Full version: Veganism
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Boxer
CITAT (Gossen Ruda @ 23-01-2009, 16:33) *
Många djur är aldrig ute i solen men dom mår bra ändå, faktum är att jordens vanligaste däggdjur ser aldrig eller mycket sällan solen. Vilket det är kan du ju få grubbla över.

Du kan inte jämföra fladdermöss med burhöns. nono.gif
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 23-01-2009, 16:42) *
Att undvika honung betyder väl inte att man slutar med biodling? Eftersom det uppenbarligen finns stora fördelar med biodling så kan man ju mycket väl fortsätta att ha bin, men låta bli att ta deras honung.

Du säger hela tiden att det är ditt sista inlägg och att det bara står en massa dravel i tråden. Ändå läser du, svarar och berättar gång på gång vad du skall äta till lunch.

Våra tambin/honungsbin är domesticerade och tillverkar betydligt mer honung än dom själva behöver. Tror du att dom lider om man skattar överskottet?
Nauti
CITAT (Chamomille @ 23-01-2009, 16:59) *
Vad tror du Nauti skulle hända om hälften av världens köttätande befolkning skulle sluta att äta kött i morgon?
Man skulle kunna sluta föda upp nya djur som annars skulle lidit och dött för människans skull.

En stor del av världens grödor och odlingar skulle komma till användning direkt, utan att vi går vägen via djuren, det skulle räcka till föda för hela världen, även åt de fattiga i tredje världen. Mindre utsläpp bland annat i form av onödiga transporter(nödvändigheter till odling -> odling -> frakt av grödor till djuruppfödning -> djurtransport till slakteri -> (i vissa fall, transport av kött för styckning) -> transport till förpackning av kött -> distributörer -> butik) i stället för bara från odlingen direkt till distributörer , inget behov av att skövla regnskogskövling för ökade odlingsarealer.

Vanliga hälsoproblem skulle minska fetma, hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes typ 2, reumatism m.m.

Det är svårt att komma på alla fördelar såhär på rak arm. Mycket har väl egentligen skrivits i tråden redan. Om jag kommer ihåg och har ork så skall jag försöka svara på frågan bättre.

CITAT (*Stintan* @ 23-01-2009, 17:34) *
Våra tambin/honungsbin är domesticerade och tillverkar betydligt mer honung än dom själva behöver. Tror du att dom lider om man skattar överskottet?
Det beror på hur försiktig biodlaren är, ett fåtal individer stryker nog med vid själva skattningen. Bisamhället i sig lider inte av det, speciellt inte när man ersätter honungen med en större mängd sockerlösning.

Sedan kan du ju inte säga att bara för att de är domesticerade så producerar de mer honung, det beror ju helt och hållet på hur sommaren är. Vissa år finns det ju inte alls så att det räcker för att de skall klara vintern medan det vissa år finns ett stort överskott. Honungen är ju mer näringsrik än sockerlösningen så jag tycker att om man skall ta honung så kan man gott lämna kvar en del inför vintern och inte ersätta allting med sockerlösning. Nu kanske man gör så, det vet jag inte.
Fågelvägen
Diskussionen blir mer och mer omfattande!
Jag hade inte en aning om att veganer avstår från honung också. Tycker veganer att bin lider? Frukter och bär vill vi väl alla ha, oberoende av kostval, och ärter och bönor och frön för våra övriga grönsaker. Allt dethär kräver pollinering och bin är de mest effektiva för det jobbet. Men jag började undra hur många professionella biodlare vi skulle ha i världen om de skulle låta bli att "ta binas honung" (och ge bina sockerlösning istället). Vad skulle biodlaren leva på? Har veganer en aning om hur mycket jobb det är att ha bin och hur mycket utrustningen kostar?

En sak är jag nyfiken på. En djurart verkar helt bortglömd i den här debatten: fiskarna som sportfiskare drar upp för sitt nöjes skull, tar loss från kroken och slänger tillbaka i vattnet. Förstod jag Nauti rätt så är veganer emot odling av fisk, men de fiskar som lever i naturen och blir skadade vid fritidsfiske/turism - är det ingen som försvarar dem? sad.gif
Gossen Ruda
Jo, jag hade tänkt sluta skriva men det innebär inte att jag slutar läsa. Jag har bara en gång tidigare skrivit att jag tänkte sluta men jag lovade inte. Jag har aldrig skrivit vad jag skulle ha till lunch, bara middagen. Två gånger är inte heller "gång på gång", håll dig till sanningen. Nu måste jag svara eftersom du ställer frågor.

Jo Boxer, fladdermöss klarar sig utan solljus vilket var vitsen med det jag skrev. Tamgrisens förfader, vildsvinet, är i huvudsak nattaktivt, från skymningen till gryningen. Dagen tillbringas i någon håla eller under granar så att dom skulle vara beroende av solljus är rent nys.

Honung och bin. Håller helt med Fågelvågen. Att tro att biodlarna skulle fortsätta ha bin om dom inte kunde sälja sin honung är otroligt naivt. Biodling är mycket jobbigt att hålla på med och lönsamheten ännu dåligare. Ibland går det med förlust. Dom fortsätter ändå för att dom tycker det är roligt och för att dom känner att dom gör något nyttigt. Skulle dom bli av med förtjänsten slutar dom nog direkt. Risken är att biodlingen ändå upphör för återväxten är dålig och medelåldern hög. Något för unga veganer att börja med.

Faktum är att bina mår bäst av att man tar deras honung och ger dom sockervatten istället. Den är renare än honungen så det samlas mindre restprodukter i tarmen. Dom skiter aldrig inne i kupan utan måste ut för att göra det. Är våren sen och dom äter honung kan dom hinna dö av förstoppning innan det blir flygväder. Människan lever inte av bina, det är ett ömsesidigt tagande och givande. Köp mer svensk honung.
*Stintan*
Nauti,
Det där med hälsoeffekterna tror jag man ska vara väldigt försiktig med att uttala sig om som du gör. Du får det att låta som att man rikskerar att få bl.a. de sjukdomar du räknar upp av att äta kött. Vad har du för belägg för det?
Det har ju såklart betydelse vad man äter om man blir fet t.ex. men inte är det köttet som är boven.
aanderss
Nauti vill att alla som inte är veganer eller vetarianer skall anses som korkade. så tycker jag de verkar
Nauti
CITAT (Fågelvägen @ 23-01-2009, 18:07) *
Men jag började undra hur många professionella biodlare vi skulle ha i världen om de skulle låta bli att "ta binas honung" (och ge bina sockerlösning istället). Vad skulle biodlaren leva på? Har veganer en aning om hur mycket jobb det är att ha bin och hur mycket utrustningen kostar?

En sak är jag nyfiken på. En djurart verkar helt bortglömd i den här debatten: fiskarna som sportfiskare drar upp för sitt nöjes skull, tar loss från kroken och slänger tillbaka i vattnet. Förstod jag Nauti rätt så är veganer emot odling av fisk, men de fiskar som lever i naturen och blir skadade vid fritidsfiske/turism - är det ingen som försvarar dem? sad.gif
Man gör ju faktiskt så, man ersätter honungen med sockerlösning när man tar honungen. Jag förstod inte om du menade att man inte gjorde så eller inte. Sedan låter det ju som en väldigt bra idé att ha bin om man odlar andra saker? Så varför skulle inte biodlarna samarbeta med folk som odlar andra saker som gynnas av att det finns bin i närheten?

Det är det väl klart att man gör. Många tänker inte ens på fiskarna som sagt. Väldigt många säger "men fiskarna kan ju inte känna smärta", vilket de kan. Sedan om man sätter sig in i fiskens situation så blir det ganska hemskt. Man blir först fångad med någon form av krok med hullingar när man försöker äta. Sedan blir man uppdragen, efter att ha försökt att i panik rädda sitt liv och försöka komma undan, ur vattnet som är ens naturliga miljö. I en miljö som är för en helt främmande, där man inte ens kan andas och i många fall får dö av kvävning som pågår under en längre tid eller bli tillbakasläppta med skador som ibland leder till döden genom svält eller annat. Jag förstår inte hur man kan syssla med fiske.

Jag gjorde själv det när jag var yngre, eftersom båda mina föräldrar tog med mig ut redan när jag var väldigt liten och lärde mig att det var okej att fiska. Det är bara att dra upp fisk efter fisk och bryta nacken av dem, det är ingenting man behöver känna någonting för, det är ju bara en fisk. Detta satt väl i ganska länge tills jag började tänka på det, då kunde jag inte tänka mig att fiska längre.
Chamomille
CITAT (Nauti @ 23-01-2009, 17:48) *
Man skulle kunna sluta föda upp nya djur som annars skulle lidit och dött för människans skull.

En stor del av världens grödor och odlingar skulle komma till användning direkt, utan att vi går vägen via djuren, det skulle räcka till föda för hela världen, även åt de fattiga i tredje världen. Mindre utsläpp bland annat i form av onödiga transporter(nödvändigheter till odling -> odling -> frakt av grödor till djuruppfödning -> djurtransport till slakteri -> (i vissa fall, transport av kött för styckning) -> transport till förpackning av kött -> distributörer -> butik) i stället för bara från odlingen direkt till distributörer , inget behov av att skövla regnskogskövling för ökade odlingsarealer.

Vanliga hälsoproblem skulle minska fetma, hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes typ 2, reumatism m.m.

Det är svårt att komma på alla fördelar såhär på rak arm. Mycket har väl egentligen skrivits i tråden redan. Om jag kommer ihåg och har ork så skall jag försöka svara på frågan bättre.

Nu tycker jag att du ska ta och fundera väldigt mycket på vad du egentligen skriver. Läs på ordentligt och svara på min (och andras också kanske) fråga om några dagar. Du har uppenbarligen ingen aning om vilka konsekvenser det skulle få.
Hälsoproblem. Nä du är ute och cyklar i det blå.
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 23-01-2009, 19:14) *
Nauti,
Det där med hälsoeffekterna tror jag man ska vara väldigt försiktig med att uttala sig om som du gör. Du får det att låta som att man rikskerar att få bl.a. de sjukdomar du räknar upp av att äta kött. Vad har du för belägg för det?
Det har ju såklart betydelse vad man äter om man blir fet t.ex. men inte är det köttet som är boven.
Det är ju klart att man inte får sjukdomarna av att äta kött. Men dessa sjukdomar är mer sällsynta bland veganer än de är bland blandkostare. Det kan ju såklart utöver kosten, bero på att veganer ofta blir intresserade av näringslära och hur man äter nyttigt.
*Stintan*
CITAT (aanderss @ 23-01-2009, 19:18) *
Nauti vill att alla som inte är veganer eller vetarianer skall anses som korkade. så tycker jag de verkar

Det där var väl att ta i. Det är mycket möjligt att han anser oss korkade men det bryr jag mig faktiskt inte om. Jag tycker det är väldigt intressant att höra hans argument som hittills inte varit särskilt övertygande. Jag har väldigt svårt att tro att någon skulle ändra sina kostvanor med den här diskussionen som grund.
Nauti
CITAT (Chamomille @ 23-01-2009, 19:29) *
Som sagt, dessa är mindre vanliga bland veganer. Det händer t.o.m. hänt att läkare rekommenderar en vegansk kost till folk med reumatiska problem. Hjärt- och kärlsjukdomar har jag läst att en vegansk kost minskar risken till på såväl sidor som är helt neutrala som sidor relaterade till veganism.

CITAT (*Stintan* @ 23-01-2009, 19:30) *
Det där var väl att ta i. Det är mycket möjligt att han anser oss korkade men det bryr jag mig faktiskt inte om. Jag tycker det är väldigt intressant att höra hans argument som hittills inte varit särskilt övertygande. Jag har väldigt svårt att tro att någon skulle ändra sina kostvanor med den här diskussionen som grund.
Har jag fått det att låta som att jag tycker att ni är korkade? Förutom att ni misstolkar mina smileys som kanske skulle kunna tolkas så. Vad gäller att någon skulle ändra sina kostvanor så har jag som sagt inte försökt med det.

CITAT (Chamomille @ 23-01-2009, 19:29) *
Nu tycker jag att du ska ta och fundera väldigt mycket på vad du egentligen skriver. Läs på ordentligt och svara på min (och andras också kanske) fråga om några dagar. Du har uppenbarligen ingen aning om vilka konsekvenser det skulle få.
Det kanske jag borde göra. Men det vore intressant att höra hur du tror att det skulle se ut också. Alla bara dumförklarar mig hela tiden och påpekar att mina argument inte håller. Nu kanske det är så att jag inte är särskilt duktig, men förhoppningsvis lär jag mig någonting genom den här tråden. Det har jag för övrigt redan gjort.

Men du får gärna motivera varför du tycker att det verkar som att jag inte har någon aning om vilka hälsokonsekvenser det skulle få och varför du tycker att jag är ute och cyklar. Det känns bättre att få reda på varför, än att bara få höra att jag har fel.
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 23-01-2009, 19:30) *
Det är ju klart att man inte får sjukdomarna av att äta kött. Men dessa sjukdomar är mer sällsynta bland veganer än de är bland blandkostare. Det kan ju såklart utöver kosten, bero på att veganer ofta blir intresserade av näringslära och hur man äter nyttigt.

Ja veganer är ju tvugna att lära sig vad dom måste äta för att inte få bristsjukdomar. Ur häslosynpunkt är det synd att så många struntar i vad dom sätter i sig för näringslära är faktiskt väldigt intressant. Men det är ett annat problem som vi kan lämna till en annan diskussion.

Jag tror inte ens det finns någon relevant undersökning om vilka som drabbas mest. Det går ju knappast att jämföra dom som äter vegankost med dom som käkar på Mc Donalds 3 ggr i veckan och halvfabrikat och pizza resten och sväljer ner rubbet med coca cola. Det måste ju vara ett jämförbart urval isåfall och då tror jag inte skillnaderna skulle vara så stora. Kanske inte finns veganer tillräckligt ens för att kunna göra en sådan undersökning.
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 23-01-2009, 19:54) *
Kanske inte finns veganer tillräckligt ens för att kunna göra en sådan undersökning.
Hur många veganer tror du att det finns i Sverige/världen? tongue.gif
Jan Lindgren
Hej!
Undrar varför veganerna inte stjäl tjurar som idiss

lare så påverkar de miljön betydligt mer än höns och kaniner.
Nauti gillar inte djurhållning. OK.
För andra som inte är djurvana kan det vara bra att tänka på att djur som mår dåligt producerar dåligt. En bonde som missköter sina djur går snart i konkurs. Tyvärr så blir också bönder sjuka och då kan djuren bli fruktansvärt lidande. Miljönämderna och djurskyddsinspektörerna kan där göra en stor insats för både människor och djur.

Det stora djurskyddsproblemet är alla människor som älskar djur men inte kan sköta dem. En del har dessutom stulna djur. Jag skulle gärna se att det krävdes en enklare utbildning innan folk skaffade diverse djur.

Vi har äntligen fått en jordbruksminister som vet lite om jordbruk. Han har aviserat en ny djurskyddslagstiftning som tar hänsyn till djuren. Den tidigare djurskyddsmyndigheten skapades som ett terapiarbete till en fd riksdagsman från miljöpartiet. Nu har jordbruksverket tagit över verksamheten och förhoppningsvis så använder de kunnigt folk till att skriva paragrafer.
Min favoritgrej från djurskyddsmyndigheten är att nandu ska läras att gå in när det regnar. Nandun är den mest korkade fågel jag någonsin träffat.

De flesta som hållit på med många djur under en längre tid har nog blivit anmälda till miljökontoret. Så även jag. Någon tyckte inte att våra hästar skulle vara ute när det var mörkt. Det tog lite tid att utbilda miljöinspektören men våra hästar är fortfarande ute nattetid nu trettio år senare. Vid en annan anmälan så kontaktade miljökontoret ett par av våra större djurparker innan de informerade mig med ett leende att någon hade gjort en anmälan. En stuteriägare som jag känner blev anmäld av en sommarstugeägare för att hans hingst betäckte sina ston i en hage nära vägen. Dåvarande djurskyddsinspektören påpekade för stuteriägaren det olämpliga i att någon kunde se ett djur som parade sig. Det finns alltså både bra och dåliga djurskyddsinspektörer. De bra gör en stor insats i det fördolda och är alltid välkomna hos djurägarna. Nya ögon kan se vilka förbättringar som kan göras. De dåliga är en katastrof för många människor och djur. Förstatligandet av djurskyddet bör göra att det blir bättre fortbildning av inspektörerna och enhetligare bedömning. De grova övergrepp som har skett kommer troligen att minska.
MVH
Jan Lindgren

Fågelvägen
Nauti du skrev om biodling: "Man gör ju faktiskt så, man ersätter honungen med sockerlösning när man tar honungen. Jag förstod inte om du menade att man inte gjorde så eller inte. Sedan låter det ju som en väldigt bra idé att ha bin om man odlar andra saker? Så varför skulle inte biodlarna samarbeta med folk som odlar andra saker som gynnas av att det finns bin i närheten?"

Jo, jag menade att man gör så.
Och visst, det är jättebra att ha bin för egna odlingar, liksom också att samarbeta med andra. Det förekommer såklart, ofta med en burk honung eller två som tack för lånet av binas "betesmark". I större skala är honungen nog en förutsättning för hela verksamheten. Fattar inte varför man inte skulle äta den goda honungen! Du svarade inte på min fråga om veganer anser att bina lider av att vara i människans tjänst?

Så bra att ni har tänkt på de stackars fiskarna! Ändå har jag aldrig har jag sett något reportage om veganer som försökt hindra sportfiskare eller föreläsa om djurskydd för dem. Vad beror det på?

Att vegetarianer/veganer inte äter fisk måste väl ha några följder för hälsan? Har inte fisk t.ex. en positiv inverkan på hjärnan? whist.gif
Solstorm
Jag väntar fortfarande på att du ska dela med dig av recept på din favoritmat. Det går bra även utan foton.
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 23-01-2009, 19:37) *
Som sagt, dessa är mindre vanliga bland veganer. Det händer t.o.m. hänt att läkare rekommenderar en vegansk kost till folk med reumatiska problem. Hjärt- och kärlsjukdomar har jag läst att en vegansk kost minskar risken till på såväl sidor som är helt neutrala som sidor relaterade till veganism.

Har jag fått det att låta som att jag tycker att ni är korkade? Förutom att ni misstolkar mina smileys som kanske skulle kunna tolkas så. Vad gäller att någon skulle ändra sina kostvanor så har jag som sagt inte försökt med det.

Ja du läkare är med några få undatag inga kostexperter men det är mycklet möjligt att läkare rekommenderat vegankost. Vegankost minkar kanske risken för hjärt-kärlsjukdomar det är ju bra isåfall men jag vidhåller att det är inte köttet man får sjukdomarna av.
Även blandkostare kan äta på ett sätt så att risken minskar att få de sjukdomar du räknade upp. Det har inte med köttet i sig att göra utan på att man äter fel.

Nej jag tycker inte du fått det att låta så, jag svarade Aanderss.

CITAT (Nauti @ 23-01-2009, 19:57) *
Hur många veganer tror du att det finns i Sverige/världen? tongue.gif

Ingen aning.
Chamomille
CITAT (Fågelvägen @ 23-01-2009, 20:06) *
Har inte fisk t.ex. en positiv inverkan på hjärnan? whist.gif

[attachment=29914:noexpression.gif] rotfl.gif
Åh, äntligen fick jag skratta åt något som var roligt på riktigt.

Edit: Om man har nått sitt inelligensmaximum så kan man strunta i fisk också.
Nauti
CITAT (Jan Lindgren @ 23-01-2009, 20:05) *
Nauti gillar inte djurhållning. OK.
För andra som inte är djurvana kan det vara bra att tänka på att djur som mår dåligt producerar dåligt. En bonde som missköter sina djur går snart i konkurs. Tyvärr så blir också bönder sjuka och då kan djuren bli fruktansvärt lidande. Miljönämderna och djurskyddsinspektörerna kan där göra en stor insats för både människor och djur.

Det stora djurskyddsproblemet är alla människor som älskar djur men inte kan sköta dem. En del har dessutom stulna djur. Jag skulle gärna se att det krävdes en enklare utbildning innan folk skaffade diverse djur.
Jag har inget emot bra djurhållning smile.gif

Det finns inget tydligt samband mellan hur djuren producerar och hur de mår. Att växa gör djuren oavsett, lägga ägg och ge mjölk är funktioner som är nödvändiga för artens överlevnad och påverkas därför inte särskilt lätt. Även om en höna står i en bur så trång att den inte kan röra sig så kommer den att ge ägg ändå.

Vad gäller sjukdomar så är den bild jag har fått av det hela att man titt som tätt ger antibiotika till djur. Jag läste för inte så länge sedan en artikel om att djurhållningen och dess överanvändning av antibiotika ger upphov till nya resistenta bakterier. Vad mer det stod det minns jag inte, om det var risken för att det skulle spridas till människan eller om det var andra djur som kunde drabbas.

Att folk skulle tvingas ta en utbildning låter som en bra idé. Folk tar ju inget ansvar för sina djur, till exempel låter sin honkatt springa ute när den löper och vips så har den massa ungar. Sedan ger man bort ungarna till första bästa, som man inte vet hur den kommer att sköta katten och så gör den samma sak. Man ser ofta i tidningarna att folk skänker bort kattungar. Det känns som att man ser på djur som objekt som man kan hantera hur som helst. T.o.m. i vissa fall, sina egna husdjur.
Nauti
CITAT (Fågelvägen @ 23-01-2009, 20:06) *
Fattar inte varför man inte skulle äta den goda honungen! Du svarade inte på min fråga om veganer anser att bina lider av att vara i människans tjänst?

Så bra att ni har tänkt på de stackars fiskarna! Ändå har jag aldrig har jag sett något reportage om veganer som försökt hindra sportfiskare eller föreläsa om djurskydd för dem. Vad beror det på?

Att vegetarianer/veganer inte äter fisk måste väl ha några följder för hälsan? Har inte fisk t.ex. en positiv inverkan på hjärnan? whist.gif
För det första, att det är gott är ju inget argument för att äta det.

Sedan tycker jag personligen inte att det är något fel att äta honung, sålänge man tar hand om bisamhället och ser till att det har vad det behöver, speciellt inför vintern. För mig känns det bara som att båda parter gynnar varandra. Men detta vet jag att många veganer inte håller med om.

Jag tror att det handlar om att det är i princip omöjligt att få folk att lyssna på sådant. Om jag fick reda på att någon jag satt och pratade med var inbiten jägare, fiskare eller någonting liknande, så skulle det kännas helt meningslöst att prata om det tongue.gif Fisk i sig har ju ingen positiv inverkan på hjärnan, det är ju de essentiella fettsyrorna omega-3 och omega-6 som är viktiga för synen, hjärnans utveckling och CNS. Detta finns ju i linfröolja(vilket enligt tanten på den lokala hälsokostbutiken innehöll bättre balans av de fettsyror som behövs än i fisk). Så det är absolut inget problem, fisk är ju knappast någonting vi behöver för att må bra. Fiskar innehåller ju som sagt mycket höga halter av de ämnen som finns i vattnet de lever i. Så fisk behöver inte alls vara nyttigt.

Jag sade förut att de kan innehålla upp till tusen gånger så höga halter av de toxiska ämnen som vattnet de lever i. Jag har för mig att jag läst detta i samband med algblomning eller liknande. Alldeles nyss när jag sökte källa hittade jag en artikel om fiskar som tagit åt sig väldigt höga halter av östrogen från p-piller nerspolade i toaletter, att de blivit feminiserade. Där står det att de kan innehålla upp till flera tusen gånger så höga halter av de ämnen som finns i vattnet.

CITAT (Solstorm @ 23-01-2009, 20:06) *
Jag väntar fortfarande på att du ska dela med dig av recept på din favoritmat. Det går bra även utan foton.
Det får komma senare smile.gif Jag har faktiskt en receptsamling på datorn över mina favoriträtter som jag snabbt kunde göra om och lägga ut. Men det får som sagt bli senare.
Rihane
Okej du har inget emot bra djurhållning. Det var trevligt att höra. Då slapp jag ställa en massa frågor.

Har slutat äta griskött och kommer nog sluta äta nötkött. Fårkött gillar jag inte.
Fiskar passar jag på att äta innan vattendragen blir totalförgiftade.
Mejeriprodukter vill jag inte sluta med.
Kommer fortsätta med kläder gjorda av naturprodukter såsom, bomull, siden, lin, läder mm

Försöker se liv globalt och innan jag har totalbild så kan jag inte veta vad som skadar livet som helhet på jorden mest. Det blir mest gissningar. Så resten avvaktar jag med...

Nauti
CITAT (Rihane @ 23-01-2009, 22:21) *
Okej du har inget emot bra djurhållning. Det var trevligt att höra. Då slapp jag ställa en massa frågor.
Har slutat äta griskött och kommer nog sluta äta nötkött. Fårkött gillar jag inte.
Fiskar passar jag på att äta innan vattendragen blir totalförgiftade.
Mejeriprodukter vill jag inte sluta med.
Kommer fortsätta med kläder gjorda av naturprodukter såsom, bomull, siden, lin, läder mm
Om det handlar om att ta hänsyn till miljön så är det i regel bättre att äta veganskt, men inte nödvändigtvis.

Sedan hur tänker du när du inte vill sluta med mejeriprodukter(det är självklart ditt val och försöker inte på något sätt att övertala dig till att sluta med mejeriprodukter, jag påpekar det här för att ingen skall upprepa samma grej igen)? Känner du att det vore svårt att vara utan? För i sådana fall finns det ju ändå någonting du kan göra, som förhoppningsvis inte känns som allt för stora uppoffringar. Du kan köpa löpefri ost, mjölkfritt smör eller testa vegetabilisk mjölk(havremjölk, sojamjölk, mandelmjölk, rismjölk m.fl.) eller grädde(havre eller soja).
*Stintan*
Vilken smakupplevelse det skulle vara att byta ut laxfilén mot en matsket linfröolja för att inte tala om så vackert det vore på tallriken. Mjölkfritt smör smakar inte smör och den där vegetabiliska mjölken går inte att dricka men möjligen använda i matlagningen. Men det är bara min åsikt. Hur processat är sånt förresten.
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 23-01-2009, 23:01) *
Vilken smakupplevelse det skulle vara att byta ut laxfilén mot en matsket linfröolja för att inte tala om så vackert det vore på tallriken. Mjölkfritt smör smakar inte smör och den där vegetabiliska mjölken går inte att dricka men möjligen använda i matlagningen. Men det är bara min åsikt. Hur processat är sånt förresten.
Det låter väldigt dumt att göra så ja. Nu talade vi inte om att ersätta fisk med linfröolja i en middag, det vet du också. Fågelvägen fick det att låta som att man inte kunde klara sig utan fisk.

Jag tycker att det går mycket bra att äta gott och varierat som vegan. Att jag kanske använder mig av linfrön i bakningen eller müslin för att få i mig essentiella fettsyror tycker jag inte låter så krångligt. Jag har som sagt inget behov av att ha en laxfilé på min tallrik. Vilket andra veganer heller inte har, det var väl det vi talade om?

Mjölkfritt smör tycker jag är precis lika gott som vanligt, det kan jag inte säga att jag ens har tänkt på att det skulle vara någon smakskillnad. Men det kanske också är en vanesak och att bryta gamla vanor(även de mindre bra), det vore ju riktigt dumt. Allt gammalt och invant måste fortsätta att vara så.

Vegetabilisk mjölk har jag heller inga problem med, jag dricker det som vanlig mjölk. Där minns jag dock att jag tyckte att sojamjölk inte var så god till en början när jag var van vid vanlig mjölk(som jag drack en hel del av), men när jag upptäckte havremjölken så tyckte jag att den var god ända från början. Det tog inte särskilt lång tid att vänja sig vid sojamjölken heller.

De vegetabiliska gräddsorterna tycker jag också går väldigt bra att använda i matlagningen.

Det låter på dig som att du är så van vid att använda dig av det du gör nu att du inte ens skulle kunna tänka dig att testa nya produkter. Att vara så fast vid invanda grejor tycker jag låter som någonting negativt. Fast du hade i alla fall testat vegetabilisk mjölk smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Nauti @ 23-01-2009, 22:00) *
Jag har inget emot bra djurhållning smile.gif

säger du inte lite emot dig själv ?

om precis alla djur har det bra (även dom som hålls som du inte har emot), så behöver man ju heller inte befria dom. som du så kärt skriver om.

och djuren vet ju inte i förväg att dom kommer bli mat. och att ta deras mjölk,päls mm skadar ju inte djuret heller. och hålla djuret som husdjur,sällskap skadar ju inte heller.
Nauti
CITAT (flaxss @ 23-01-2009, 23:19) *
säger du inte lite emot dig själv ?

om precis alla djur har det bra (även dom som hålls som du inte har emot), så behöver man ju heller inte befria dom. som du så kärt skriver om.

och djuren vet ju inte i förväg att dom kommer bli mat. och att ta deras mjölk,päls mm skadar ju inte djuret heller. och hålla djuret som husdjur,sällskap skadar ju inte heller.
Att hålla djuret som husdjur och sällskap låter bra. Att utnyttja djuret för köttet eller för någon av dess egenskaper tycker jag inte låter bra på något sätt. Jag ser inte på vilket sätt jag säger emot mig själv.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Nauti @ 23-01-2009, 23:23) *
Att hålla djuret som husdjur och sällskap låter bra. Att utnyttja djuret för köttet eller för någon av dess egenskaper tycker jag inte låter bra på något sätt. Jag ser inte på vilket sätt jag säger emot mig själv.

du skrev jag har inte emot bra djurhållning.
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 23-01-2009, 23:14) *
Det låter på dig som att du är så van vid att använda dig av det du gör nu att du inte ens skulle kunna tänka dig att testa nya produkter. Att vara så fast vid invanda grejor tycker jag låter som någonting negativt. Fast du hade i alla fall testat vegetabilisk mjölk smile.gif

Jag är för trött för att svara på resten så det får bli endast det sista.
Det finns väldigt mycket jag har testat faktiskt och jag har aldrig varit rädd för det heller. Min kosthållning har inte det minsta med något gammalt och invant att göra. Jag äter av olika orsaker LCHF-kost och mår bra av det. Det låter värre än det är men jag äter inte mjöl, socker, potatis eller ris. Jag äter kött, fisk och skaldjur, grönsaker, frukt och nötter, smör, mjölk och grädde och en massa annat som innehåller så lite kolhydrater som möjligt och inte en massa onödiga skadliga tillsatser. Jag vräker inte i mig fett och strävar efter att handla så rena råvaror som möjligt. Så har jag ätit i 2 år och det passar mig för tillfället. Hur länge det varar vet jag inte det beror på hur jag känner men jag kommer nog alltid att kolla innehållsförteckningar.
*Stintan*
Husdjur? Kan man ha hund? Hundar är köttätare. Dessutom kan man inte låta en hund leva fritt och efter sina instinkter. Även katter är köttätare och hålls ofta i "fångenskap". Vilka husdjur är ok att ha som sällskapsdjur?
Rihane
CITAT (Nauti @ 23-01-2009, 22:35) *
Om det handlar om att ta hänsyn till miljön så är det i regel bättre att äta veganskt, men inte nödvändigtvis.

Sedan hur tänker du när du inte vill sluta med mejeriprodukter(det är självklart ditt val och försöker inte på något sätt att övertala dig till att sluta med mejeriprodukter, jag påpekar det här för att ingen skall upprepa samma grej igen)? Känner du att det vore svårt att vara utan? För i sådana fall finns det ju ändå någonting du kan göra, som förhoppningsvis inte känns som allt för stora uppoffringar. Du kan köpa löpefri ost, mjölkfritt smör eller testa vegetabilisk mjölk(havremjölk, sojamjölk, mandelmjölk, rismjölk m.fl.) eller grädde(havre eller soja).

Fast nu försöker du övertala mig lite ändå känner jag. Har varit på jippon och olika evangemang med enbart vegetarisk kost så jag är bekant med den och produkterna du nämner.

Jag är inte ute efter att bli vegetarian. Svarar bara på din fråga om att ta bort vissa delar av köttätandet vilket jag redan skrivit att jag börjat med och ska fortsätta med men inte fullt ut enligt ditt sätt att se det.
Mina val liksom dina är mycket medvetna.

Berith
CITAT (Nauti @ 23-01-2009, 15:00) *
Jag har nog påpekat många gånger att jag aldrig har varit det.

Om kraven på plats var så bra, hur kommer det sig att grisar kan hållas i upp till tio individer per box, eller att hönor får tillgång till en plats som motsvarar ett A4-papper per individ?

Äsch, jag gjorde en Ruda förut. Sa att jag skulle släppa det här och så är jag här igen... whistling.gif Och inte tycker jag att du verkar korkad heller, jag tycker bara det är synd att du inte vet hur det egentligen ligger till med allt det du har åsikter om. smile.gif

Hönornas plats kan jag inte kommentera för det vet jag inte. Men när du säger att det kan hållas upp till tio grisar i en box måste jag nog svara. Varför skulle det inte kunna finnas tio grisar i en box? Det beror ju på storleken på boxen, och det finns det absolut regler om. Vet du hur stor yta en box ska vara? Den kan ju vara stor som ett vardagsrum eller nåt, och tänk om det skulle finnas regler för hur många människor det får finnas i ett sånt. Ajajaj, inte mer är åtta barn per familj om vardagsrummet är för litet! nono.gif (lite överdrivet kanske...) Föds det tio grisar i en kull går dom ju tillsammans, och tillsammans med suggan såklart. Vet du hur länge dom går kvar hos suggan innan dom är stora nog att inte dia längre?

Fortsätter med grisarna - du pratade om förut att djuren led av att inte få se solen. Antar att du menar inte bara se utan också att vara ute i? Gällde det också grisarna?

Vi har biodling här på gården (inte jag som odlar dock), och jag äter honung varje dag. Tycker att honung är jättegott. Allt jag äter är jättegott, annars skulle jag inte äta det tror jag. Det vore nog konstigt att äta bara för att överleva, utan att njuta av mat och annat.

Berith
Kom att tänka på en sak till nu när jag fått i mej lite frukost. När du säger att djuren lider - menar du fysiskt eller psykiskt? Tex det där med att en del djur aldrig får se solen. Djur kan ju inte tänka så vet du, dom lever ju i justnu. När du släpper ut Fido för morronkissningen så stannar ju inte han i dörrn och suckar över att det regnar idag igen! och undrar när solen ska komma tillbaka. Detsamma gäller en hel drös andra djur, dom saknar inte solen för dom kan ju helt enkelt inte det.

Men om du med lider menar djur som blir slagna eller får svälta eller på annat sätt fysiskt illa behandlade håller jag med dej fullständigt. Sånt ska absolut inte förekomma!
Chamomille
CITAT (Nauti @ 23-01-2009, 23:14) *
....i bakningen eller müslin....

En fråga till, vad har du under müslin?
herkules
CITAT (Berith @ 24-01-2009, 07:15) *
Fortsätter med grisarna - du pratade om förut att djuren led av att inte få se solen. Antar att du menar inte bara se utan också att vara ute i? Gällde det också grisarna?

nu vet inte jag om fler skrivit om solen men annars var det jag som skrev att de inte får se solljus mer än när de ska över till slaktbilen. jag tycker att det är ett jäkla djurplågeri och skulle aldrig äta en gris som fått växa upp så, den kotletten skulle vara svår att svälja.
det spelar väl ingen roll om de lever för stunden? OM de nu gör det, jag vet inte hur exvis grisar tänker, ska de inte kunna få ha det bra de stunder de lever i då? grisar ska klias bakom öronen, de ska kunna vara ute, de ska behandlas värdigt den korta tid de lever. det gäller förresten alla djur som ska ätas upp.
hur svårt kan det vara? det går inte att gömma sig när man står där vid köttdisken och karrén kostar 29.90 kg.
dessutom är det tämligen löjligt att haka upp sig på om grisarna får se solen eller känna solen eller vara ute i solen, det finns väl inte en människa som inte fattar vad jag menar?

Berith
CITAT (herkules @ 24-01-2009, 09:21) *
nu vet inte jag om fler skrivit om solen men annars var det jag som skrev att de inte får se solljus mer än när de ska över till slaktbilen. jag tycker att det är ett jäkla djurplågeri och skulle aldrig äta en gris som fått växa upp så, den kotletten skulle vara svår att svälja.
det spelar väl ingen roll om de lever för stunden? OM de nu gör det, jag vet inte hur exvis grisar tänker, ska de inte kunna få ha det bra de stunder de lever i då? grisar ska klias bakom öronen, de ska kunna vara ute, de ska behandlas värdigt den korta tid de lever. det gäller förresten alla djur som ska ätas upp.
hur svårt kan det vara? det går inte att gömma sig när man står där vid köttdisken och karrén kostar 29.90 kg.
dessutom är det tämligen löjligt att haka upp sig på om grisarna får se solen eller känna solen eller vara ute i solen, det finns väl inte en människa som inte fattar vad jag menar?

Fast det är just det, att grisar inte ska vara i solen. Att dom kan få vara ute är en annan sak, eller iaf en variant av det hela. Men som sagt, i solen ska dom absolut inte vara.

Sen tror jag att grisar tänker ungefär som andra djur, och det är väl inte så mycket mer än vad de upplever just nu. Dom tänker knappast som vi iaf. smile.gif
*Stintan*
CITAT (Berith @ 24-01-2009, 09:38) *
Fast det är just det, att grisar inte ska vara i solen. Att dom kan få vara ute är en annan sak, eller iaf en variant av det hela. Men som sagt, i solen ska dom absolut inte vara.

Sen tror jag att grisar tänker ungefär som andra djur, och det är väl inte så mycket mer än vad de upplever just nu. Dom tänker knappast som vi iaf. smile.gif

En sanning med modifikation det där med solen. Grisar kan inte svettas. Det är därför dom bökar och rullar sig i leran för att svalka sig. Ser man till att dom har möjlighet till det samt ett skydd förr väder och vind så kan dom till och med hållas på en åker. Här i närheten hålls ett stort antal grisar på detta sätt och det är ingen liten åkerlapp dom lever på.
Berith
CITAT (*Stintan* @ 24-01-2009, 10:39) *
En sanning med modifikation det där med solen. Grisar kan inte svettas. Det är därför dom bökar och rullar sig i leran för att svalka sig. Ser man till att dom har möjlighet till det samt ett skydd förr väder och vind så kan dom till och med hållas på en åker. Här i närheten hålls ett stort antal grisar på detta sätt och det är ingen liten åkerlapp dom lever på.

Modifikation, precis. Men visst svettas väl grisarna genom nosen? Som hundar? Det farligaste för grisar att vistas i solen är ju att dom saknar päls. Men med solskyddsmedel funkar det fint. tummenupp.gif
*Stintan*
Jag vet inte om dom svettas genom nosen. Hoppas att du med solskyddsmedel menar tillgång till lerpöl. Dom rullar sig iallafall i leran för att svalka sig när det är varma dagar. Har dom den möjligheten samt ett väderskydd så kan dom visst vistas i solen.
Fågelvägen
Chamomille, vilken bra fråga: Vad har Nauti under müslin?
Vad äter en vegan egentligen under en vanlig dag? Det blev jag alltmer nyfiken på!

Och så undrar jag varför veganer kallar någon mat för "smör" eller "mjölk" eller "ost" eller "biff" fast det är fråga om, ja, vad då, i alla fall något annat? confused.gif

(Och jag undrar också om veganism är en sorts religion. Men det kan vi kanske ta en annan gång.)
Berith
CITAT (*Stintan* @ 24-01-2009, 11:22) *
Jag vet inte om dom svettas genom nosen. Hoppas att du med solskyddsmedel menar tillgång till lerpöl. Dom rullar sig iallafall i leran för att svalka sig när det är varma dagar. Har dom den möjligheten samt ett väderskydd så kan dom visst vistas i solen.

Ok... Först skriver du att grisar inte kan svettas, nu att du inte vet om dom svettas. g.gif

Jag trodde det var lag på att utegångsgrisar skulle ha vindskydd? Rätta mej gärna där, försökte kolla på nätet men hittade inte riktigt vad jag sökte. Att rulla sej i lera är jättebra, inte bara som skydd mot brännskador och värme utan också för att skydda sej mot insekter tex.
Boxer
CITAT (Fågelvägen @ 24-01-2009, 11:56) *
Och så undrar jag varför veganer kallar någon mat för "smör" eller "mjölk" eller "ost" eller "biff" fast det är fråga om, ja, vad då, i alla fall något annat? confused.gif

Det har jag också funderat på många gånger g.gif Förmodligen är det så att det finns så många varianter på "grönsaksätare" och varför de valt bort kött.

Om det är av medicinska skäl, kan jag förstå att det är trevligt om maten liknar det man ev. förut var van vid. Men jag har svårt att se någon som äcklas av varuhusens charkdiskar, äta sojabiff eller vegofärssås.
Aqvakul
Väntar på dagens predikan....

(Varför är veganer alltid så morgontrötta... vad gör de på nätterna?)
Boxer

www.svdhv.org

*Stintan*
CITAT (Berith @ 24-01-2009, 12:14) *
Ok... Först skriver du att grisar inte kan svettas, nu att du inte vet om dom svettas. g.gif

Jag trodde det var lag på att utegångsgrisar skulle ha vindskydd? Rätta mej gärna där, försökte kolla på nätet men hittade inte riktigt vad jag sökte. Att rulla sej i lera är jättebra, inte bara som skydd mot brännskador och värme utan också för att skydda sej mot insekter tex.

F´låt då Berith för att jag inte vet om dom svettas genom nosen. Jag läste bara att dom inte svettades och därför behövde svalka sig i lerpölar. Om dom nu svettas genom nosen så är väl det inte tillräckligt antagligen för att kunna hålla kroppstemperaturen nere varma dagar. Det är säkert lag på att dom ska ha skydd mot väder och vind. För övrigt var det på denna sida jag läste att grisar inte kan svettas. http://www.olingeutegrisar.se/faq.html

Tänkte först inte kommentera det du sa om hundar eftersom jag inte tycker det hör hit egentligen men eftersom du du tydligen ansåg dig nödsakad att anmärka på det jag skrev så kontrar jag med nedanstående:
Vad jag vet så svettas inte hundar genom nosen utan genom att flåsa och då blir nosen ibland våt. Hunden svettas också genom tassarna. Har du annan fakta vill jag att du delger mig den.

Tack för den länken Boxer! Då får vi hoppas att Bertih läser den också flirting.gif
herkules
CITAT (Berith @ 24-01-2009, 09:38) *
/..../
Dom tänker knappast som vi iaf. smile.gif

och med det vill du ha sagt vad?

grisar ska böka och rulla sig i lera, bli kliade bakom öronen och äta rester.
hundar svettas genom att hässja och sina trampdynor, därför ska man om en hund blir för varm kyla tassarna på dem. bland annat.

CITAT (Aqvakul @ 24-01-2009, 12:17) *
/.../
(Varför är veganer alltid så morgontrötta... vad gör de på nätterna?)

skalar morötter? biggrin.gif
Gossen Ruda
Idag verkar tråden mycket trevligare, kan det vara för att predikanten inte är här?

Att inte grisar kan svettas var en nyhet för mig men det förklarar varför vildsvinen är nattdjur. Funderar på hur det är med andra djur, kan dom svettas? Lite opraktiskt att svettas om man har lång päls. Elefanter svettas inte men dom kan reglera kroppstemperaturen genom att fläkta med öronen, det vet jag.
Berith
CITAT (*Stintan* @ 24-01-2009, 13:25) *
F´låt då Berith för att jag inte vet om dom svettas genom nosen. Jag läste bara att dom inte svettades och därför behövde svalka sig i lerpölar. Om dom nu svettas genom nosen så är väl det inte tillräckligt antagligen för att kunna hålla kroppstemperaturen nere varma dagar. Det är säkert lag på att dom ska ha skydd mot väder och vind. För övrigt var det på denna sida jag läste att grisar inte kan svettas. http://www.olingeutegrisar.se/faq.html

Tänkte först inte kommentera det du sa om hundar eftersom jag inte tycker det hör hit egentligen men eftersom du du tydligen ansåg dig nödsakad att anmärka på det jag skrev så kontrar jag med nedanstående:
Vad jag vet så svettas inte hundar genom nosen utan genom att flåsa och då blir nosen ibland våt. Hunden svettas också genom tassarna. Har du annan fakta vill jag att du delger mig den.

Tack för den länken Boxer! Då får vi hoppas att Bertih läser den också flirting.gif

Egentligen heter det ju inte nos på grisar, det var jag som lurade dej där. blush.gif

Fast nu börjar vi nog blanda ämnena lite, om grisar och solen och värmen. Att dom inte ska vara i direkt solljus beror på att dom inte har päls att skydda sej med. Att sen (som det stod i länken, som jag för övrigt läste när den las in) grisar inte mår bra av för varmt öht, alltså inte bara solen, är väl en sak för sej egentligen? Som det också stod så måste ju ventilationen i stallarna fungera.

Läste din länk också.
*Stintan*
CITAT (Berith @ 24-01-2009, 14:27) *
Egentligen heter det ju inte nos på grisar, det var jag som lurade dej där. blush.gif

Fast nu börjar vi nog blanda ämnena lite, om grisar och solen och värmen. Att dom inte ska vara i direkt solljus beror på att dom inte har päls att skydda sej med. Att sen (som det stod i länken, som jag för övrigt läste när den las in) grisar inte mår bra av för varmt öht, alltså inte bara solen, är väl en sak för sej egentligen? Som det också stod så måste ju ventilationen i stallarna fungera.

Läste din länk också.

Skitsamma om det kallas nos eller tryne så länge folk begriper vad man pratar om och jag kände mig inte alls lurad, men ibland är du lite FÖR snabb med dina pekpinnar. flirting.gif
Chamomille
CITAT (herkules @ 24-01-2009, 14:24) *
skalar morötter? biggrin.gif

Nä, det kan inte vara möjligt. Man får inte skala dom. Det har jag läst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon