|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
CITAT (*Stintan* @ 19-01-2009, 22:38)  Jo jag tycker att det är konstigt att man ska äta fuskkött istället för riktigt kött. Varför får jag inte tycka det? Det är väl ganska uppenbart varför jag och andra veganer inte vill äta kött? Jag tror nog att de flesta veganer är det av andra anledningar än att de inte gillar smaken av kött. Det är väl klart att du får tycka det, men det tycker jag är konstigt.
aanderss
19-01-2009, 22:53
kött ät gott
CITAT (aanderss @ 19-01-2009, 22:53)  kött ät gott Ja? Vad är din poäng?
Piccante
19-01-2009, 23:01
CITAT (Markus_H @ 19-01-2009, 23:01)  Jag kollade upp sockerrörsodling. Används det inte främst till annat än just biodiesel. Har du några siffror på hur mycket som går till just biodiesel, jag såg inget om det i någon av länkarna.
Piccante
19-01-2009, 23:06
CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 22:03)  Men den tillväxtökning CO2-ökningen bidrar till är marginell och den utplantering som sker hinner inte ens kompensera de mängder regnskog som skövlas.
Fast metan från idisslare (boskap) är fortfarande inte fossil. Den metan kor släpper ut är ju en produkt av den grönmassa de äter. Jämfört med 70-talet så har ju världens bestånd av vilda elefanter mer än hallverats och buffeln är ju så gott som utrotad i nord amerika. På den europeiska kontinentne hade man förr stora jordar med visent så nog har det funnits idisslare förr och jag tycker nog at tde ingår i kretsloppet. Våtmarker, risodlingar och termiter avgger också jättemycket metan och även rent mänskliga "påfund" som odling på åkermark och framställning av kvävegödsel ger stora utsläpp. Vissa åkermarker läcker mer CO2 och metan än de tar upp när man odlar på dem. Det är väl såvitt jag vet inte djur som betar där, utan det handlar väl främst om sojaodlingar där större delen av skördarna går till djuruppfödning p.g.a. den höga proteinhalten i sojabönorna. Därmed blir det en enorm energi- och näringsförlust när vi människor får i oss näringen när den tar vägen genom korna. Därmed får vi bara i oss 20-25% av vad vi kunnat få om vi åt sojaprodukterna direkt.
Vi i Sverige föder ju även upp våra djur på soja från Brasilien, så även om vi äter lokal"producerat" kött så har det ju ändå fraktats djurfoder från andra delar av världen. Naturbeteskött låter bra ur miljösynpunkt.
Hur stor del som går till biobränslen och liknande har jag ingen aning om. Palmolja vet jag om, det undviker jag så gott det går. Där har ju även storföretag som OLW valt att agera. Så man får väl hoppas på en förbättring där
CITAT Fast metan från idisslare (boskap) är fortfarande inte fossil. Den metan kor släpper ut är ju en produkt av den grönmassa de äter. Jämfört med 70-talet så har ju världens bestånd av vilda elefanter mer än hallverats och buffeln är ju så gott som utrotad i nord amerika. På den europeiska kontinentne hade man förr stora jordar med visent så nog har det funnits idisslare förr och jag tycker nog at tde ingår i kretsloppet. Våtmarker, risodlingar och termiter avgger också jättemycket metan och även rent mänskliga "påfund" som odling på åkermark och framställning av kvävegödsel ger stora utsläpp. Vissa åkermarker läcker mer CO2 och metan än de tar upp när man odlar på dem. Men även om de minskade bestånden av elefanter och bufflar och de ökade bestånden av idisslare tar ut varandra så betyder ju inte det att det inte vore bättre för miljön om det fanns färre idisslare? Kretslopp eller inte, jag tycker ändå att köttätande och annan animaliekonsumtion är onödig. För miljön vore det bättre om alla vore veganer.
Gossen Ruda
20-01-2009, 08:00
Kossor kan beta på marker där det inte går att odla. Att det inte alltid sker så är beklagligt men inget skäl till att undvika kött. Beträffande sockerrörsodlingen så sker så gott som all expansion av odlingarna för att tillverka biobränsle, som dessutom är alkohol.
Om man nu skulle använda sojabönor från Brasilien till mat så är du tydligen motståndare till närproducerad mat? Det kanske bara gäller djurtransporter? Kossorna vi äter, vi normala köttätare, är för det mesta uppväxta här i Sverige. En del importeras dock. Vet faktiskt inte om kossorna här i landet får soja att äta men jag betvivlar det, kor kan bygga upp proteiner mm med hjälp av bara gräs och dylikt. Till skillnad från oss allätare. Soja går inte att odla i Sverige.
Fö håller jag med stintan, varför hela tiden tillverka sojaprodukter som har formen av kött? Det verkar vara en tröst eller något ditåt för att man inte äter kött.
Vet ni vad allihop, att vad ni än är, vegetarianer, veganer, köttätare eller vad ni nu än har valt att ha för livs/ät-åskådning..........handlar det ändå inte om att respektera och acceptera varandra? Jag har inga som helst problem med att ha veganer eller vegetarianer i mitt hushåll, men de verkar ha sååå mycket mer problem med mig  ........snacka om att kräva respekt, men inte ge detsamma tillbaka  ...................sånt kan göra mig skogstokig
CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 17:12)  Vegetabiliskt protein är ju bättre för skelettet än animaliskt protein och veganer tar ju upp kalcium bättre än blandkostare. Sedan känns kött, ägg och sådant inte särskilt fräscht att äta. I princip direkt djuret dött eller ägget lämnat hönan börjar ju förrutnelsebakterier att frodas. Ett två dagar gammalt ägg kan innehålla så mycket som 150 till 220 miljoner förruttnelsebakterier per gram. Fast att få gis bakterier är nödvändigt, sånt oroar jag mig inte för det minsta. Faktum är att alla bär runt på ca 2-3 kg bakterier som är nödvändiga för att man ska må bra. kallas normalflora och är orsaken till att många mår dåligt av eller blir sjuka direkt efter antibiotikakurer som även drabbar dessa snälla bakterier. CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 17:12)  Jag har inte allt för god koll på näringslära, det behövs egentligen inte heller. Sålänge man äter varierat får man i sig det mesta. Det man inte får i sig nu finns nu för tiden i många berikade produkter såsom t.ex. sojamjölk.. För många stämmer det kanske, men exakt vad man behöver är nog mkt individuellt och beror på en persons specifika livsstil/ämnesomsättning. Min sambo har väldigt hög ämnesomsättning. Han var vegetarian länge, men när han rykte in eller när han tränade capoeira intensivt på hög nivå, fann han det mkt svårt att hålla vikten utan att äta kött.´(den som ändå hade PROBLEM med att hålla UPPE vikten) Men om köttindustrin håller jag med. Dessutom går det åt ca 1000kg spannmål för att producera 1 kg kött. CITAT (*Stintan* @ 19-01-2009, 22:38)  Jo jag tycker att det är konstigt att man ska äta fuskkött istället för riktigt kött. Varför får jag inte tycka det? Jag känner i och för sig en hel del människor som slutat äta kött pga ideologi och princip. De gillar kött men tycker det är dåligt att äta det och stödja den industrin, och då passar det ju med de produkterna... Fast det kan ju vara som min kompis argument om fuskpälsar. Folk ser inte att det är fusk vilket mest sprider budskapet om att päls är ok. (jag tar inte ställning i frågan pälsprodukter) Angående att minskning av elefanter och ökning av boskap tar ut varandra, ser jag nog hellre att vi får fler elefanter...
*Stintan*
20-01-2009, 09:24
Jag håller med dig Gillan. Men att vänta sig att veganer skulle visa respekt tillbaka är nog nästan omöjligt. Det är den respektlösheten som gör att jag tycker dom oftast beter sig som religiösa fanatiker.
Och du Nauti "Kretslopp eller inte, jag tycker ändå att köttätande och annan animaliekonsumtion är onödig. För miljön vore det bättre om alla vore veganer."
Tidigare i tråden tyckte du att djuren var viktigare än miljön. Har du ändrat dig på den punkten nu när du märkt att det finns miljömedvetna människor som äter kött trots att dom värnar om miljön? Nej ät vad du vill men respektera att andra inte vill vara med i samma trossamfund.
Jan Lindgren
20-01-2009, 09:34
Hej! Är man ororlig för metanutsläppen från idisslare så finns det annat gott och nyttigt kött att äta. Häst, fågel, gris, kanin, marsvin, fisk osv. Det går åt mycket lite foder för att få fram kycklingkött, ett av de bästa alternativen till idisslare.
Är man mycket rädd för bakterier i animala produkter så bör man ta kontakt med en bra terapeut.
Kväveoxidutsläppen från tillverkning av kvävegödsel är idag nästan helt borta.
Människor som saboterar legala kommersiella rörelser bör låsas in på lång tid.
Låt människor äta det de tycker om. Gillar man inte animala produkter så är det OK. Låt oss som älskar kött slippa vegetarisk mat. Barn till veganföräldrar bör däremot kontrolleras ofta på barnavårdscentralen.
MVH Jan Lindgren
CITAT (Miro @ 20-01-2009, 08:47)  Fast att få gis bakterier är nödvändigt, sånt oroar jag mig inte för det minsta. Faktum är att alla bär runt på ca 2-3 kg bakterier som är nödvändiga för att man ska må bra. kallas normalflora och är orsaken till att många mår dåligt av eller blir sjuka direkt efter antibiotikakurer som även drabbar dessa snälla bakterier. För många stämmer det kanske, men exakt vad man behöver är nog mkt individuellt och beror på en persons specifika livsstil/ämnesomsättning. Min sambo har väldigt hög ämnesomsättning. Han var vegetarian länge, men när han rykte in eller när han tränade capoeira intensivt på hög nivå, fann han det mkt svårt att hålla vikten utan att äta kött.´(den som ändå hade PROBLEM med att hålla UPPE vikten) Jag vet att det finns hälsosamma bakterier och att vi har mängder av dem i våran kropp. Men att det på något sätt skulle vara bra att få i sig sådana stora mängder av förruttnelsebakterier tror jag inte stämmer. Det låter inte nyttigt alls i mina öron. Även om jag tror att vi måste utsättas för bakterier regelbundet för immunförsvarets skull, men vem gör inte det? De finns ju överalllt :/ Jag har hört det där förut, att man skulle gå ner i vikt av att vara vegetarian eller vegan. Jag har inte alls det problemet xP Men då är jag inte så fysiskt aktiv heller, men jag förstår inte varför man skulle gå ner i vikt. Man får ju i sig allt som man får i sig genom kött via andra källor, så det där förstår jag inte  Det borde ju rimligtvis bara vara att höja kaloriintaget? Hur gick det för honom då, gav han upp att vara vegetarian helt? CITAT Jag känner i och för sig en hel del människor som slutat äta kött pga ideologi och princip. De gillar kött men tycker det är dåligt att äta det och stödja den industrin, och då passar det ju med de produkterna... Fast det kan ju vara som min kompis argument om fuskpälsar. Folk ser inte att det är fusk vilket mest sprider budskapet om att päls är ok. (jag tar inte ställning i frågan pälsprodukter)
Angående att minskning av elefanter och ökning av boskap tar ut varandra, ser jag nog hellre att vi får fler elefanter... Att det ser ut som korvar och biffar tror jag som sagt handlar mer om att det är praktiskt  Det handlar nog inte om att det skall efterlikna kött. Men det stämmer ju att om man använder syntetpäls så ger man budskapet att päls är fint och okej. Andra kan ju inte veta om det är syntetpäls eller djurpäls, de gör dem ju så lika som möjligt. Fler elefanter och bufflar låter som bättre i mina öron också, än fler djur inom kött- och animalieindustrin.
Gossen Ruda
20-01-2009, 10:41
CITAT (Jan Lindgren @ 20-01-2009, 09:34)  Är man mycket rädd för bakterier i animala produkter så bör man ta kontakt med en bra terapeut. Jo, så är det nog. Jag får en aning om att nauti och många andra veganer i första hand inte vill äta kött av ideologiska skäl och sen försöker hitta alla möjliga och omöjliga andra orsaker för att legitimera sitt val. Miljö, bakterier, industriuppfödning, att djur behandlas illa mm. Tyvärr stämmer inte alla dessa orsaker men det bekymrar dom sig inte över, allt för den goda sakens skull. Dom kan få tro vad dom vill men jag vill slippa dessa missionärer som lägger näsan i blöt överallt.
CITAT (*Stintan* @ 20-01-2009, 09:24)  Jag håller med dig Gillan. Men att vänta sig att veganer skulle visa respekt tillbaka är nog nästan omöjligt. Det är den respektlösheten som gör att jag tycker dom oftast beter sig som religiösa fanatiker.
Och du Nauti "Kretslopp eller inte, jag tycker ändå att köttätande och annan animaliekonsumtion är onödig. För miljön vore det bättre om alla vore veganer."
Tidigare i tråden tyckte du att djuren var viktigare än miljön. Har du ändrat dig på den punkten nu när du märkt att det finns miljömedvetna människor som äter kött trots att dom värnar om miljön? Nej ät vad du vill men respektera att andra inte vill vara med i samma trossamfund. Det kanske är så att det är ganska svårt att respektera ett sådant val. När man vet vad valet att äta kött och animalier bidrar till. Det kanske är lättare för er blandkostare att slå undan, men när man ser det som annat än en stek köpt på Ica så känns det inte lika bra längre. När man verkligen kan se lidande och död komprimerat till den där steken på tallriken. Jag har sagt att djuren går före miljön, men absolut inte att jag inte bryr mig i miljön. I frågor där det handlar om att fortsätta att plåga djur för att det är miljövänligare så är jag helt emot det. Det ser jag inte hur du kan ha problem med att förstå. Det är ju främst av etiska skäl jag är vegan, även om hälso- och miljöskälen är en stor del också. Jag förstår inte varför det är så hemskt att man känner starkt inför någonting och vill bidra till en förbättring, blir man fanatisk bara för att lägger ner tid och energi på att förändra någonting man tycker är dåligt?
Nauti : "blir man fanatisk bara för att lägger ner tid och energi på att förändra någonting man tycker är dåligt?"
Fanatisk blir man då man anser det legalt att sabbotera för företag som livnär sig på djurhållning oavsett raser, fågel, fisk eller kött. JAG skulle aldrig kunna bli vare sig vegeterian eller vegan, dom enda grönsaker som jag får i mig är sallad, gurka, tomat, paprika och lök, andra grönsaker tillagar jag aldrig.
Att anse att det är rätt att förstöra andras rörelser bara för att dom gör en vinst på djur anser jag vara otroligt egoistiskt och korkat, en del företag har gått i konkurs sedan deras rörelser har saboterats så många gånger av veganer (om än militanta) med påföljd att det går arbetslösa människor från dessa företag.
Var vegeterian eller vegan, men håll dig till att utföra det enbart på dig själv, förstör inte för andra bara för att dom livnär sig på något du tycker är fel.
Jag vet.....DU har inte saboterat för företag, men du anser att det är RÄTT att göra det och då hamnar du automatisk hos MIG ialla fall under kategorin "militant vegan" och dom har jag inte mycket till övers för.
Jag vill äta kött av alla dom former när jag så har lust, jag vill inte att någon trycker ner i halsen på mig att det skulle vara oetisk eller fel.
CITAT (Pia L @ 20-01-2009, 11:04)  Fanatisk blir man då man anser det legalt att sabbotera för företag som livnär sig på djurhållning oavsett raser, fågel, fisk eller kött. JAG skulle aldrig kunna bli vare sig vegeterian eller vegan, dom enda grönsaker som jag får i mig är sallad, gurka, tomat, paprika och lök, andra grönsaker tillagar jag aldrig.
Att anse att det är rätt att förstöra andras rörelser bara för att dom gör en vinst på djur anser jag vara otroligt egoistiskt och korkat, en del företag har gått i konkurs sedan deras rörelser har saboterats så många gånger av veganer (om än militanta) med påföljd att det går arbetslösa människor från dessa företag.
Var vegeterian eller vegan, men håll dig till att utföra det enbart på dig själv, förstör inte för andra bara för att dom livnär sig på något du tycker är fel.
Jag vet.....DU har inte saboterat för företag, men du anser att det är RÄTT att göra det och då hamnar du automatisk hos MIG ialla fall under kategorin "militant vegan" och dom har jag inte mycket till övers för.
Jag vill äta kött av alla dom former när jag så har lust, jag vill inte att någon trycker ner i halsen på mig att det skulle vara oetisk eller fel. Legalt är det ju inte på något vis, rättfärdigat, kanske. Jag kan förstå den frustration veganer känner när ingen lyssnar på dem och när de ser att djurens förhållanden förändras i snigelfart och vill göra någonting åt det själva. Att för dem arbeta parlamentariskt är inte effektivt nog, eftersom sådant alltid tar tid. Under den tiden lider massor av djur. Jag tycker inte att det är fel, för vem lider av det? Jo, ägaren av företaget som profiterar på andras lidande. Om han kan åsamka andra fysiskt och psykiskt lidande, kan han då inte utstå att någon förstör ekonomiskt för honom? Jag förstör inte, jag försöker informera och prata med folk. Även om jag är dålig på det  Du har ju ett väldigt simpelt val, om du vill gå in i tråden och läsa den eller ej. Det är inte som att jag försöker tvinga dig till någonting, det är nog för övrigt väldigt svårt i en tråd som du frivilligt läser. Militant är jag då absolut inte, väldigt långt därifrån. Jag kan förstå de som gör det och jag kan inte känna medlidande för personen/personerna som äger företaget. Men jag kan inte gå så långt som att förstöra för dem själv. Jag har inte försökt pracka på dig någonting, jag säger bara vad jag tycker. Jag vill inte få dig att känna att jag försöker pracka på dig någonting, det var inte meningen med tråden. Men jag tycker inte att det är ett ämne som man bara borde ignorera att diskutera det är nog bra för såväl blandkostare som veganer. Båda har nog saker att ta åt sig och lära sig.
Nauti : Det enda jag lär mig av både dig och andra veganer är att ni framhåller att det är VI blandkostare som är felande på något sätt, att VI inte ser djurens lidande. Nej, jag ser inte djurens lidande, jag har vänner som föder upp både höns, får, hästar och kor och ingenstans ser jag ett lidande. JAG skulle däremot lida om jag inte hade tillgång till att äta dessa djur, jag skulle sakta dö av olika bristsjukdomar, JAG ÄTER INTE GRÖNSAKER!!
Några kilometer bortöver här så finns....eller rättare sagt FANNS en laxodling med resturang (dom måste troligtvis stänga nu), några militanta veganer har i flera olika omgångar släppt ut laxynglen ur sina kassar, tror du att dom är några "glada laxar" nu?? Nej, förmodligen fiskmat istället. OM dom nu måste stänga laxodlingen med tillhörande resturang så är det flera anställda som blir lidande också. Eller tycker du att dom likaväl som ägaren ska straffas för att dom får sin lön genom att "plåga" fiskarna??
Jag vet att det är valfritt att läsa i trådarna, och det är valfritt för mig att framföra även min åsikt, vilket jag nu också gör. Jag respekterar DITT val, respektera då också vårat val, vi blandkostare, vi VILL äta kött och kommer att fortsätta äta kött oavsett hur fel du och andra veganer tycker att det är
Myosotis
20-01-2009, 12:12
CITAT (Gillan @ 20-01-2009, 08:30)  Vet ni vad allihop, att vad ni än är, vegetarianer, veganer, köttätare eller vad ni nu än har valt att ha för livs/ät-åskådning..........handlar det ändå inte om att respektera och acceptera varandra? Jag har inga som helst problem med att ha veganer eller vegetarianer i mitt hushåll, men de verkar ha sååå mycket mer problem med mig  ........snacka om att kräva respekt, men inte ge detsamma tillbaka  ...................sånt kan göra mig skogstokig  De? Vilka "de"? Jag har varit vegetarian i 20 år, och jag har aldrig försökt att omvända någon. Jag har inga problem med dig alls, så dra inte alla över en kam!
CITAT (Pia L @ 20-01-2009, 11:35)  Nej, jag ser inte djurens lidande, jag har vänner som föder upp både höns, får, hästar och kor och ingenstans ser jag ett lidande. Då har du bra vänner som tar väl hand om sina djur. Synd att det inte ser ut så i industrin. Gemensamt för nästan alla djur som föds upp är stress p.g.a. trängsel och resultater är olika beteendestörningar. -När det gäller kor tas kalvarna från dem bara någon dag efter födseln. Den naturliga avvänjningstiden är mycket längre än så, detta är ett stort stressmoment för kor. När kon inte längre så mycket mjölk så dödas den och ersätts med en ny. Detta för mig tycker jag visar på vårat sätt att se på djuren. -Griskultingar skiljs från sin mor efter en månad, den naturliga avvänjningstiden är fyra månader(katter har 11 veckor som avväjningstid, det är olagligt att göra sig av med kattungarna innan dess). De hålls sedan tio individer per box och vid utfodringarna blir det extra mycket trängsel och stress. Detta leder till till diarré, magsår och beteendestörningar. Griskultingar som är hanar kastreras även utan bedövning. En annan beteendestörning är att de nafsar varandra i svansen hela tiden, så att de tvingas kuperas. Slakten sker genom att de stängs in i ett rum som sakta fylls med koldioxid. -Kycklingar är så att de missbildas och deras ben klarar inte av kroppsvikten. De bor även trångt och i alladeles för stora nummer, upp till 10 000 individer. De kan hållas så trångt som upp till 24 kycklingar per kvadratmeter. I vissa fall har de stressats så mycket att de rycker fjädrarna av varandra(det kan åtgärdas genom att man sågar spetsen på näbbarna för att förhindra detta). Underlaget där kycklingarna hålls rengörs bara vid slakt och avföringen leder till frätskador på fötter och andningsorgan. De slaktas genom att sänkas ner i ett strömförande vattenad för att paralyseras. 150 000 kycklingar självdör årligen p.g.a. djurhållningen och transporterna. -Fiskar lever väldigt tätt inpå varandra, vilket inte alls efterliknar deras naturliga miljö. De flesta fiskar dödas genom kvävning. Att de lever så tätt inpå varandra leder till sjukdomar, därför får inhängnadsfiskar även antibiotika i sitt foder. Utöver detta lider många djur av alldeles för långa djurtransporter. Detta är ju någonting de flesta är emot, skriv gärna på denna namninsamling mot långa djurtransporter som jag skrivit om i denna tråden: NamninsamlingCITAT JAG skulle däremot lida om jag inte hade tillgång till att äta dessa djur, jag skulle sakta dö av olika bristsjukdomar, JAG ÄTER INTE GRÖNSAKER!! Veganmat är INTE salladsblad och råa morötter. Det är inga problem alls att leva och må bra på en vegankost. Tror du på riktigt att det inte går att överleva på en vegansk kost? Nu har jag inte försökt att få dig att bli vegan om du trodde det, men kanske kan du tänka mer på djuren i framtiden? I sådana fall vore det en väldigt stor förbättring, om du kanske äter vegetariskt någon gång då och då. Varje liten sådan förändring är ju en förbättring för djuren. Du kanske kan testa vegetariska alternativ nästa gång du går till affären och ge dem en chans, du kanske t.o.m. gillar det?  CITAT Några kilometer bortöver här så finns....eller rättare sagt FANNS en laxodling med resturang (dom måste troligtvis stänga nu), några militanta veganer har i flera olika omgångar släppt ut laxynglen ur sina kassar, tror du att dom är några "glada laxar" nu?? Nej, förmodligen fiskmat istället. OM dom nu måste stänga laxodlingen med tillhörande resturang så är det flera anställda som blir lidande också. Eller tycker du att dom likaväl som ägaren ska straffas för att dom får sin lön genom att "plåga" fiskarna?? Laxar kan väl såvitt jag vet anpassa sig till ett liv i frihet även om de till en början har svårt att hitta mat eftersom de är vana vid regelbundna utfodringar. Om de blev fiskmat fick de ju åtminstone en liten smak av frihet i deras liv. Det låter bättre tycker jag. Om de måste stänga laxodlingen och resturangen så slipper åtminstone fler laxar lida där. Tyvärr leder det förmodligen bara till att någon annan laxodlare gynnas eller att en ny laxodling uppstår. De är ju en del av hans verksamhet, vilken bidrar till lidande. Så förhoppningsvis hittar de nya jobb där djurexploatering inte är en arbetsuppgift, direkt eller indirekt. CITAT Jag vet att det är valfritt att läsa i trådarna, och det är valfritt för mig att framföra även min åsikt, vilket jag nu också gör. Jag respekterar DITT val, respektera då också vårat val, vi blandkostare, vi VILL äta kött och kommer att fortsätta äta kött oavsett hur fel du och andra veganer tycker att det är Jag har som sagt svårt för att respektera ett val som leder till exploatering och lidande av andra individer. Om det bara vore dig själv det drabbade vore det en helt annan sak och jag skulle jag absolut inte ha någonting ditt val. CITAT (Myosotis @ 20-01-2009, 12:12)  De? Vilka "de"? Jag har varit vegetarian i 20 år, och jag har aldrig försökt att omvända någon. Jag har inga problem med dig alls, så dra inte alla över en kam! Jag har inte heller några problem med folk som inte är veganer/vegetarianer. Jag försöker heller inte omvända någon, det var absolut inte poängen med tråden. Det tror jag är väldigt svårt att göra. Men om folk åtminstone tänker på det så ser jag det som någonting positivt.
*Stintan*
20-01-2009, 12:22
CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 10:44)  Det kanske är så att det är ganska svårt att respektera ett sådant val. När man vet vad valet att äta kött och animalier bidrar till. Det kanske är lättare för er blandkostare att slå undan, men när man ser det som annat än en stek köpt på Ica så känns det inte lika bra längre. När man verkligen kan se lidande och död komprimerat till den där steken på tallriken.
Jag har sagt att djuren går före miljön, men absolut inte att jag inte bryr mig i miljön. I frågor där det handlar om att fortsätta att plåga djur för att det är miljövänligare så är jag helt emot det. Det ser jag inte hur du kan ha problem med att förstå. Det är ju främst av etiska skäl jag är vegan, även om hälso- och miljöskälen är en stor del också.
Jag förstår inte varför det är så hemskt att man känner starkt inför någonting och vill bidra till en förbättring, blir man fanatisk bara för att lägger ner tid och energi på att förändra någonting man tycker är dåligt? Kan du inte respektera andra människors val så är det mest synd om dig själv. Det skulle inte falla mig in att starta en tråd som denna för att försöka missionera om vad jag anser är bäst att ha på middagstallriken. Jag bryr mig inte om vad du äter och du borde inte bry dig om vad andra äter heller. Det är helt enkelt upp till var och en. Du nömner hälsoskäl och då funderar jag lite på hur kroppen i längden fungerar när man stoppar i sig så mycket stärkelserika produkter som ni måste göra. Har du kollat ditt blodsocker? Stärkelse förvandlas ju till socker i kroppen och ingen rekommenderar väl idag att vi ska öka sockerintaget. Självklart är jag emot djurplågeri, det är säkert de flesta, men alla djur plågas faktiskt inte. Där det brister ska man istället styra upp det med djurskyddslagar inte genom att sluta äta kött eller genom att sabbotera företag. Jag tror inte att man plågar djur för att det är miljövänligare det beror nog på annat. Det är inte jag som har problem utan du som uppenbarligen inte respekterar andras syn på saken. Det är inte hemskt att känna starkt för något men det är hemskt när man inte låter andra människor göra sina egna val och respekterar det. Fanatisk är man när man tar till vilka medel som helst för sin sak och anser att alla som inte tycker som en själv har/gör fel. Det finns olika sätt att bidra till en förbättring och du tycker tydligen att bästa sättet är att vara vegan. Jag och det stora flertalet har valt en annan väg och att inte vara veganer. Varför har du problem med det?
CITAT (*Stintan* @ 20-01-2009, 12:22)  Kan du inte respektera andra människors val så är det mest synd om dig själv. Det skulle inte falla mig in att starta en tråd som denna för att försöka missionera om vad jag anser är bäst att ha på middagstallriken. Jag bryr mig inte om vad du äter och du borde inte bry dig om vad andra äter heller. Det är helt enkelt upp till var och en. Du nömner hälsoskäl och då funderar jag lite på hur kroppen i längden fungerar när man stoppar i sig så mycket stärkelserika produkter som ni måste göra. Har du kollat ditt blodsocker? Stärkelse förvandlas ju till socker i kroppen och ingen rekommenderar väl idag att vi ska öka sockerintaget.
Självklart är jag emot djurplågeri, det är säkert de flesta, men alla djur plågas faktiskt inte. Där det brister ska man istället styra upp det med djurskyddslagar inte genom att sluta äta kött eller genom att sabbotera företag. Jag tror inte att man plågar djur för att det är miljövänligare det beror nog på annat. Det är inte jag som har problem utan du som uppenbarligen inte respekterar andras syn på saken.
Det är inte hemskt att känna starkt för något men det är hemskt när man inte låter andra människor göra sina egna val och respekterar det. Fanatisk är man när man tar till vilka medel som helst för sin sak och anser att alla som inte tycker som en själv har/gör fel. Det finns olika sätt att bidra till en förbättring och du tycker tydligen att bästa sättet är att vara vegan. Jag och det stora flertalet har valt en annan väg och att inte vara veganer. Varför har du problem med det? Jag startade tråden för att jag tycker att det är roligt och intressant att prata om det. Som sagt, om andra inte gör det, varför inte låta bli?  Jag vill inte reta upp folk eller få dem att känna att de gör fel. Jag vill få dem att tänka mer på vad de lägger på tallriken och att det finns en historia bakom steken. Jag har aldrig läst någonting om att veganer skulle få i sig mycket mer stärkelse än blandkostare eller att det skulle vara ett problem. Det får du gärna länka till om du läst någonstans. Sist jag testade mitt blodsocker så var det som det skulle i alla fall  Alla djur plågas inte, men de flesta inom den storskaliga kött- och animalieindustrin gör det. Även om de inte gör det så dödas de helt i onödan, enbart för att hamna på någons tallrik. Jag har problem med det, men jag försöker. Det är svårt och det kan kännas frustrerande när folk inte lyssnar eller när de inte alls vill tänka på VAR köttet kommer ifrån eller lyssna på när man försöker berätta saker. Självklart är det ditt val att äta kött, jag vill absolut inte tvinga dig till någonting. Jag har ett problem med det eftersom det leder till att djur lever ett liv helt för någon annans skull, där de inte får leva efter sina naturliga mönster, många får aldrig ens se solljus och till slut dö en helt onödig död för att som sagt hamna på någons tallrik för att tillfredställa deras smaklökar under en måltid. Det känns för mig så fel och jag har svårt för att förstå att man vill bidra till det. Det betyder inte att jag tycker att du är en hemsk person som äter kött.
Nauti : "Jag har som sagt svårt för att respektera ett val som leder till exploatering och lidande av andra individer."
"Jag har inte heller några problem med folk som inte är veganer/vegetarianer"
Du tycker inte att du säger emot dig själv i samma inlägg va?
Vad du tycks ha svårt att förstå är att jag inte äter andra grönsaker än dom jag tog upp, det är inte en fullkost för min del, soyabiffarna och linser och annan skit får du gärna ha för dig själv, jag vet att det är många som äter sånt, men jag tycker att det är djurfoder och kan inte med att äta det.
Vatten står för en lika stor del av växthuseffekten som CO2 gör idag. Dock så är ju vattenångan naturlig medans en stor del av koldioxiden är från mänsklipa processer.
CITAT (Pia L @ 20-01-2009, 12:31)  Nauti : "Jag har som sagt svårt för att respektera ett val som leder till exploatering och lidande av andra individer."
"Jag har inte heller några problem med folk som inte är veganer/vegetarianer"
Du tycker inte att du säger emot dig själv i samma inlägg va?
Vad du tycks ha svårt att förstå är att jag inte äter andra grönsaker än dom jag tog upp, det är inte en fullkost för min del, soyabiffarna och linser och annan skit får du gärna ha för dig själv, jag vet att det är många som äter sånt, men jag tycker att det är djurfoder och kan inte med att äta det. Nej, jag säger inte emot mig i samma inlägg. Jag skiljer på sak och person. Om jag ogillar att en person äter kött så innebär det inte att jag ogillar personen. Alltså har jag svårt för valet, inte personen Den inställningen leder ju bara till att du inte ens kan testa vegetariska alternativ. Kött var förr en lyxvara och vi har aldrig ätit så mycket kött som vi gör nu. Jag tror säkert att det finns goda vegetariska alternativ som även passar dig. Men du är inte ens beredd att testa? För huvudsaken är väl faktiskt att det är gott? Inte att det skall vara kött bara för sakens skull?
Nauti : Jag och många med mig känner inget behov av att testa vegetariska alternativ, jag är nöjd med det jag äter och mår bra av det, ska det vara så svårt att förstå?
Du behöver inte svara på det här inlägget, ditt försök att "omvända" mig leder ändå inte dit du vill, snarare tvärtom.
Alexander-VG-zon3
20-01-2009, 12:50
CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 12:31)  Alla djur plågas inte, men de flesta inom den storskaliga kött- och animalieindustrin gör det. Även om de inte gör det så dödas de helt i onödan, enbart för att hamna på någons tallrik.
Jag har ett problem med det eftersom det leder till att djur lever ett liv helt för någon annans skull, där de inte får leva efter sina naturliga mönster, många får aldrig ens se solljus och till slut dö en helt onödig död för att som sagt hamna på någons tallrik för att tillfredställa deras smaklökar under en måltid. Det känns för mig så fel och jag har svårt för att förstå att man vill bidra till det. Det betyder inte att jag tycker att du är en hemsk person som äter kött. jag äter kött och jag älskar kött. jag äter också vegetariska rätter det är gott och jag är en blandkostare. jag vill också djurens bästa och spyr av att se hur en del håller djur, jag tycker det är viktigare att ändra ''köttindustrin'' än att predika om veganisk livstil (och militanta veganer) och säga det är fel att äta kött. och man ändrar inte på världen igenom att gå attack mot dom som håller djur. eller att släppa ut dom i det vilda (vilket ibland kan få hemska konsekvenser). nej man ändrar världen med andra medel. jag är inte emot veganer eller veganisk livstil. dom får leva sitt liv som dom vill och jag leva mitt liv. jag är dock emot hur ''vissa'' beter sig. detta du skrev här tycker jag är intressant. NÄSTAN ALLA djur även dom som lever i frihet LEVER för någon annan. hur tror du Lejon får mat ? eller andra köttätare i naturen ? det kallas kretslopp vilket du inte verka veta vad det är för nåt. Antilopen äter gräs-Lejonet äter upp den-lejonet skiter näring till gräset, ÄR inte det naturligt mönster vad är det då? om du nu värnar om djuren så måste du ju stoppa Lejonen från att äta kött och konventerar dom till att enbart äta ''vegetariskt''. men då drabbar det Lejonet som också är ett djur som du värnar om. som sagt ändra industrin ändra inte att få kött till talriken.
aanderss
20-01-2009, 13:01
Jag älskar kött och kommer att äta de i hela livet men de som inte vill äta kött så låt dem slippa de då
Alexander-VG-zon3
20-01-2009, 13:05
OCH
hade jag haft råd hade plats hade jag gärna haft egen djurhållning hemma. då vet jag att djuren har ett bra liv, och jag får kött på talriken, och det är vackra djur att ha, och jag får gödsel till växtern/(deras mat).
*Stintan*
20-01-2009, 13:12
CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 12:31)  Jag startade tråden för att jag tycker att det är roligt och intressant att prata om det. Som sagt, om andra inte gör det, varför inte låta bli?  Jag vill inte reta upp folk eller få dem att känna att de gör fel. Jag vill få dem att tänka mer på vad de lägger på tallriken och att det finns en historia bakom steken. Jag har aldrig läst någonting om att veganer skulle få i sig mycket mer stärkelse än blandkostare eller att det skulle vara ett problem. Det får du gärna länka till om du läst någonstans. Sist jag testade mitt blodsocker så var det som det skulle i alla fall Alla djur plågas inte, men de flesta inom den storskaliga kött- och animalieindustrin gör det. Även om de inte gör det så dödas de helt i onödan, enbart för att hamna på någons tallrik. Jag har problem med det, men jag försöker. Det är svårt och det kan kännas frustrerande när folk inte lyssnar eller när de inte alls vill tänka på VAR köttet kommer ifrån eller lyssna på när man försöker berätta saker. Självklart är det ditt val att äta kött, jag vill absolut inte tvinga dig till någonting. Jag har ett problem med det eftersom det leder till att djur lever ett liv helt för någon annans skull, där de inte får leva efter sina naturliga mönster, många får aldrig ens se solljus och till slut dö en helt onödig död för att som sagt hamna på någons tallrik för att tillfredställa deras smaklökar under en måltid. Det känns för mig så fel och jag har svårt för att förstå att man vill bidra till det. Det betyder inte att jag tycker att du är en hemsk person som äter kött. Tål du inte att andra inte delar dina åsikter eftersom du snudd på ber oss att inte svara i tråden? Och tror du verkligen att bara för att du kallar dig vegan så vet du mer än alla andra om hur djuren har det? Jag kan inte se att du kommit med någonting som jag inte redan innan denna diskussion redan visste. Du kan väl inte säga att folk inte lyssnar eller bryr sig bara för att dom inte tycker som du. Eller menar du att det är bara om man ändrar åsikt och håller med dig som man lyssnar för isåfall kan jag förstå att du blir frustrerad. Det brukar bli så om man anser att det bara är man själv som har rätt. Att tycka att det är ok att sabba för andra tycker jag är helt sjukt och att tro att djurhållningen skulle bli bättre genom dylika aktioner är naivt. Ditt problem är att du inte respekterar andra som inte delar dina åsikter!
CITAT (flaxss @ 20-01-2009, 12:50)  det kallas kretslopp vilket du inte verka veta vad det är för nåt. Antilopen äter gräs-Lejonet äter upp den-lejonet skiter näring till gräset, ÄR inte det naturligt mönster vad är det då? För det första tror jag inte att man genom att stödja industrin uppmuntrar till någon förändring Död är lika naturligt som liv. Att saker dör är inget hemskt i sig. Att man däremot föder upp djur för att döda dem tycker jag är litet sjukligt. Speciellt när det handlar om att dra profit på dem, på djurens bekostnad. Man lägger inte ens ner sig för att få dem att må bra under deras livstid. Jag tycker inte att neandertalare som dödade djur för att äta dem gjorde fel. De behövde det för att överleva, inte minst under torrperioder. Nu för tiden behöver vi inte äta kött för att överleva. Det kommer inte ens att fungera i framtiden. Vi kan inte ens förse de sex miljarder människor som finns på jorden nu med kött. Sedan räknar man med att vi kommer att öka till mellan 10-15 miljarder innan det kommer att avstanna. Du ser ju hur det går ihop, vi måste dra ner på köttätandet bland annat p.g.a. den enorma energi- och vattenförlust som sker i samband med att man odlar upp grödor till djurfoder. Mycket stora arealer går ju åt till gröda som kommer att bli djurfoder, som vi i stället kunde äta direkt. Tänk på att endast 20-25 procent av energin kommer till nytta för människan när man går genom korna. Det är ju extremt slösaktigt. CITAT (*Stintan* @ 20-01-2009, 13:12)  Tål du inte att andra inte delar dina åsikter eftersom du snudd på ber oss att inte svara i tråden? Och tror du verkligen att bara för att du kallar dig vegan så vet du mer än alla andra om hur djuren har det? Jag kan inte se att du kommit med någonting som jag inte redan innan denna diskussion redan visste. Du kan väl inte säga att folk inte lyssnar eller bryr sig bara för att dom inte tycker som du. Eller menar du att det är bara om man ändrar åsikt och håller med dig som man lyssnar för isåfall kan jag förstå att du blir frustrerad. Det brukar bli så om man anser att det bara är man själv som har rätt.
Att tycka att det är ok att sabba för andra tycker jag är helt sjukt och att tro att djurhållningen skulle bli bättre genom dylika aktioner är naivt. Ditt problem är att du inte respekterar andra som inte delar dina åsikter! Jag tål att höra andras åsikter och eftersom jag först intresserade mig för djurhållning och sedan blev vegetarian och till slut vegan så tror jag nog att jag har läst på en hel del eftersom jag har ett intresse för det. Du kanske redan visste allting, men alla kanske inte gör det? Dessutom har jag inte sagt att folk inte lyssnar nu, men det är inte ovanligt att det händer. Du tycker ju att det är helt okej att samma för andra. Du tycker ju att man skall få förstöra djurens liv för att dra profit på det. Så det var väl inte så konstigt? Jag respekterar andra som inte delar mina åsikter men jag gillar inte åsikterna. Det är väl ingenting konstigt med det.
Alexander-VG-zon3
20-01-2009, 15:23
CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 14:50)  För det första tror jag inte att man genom att stödja industrin uppmuntrar till någon förändring
Död är lika naturligt som liv. Att saker dör är inget hemskt i sig. Att man däremot föder upp djur för att döda dem tycker jag är litet sjukligt. Speciellt när det handlar om att dra profit på dem, på djurens bekostnad. Man lägger inte ens ner sig för att få dem att må bra under deras livstid. Jag tycker inte att neandertalare som dödade djur för att äta dem gjorde fel. De behövde det för att överleva, inte minst under torrperioder.
Nu för tiden behöver vi inte äta kött för att överleva. Det kommer inte ens att fungera i framtiden. Vi kan inte ens förse de sex miljarder människor som finns på jorden nu med kött. Sedan räknar man med att vi kommer att öka till mellan 10-15 miljarder innan det kommer att avstanna. Du ser ju hur det går ihop, vi måste dra ner på köttätandet bland annat p.g.a. den enorma energi- och vattenförlust som sker i samband med att man odlar upp grödor till djurfoder. Mycket stora arealer går ju åt till gröda som kommer att bli djurfoder, som vi i stället kunde äta direkt. Tänk på att endast 20-25 procent av energin kommer till nytta för människan när man går genom korna. Det är ju extremt slösaktigt. oj oj, att föda upp djur och äta dom är ingen mode grej som hänt senaste åren. även dom allra allra första mer ''vetande'' människorna började föda upp djur för att använda. hade ''Lejon'' varit lika smarta som oss hade dom också fött upp djur. jag kan tyvärr inte se det sjukliga i det att föda upp djur för att äta. sålänge djuren har det bra innan gör det inte mig nåt. det man ska ändra är hur man håller djuren och hur man föder upp dom.
Gossen Ruda
20-01-2009, 15:26
Du tjatar hela tiden om att djuren lider men vad har du för bevis för detta påstående? Att det inte står rätt till på en del ställen kan nog vara sant men huvuddelen av svenska djur har det bra, bättre än i frihet. Du slänger ur dig en massa påståenden om missförhållanden men förmodligen har du hämtat dom på sidor av djurrättsaktivister och där är faktaurvalet garanterat snedvridet. Det som är bra står aldrig där, bara enstaka missförhållanden som blåses upp.
Sen uppföds inte djur i industrier, lär dig vad det ordet betyder. Du använder det bara för att skapa en negativ klang. Vad är det för fel att föda upp djur för att ha dom som mat? Dom skall ju ändå dö så småningom, det skall vi alla. Bättre att dom hamnar på tallriken än att ruttna bort i naturen och ligga och stinka. Att man tjänar pengar på djuruppfödning är knappast fel, alla behöver vi pengar.
CITAT (flaxss @ 20-01-2009, 15:23)  det man ska ändra är hur man håller djuren och hur man föder upp dom. Ja, det är viktigast. Men i slutändan är det väl bäst för djuren och miljön om man helt enkelt slutar att äta kött. Det kommer man ju inte undan. CITAT Du tjatar hela tiden om att djuren lider men vad har du för bevis för detta påstående? Att det inte står rätt till på en del ställen kan nog vara sant men huvuddelen av svenska djur har det bra, bättre än i frihet. Du slänger ur dig en massa påståenden om missförhållanden men förmodligen har du hämtat dom på sidor av djurrättsaktivister och där är faktaurvalet garanterat snedvridet. Det som är bra står aldrig där, bara enstaka missförhållanden som blåses upp. Visst tas extremfall upp ofta. Men det är ju snarare för att visa på hur vi människor kan hantera djur och vår sjuka syn på dem som känslolösa objekt än att försöka få folk att tro att alla djur behandlas så. Nu var det inga sådana exempel som jag tog upp. Källorna från faktasamlingarna är ju enligt mig säkra. Bland dem är Statens Jordbruksverk, Djurskyddsmyndigheten, Livsmedelsverket, o.s.v. Jag känner att jag kan lita på de källorna i alla fall. Resten av det du skriver tänker jag inte svara på, varför behöver jag nog inte motivera
Jan Lindgren
20-01-2009, 15:45
Hej! Modern teknik har gjort att vi kan överleva på mat som är onaturlig för vår art , men det finns mycket liten anledning till att leva onaturligt. Den närmaste släktingen till vår art som är vegetarian är gorillan. Kolla in deras magar. Visserligen har jag sett en och annan människa med samma magstorlek men de var nog inte vagetarianer. Bägge schimpansarterna, som är intelligentare än gorillor, jagar och äter kött. De flesta forskare anser att köttätandet var mycket viktigt för utvecklandet av intelligens. MVH Jan Lindgren
Gossen Ruda
20-01-2009, 15:48
"Källorna från faktasamlingarna är ju enligt mig säkra. Bland dem är Statens Jordbruksverk, Djurskyddsmyndigheten, Livsmedelsverket, Djurskyddsmyndigheten o.s.v. Jag känner att jag kan lita på de källorna i alla fall."
Dubbla Djurskyddsmyndigheter? Finns den myndigheten ens kvar? Nåja, om du med denna tråd har trott att du skulle påverka någon här mot ditt håll så har du nog grundligt tagit fel. Med ditt lätt arroganta sätt, okunnighet, snedvridna bevisföring, brist på respekt för våra lagar och andra märkligheter har du nog snarare förpassat veganerna längre bort från vanligt folk. Är alla hästarna inne i stallet?
Nu slipper du dock nog fler inlägg från mig för jag har tröttnat på dig. Jag lovar dock inget.
Alexander-VG-zon3
20-01-2009, 15:51
CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 15:36)  Ja, det är viktigast. Men i slutändan är det väl bäst för djuren och miljön om man helt enkelt slutar att äta kött. Det kommer man ju inte undan. men jag kommer inte sluta äta kött. jag vill ha det, jag behöver det, och det smakar gott. och jag kan äta kött och värna om miljön och djuren samtidigt.
CITAT (Jan Lindgren @ 20-01-2009, 15:45)  Bägge schimpansarterna, som är intelligentare än gorillor, jagar och äter kött. De flesta forskare anser att köttätandet var mycket viktigt för utvecklandet av intelligens. MVH Jan Lindgren Ja, det var nog viktigt för våran utveckling som art. Men det betyder ju inte att vi behöver fortsätta att äta kött nu när vi inte behöver det längre. Även om du inte känner att det är fel att föda upp djur eller att döda dem för mat. Så är väl miljöargumentet någonting som de flesta borde ta åt sig. När vi utvecklades som art var vi väldigt långt från 14 miljarder personer  Alla kan ju inte jaga och äta vilt som då. Det kommer ju inte att fungera att förse 14 miljarder människor med kött i framtiden. Någonting måste väl göras och jag tycker att hur det såg ut när vi utvecklades som art har ganska litet med det att göra.
Aqvakul
20-01-2009, 16:20
CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 16:17)  Ja, det var nog viktigt för våran utveckling som art. Men det betyder ju inte att vi behöver fortsätta att äta kött nu när vi inte behöver det längre. Även om du inte känner att det är fel att föda upp djur eller att döda dem för mat. Så är väl miljöargumentet någonting som de flesta borde ta åt sig. När vi utvecklades som art var vi väldigt långt från 14 miljarder personer  Alla kan ju inte jaga och äta vilt som då. Det kommer ju inte att fungera att förse 14 miljarder människor med kött i framtiden. Någonting måste väl göras och jag tycker att hur det såg ut när vi utvecklades som art har ganska litet med det att göra. Var har du fått siffran 14 miljarder ifrån? Den är betydligt högre än någon seriös prognos jag sett anser att vi kommer att uppnå.
CITAT (flaxss @ 20-01-2009, 15:51)  och jag kan äta kött och värna om miljön och djuren samtidigt. Det är klart att du kan. Men det är väl lättare att vara det som vegan. Jag vet inte vad som bidrar till mest utsläpp sojabiffar med soja från Brasilien eller lokal"producerat" kött. Men det är nog sällsynt med lokal"producerat" nötbeteskött som det talades om tidigare. CITAT (Aqvakul @ 20-01-2009, 16:20)  Var har du fått siffran 14 miljarder ifrån? Den är betydligt högre än någon seriös prognos jag sett anser att vi kommer att uppnå. Det jag har läst mig till är 10-15 miljarder människor. Men det kanske är i överkant, jag vet inte. Vad har du hört för siffror? CITAT (Gossen Ruda @ 20-01-2009, 15:48)  "Källorna från faktasamlingarna är ju enligt mig säkra. Bland dem är Statens Jordbruksverk, Djurskyddsmyndigheten, Livsmedelsverket, Djurskyddsmyndigheten o.s.v. Jag känner att jag kan lita på de källorna i alla fall."
Dubbla Djurskyddsmyndigheter? Finns den myndigheten ens kvar? Nåja, om du med denna tråd har trott att du skulle påverka någon här mot ditt håll så har du nog grundligt tagit fel. Med ditt lätt arroganta sätt, okunnighet, snedvridna bevisföring, brist på respekt för våra lagar och andra märkligheter har du nog snarare förpassat veganerna längre bort från vanligt folk. Är alla hästarna inne i stallet?
Nu slipper du dock nog fler inlägg från mig för jag har tröttnat på dig. Jag lovar dock inget. Oj, det får jag ändra  Den finns väl inte kvar, men det betyder väl inte att källan inte är pålitlig.
Aqvakul
20-01-2009, 16:25
CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 16:22)  Det är klart att du kan. Men det är väl lättare att vara det som vegan. Jag vet inte vad som bidrar till mest utsläpp sojabiffar med soja från Brasilien eller lokal"producerat" kött. Men det är nog sällsynt med lokal"producerat" nötbeteskött som det talades om tidigare.
Det jag har läst mig till är 10-15 miljarder människor. Men det kanske är i överkant, jag vet inte. Vad har du hört för siffror? Bedömningen är att befolkningen kommer att stabiliseras om ca 100 år och på en nivå som olika forskare placerar någonstans mellan 9 och 12 miljarder. Du kan inte slänga dig med siffror hur som helst.....
CITAT (Aqvakul @ 20-01-2009, 16:25)  Bedömningen är att befolkningen kommer att stabiliseras om ca 100 år och på en nivå som olika forskare placerar någonstans mellan 9 och 12 miljarder. Du kan inte slänga dig med siffror hur som helst..... Det är inte som att jag tog dem ur tomma luften heller  Men jag litar på att dina siffror stämmer bättre. Poängen är väl att det är väldigt många hur som helst.
CITAT (Myosotis @ 20-01-2009, 12:12)  De? Vilka "de"? Jag har varit vegetarian i 20 år, och jag har aldrig försökt att omvända någon. Jag har inga problem med dig alls, så dra inte alla över en kam! Ja du, det var en himla bra fråga, men naturligtvis menade jag inte vare sig dig eller mina syskon eller några andra som jag känner som är vegetarianer eller veganer.............det var inte alls min mening att dra några över en och samma kam och det brukar jag heller inte göra......förlåt om jag sårade dig Myosotis
Alexander-VG-zon3
20-01-2009, 16:36
CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 16:24)  Det är klart att du kan. Men det är väl lättare att vara det som vegan. Jag vet inte vad som bidrar till mest utsläpp sojabiffar med soja från Brasilien eller lokal"producerat" kött. Men det är nog sällsynt med lokal"producerat" nötbeteskött som det talades om tidigare. men nu vill jag inte vara vegan även om det skulle vara lättare eller svåra att värna om djuren,miljön,klimatet.
CITAT (flaxss @ 20-01-2009, 16:36)  men nu vill jag inte vara vegan även om det skulle vara lättare eller svåra att värna om djuren,miljön,klimatet. Jag vet
Aqvakul
20-01-2009, 16:43
CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 16:28)  Det är inte som att jag tog dem ur tomma luften heller  Men jag litar på att dina siffror stämmer bättre. Poängen är väl att det är väldigt många hur som helst. vilket innebär att animalieproduktionen troligen måste stå tillbaka en del gentemot odling för direkt konsumtion. Detta innebär knappast att andelen vegetarianer på jorden behöver öka. Att försöka omvända ett antal människor till den konstruerade matordningen vegan utifrån detta resonemang är faktiskt lite korkat, då det troligen ställer till fler problem än det löser.
CITAT (Aqvakul @ 20-01-2009, 16:43)  vilket innebär att animalieproduktionen troligen måste stå tillbaka en del gentemot odling för direkt konsumtion. Detta innebär knappast att andelen vegetarianer på jorden behöver öka. Att försöka omvända ett antal människor till den konstruerade matordningen vegan utifrån detta resonemang är faktiskt lite korkat, då det troligen ställer till fler problem än det löser. Fast jag ser ju inte miljöargumenten som den enda anledningen till att bli vegan. Sedan har jag absolut inte försökt omvända folk till veganer, det var inte syftet med tråden :/
CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 23:12)  Kretslopp eller inte, jag tycker ändå att köttätande och annan animaliekonsumtion är onödig. För miljön vore det bättre om alla vore veganer. Nauti, du har valt att leva som vegan. Det är ju upp till dig o visst, kanske bidrar du en liten pytte anings smula till något gott, vad vet jag… Det som är smått absurt i den tid och den västvärld vi lever i nu är den enorma fokusering på vad vi ska äta och inte äta. Nya rön ger nya signaler, tidningarna är fulla med sanningar som motsägs inom loppet av en vecka eller två. Argumenten varierar, men det brukar vara hälsa, miljö och ibland ”synd om djur”. Någon gång – men rätt sällan – tas långa transporters miljöpåverkan upp. Väldigt sällan tar man upp ”rättvis handel”, dvs de produktionsförhållanden som råder när såväl kött som ris, grönsaker o frukt produceras. Jag får en känsla av att det handlar om välfärdssamhällets individer som längtar efter att hantera den uppenbara orättvisa som råder i världen och ett miljö-/klimathot som verkar komma allt närmare. Det är ju svårt att låtsas om ingenting o sticka huvudet i sanden. Fast… vi vill ju inte heller göra något som kostar oss alltför mycket. Ja, så vårt fokus blir på mat. Det är konkret och rätt lätthanterligt. Det kostar inte alltför mycket o förändrar inte i grunden våra liv. Ja, så vi väljer bort det som är onödigt (se citatet ovan) och fortsätter i övrigt att leva som vanligt. Kanske får vi en identitet och bildar en gemenskap. Här kan den egna förträffligheten frodas! Titta vad duktiga vi är!!!! Men…. Oftast handlar inte dessa förändringar av livsstil om de stora förändringar och försakelser som verkligen skulle påverka samhället, ex vis flygresor, bilen, vilket jobb vi väljer och bostaden. Att vara snäll mot djuren är ju såååå mycket enklare än att vara snäll mot alla människor på denna jord. Eller hur? Hurdan är då jag? Moraliskt högstående, självklart! Hm… nej. Granskar jag hela min livsstil, så är det nog inte kött/icke-kött som är den viktigaste variabeln, utan annat som flygresorna på semestern, bostadens storlek o uppvärmning, konsumtion av billiga produkter (där jag med enkel matematik kan räkna ut att den som jobbat fram denna rimligtvis inte kan ha fått vettigt betalt). Ja, så även om jag försöker handla ekologiskt o närproducerat (ja, jag är köttätare), så tror jag inte att jag heller gör de stora uppoffringar som verkligen skulle ge effekt. Varför? För att jag inte riktigt vill vara utan vissa saker – de är inte ”onödiga” för mig. Helt förkastligt! Jag vet. Ja, så Nauti, även jag väljer bort det jag tycker är onödigt, men liksom du – tror jag – gör vi inte det riktigt jobbiga valen. Eller?
Aqvakul
20-01-2009, 18:46
CITAT (kasam @ 20-01-2009, 18:23)  Nauti, du har valt att leva som vegan. Det är ju upp till dig o visst, kanske bidrar du en liten pytte anings smula till något gott, vad vet jag…
Det som är smått absurt i den tid och den västvärld vi lever i nu är den enorma fokusering på vad vi ska äta och inte äta. Nya rön ger nya signaler, tidningarna är fulla med sanningar som motsägs inom loppet av en vecka eller två. Argumenten varierar, men det brukar vara hälsa, miljö och ibland ”synd om djur”. Någon gång – men rätt sällan – tas långa transporters miljöpåverkan upp. Väldigt sällan tar man upp ”rättvis handel”, dvs de produktionsförhållanden som råder när såväl kött som ris, grönsaker o frukt produceras.
Jag får en känsla av att det handlar om välfärdssamhällets individer som längtar efter att hantera den uppenbara orättvisa som råder i världen och ett miljö-/klimathot som verkar komma allt närmare. Det är ju svårt att låtsas om ingenting o sticka huvudet i sanden. Fast… vi vill ju inte heller göra något som kostar oss alltför mycket. Ja, så vårt fokus blir på mat. Det är konkret och rätt lätthanterligt. Det kostar inte alltför mycket o förändrar inte i grunden våra liv. Ja, så vi väljer bort det som är onödigt (se citatet ovan) och fortsätter i övrigt att leva som vanligt. Kanske får vi en identitet och bildar en gemenskap. Här kan den egna förträffligheten frodas! Titta vad duktiga vi är!!!!
Men…. Oftast handlar inte dessa förändringar av livsstil om de stora förändringar och försakelser som verkligen skulle påverka samhället, ex vis flygresor, bilen, vilket jobb vi väljer och bostaden. Att vara snäll mot djuren är ju såååå mycket enklare än att vara snäll mot alla människor på denna jord. Eller hur?
Hurdan är då jag? Moraliskt högstående, självklart! Hm… nej. Granskar jag hela min livsstil, så är det nog inte kött/icke-kött som är den viktigaste variabeln, utan annat som flygresorna på semestern, bostadens storlek o uppvärmning, konsumtion av billiga produkter (där jag med enkel matematik kan räkna ut att den som jobbat fram denna rimligtvis inte kan ha fått vettigt betalt). Ja, så även om jag försöker handla ekologiskt o närproducerat (ja, jag är köttätare), så tror jag inte att jag heller gör de stora uppoffringar som verkligen skulle ge effekt. Varför? För att jag inte riktigt vill vara utan vissa saker – de är inte ”onödiga” för mig. Helt förkastligt! Jag vet.
Ja, så Nauti, även jag väljer bort det jag tycker är onödigt, men liksom du – tror jag – gör vi inte det riktigt jobbiga valen. Eller?
CITAT (kasam @ 20-01-2009, 18:23)  Nauti, du har valt att leva som vegan. Det är ju upp till dig o visst, kanske bidrar du en liten pytte anings smula till något gott, vad vet jag…
Det som är smått absurt i den tid och den västvärld vi lever i nu är den enorma fokusering på vad vi ska äta och inte äta. Nya rön ger nya signaler, tidningarna är fulla med sanningar som motsägs inom loppet av en vecka eller två. Argumenten varierar, men det brukar vara hälsa, miljö och ibland ”synd om djur”. Någon gång – men rätt sällan – tas långa transporters miljöpåverkan upp. Väldigt sällan tar man upp ”rättvis handel”, dvs de produktionsförhållanden som råder när såväl kött som ris, grönsaker o frukt produceras.
Jag får en känsla av att det handlar om välfärdssamhällets individer som längtar efter att hantera den uppenbara orättvisa som råder i världen och ett miljö-/klimathot som verkar komma allt närmare. Det är ju svårt att låtsas om ingenting o sticka huvudet i sanden. Fast… vi vill ju inte heller göra något som kostar oss alltför mycket. Ja, så vårt fokus blir på mat. Det är konkret och rätt lätthanterligt. Det kostar inte alltför mycket o förändrar inte i grunden våra liv. Ja, så vi väljer bort det som är onödigt (se citatet ovan) och fortsätter i övrigt att leva som vanligt. Kanske får vi en identitet och bildar en gemenskap. Här kan den egna förträffligheten frodas! Titta vad duktiga vi är!!!!
Men…. Oftast handlar inte dessa förändringar av livsstil om de stora förändringar och försakelser som verkligen skulle påverka samhället, ex vis flygresor, bilen, vilket jobb vi väljer och bostaden. Att vara snäll mot djuren är ju såååå mycket enklare än att vara snäll mot alla människor på denna jord. Eller hur?
Hurdan är då jag? Moraliskt högstående, självklart! Hm… nej. Granskar jag hela min livsstil, så är det nog inte kött/icke-kött som är den viktigaste variabeln, utan annat som flygresorna på semestern, bostadens storlek o uppvärmning, konsumtion av billiga produkter (där jag med enkel matematik kan räkna ut att den som jobbat fram denna rimligtvis inte kan ha fått vettigt betalt). Ja, så även om jag försöker handla ekologiskt o närproducerat (ja, jag är köttätare), så tror jag inte att jag heller gör de stora uppoffringar som verkligen skulle ge effekt. Varför? För att jag inte riktigt vill vara utan vissa saker – de är inte ”onödiga” för mig. Helt förkastligt! Jag vet.
Ja, så Nauti, även jag väljer bort det jag tycker är onödigt, men liksom du – tror jag – gör vi inte det riktigt jobbiga valen. Eller? Även om man bidrar väldigt litet så är det mycket om det bara handlar om att rädda en enda individ. En blandkostare bidrar ju faktiskt till 500-1000 individers död per år. Dessutom känns det skönare att äta när man vet att man inte bidrar till någonting negativt. Jag kom att tänka på den här: CITAT En turist kom gående på en övergiven strand i Mexico och han kunde snart se en pojke på avstånd. När han gått en stund kunde han se att det var en av pojkarna från en by i närheten. Denne höll på att kasta saker i vattnet med jämn takt. Turisten trodde att pojken kastade flata små stenar för att studsa på vattnet, men när han kom närmare såg han att det var sjöstjärnor som kastades ut. Hela stranden var full av hundratals sjöstjärnor som spolats upp av vågorna. Pojken förklarade att om han inte kastade tillbaka sjöstjärnorna skulle de dö av brist på syre. Turisten blev förbluffad av pojkens ambitioner och frågade om det inte kändes hopplöst. - Det måste ju finnas tusentals sjöstjärnor bara på den här stranden, för att inte tala om alla andra stränder, sa han. Vad tror du att det har för betydelse att du står här och kastar tillbaka några av dem? Pojken log och plockade upp ytterligare en sjöstjärna och sa sedan: - Det har betydelse för den här. Kött är ju trots allt en ganska stor del av det hela. 18% av växthusgasutsläppen exlusive transporter. Men ja, det finns viktigare och större saker om man bara ser till miljöaspekten. Det stämmer ju att man gärna drar sig för att göra någonting åt det jobbiga. Men mat har egentligen varit en ganska stor del av mitt liv. Jag gillar både att laga och att äta maten. Jag tyckte om smaken av kött, men jag tyckte att det kändes egoistiskt att prioritera mina egna smakpreferenser framför djurens välmående. Det är väl den främsta anledningen, men även miljön är ju viktig. För mig känns det självklart att de små sakerna som inte är så viktiga kan omprioriteras för att gynna miljön. De litet jobbigare sakerna är ju svårare och man drar sig gärna gärna för att göra det och rationaliserar när man av någon anledning låter bli. Men jag tror inte att alla skall göra allting, men många bäckar små bildar en stor å
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|