Full version: Iochroma
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Lady Hamilton
Jag håller med Cathis kompiskram.gif dom ser bra ut tycker jag Är övertygad om att du kommer att få liv i de stammarna.
(Men lite tuff är du som vågade plantera om dem så där direkt i ny jord. Jag är lite mera feg av mig och väntar med omplantering tills jag ser att växten skjuter "nytt")
Maggan H
Japp, liknar på pricken mina med, Irene! tummenupp.gif Och dina röda, Ladyn, helt underbara! Hade du nån som blommade i somras eller hur var det?
Lady Hamilton
Näe slap.gif min Röda var ju bara 3-5 cm hög då...........sådde ju så sent laugh.gif
Irene_L
Jag var ju tvungen att göra något sad.gif .....såg ju att dom höll på att dö. Jag har fått klippt bort mer än hälften på dom! Hoppas att det funkar nu!! Ja dör dom så vet vi att man inte ska göra som jag !!
Lady Hamilton
Jo men Irene trostar.gif det går SÄKERT bra tummenupp.gif
Irene_L
Jaaaa hoppas det!!! yes.gif Hoppet är ju det sista som försvinner! kompiskram.gif

sqrulan
tummenupp.gif jag håller en tumme för dej Irene, hoppas att vi får lite mera sol så att dom får lusten och kraften att spira med nya friska blad.
Solstorm
CITAT (Irene_L @ 27-01-2009, 21:55) *
Ja nu har jag gjort vad jag kan ...hoppas att dom nu överlever.

Inte riktigt allt. Du glömmer väl inte bort att prata med dem!
Irene_L
giggle.gif Det är klart jag pratar med dom och hotar lite också ranting.gif

thanks.gif alla för hållna tummar...nu måste det väl gå vägen!
Lady Hamilton
CITAT (Lady Hamilton @ 27-01-2009, 20:14) *
thanks.gif skall ni ha allihopa som "peppar mig" Än så länge har 2 frön grott av den nya sådden av
Iochroma fuchsioides

2 till!! Har grott yahoo.gif Har PM:at de presumtiva ägarna och är de med på "båten" är ni nu 10 st som har plantor att hämta yes.gif
Än så länge ser listan ut så här

*Gillan
*Maggan H
*Irene L
*Titti49zon6
*Malin72
*Cathis
*lämås
*DragonLady
*Floppy
Gillan
Oj, oj, oj, här har det hänt grejer sen jag sist läste blush.gif .......

Grattis till groddarna Ladyn wub.gif

Beklagar dina döda Maggan trostar.gif , men du vet........det finns alltid hjälp att få ( nån strans ifrån )

Håller tummarna för dina Irene, de ser ut som de ska tycker jag kompiskram.gif

Och än och då så lever mina lila, vita och blå, så jag hoppas att de skott jag tar ska kunna ge er andra utdelning smiley_small_hug.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 29-01-2009, 19:47) *
2 till!! Har grott yahoo.gif Har PM:at de presumtiva ägarna och är de med på "båten" är ni nu 10 st som har plantor att hämta yes.gif

*Gillan
*Maggan H
*Irene L
*Titti49zon6
*Malin72
*Cathis
*lämås
*DragonLady

YEES! Jag visste det, dina gröna fingrar grejade det! tummenupp.gif
Lady Hamilton
thanks.gif "en gör så gott en kan"......... blush.gif
DragonLady
Jag är så glad... Lady´n har räddat min sommar genom att hon ska skicka en röd och en blå till mig yahoo.gif så jag kan njuta av dessa skönheter i sommar thanks.gif Lady´n.. dessa ska få min hela omvårdnad och inte behöva frysa ute på vintern..
Lady Hamilton

*Gillan
*Maggan H
*Irene L
*Titti49zon6
*Malin72
*Cathis
*lämås
*DragonLady
*Floppy har nu tillkommit!

Vad roligt att blir så glad DragonLady Jag skall göra mitt bästa för att din sommar skall vara "fortsatt räddad" kompiskram.gif
joulanta
Mina frön vill inte gro trostar.gif Har ni nåt tips har haft dom i rumstemperatur ca 3 veckor ska dom in i kylskåp eller vara kvar i värmen?
Lady Hamilton
undervärme! det brukar göra susen Bry dig inte om ljuset, men värmen de vill gärna gro varmt tummenupp.gif
Lady Hamilton
Nu har alla svarat och listan är komplett
*Gillan *Maggan H *Irene L *Titti49zon6 *Malin72
*Cathis *lämås *DragonLady *Floppy *sqrulan
de flesta plantorna är nu namnmärkta (utom de sisat 3 för de är så småa ännu blush.gif )
och nu får vi hålla tummarna för att jag klarar av att hålla dem vid liv också ninja.gif

Irene_L
yahoo.gif Jag håller tummarna för fullt Ladyn!! tummenupp.gif
Maggan H
Tack, Ladyn, du är en pärla! smiley_small_hug.gif

En massa blå har redan grott här! angel_not.gif
joulanta
Tack för tipset om att ställa sådden så den får undervärme.
Den står nu på spiskransen eller blir det för varmt då vi eldar i kamin?
sqrulan
thanks.gif Lady H, Ja visst håller vi tummarna nu!! yahoo.gif Jag skulle ju bara ha vit och blå i år men vem kan motstå ett sånt erbjudande och jag tror ju att den allra sista grodde BARA för mej. rolleyes.gif giggle.gif
Maggan H
CITAT (joulanta @ 01-02-2009, 22:18) *
Tack för tipset om att ställa sådden så den får undervärme.
Den står nu på spiskransen eller blir det för varmt då vi eldar i kamin?

Risken är att det blir för ojämn värme och för stor kontrast, sätt dem på ett värmegolv om du har, akvarieramp, ovanpå ett lysrör eller ett vanligt element.
malin72
Ladyn...jag håller tummar och tår yahoo.gif yahoo.gif vad du e duktig bravo.gif tummenupp.gif yahoo.gif och snäll kompiskram.gif wub.gif
Lady Hamilton
blush.gif Tack Tack alla för att ni håller tummarna thanks.gif
Gillan
Och självklart att jag håller alla tummar som går jag också bravo.gif .......................i alla fall hela tiden som jag inte har dem nerkörda i nån jordpåse eller kruka angel_not.gif
Lady Hamilton
Nu har jag "skolat" även de sista 4 småplantorna, Iochroma fuchsioides även de är nu namnmärkta. Lite längre fram kommer jag att lägga ut en bild på "småbebisarna" så ni får se hur de växer
malin72
CITAT (Lady Hamilton @ 05-02-2009, 16:03) *
Nu har jag "skolat" även de sista 4 småplantorna, Iochroma fuchsioides även de är nu namnmärkta. Lite längre fram kommer jag att lägga ut en bild på "småbebisarna" så ni får se hur de växer

yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif bravo.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 05-02-2009, 16:03) *

Thank You Madame! flirting.gif
DragonLady
tummenupp.gif yes.gif japp bäbis bilder gillar vi giggle.gif
sqrulan
wub.gif Åhhh, det ser jag fram emot!! kram2.gif
Ullet
smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif

Vet ni! Jag har suttit och läst den här tråden, halkade in för att jag har köpt fröer till Iochroma (lila?) och tänkte kolla runt lite. Men när jag läser, jag vill bara krama er! Ni är så söta med varandra, önskar varandra "icke-lycka till" och bara är så snälla och trevliga, positiva och generösa. Ni gjorde min dag idag, vet ni det? *nu vet ni*

Därför skickar jag lite kramar åt er allihopa i den här tråden! *gladkramar* Jag ligger hemma i lunginflammation och mår väl lite lagom bra och då var det härligt att hoppa in här och läsa om era vedermödor. Hoppas ni inte-håller-era-tummar för min sådd så ska jag inte-önska-er-lycka-till med era. flirting.gif flirting.gif whist.gif
Maggan H
CITAT (Ullet @ 06-02-2009, 12:03) *
smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif

Vet ni! Jag har suttit och läst den här tråden, halkade in för att jag har köpt fröer till Iochroma (lila?) och tänkte kolla runt lite. Men när jag läser, jag vill bara krama er! Ni är så söta med varandra, önskar varandra "icke-lycka till" och bara är så snälla och trevliga, positiva och generösa. Ni gjorde min dag idag, vet ni det? *nu vet ni*

Därför skickar jag lite kramar åt er allihopa i den här tråden! *gladkramar* Jag ligger hemma i lunginflammation och mår väl lite lagom bra och då var det härligt att hoppa in här och läsa om era vedermödor. Hoppas ni inte-håller-era-tummar för min sådd så ska jag inte-önska-er-lycka-till med era. flirting.gif flirting.gif whist.gif

Tack för din goa ord, dom värmde! wub.gif Krya på dig nu ordentligt så du kan var med i *Jakten på den första blomman*! devil.gif
Idomin
Hejsan alla!

Någon som vet om det är någon skillnad på groningstid
mellan vit, blå och röd?

Sådde dom tre sorterna förra veckan, och idag har 2 st
pyttesmå tittat upp, antingen blå el vita. yahoo.gif yaay.gif yahoo.gif

MvH Idomin
Maggan H
Nej, det är olika från fall till fall enligt allas våra åsikter. Det beror på temperatur, ljus och fuktighet.
Mina blå har grott på 8-10 dagar medan frön från mig sådda av andra tagit längre tid, så det skiljer. rolleyes.gif

Har du sortnamnen på de som du har sått? Acnistus hette den vanliga lilla klockviolen från början, nu heter de Iochroma och det är ett stort släkte.
Idomin
Har ju tyvärr inga latinska namn på dom.
Köpt fröerna på Tradera.
Va bara lite nyfiken på om man via groddtid
kunde avgöra vad som är vad.
Dom röda har jag koll på, men dom vita och
blå är köpta som färgmix. rolleyes.gif

MvH Idomin
sqrulan
kompiskram.gif Så gulligt av dej Ullet att skriva så mycket fint, hoppas att du snart blir frisk och att din Iochroma lila gror snart. Berätta hur det går.

Idomin: Grattis till dina 2 småttingar! Jag sådde vit acnistus australis för ca:11 dagar sedan men ännu har inget hänt, vad jag kan förstå så är det väldigt olika hur fort dom gror.

Nu har jag även köpt frö till den blå för jag vill verkligen av hela mitt hjärta ha en mini ängel. wub.gif
Lady Hamilton
CITAT (DragonLady @ 06-02-2009, 02:21) *
tummenupp.gif yes.gif japp bäbis bilder gillar vi giggle.gif

Japp! Här kommer några då
[attachment=30505:DSCN1999.JPG] [attachment=30506:DSCN2000.JPG]
[attachment=30507:DSCN2001.JPG][attachment=30508:DSCN2002.JPG]
[attachment=30509:DSCN2003.JPG] [attachment=30510:DSCN2004.JPG]

Och tack Ullet för ditt underbara inlägg kompiskram.gif
Idomin
CITAT (sqrulan @ 07-02-2009, 10:06) *
Idomin: Grattis till dina 2 småttingar! Jag sådde vit acnistus australis för ca:11 dagar sedan men ännu har inget hänt, vad jag kan förstå så är det väldigt olika hur fort dom gror.

Tack för det! thanks.gif

Idag har en till liten en tittat upp. tummenupp.gif
Oxå den av blå-vit "mixen". Av övriga 13 synes inget, än.
Allihop står i samma kuvös, (10 röda och 6 mix-frön),
så det borde innebära att en sort har lite mer bråttom
än dom andra två. g.gif

Riktigt "forskningsprojekt" detta. Återkommer med
vidare utveckling. (Om nu fler behagar gro!) flirting.gif

MvH Idomin
HelenN
Från Ladyn!!! Jag vet inte vad hon preparerar dem med....men bra är det!!! Dock har ingen vit tittat upp ännu....som jag sådde samtidigt...men men....väntar o väntar o väntar:)

CITAT (sqrulan @ 27-01-2009, 19:12) *
slap.gif Oj då har du så att du klarar dej ett tag Lämås, var fick du tag på dom fröerna som var så grobara? Ja visst är det fin färg på den där coccinean man blir alldeles knäsvag.

Jiiihaaaaa.....världens bästa Lady!!! tummenupp.gif
CITAT (Maggan H @ 29-01-2009, 22:14) *
YEES! Jag visste det, dina gröna fingrar grejade det! tummenupp.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 07-02-2009, 22:16) *
Japp! Här kommer några då
[attachment=30505:DSCN1999.JPG] [attachment=30506:DSCN2000.JPG]
[attachment=30507:DSCN2001.JPG][attachment=30508:DSCN2002.JPG]
[attachment=30509:DSCN2003.JPG] [attachment=30510:DSCN2004.JPG]

Och tack Ullet för ditt underbara inlägg kompiskram.gif

Oboy, vilken massa fina gullungar!! wub.gif Det är bra med färgade stickor så man slipper skriva på alla, var har du köpt dina?
HelenN
Jag är med på båten...la la lal thanks.gif yahoo.gif Tror banne mig jag ska väcka liv i min blå som jag fick av Cathis förra året...den står på toan o ser helt död ut...den kanske är död sad.gif

*Gillan
*Maggan H
*Irene L
*Titti49zon6
*Malin72
*Cathis
*lämås
*DragonLady
*Floppy

Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 08-02-2009, 18:42) *
Oboy, vilken massa fina gullungar!! wub.gif Det är bra med färgade stickor så man slipper skriva på alla, var har du köpt dina?

CITAT (Lady Hamilton @ 01-02-2009, 09:22) *
Jag använder mig av plastmärkpinnar i olika färger. De är jättebra man skriver med blyerts och kan på så vis sudda och återanvända dem många gånger

Sticketiketter

Maggan H
Tack för tipset! tummenupp.gif Är bilden från ditt uterum? Vilken massa sådder! rolleyes.gif

Passar på att tipsa om mina etiketter, de är klippta av en gammal söndrig persienn, köpt för en billig peng på loppis. Jag skriver med tusch och gör rent dem med aceton 1 ggr per år, nu innan alla omskolningar ska göras. Funkar bra det med.
malin72
åhhhhhhhh ladyn jag såg en liten sötnos med mitt namn på wub.gif vad du e gullig och vad jag längtar till mässan whist.gif om dom hinner växa på sig...hälsa min bebis att hon ska växa och bli stor och stark bravo.gif yahoo.gif yahoo.gif
blomma.gif till dig för att du e du thanks.gif kompiskram.gif

CITAT (Maggan H @ 08-02-2009, 21:25) *
Är bilden från ditt uterum? Vilken massa sådder! rolleyes.gif

mm och det är så fint där inne yes.gif vill ha......där inne får en massa saker plats med en massa ljus från fönster och lysrör, fast sommar tid så räcker det ju så bra att bara sitta där inne och mysa giggle.gif

varför bor du så långt borta för -cry-.gif men jag ska minsan åka till er och håller tumarna för att det kanske går denna sommar tummenupp.gif
Cathis
Var nere i källaren och plockade upp en torr gren i förra veckan. Ett litet test för att se om det
var något liv i den över huvud taget. yahoo.gif Idag när jag tittade har det redan börjat komma
blad jipppi, det är liv i dom torra grenarna, så nu tar jag snart upp resten med. Ett litet problem,
jag har glömt vilken som är den lila wacko.gif Så nu hoppas jag på blommor i år biggrin.gif

Ladyn vilka underbara bilder bravo.gif

Tänk om alla plantorna överlever w00t.gif , då får jag en skog i år a0a.gif
eagn
CITAT (Lady Hamilton @ 30-11-2008, 18:46) *
Hej jag tänkte att vi kunde ha en speciell tråd bara för Iochromorna. Alla som har frön plantor eller funderingar kan skriva i denna tråd. Vi kan ge varandra tips o råd kompiskram.gif
Här är en bild på Iochroma coccinea

Den här sorten sådde jag i somras. Och av 6 frön så grodde ett. Just nu har jag min planta i ute rummet under lysrörs belysning och den är ca 18 cm hög och ser ut så här

[attachment=27806:DSCN1865.JPG]

Hej! Vilken underbar växt. Var får man tag på frön eller sticklingar?

Eva
Lady Hamilton
Jag vet inte säkert men det bör vara någon fröfirma utomlands. Jag själv fick fröer från en annan Odlait
sqrulan
smiley_small_hug.gif Men oj så glad jag blev då jag såg min lilla "bebis" Lady H, så galet att man kan känna så här. giggle.gif Jisses va snäll du är som ställer upp och gör detta för oss alla och vilket härligt odlingsrum du har!! bravo.gif Hur har du fixat undervärmen där inne?
Lady Hamilton
Jag har "kuvös"
[attachment=30576:DSCN2023.JPG] [attachment=30577:DSCN2024.JPG]

[attachment=30578:DSCN2025.JPG]

Men man kan ju använda sig av sådana värmemattor också som man kan placera under bevattningsbrickorna. Men än så länge anser jag dem vara liite för dyra för att jag skall ha råd att köpa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon