|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
sqrulan
17-01-2009, 13:49
Dom är döda båda två!!! :- Nu blev jag så lessen så jag gick in i köket och bakade en kladdkaka för nu ska jag tröst äta!!!!! Jag har ingen liten ängel längre!
Lady Hamilton
17-01-2009, 14:11
Ge inte upp så lätt  Ge dem lite vatten och ställ dem någonstans inne, låt dem vara ett tag så ser du om de inte börjar skjuta nytt
Maggan H
17-01-2009, 16:07
sqrulan
17-01-2009, 18:37
 Tack för era tröste ord men dom är stendöda. Jag tog upp dom ur krukorna och rötterna såg helt döda ut, det fanns inget grönt då jag skrapade på stammarna heller. Dom ligger ute på altanen i en soppåse. Jag borde inte ha ställt ner dom i källaren, jag lyckas med känguruäpple och även mina pelargoner men inte dessa, man lär sålänge man lever. Nu är jag glad att min blåvinge inte hamnade nere i källaren för då hadde väl den också dött. Nåja, jag får ta nya friska tag för det skulle vara så himla roligt att få se deras blommor på riktigt. Om någon har eller får över fröer/sticklingar så är jag intresserad av att köpa. Nu har jag även ätit kladdkaka så jag mår illa!
Maggan H
17-01-2009, 19:02
CITAT (sqrulan @ 17-01-2009, 18:37)   Tack för era tröste ord men dom är stendöda. Jag tog upp dom ur krukorna och rötterna såg helt döda ut, det fanns inget grönt då jag skrapade på stammarna heller. Dom ligger ute på altanen i en soppåse. Jag borde inte ha ställt ner dom i källaren, jag lyckas med känguruäpple och även mina pelargoner men inte dessa, man lär sålänge man lever. Nu är jag glad att min blåvinge inte hamnade nere i källaren för då hadde väl den också dött. Nåja, jag får ta nya friska tag för det skulle vara så himla roligt att få se deras blommor på riktigt. Om någon har eller får över fröer/sticklingar så är jag intresserad av att köpa. Nu har jag även ätit kladdkaka så jag mår illa!Dessvärre har jag ingen blå, det tror jag inte i alla fall, har testat att låta dom stå ute denna vintern och då blev det klart som korvspad mycket kallare än de sistlidna, men när jag har sått ska du få en planta.
sqrulan
17-01-2009, 19:08
Tack snälla goa, rara, fina, gulliga dej!!! Om jag skulle råka få tag på fröer tidigare så hör jag av mej.
Maggan H
18-01-2009, 10:18
Usch vad trist Malin! Jag tog också in mina igår från förrådet till uterummet där vi har +10, har dock inte kollat så noga på den lila för det var mörkt. Den SÅG i alla fall ok ut, men jag klippte ju ner den totalt innan hösten, det ångrar jag nu, kunde ju tagit sticklingar på den nu i stället. Men den var ju big bouta stor så jag var tvungen. CITAT (sqrulan @ 17-01-2009, 19:08)  Tack snälla goa, rara, fina, gulliga dej!!! Om jag skulle råka få tag på fröer tidigare så hör jag av mej.  Det är lugnt, vad gör man inte för att hjälpa en odlare i nöd??
sqrulan
18-01-2009, 12:13
Jag ångrar mej också Malin, du har ialla fall liv i den vita och blå, lyckliga dej! Men din lila verkar ju ha dött på ett konstigt sätt, kan det ha varit nåt i jorden. Mask kanske, då kan jorden bli som damm.  Men Maggan, sicken osis att du inte tog sticklingar av den lila.
Lady Hamilton
18-01-2009, 15:46
Okej Tjejjer! Nu tar vi det lugnt eftersom att vi är ju många här som kan hjälpas åt med både plantor och sticklingar Jag föreslår att vi talar om här i tråden när vi sår eller tar sticklingar Den som då saknar en viss färg "hojtar till" och på så vis så kan de som vill få tag i de färger som ev saknas. Själv har jag "peppar peppar" ännu så länge alla färger kvar
Maggan H
18-01-2009, 15:52
Maggan H
18-01-2009, 18:15
Det låter skumt Malin, att den bara upplösts så där i ett dammoln. Mina stubbar vekar vara hårda och friska i alla fall, i morron ska jag vattna allt jag drog in i uterummet, det var bla klockranka, lejongapsranka, vit o lila klockviol. Jag har den stora blå klockan ute i balja på södersidan, den räknas som död  , en i mindre planta i rabatten, kanske kanske kan den ha klarat sig samt en tvinnad uppstammad i växthuset=ute=
sqrulan
18-01-2009, 19:37
Om jag får tag på en blå av Maggan så skulle det vara kul med en vit också, nu blev jag ju orolig att missa nåt.
Lady Hamilton
18-01-2009, 19:50
CITAT (sqrulan @ 18-01-2009, 19:37)  Om jag får tag på en blå av Maggan så skulle det vara kul med en vit också, nu blev jag ju orolig att missa nåt. Frö eller stickling? Men jag tror inte att du missat någonting......vad skulle det i så fall vara
sqrulan
18-01-2009, 21:03
Solstorm
20-01-2009, 17:49
Jag har varit sjuk och lite borta ett tag och är därför sen med att tacka.
TUSEN TACK FÖR FRÖERNA LADY HAMILTON
Jag går här och väntar nervöst på att de ska gro. Ångrar nästan att jag sådde alla samtidigt ifall det går åt pipsvängen. De står i krukor i plastpåse ovanpå en akvarieramp. Jag vränger påsen varje dag eftersom det blir mycket kondens. Hoppas hoppas....
Lady Hamilton
20-01-2009, 18:17
Maggan H
21-01-2009, 21:16
Hm, Malin, undrar om den lila är svårare att övervintra...  Barken lossar på min också och faller av, men stammarna är hårda, än så länge. De är ju mycket grövre än på den blåa och den vita, jag tror inte heller eg att denna ska vara i detta släktet, men VETENSKAPEN har ju sagt att det ska vara så....  Min vita har klarat sig.
Lady Hamilton
21-01-2009, 21:45
 Jag har ju alla mina Iochromor/Acnistusar "levande" unde vintern, så jag har inte upplevt att barken på stammen lossnar Så här ser min ena Lila ut, den kan jag nog ta en 3-5 st sticklingar på nu om jag vill [attachment=29843:DSCN1986.JPG] Och en av de Blå (Acnistus) [attachment=29844:DSCN1987.JPG] Och en "samlings bild" på alla utom en av de Lila [attachment=29845:DSCN1990.JPG]
Solstorm
22-01-2009, 09:16
CITAT (Lady Hamilton @ 20-01-2009, 18:17)  Det har jag aldrig hört om växter förut, bara om fiske. Man brukar önska varandra skitfiske. Däremot så har jag redan gjort en dundertabbe. Man ska ju aldrig tacka för sticklingar och det gäller kanske frön också. Om man går in och redigerar i gamla inlägg och tar bort tack så kanske växterna blir fler och större
sqrulan
22-01-2009, 12:32
Du har ett pm Lady H. Jag skulle så gärna vilja köpa fröer av Iochromor eller Acnistusar för jag måste bara göra ett nytt försök. Kanske var det mitt stora misstag att jag tackade sist? Jag vet att det är lite väl tidigt men jag har börjat känna aningar av vårkänslor redan och har redan sått en hel drös av fröer som min son kom hem med från Tyskland, så nu går jag där som en "hönsmamma" och kollar dagligen!
malin72
22-01-2009, 12:45
CITAT (Maggan H @ 21-01-2009, 21:16)  Hm, Malin, undrar om den lila är svårare att övervintra...  Barken lossar på min också och faller av, men stammarna är hårda, än så länge. De är ju mycket grövre än på den blåa och den vita, jag tror inte heller eg att denna ska vara i detta släktet, men VETENSKAPEN har ju sagt att det ska vara så....  Min vita har klarat sig.  hm jo något konstigt är det med dom...men när jag skulle bryta av för att se om det fanns något grönt eller liv i dom så small det bara till pch den var snustorr inte alls som dom andra...CITAT (Lady Hamilton @ 21-01-2009, 21:45)   Jag har ju alla mina Iochromor/Acnistusar "levande" unde vintern, så jag har inte upplevt att barken på stammen lossnar Så här ser min ena Lila ut, den kan jag nog ta en 3-5 st sticklingar på nu om jag vill [attachment=29843:DSCN1986.JPG] Och en av de Blå (Acnistus) [attachment=29844:DSCN1987.JPG] Och en "samlings bild" på alla utom en av de Lila [attachment=29845:DSCN1990.JPG] fin fint Ladyn....jag ska minsan ha mina inne med som jag hade första året...dom blommade ju så fint hela vintern och sommaren
Maggan H
22-01-2009, 14:45
CITAT (Lady Hamilton @ 21-01-2009, 21:45)   Jag har ju alla mina Iochromor/Acnistusar "levande" unde vintern, så jag har inte upplevt att barken på stammen lossnar Så här ser min ena Lila ut, den kan jag nog ta en 3-5 st sticklingar på nu om jag vill [attachment=29843:DSCN1986.JPG] Och en av de Blå (Acnistus) [attachment=29844:DSCN1987.JPG] Och en "samlings bild" på alla utom en av de Lila [attachment=29845:DSCN1990.JPG] Jättefina är dom!  Nästa vinter ska jag också packa uterummet fullt med de övervintrande så man slipper detta bekymmer med kyla o mörker.
sqrulan
22-01-2009, 16:23
 Jag ska också göra på ett annat sätt nästa övervintring, det är då ett som är säkert! Jag är riktigt besviken på mej själv för att jag gjorde så fel denna vinter....grrrrr!
CITAT (Maggan H @ 21-01-2009, 21:16)  Hm, Malin, undrar om den lila är svårare att övervintra...  Barken lossar på min också och faller av, men stammarna är hårda, än så länge. De är ju mycket grövre än på den blåa och den vita, jag tror inte heller eg att denna ska vara i detta släktet, men VETENSKAPEN har ju sagt att det ska vara så....  Min vita har klarat sig.  Näääe, det tror jag inte ett ögonblick på, mina lila ser bättre ut än nån av de andra, däremot så se den vita heeeelt förkastlig ut  .............njaaa, jag väntar nog med omdömen i år tror jag.................jag litar egentligen inte på nån av dem längre  .......  ....
Rosmarin
24-01-2009, 00:50
CITAT (Solstorm @ 22-01-2009, 09:16)  Det har jag aldrig hört om växter förut, bara om fiske. Man brukar önska varandra skitfiske. Däremot så har jag redan gjort en dundertabbe. Man ska ju aldrig tacka för sticklingar och det gäller kanske frön också. Om man går in och redigerar i gamla inlägg och tar bort tack så kanske växterna blir fler och större  Ja och till skådespelarna säger man ju också så innan de går in på scen för att spela. Det lär komma sig av att förr i tiden då åskådarna anlände med häst och vagn så låg det mycket s**t framför teatern när föreställningen var välbesökt och man önskade alltså varandra en riktig "skitföreställning".
DragonLady
24-01-2009, 13:16
Mina klarade inte heller den långvariga kölden  kanske de hade klarat sig bättre om de varit äldre... Jag som sett fram mot underbara blå blommor nu till sommaren  tji fick jag...
Lady Hamilton
24-01-2009, 15:16
CITAT (Lady Hamilton @ 14-01-2009, 19:31)  Nu har jag sått 10 frön till  hjälp mig att hålla tummarna för att även de gror....... .........  ..........  Doooom har inte groooott ännu...  .........
Maggan H
24-01-2009, 16:34
CITAT (Lady Hamilton @ 24-01-2009, 15:16)  .........  ..........  Doooom har inte groooott ännu...  .........   Lugn, lugn, du VET ju att det kan ta tid! Du kommer säkert att ÅNGRA dom orden innan du får ut alla ur huset till sommaren.... ( Kanske minns du en viss Kängurusådd??  )
Lady Hamilton
24-01-2009, 17:04
CITAT (Maggan H @ 24-01-2009, 16:34)   Lugn, lugn, du VET ju att det kan ta tid! Du kommer säkert att ÅNGRA dom orden innan du får ut alla ur huset till sommaren.... ( Kanske minns du en viss Kängurusådd??  ) Tack Maggan  men jag hade ju tänkt att få överräcka så många små röda miniänglar som möjligt till er på mässan så jag hoppas verkligen att det är många som gror (Blir det plantor över så kan jag ju alltid sälja dem på Tradera för 200:-st ) (Känguruäpplena har jag garderat för i år......handelsträdgården tar ALLT överkott )
sqrulan
24-01-2009, 18:52
 Så här glad är jag för igår fick jag fröer till den vita med posten av Lady H, hoppas, hoppas att det går vägen denna gång!  Jag vågar ju inte säga Tack nu längre heller men jag hoppas att du förstår ändå vad jag känner.
Maggan H
24-01-2009, 20:04
CITAT (Lady Hamilton @ 24-01-2009, 17:04)  Ja men det var bara lite peppning ju.... Klart som körvaspad att alla ska gro, jag menar bara att du inte behöver höppa i älva ännu....!
Lady Hamilton
25-01-2009, 14:24
CITAT (Lady Hamilton @ 24-01-2009, 15:16)  .........  ..........  Doooom har inte groooott ännu...  .........  Nu har ett frö grott
Irene_L
25-01-2009, 16:23
CITAT (Lady Hamilton @ 25-01-2009, 14:24)  Nu har ett frö grott  Grattis!!!!
blomkronan
25-01-2009, 16:24
CITAT (Lady Hamilton @ 25-01-2009, 14:24)  Nu har ett frö grott  Grattis
Maggan H
25-01-2009, 20:18
Ja du ser! Dom kommer att gro allihop!
[attachment=30031:glad_v_r.gif]
Lady Hamilton
25-01-2009, 20:24
 allihopa som ger mig hopp!
Maggan H
26-01-2009, 16:13
Min stora blå är stendöd!  Inget som helst grönt i barken där inte!  Nya frö är i jorden!
malin72
27-01-2009, 06:50
sqrulan
27-01-2009, 11:05
 Grattis Lady Hamilton det var roligt, hoppas nu att resten sätter fart och gror också! Men då vet vi att det kan ta minst 15 dagar för dom att börja gro så före ska man inte ge upp hoppet.  Men så trist Maggan H, vad tror du det var som gick fel? Nu samlar jag information för nästa vinter.
Maggan H
27-01-2009, 11:15
Det som ''gick fel'' var att jag testade att låta den stå ute  pga av de två milda vintrarna som vi har haft här. Nu har det redan varit så kallt som 10-12 minus och si det gick inte alls.  Hoppas det är liv i den lila, den vita vet jag har klarat sig.
sqrulan
27-01-2009, 11:19
 Aha, det var den du hadde ute som dog. Hoppas att den lila klarar sig, stod den också ute?
Maggan H
27-01-2009, 15:50
CITAT (sqrulan @ 27-01-2009, 11:19)   Aha, det var den du hadde ute som dog. Hoppas att den lila klarar sig, stod den också ute? Nej, den har varit i ett kallförråd, men liksom Malins ramlar ytterbarken av. Fast den verkar fast på insidan i alla fall. Håller tummarna!
Jisses vilken fin färg!!! Jag sådde den blå häromveckan och 9 st har redan grott:) CITAT (Lady Hamilton @ 30-11-2008, 18:46)  Hej jag tänkte att vi kunde ha en speciell tråd bara för Iochromorna. Alla som har frön plantor eller funderingar kan skriva i denna tråd. Vi kan ge varandra tips o råd Här är en bild på Iochroma coccinea  Den här sorten sådde jag i somras. Och av 6 frön så grodde ett. Just nu har jag min planta i ute rummet under lysrörs belysning och den är ca 18 cm hög och ser ut så här [attachment=27806:DSCN1865.JPG]
sqrulan
27-01-2009, 19:12
 Oj då har du så att du klarar dej ett tag Lämås, var fick du tag på dom fröerna som var så grobara? Ja visst är det fin färg på den där coccinean man blir alldeles knäsvag.
Lady Hamilton
27-01-2009, 20:14
 skall ni ha allihopa som "peppar mig" Än så länge har 2 frön grott av den nya sådden av Iochroma fuchsioides  Iochroma coccinea som ni verkar gilla SKARPT  den växer och frodas MEN jag har ännu inte kunnat ta några sticklingar på den. Skulle det vara så att någon av er som finns på listan för planta av "fuchsioides", men hellre skulle vilja ha en stickling av "coccinean" så kan ni skicka ett PM så får jag se vad jag kan göra åt saken
sqrulan
27-01-2009, 21:47
Irene_L
27-01-2009, 21:55
Ojoj jag undrar om jag kan få mina miniänglar/klockviolbuskar att överleva. Jag har ju en blå, en vit och en lila och dom har jag övervintrat inne i rumstemperatur. Nu såg jag att dom började torka in och såg rätt döda ut. Så jag satte igång med projekt överlevnad. Jag började med att klippa bort allt som var torrt och jag hittade faktiskt lite stam som det verkade vara liv i. Sen planterade jag om dom i ny jord och sen ska dom få stå i fönstret. Förut var dom så stora så dom fick inte rum i fönstret så det blev nog för mörkt för dom. Så här ser dom ut nu:  Ja nu har jag gjort vad jag kan ...hoppas att dom nu överlever. Jag fick dom i våras och det är första gången jag försöker övervintra såna här plantor. Jag håller tummarna!
Irene sådär ser mina ut nere i källaren också, men jag tycker nog att det verkar vara lite liv i dom så snart plockar jag upp dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|