|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Elisabeth-Västkustkolonisten
24-01-2009, 14:53
dom kanske mår dåligt av det... Morrötter kanske också känner att man utnyttjar dom till sin egen välbefinnande.
Tänk om dom skriker aj när du skalar dom.......
CITAT (*Stintan* @ 24-01-2009, 00:05)  Husdjur? Kan man ha hund? Hundar är köttätare. Dessutom kan man inte låta en hund leva fritt och efter sina instinkter. Även katter är köttätare och hålls ofta i "fångenskap". Vilka husdjur är ok att ha som sällskapsdjur? De djur som är domesticerade och/eller man tydligt märker att de inte lider av att vara husdjur tycker jag är helt okej att ha. Det går ju att få icke-domesticerade djur att trivas, men knappast i en vanlig bostad och mycket till sällskapsdjur blir de nog aldrig. Katter och hundar trivs ju med människor. Sedan skulle jag inte skaffa något av dem eftersom de äter kött. CITAT Vet du hur stor yta en box ska vara? Den kan ju vara stor som ett vardagsrum eller nåt, och tänk om det skulle finnas regler för hur många människor det får finnas i ett sånt. Jag tänker då på de boxar jag sett på bild och i filmer. De boxarna är inte särskilt stora. Så det handlar ju inte om storleken av ett vardagsrum i alla fall. Det får ju inte kosta för mycket för uppfödarna. CITAT Vet du hur länge dom går kvar hos suggan innan dom är stora nog att inte dia längre? De får vara hos modern i en månad, den naturliga avvänjningstiden är fyra månader. CITAT Fortsätter med grisarna - du pratade om förut att djuren led av att inte få se solen. Antar att du menar inte bara se utan också att vara ute i? Gällde det också grisarna? Det var grisar jag syftade på. Jag tycker att solljus är ju någonting som alla djur naturligt vistas i. Det hör ju absolut till deras naturliga mönster att få springa utomhus och böka. CITAT Det vore nog konstigt att äta bara för att överleva, utan att njuta av mat och annat. Det gör inte jag heller. Jag lagar mat jag tycker om och jag kan njuta av den. Kött och animalier är ingen förutsättning för att maten skall smaka gott. CITAT Kom att tänka på en sak till nu när jag fått i mej lite frukost. När du säger att djuren lider - menar du fysiskt eller psykiskt? Tex det där med att en del djur aldrig får se solen. Djur kan ju inte tänka så vet du, dom lever ju i justnu. När du släpper ut Fido för morronkissningen så stannar ju inte han i dörrn och suckar över att det regnar idag igen! och undrar när solen ska komma tillbaka. Detsamma gäller en hel drös andra djur, dom saknar inte solen för dom kan ju helt enkelt inte det.
Men om du med lider menar djur som blir slagna eller får svälta eller på annat sätt fysiskt illa behandlade håller jag med dej fullständigt. Sånt ska absolut inte förekomma!
De lider ju både fysiskt och psykiskt. Fysiskt i form av diverse skador, sjukdomar och missbildningar. Psykiskt i form av stress. Nu tror jag inte att grisen tycker synd om sig självt för att den inte får se solljus, men jag tror att den mår dåligt av det ändå. De kanske inte saknar solen medvetet, det har jag inte sagt. Men jag tror att de mår bättre av att få vistas i solljus, precis som vi gör. Jag kom att tänka på kossorna som blir utsläppta för bete på våren, hur glada de verkar vara  Det sker ju, PETA har infiltrerat och filmat sådana händelser ett antal gånger och det är ju hemskt. Man får väl hoppas på att sådant inte sker i Sverige. CITAT En fråga till, vad har du under müslin? Soja- eller havremjölk?  CITAT Dom tänker knappast som vi iaf. smile.gif Där kom det. De tänker inte som vi, de är inte lika intelligenta. Därför är de mindre värda och det rättfärdigar att vi som är mycket mer intelligenta behandlar de arter som är mindre intelligenta hur vi vill. Intelligens = värde? CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-01-2009, 14:53)  dom kanske mår dåligt av det... Morrötter kanske också känner att man utnyttjar dom till sin egen välbefinnande.
Tänk om dom skriker aj när du skalar dom.......
Såvitt jag vet har inte växter något medvetande. Att de inte kan känna smärta är jag övertygad om. På vilket sätt skulle en morot gynnats av att känna smärta och varför skulle den förmågan utvecklats under dess evolution? De har ju dessutom inget nervsystem. Om vi nu antar att växter kan känna smärta så går det ju fortfarande åt många fler till att föda upp djur och äta köttet än om vi åt växterna direkt. Så då skulle köttätandet bidra till ännu mer negativa saker än det redan gör. Sedan vet vi ju till 100% att djur har ett nervsystem som i många fall inte är allt för olikt vårat eget, att de kan känna smärta, glädje, o.s.v. När det i morotens fall är så pass osannolikt att inte många skulle tänka tanken att den på något sätt skulle kunna lida. CITAT (Fågelvägen @ 24-01-2009, 11:56)  Chamomille, vilken bra fråga: Vad har Nauti under müslin? Vad äter en vegan egentligen under en vanlig dag? Det blev jag alltmer nyfiken på! Nu svarade jag inte på vad man exempelvis kan äta som vegan, det kanske jag borde göra så att ni inte tror att man som vegan måste sitta och tugga på morötter och salladsblad. Till frukost åt jag müsli, till lunch pyttipanna, till mellanmål blir det nog frukt av något slag och sedan en kikärtsrisotto till middag.
Whiskuchi
24-01-2009, 16:22
CITAT (Fågelvägen @ 24-01-2009, 11:56)  Chamomille, vilken bra fråga: Vad har Nauti under müslin? Vad äter en vegan egentligen under en vanlig dag? Det blev jag alltmer nyfiken på! Jag är inte vegan men hittills idag har jag ätit veganskt. Frukost: Smörgås med Tartex och gurka, te, juice Lunch: Pytt i panna, kokta grönsaker, rödbetor Till middag blir det våfflor, inga problem att göra dem veganska (även om jag kommer göra på vanlig mjölk) I tisdags åt jag vegansk kalops, i onsdags åt jag potatismos, grönsaker och vegansk korv, i torsdags åt jag vegansk tomatsoppa med bönor och pasta (och om någon är nyfiken på vad jag åt måndag och fredag kan jag upplysa om att jag i måndags åt laktovegetarisk lasagne - inga problem att göra den vegansk - och igår blev det grekisk sallad med bröd och tzatziki, inte heller det är några problem att göra veganskt) CITAT (Boxer @ 24-01-2009, 12:16)  Men jag har svårt att se någon som äcklas av varuhusens charkdiskar, äta sojabiff eller vegofärssås. Varför? Det är varken formen på biffen eller konsistensen på såsen som äcklar mig.
Farbror Blå
24-01-2009, 16:30
Jag tycker att vi som inte är veganer inte ska tycka nåt alls. Vad har vi med det att göra? Alltför många ska tycka om/tycka illa om företeelser i samhället.
Låt munnen tysta maten!
Eller tvärtom
CITAT (Nauti @ 24-01-2009, 15:41)  Jag tänker då på de boxar jag sett på bild och i filmer. De boxarna är inte särskilt stora. Så det handlar ju inte om storleken av ett vardagsrum i alla fall. Det får ju inte kosta för mycket för uppfödarna. Här kan du se lite storlekar på boxarna, beroende på vilken storlek/ålder det är på grisen. Och att det inte får kosta för mycket för uppfödarna har du nog fått om bakfoten, dom får allt betala det det kostar för att följa reglerna för boxar och stall.De får vara hos modern i en månad, den naturliga avvänjningstiden är fyra månader. Ok, det kan ju vara ändrat, för några år sen var det 6 veckor.Det var grisar jag syftade på. Jag tycker att solljus är ju någonting som alla djur naturligt vistas i. Det hör ju absolut till deras naturliga mönster att få springa utomhus och böka. Läs gärna ovan där vi redan diskuterat varför inte grisar ska vara i direkt soljus.Det gör inte jag heller. Jag lagar mat jag tycker om och jag kan njuta av den. Kött och animalier är ingen förutsättning för att maten skall smaka gott. För mej är det en förutsättning.De lider ju både fysiskt och psykiskt. Fysiskt i form av diverse skador, sjukdomar och missbildningar. Psykiskt i form av stress. Här har du också lite fel, det finns nog inte många djur som går omkring med skador och missbildningar, dom är helt enkelt inget att avla på (om det gäller avelsdjur tex). Och om du tror att många djur går omkring med sjukdomar får du nog också tänka om, det skulle ju kunna riskera hela besättningen. Och om det inte handlar om avelsdjur utan tex mjölkkor så måste dom ju hållas friska för att ge mesta möjliga avkastning.Nu tror jag inte att grisen tycker synd om sig självt för att den inte får se solljus, men jag tror att den mår dåligt av det ändå. De kanske inte saknar solen medvetet, det har jag inte sagt. Men jag tror att de mår bättre av att få vistas i solljus, precis som vi gör. Jag kom att tänka på kossorna som blir utsläppta för bete på våren, hur glada de verkar vara Eller är det helt enkelt så att dom är ljusblinda och har svårt att se precis när dom kommer ut...?Det sker ju, PETA har infiltrerat och filmat sådana händelser ett antal gånger och det är ju hemskt. Man får väl hoppas på att sådant inte sker i Sverige. Nu vet jag inte vad PETA är och inte vilka situationer du menar.... Där kom det. De tänker inte som vi, de är inte lika intelligenta. Därför är de mindre värda och det rättfärdigar att vi som är mycket mer intelligenta behandlar de arter som är mindre intelligenta hur vi vill. Intelligens = värde? Nu missuppfattar du mej totalt, jag har inte sagt nånting om intelligens öht. Jag sa att grisar inte kan tänka som vi människor, och menar såklart (som jag tar för givet att dom allra allra flesta som läste det förstod!) att dom inte kan tänka som vi eftersom dom inte har samma ordförråd. Dom kan helt enkelt inte sätta ord på vad dom ser eller prata med dej tex. Att dom sen känner igen dej eller förstår att dom ska få mat eller att dom hoppar högt om du skrämmer dom när dom sover eller nåt annat sånt har ju inte med att tänka som vi att göra.Lägger in mina svar med annan färg. Suckar lite när jag läser hur du tror att det fungerar bland djuren... Inte illa ment.
Fågelvägen
24-01-2009, 16:34
Kalops, våfflor, pyttipanna, lasagne - låter hur gott som helst! Nu väntar vi bara på de utlovade recepten.
CITAT (Whiskuchi @ 24-01-2009, 16:22)  Jag är inte vegan men hittills idag har jag ätit veganskt.
Frukost: Smörgås med Tartex och gurka, te, juice Lunch: Pytt i panna, kokta grönsaker, rödbetor Till middag blir det våfflor, inga problem att göra dem veganska (även om jag kommer göra på vanlig mjölk)
I tisdags åt jag vegansk kalops, i onsdags åt jag potatismos, grönsaker och vegansk korv, i torsdags åt jag vegansk tomatsoppa med bönor och pasta (och om någon är nyfiken på vad jag åt måndag och fredag kan jag upplysa om att jag i måndags åt laktovegetarisk lasagne - inga problem att göra den vegansk - och igår blev det grekisk sallad med bröd och tzatziki, inte heller det är några problem att göra veganskt) Varför? Det är varken formen på biffen eller konsistensen på såsen som äcklar mig. Vegansk kalops och vegansk korv....?  För mej låter det jättekonstigt, för korv är ju korv och kalops är ju kalops. Det vore ju som att forma köttfärsen till äpplen bara för att man vill ha frukt! Eller nåt... Varför måste ni döpa grönsakerna (eller vad det nu är) till namn på kött? Kan inte veganmat heta det det är?
Christa
24-01-2009, 16:41
Känner du till om veganer är friskare än de som äter enligt andra koncept?
*Stintan*
24-01-2009, 16:51
CITAT (Farbror Blå @ 24-01-2009, 16:30)  Jag tycker att vi som inte är veganer inte ska tycka nåt alls. Vad har vi med det att göra? Alltför många ska tycka om/tycka illa om företeelser i samhället.
Låt munnen tysta maten!
Eller tvärtom Men nu Farbror Blå kanske det är dags för en tupplur. Klart man måste tycka/tycka illa om en massa saker. Annars blir det ju ingen diskussion. Jättekul med ett diskussionsforum där alla sitter tysta.
Aqvakul
24-01-2009, 16:55
Har kollat in PETA lite - en internationell (amerikansk) djurrättsaktivistisk organisation:http://www.peta.org/"Budord": - Animals Are Not Ours to Eat
- Animals Are Not Ours to Wear
- Animals Are Not Ours to Experiment On
- Animals Are Not Ours to Use for Entertainment
- Animals Are Not Ours to Abuse in Any Way
Man marknadsför sig gärna spektakulärt:
såväl med religion som med nakenchock.....[attachment=29956:peta_jesus.jpg]
Alexander-VG-zon3
24-01-2009, 17:12
nu har jag smakat på Havremjölk. och det smakar då inte mjölk utan HAVRE. och jag tyckte inte det var nåt vidare attd ricka om man nu vill dricka mjölk.
innan har jag ätit mycket vegetariska köttbollar,färs,korv,bitar,nuggets m.m. och jag tycker man känner skillnad i smak på en del produkter.
och i en del rätter är det skillnad och andra inte. Lasange med vegetariskfärs så smakar inte jag någon skillnad men skulle jag enbart äta det så smakar det inte kött.
Gunilla T
24-01-2009, 17:14
Vart har den Aqvakul tagit vägen som brukar hävda att man inte skall kasta mera bensin på elden?
CITAT (Aqvakul @ 24-01-2009, 16:55)  Har kollat in PETA lite - en internationell (amerikansk) djurrättsaktivistisk organisation:http://www.peta.org/"Budord": - Animals Are Not Ours to Eat
- Animals Are Not Ours to Wear
- Animals Are Not Ours to Experiment On
- Animals Are Not Ours to Use for Entertainment
- Animals Are Not Ours to Abuse in Any Way
Man marknadsför sig gärna spektakulärt:
såväl med religion som med nakenchock.....[attachment=29956:peta_jesus.jpg]  Tack för det Aqua.  Ja det är inget för mej nåt av det där, varken Jesus eller nakenchock.
Aqvakul
24-01-2009, 17:27
CITAT (Gunilla T @ 24-01-2009, 17:14)  Vart har den Aqvakul tagit vägen som brukar hävda att man inte skall kasta mera bensin på elden? Nauti hänsvisade till PETA som en slags auktoritet och jag plockar fram lite material om och från PETA... förstår inte alls dina insuinationer om pyromani... Personligen anser jag att man är mer än naiv om man inte ser hur djurrättsfrågan används av s.k. antifascister och syndikalister för att motivera våld, stöld och skadegörelse i organiserad form. Nauti tar ju här åtmonstoner delvis avstånd från detta, vilket hedrar honom.
Gossen Ruda
24-01-2009, 17:28
CITAT (Gunilla T @ 24-01-2009, 17:14)  Vart har den Aqvakul tagit vägen som brukar hävda att man inte skall kasta mera bensin på elden? Jo, jag har funderat på att uppmana alla att sluta skriva här, min trollvarningslampa på PC:n blinkar då och då. Fast det får var och en bestämma. Nu dök det upp en sak som måste korrigeras, vegetarisk kalops!!!! Kalops är en rätt gjord på nötkött och grönsaker och inget annat. Inte ens fläskkött duger. Namnet kommer av engelskans collop som betyder köttskiva. Det är ytterligare ett exempel på att man inom veganrörelsen använder vedertagna namn på kötträtter, ersätter köttet med något annat och sen använder falsk varudeklaration. Hitta på egna ord istället för att försöka efterlikna övriga världen. Basta! Gäller även för pyttipanna, görs huvudsakligen av potatis och korv, korv gjord på kött. Kolla i en normal kokbok.
Red Top
24-01-2009, 17:29
CITAT (Aqvakul @ 24-01-2009, 16:55)  Har kollat in PETA lite - en internationell (amerikansk) djurrättsaktivistisk organisation:http://www.peta.org/såväl med religion som med nakenchock.....[/size] [attachment=29956:peta_jesus.jpg] Om Jesus var vegetarian, skulle han väl knappast ha "trollat" med fisk och fått det att räcka till så många
Gunilla T
24-01-2009, 17:39
[quote name='Aqvakul' date='24-01-2009, 17:27' post='964838'] Nauti hänsvisade till PETA som en slags auktoritet och jag plockar fram lite material om och från PETA... förstår inte alls dina insuinationer om pyromani...
Du förstår...
*Stintan*
24-01-2009, 17:56
CITAT (Gunilla T @ 24-01-2009, 17:39)  Nauti hänsvisade till PETA som en slags auktoritet och jag plockar fram lite material om och från PETA... förstår inte alls dina insuinationer om pyromani... Du förstår... Vad är det som är så känsligt Gunilla T? Personligen tycker jag man lärt sig både det ena och det andra i den här tråden. Ser inte så många bensindunkar men jag kanske har missat något.
Whiskuchi
24-01-2009, 17:57
CITAT (Berith @ 24-01-2009, 16:40)  Vegansk kalops och vegansk korv....?  För mej låter det jättekonstigt, för korv är ju korv och kalops är ju kalops. Det vore ju som att forma köttfärsen till äpplen bara för att man vill ha frukt! Eller nåt... Och varför kan inte bajskorv heta något annat, korv är ju korv!  Namnet beskriver vad varan/rätten påminner om, inte nödvändigtvis vad den innehåller. Visst skulle jag kunna skriva "vegansk gryta med lök, morötter och sojabitar som fräses, får puttra ihop med lagerblad och kryddpeppar och reds av" men det är oerhört mycket enklare för mig att skriva vegansk kalops. Och alla - utom de som av ren princip gör sig dummare än de är (åtminstone hoppas jag att ni gör er dummare än vad ni är) - förstår vad jag menar.
Alexander-VG-zon3
24-01-2009, 17:58
CITAT (*Stintan* @ 24-01-2009, 17:56)  Vad är det som är så känsligt Gunilla T? Personligen tycker jag man lärt sig både det ena och det andra i den här tråden. Ser inte så många bensindunkar men jag kanske har missat något. tycker inte heller det var så himla känsligt. jag är glad att Aqvakul letade upp det. för jag visste inte heller var det va för nåt.
Whiskuchi
24-01-2009, 18:02
CITAT (Gossen Ruda @ 24-01-2009, 17:28)  Jo, jag har funderat på att uppmana alla att sluta skriva här, min trollvarningslampa på PC:n blinkar då och då. Fast det får var och en bestämma. Nu dök det upp en sak som måste korrigeras, vegetarisk kalops!!!!
Kalops är en rätt gjord på nötkött och grönsaker och inget annat. Inte ens fläskkött duger. Namnet kommer av engelskans collop som betyder köttskiva. Det är ytterligare ett exempel på att man inom veganrörelsen använder vedertagna namn på kötträtter, ersätter köttet med något annat och sen använder falsk varudeklaration. Hitta på egna ord istället för att försöka efterlikna övriga världen. Basta! Gäller även för pyttipanna, görs huvudsakligen av potatis och korv, korv gjord på kött. Kolla i en normal kokbok. Och en gosse är en pojke, underförstått en ung individ av hankön. Kolla i en normal ordbok. Dags att byta namn till Gubben Ruda?
Aqvakul
24-01-2009, 18:03
CITAT (Gunilla T @ 24-01-2009, 17:39)  Du förstår... Gunilla! Du är på många sätt en av mina absoluta favoriter här på Odla, men i denna fråga så tycker jag inte alls att du ser klart. Om du inte ser att Nauti har helt andra syften än att resonera lite med oss, om du inte vill ta till dig att djurrättsaktivism, politiskt våld och huliganism på många sätt är tre sidor av samma fenomen, så kommer vi troligen aldrig att mötas i denna fråga. Jag tar ansvar för mina egna inlägg och mina egna åsikter - kom gärna med mer konkret kritik.
CITAT Läs gärna ovan där vi redan diskuterat varför inte grisar ska vara i direkt soljus. Vad har direkt solljus med saken att göra? Vi pratade om att de aldrig får se solljus, vilket är onaturligt för de flesta djur. CITAT Här har du också lite fel, det finns nog inte många djur som går omkring med skador och missbildningar, dom är helt enkelt inget att avla på (om det gäller avelsdjur tex). Och om du tror att många djur går omkring med sjukdomar får du nog också tänka om, det skulle ju kunna riskera hela besättningen. Och om det inte handlar om avelsdjur utan tex mjölkkor så måste dom ju hållas friska för att ge mesta möjliga avkastning. Det är många kycklingar som går runt med missbildningar och skador på grund av den snabba tillväxten, vilket är en framavlad egenskap. Djuren går inte runt med sjukdomar, de får antibiotika. CITAT Känner du till om veganer är friskare än de som äter enligt andra koncept? Längre bak i tråden skrev jag några sjukdomar och liknande som är mer sällsynta bland veganer. Bland annat hjärt- och kärlsjukdomar. Mjölkkor ger mjölk även om de mår psykiskt eller fysiskt dåligt eftersom det är en överlevnadsfunktion. Däremot påverkas säkert mängden och kvalitén av sjukdomar och liknande, men som sagt, antibiotika är ju en simpel lösning. CITAT Nu vet jag inte vad PETA är och inte vilka situationer du menar.... Där djur slagits, utnyttjas och medvetet plågats av de som jobbat med uppfödningen. CITAT Varför måste ni döpa grönsakerna (eller vad det nu är) till namn på kött? Kan inte veganmat heta det det är? För att det är produkter som efterliknar de animaliska eller för att rätten är i princip densamma som den med animaliska ingredienser? Det är väl inte så svårt att förstå. CITAT nu har jag smakat på Havremjölk. och det smakar då inte mjölk utan HAVRE. och jag tyckte inte det var nåt vidare attd ricka om man nu vill dricka mjölk. Det smakar havre ja, var det oväntat?  CITAT Nauti hänsvisade till PETA som en slags auktoritet och jag plockar fram lite material om och från PETA... förstår inte alls dina insuinationer om pyromani... Det gjorde jag inte, jag sade att de infiltrerat och filmat. Jag sade ingenting om vad jag tyckte om PETA. Men de visar intressanta grejor från hur det faktiskt kan se ut och vilken respektlöshet vi visar inför djuren. CITAT (Aqvakul @ 24-01-2009, 18:03)  Gunilla! Du är på många sätt en av mina absoluta favoriter här på Odla, men i denna fråga så tycker jag inte alls att du ser klart. Om du inte ser att Nauti har helt andra syften än att resonera lite med oss, om du inte vill ta till dig att djurrättsaktivism, politiskt våld och huliganism på många sätt är tre sidor av samma fenomen, så kommer vi troligen aldrig att mötas i denna fråga. Jag tar ansvar för mina egna inlägg och mina egna åsikter - kom gärna med mer konkret kritik.  Jag har redan motiverat flera gånger varför jag startade tråden. Jag försöker inte pracka på dig någonting. Djurrättsaktivism finns väl i många former, att klumpa ihop en medlem i djurens rätt som är ute och informerar med en person ur djurens befrielsefront som är ute och släpper ut minkar låter dumt. Om det är de senare du har någonting emot så kan du ju inte säga att alla djurrättsaktivister är korkade, våldsamma, djurplågande hulliganer.
*Stintan*
24-01-2009, 18:30
CITAT (Whiskuchi @ 24-01-2009, 17:57)  Och varför kan inte bajskorv heta något annat, korv är ju korv!  Namnet beskriver vad varan/rätten påminner om, inte nödvändigtvis vad den innehåller. Visst skulle jag kunna skriva "vegansk gryta med lök, morötter och sojabitar som fräses, får puttra ihop med lagerblad och kryddpeppar och reds av" men det är oerhört mycket enklare för mig att skriva vegansk kalops. Och alla - utom de som av ren princip gör sig dummare än de är (åtminstone hoppas jag att ni gör er dummare än vad ni är) - förstår vad jag menar. Jag håller med dej och för mig är det ok att kalla det vad man vill trots att det var jag som från början ställde den dumma frågan varför man kallar det korv, biff osv. Tyckte bara att det kunde va kul att få ett svar på det av Nauti och det fick jag också. Men det var i början av tråden. Jag föredrar själv dock ordet vegetarisk framför istället för vegansk eftersom ordet vegansk ger mej en obehaglig eftersmak. Jag är absolut ingen motståndare till vegetarisk kost utan äter mycket sådan själv men jag skulle inte vilja bli vegetarian. Har även jag gjort en vegetarisk gryta på ungefär samma sätt som du beskrev ovan(lite mer grejer i bara) som blev jättegod en gång när vi bjudit hem folk som var vegetarianer. Det är väl klart att folk förstår vad du menar.
Piccante
24-01-2009, 18:34
Nauti, nu ger du exempel på att vara väldigt dåligt påläst när du svamlar om antibiotika. Dels är man restriktiv med att använda antibiotika och det används inte i förebyggande syfte och dels är det karenstid på alla produkter från djur som går på antibiotika så mjölkkor håller sig inte på benen med antibiotika hela tiden! Dessutom är det fel att djur ger mjölk även om de mår psykiskt eller fysiskt dåligt. Mjölk är det första som sinar om kor har dålig hälsa!
//Markus som har utbildning i lantbruksdjurs skötsel, har arbetat med djur och haft 4 veckors veterinärspraktik.
CITAT (Nauti @ 24-01-2009, 18:15)  Vad har direkt solljus med saken att göra? Vi pratade om att de aldrig får se solljus, vilket är onaturligt för de flesta djur. Ok, jag trodde du menade att djuren skulle få komma ut i solen.
Det är många kycklingar som går runt med missbildningar och skador på grund av den snabba tillväxten, vilket är en framavlad egenskap. Har ingen aning om det, men om du vet att det är så hoppas jag att du anmäler direkt!
Mjölkkor ger mjölk även om de mår psykiskt eller fysiskt dåligt eftersom det är en överlevnadsfunktion. Däremot påverkas säkert mängden och kvalitén av sjukdomar och liknande, men som sagt, antibiotika är ju en simpel lösning. Överlevnadsfunktion...??
Där djur slagits, utnyttjas och medvetet plågats av de som jobbat med uppfödningen. Jaa Aqua visade vad det var. Inget jag skulle tro eller lita på iaf.
För att det är produkter som efterliknar de animaliska eller för att rätten är i princip densamma som den med animaliska ingredienser? Det är väl inte så svårt att förstå. Joo det är svårt att förstå. Om jag absolut inte kunde tänka mej att äta champinjoner, utan hellre åt biff skulle jag väl inte karva till köttbiten så den såg ut som en svamp??
Gossen Ruda
24-01-2009, 18:46
Kötträtter innehåller kött, det hörs på namnet, och kalops står i alla kokböcker under kötträtter. Skall det vara så svårt att fatta. Jag ser oskicket bland veganer att använda vedertagna namn på kötträtter till sina surrogat som en önskan att kunna äta sådan mat men inte klarar av det pga köttinnehållet.
Det är bara att inse att veganer inte använder ord som alla andra normala människor, dom hittar på egna definitioner. Därför skiter det sig i kontakten med dom. Ett djur kan lida bara för att det inte får se solen eller för att det föds upp till mat eller annat ändamål. Detta trots att det enligt normal definition inte lider, vi normalmänniskor måste inse det.
En mink som har det bra i sin bur lider enligt veganerna, därför är det bra att släppa ut dom trots att dom enligt vår definition förmodligen lider mer då. Jag har skrivit det förut och skriver det igen, det är en form av hjärntvätt.
Elisabeth-Västkustkolonisten
24-01-2009, 18:59
CITAT (Markus_H @ 24-01-2009, 18:34)  Nauti, nu ger du exempel på att vara väldigt dåligt påläst när du svamlar om antibiotika. Dels är man restriktiv med att använda antibiotika och det används inte i förebyggande syfte och dels är det karenstid på alla produkter från djur som går på antibiotika så mjölkkor håller sig inte på benen med antibiotika hela tiden! Dessutom är det fel att djur ger mjölk även om de mår psykiskt eller fysiskt dåligt. Mjölk är det första som sinar om kor har dålig hälsa!
//Markus som har utbildning i lantbruksdjurs skötsel, har arbetat med djur och haft 4 veckors veterinärspraktik. Markus hon har inte det minsta aning om mjölkkor, int eheller över huvud taget om djirhållning. Jag var bondhustru i många år och vi hade mjölkkor. Och våra djur mådde bra, för vi älskade varende en ko. Om en ko får antibiotika så kan man aldrig leverear mjölk, det minst alilla upptäcks direkt. När Nauti pratar om att Bönderna sklaktar en ko so fort hon inte mjölkar bra efter en kalvning so visar hon ju att hon inte har för fem öringe anin gom det hela. Säg mig den bonden nauti som slaktar varje år sina mjölkor... Hur skall han få ihop ett bra bestånd om han slaktar varje år???? Du vet verkligen int evad du pratar om. Nåt sånt korkad har jag aldrig läst. Jag har suttid här på hänederna länge men nu gick det inte längre. F.ö. skall grisarna inte vistas i solen. Och när du pratade im hönsen som du skulle rädda och ge till någon annan. För mig är det stöld, STÖLD Men det är klart ni står ju över lagen, ni tar är ju friheten att stjäla djur hur som helst Edelweiss
Christa
24-01-2009, 19:11
CITAT Känner du till om veganer är friskare än de som äter enligt andra koncept?
Längre bak i tråden skrev jag några sjukdomar och liknande som är mer sällsynta bland veganer. Bland annat hjärt- och kärlsjukdomar.
Känner du till någon forskningsrap¨port om detta? Jag samlar material till en bok och behöver ha på fötterna.
CITAT (Markus_H @ 24-01-2009, 18:34)  Nauti, nu ger du exempel på att vara väldigt dåligt påläst när du svamlar om antibiotika. Dels är man restriktiv med att använda antibiotika och det används inte i förebyggande syfte och dels är det karenstid på alla produkter från djur som går på antibiotika så mjölkkor håller sig inte på benen med antibiotika hela tiden! Dessutom är det fel att djur ger mjölk även om de mår psykiskt eller fysiskt dåligt. Mjölk är det första som sinar om kor har dålig hälsa! Det kanske jag är, men jag läste som sagt den där artikeln där det stod att det inte var ovanligt att man använde antibiotika och riskerna för att resistenta bakterier skulle utvecklas. Men det stämmer nog som du säger. Jag sade väl inte att hur mycket mjölk de ger inte påverkas av deras hälsa. Men mjölk ger de då såvitt jag vet, även om de mår psykiskt dåligt. Det låter osannolikt att en sådan viktig funktion skulle påverkas så pass lätt. CITAT När Nauti pratar om att Bönderna sklaktar en ko so fort hon inte mjölkar bra efter en kalvning so visar hon ju att hon inte har för fem öringe anin gom det hela.
Säg mig den bonden nauti som slaktar varje år sina mjölkor... Hur skall han få ihop ett bra bestånd om han slaktar varje år???? Du vet verkligen int evad du pratar om. Nåt sånt korkad har jag aldrig läst.
F.ö. skall grisarna inte vistas i solen.
Och när du pratade im hönsen som du skulle rädda och ge till någon annan. För mig är det stöld, STÖLD
Men det är klart ni står ju över lagen, ni tar är ju friheten att stjäla djur hur som helst De slaktas när de inte längre är ekonomiskt gångbara. Jag talar inte om någon småskalig bonde som har några kor ute i sin lada. Sedan har jag inte sagt någonting om varje år. Vanligtvis lever en ko inom mjölkindustrin 4-5 år. Var har jag sagt det? Att de inte skall vistas länge i direkt solljus innebär det att de aldrig skall få se solljus mer än på vägen till slakteriet? Ja, vad skulle det annars vara? Vilka syftar du på med ni? Sedan ser jag inte problemet eftersom de tar sig friheten att ge djur frihet och ett eget liv med innehåll.
CITAT (Nauti @ 24-01-2009, 19:15)  Det kanske jag är, men jag läste som sagt den där artikeln där det stod att det inte var ovanligt att man använde antibiotika och riskerna för att resistenta bakterier skulle utvecklas. Men det stämmer nog som du säger.
Jag sade väl inte att hur mycket mjölk de ger inte påverkas av deras hälsa. Men mjölk ger de då såvitt jag vet, även om de mår psykiskt dåligt. Det låter osannolikt att en sådan viktig funktion skulle påverkas så pass lätt.
De slaktas när de inte längre är ekonomiskt gångbara.
Jag talar inte om någon småskalig bonde som har några kor ute i sin lada. Sedan har jag inte sagt någonting om varje år. Vanligtvis lever en ko inom mjölkindustrin 4-5 år.
Var har jag sagt det? Att de inte skall vistas länge i direkt solljus innebär det att de aldrig skall få se solljus mer än på vägen till slakteriet?
Ja, vad skulle det annars vara?
Vilka syftar du på med ni? Sedan ser jag inte problemet eftersom de tar sig friheten att ge djur frihet och ett eget liv med innehåll.  Sorry, men nu läser jag mer och mer vad andra redan påpekat (och jag misstänkte i början) - du har inte så stor aning om hur det egentligen ligger till. När jag har ställt frågor till dej tidigare så har det inte varit för att jag skulle få svar på dom, utan jag var bara nyfiken på vad du egentligen visste.
CITAT (Christa @ 24-01-2009, 19:11)  CITAT Känner du till om veganer är friskare än de som äter enligt andra koncept?
Längre bak i tråden skrev jag några sjukdomar och liknande som är mer sällsynta bland veganer. Bland annat hjärt- och kärlsjukdomar. Känner du till någon forskningsrap¨port om detta? Jag samlar material till en bok och behöver ha på fötterna. Jag har läst det på flera ställen men aldrig läst just någon forskningsrapport om det. Men jag hittade på denna sidan att: CITAT Vegankost innehåller mindre mättat fett och obefintlig mängd kolesterol jämfört med vegetarisk kost. Därför ligger det nära tillhands att anta att veganer löper mindre risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar än vegetarianer. Studier har mycket riktigt visat att både unga och vuxna som lever veganskt har mycket låga blodfettnivåer. med en fotnot som angav "Resnicow m fl. Diet and serum lipids in vegan vegetarians: a model for risk reduction. J Am Diet Assoc 1991 Apr;91(4):447-53." som källa. Även på denna sidan hittar man ungefär samma uppgifter, med fotnoter: CITAT Djurprodukter innehåller mycket av det vi bör undvika: kolesterol och mättade fetter. Forskning visar att veganer och vegetarianer är mindre drabbade av övervikt/fetma, högt blodtryck och hjärt- och kärlsjukdomar,17, 18 typ 2 diabetes19 och vissa cancerformer.20 Deras livslängd är några år längre än den genomsnittlige blandkostarens.21 Källorna är: "Szeto, Y.T. et al. (2004) Effects of a Long-Term Vegetarian Diet on Biomarkers of Antioxidant Status and Cardiovascular Disease Risk. Nutrition 20: 863–866. och Fu, C.-H. et al. (2006) Effects of Long-Term Vegetarian Diets on Cardiovascular Autonomic Functions in Healthy Postmenopausal Women. American Journal of Cardiology 97: 380–383." Vilket i mina öron låter som seriösa studier. Det fanns även mer på de sidorna som kanske kan vara av intresse för dig. Jag kan leta mer ifall det behövs. Men där har du i alla fall några som verkar vara seriösa studier som visat på det.
Funderar lite över vem du är Nauti, om du bor på landet eller i stan? Hur gammal du är? Om du går i skolan eller jobbar med nåt inom det här området? Ren nyfikenhet bara. Såg att det fanns en tråd till om sånt här, eller iaf lite liknande, och den hade jag missat. Fram till nu...
CITAT Överlevnadsfunktion...??
Där djur slagits, utnyttjas och medvetet plågats av de som jobbat med uppfödningen. Jaa Aqua visade vad det var. Inget jag skulle tro eller lita på iaf. Genom evolutionen skulle korna inte varit särskilt effektiva om alla deras kalvar svalt ihjäl  Jag menar att det är viktigt för artens överlevnad och påverkas inte i första taget. Man får tycka vad man vill om PETA, men inspelningarna är gjorda utan djuruppfödarnas vetskap av infiltrerade PETA-medlemmar.
CITAT (Markus_H @ 24-01-2009, 18:34)  Nauti, nu ger du exempel på att vara väldigt dåligt påläst när du svamlar om antibiotika. Dels är man restriktiv med att använda antibiotika och det används inte i förebyggande syfte och dels är det karenstid på alla produkter från djur som går på antibiotika så mjölkkor håller sig inte på benen med antibiotika hela tiden! Dessutom är det fel att djur ger mjölk även om de mår psykiskt eller fysiskt dåligt. Mjölk är det första som sinar om kor har dålig hälsa!
//Markus som har utbildning i lantbruksdjurs skötsel, har arbetat med djur och haft 4 veckors veterinärspraktik. Jag har nu kollat upp det och jag får erkänna att jag hade fel om antibiotikaanvändningen i Sverige. Men utomlands verkar fortfarande användningen ske ofta, här är ett citat: CITAT Antibiotika används inte bara som medicin till människor, utan också till djur. Antibiotika ges till djur som är sjuka. Men i vissa länder blandas antibiotika rutinmässigt i fodret som ges till svin, nötkreatur och kycklingar för att de ska hålla sig friska och växa snabbare. Så allting jag läst handlar inte om djurens situation i Sverige, så ursäkta mig om jag har svårt att skilja på det jag läst om svenska djur och djur utanför Sverige. Men ni kan ju tänka på det innan ni helt och hållet dumförklarar mig för att era egna erfarenheter inte stämmer överrens med det jag säger? Men enligt detta: CITAT I Sverige är tillsatser i detta syfte förbjudna sedan 1986. Slaktkycklingar får i Sverige parasitbekämpningsmedel i sitt foder. Det är idag omdiskuterat om detta medel är antibiotika eller inte.
1986 beslöt Sveriges riksdag att kräva veterinärrecept för att använda antibiotika till djur. Risken för antibiotikaresistenta bakterier och konsumentförtroendet var bakgrunden till beslutet. Sedan 1986 har förbrukningen av antibiotika till djur minskat med 60 procent. så används det ju fortfarande i alla fall. När det handlar om djur utanför Sverige, men inom EU så hittade jag även detta: CITAT EU - En försiktigare användning av antibiotika har blivit en nyckelfråga även inom EU. Ett brett svenskt lobbyarbete har bidragit till att det idag finns en hög medvetenhet om risken för resistenta bakterier och att detta bör medföra en större försiktighet när det gäller antibiotika i djurhållningen.
EU har förbjudit 6 av tidigare 10 godkända antibakteriella fodertillsatser. Kommissionens vetenskapliga kommitté har föreslagit att man skall sluta med antibiotika som fodertillsats och flera av medlemsstaterna föreslår nu ett totalförbud. och CITAT Mängden läkemedel i gruppen antibiotika som används till djur i Sverige har minskat under senare år. År 2005 användes cirka 16,4 ton aktiv substans, vilket är en minskning med 4 procent sedan 2000. Merparten av den använda mängden ges för behandling av enskilda djur. Endast en mindre del (13 procent) används för gruppbehandlingar. För mer information läs SVARM-rapporterna, se länk i höger kolumn. Vid sådana behandlingar blandas antibiotika i foder eller vatten. Gruppbehandling tillämpas när en större grupp djur insjuknar samtidigt. Att rutinmässigt blanda in antibiotika i foder för att öka djurens tillväxt är som nämnts inte tillåtet i Sverige sedan 1986. Sedan januari 2006 är antibiotika förbjuden som tillväxtbefrämjare inom hela EU. vilket tyder på att det fortfarande används en del men att det går åt rätt håll. Källor på detta(eftersom jag tydligen behöver uppge det hela tiden, men inte ni): http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/An...tikaanvandning/ och http://www.matplatsen.nu/index.php?im=3&am...;intStyleType=0
Aqvakul
24-01-2009, 20:03
Jag har ägnat en stund åt att läsa något som kallas "Argumentsamling" på Djurens Befrielsefronts hemsida. Ser egentligen ingen skillnad gentemot dina argument, Nauti. Läs själva och begrunda: http://www.djurensbefrielsefront.com/defau...amp;ucat=1&
*Stintan*
24-01-2009, 20:04
CITAT (Nauti @ 24-01-2009, 19:28)  Jag har läst det på flera ställen men aldrig läst just någon forskningsrapport om det. Men jag hittade på denna sidan att: med en fotnot som angav "Resnicow m fl. Diet and serum lipids in vegan vegetarians: a model for risk reduction. J Am Diet Assoc 1991 Apr;91(4):447-53." som källa. Även på denna sidan hittar man ungefär samma uppgifter, med fotnoter: Källorna är: "Szeto, Y.T. et al. (2004) Effects of a Long-Term Vegetarian Diet on Biomarkers of Antioxidant Status and Cardiovascular Disease Risk. Nutrition 20: 863–866. och Fu, C.-H. et al. (2006) Effects of Long-Term Vegetarian Diets on Cardiovascular Autonomic Functions in Healthy Postmenopausal Women. American Journal of Cardiology 97: 380–383." Vilket i mina öron låter som seriösa studier. Det fanns även mer på de sidorna som kanske kan vara av intresse för dig. Jag kan leta mer ifall det behövs. Men där har du i alla fall några som verkar vara seriösa studier som visat på det. Du försöker iallafall Nauti men du länkar till två sidor på nätet som jag tycker verkar vara partiska i den här frågan. Hur trovärdigt verkar det? Som jag sagt förut så finns det inga belägg eller någon studie som säger att det är köttet i sig som är orsak till hjärt-kärlsjukdomar t.ex. Det är människors kostvanor i stort som är orsaken. Folk äter fel och för mycket och rör sig för lite. Har du hört om den osannolika sannolikheten?
CITAT (Aqvakul @ 24-01-2009, 20:03)  Jag har ägnat en stund åt att läsa något som kallas "Argumentsamling" på Djurens Befrielsefronts hemsida. Ser egentligen ingen skillnad gentemot dina argument, Nauti. Läs själva och begrunda: http://www.djurensbefrielsefront.com/defau...amp;ucat=1&Det var väl inte konstigt alls om deras argument för att genomföra sina aktioner liknar mina argument till att inte äta kött eller animalier? Skillnaden är väl att jag inte sysslar med någonting illegalt? CITAT (*Stintan* @ 24-01-2009, 20:04)  Du försöker iallafall Nauti men du länkar till två sidor på nätet som jag tycker verkar vara partiska i den här frågan. Hur trovärdigt verkar det? Som jag sagt förut så finns det inga belägg eller någon studie som säger att det är köttet i sig som är orsak till hjärt-kärlsjukdomar t.ex. Det är människors kostvanor i stort som är orsaken. Folk äter fel och för mycket och rör sig för lite.
Har du hört om den osannolika sannolikheten? Vad du tycker om sidorna kvittar väl? Det var deras källor som jag var ute efter och personen som frågade kanske var intresserad av mer som stod där. Jag vet inte varför det är så, och det du säger stämmer såklart in. Det går ju att vara blandkostare och att äta nyttigt, någonting annat har jag aldrig påstått, men jag tror ändå att man kan vara nyttigare som vegan. Jag vet inte exakt vad studierna tar upp men perosnen frågade om jag hade källor, nu gav jag källor.
Piccante
24-01-2009, 20:16
CITAT CITAT Antibiotika används inte bara som medicin till människor, utan också till djur. Antibiotika ges till djur som är sjuka. Men i vissa länder blandas antibiotika rutinmässigt i fodret som ges till svin, nötkreatur och kycklingar för att de ska hålla sig friska och växa snabbare. Så allting jag läst handlar inte om djurens situation i Sverige, så ursäkta mig om jag har svårt att skilja på det jag läst om svenska djur och djur utanför Sverige. Men ni kan ju tänka på det innan ni helt och hållet dumförklarar mig för att era egna erfarenheter inte stämmer överrens med det jag säger? Har du själv funderat på att inte dumförklara andra som faktiskt har egen erfarenhet av djur innan du kommer med dina grova generaliseringar och fördomar som du baserar på lösa citat från djurrättssajter?
CITAT (Markus_H @ 24-01-2009, 20:16)  Har du själv funderat på att inte dumförklara andra som faktiskt har egen erfarenhet av djur innan du kommer med dina grova generaliseringar och fördomar som du baserar på lösa citat från djurrättssajter? Jag har ju inte dumförklarat någon. Jag har ju till och med erkänt att jag haft fel om hur djurhållningen ser ut i Sverige, men den är inte på långa vägar så bra som vissa får den att framstå som. Sedan undrar jag varför inte djurrättsorganisationer skulle vara ett bra ställe att leta fakta på? Vilka är det som sysslar med sådant här och sammanställer fakta om inte just djurrättsaktivister(som inte behöver vara militanta veganer)? Det finns ju även källhänvisningar överallt, till sidor som även du förmodligen ser som säkra källor.
Aqvakul
24-01-2009, 20:20
CITAT (Nauti @ 24-01-2009, 20:12)  Det var väl inte konstigt alls om deras argument för att genomföra sina aktioner liknar mina argument till att inte äta kött eller animalier? Skillnaden är väl att jag inte sysslar med någonting illegalt? Du har flera gånger sagt att "fritagning" av djur är OK, men att det bör sker på ett skonsamt sätt för djuren. Detta är precis samma sak som Djurens befrielsefront förordar. Djurens Rätt - där du tidigare påstod att du "hör hemma" - är däremot bestämt emot alla olagliga aktioner. Tyvärr Nauti, du framstår varken som särskilt kunnig eller självständigt tänkande.
Piccante
24-01-2009, 20:21
CITAT Jag talar inte om någon småskalig bonde som har några kor ute i sin lada. Sedan har jag inte sagt någonting om varje år. Vanligtvis lever en ko inom mjölkindustrin 4-5 år. Kan du förklara vad det är för skillnad på en bonde som har några kor i en lada och mjölkindustrin? Ordet mjölkindustri för mina tankar till en industribyggnad, jag tänker mest på mejerier och industrier som förädlar mjölkprodukter. Men mig veterligen så ägs alla mjölkkor av lantbruksföretag, alltså enskilda företagare eller samägda som har sina kor i en "lada". Jag förstår inte varför veganer alltid tallar om "djurindustri" för jag har då aldrig sett någon industriproduktion av mjölk. Det skiljer egentligen inget alls på en besättning med 10 mjölkkor och på en med 1000 kor. Möjligtvis att de som har 1000 kor har bättre djurhälsa då så stora anläggningar brukar ha lösdrift så att korna kan gå lösa året om och inte står uppbundna under vintern.
CITAT (Fågelvägen @ 24-01-2009, 16:34)  Kalops, våfflor, pyttipanna, lasagne - låter hur gott som helst! Nu väntar vi bara på de utlovade recepten. Nu har jag lagt upp recepten
Piccante
24-01-2009, 20:25
Vet inte om detta räknas som "djurindustri"? Men Wapnö gods är en av Sveriges största mjölkgårdar och de har öppet hus för besökare. Sugen på ett studiebesök Nauti? http://www.wapno.se/index.htm
CITAT (Aqvakul @ 24-01-2009, 20:20)  Du har flera gånger sagt att "fritagning" av djur är OK, men att det bör sker på ett skonsamt sätt för djuren. Detta är precis samma sak som Djurens befrielsefront förordar. Djurens Rätt - där du tidigare påstod att du "hör hemma" - är däremot bestämt emot alla olagliga aktioner. Tyvärr Nauti, du framstår varken som särskilt kunnig eller självständigt tänkande. Om en organisation är emot olagliga aktioner. Tror du därför att alla medlemmar tycker att det är fel? Om jag på något sätt representerade djurens rätt eller en liknande organisation, så skulle jag ju inte stå och förespråka eller uppmuntra till illegala aktioner? Jag representerar bara mig själv här, inte någon organisation, inte andra veganer, inte någon eller något annat.
Aqvakul
24-01-2009, 20:38
CITAT (Nauti @ 24-01-2009, 18:15)  Djurrättsaktivism finns väl i många former, att klumpa ihop en medlem i djurens rätt som är ute och informerar med en person ur djurens befrielsefront som är ute och släpper ut minkar låter dumt. Om det är de senare du har någonting emot så kan du ju inte säga att alla djurrättsaktivister är korkade, våldsamma, djurplågande hulliganer. Det är till att byta fot och slingra sig som en slug politiker... CITAT (Nauti @ 24-01-2009, 20:26)  Om en organisation är emot olagliga aktioner. Tror du därför att alla medlemmar tycker att det är fel? Om jag på något sätt representerade djurens rätt eller en liknande organisation, så skulle jag ju inte stå och förespråka eller uppmuntra till illegala aktioner? Jag representerar bara mig själv här, inte någon organisation, inte andra veganer, inte någon eller något annat.
*Stintan*
24-01-2009, 20:44
CITAT (Nauti @ 24-01-2009, 19:54)  Jag har nu kollat upp det och jag får erkänna att jag hade fel om antibiotikaanvändningen i Sverige. Men utomlands verkar fortfarande användningen ske ofta, här är ett citat:Så allting jag läst handlar inte om djurens situation i Sverige, så ursäkta mig om jag har svårt att skilja på det jag läst om svenska djur och djur utanför Sverige. Men ni kan ju tänka på det innan ni helt och hållet dumförklarar mig för att era egna erfarenheter inte stämmer överrens med det jag säger? Men enligt detta: så används det ju fortfarande i alla fall. När det handlar om djur utanför Sverige, men inom EU så hittade jag även detta: ochvilket tyder på att det fortfarande används en del men att det går åt rätt håll. Källor på detta(eftersom jag tydligen behöver uppge det hela tiden, men inte ni): http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/An...tikaanvandning/ och http://www.matplatsen.nu/index.php?im=3&am...;intStyleType=0Ja det går åt rätt håll och det är väl bra. Om djuren blir sjuka så måste dom väl även fortsättningsvis få medicineras.
CITAT (Aqvakul @ 24-01-2009, 20:38)  Det är till att byta fot och slingra sig som en slug politiker... Jag förstår inte vad du menar. CITAT Ja det går åt rätt håll och det är väl bra. Om djuren blir sjuka så måste dom väl även fortsättningsvis få medicineras. Ja, det är väl bra att de kan medicineras om de är sjuka. Men om djurhållningen i sig är orsaken till sjukdomarna är det väldigt dåligt.
Piccante
24-01-2009, 20:58
CITAT (Nauti @ 24-01-2009, 20:52)  Jag förstår inte vad du menar.
Ja, det är väl bra att de kan medicineras om de är sjuka. Men om djurhållningen i sig är orsaken till sjukdomarna är det väldigt dåligt. Du började väl diskutera sjukdomar och antibiotika när du skrev om kor innan? Vanligaste sjukdomen hos mjölkkor är mastit (juverinflammation) och det orsakas av bakterier i spenkanalen. Med god hygien så får inte kor det så ofta men man kan inte helt förebygga att de skitar ned sig om de går ute på bete elelr att de ibland trampar sig på spenarna när de reser sig eller skadar sig ute på betet. Skador kan också göra att bakterier kan komma in. Man kan inte skylla alla sjukdomar på djurhållningen.
Fågelvägen
24-01-2009, 21:01
Det var en intressant debatt hittills. Höll sig ovanligt mycket till trådens tema också. Jag blev nyfiken, men inte omvänd! Jag kommer att fortsätta att äta mycket frukt och grönsaker, men också härliga ostar, ägg, smör, ofta fisk och ibland kött. Mycket av tankegångarna i tråden - och många svar på obesvarade frågor - finns på veganföreningens hemsida som jag hittade nyss.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|