|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Aqvakul
20-01-2009, 19:08
CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 18:55)  En blandkostare bidrar ju faktiskt till 500-1000 individers död per år. Nu slänger du ur dig nya siffror och försöker skuldbelägga "blandkostare. Tyvärr känns nu din redovisade ambition, att föra ett lyssnande resonemang, totalt skjuten i sank. Istället får jag associationer till Jehovas vittnen som sätter foten i dörren och som mässar och mässar... Jag beklagar, men det känns meningslöst för mig att delta ytterligare i denna tråden... edit: skrivfel
CITAT (Aqvakul @ 20-01-2009, 19:08)  Nu slänger du ur dig nya siffror och försöker skuldbelägga "blandkostare. Tyvärr känns nu din redovisade ambition, att föra ett lyssnande resonemang, totalt skjuten i sank. Istället får jag associationer till Jehovas vittnen som sätter foten i dörren och som mässar och mässar...
Jag beklagar, men det känns meningslöst för mig att delta ytterligare i denna tråden... edit: skrivfel Aqvakul - håller med dig. Jehovas - precis!!!
aanderss
20-01-2009, 19:21
denna tråd går ut på att smutskasta alla som äter kött tycker kjag!
CITAT (aanderss @ 20-01-2009, 19:21)  denna tråd går ut på att smutskasta alla som äter kött tycker kjag! Det tycker då inte jag. Det är absolut inte vad jag har försökt med i alla fall.
aanderss
20-01-2009, 19:24
mm
Piccante
20-01-2009, 20:05
Återigen, 18% av växthusgasutsläppen kommer från boskap men det är metan som de utsöndrar som en nedbrytningsprodukt från de växter de äter! Alltså det är ett kolväte som ingår i kolets kretslopp.
Transporter som du tar upp får sin energi uteslutande från fossila bränslen.
Sen en annan sak. Odling strider mot naturen. Odling har skövlat och omvandlat landskapet också. Det finns inga naturliga åkrar! Dikning av våtmark och uppodling av mulljorad bidrar även det med utsläpp av metan, lustgas och CO2. Kvävegödning bidrar med växthusgaser vid tillverkning av konstgödning och det övergöder vatten. All mänsklig aktivitet har en miljöpåverkan. Hur är det med GMO (genmanipulerade organismer) i odling, växtskyddsmedel (gifter!)....
Gossen Ruda
20-01-2009, 20:06
CITAT (kasam @ 20-01-2009, 19:17)  Aqvakul - håller med dig. Jehovas - precis!!! Amen.
Solstorm
20-01-2009, 21:17
När du skriver att du tycker att det är okej att förstöra andra människors egendom bara för att du inte gillar det de håller på med så är du en av dem som bidrar till att ge veganer dåligt rykte. Föreställ dig att du skuldsätter dig för att kunna köpa en åker att odla grönsaker på. Sedan kommer jag och sliter upp och förstör dina växter bara för att jag har fått för mig att du genom att odla och äta bönor och ärtor ökar utsläppen av metangas  Skulle du tyckka att jag gör rätt då? Ska du leva som vegan så bör du nog läsa på om näringslära. Proteiner består av aminosyror. Många utav dem kan du få i dig via vegetarisk föda, men inte alla. Det finns vissa livsviktiga aminosyror som man inte kan få i sig från växtriket. Bland skolsköterskorna har det uppmanats att hålla lite extra koll på de barn som inte får äta all föda, eftersom man ibland märkt att deras tillväxtkurvor är i underkant. Att inte låta barn själva ta ställning till om de ska få äta kött är nästan värre än att tvinga på dem någon religion. Om du vill att köttätandet ska minska så är det bästa du kan göra här på forumet att skicka in recept på goda och lockande veganrätter, allra helst med foto. Det är ju ett betydligt trevligare sätt och du slipper att använda dig av rena sakfel i diskussionen.
*Stintan*
20-01-2009, 21:35
CITAT (Aqvakul @ 20-01-2009, 19:08)  Nu slänger du ur dig nya siffror och försöker skuldbelägga "blandkostare. Tyvärr känns nu din redovisade ambition, att föra ett lyssnande resonemang, totalt skjuten i sank. Istället får jag associationer till Jehovas vittnen som sätter foten i dörren och som mässar och mässar...
Jag beklagar, men det känns meningslöst för mig att delta ytterligare i denna tråden... Kunde inte sagt det bättre själv.
CITAT (Solstorm @ 20-01-2009, 21:17)  Ska du leva som vegan så bör du nog läsa på om näringslära. Proteiner består av aminosyror. Många utav dem kan du få i dig via vegetarisk föda, men inte alla. Det finns vissa livsviktiga aminosyror som man inte kan få i sig från växtriket. Bland skolsköterskorna har det uppmanats att hålla lite extra koll på de barn som inte får äta all föda, eftersom man ibland märkt att deras tillväxtkurvor är i underkant. Att inte låta barn själva ta ställning till om de ska få äta kött är nästan värre än att tvinga på dem någon religion. Förr trodde man ju att man inte kunde få i sig alla aminosyror via vegetabilier. Men det stämmer ju inte alls. Det baserades ju på försök med råttor, vilka inte klarade sig på en viss kost. Men råttor och människor har väldigt olika proteinbehov(bra exempel på att djurförsök inte är särskilt effektiva också  ). Men det innehåller ju baljväxterna desto mer. Som vegan behöver man inte ens tänka på sådan sålänge man äter en någorlunda varierad kost, eftersom man då får i sig de aminosyror som behövs. Det är faktiskt ganska svårt att äta så enformigt att man får brist på någon aminosyra. Barn rekommenderas dock att kombinera spannmålsprodukter med baljväxter oftare än vuxna. Det är det enda jag kan hitta när det gäller barn. Så det där tror jag faktiskt inte på :/ Att man inte kan få i sig alla aminosyror från växtriket stämmer inte över huvud taget. Var har du fått det ifrån? Till exempel hampafrön innehåller ju alla essentiella aminosyror, i rätt proportioner dessutom. Om jag fick barn skulle jag låta dem välja själva vad de åt i skolan, hos kompisar o.s.v. men jag skulle inte ge barnet någon form av animalisk föda hemma. Det handlar bara om kostvanor, jag ser inte hur det skulle kunna vara värre än att pracka på dem en viss religion. Barnet får tycka och tänka vad det vill om köttätande, men om man har veganer som föräldrar är det nog lätt att barnet tar efter.
Alexander-VG-zon3
20-01-2009, 21:53
CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 21:43)  Om jag fick barn skulle jag låta dem välja själva vad de åt i skolan, hos kompisar o.s.v. men jag skulle inte ge barnet någon form av animalisk föda hemma. Det handlar bara om kostvanor, jag ser inte hur det skulle kunna vara värre än att pracka på dem en viss religion. Barnet får tycka och tänka vad det vill om köttätande, men om man har veganer som föräldrar är det nog lätt att barnet tar efter. så du låter barnen äta vad dom vill i skolan och hos kompisar men dom får inget kött hos dig? (om dom nu skulle vilja det), så dom har dom egen fri vilja hos andra men inte hos dig för då väljer du. så skulle jag aldrig göra mot mina barn. och VAD skulle DU göra om dina framtida barn nu kommer äta kött när dom flyttat??
Solstorm
20-01-2009, 21:55
Du svarade inte på om du tycker att det är okej om jag förstör dina odlingar ifall jag inte tycker det är rätt det du håller på med.
CITAT (flaxss @ 20-01-2009, 21:53)  så du låter barnen äta vad dom vill i skolan och hos kompisar men dom får inget kött hos dig? (om dom nu skulle vilja det), så dom har dom egen fri vilja hos andra men inte hos dig för då väljer du. så skulle jag aldrig göra mot mina barn. Jag skulle aldrig köpa kött eller andra animaliska produkter åt mina barn. Men om de nu av någon anledning vill äta kött annars så kan jag ju inte hindra dem från det, det skulle kännas elakt. Däremot skulle jag uppmuntra dem till att äta en vegansk kost även där. CITAT (Solstorm @ 20-01-2009, 21:55)  Du svarade inte på om du tycker att det är okej om jag förstör dina odlingar ifall jag inte tycker det är rätt det du håller på med. Jag skulle inte tycka att det var okej eftersom jag inte ser det som samma sak. I det fallet är det ju ingen levande kännande individ som uppenbarligen lider. Då handlade det om växthusgasutsläpp som jag såklart skulle vilja effektivisera så att det blev så litet av som möjligt. Jag kan inte se varför man skulle vilja förstöra för någon som odlar. För mig känns det så mycket större och värre att exploatera djur. Om det var så att någon tyckte det och förstörde min odling så skulle jag självklart bli ledsen och arg. Antagligen skulle jag tycka att det var väldigt orättvist också. I fallet med djur så är det ju faktiskt det också.
aanderss
20-01-2009, 22:01
CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 22:00)  Jag skulle aldrig köpa kött eller andra animaliska produkter åt mina barn. Men om de nu av någon anledning vill äta kött annars så kan jag ju inte hindra dem från det, det skulle kännas elakt. Däremot skulle jag uppmuntra dem till att äta en vegansk kost även där.
Jag skulle inte tycka att det var okej eftersom jag inte ser det som samma sak. I det fallet är det ju ingen levande kännande individ som uppenbarligen lider. Då handlade det om växthusgasutsläpp som jag såklart skulle vilja effektivisera så att det blev så litet av som möjligt. Jag kan inte se varför man skulle vilja förstöra för någon som odlar. För mig känns det så mycket större och värre att exploatera djur.
Om det var så att någon tyckte det och förstörde min odling så skulle jag självklart bli ledsen och arg. Antagligen skulle jag tycka att det var väldigt orättvist också. I fallet med djur så är det ju faktiskt det också. barn mår nog bäst av att både äta kött o grönt
CITAT (aanderss @ 20-01-2009, 22:01)  barn mår nog bäst av att både äta kött o grönt Jag tror faktiskt att det vore en fördel med vegansk kost. Vad skulle fördelen med att äta blandkost framför att äta veganskt? Vad är det man inte kan få i sig som vegan som man får genom kött?
Alexander-VG-zon3
20-01-2009, 22:08
CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 22:00)  Jag skulle aldrig köpa kött eller andra animaliska produkter åt mina barn. Men om de nu av någon anledning vill äta kött annars så kan jag ju inte hindra dem från det, det skulle kännas elakt. Däremot skulle jag uppmuntra dem till att äta en vegansk kost även där. vilket betyder att du kommer göra allt för att dom inte ska äta kött. vilket blir att dom knappt kommer ha en egen vilja när det gäller vad dom vill äta. Min mormor äter bara vegetariskt. men hon har aldrig försökt omvända övriga i släkten. och jag tycker det är bra att hon trivs med det. och hon respekterar att andra inte vill göra likadant. ska jag vara ärligt så tycker jag det är lite fanatiskt att uppmuntra sina barn att enbart äta vegetariskt. så om du skulle köpa husdjur så måste de vara växtätare då?
CITAT (flaxss @ 20-01-2009, 22:08)  vilket betyder att du kommer göra allt för att dom inte ska äta kött. vilket blir att dom knappt kommer ha en egen vilja när det gäller vad dom vill äta.
Min mormor äter bara vegetariskt. men hon har aldrig försökt omvända övriga i släkten. och jag tycker det är bra att hon trivs med det. och hon respekterar att andra inte vill göra likadant.
ska jag vara ärligt så tycker jag det är lite fanatiskt att uppmuntra sina barn att enbart äta vegetariskt.
så om du skulle köpa husdjur så måste de vara växtätare då? Det gör jag också. Men jag skulle ändå inte låta barnen äta kött hemma. Jag ser inte varför det är fanatiskt att uppmuntra dem till att äta vegetariskt när det bara finns fördelar med det. Dessutom saknar man inte smaken av kött och animalier om man inte ätit dem. Och ja, om jag skulle skaffa husdjur skulle de vara växtätare eller djur som klarar sig bra på vegetabilier ändå.
Alexander-VG-zon3
20-01-2009, 22:19
CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 22:12)  Det gör jag också. Men jag skulle ändå inte låta barnen äta kött hemma. Jag ser inte varför det är fanatiskt att uppmuntra dem till att äta vegetariskt när det bara finns fördelar med det. Dessutom saknar man inte smaken av kött och animalier om man inte ätit dem.
Och ja, om jag skulle skaffa husdjur skulle de vara växtätare eller djur som klarar sig bra på vegetabilier ändå. jag tycker det är lite väl överdrivet. men dina barn får väl gå till grannen när dom vill ha ''smaken'' av kött för det får dom ju som du skrev. eller får dom äta extra mycket kött i skolan om dom nu väljer att äta kött i livet.
CITAT (flaxss @ 20-01-2009, 22:19)  jag tycker det är lite väl överdrivet. men dina barn får väl gå till grannen när dom vill ha ''smaken'' av kött för det får dom ju som du skrev. eller får dom äta extra mycket kött i skolan om dom nu väljer att äta kött i livet. Då får man väl helt enkelt hoppas att de inte gör det. Om man visar dem hur djuruppfödning och slakt går till så vill de nog inte äta kött  Annars är det väl bara skolan som visar dem hur det går till genom att de får skjuta på tygälgar som det ramlar kanelbullar ur
Såna här trådar är intressanta tycker jag. Trådskaparen vet precis hur det är, trots att h*n aldrig ens har varit inne i ett djurstall, aldrig jobbat med varken grisar eller kor eller höns. Trots det så vet h*n att precis alla djur lider. Det finns ingen djurskötare nånstans i hela världen som bryr sej om sina djur, och det bara för att det enda dom tänker på är att tjäna pengar. Hur nu det skulle funka utan att djuren och annat runt omkring är välskött...?
Antagligen har jag fördomar om v-aner men jag kan inte tänka mej att nån i 'vuxen' ålder resonerar sådär och tror att det verkligen är så? Det låter ju som om det är en 'trotsig fjortonåring' som inte har en aning om hur det funkar där ute. Och då menar jag inte att ålder har med antal verkliga år att göra...
Finns bergis absolut massor med v-aner som har en vettig inställning till sitt matval, och självklart ska alla få äta det dom vill. Själv äter jag kött, inte allt iofs, och det kommer jag att göra i fortsättningen också.
Nån frågade förut varför v-maten måste se ut som korv och biff och annat med köttutseende. Hörde före jul på Lotta Bromés program i radio och där hade hon en gäst som gjorde reklam för v-mat på julbordet. Men likt förbenat skulle det se ut som kött - där fanns tex nåt grönt som griljerades för att se ut som skinka!
CITAT (Berith @ 21-01-2009, 08:30)  Såna här trådar är intressanta tycker jag. Trådskaparen vet precis hur det är, trots att h*n aldrig ens har varit inne i ett djurstall, aldrig jobbat med varken grisar eller kor eller höns. Trots det så vet h*n att precis alla djur lider. Det finns ingen djurskötare nånstans i hela världen som bryr sej om sina djur, och det bara för att det enda dom tänker på är att tjäna pengar. Hur nu det skulle funka utan att djuren och annat runt omkring är välskött...?
Antagligen har jag fördomar om v-aner men jag kan inte tänka mej att nån i 'vuxen' ålder resonerar sådär och tror att det verkligen är så? Det låter ju som om det är en 'trotsig fjortonåring' som inte har en aning om hur det funkar där ute. Och då menar jag inte att ålder har med antal verkliga år att göra... Ska vi tala om 'trotsiga fjortonåringar' så finns det gott av sådana i den här tråden. Det är nästan lite humoristiskt hur enormt provocerande det är att någon vågar ifrågasätta andras matvanor och hänvisar till att vi kanske bidrar till försämrad miljö och lidande. Det är ju inte direkt så att sidan av motstående åsikt är särskilt väl bevandrad i faktadjungeln heller. Det är mycket troende och tyckande i den här tråden, det är nog det enda vi kan säga. Och det gäller minsann inte ensidigt.
Heta känslor på alla håll!
Jag äter kött, och har inte tagit illa vid mig av ngt som sagts, bara intressant att se olika synpunkter. Men så vet jag att rött kött i de mängder medel-Svensson äter inte är hälsosamt. Är det smutskastning så är den iaf ganska ineffektiv.
Det är absolut inget problem för ett barn att inte äta kött. Känner barn till "blandkostare" som fick för sig i tidig ålder (4-5 år) att de inte ville äta djur, varken läkare eller föräldrar såg ett problem i detta. Men det kanske är svårt med veganism hos barn, vad vet jag. Kräver i alla fall väldigt mycket kunskap hos föräldrar. Och att begränsa vad ens barn äter om man fullt och fast tror det är ohälsosamt kan knappast vara elakt. Jag skulle aldrig tillåta läsk eller smaksatta (E621) chips för att jag tror det är dåligt för barn. Många skulle säga att jag överdriver, men få skulle nog säga att jag gör det pga elakhet. Sen kan man ifrågasätta hur korrekt åsikten om vad som är hälsosamt är.
De flesta handlar mat efter plånboken, och kan ofta inte ta hänsyn vad som är ekologiskt, eller hur djuren har det. Det öppnar för sämre (och mer ekonomiska) levnadsförhållanden för djur dessvärre. Hur många här köper tex BARA ekologiska ägg? Och om man gör det, undviker man ALLA halvfabrikat som inte använder ENBART ekologiska ägg? (jag kan själv inte redogöra för var alla ägg i min mat kommer ifrån, och det är det som är poängen. Det är svårt att veta om djuren som bidrar till ens kost haft det bra, även om de allra flesta säkert haft det.
Stintan: ville bara säga att din nya bild är väldigt fin, är det din vovve?
Gunilla T
21-01-2009, 11:33
CITAT (Kat @ 21-01-2009, 10:29)  Ska vi tala om 'trotsiga fjortonåringar' så finns det gott av sådana i den här tråden. Det är nästan lite humoristiskt hur enormt provocerande det är att någon vågar ifrågasätta andras matvanor och hänvisar till att vi kanske bidrar till försämrad miljö och lidande. Det är ju inte direkt så att sidan av motstående åsikt är särskilt väl bevandrad i faktadjungeln heller. Det är mycket troende och tyckande i den här tråden, det är nog det enda vi kan säga. Och det gäller minsann inte ensidigt. Väl skrivet Kat..håller med dig. Fast i sanningens namn bör sägas att det är mycket lättare att se överdrifterna om man håller sig utanför striden och indignationens vågor inte når ända till hårfästet! Retoriken följer samma mönster oavsett ämne..alla vet att åsiktsfrihet råder men då ändrar man på innehållet och påstår att någon försöker pracka på åsikter man inte vill ha. De flesta människor har väl något de brinner för...?.. det är inte det minsta konstigt att man vill dela med sig. Inte någonstans har jag sett Nauti försöka tvinga på någon annan sin frälsning, tvärtom är det andra som talar om för honom vad som är rätt och hur fel han har. Om man nu inte tror på det han säger om att animalieproduktionen bidrar till djurs lidande och skadar miljön så finns det väl ingen anledning att känna skuld om man är trygg i sin övertygelse? Fortsätt och lev som du finner bäst och låt andra göra det också. Jag tycker det är strongt att ta konsekvenserna av sina insikter..tänk om någon började ifrågasätta svenskarnas semesterresor  oj, oj, då blev det nog folkstorm...
CITAT Hörde före jul på Lotta Bromés program i radio och där hade hon en gäst som gjorde reklam för v-mat på julbordet. Men likt förbenat skulle det se ut som kött - där fanns tex nåt grönt som griljerades för att se ut som skinka! Det är ju som sagt varken smaken eller utseendet jag har någonting emot, jag tror inte det är många veganer som väljer bort animalier av den anledningen. Det är ju ursprunget som jag har någonting emot. Skinka är väl en väletablerad tradition som man kanske vill ha kvar även om man är vegan, fast i en vegansk version. Jag kan absolut inte förstå vad det konstiga med det är. Sedan förstår jag heller inte varför formen av korv, biff eller liknande skulle vara någonting avsett för just kötträtter.
Jag kom att tänka på en grej i samband med att folk påpekar mina "utsvävningar" och att jag aldrig har varit och sett med egna ögon hur det ser ut. Detta är bilder från en utställning av fotografen Erik Lindegrens bilder, från SVENSKA slakterier. Jag tycker att det är hemskt att se sådant, och veta att det sker i Sverige, som många tror är så duktiga på djurhållning. Det påverkar mig även om jag er det indirekt via bilder eller med egna ögon. För övrigt får man väl ibland, inte alltid, lita till det man ser och läser utan att ha sett det med egna ögon. Om man ser ett reportage på tv eller läser en artikel i en tidning där man visar effekterna för civilbefolkningen, av ett pågående krig. Så är väl ens första respons att det är hemskt, inte att "det där tror jag inte på förrän jag sett det med egna ögon". Tar du upp ämnet med någon kommer personen knappast att säga "Du kommer bara med dina utsvävningar och vinklade fakta, har du varit där och sett det med egna ögon? Nej, just det, då vet du alltså ingenting om hur det ligger till". Jag tror inte att djurrättsorganisationer som har de största samlingarna av fakta om de negativa konsekvenserna av djurhållningen, får ut särskilt mycket av att sitta och förstora allting eller ljuga ihop saker. Det skulle nog stjälpa dem mer än hjälpa dem.
CITAT (Gunilla T @ 21-01-2009, 11:33)  Fast i sanningens namn bör sägas att det är mycket lättare att se överdrifterna om man håller sig utanför striden och indignationens vågor inte når ända till hårfästet! Härlig formulering!
CITAT (Nauti @ 21-01-2009, 11:40)  Skinka är väl en väletablerad tradition som man kanske vill ha kvar även om man är vegan, fast i en vegansk version. Jag kan absolut inte förstå vad det konstiga med det är. Sedan förstår jag heller inte varför formen av korv, biff eller liknande skulle vara någonting avsett för just kötträtter. Jag har ätit vegetarisk grillkorv och vegetariska köttbullar. En släkting hade köpt dem åt en släkting som var vegeterian. Med dessa produkter ville tillverkare ge oss en produkt som såg ut, smakade och tillagades som orginalet. Jag vet ej vem som längtar efter en sån produkt, kanske för nån som blivit allergisk mot kött men längtar efter grillkorv. För vår del så misslyckades tillverkaren totalt. Det var inte ens ätbart.
aanderss
21-01-2009, 12:41
kött är gott men belgisk bå kött smakar fan
CITAT (Ralf @ 21-01-2009, 12:22)  Jag vet ej vem som längtar efter en sån produkt, kanske för nån som blivit allergisk mot kött men längtar efter grillkorv. För vår del så misslyckades tillverkaren totalt. Det var inte ens ätbart. Jag har ingenting emot smaken av kött, jag tyckte om det mesta när jag var blandkostare. Kom det veganska alternativ som smakade precis som kötträtten så skulle jag inte ha någonting alls emot att äta det. Varför får du det att låta som att det är något konstigt med att gilla smaken av animaliska produkter även om man väljer att inte äta dem av en helt annan anledning? Synd att du inte gillade det. Det finns veganska korvar på goodstore som är väldigt goda annars  CITAT (aanderss @ 21-01-2009, 12:41)  kött är gott men belgisk bå kött smakar fan Jag tror inte att någon som läst den här tråden eller ens skummat igenom den snabbt, har lyckats undgå att du gillar kött.
Alexander-VG-zon3
21-01-2009, 13:07
CITAT (Miro @ 21-01-2009, 11:11)  Det är absolut inget problem för ett barn att inte äta kött. Känner barn till "blandkostare" som fick för sig i tidig ålder (4-5 år) att de inte ville äta djur, varken läkare eller föräldrar såg ett problem i detta. Men det kanske är svårt med veganism hos barn, vad vet jag. Kräver i alla fall väldigt mycket kunskap hos föräldrar. Och att begränsa vad ens barn äter om man fullt och fast tror det är ohälsosamt kan knappast vara elakt. Jag skulle aldrig tillåta läsk eller smaksatta (E621) chips för att jag tror det är dåligt för barn. Många skulle säga att jag överdriver, men få skulle nog säga att jag gör det pga elakhet. Sen kan man ifrågasätta hur korrekt åsikten om vad som är hälsosamt är. det är nog inget problem för barn att äta vegetariskt nej. men att låta dom äta kött hos kompisar/skolan sedan förbjuda det hemma. tycker jag är konstigt. att inte låta dom ha en egen vilja om dom vill äta kött eller ej. sedan är det ju samma med kött som med godis/läsk, vittkött är bättre än annat mörktkött, vatten är bättre än läsk, bananchips är bättre än vanligachips, mörkt surdegsbröd/grovtbröd är bättre än vittbörd. det tycker inte jag är att överdriva att välja bättre alt.
CITAT (flaxss @ 21-01-2009, 13:07)  det är nog inget problem för barn att äta vegetariskt nej. men att låta dom äta kött hos kompisar/skolan sedan förbjuda det hemma. tycker jag är konstigt. att inte låta dom ha en egen vilja om dom vill äta kött eller ej.
sedan är det ju samma med kött som med godis/läsk, vittkött är bättre än annat mörktkött, vatten är bättre än läsk, bananchips är bättre än vanligachips, mörkt surdegsbröd/grovtbröd är bättre än vittbörd. det tycker inte jag är att överdriva att välja bättre alt. Banan chips?? Var hittar man sånna?? OT sorry men undrar  Verkar vara en spännande blanding
CITAT (flaxss @ 21-01-2009, 13:07)  det är nog inget problem för barn att äta vegetariskt nej. men att låta dom äta kött hos kompisar/skolan sedan förbjuda det hemma. tycker jag är konstigt. att inte låta dom ha en egen vilja om dom vill äta kött eller ej.
sedan är det ju samma med kött som med godis/läsk, vittkött är bättre än annat mörktkött, vatten är bättre än läsk, bananchips är bättre än vanligachips, mörkt surdegsbröd/grovtbröd är bättre än vittbörd. det tycker inte jag är att överdriva att välja bättre alt. Så om det finns fler hälsofördelar med att äta veganskt jämfört med att äta kött- och animalieprodukter så är det inte att överdriva om jag väljer att ge mina barn vegansk mat eftersom jag ser till mina barns hälsa? Men om jag även räknar in djurens välmående och miljöfördelarna så blir det konstigt och överdrivet? Är det okej om jag inte låter barnen äta lösgodis eftersom det är ohälsosamt för dem. Men det är fel om jag inte låter dem äta det för att det är ohälsosamt för dem samt att det ofta innehåller gelatin och karmin? Låter jag dem inte ha en egen vilja om jag ser till deras hälsa och inte vill att de äter massa lösgodis bara för att de vill? Sedan är det ju inte att jag förbjuder dem från att äta det. Det är bara det att jag skulle aldrig köpa något sådant åt dem och jag hoppas att de inte gör det själva heller. CITAT (Pjater @ 21-01-2009, 13:11)  Banan chips?? Var hittar man sånna?? OT sorry men undrar  Verkar vara en spännande blanding  Det brukar finnas vid naturgodiset i de flesta affärer.
Alexander-VG-zon3
21-01-2009, 13:16
CITAT (Nauti @ 21-01-2009, 12:04)  Jag kom att tänka på en grej i samband med att folk påpekar mina "utsvävningar" och att jag aldrig har varit och sett med egna ögon hur det ser ut. Detta är bilder från en utställning av fotografen Erik Lindegrens bilder, från SVENSKA slakterier. Jag tycker att det är hemskt att se sådant, och veta att det sker i Sverige, som många tror är så duktiga på djurhållning. Det påverkar mig även om jag er det indirekt via bilder eller med egna ögon. har sett bilderna. och jag är inte vegetarian än. har sett värre bilder än så där dom tog hundar,björnar,rävar m.m. (med fin päls som dom skulle tillverka kläder på) där dom tog dom levande och tog veck pälsen,skinnet tills sist dog dom. men som jag skrev innan ändra på hur dom hållerdjuren,föder upp dom,hur dom dödas m.m. ändra inte att få kött på talriken. och jag skrev också innan jag kan äta kött och samtidigt värna om djuren,miljön,klimatet.
CITAT (flaxss @ 21-01-2009, 13:16)  men som jag skrev innan ändra på hur dom hållerdjuren,föder upp dom,hur dom dödas m.m. ändra inte att få kött på talriken. och jag skrev också innan jag kan äta kött och samtidigt värna om djuren,miljön,klimatet. Eftersom det är lättare att helt enkelt skippa köttet och att jag sedan tycker att det är fel av oss att ta oss rätten att utnyttja djuren bara för att de råkar vara ätbara, lägga ägg, eller producera mjölk så föredrar jag ändå att utesluta det ur kosten. Men det är ju som sagt mitt val. Om du vill äta kött och samtidigt värna om djuren, miljön och klimatet så är det ju väldigt mycket bättre än att inte göra någonting alls. Även om det i mina öron låter litet motsägelsefullt att äta kött samtidigt som man värnar om djuren. Men självklart kan man samtidigt vilja ha en bättre djurhållning oavsett kost, det vill nog alla.
Alexander-VG-zon3
21-01-2009, 13:24
CITAT (Nauti @ 21-01-2009, 13:20)  Eftersom det är lättare att helt enkelt skippa köttet och att jag sedan tycker att det är fel av oss att ta oss rätten att utnyttja djuren bara för att de råkar vara ätbara, lägga ägg, eller producera mjölk så föredrar jag ändå att utesluta det ur kosten.
Men det är ju som sagt mitt val. Om du vill äta kött och samtidigt värna om djuren, miljön och klimatet så är det ju väldigt mycket bättre än att inte göra någonting alls. Även om det i mina öron låter litet motsägelsefullt att äta kött samtidigt som man värnar om djuren. Men självklart kan man samtidigt vilja ha en bättre djurhållning oavsett kost, det vill nog alla. hur kan det vara motsägelsefullt att äta kött och värna om djuen samtidigt? när det är lika naturligt för mig som för lejon att äta kött. Lejonen tar också rätten att äta djur.
Att man inte tillagar ngt hemma kan ju också bero på föräldrarnas känslor. Om det finns bra alternativ och man itne vill tillaga kött själv, så varför inte? "förbjuda barnen" kan ju handla om att man väljer att inte laga eller köpa sådan mat, i alla fall de första, säg, 15 åren. Jag klarar inte av surströmming. Skulle mitt barn vilja äta det får hon/han göra det ngn annanstans pga mina egna preferenser. Andra gillar inte vitlök och kommer nog inte bjuda sina barn på sådant hemma
CITAT (flaxss @ 21-01-2009, 13:24)  hur kan det vara motsägelsefullt att äta kött och värna om djuen samtidigt? när det är lika naturligt för mig som för lejon att äta kött.
Lejonen tar också rätten att äta djur. Lejonet drivs av instinkter, det gör inget aktivt val varje gång det fäller ett byte och äter kött. Det gör du. Du kan även inse att ditt handlande har konsekvenser såväl för individen som globalt, det kan inte lejonet. Sedan kan man ju kolla på populationen lejon och deras behov av föda och jämföra med hur många människor det finns på jorden(men även se framåt och räkna med hur många vi kommer att bl, medan lejonpopulationen antagligen kommer att ligga på samma antal) och vårt behov av föda. Om man jämför dessa saker så är det en väldigt enorm skillnad. Sedan är det ju en skillnad på att fälla ett byte som har levt fritt i dess rätta miljö under hela sin livstid jämfört med att döda ett djur som är uppfött i ett bås och aldrig ens sett solsken.
Intressant det här, som sagt...  Och ännu intressentare hade det varit om TS svarat att h*n jobbat med djurhållning under flera år och verkligen försökt att ändra rutiner eller miljön för djuren, eller sättet att föda upp dom eller nånting annat. Självklart att alla som vill vara veganer eller vegetarianer eller annat, får vara det. Och naturligtvis behöver dom inte förklara varför dom valt bort kött eller annat. Jag var helt enkelt nyfiken på om TS sett djurproduktion på nära håll.
Alexander-VG-zon3
21-01-2009, 13:40
CITAT (Nauti @ 21-01-2009, 13:31)  Lejonet drivs av instinkter, det gör inget aktivt val varje gång det fäller ett byte och äter kött. Det gör du. Du kan även inse att ditt handlande har konsekvenser såväl för individen som globalt, det kan inte lejonet.
Sedan kan man ju kolla på populationen lejon och deras behov av föda och jämföra med hur många människor det finns på jorden(men även se framåt och räkna med hur många vi kommer att bl, medan lejonpopulationen antagligen kommer att ligga på samma antal) och vårt behov av föda. Om man jämför dessa saker så är det en väldigt enorm skillnad. Sedan är det ju en skillnad på att fälla ett byte som har levt fritt i dess rätta miljö under hela sin livstid jämfört med att döda ett djur som är uppfött i ett bås och aldrig ens sett solsken. Lejonet är inte lika smart som en människa hade den haft en mer utvecklad hjärna hade den också kunnat välja att enbart äta grönt. människor har också jagat innan av instinkt. CITAT (Nauti @ 21-01-2009, 13:31)  Sedan är det ju en skillnad på att fälla ett byte som har levt fritt i dess rätta miljö under hela sin livstid jämfört med att döda ett djur som är uppfött i ett bås och aldrig ens sett solsken. alt 1 - så har jag exempel en uppfödning på gris på en gård. där dom kan gå fritt på stora områden och får leva livet dom trivs och är ute och får bra mat och är helt friska. sedan kommer jag och tar en kniv i hjärtat och slaktar den och serverar bacon till middag. då enligt dig (jämfört med lejonet) är det godtagbart då. jag gör exakt samma sak som Lejonet och då gör jag rätt och har godkänt att äta mitt kött som jag fällt. alt 2 - men om jag nu istället har en gris som inte kan röra sig i ett bås och behandlar och håller på. och missköter den grisen/dom grisarna. så om jag salktar den och äter den. så gör jag fel enligt dig. och då kan jag förbättra världen till alt 1 och ändå äta kött. klart slut.
CITAT (Berith @ 21-01-2009, 13:34)  Intressant det här, som sagt...  Och ännu intressentare hade det varit om TS svarat att h*n jobbat med djurhållning under flera år och verkligen försökt att ändra rutiner eller miljön för djuren, eller sättet att föda upp dom eller nånting annat. Självklart att alla som vill vara veganer eller vegetarianer eller annat, får vara det. Och naturligtvis behöver dom inte förklara varför dom valt bort kött eller annat. Jag var helt enkelt nyfiken på om TS sett djurproduktion på nära håll. Jag känner att jag skulle inte klara av att jobba med djurhållning. Så för mig är det inget alternativ och jag väljer hellre andra sätt att påverka på. Det är väl ganska naturligt att frågan "Varför?" kommer upp i en sådan här tråd. Men det kan vara jobbigt när man under en middag måste motivera sitt val av kost. När man äter är också ett av de sämsta tillfällena att diskutera det. Jag har inte sett djurproduktion på nära håll. Men jag har läst mig till en hel del och sett tillräckligt med filmer för att vara övertygad om att kött inte är någonting för mig. Att se djurhållningen på nära håll kan nog vara lärorikt, sedan kanske folk känner att man är mer trovärdig då :/ En sak jag reagerar på som andra inte verkar reagera på är när man talar om som du sa "djurproduktion", eller "köttproduktion". Speglar inte det ganska tydligt hur vi ser och tänker på djur? Det låter som att det handlar om materiella ting, som man producerar precis som man tillverkar saker i en fabrik. När det egentligen handlar om levande kännande individer, precis som oss. Om man använde samma uttryck när det handlade om människor skulle folk reagera ganska starkt
CITAT (flaxss @ 21-01-2009, 13:40)  Lejonet är inte lika smart som en människa hade den haft en mer utvecklad hjärna hade den också kunnat välja att enbart äta grönt. människor har också jagat innan av instinkt. Tur att vi har utvecklats sedan dess och kan göra ett val nu då  CITAT alt 1 - så har jag exempel en uppfödning på gris på en gård. där dom kan gå fritt på stora områden och får leva livet dom trivs och är ute och får bra mat och är helt friska. sedan kommer jag och tar en kniv i hjärtat och slaktar den och serverar bacon till middag. då enligt dig (jämfört med lejonet) är det godtagbart då.
jag gör exakt samma sak som Lejonet och då gör jag rätt och har godkänt att äta mitt kött som jag fällt.
alt 2 - men om jag nu istället har en gris som inte kan röra sig i ett bås och behandlar och håller på. och missköter den grisen/dom grisarna. så om jag salktar den och äter den. så gör jag fel enligt dig. och då kan jag förbättra världen till alt 1 och ändå äta kött. klart slut. Ja, alternativ ett är ju uppenbarligen mycket bättre. Men varför inte låta grisen leva i stället? Själva dödandet är ju också en onödig del i det hela och jag skulle aldrig kunna ha hjärta nog att döda en gris som jag tagit hand om. Det är ju som att döda något annat husdjur. När jag hade katt så skulle jag omöjligt kunna döda den om jag hade haft anledning, oavsett hur bra liv den levt. Man lär ju känna djuret som individ och antagligen fäster man sig emotionellt vid det också. Det skulle åtminstone jag göra. Att ha grisar ser jag inte som någonting negativt, att döda dem tycker jag däremot är onödigt eftersom du inte behöver köttet. Så ser jag på det i alla fall.
För mej är det nog en viss skillnad på djurhållning och djurproduktion. Har inte tänkt på det förut, men nu när du säger det så ser jag nog en liten skillnad i det. Djurhållning är väl mer att ha djur, tex en kennel eller hästar kanske? Medan en produktion handlar om tex höns eller grisar eller kor? Vet inte, har som sagt inte tänkt på det förut. Jag ser iaf inte att det är nervärderande för djuren om dom förekommer i en -produktion istället för -hållning. Synd att du inte känner att du skulle klara av att jobba med djur, det är både intressant och spännande.  Och man behöver ju såklart inte äta kött för det.
Nauti : En enkel fråga bara....du tycker att man inte ska döda grisen (man äter ju knappast upp den levande) tycker du då att alla grisar, får, hästar, kor, höns och vad det nu är ska släppas ut i frihet då?? Sen vet jag inte var du fått det ifrån att köttdjuren aldrig har sett sol, sedan många år är det lag på utegång hos djuren och om du VET att det är missförhållanden på någon gård så är det din skyldighet att anmäla det tycker jag.
En vän till mig föder upp får, dels för att sälja ullen men också för köttproduktion, hans får mår hur bra som helst och har fri tillgång till att vistas ute om dom vill. Även en annan vän som föder upp kor för mjölk och köttproduktion har sina kor ute på bete, dom kommer när dom vill mjölkas. Med den nya lagen som kom då så förbättrades tillvaron för djuren även om nu ett fåtal inte håller sig till dom nya reglerna.....och det är ju tyvärr så att det bara är just dom som vi får läsa om i tidningarna och se hemska bilder ifrån.
Om alla som visste om missförhållanden i djurhållningar skulle anmäla så skulle så skulle uppfödarna där få näringsförbud.
Alexander-VG-zon3
21-01-2009, 14:24
CITAT (Nauti @ 21-01-2009, 13:51)  Tur att vi har utvecklats sedan dess och kan göra ett val nu då  Ja, alternativ ett är ju uppenbarligen mycket bättre. Men varför inte låta grisen leva i stället? Själva dödandet är ju också en onödig del i det hela och jag skulle aldrig kunna ha hjärta nog att döda en gris som jag tagit hand om. Det är ju som att döda något annat husdjur. När jag hade katt så skulle jag omöjligt kunna döda den om jag hade haft anledning, oavsett hur bra liv den levt. Man lär ju känna djuret som individ och antagligen fäster man sig emotionellt vid det också. Det skulle åtminstone jag göra. Att ha grisar ser jag inte som någonting negativt, att döda dem tycker jag däremot är onödigt eftersom du inte behöver köttet. Så ser jag på det i alla fall. jag måste ju döda grisen för att få mat. för jag tänker då inte äta den rå,eller tycker du jag ska springa ut i skogen och försöka fånga ett viltsvin ?. och det naturligt för mig att det går till så. man föds man lever man blir uppäten eller dör av ålder. naturen har alltid funkat så och kommer alltid funka så. behandlas djur illa kan man försöka stoppa det. nu kan du ju iför sig inte ha katt då den äter kött. men om det nu var det ''ända'' alt att äta kött. då hade du varit så tvungen eller svultit ihjäl.
CITAT (Nauti @ 21-01-2009, 12:44)  Jag har ingenting emot smaken av kött, jag tyckte om det mesta när jag var blandkostare. Kom det veganska alternativ som smakade precis som kötträtten så skulle jag inte ha någonting alls emot att äta det. Varför får du det att låta som att det är något konstigt med att gilla smaken av animaliska produkter även om man väljer att inte äta dem av en helt annan anledning? Synd att du inte gillade det. Det finns veganska korvar på goodstore som är väldigt goda annars  Ja men varför apar man efter andra varor? Gillar du att åka lyxbil? Då har du kanske har en Merceds-stjärna på din Volvo-kylare?
CITAT (Ralf @ 21-01-2009, 14:24)  Ja men varför apar man efter andra varor? --- Ja det var så jag också undrade förut, om nånting som griljerades för att likna julskinka.
CITAT (Berith @ 21-01-2009, 13:57)  Synd att du inte känner att du skulle klara av att jobba med djur, det är både intressant och spännande.  Och man behöver ju såklart inte äta kött för det. Jag skulle ju kunna jobba med djur som inte skall gå till slakt CITAT Nauti : En enkel fråga bara....du tycker att man inte ska döda grisen (man äter ju knappast upp den levande) tycker du då att alla grisar, får, hästar, kor, höns och vad det nu är ska släppas ut i frihet då?? Sen vet jag inte var du fått det ifrån att köttdjuren aldrig har sett sol, sedan många år är det lag på utegång hos djuren och om du VET att det är missförhållanden på någon gård så är det din skyldighet att anmäla det tycker jag. Det handlar inte om att släppa ut dem, det är väldigt orealistiskt och som jag har nämnt tycker jag inte ens att man skall släppa ut minkar p.g.a. effekten på ekosystemen. Det handlar om att inte föda upp nya djur inom kött- och animalieindustrin. Det är ju den som det vore idealiskt om den försvann helt och hållet. De djur jag läst att 99% av dem aldrig får se solljus(förutom kanske under transporten till slakteriet) är grisar. Får tror jag faktiskt har det ganska bra jämfört med andra djur som vi utnyttjar. CITAT jag måste ju döda grisen för att få mat. för jag tänker då inte äta den rå,eller tycker du jag ska springa ut i skogen och försöka fånga ett viltsvin ?. och det naturligt för mig att det går till så. man föds man lever man blir uppäten eller dör av ålder. naturen har alltid funkat så och kommer alltid funka så. behandlas djur illa kan man försöka stoppa det.
nu kan du ju iför sig inte ha katt då den äter kött. men om det nu var det ''ända'' alt att äta kött. då hade du varit så tvungen eller svultit ihjäl.
Du behöver inte döda grisen för att få mat. Du behöver inte fånga vildsvin. Du behöver inte äta kött över huvud taget. Nu vet jag att du vill det och att det alternativet du tog upp är det bästa möjliga om du vill ha kött. Men själv skulle jag föredra att ha grisarna som trevliga husdjur, man måste ju inte få ut någonting av att ta hand om dem. Annars kan säkert grisar vara trevligt sällskap, jag tänker på folk som har minigrisar  Förklara gärna för mig vad som är naturligt med en industri där djur föds upp i sådana stora nummer, enbart för människans skull. Visst har vi alltid haft djur, det har inte varit någonting dåligt med det. Men som det ser ut nu så fungerar det inte, det är inte bra för djuren eller för miljön. I naturen fungerar det så, men där fäller de som sagt byten som levt hela sitt liv i frihet i sin naturliga miljö. Att dö är ingenting hemskt eller onaturligt. Det är djurens liv som är det onaturliga, inte döden. Den är nog snarare snabbare och smärtfriare i naturen. Men om jag får valet på ett inspärrat, begränsat liv helt utan frihet där jag enart har den dagliga utfodringen att se fram emot där jag i slutändan får en snabb smärtfri död och ett liv i frihet med en inte så snabb och enkel död så föredrar jag det senare. Såvitt jag vet så kan hankatter(tror jag) leva på vegansk kost. Det finns ju till och med vegansk kattmat, så det är nog ingen omöjlighet. Jag är inte så insatt i det. Men jag skulle inte få för mig att skaffa en katt så skulle jag läsa på väldigt noggrant innan fick för mig att skaffa en. Men egentligen så ser jag inga hinder till att det inte skulle gå, bara man ersätter allting från köttet med samma ämnen från växtriket. Om det inte skulle gå så skulle jag inte skaffa katt  CITAT Ja men varför apar man efter andra varor? Gillar du att åka lyxbil? Då har du kanske har en Merceds-stjärna på din Volvo-kylare? Förlåt, men jag förstår inte alls vad du menar eller vad det har med någonting att göra  Anledningen till att man efterliknar kött till smaken är ju väldigt simpel. Man gillar smaken av kött men man gillar inte kött, därför framställer man en produkt som inte består av kött men smakar kött. CITAT Ja det var så jag också undrade förut, om nånting som griljerades för att likna julskinka. yes.gif Julskinka hör ju till på ett traditionellt julbord. Om man är vegan vill man ju uppenbarligen inte ha en riktig skinka på julbordet men man kanske vill man ha någonting liknande bara för sakens skull  Själv har jag inget behov av att ha en julskinka på bordet, men det vore väl roligt att testa att göra någon vegansk variant någon gång
Alexander-VG-zon3
21-01-2009, 15:15
CITAT (Nauti @ 21-01-2009, 14:59)  Du behöver inte döda grisen för att få mat. Du behöver inte fånga vildsvin. Du behöver inte äta kött över huvud taget. Nu vet jag att du vill det och att det alternativet du tog upp är det bästa möjliga om du vill ha kött. Men själv skulle jag föredra att ha grisarna som trevliga husdjur, man måste ju inte få ut någonting av att ta hand om dem. Annars kan säkert grisar vara trevligt sällskap, jag tänker på folk som har minigrisar  Förklara gärna för mig vad som är naturligt med en industri där djur föds upp i sådana stora nummer, enbart för människans skull. Visst har vi alltid haft djur, det har inte varit någonting dåligt med det. Men som det ser ut nu så fungerar det inte, det är inte bra för djuren eller för miljön. I naturen fungerar det så, men där fäller de som sagt byten som levt hela sitt liv i frihet i sin naturliga miljö. Att dö är ingenting hemskt eller onaturligt. Det är djurens liv som är det onaturliga, inte döden. Den är nog snarare snabbare och smärtfriare i naturen. Men om jag får valet på ett inspärrat, begränsat liv helt utan frihet där jag enart har den dagliga utfodringen att se fram emot där jag i slutändan får en snabb smärtfri död och ett liv i frihet med en inte så snabb och enkel död så föredrar jag det senare. Såvitt jag vet så kan hankatter(tror jag) leva på vegansk kost. Det finns ju till och med vegansk kattmat, så det är nog ingen omöjlighet. Jag är inte så insatt i det. Men jag skulle inte få för mig att skaffa en katt så skulle jag läsa på väldigt noggrant innan fick för mig att skaffa en. Men egentligen så ser jag inga hinder till att det inte skulle gå, bara man ersätter allting från köttet med samma ämnen från växtriket. Om det inte skulle gå så skulle jag inte skaffa katt  jag skrev inte att det var naturligt för dom att vara som exempel på bilderna jag bara menar att det är naturligt för ''djur(människor)'' att äta kött och det är naturligt för ''kött''ätare att slakta(döda) sitt byte. dålig djurhållning och allt det där är väl det vi ska förbättra till det bästa eller hur ? jag har inte skrivit nåt annat. jag vill mer än gärna ändar djurens liv så att dom får så naturligt och bra liv som möjligt (det vill någ många på odla), men det hindrar ju inte att man ska kunna få kött på talriken. det viktigaste är väl ändå djurens välbefinnande fram till slakt. exempel att inte skaffa ett visst husdjur för att den äter kött tycker jag är lite fanatiskt eller överdrivet. men det är bara vad jag tycker. och du tycker så. inget fel med det. och det är inget vi kan övertala vandra att tänka på nåt annat vis. så jag ska sluta kommentera det.
CITAT (flaxss @ 21-01-2009, 15:15)  jag skrev inte att det var naturligt för dom att vara som exempel på bilderna jag bara menar att det är naturligt för ''djur(människor)'' att äta kött och det är naturligt för ''kött''ätare att slakta(döda) sitt byte. dålig djurhållning och allt det där är väl det vi ska förbättra till det bästa eller hur ? jag har inte skrivit nåt annat.
jag vill mer än gärna ändar djurens liv så att dom får så naturligt och bra liv som möjligt (det vill någ många på odla), men det hindrar ju inte att man ska kunna få kött på talriken. det viktigaste är väl ändå djurens välbefinnande fram till slakt.
exempel att inte skaffa ett visst husdjur för att den äter kött tycker jag är lite fanatiskt eller överdrivet. men det är bara vad jag tycker. och du tycker så. inget fel med det. och det är inget vi kan övertala vandra att tänka på nåt annat vis. så jag ska sluta kommentera det. Ja, det kanske är naturligt, men inte nödvändigt  Men jag tycker inte att det fungerar nu och jag tror absolut inte att det kommer att fungera i framtiden när vi blir fler. Ja, det har du sagt och det tycker jag är väldigt bra. Det är för många som bara äter utan att tänka på vad de egentligen äter. Ja, det vill de flesta. Alla borde vilja det, jag förstår då inte varför man skulle vara emot en förbättrad djurhållning. Det viktigaste är djurens välbefinnande under deras liv, ja, det är vi överrens om, slutet är vi däremot inte överrens om  Anlednignen till att jag inte vill skaffa köttätande husdjur är ju bara det att jag inte vill bidra till det. Det gör ju faktiskt ingen egentlig skillnad eftersom köttet i kattmat och liknande kommer från restprodukter vid slakt. Men det kan väl också ses som att man indirekt ökar en efterfrågan på kött. Det kanske inte är så stort egentligen, men det är ingenting jag känner att jag behöver motivera. Det är mer en känsla, det skulle inte kännas bra att köpa animalisk föda till ett husdjur när jag inte skulle kunna tänka mig att göra det åt mig själv. Jag vill inte övertala dig och jag vill egentligen inte att jag skall kunna det heller. Jag tycker bara att det kan vara intressant och informativt att prata om det. Om man sedan efter att ha läst någonting som man reagerade på känner att det är fel så skall man ju sluta att äta kött av den anledningen, inte för att jag säger eller tycker att det är fel.
CITAT (flaxss @ 21-01-2009, 15:15)  exempel att inte skaffa ett visst husdjur för att den äter kött tycker jag är lite fanatiskt eller överdrivet. men det är bara vad jag tycker. och du tycker så. inget fel med det. och det är inget vi kan övertala vandra att tänka på nåt annat vis. så jag ska sluta kommentera det. Det beror väl på hur man ser det. jag har två (köttätande) katter själv. Men anser man att köttproduktion är fel är det väl logiskt att inte bidra till den genom katt eller hund som sätter i sig 0.5kg och uppåt om dagen. Det vore snarare skumt att hävda att köttindustri är fel, alltså äter jag inte kött, men hålla sig med en HUND som äter mer kött än grannens hela hushåll. Det är ju inte konsekvent.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|