Full version: Iochroma
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Rosmarin
CITAT (Solstorm @ 12-12-2008, 13:17) *
Vad snälla ni är! thanks.gif

Ja-a, tycker jag också!!! smiley_small_hug.gif thanks.gif thanks.gif thanks.gif
Maggan H
CITAT (Rosmarin @ 12-12-2008, 18:08) *
Ja-a, tycker jag också!!! smiley_small_hug.gif thanks.gif thanks.gif thanks.gif

[attachment=28254:lovesmilie22.gif] biggrin.gif
Lady Hamilton
CITAT (Lady Hamilton @ 07-12-2008, 17:56) *
Angående sådden....... g.gif hur går det för er som sått? Själv känner jag mig lite feg.....tror att jag avvaktar ett litet tag med att så den röda Iochroma fuchsioides eftersom jag vill att ALLA frön skall ha de bästa förutsättningarna för att gro wub.gif

Nu har jag sått 10 st frön help.gif håll nu tummarna för att det skall gå bra.......
Irene_L
Jag håller båda tummarna!!
tummenupp.gif tummenupp.gif
Rosmarin
CITAT (Lady Hamilton @ 04-01-2009, 10:43) *
Nu har jag sått 10 st frön help.gif håll nu tummarna för att det skall gå bra.......

Jag håller tummarna!!!
Är det lämplig tid nu att så Iochroma, eller är det bättre att invänta lite varmare väder? Jag har inte extraljus eller extravärme. Kan fröna bli för gamla av att vänta ett par månader till?

CITAT (Lady Hamilton @ 11-12-2008, 20:25) *
Jag skickar frön till Vita och Maggan skickar frön till Blåa och jag lovar att det blir fler än ETT frö av varje giggle.gif
(det är ju inte alltid 100% grobarhet på alla frön.....det kan växla mellan 1%-150%.....och då vill man ju inte "chansa" eller hur?)

Till mig får ni gärna skicka frön med 150% grobarhet!!! giggle.gif
Lady Hamilton
Nu vet jag inte riktigt hur ditt klimat/solljus är Rosmarin g.gif men här i Sverige är det för tidigt att så utan tilläggs belysning. Men undervärme kan man fixa på lite olika sätt, ex.ovanpå torktumlare eller uppe i över skåp över kylskåp etc. I vilket fall så skickar jag dig dina Vita Miniängla frön i dag (naturligtvis skickar jag även till Solstorm blush.gif samtidigt) så får ni så när ni tycker det är lämpligt
Rosmarin
CITAT (Lady Hamilton @ 04-01-2009, 11:18) *
Nu vet jag inte riktigt hur ditt klimat/solljus är Rosmarin g.gif men här i Sverige är det för tidigt att så utan tilläggs belysning. Men undervärme kan man fixa på lite olika sätt, ex.ovanpå torktumlare eller uppe i över skåp över kylskåp etc. I vilket fall så skickar jag dig dina Vita Miniängla frön i dag (naturligtvis skickar jag även till Solstorm blush.gif samtidigt) så får ni så när ni tycker det är lämpligt

Ja, just nu är det -9 och inomhus lyckas vi i bästa fall få upp temperaturen till 18 eller ibland 20°. Dagsljust blir det vid halvåtta på morgonen och skymningen faller snabbt vid halvsextiden på kvällen.
Tror jag inväntar slutet av mars... blush.gif . Jaha, så dina busfrön är på G nu då? giggle.gif
Lady Hamilton
CITAT (Rosmarin @ 04-01-2009, 11:25) *
Ja, just nu är det -9 och inomhus lyckas vi i bästa fall få upp temperaturen till 18 eller ibland 20°. Dagsljust blir det vid halvåtta på morgonen och skymningen faller snabbt vid halvsextiden på kvällen.
Tror jag inväntar slutet av mars... blush.gif . Jaha, så dina busfrön är på G nu då? giggle.gif

Här där jag bor blir det ljust kring 09-på mogonen och ca kl 15 är det mörkt igen giggle.gif så du har mer ljus är oss. Men temperaturen hos dig är unjefär den samma som här. Du kanske kan vänta tills ute temperaturen är mer mot 0-an eller visar + grader. Och ännu är det inte dax för mina Busfrön utan det blir endast "Mini leverans"
Maggan H

Med dina gröna fingrar gror säkert fler än 10....! giggle.gif Har man bara bra lyse och lite värme tror jag inte det är några som helst problem, de är ju lätta även som små. Håller ändå alla mina tummar! tummenupp.gif
Monaxe

Spännande! Håll oss uppdaterade!
Rosmarin
CITAT (Lady Hamilton @ 04-01-2009, 11:37) *
Här där jag bor blir det ljust kring 09-på mogonen och ca kl 15 är det mörkt igen giggle.gif så du har mer ljus är oss. Men temperaturen hos dig är unjefär den samma som här. Du kanske kan vänta tills ute temperaturen är mer mot 0-an eller visar + grader. Och ännu är det inte dax för mina Busfrön utan det blir endast "Mini leverans"

Jag väntar nog lite med att så, men ser fram emot leveransen. thanks.gif thanks.gif Håller tummarna för att dina ska gro tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif !
Rosmarin
CITAT (Lady Hamilton @ 04-01-2009, 11:18) *

De kom fram idag. Tack snälla Lady Hamilton!!! thanks.gif thanks.gif thanks.gif
Maggan H
Här i Skåne har givetvis varit ganska kallt så mina klockvioler som stått ute måste ha frusit ihjäl, stackarna! wacko.gif Så jag får nog så några nya blå, vet inte hur det har gått med den som står i ouppvärmda förrådet. Fast det är nog en vit när jag tänker efter, och den lila så klart, kiss.gif måtte den ha klarat sig! Ser fram emot en RÖD stickling vad det lider! crazy.gif
Ulf Eliasson
Artiklarna om violbusksläktet på Wikipedia är uppdaterade. Kom gärna med kritik och förslag...

Violbusksläktet
Gillan
CITAT
CITAT (malin72 @ 07-01-2009, 16:49) nu har jag gått igenom min såkalender från förra året och såg att den 17 jan tog jag in minisarna och gav dom ny jord och in under lysrören!!!
I år är jag faktiskt rädd tycker att ALLT i förrådet änglarna, fuchiorna mm ser sten döda ut -cry-.gif när väckte ni era förra året?????????
jag vill nästan ta in dom nu crying.gif </SPAN>

Halloj igen malin och välkommen hit giggle.gif . I mitten av januari kommer jag att börja driva mina igen. De ser heller inte ut nåt för världen just nu. Eller jaa, man kan ju ta lite skott av dem, men inte mycket mer. Men tänk efter så kommer du nog ihåg hur bedrövliga de såg ut förra året och så blev de ändå så fina.

När jag planterar om dem gör jag det i påskossa och väntar ett tag till med extranäring. Så om du inte kan vänta tar du in dem nu tummenupp.gif
malin72
CITAT (Gillan @ 07-01-2009, 18:22) *
[/color]
Halloj igen malin och välkommen hit giggle.gif . I mitten av januari kommer jag att börja driva mina igen. De ser heller inte ut nåt för världen just nu. Eller jaa, man kan ju ta lite skott av dem, men inte mycket mer. Men tänk efter så kommer du nog ihåg hur bedrövliga de såg ut förra året och så blev de ändå så fina.

När jag planterar om dem gör jag det i påskossa och väntar ett tag till med extranäring. Så om du inte kan vänta tar du in dem nu tummenupp.gif

tack för vägledningen whist.gif ser ju att jag redan hittat hit innan slap.gif men jag tänkte nog mera på sådder och ovanliga glömde ju helt bort att den handlade om alla färger a0a.gif a0a.gif a0a.gif
Gillan
CITAT (malin72 @ 07-01-2009, 18:25) *
tack för vägledningen whist.gif ser ju att jag redan hittat hit innan slap.gif men jag tänkte nog mera på sådder och ovanliga glömde ju helt bort att den handlade om alla färger a0a.gif a0a.gif a0a.gif

Det var väl det jag hade för mig, men jag orkade inte leta naughty.gif
Maggan H
De BRUKAR ju se stendöda ut på vintern, och det gäller eg allt som i alla fall jag övervintrar kallt. Torrt, brunt o visset, men det allra mesta kommer tillbaka med solen och värmen! wub.gif I den första tråden vet jag att vi skrev om det, allihop.
sqrulan
Mina står i källaren och ser ut som torra vedartade pinnar bara. -fear-.gif Fast dom brukar ju se mer död än levande ut dom övervintrade växterna.
djur7
Denna tråd var verkligen intressant. Jag är nybörjare på blå mini änglatrumpet som jag fick förra våren och har den och övervintrar nu i ett rum på ca 10 grader. Nu undrar jag hur skall jag göra när jag tar fram den? skall den klippas? var skall den stå? omplantering? Tacksam för hjälp
Maggan H
CITAT (djur7 @ 12-01-2009, 19:39) *
Denna tråd var verkligen intressant. Jag är nybörjare på blå mini änglatrumpet som jag fick förra våren och har den och övervintrar nu i ett rum på ca 10 grader. Nu undrar jag hur skall jag göra när jag tar fram den? skall den klippas? var skall den stå? omplantering? Tacksam för hjälp

När det blir varmare/ljusare kommer den att börja grönska, så om den behöver tuktas så gör det nu, allra helst som den står i 10+ redan. Klippning kan behövas när den är gles och spretig, vilken den troligen är om du inte klippt den innan. Ta in grenarna lite och på höjden också. Omplantering i april/maj i näringsrik jord (ko-på-påse gärna) och öka vattningen succesivt. Blommorna kommer tidigt, i alla fall hos mig. coolgleam.gif
djur7
CITAT (Maggan H @ 12-01-2009, 20:53) *
När det blir varmare/ljusare kommer den att börja grönska, så om den behöver tuktas så gör det nu, allra helst som den står i 10+ redan. Klippning kan behövas när den är gles och spretig, vilken den troligen är om du inte klippt den innan. Ta in grenarna lite och på höjden också. Omplantering i april/maj i näringsrik jord (ko-på-påse gärna) och öka vattningen succesivt. Blommorna kommer tidigt, i alla fall hos mig. coolgleam.gif

Tack för svar då skall jag tukta den lite.
joulanta
TACK Lady Hamilton för fröna. Dom kom idag och är redan planterade tummenupp.gif så nu är det bara att vänta till den kommer upp

joulanta
Lady Hamilton
Varsågod kompiskram.gif
Lady Hamilton
CITAT (Lady Hamilton @ 07-12-2008, 17:56) *
Angående sådden....... g.gif hur går det för er som sått? Själv känner jag mig lite feg.....tror att jag avvaktar ett litet tag med att så den röda Iochroma fuchsioides eftersom jag vill att ALLA frön skall ha de bästa förutsättningarna för att gro wub.gif

yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif Dom gror!

[attachment=29502:DSCN1983.JPG]
Irene_L
Vad roligt att det gror, Ladyn! Grattis! tummenupp.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 14-01-2009, 11:20) *
yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif Dom gror!

[attachment=29502:DSCN1983.JPG]

Grattis! tummenupp.gif

Oj vad snabba dom var, bara 10 dagar! Vårda dem ömt! crazy.gif
malin72
bravo.gif grattis vad härligt Ladyn...lova att prata med dom varje dag så dom känner sig trygga och vill upp snabbt yes.gif fast det verkar du ju göra eftersom att dom var så snabba tummenupp.gif flirting.gif
Lady Hamilton
Nu har jag sått 10 frön till -fear-.gif hjälp mig att hålla tummarna för att även de gror.......
Hittills har 6 frön grott tummenupp.gif men ni är 11 st på "listan" naughty.gif så jag behöver 6 plantor till giggle.gif
Tyvärr kan jag inte "lova bort" fler plantor även om jag förstår att det är fler som gärna vill ha trostar.gif men någonstans måste jag sätta gränsen. Ni som nu "har" plantor är
*Gillan
*Maggan H
*Irene L
*Titti49zon6
*Malin72
malin72
w00t.gif nämen yahoo.gif gulle dig Ladyn rose.gif blomma.gif
och sen tar vi hand om dom så vi kan få sticklingar osv sen skickar vi vidare och se kan vi allt ha gott om tävligar i alla färger...en tråd för varje färg då eller unsure.gif rotfl.gif
Anki V
När ni börjar lansera dom som ”sommarblommor” ställer jag mig i kö…….

I alla fall ett jättestort grattis till det nygrodda.

/Anki
Gillan
CITAT (Lady Hamilton @ 14-01-2009, 19:31) *
Nu har jag sått 10 frön till -fear-.gif hjälp mig att hålla tummarna för att även de gror.......
Hittills har 6 frön grott tummenupp.gif men ni är 11 st på "listan" naughty.gif så jag behöver 6 plantor till giggle.gif
Tyvärr kan jag inte "lova bort" fler plantor även om jag förstår att det är fler som gärna vill ha trostar.gif men någonstans måste jag sätta gränsen. Ni som nu "har" plantor är
*Gillan
*Maggan H
*Irene L
*Titti49zon6
*Malin72

Åhh vad kul att de grodde så fort! Vad duktig du är Ladyn och Tack på förhand thanks.gif kompiskram.gif
Irene_L
yahoo.gif vad kul, ladyn...Tack på förhand!! Ta ordentligt hand om "våra" småttingar! giggle.gif Här hålls tummarna för fullt! tummenupp.gif
Lady Hamilton
Tack Anki V Gillan o Irene för uppmuntran
Maggan H
Yes, vad kul! Nu gör det inget att min blå, förmodligen, har frusit ihjäl.... ninja.gif

Och Malin, visst ska vi ha en 'tävling' för varje färg! devil.gif crazy.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 15-01-2009, 11:10) *
Yes, vad kul! Nu gör det inget att min blå, förmodligen, har frusit ihjäl.... ninja.gif
Och Malin, visst ska vi ha en 'tävling' för varje färg! devil.gif crazy.gif

Vad säger du människa??? frusit ihjäl??? fear.gif hur skall det då gå? Menar du att du har INGEN blå över huvudtaget? men Vit? eller Lila? finns de kvar?
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 15-01-2009, 11:14) *
Vad säger du människa??? frusit ihjäl??? fear.gif hur skall det då gå? Menar du att du har INGEN blå över huvudtaget? men Vit? eller Lila? finns de kvar?

Ack, ja, jag TROR att de andra lever i förrådet, den lila o vita i alla fall. Kan banne mig inte minnas om jag satte in nån liten blå??? Nå, det ger sig, annars finns det ju andra som har... naughty.gif Dom flesta i denna tråden har troligen den blå.... innocent.gif Ska snarast flytta in dom andra i boden till mina sådder, vi har dock haft det betydligt kallare än förra vintern.
malin72
CITAT (Lady Hamilton @ 15-01-2009, 10:30) *
Tack Anki V Gillan o Irene för uppmuntran

så jag räknades inte då -cry-.gif mina 2 svar i går crying.gif blush.gif
Maggan H
CITAT (malin72 @ 15-01-2009, 14:19) *

Du är inte ensam, Malin! ranting.gif giggle.gif
Lady Hamilton
CITAT (malin72 @ 14-01-2009, 19:20) *
bravo.gif grattis vad härligt Ladyn...lova att prata med dom varje dag så dom känner sig trygga och vill upp snabbt yes.gif fast det verkar du ju göra eftersom att dom var så snabba tummenupp.gif flirting.gif

CITAT (Maggan H @ 14-01-2009, 11:57) *
Grattis! tummenupp.gif

Oj vad snabba dom var, bara 10 dagar! Vårda dem ömt! crazy.gif

CITAT (malin72 @ 14-01-2009, 22:21) *
w00t.gif nämen yahoo.gif gulle dig Ladyn rose.gif blomma.gif
och sen tar vi hand om dom så vi kan få sticklingar osv sen skickar vi vidare och se kan vi allt ha gott om tävligar i alla färger...en tråd för varje färg då eller unsure.gif rotfl.gif

CITAT (malin72 @ 15-01-2009, 14:19) *

CITAT (Maggan H @ 15-01-2009, 14:30) *
Du är inte ensam, Malin! ranting.gif giggle.gif

Jag bugar och tackar även er blush.gif för uppmuntande ord och skrift. HUR? kunde jag glömma att tacka er? Jag skämms från djupet av mitt hjärta sleep.gif ber er förlåta mig
malin72
sleep.gif jo ja hm det är väl ok då.....eller vad säger du Maggan???? g.gif

a0a.gif a0a.gif a0a.gif ok då du är förlåten giggle.gif
Maggan H
CITAT (malin72 @ 15-01-2009, 19:07) *
sleep.gif jo ja hm det är väl ok då.....eller vad säger du Maggan???? g.gif

a0a.gif a0a.gif a0a.gif ok då du är förlåten giggle.gif

Låt gå för denna gången! crying.gif crazy.gif
Lady Hamilton
thanks.gif
Maggan H
tongue.gif Varsågod! wub.gif
Lady Hamilton
Nu har ett till frö grott blush.gif

Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 16-01-2009, 10:38) *
Nu har ett till frö grott blush.gif

Jag gör ett nytt försök; naughty.gif Grattis Ladyn, vad roligt! crazy.gif Sköt om dom ordentligt! kram2.gif
Lady Hamilton
kram2.gif tack
sqrulan
tummenupp.gif Grattis Lady H till din frösådd, det verkar ju gå jätte bra! Jag har tappat all koll på denna tråd, först så kraschade datorn och så har jag stora problem med Odla för det går såååå sakta här.

confused.gif Jag måste få fråga om jag var med på din lista? blush.gif
Lady Hamilton
Hej sqrulan och välkommen tillbaka kompiskram.gif till denna tråd. Ja du finns med på listan från förra tråden tummenupp.gif (du är nr 9 av 11)
Så här ser det ut i dagsläget
*Gillan
*Maggan H
*Irene L
*Titti49zon6
*Malin72
*Cathis
sqrulan
yes.gif Men va bra, då mindes jag rätt! Jag tog upp mina blå från källaren för några dagar sedan och nu är jag rädd för att dom har gått in i den eviga vilan, jag ska ta mod till mej och skrapa lite på stammen för att se efter om det finns nåt grönt där under.
Kanske jag var dum som inte övervintrade dom i ett fönster. duh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon