Full version: Iochroma
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
sqrulan
-cry-.gif Dom är döda båda två!!! :- -cry-.gif

Nu blev jag så lessen så jag gick in i köket och bakade en kladdkaka för nu ska jag tröst äta!!!!!
Jag har ingen liten ängel längre! crying.gif
Lady Hamilton
Ge inte upp så lätt trostar.gif Ge dem lite vatten och ställ dem någonstans inne, låt dem vara ett tag så ser du om de inte börjar skjuta nytt
Maggan H
CITAT (sqrulan @ 17-01-2009, 13:49) *
-cry-.gif Dom är döda båda två!!! :- -cry-.gif

Nu blev jag så lessen så jag gick in i köket och bakade en kladdkaka för nu ska jag tröst äta!!!!!
Jag har ingen liten ängel längre! crying.gif

Det är mycket möjligt att det är liv i rötterna, sån här var min potatisblomma. Allt ovan jord hade frusit med det sköt upp många nya skott underifrån. Så ge den tid, sqrulan, än är det inte förlorat! Och den SKA whistling.gif ju beskäras så det gör kanske inget i långa loppet. angel_not.gif
sqrulan
kompiskram.gif Tack för era tröste ord men dom är stendöda. Jag tog upp dom ur krukorna och rötterna såg helt döda ut, det fanns inget grönt då jag skrapade på stammarna heller. Dom ligger ute på altanen i en soppåse. crying.gif

Jag borde inte ha ställt ner dom i källaren, jag lyckas med känguruäpple och även mina pelargoner men inte dessa, man lär sålänge man lever.

Nu är jag glad att min blåvinge inte hamnade nere i källaren för då hadde väl den också dött.
Nåja, jag får ta nya friska tag för det skulle vara så himla roligt att få se deras blommor på riktigt.
Om någon har eller får över fröer/sticklingar så är jag intresserad av att köpa. shy.gif

slap.gif Nu har jag även ätit kladdkaka så jag mår illa!
Maggan H
CITAT (sqrulan @ 17-01-2009, 18:37) *
kompiskram.gif Tack för era tröste ord men dom är stendöda. Jag tog upp dom ur krukorna och rötterna såg helt döda ut, det fanns inget grönt då jag skrapade på stammarna heller. Dom ligger ute på altanen i en soppåse. crying.gif

Jag borde inte ha ställt ner dom i källaren, jag lyckas med känguruäpple och även mina pelargoner men inte dessa, man lär sålänge man lever.

Nu är jag glad att min blåvinge inte hamnade nere i källaren för då hadde väl den också dött.
Nåja, jag får ta nya friska tag för det skulle vara så himla roligt att få se deras blommor på riktigt.
Om någon har eller får över fröer/sticklingar så är jag intresserad av att köpa. shy.gif

slap.gif Nu har jag även ätit kladdkaka så jag mår illa!

Dessvärre har jag ingen blå, det tror jag inte i alla fall, har testat att låta dom stå ute denna vintern och då blev det klart som korvspad mycket kallare än de sistlidna, men när jag har sått ska du få en planta.
sqrulan
smiley_small_hug.gif Tack snälla goa, rara, fina, gulliga dej!!!
Om jag skulle råka få tag på fröer tidigare så hör jag av mej. tummenupp.gif
malin72
även jag har sorg crying.gif jag tog in dom och ställde dom vid lysrören....den blåa och den vita var grön där jag klippte så det är nog ingen fara där inte.
men den lila -cry-.gif direkt när jag lyfte in den såg jag att något var fel, det var som att ett skal föll av den...från hela stammen och det liksom dammade om den unsure.gif så den var konstig jaha ja jag lät den stå vid dom andra och se kal ut....men ikväll skulle jag kolla den och den smulas bara ner...i bitar går allt sönder helskumt -cry-.gif
ska lyfta ur den och kolla rötterna imorgon men jag har inget hopp för den crying.gif ....och den var ju så fin ranting.gif dumma mig som lät dom vara i förrådet
Maggan H
Usch vad trist Malin! Jag tog också in mina igår från förrådet till uterummet där vi har +10, har dock inte kollat så noga på den lila för det var mörkt. Den SÅG i alla fall ok ut, men jag klippte ju ner den totalt innan hösten, det ångrar jag nu, kunde ju tagit sticklingar på den nu i stället. Men den var ju big bouta stor så jag var tvungen.

CITAT (sqrulan @ 17-01-2009, 19:08) *
smiley_small_hug.gif Tack snälla goa, rara, fina, gulliga dej!!!
Om jag skulle råka få tag på fröer tidigare så hör jag av mej. tummenupp.gif

Det är lugnt, vad gör man inte för att hjälpa en odlare i nöd?? biggrin.gif
sqrulan
Jag ångrar mej också Malin, du har ialla fall liv i den vita och blå, lyckliga dej! tummenupp.gif
Men din lila verkar ju ha dött på ett konstigt sätt, kan det ha varit nåt i jorden. Mask kanske, då kan jorden bli som damm. g.gif
slap.gif Men Maggan, sicken osis att du inte tog sticklingar av den lila.
Lady Hamilton
Okej Tjejjer! kompiskram.gif Nu tar vi det lugnt eftersom att vi är ju många här som kan hjälpas åt med både plantor och sticklingar tummenupp.gif Jag föreslår att vi talar om här i tråden när vi sår eller tar sticklingar Den som då saknar en viss färg "hojtar till" och på så vis så kan de som vill få tag i de färger som ev saknas. Själv har jag "peppar peppar" ännu så länge alla färger kvar
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 18-01-2009, 15:46) *
Okej Tjejjer! kompiskram.gif Nu tar vi det lugnt eftersom att vi är ju många här som kan hjälpas åt med både plantor och sticklingar tummenupp.gif Jag föreslår att vi talar om här i tråden när vi sår eller tar sticklingar Den som då saknar en viss färg "hojtar till" och på så vis så kan de som vill få tag i de färger som ev saknas. Själv har jag "peppar peppar" ännu så länge alla färger kvar

Bra att det är nån som sköter sig ordentligt! flirting.gif Fast akta så dom inte blir grävlingsmat! naughty.gif

Jag ska så blåa, så vill fler ha bara skrik till! crazy.gif
malin72
crying.gif det låter jätte fint Ladyn kompiskram.gif ..så trist för den var ju så fin och blommade ju redan första året -cry-.gif Gillan hade ju fixat så bra med smussel så den kom till mig på mässan giggle.gif
Men dina är fortfarande vid liv bravo.gif , men det är som jag säger dom ÄR olika...stammarna är inte alls lika som den lila......om ni tänker er bark på träd så föll allt av från den lila...det var det som dammade -fear-.gif skumt va.....

kan säga att med trasig terometer var det kallare än jag trodde där inne i förrådet...hm med tanke på att påsarna var som is ranting.gif ranting.gif
Maggan H
Det låter skumt Malin, att den bara upplösts så där i ett dammoln. Mina stubbar vekar vara hårda och friska i alla fall, i morron ska jag vattna allt jag drog in i uterummet, det var bla klockranka, lejongapsranka, vit o lila klockviol. Jag har den stora blå klockan ute i balja på södersidan, den räknas som död alien.gif , en i mindre planta i rabatten, kanske kanske kan den ha klarat sig samt en tvinnad uppstammad i växthuset=ute= alien.gif
sqrulan
whist.gif Om jag får tag på en blå av Maggan så skulle det vara kul med en vit också, nu blev jag ju orolig -fear-.gif att missa nåt.
Lady Hamilton
CITAT (sqrulan @ 18-01-2009, 19:37) *
whist.gif Om jag får tag på en blå av Maggan så skulle det vara kul med en vit också, nu blev jag ju orolig -fear-.gif att missa nåt.

Frö eller stickling?

Men jag tror inte att du missat någonting......vad skulle det i så fall vara naughty.gif
sqrulan
CITAT (Lady Hamilton @ 18-01-2009, 19:50) *
Frö eller stickling?

Men jag tror inte att du missat någonting......vad skulle det i så fall vara naughty.gif

Nej jag har inte missat nåt än! giggle.gif

Frö till den vita vore roligt att försöka med igen, det gick ju åt skogen sist jag sådde.Om någon har. naughty.gif Nu borde det väl gå lite bättre då det är vår (snart).

Jag har bestämt mej att endast försöka med blå och vit i år och om jag då lyckas med dom, övervintring och allt så kan jag satsa på röd och lila nästa år. Fast jag säger ju inte nej till dom! rolleyes.gif
Solstorm
Jag har varit sjuk och lite borta ett tag och är därför sen med att tacka.

TUSEN TACK FÖR FRÖERNA LADY HAMILTON

Jag går här och väntar nervöst på att de ska gro. Ångrar nästan att jag sådde alla samtidigt ifall det går åt pipsvängen. De står i krukor i plastpåse ovanpå en akvarieramp. Jag vränger påsen varje dag eftersom det blir mycket kondens. Hoppas hoppas....
Lady Hamilton
Varså god kompiskram.gif Håller tummarna för att allt skall gå bra nu tummenupp.gif
unsure.gif ( elle MÅSTE jag "önska" att allt skall gå åt skogen?.......är det inte något skrock om att man inte skall önska lycka till confused.gif med växter för DÅ går det "snett")

Skriver här då för SÄKERHETS SKULL...........Hoppas att allt går åt skogen! angel_not.gif .......
Men du vet hur jag menar i allafall giggle.gif
Maggan H
Hm, Malin, undrar om den lila är svårare att övervintra... confused.gif Barken lossar på min också och faller av, men stammarna är hårda, än så länge. De är ju mycket grövre än på den blåa och den vita, jag tror inte heller eg att denna ska vara i detta släktet, men VETENSKAPEN har ju sagt att det ska vara så.... g.gif Min vita har klarat sig. tongue.gif
Lady Hamilton
g.gif Jag har ju alla mina Iochromor/Acnistusar "levande" unde vintern, så jag har inte upplevt att barken på stammen lossnar confused.gif
Så här ser min ena Lila ut, den kan jag nog ta en 3-5 st sticklingar på nu om jag vill
[attachment=29843:DSCN1986.JPG]

Och en av de Blå (Acnistus)
[attachment=29844:DSCN1987.JPG]

Och en "samlings bild" på alla utom en av de Lila
[attachment=29845:DSCN1990.JPG]
Solstorm
CITAT (Lady Hamilton @ 20-01-2009, 18:17) *
Varså god kompiskram.gif Håller tummarna för att allt skall gå bra nu tummenupp.gif
unsure.gif ( elle MÅSTE jag "önska" att allt skall gå åt skogen?.......är det inte något skrock om att man inte skall önska lycka till confused.gif med växter för DÅ går det "snett")

Skriver här då för SÄKERHETS SKULL...........Hoppas att allt går åt skogen! angel_not.gif .......
Men du vet hur jag menar i allafall giggle.gif

Det har jag aldrig hört om växter förut, bara om fiske. Man brukar önska varandra skitfiske. Däremot så har jag redan gjort en dundertabbe. Man ska ju aldrig tacka för sticklingar och det gäller kanske frön också. Om man går in och redigerar i gamla inlägg och tar bort tack så kanske växterna blir fler och större g.gif
sqrulan
Du har ett pm Lady H. Jag skulle så gärna vilja köpa fröer av Iochromor eller Acnistusar för jag måste bara göra ett nytt försök. Kanske var det mitt stora misstag att jag tackade sist? giggle.gif

Jag vet att det är lite väl tidigt men jag har börjat känna aningar av vårkänslor redan och har redan sått en hel drös av fröer som min son kom hem med från Tyskland, så nu går jag där som en "hönsmamma" och kollar dagligen! yes.gif
malin72
CITAT (Maggan H @ 21-01-2009, 21:16) *
Hm, Malin, undrar om den lila är svårare att övervintra... confused.gif Barken lossar på min också och faller av, men stammarna är hårda, än så länge. De är ju mycket grövre än på den blåa och den vita, jag tror inte heller eg att denna ska vara i detta släktet, men VETENSKAPEN har ju sagt att det ska vara så.... g.gif Min vita har klarat sig. tongue.gif

g.gif hm jo något konstigt är det med dom...men när jag skulle bryta av för att se om det fanns något grönt eller liv i dom så small det bara till pch den var snustorr inte alls som dom andra...

CITAT (Lady Hamilton @ 21-01-2009, 21:45) *
g.gif Jag har ju alla mina Iochromor/Acnistusar "levande" unde vintern, så jag har inte upplevt att barken på stammen lossnar confused.gif
Så här ser min ena Lila ut, den kan jag nog ta en 3-5 st sticklingar på nu om jag vill

bravo.gif fin fint Ladyn....jag ska minsan ha mina inne med som jag hade första året...dom blommade ju så fint hela vintern och sommaren giggle.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 21-01-2009, 21:45) *

Jättefina är dom! tummenupp.gif Nästa vinter ska jag också packa uterummet fullt med de övervintrande så man slipper detta bekymmer med kyla o mörker. devil.gif
sqrulan
tummenupp.gif Jag ska också göra på ett annat sätt nästa övervintring, det är då ett som är säkert! Jag är riktigt besviken på mej själv för att jag gjorde så fel denna vinter....grrrrr! thumbdown.gif
Gillan
CITAT (Maggan H @ 21-01-2009, 21:16) *

Näääe, det tror jag inte ett ögonblick på, mina lila ser bättre ut än nån av de andra, däremot så se den vita heeeelt förkastlig ut sweatingbullets.gif .............njaaa, jag väntar nog med omdömen i år tror jag.................jag litar egentligen inte på nån av dem längre whistling.gif ....... angel_not.gif .... laugh.gif
Rosmarin
CITAT (Solstorm @ 22-01-2009, 09:16) *
Det har jag aldrig hört om växter förut, bara om fiske. Man brukar önska varandra skitfiske. Däremot så har jag redan gjort en dundertabbe. Man ska ju aldrig tacka för sticklingar och det gäller kanske frön också. Om man går in och redigerar i gamla inlägg och tar bort tack så kanske växterna blir fler och större g.gif

Ja och till skådespelarna säger man ju också så innan de går in på scen för att spela. Det lär komma sig av att förr i tiden då åskådarna anlände med häst och vagn så låg det mycket s**t framför teatern när föreställningen var välbesökt och man önskade alltså varandra en riktig "skitföreställning". giggle.gif
DragonLady
Mina klarade inte heller den långvariga kölden -cry-.gif kanske de hade klarat sig bättre om de varit äldre... Jag som sett fram mot underbara blå blommor nu till sommaren crying.gif tji fick jag...
Lady Hamilton
CITAT (Lady Hamilton @ 14-01-2009, 19:31) *
Nu har jag sått 10 frön till -fear-.gif hjälp mig att hålla tummarna för att även de gror.......

......... -cry-.gif .......... -cry-.gif Doooom har inte groooott ännu... -cry-.gif ......... -cry-.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 24-01-2009, 15:16) *
......... -cry-.gif .......... -cry-.gif Doooom har inte groooott ännu... -cry-.gif ......... -cry-.gif

kompiskram.gif Lugn, lugn, du VET ju att det kan ta tid! Du kommer säkert att ÅNGRA dom orden innan du får ut alla ur huset till sommaren.... (Kanske minns du en viss Kängurusådd?? coolgleam.gif )
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 24-01-2009, 16:34) *
kompiskram.gif Lugn, lugn, du VET ju att det kan ta tid! Du kommer säkert att ÅNGRA dom orden innan du får ut alla ur huset till sommaren.... (Kanske minns du en viss Kängurusådd?? coolgleam.gif )

Tack Maggan kompiskram.gif men jag hade ju tänkt att få överräcka så många små röda miniänglar som möjligt till er på mässan blomma.gif så jag hoppas verkligen att det är många som gror blush.gif
(Blir det plantor över så kan jag ju alltid sälja dem på Tradera för 200:-st crazy.gif )
(Känguruäpplena har jag garderat för i år......handelsträdgården tar ALLT överkott yes.gif )
sqrulan
yahoo.gif Så här glad är jag för igår fick jag fröer till den vita med posten av Lady H, hoppas, hoppas att det går vägen denna gång! tummenupp.gif Jag vågar ju inte säga Tack nu längre heller men jag hoppas att du förstår ändå vad jag känner. kompiskram.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 24-01-2009, 17:04) *
Tack Maggan kompiskram.gif men jag hade ju tänkt att få överräcka så många små röda miniänglar som möjligt till er på mässan blomma.gif så jag hoppas verkligen att det är många som gror blush.gif
(Blir det plantor över så kan jag ju alltid sälja dem på Tradera för 200:-st crazy.gif )
(Känguruäpplena har jag garderat för i år......handelsträdgården tar ALLT överkott yes.gif )

Ja men det var bara lite peppning ju....

Klart som körvaspad att alla ska gro, jag menar bara att du inte behöver höppa i älva ännu....! giggle.gif

Lady Hamilton
CITAT (Lady Hamilton @ 24-01-2009, 15:16) *

Nu har ett frö grott
Irene_L
CITAT (Lady Hamilton @ 25-01-2009, 14:24) *
Nu har ett frö grott

yahoo.gif Grattis!!!! tummenupp.gif
blomkronan
Nu har ett frö grott

Grattis blomma.gif
Maggan H
Ja du ser! Dom kommer att gro allihop!

[attachment=30031:glad_v_r.gif]
Lady Hamilton
smiley_small_hug.gif thanks.gif allihopa som ger mig hopp!
Maggan H
Min stora blå är stendöd! -cry-.gif Inget som helst grönt i barken där inte! mad.gif Nya frö är i jorden! kiss.gif
malin72
Nu har ett frö grott

grattis Ladyn tummenupp.gif bravo.gif

CITAT (Maggan H @ 26-01-2009, 16:13) *
Min stora blå är stendöd! -cry-.gif Inget som helst grönt i barken där inte! mad.gif Nya frö är i jorden! kiss.gif

trostar.gif usch vad trist...ja här finns inte ett blad ännu vi får se....men visst har du en annan med dunno.gif visst ja vilken var det som fick stanna ute unsure.gif
sqrulan
bravo.gif Grattis Lady Hamilton det var roligt, hoppas nu att resten sätter fart och gror också! Men då vet vi att det kan ta minst 15 dagar för dom att börja gro så före ska man inte ge upp hoppet.

sad.gif Men så trist Maggan H, vad tror du det var som gick fel? Nu samlar jag information för nästa vinter.

Maggan H
Det som ''gick fel'' var att jag testade att låta den stå ute ranting.gif pga av de två milda vintrarna som vi har haft här. Nu har det redan varit så kallt som 10-12 minus och si det gick inte alls. devil.gif Hoppas det är liv i den lila, den vita vet jag har klarat sig. rolleyes.gif
sqrulan
duh.gif Aha, det var den du hadde ute som dog. Hoppas att den lila klarar sig, stod den också ute?
Maggan H
CITAT (sqrulan @ 27-01-2009, 11:19) *
duh.gif Aha, det var den du hadde ute som dog. Hoppas att den lila klarar sig, stod den också ute?

Nej, den har varit i ett kallförråd, men liksom Malins ramlar ytterbarken av. Fast den verkar fast på insidan i alla fall. Håller tummarna!
HelenN
Jisses vilken fin färg!!!
Jag sådde den blå häromveckan och 9 st har redan grott:)

CITAT (Lady Hamilton @ 30-11-2008, 18:46) *
Hej jag tänkte att vi kunde ha en speciell tråd bara för Iochromorna. Alla som har frön plantor eller funderingar kan skriva i denna tråd. Vi kan ge varandra tips o råd kompiskram.gif
Här är en bild på Iochroma coccinea

Den här sorten sådde jag i somras. Och av 6 frön så grodde ett. Just nu har jag min planta i ute rummet under lysrörs belysning och den är ca 18 cm hög och ser ut så här

[attachment=27806:DSCN1865.JPG]

sqrulan
slap.gif Oj då har du så att du klarar dej ett tag Lämås, var fick du tag på dom fröerna som var så grobara? Ja visst är det fin färg på den där coccinean man blir alldeles knäsvag.
Lady Hamilton
thanks.gif skall ni ha allihopa som "peppar mig" Än så länge har 2 frön grott av den nya sådden av
Iochroma fuchsioides

Iochroma coccinea som ni verkar gilla SKARPT

den växer och frodas MEN jag har ännu inte kunnat ta några sticklingar på den. Skulle det vara så att någon av er som finns på listan för planta av "fuchsioides", men hellre skulle vilja ha en stickling av "coccinean" så kan ni skicka ett PM så får jag se vad jag kan göra åt saken
sqrulan
yahoo.gif Grattis till nummer 2!!!!
duh.gif Jag vågar då inte satsa så stort detta år men jag står gärna på en lista till nästa år om det nu går bra för mej denna gång/detta år. Kanske lite väl tidigt att starta en lista för 2010. shy.gif
Här blir det endast ett blått och vitt 2009, om jag har tur. whistling.gif
Irene_L
Ojoj jag undrar om jag kan få mina miniänglar/klockviolbuskar att överleva. Jag har ju en blå, en vit och en lila och dom har jag övervintrat inne i rumstemperatur. Nu såg jag att dom började torka in och såg rätt döda ut. Så jag satte igång med projekt överlevnad.

Jag började med att klippa bort allt som var torrt och jag hittade faktiskt lite stam som det verkade vara liv i. Sen planterade jag om dom i ny jord och sen ska dom få stå i fönstret. Förut var dom så stora så dom fick inte rum i fönstret så det blev nog för mörkt för dom. Så här ser dom ut nu:

Ja nu har jag gjort vad jag kan ...hoppas att dom nu överlever. Jag fick dom i våras och det är första gången jag försöker övervintra såna här plantor. Jag håller tummarna! tummenupp.gif

Cathis
Irene sådär ser mina ut nere i källaren också, men jag tycker nog att det verkar
vara lite liv i dom så snart plockar jag upp dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon