CITAT (*Stintan* @ 02-02-2009, 10:07)

Vet inte vad du menar med att djuren har olika rättigheter. Alla har väl samma rättigheter att ha det bra och slippa lidande under sin levnad och när det gäller tamdjuren så måste människorna se till att det det är så. Vad som sker efter att djuren dött är ju inget dom lider av.
Naturligtvis tycker jag, du och alla andra logiskt tänkande djurvänner att alla djur har samma rättigheter, som det borde vara, men det aktiva intresset för att bevara djurens välmående är större för husdjuren. så vitt jag vet. Då menar jag inte att man aktivt skiter i resten av tamdjuren utan att de flesta av oss inte ser dem lika mycket, därför inte har samma emotionella knytning till dem och kampen för att deras levnadsstandard ska vara hög blir inte riktigt lika relevant för medel-svensson. Som med dun-plockningen som säkert pågått länge, eller de hemska bilderna på får som flåddes i baken utan bedövning i nya zeeland för ett tag sedan. Med handen på hjärtat, hur många tänkte på vart ullen kom ifrån sist de köpte vantar? Inte jag i alla fall, men ingen man FRÅGAR skulle säga att behandlingen av fåren var okej. men hade det funnit, ja säg hundkött, i vissa leverenser med köttfärs så hade alla upprörts. För att vi har ett starkare band till djuren i vårt hem. Det är det jag menar med att husdjuren har starkare befästa rättigheter i allmänhetens ögon.
Därför menar jag att det lättare skulle kunna finnas "industri-djur" eller vad man ska kalla det, som far illa i tysthet. Om det är så vet jag inte, men min intuitiva tanke är att de nog inte har det jätte-bra (om än inte uselt) liksom är mina övriga köttätande vänners första tanke. Å andra sidan kanske jag är extrem. Jag tycker tex inte om husdjursraser med uppenbara fysiska problem heller, vilket många nog tycker är floskler.
CITAT (*Stintan* @ 02-02-2009, 14:59)

Fast å andra sidan skulle myndigheterna kanske ingripa om vi behandlade hönsen och grisarna som vi behandlar hundarna också.
Tror inte hundarna far illa av överdriven kärlek snarare av okunniga ägare. Man måste ju ge djuren det dom behöver och behandla dom utifrån vad det är för djur. Det går ju inte att behandla alla lika eftersom dom har olika krav för att må bra.
[size="2"][/size]
Naturligtvis inte. Tror inte någon här försökt få in hunden i undulatburen heller. Men man försöker ge varje djur absolut bästa möjliga tillvaro, inte sant? Men i produktion så måste de dessutom vara vinstdrivade vilket naturligt begränsar livs-kvaliteten en företagare kan erbjuda.