, 14:40
Kan man så dom nu och få blommor i sommar?
Maggan H
26-04-2010, 18:14
Nej, det tror jag inte. Hade du sått i jan så hade haft en chans till sensommaren, men säkert kommer den att blomma till nästa vår. Blommorna brukar komma nästan samtidigt med bladen, som doftar så härligt aromatiskt!
blomkronan
05-05-2010, 20:54
Min blommar nu ute i växthuset  brukar dom göra det så här tidigt på andra året? eller har jag bara tur  [attachment=49673:IMG_3371.JPG] Hur kan/ska jag göra med min nu... Jag vågade ju inte klippa i den förra året så jag har fyra låååånga grenar [attachment=49675:IMG_3132.JPG] Vågar jag klippa den nu? och kan jag ta sticklingar? hur vill dom då skötas? i ett glas vatten eller direkt i jord  Jag har sett en bild på en som var uppstammad urläckert  så jag tänkte om jag skulle våga klippa bort tre grenar?
joulanta
06-05-2010, 19:21
Jag har en vit klockviol ute på tradera, men inga bud konstigt att ingen vill ha en helfin blomma
blomkronan
07-05-2010, 07:57
CITAT (joulanta @ 06-05-2010, 20:21)  Jag har en vit klockviol ute på tradera, men inga bud konstigt att ingen vill ha en helfin blomma Jag kan lägga ett bud
Lady Hamilton
07-05-2010, 09:33
Helt klart vågar du klippa ner den Den bli lätt kal annars nere på grenarna Att ta sticklingar är ibland lätt men själv lyckas jag bäst med rotningskuber "root-riot" men det skall gå även i såjord Viktigast är att du tar sticklingar som är "nya" alltså gröna skott, är stammen förvedad blir det genast svårare o att du placerar sticklingan med lite undervärme
Här är en bild på en Pipviolbuske (lila) som är inne på 3:e året (skulle göra mig ett försök på flätade stammar) [attachment=49717:DSCN3523.jpg] och här är en Blå klockviol o en Lila pipviol som jag tog som sticklingar i höstas [attachment=49718:DSCN3525.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|