Full version: Veganism
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Nauti
CITAT (Miro @ 21-01-2009, 15:38) *
Det beror väl på hur man ser det. jag har två (köttätande) katter själv. Men anser man att köttproduktion är fel är det väl logiskt att inte bidra till den genom katt eller hund som sätter i sig 0.5kg och uppåt om dagen. Det vore snarare skumt att hävda att köttindustri är fel, alltså äter jag inte kött, men hålla sig med en HUND som äter mer kött än grannens hela hushåll. Det är ju inte konsekvent.
Inte särskilt. Men man kan ju även tänka som så att "Eftersom det endas är restprodukter av slakten så bidrar jag inte till den egentliga anledningen till att djuren slaktas." Men även det är ju en bidragande faktor. Så för mig känns det inte aktuellt att skaffa ett husdjur som behöver kött för att överleva eller må bra.
Whiskuchi
CITAT (flaxss @ 21-01-2009, 13:40) *
Lejonet är inte lika smart som en människa hade den haft en mer utvecklad hjärna hade den också kunnat välja att enbart äta grönt.

Nej, ett lejon är utpräglad carnivor och överlever inte på vegetabilier. Jag däremot både överlever och lever jävligt gott på vegetabilier (och i mitt fall även mejeriprodukter), alltså är jag laktovegetarian.
Ralf
CITAT (Nauti @ 21-01-2009, 14:59) *
Förlåt, men jag förstår inte alls vad du menar eller vad det har med någonting att göra tongue.gif Anledningen till att man efterliknar kött till smaken är ju väldigt simpel. Man gillar smaken av kött men man gillar inte kött, därför framställer man en produkt som inte består av kött men smakar kött.

Jag gillar choklad. Men jag skulle aldrig komma på tanken att äta chokladkorv oavsett om basen är kött eller något från växtriket.

För övrigt trodde jag att Veganerna var dom som kom från solsystemet Vega.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Whiskuchi @ 21-01-2009, 15:45) *
Nej, ett lejon är utpräglad carnivor och överlever inte på vegetabilier. Jag däremot både överlever och lever jävligt gott på vegetabilier (och i mitt fall även mejeriprodukter), alltså är jag laktovegetarian.

nu förstod du inte mig, det jag skrev är ju inte fakta det trodde jag folk förstod. det var mer en liknelse att dom hade kunnat göra andra val om dom hade en mer utvecklad hjärna som en människa.
Chamomille
CITAT (Ralf @ 21-01-2009, 16:04) *
Jag gillar choklad. Men jag skulle aldrig komma på tanken att äta chokladkorv oavsett om basen är kött eller något från växtriket.

Men Ralf då... sleep.gif giggle.gif
*Stintan*
Nej Nauti katt skulle du inte kunna ha eftersom du då skulle vara tvungen att ha den inburad. Ska den få leva naturligt så ger den sig genast ut på jakt efter kött.

Som jag sagt tidigare så får folk äta vad dom vill, det lägger jag mig inte i, men jag reagerar på att du och nästan alla veganer tycker att det är OK att förstöra för andra. Det är en filosofi som jag inte kan förlika mig med och en metod som inte bidrar ett smack till att djurhållningen blir bättre. Jag menar att det måste finnas andra vägar att gå men ibland får man faktiskt lära sig att ha tålamod när man tycker att saker och ting går för sakta. Man kan inte ta lagen i egna händer på det sättet som vissa gör och som du sympatiserar med. Jag kan inte förstå hur dessa aktioner på något sätt kan gynna ideologin om att man ska värna djuren så att dom inte plågas. Om ni inte hade denna militanta synen utan jobbade på ett vettigt sätt för att djuren skulle få ett bättre liv skulle mycket vara vunnet.

Sen ställde jag tidigare i tråden en fråga som jag inte sett något svar på och det var hur mycket stärkelserik kost du äter. Har du någon gång räknat ut t.ex. i % hur mycket kolhydrater respektive proteiner och fett din normalmåltid innehåller? Och hur är det med din kostkunskap beträffande näringsinnehåll och process från sådd till färdig produkt? Det skulle vara intressant att höra eftersom jag rent kostmässigt står så långt man kan komma ifrån vegankost. Det gör jag på grund av hälsoskäl och det innebär inte att jag utesluter alla grönsaker. Jag skulle inte kunna äta vegankost om jag ska må bra.

En annan sak som jag undrar över är om all jakt också ska förbjudas och hur då tror att resultatet skulle bli?

Jo en sak till. Jag hade för ett antal år sen lite höns. Kläckta hemma i köket i en apparat och ursprunget var genomlysta konstaterade befruktade ägg av en trevlig vacker sort. Födde alltså upp dessa så de blev stora fina värphönor. Gav bort alla tuppkycklingar utom en som sen visade sig vara jätteilsken och inte gick att hantera så den fick trots sin skönhet nackas (ve och fasa men den hamnade inte i min gryta utan grannens). Kvar fanns nu bara ett antal hönor som varje dag la sina ägg som räckte till hela släkten. Vad menar du att man skulle gjort med äggen som dessa välmående utegångshöns producerade under hela sitt liv?

Hoppas det inte blev för mycket att svara på.

*Stintan*
CITAT (Ralf @ 21-01-2009, 16:04) *

Förr fanns det chokladcigarretter flirting.gif
Ralf
CITAT (*Stintan* @ 21-01-2009, 16:33) *
Förr fanns det chokladcigarretter flirting.gif

Det fanns Zingo med chokladsmak på 70-talet, minns ni? Undrar verkligen varför det ej tillverkas längre?
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 21-01-2009, 16:28) *
Som jag sagt tidigare så får folk äta vad dom vill, det lägger jag mig inte i, men jag reagerar på att du och nästan alla veganer tycker att det är OK att förstöra för andra. Det är en filosofi som jag inte kan förlika mig med och en metod som inte bidrar ett smack till att djurhållningen blir bättre. Jag menar att det måste finnas andra vägar att gå men ibland får man faktiskt lära sig att ha tålamod när man tycker att saker och ting går för sakta. Man kan inte ta lagen i egna händer på det sättet som vissa gör och som du sympatiserar med. Jag kan inte förstå hur dessa aktioner på något sätt kan gynna ideologin om att man ska värna djuren så att dom inte plågas. Om ni inte hade denna militanta synen utan jobbade på ett vettigt sätt för att djuren skulle få ett bättre liv skulle mycket vara vunnet.
Ja, det finns ju andra vägar att ta, som att informera t.ex. vilket jag hellre föredrar. Men jag kan fortfarande förstå att folk förstör för pälsbutiker, befriar djur(befriar, inte släpper lös) o.s.v.

CITAT
Sen ställde jag tidigare i tråden en fråga som jag inte sett något svar på och det var hur mycket stärkelserik kost du äter. Har du någon gång räknat ut t.ex. i % hur mycket kolhydrater respektive proteiner och fett din normalmåltid innehåller? Och hur är det med din kostkunskap beträffande näringsinnehåll och process från sådd till färdig produkt? Det skulle vara intressant att höra eftersom jag rent kostmässigt står så långt man kan komma ifrån vegankost. Det gör jag på grund av hälsoskäl och det innebär inte att jag utesluter alla grönsaker. Jag skulle inte kunna äta vegankost om jag ska må bra.
Jag svarade tidigare och jag kan citera det:
CITAT
Jag har aldrig läst någonting om att veganer skulle få i sig mycket mer stärkelse än blandkostare eller att det skulle vara ett problem. Det får du gärna länka till om du läst någonstans. Sist jag testade mitt blodsocker så var det som det skulle i alla fall tongue.gif
Jag vet som sagt inte så mycket om det. Anledningarna till att jag blev vegan var främst av etiska skäl och miljöskäl, även om jag hört att det också fanns hälsomässiga fördelar med att bli vegan. Det är först nu på senare tid som jag börjat läsa på mer om de hälsomässiga fördelarna. Men jag har som sagt aldrig stött på att man skulle få i sig för mycket stärkelse. Min flickvän som även hon är vegan, testade sitt blodsocker för så litet som en vecka sedan, även hon hade normala blodsockervärden. Så det där tror jag inte är några problem, jag googlade nyss men jag fann ingenting om att det skulle vara ett problem för veganer.

CITAT
En annan sak som jag undrar över är om all jakt också ska förbjudas och hur då tror att resultatet skulle bli?
Jag tycker inte alls om jakt för nöjes skull, eller jakt över huvud taget för den delen. Naturen har väl alltid skött sig självt och varit i någon form av balans, även om det i naturen går i cykler. Det enda man åstadkommer genom jakt är ju att hålla populationerna på en jämn nivå och förhindra att dessa cykler uppstår.

Sedan om vissa individer av någon djurart ställer till stora problem för människor tycker jag att man kan försöka placera om dem, långt från människor. Om detta inte fungerar finns det väl inget alternativ, men jakt i övrigt gillar jag inte. Sedan är jag ju definitivt emot de jaktgalna människorna som är så "vargrädda" och vill skjuta bort all varg för att få mer älgkött i frysboxen tongue.gif

CITAT
Kvar fanns nu bara ett antal hönor som varje dag la sina ägg som räckte till hela släkten. Vad menar du att man skulle gjort med äggen som dessa välmående utegångshöns producerade under hela sitt liv?
Det där ser jag inte som något problem alls. Jag skulle själv kunna tänka mig att ha höns. Där är det ju som flaxss säger, att det är djurhållningen som är det viktigaste. Det är ju inget dödande inblandat och ingen lider av att någon äter äggen.
Ralf
Ja det är knepigt att äta Vegan-kost och just veganerna mixar ju sin kostlära med ideologi också. Och det kan slå väldigt fel ibland. Bland det värsta som hände var för relativt många år sedan när ett spädbarn inte ens fick modersmjölk. Man hade försökt livnära barnet på diverse pressade varor.
En annan grej är när Veganer tror att dom säger att dom gör det rätta och ingriper i naturen men ändå inte gör rätt. Det var ett kollektiv söder om sthlm tog hand om en gammal ko o lät henne gå på deras gård. När kon sedan blev gammal o inte orkade röra sig så ville veterinär avliva henne, men det ville ej ägarna. Hade denna ko levat i naturen hade hon fått bli bytesdjur. Nu låg kon i sin egen avföring med allt vad det medförde. Jag vet ej hur det slutade men jag hoppas att veterinären fick sin vilja igenom och avlivade djuret.
Nauti
CITAT (Ralf @ 21-01-2009, 19:38) *
Ja det är knepigt att äta Vegan-kost och just veganerna mixar ju sin kostlära med ideologi också. Och det kan slå väldigt fel ibland. Bland det värsta som hände var för relativt många år sedan när ett spädbarn inte ens fick modersmjölk. Man hade försökt livnära barnet på diverse pressade varor.
Det är inte knepigt alls egentligen, men det är nog en omställning som innebär att man läser på litet, om man är van att äta mycket kött.

Varför skulle man inte ge barn modersmjölk? Vad har det med veganism att göra? tongue.gif Sedan går det ju även att ge olika former av ersättning för de som har problem med ammning

CITAT
En annan grej är när Veganer tror att dom säger att dom gör det rätta och ingriper i naturen men ändå inte gör rätt. Det var ett kollektiv söder om sthlm tog hand om en gammal ko o lät henne gå på deras gård. När kon sedan blev gammal o inte orkade röra sig så ville veterinär avliva henne, men det ville ej ägarna. Hade denna ko levat i naturen hade hon fått bli bytesdjur. Nu låg kon i sin egen avföring med allt vad det medförde. Jag vet ej hur det slutade men jag hoppas att veterinären fick sin vilja igenom och avlivade djuret.
Igen, vad har det med veganism att göra? De flesta veganer har nog gemensamt att de vill göra någonting åt djurens onödiga lidande. Om ett djur är gammalt, sjukt och det är uppenbart att det lider så är väl det mest humana att avliva djuret.

Det är klart att det tar emot att avliva ett djur man haft men det är ju ändå nödvändigt om det inte går att medicinera eller lindra på något sätt så att djuret kan få ett drägligt liv.

På dig låter det som att ditt exempel skulle gälla för alla veganer. Att de föredrar att ett djur lever i lidande framför att avliva det. Är det ett försök från din sida att få det att framstå som att det är någonting negativt, att man tycker att det är fel att döda djur? Det är det onödiga dödandet jag har någonting emot, inte att man avlivar djur som lider och inte kan leva ett drägligt liv.
aanderss
jag tycker de är fel att tvinga barn att bli vegitarianer innan de vet vad de innebär
Ralf
CITAT (Nauti @ 21-01-2009, 19:48) *
Det är inte knepigt alls egentligen, men det är nog en omställning som innebär att man läser på litet, om man är van att äta mycket kött.

Varför skulle man inte ge barn modersmjölk? Vad har det med veganism att göra? tongue.gif Sedan går det ju även att ge olika former av ersättning för de som har problem med ammning
Veganer dricker ej mjölk! elelr hur? o detta barns föräldrar ville ej ge sitt barn mjölk.

Modersmjölksersättning är ju knappast vegankoster så det vet jag inte ens varför du tar upp, för problemen fanns ej i form av någon brist

CITAT (Nauti @ 21-01-2009, 19:48) *
Igen, vad har det med veganism att göra? De flesta veganer har nog gemensamt att de vill göra någonting åt djurens onödiga lidande. Om ett djur är gammalt, sjukt och det är uppenbart att det lider så är väl det mest humana att avliva djuret.

Det är klart att det tar emot att avliva ett djur man haft men det är ju ändå nödvändigt om det inte går att medicinera eller lindra på något sätt så att djuret kan få ett drägligt liv.

På dig låter det som att ditt exempel skulle gälla för alla veganer. Att de föredrar att ett djur lever i lidande framför att avliva det. Är det ett försök från din sida att få det att framstå som att det är någonting negativt, att man tycker att det är fel att döda djur? Det är det onödiga dödandet jag har någonting emot, inte att man avlivar djur som lider och inte kan leva ett drägligt liv.

jag bara visar hur fel det kan slå, och veganer säger lite emot sig själv, lev med natur o låt den sköta sig själv, men du tycker det ok o avliva djur.

herkules
CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 12:31) *
Jag startade tråden för att jag tycker att det är roligt och intressant att prata om det. Som sagt, om andra inte gör det, varför inte låta bli? sad.gif Jag vill inte reta upp folk eller få dem att känna att de gör fel. Jag vill få dem att tänka mer på vad de lägger på tallriken och att det finns en historia bakom steken.
/..../

jag var vegan i 8 år enbart för att jag tyckte att själva djurhanteringen var/är så jäkla vidrig, veta att köttet som låg på min tallrik kom från en gris som aldrig sett dagsljus eller har transporterats i dygn utan mat och vatten, nä fy f-n!
jag åt ingenting som kom från djurriket.
idag äter jag kött från djur som levt ett drägligt liv.
en del människor klarar inte att tänka efter hur djuren lever och dör, tror det är mkt därför man som vegan får ta skit.
stå på dig!
*Stintan*
Jag tycker att det verkar som om veganer kan göra lite som dom tycker och det är ok för mig men det verkar ibland lite motsägelsefullt.

Skulle du äta ägg från dina egna hönor? Använder du vitaminberikade livsmedel, t.ex havremjölk? Vet du hur vitaminerna utvinns? Åtminstone D-vitamin utvinns från fårull appropå att du hade nån synpunkt om får. Man kan ju fråga sig var vitaminen B12 kommer ifrån eftersom den bara finns i animalier.
Miro

Jo, fast de exemplen är väl ändå utstickare?! de vegetarianer/veganer jag känner har stenkoll på näringslära. Vill jag veta hur jag ska få i mig ditten eller datten frågar jag genast dessa personer och får besked till 99% av gångerna. En del har även husdjur och en mkt sund syn på dem och deras välbefinnande. Finns ju barn som skadas av att få i sig hormoner från kött/kyckling. (inte i sverige dock, men extrema fall finns åt alla håll).
Gossen Ruda
Ett litet inpass från min sida. Med anledning av vad som stått i den här tråden så måste jag tillstå att gårdagens stekta fläskkotlett och dagen kokta makrill smakade extra gott. Ett djur som är så gott i stekt form MÅSTE helt enkelt vara utvecklat för att ätas.

Till sist bara en fråga om dina inlägg, tycker du att du är lustig när du räcker ut tungan åt oss andra? Eller bara hånfull? Jag menar den smilien som dina inlägg är nerlusade av.
Christer i Falköping
Jag har tyvärr aldrig mött en vegan som accepterar att andra har en annan åsikt om mat än deras egen och jag har träffat några stycken. Men det är deras problem och inte mitt. Att man som vegan måste äta produkter som är t.ex. B12 berikade visar ju att det inte är en speciellt naturlig diet. Svårt att hitta vitamin B12 berikade växter ute i naturen nämligen.

Historien om föräldrarna som vägrade sitt nyfödda barn bröstmjölk visar ett skrämmande exempel på när det gått för långt. Det finns även exempel på veganer som vägrat sina hundar köttproteiner och ersatt det med växtproteiner som hundar inte kan ta upp i matsmältningen. Skräckexempel som jag hoppas är undantag även bland veganer.
Christer.
Miro
Jag har faktiskt aldrig mött en vegan/vegetarian som försökt tvinga på mig sin kost. Däremot har jag ofta sett dem bli tvugna att försvara sina egna matvanor...

Och det där med vad som är "naturligt" verkar vara ngt som de flesta tar till när det passar. Kanske inte "naturligt" att inte äta kött men det är inte "naturligt" att hålla djur heller. MÅNGA av oss som äter kött blir tvugna att komplettera med tillskott. Uppenbarligen är våra dieter inte tillräckligt naturliga heller.
Bettson
CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 22:03) *
Men den tillväxtökning CO2-ökningen bidrar till är marginell och den utplantering som sker hinner inte ens kompensera de mängder regnskog som skövlas.

Det är väl såvitt jag vet inte djur som betar där, utan det handlar väl främst om sojaodlingar där större delen av skördarna går till djuruppfödning p.g.a. den höga proteinhalten i sojabönorna. Därmed blir det en enorm energi- och näringsförlust när vi människor får i oss näringen när den tar vägen genom korna. Därmed får vi bara i oss 20-25% av vad vi kunnat få om vi åt sojaprodukterna direkt. Skulle nog vilja påstå att ingen soja går till djuruppfödning alls. Det är den alldeles för dyr för. De enda nötkreatur som får soja är nog vissa mjölkor.

Vi i Sverige föder ju även upp våra djur på soja från Brasilien, så även om vi äter lokal"producerat" kött så har det ju ändå fraktats djurfoder från andra delar av världen. Naturbeteskött låter bra ur miljösynpunkt. Som sagt, det där stämmer inte alls. Köttproduktion är så dålig lönsamhet på att soja knappast är användbart. Bänder däremot är ena riktiga fenom på att göra näringsrikt hösilage och annat grovfoder. TIll kttproduktion räcker som topp enbart spannmål- Svensproducerad dessuotm.

Hur stor del som går till biobränslen och liknande har jag ingen aning om. Palmolja vet jag om, det undviker jag så gott det går. Där har ju även storföretag som OLW valt att agera. Så man får väl hoppas på en förbättring där. Håller nog med Ruda. Det mesta av regnskogar som skövlas är för sockerrörsodling till etanol.

Har svarat på de enskilda grejorna i rött. Annars tror jagnog du får skilja på äpplen och päron. Att regskogar skövlas behäver inte alls vara skiljelinjen mellan köttätande och icke köttätande.

För en del år sedan skövlades regnskogar för sina fina trädslag, för gruv och mineraldrifter av olika slag och en hel del annan rovdrift.

Att ens en gång nämna detta med miljöförstörande rovdkrift av regnskogar genom köttproduktion tycker jag nog är ganska förolämpande mot tex svenska bönder.
Berith
Undrar hur många veganer/vegetarianer som tror att dom gör tex minkar en tjänst genom att släppa ut dom?

Det var för nåt år sen eller två som en massa djur släpptes ut här i Skaraborg (kan nog tyvärr inte hitta inslaget på radion och kolla var och vad så ni får höra) och där ägaren var helt förtvivlad. Djuren hade inte en chans att klara sej ute, och många av djuren "flydde" också tillbaka till sina burar. Men dom som sprang bort - inte av glädje för att ha sluppit buren utan av ren skräck! - dog av svält eller blev trafikoffer eller togs av andra djur.

Det är sånt jag förknippar med v-aner, även om det egentligen bara handlar om vad och av vilken anledning dom äter eller inte äter viss mat. Och jaa jag vet att man inte ska dra alla v-aner över en kam, men du säger ju också att det är rätt att släppa ut djuren så jag antar att det är vad du verkligen tycker.

Sen tycker jag det är lite konstigt att så fort såna här ämnen kommer upp så försvarar sej v-anerna liksom i förebyggande syfte...? g.gif
Whiskuchi
Ja det är knepigt att äta Vegan-kost och just veganerna mixar ju sin kostlära med ideologi också. Och det kan slå väldigt fel ibland. Bland det värsta som hände var för relativt många år sedan när ett spädbarn inte ens fick modersmjölk.

Och där kom det, paret som ALLTID nämns i diskussioner om vegetarisk/vegansk kost till barn. JA, de var veganer, NEJ, de ville inte att barnet skulle få bröstmjölk, JA barnet for illa. Men jag kan garantera dig att de allra flesta veg*ner tycker bröstmjölk är jättebra näring till bebisar, att ETT par betedde sig som idioter innebär inte att alla veg*ner gör det.

CITAT (Gossen Ruda @ 21-01-2009, 21:29) *
Ett litet inpass från min sida. Med anledning av vad som stått i den här tråden så måste jag tillstå att gårdagens stekta fläskkotlett och dagen kokta makrill smakade extra gott. Ett djur som är så gott i stekt form MÅSTE helt enkelt vara utvecklat för att ätas.

Och där kom det också, "Håhå vad extra gott det var med kött efter denna diskussionen"-inlägget thumbdown.gif
Människa sägs f.ö. också smaka alldeles utmärkt (fast Gossen Ruda är förmodligen för gammal, seg och jävlig), jag antar att vi också är utvecklade för att ätas?
Jan Lindgren
Hej!
Det är egentligen ganska meningslöst att diskutera vad man ska äta. Bevisligen så går det att överleva på onaturlig kost. Nauti är ett bra exempel på det. Förmodligen kan man överleva på Coca Cola, ostbågar och vitamineraltabletter också. Vi är ett ganska anpassningsbart djur.
MVH
Jan Lindgren
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 21-01-2009, 21:29) *
Till sist bara en fråga om dina inlägg, tycker du att du är lustig när du räcker ut tungan åt oss andra? Eller bara hånfull? Jag menar den smilien som dina inlägg är nerlusade av.

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
aanderss
CITAT (Jan Lindgren @ 22-01-2009, 09:30) *
Hej!
Det är egentligen ganska meningslöst att diskutera vad man ska äta. Bevisligen så går det att överleva på onaturlig kost. Nauti är ett bra exempel på det. Förmodligen kan man överleva på Coca Cola, ostbågar och vitamineraltabletter också. Vi är ett ganska anpassningsbart djur.
MVH
Jan Lindgren

bra skrivet
*Stintan*
CITAT (Miro @ 21-01-2009, 21:55) *
Jag har faktiskt aldrig mött en vegan/vegetarian som försökt tvinga på mig sin kost. Däremot har jag ofta sett dem bli tvugna att försvara sina egna matvanor...

Och det där med vad som är "naturligt" verkar vara ngt som de flesta tar till när det passar. Kanske inte "naturligt" att inte äta kött men det är inte "naturligt" att hålla djur heller. MÅNGA av oss som äter kött blir tvugna att komplettera med tillskott. Uppenbarligen är våra dieter inte tillräckligt naturliga heller.

Nej jag har heller aldrig stött på någon som försökt tvinga på mig sin kost men inte är det heller sina kostvanor veganerna behöver försvara. Diskussionen skulle ju inte se ut så här om det inte vore för att man som vegan blandar in sin ideologi. En ideologi som dom anser att dom måste försvara med näbbar och klor och som gör att dom anser sig ha rätt att sätta sig över gällande lagar och förstöra och sabbotera för andra. En filosofi som det stora flertalet människor lyckligtvis ogillar. Veganer som vill missionera om sin filosofi bör nog ha väl underbyggda fakta att komma med och inte bara tro att det förhåller sig si eller så. Brister kunskapen blir det inte trovärdigt. Kan man vara vegan av andra skäl än ideologin?

Om diskussionen enbart handlade om kostvanor så tycker åtminstone jag att den skulle kunna vara mycket intressantare. Alla måste äta för att överleva och vad vi stoppar i oss avgör till stor del hur vi mår. Jag antar att alla vill må så bra som möjligt annars skulle det väl inte ploppa upp den ena nya metoden efter den andra. Jag är absolut ingen kostexpert men till och med jag tycker att kunskaperna om vad vi äter är skrämmande låga hos de flesta. Att det skulle finnas bara en metod som fungerar för alla tror jag inte men med mer kostkunskap skulle man faktiskt kunna slippa en hel del sjukdomar.
Gossen Ruda
Svar till Whiskuchi.

Rudor är ätbara, odlas ibland också för detta ändamål. Beträffande människor som föda duger dom till det, söderhavets kannibaler kallade människan för långgris. Köttet lär dock vara lite sött. Jag har aldrig provat, bara bitit på naglarna i unga år. Förekom under Leningrads belägring fast det motarbetades av polisen. Likaså överlevde dom överlevande från en flygkrasch i Anderna genom att äta dom som inte överlevde.
Gunilla T
Saxat ut media;

"Flicka åtalas efter att ha lämnat en stekpanna med smör i på varm spisplatta vilket orsakade en lägenhetsbrand"

Blandkostare är vårdslösa...

"Snattare greps på ICA efter att ha plockat på sig köttvaror utan att betala"

Blandkostare respekterar inte annans egendom...

"Mordvåg mot ryska regimkritiker"

Blandkostare accepterar inte oliktänkande utan tar till våld..

"Gällivaremord kan ge fängelse"

Den man som misstänks för mordet i Gällivare lider inte av någon allvarlig psykisk störning.

Mannen är jägare och antagligen blandkostare....

"Ta upp efter era hundar"

Mindre folkstorm pga att blandkostare är lata och vägrar ta upp hundlorten..

"Aptit på grodlår hotar vilda grodor"

Var tredje art är utrotningshotad och varje år hamnar miljontals grodlår på restaurangtallrikar och i delikatessdiskar..
Miro
CITAT (*Stintan* @ 22-01-2009, 10:15) *
Nej jag har heller aldrig stött på någon som försökt tvinga på mig sin kost men inte är det heller sina kostvanor veganerna behöver försvara. Diskussionen skulle ju inte se ut så här om det inte vore för att man som vegan blandar in sin ideologi. En ideologi som dom anser att dom måste försvara med näbbar och klor och som gör att dom anser sig ha rätt att sätta sig över gällande lagar och förstöra och sabbotera för andra. En filosofi som det stora flertalet människor lyckligtvis ogillar. Veganer som vill missionera om sin filosofi bör nog ha väl underbyggda fakta att komma med och inte bara tro att det förhåller sig si eller så. Brister kunskapen blir det inte trovärdigt. Kan man vara vegan av andra skäl än ideologin?

Ja, jag har en väninna som så fort hon förstod vad kött var, vägrade äta det igen av avsmak. (5 år gammal)
Naturligtvis ska man inte sabotera och bryta lagar. Men att diskutera VARFÖR man äter som man gör ser jag inget fel i. Jag kanske är väldigt tjockhudad, men jag har inte hittat ngt att bli upprörd av i Nautis inlägg.

CITAT (*Stintan* @ 22-01-2009, 10:15) *
Om diskussionen enbart handlade om kostvanor så tycker åtminstone jag att den skulle kunna vara mycket intressantare. Alla måste äta för att överleva och vad vi stoppar i oss avgör till stor del hur vi mår. Jag antar att alla vill må så bra som möjligt annars skulle det väl inte ploppa upp den ena nya metoden efter den andra. Jag är absolut ingen kostexpert men till och med jag tycker att kunskaperna om vad vi äter är skrämmande låga hos de flesta. Att det skulle finnas bara en metod som fungerar för alla tror jag inte men med mer kostkunskap skulle man faktiskt kunna slippa en hel del sjukdomar.

Jag håller med! Började själv äta D-vitamin i december och har inte längre så svårt att komma upp ur sängen tex. Men i min (säkert begränsade) erfarenhet så har vegetarianer och veganer (känner som sagt mkt vettiga sådana) väldigt bra koll på näringslära. Jag kan tryggt fråga dem om vad jag ska är för att på i mig mer av en vitamin tex, och så långt har jag aldrig kommit på dem med att ha fel...
Nauti
CITAT (Ralf @ 21-01-2009, 20:12) *
Veganer dricker ej mjölk! elelr hur? o detta barns föräldrar ville ej ge sitt barn mjölk.

Modersmjölksersättning är ju knappast vegankoster så det vet jag inte ens varför du tar upp, för problemen fanns ej i form av någon brist
jag bara visar hur fel det kan slå, och veganer säger lite emot sig själv, lev med natur o låt den sköta sig själv, men du tycker det ok o avliva djur.
Jag utgår från att du inte är seriös. På vilket sätt skulle man som vegan ha någonting emot att ge sitt barn modersmjölk?

Det finns väl sojabaserade produkter, men de vill man nog undvika eftersom det ökar risken att ens barn blir sojaallergiker.

Jag säger väl inte emot mig själv? Jag vill väl bara förhindra lidande. Sedan behöver du ju inte tolka det jag tycker som att det är någonting gemensamt för alla veganer.

CITAT
Jag tycker att det verkar som om veganer kan göra lite som dom tycker och det är ok för mig men det verkar ibland lite motsägelsefullt.

Skulle du äta ägg från dina egna hönor? Använder du vitaminberikade livsmedel, t.ex havremjölk? Vet du hur vitaminerna utvinns? Åtminstone D-vitamin utvinns från fårull appropå att du hade nån synpunkt om får. Man kan ju fråga sig var vitaminen B12 kommer ifrån eftersom den bara finns i animalier.
Att man gör som man själv tycker är väl inte så konstigt? Alla veganer har ju inte samma åsikter. Många skulle säkert säga att det vore helt fel av mig att som vegan ha höns och att äta ägg, även om jag själv tar hand om hönsen och vet att de har det bra. De skulle säkert tycka att jag precis som äggindustrin uttnyttjade djuren, vilket jag kanske kan hålla med om ifall jag skaffar höns enbart för äggens skull tongue.gif

Jag vet att vitamin D3 utvinns från fårull därför köper jag inte de berikade produkterna. Men det finns även vitamin utvinnet ur jäst som belyst med ultraviolett ljus. Vitamin B12 finns inte bara i animalier. Inget djur kan nämligen producera vitamin-B12 Det finns även i alger och från mikroorganismer i jorden. Däremot tar inte växterna upp vitamin-B12, men om man inte tvättar av rotfrukter och liknande så noga kan små mängder finnas kvar på rotfrukten. Många produkter såsom sojamjölk och liknande är berikade med B12.
CITAT

Brist på vitamin-B12 på grund av för lågt intag är sällsynt. Det handlar oftast som jag nämnde tidigare i tråden om brist på ett glykoprotein som vitamin-B12 måste bindas till för att kunna tas upp av kroppen.

CITAT
Svårt att hitta vitamin B12 berikade växter ute i naturen nämligen.
I naturen fick man förr i sig B12 bland annat genom att man inte tvättade av grönsaker, inte tvättade händerna lika noga,drack vatten ur bäckar/källor m.m. Det är alltså svårt att få i sig B12 naturligt när vi är så pass renliga av oss. Vi tvättar grönsakerna noga, vi pysslar inte lika mycket med odling och liknande som vi gjorde och vi renar vårat vatten innan vi dricker det. Det är inte omöjligt att få i sig vitamin-B12 naturligt, samtidigt behövs inga stora mängder. För större delen av B12 förbrukas inte, utan lagras i kroppen och återanvänds.

CITAT
Historien om föräldrarna som vägrade sitt nyfödda barn bröstmjölk visar ett skrämmande exempel på när det gått för långt. Det finns även exempel på veganer som vägrat sina hundar köttproteiner och ersatt det med växtproteiner som hundar inte kan ta upp i matsmältningen. Skräckexempel som jag hoppas är undantag även bland veganer.
Christer.
Det är förhoppningsvis undantansfall ja.

CITAT
Skulle nog vilja påstå att ingen soja går till djuruppfödning alls. Det är den alldeles för dyr för. De enda nötkreatur som får soja är nog vissa mjölkor.
95% av sojan odlad i USA går till djuruppfödning. 50% av all föda i form av grödor som odlas går åt till djuruppfödning. Detta hittade jag om soja: "Om vi alla skulle äta sojabönorna direkt istället för att gå omvägen via kött för att få i oss proteiner skulle åtgången på sojabönor minska med mellan 80 och 90 procent." Det tyder väl på att en hel del soja går åt till djuruppfödningen. Här har du källa på det.

CITAT
Som sagt, det där stämmer inte alls. Köttproduktion är så dålig lönsamhet på att soja knappast är användbart. Bänder däremot är ena riktiga fenom på att göra näringsrikt hösilage och annat grovfoder. TIll kttproduktion räcker som topp enbart spannmål- Svensproducerad dessuotm.
Ja, en hel del är nog ensilage. Men inte allt.

CITAT
Håller nog med Ruda. Det mesta av regnskogar som skövlas är för sockerrörsodling till etanol.
Du får gärna komma med källor på det. Den enda källa jag hittade som verkade seriös tydde på att det inte bidrog till någon utökning av regnskogsskövling. Utan att den enda faran med det var i framtiden om efterfrågan på sockerrör skulle öka.

CITAT
Det är sånt jag förknippar med v-aner, även om det egentligen bara handlar om vad och av vilken anledning dom äter eller inte äter viss mat. Och jaa jag vet att man inte ska dra alla v-aner över en kam, men du säger ju också att det är rätt att släppa ut djuren så jag antar att det är vad du verkligen tycker.

Sen tycker jag det är lite konstigt att så fort såna här ämnen kommer upp så försvarar sej v-anerna liksom i förebyggande syfte...? g.gif
Varför förknippar du alla veganer med hur en liten grupp agerar? Det är väl verkligen att dra alla över en kam. Jag säger inte att det är rätt att släppa ut djuren, citera gärna där jag påstod att det var det. Jag har enbart påstått motsatsen.

Sedan har jag även motiverat varför jag startade tråden flera gånger.

CITAT
Förmodligen kan man överleva på Coca Cola, ostbågar och vitamineraltabletter också. Vi är ett ganska anpassningsbart djur.
Även om det skulle gå finns det knappast några hälsofördelar med det. Man skulle antagligen inte må särskilt bra alls. Jag känner bara att jag mår bättre av att inte äta kött. Ofta när jag åt det blev jag seg och dåsig ett tag efter jag ätit, den känslan har jag inte känt sedan jag gav upp köttet smile.gif
Whiskuchi
CITAT (Gunilla T @ 22-01-2009, 11:00) *
Saxat ut media;

"Flicka åtalas efter att ha lämnat en stekpanna med smör i på varm spisplatta vilket orsakade en lägenhetsbrand"

Blandkostare är vårdslösa...

"Snattare greps på ICA efter att ha plockat på sig köttvaror utan att betala"

Blandkostare respekterar inte annans egendom...

"Mordvåg mot ryska regimkritiker"

Blandkostare accepterar inte oliktänkande utan tar till våld..

"Gällivaremord kan ge fängelse"

Den man som misstänks för mordet i Gällivare lider inte av någon allvarlig psykisk störning.

Mannen är jägare och antagligen blandkostare....

"Ta upp efter era hundar"

Mindre folkstorm pga att blandkostare är lata och vägrar ta upp hundlorten..

"Aptit på grodlår hotar vilda grodor"

Var tredje art är utrotningshotad och varje år hamnar miljontals grodlår på restaurangtallrikar och i delikatessdiskar..

Hade det explicit stått att de är blandkostare i artiklarna hade jag kanske köpt det där resonemanget wink.gif
Berith
CITAT (Nauti @ 22-01-2009, 11:18) *
---

Varför förknippar du alla veganer med hur en liten grupp agerar? Det är väl verkligen att dra alla över en kam. Jag säger inte att det är rätt att släppa ut djuren, citera gärna där jag påstod att det var det. Jag har enbart påstått motsatsen.

---

Ok, fattade fel. Du tycker inte det är rätt att släppa ut djuren, bara att förstöra själv företaget. Hur tycker du att man ska förstöra företaget då? Tända eld på stallarna? Hälla gift i djurmaten? Men då drabbas ju djuren iaf. Kanske genom att gå på ägarens hem och familj?
Solstorm
Den här tråden har ju inte värvat några nya veganer i alla fall. Bästa sättet att få oss att äta mindre kött är att gå in i recepttråden och dela med dig av recept på god mat, gärna med bild så det ser frestande ut.

CITAT (Berith @ 22-01-2009, 11:36) *
Ok, fattade fel. Du tycker inte det är rätt att släppa ut djuren, bara att förstöra själv företaget. Hur tycker du att man ska förstöra företaget då? Tända eld på stallarna? Hälla gift i djurmaten? Men då drabbas ju djuren iaf. Kanske genom att gå på ägarens hem och familj?

Jag ser fram mot ditt svar på Beriths fråga.
Nauti
CITAT (Berith @ 22-01-2009, 11:36) *
Nej, genom bojkott, protester o.s.v. Sedan kan jag tyvärr inte tycka synd om ägaren av ett företag som bygger på djurexploatering och andras litande, när någon sprejar ner deras affär eller liknande. Men självklart är jag inte för någon metod som drabbar djuren negativt. Det finns ju folk som bryter sig in och tar med sig djur ut, t.ex. när folk befriar burhöns och skänker bort dem till folk som vill ha höns och som kommer att ta väl hand om dem. Det tycker jag är mycket bra gjort av dem. Sådana metoder tycker jag att man skall använda sig oftare av. Men det kanske är mer riskabelt och det är därför det inte sker så ofta, vad vet jag.

CITAT (Solstorm @ 22-01-2009, 11:41) *
Den här tråden har ju inte värvat några nya veganer i alla fall. Bästa sättet att få oss att äta mindre kött är att gå in i recepttråden och dela med dig av recept på god mat, gärna med bild så det ser frestande ut.
Jag ser fram mot ditt svar på Beriths fråga.
Jag är inte ute efter att "värva" några nya veganer tongue.gif

Jag har tänkt på att göra det. Men jag har för tillfället ingen kamera så det får bli senare i sådana fall.
Berith
CITAT (Nauti @ 22-01-2009, 11:47) *
Nej, genom bojkott, protester o.s.v. Sedan kan jag tyvärr inte tycka synd om ägaren av ett företag som bygger på djurexploatering och andras litande, när någon sprejar ner deras affär eller liknande. Men självklart är jag inte för någon metod som drabbar djuren negativt. Det finns ju folk som bryter sig in och tar med sig djur ut, t.ex. när folk befriar burhöns och skänker bort dem till folk som vill ha höns och som kommer att ta väl hand om dem. Det tycker jag är mycket bra gjort av dem. Sådana metoder tycker jag att man skall använda sig oftare av. Men det kanske är mer riskabelt och det är därför det inte sker så ofta, vad vet jag.

Vet inte om jag hoppas på att jag förstår dej fel, eller inte...

Du tycker att det är rätt att bryta sej in hos andra...?? Och att det borde göras oftare...?? Du tror att folk avhåller sej från att bli inbrottstjuvar för att det är riskabelt...??
Red Top
Jag tänker inte lägga mig i debatten, men klippte lite fakta från svenska veganföreningen, som bildades 1976

"Veganism innebär ickevåld
1994 startade djurrättsaktioner mot kött- och mjölkindustri. Dessa undertecknades av "militanta veganer". Veganrörelsen beskrevs då av media som en terroriströrelse och vegankost med liktydigt med ungdomlig snabbmat kopplat till harcoremusik.
Veganföreningen tog redan 1994 avstånd från aktioner och kritiserades även för det av personer och grupper. Föreningens inriktning har varit att ta avstånd från våld i alla former, arbeta med information och utbildning. Vi tror på styrkan i våra argument och att människor själva måste komma till insikt.
Veganföreningen fungerar som informations- och utbildningscenter men även som påtryckningsorgan gentemot företag och beslutsfattare."

Den som vill få mer fakta om veganism kan besöka föreningens hemsida:vegan.se
Nauti
CITAT (Berith @ 22-01-2009, 11:54) *
Vet inte om jag hoppas på att jag förstår dej fel, eller inte...

Du tycker att det är rätt att bryta sej in hos andra...?? Och att det borde göras oftare...?? Du tror att folk avhåller sej från att bli inbrottstjuvar för att det är riskabelt...??
I det fallet tycker jag att det är rätt.

Om folk gjorde det oftare skulle fler djur få chansen till ett drägligt liv, ett eget liv. Där djuret inte ägs av en industri som har djuret av den enda anledningen att det går att tjäna pengar på någon egenskap som djuret har eller att dess kött smakar gott.

Jag tror att de aktivister som sysslar med sådant låter bli för att det är mer riskabelt än att spreja ner butiken, slå sönder rutor o.s.v. vilket verkar vara vanligare.
Gossen Ruda
Du har inte svarat på frågan jag ställde om varför du räcker ut tungan åt oss? Eftersom du tycker det är ok med olagliga aktioner, att bryta sig in på en minkfarm och släppa ut djuren är olagligt, så är du lite av en anarkist. I en anarki gör alla som dom själva vill. Analogt med detta borde det väl i din värld vara ok att en minkfarmare som vill skydda sin farm tar fram hagelbössan och gör som en del rovdjursmotståndare: Skjut, gräv och håll käft? Det är inte dom blödiga som överlever i en anarki.
Berith
CITAT (Nauti @ 22-01-2009, 12:16) *
I det fallet tycker jag att det är rätt.

Om folk gjorde det oftare skulle fler djur få chansen till ett drägligt liv, ett eget liv. Där djuret inte ägs av en industri som har djuret av den enda anledningen att det går att tjäna pengar på någon egenskap som djuret har eller att dess kött smakar gott.

Jag tror att de aktivister som sysslar med sådant låter bli för att det är mer riskabelt än att spreja ner butiken, slå sönder rutor o.s.v. vilket verkar vara vanligare.

Och där blev du just en sån som jag inte skulle klumpa ihop med alla andra veganer/vegetarianer...?

Som jag sa i början, det finns trotsiga fjortonåringar som inte har med åldern fjorton att göra alls.
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 22-01-2009, 11:47) *

Om man höll sig till att man bojkottar och på laglig väg protesterar mot något man ogillar skulle inte en kotte tycka att man gör fel, det kanske tvärtom skulle få en positiv effekt men resten är helt oacceptabelt. Hur kan man tycka att det är ok att orsaka lidande för människor men inte för djur? Jag ser inget hållbart i ett sånt resonemang.

Jag tycker att klippet Red Top la in var bra och det kanske även du Nauti borde ta till dig och då i synnerhet "ta avstånd från våld i alla former" om du nu vill framställa dig själv som en seriös vegan.
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 22-01-2009, 12:51) *
Om man höll sig till att man bojkottar och på laglig väg protesterar mot något man ogillar skulle inte en kotte tycka att man gör fel, det kanske tvärtom skulle få en positiv effekt men resten är helt oacceptabelt. Hur kan man tycka att det är ok att orsaka lidande för människor men inte för djur? Jag ser inget hållbart i ett sånt resonemang.

Jag tycker att klippet Red Top la in var bra och det kanske även du Nauti borde ta till dig och då i synnerhet "ta avstånd från våld i alla former" om du nu vill framställa dig själv som en seriös vegan.
Det är inte okej att orsaka lidande för människor men inte för djur. Därför är det inte okej för människor, att orsaka varjen andra människor eller djur lidande. Därför tycker jag mindre synd om att en människa får lida på grund av att denne orsakar lidande för människor eller djur.

Att springa och spraya på fönster eller slå sönder rutor på en leksaksbutik eller liknande för att man inte tycker om leksaker låter väldigt korkat, elakt och onödigt. Sådana handlingar skulle jag tycka var enbart dåliga och hoppas att personen åkte dit för.

Jag ser en väldig skillnad i att förstöra för ett företag som förstör för andra, än att förstöra för vilket företag som helst. Även om det är en legal verksamhet så är det enligt mig fel. Då är det även fel på lagen. Nu finns det ju visserligen djurskyddslagar, men dessa följs inte särskilt ofta till punkt och pricka. Inte kontrolleras uppfödarna tillräckligt heller. Det är väl här de människor som sysslar med den typen av djurrättsaktivism reagerar. Det är ett svårt och tidskrävande arbete att förändra lagar, det är nästan svårare att se till att de följs. Därför riktar man i stället sin frustration mot de som sysslar med den här typen av verksamhet. Men åter igen kan jag nämna att jag själv inte sysslar eller skulle kunna tänka mig att syssla med sådant. Eftersom jag själv hellre föredrar lagliga metoder.

För övrigt tar jag väl avstånd från våld i alla former. Det gör även de som utför sådana här handlingar. De har som regel att aldrig skada någon fysiskt. Det gick ett program om just sådant här på insider den 10:e december. Där en aktivist från djurens befrielsefront var med. Han påpekade flera gånger att de aldrig brukar fysiskt våld mot någon.
Fågelvägen
Att starta en mångsidig och engagerande debatt kan vara ett bra sätt att påverka. Att vara ordentligt påläst och beredd på alla slags invändningar är också nyttigt. Så efter att ha följt tråden undrar jag om du nauti håller på och övar dig på oss trädgårdsintresserade människor? Och varför på just oss, i så fall?
Berith
CITAT (Nauti @ 22-01-2009, 14:25) *
Det är inte okej att orsaka lidande för människor men inte för djur. Därför är det inte okej för människor, att orsaka varjen andra människor eller djur lidande. Därför tycker jag mindre synd om att en människa får lida på grund av att denne orsakar lidande för människor eller djur.

Att springa och spraya på fönster eller slå sönder rutor på en leksaksbutik eller liknande för att man inte tycker om leksaker låter väldigt korkat, elakt och onödigt. Sådana handlingar skulle jag tycka var enbart dåliga och hoppas att personen åkte dit för.

Jag ser en väldig skillnad i att förstöra för ett företag som förstör för andra, än att förstöra för vilket företag som helst. Även om det är en legal verksamhet så är det enligt mig fel. Då är det även fel på lagen. Nu finns det ju visserligen djurskyddslagar, men dessa följs inte särskilt ofta till punkt och pricka. Inte kontrolleras uppfödarna tillräckligt heller. Det är väl här de människor som sysslar med den typen av djurrättsaktivism reagerar. Det är ett svårt och tidskrävande arbete att förändra lagar, det är nästan svårare att se till att de följs. Därför riktar man i stället sin frustration mot de som sysslar med den här typen av verksamhet. Men åter igen kan jag nämna att jag själv inte sysslar eller skulle kunna tänka mig att syssla med sådant. Eftersom jag själv hellre föredrar lagliga metoder.

För övrigt tar jag väl avstånd från våld i alla former. Det gör även de som utför sådana här handlingar. De har som regel att aldrig skada någon fysiskt. Det gick ett program om just sådant här på insider den 10:e december. Där en aktivist från djurens befrielsefront var med. Han påpekade flera gånger att de aldrig brukar fysiskt våld mot någon.

Hmmm... g.gif

Nu pratar du om att djurskyddslagar inte följs, och att uppfödarna inte kontrolleras tillräckligt. Har du sett detta eller är detta också din privata åsikt?

Och tar verkligen dom som släpper ut minkar till (för minkarna!) ett rent helvete avstånd från fysiskt våld? Bara för att dom själva inte har ihjäl djuren så är dom iaf skyldiga till minkarnas död där ute.
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 22-01-2009, 14:25) *

Så psykiskt lidande är OK då eller? Nej du Nauti du är ingen serös vegan i mina ögon. Du kör med samma dravel som många andra tyvärr och bidrar inte till en positivare syn på veganer.
Milka
Jag orkar inte ens läsa igenom inläggen här, för det tycks mest bara pratas om att "respektera andras (dvs. köttätares) val".

Varför ska man respektera ett val som leder till enormt lidande för miljontals individer?
Om vi hade en regering som behandlade vissa delar av folket endast som någonting att tjäna pengar på, utnyttjade dom/oss, gärna till det yttersta och tvingade dom/oss till saker dom/vi aldrig skulle drömma om att göra annars, ja då skulle jag inte bara acceptera att var och varannan gick och röstade på samma regering en gång till. Inte heller skulle jag tycka att det var okej att man frivilligt gav pengar till denna regering eller agerade hantlangare till denna regering.

Varför? För att dessa människor är kännande individer som kan uppleva smärta, rädsla, stress, sorg och andra negativa känslor, precis som dom djur vi utnyttjar nu.

Och sedan detta gnällande över veganer som sysslar med olagligheter, är lagliga saker per definition bättre än olagliga saker - vad det än gäller?

Köttätande så som det ser ut i dag är bara en produkt av människans egoism, att egoistiska människor får ta skit för sina väl är inte precis någon nyhet. Acceptera, ignorera eller se över dina matvanor.
Aqvakul
CITAT (Milka @ 22-01-2009, 17:07) *
Jag orkar inte ens läsa igenom inläggen här, för det tycks mest bara pratas om att "respektera andras (dvs. köttätares) val".

Varför ska man respektera ett val som leder till enormt lidande för miljontals individer?
Om vi hade en regering som behandlade vissa delar av folket endast som någonting att tjäna pengar på, utnyttjade dom/oss, gärna till det yttersta och tvingade dom/oss till saker dom/vi aldrig skulle drömma om att göra annars, ja då skulle jag inte bara acceptera att var och varannan gick och röstade på samma regering en gång till. Inte heller skulle jag tycka att det var okej att man frivilligt gav pengar till denna regering eller agerade hantlangare till denna regering.

Varför? För att dessa människor är kännande individer som kan uppleva smärta, rädsla, stress, sorg och andra negativa känslor, precis som dom djur vi utnyttjar nu.

Och sedan detta gnällande över veganer som sysslar med olagligheter, är lagliga saker per definition bättre än olagliga saker - vad det än gäller?

Köttätande så som det ser ut i dag är bara en produkt av människans egoism, att egoistiska människor får ta skit för sina väl är inte precis någon nyhet. Acceptera, ignorera eller se över dina matvanor.

Och vem är du, som helt nyreggad, inte orkar läsa inläggen i tråden och i svepande ordalag mästrar och avfärdar en helt övervägande majoritet av Sveriges befolkning som äter blandad kost och som samtidigt passar på att ifrågasätta om vi ska leva i en rättsstat?

Det kanske vore läge att fundera på att göra en ny entré, hälsa fint och sen ta del och bidra till debatten/diskussionen?
Nauti
CITAT (Fågelvägen @ 22-01-2009, 16:04) *
Att starta en mångsidig och engagerande debatt kan vara ett bra sätt att påverka. Att vara ordentligt påläst och beredd på alla slags invändningar är också nyttigt. Så efter att ha följt tråden undrar jag om du nauti håller på och övar dig på oss trädgårdsintresserade människor? Och varför på just oss, i så fall?
Övar och övar, jag har lärt mig några nya saker genom den här tråden. Så litet kan man väl säga att det är så. Sedan tycker jag väl att det är ett intressant ämne, det tror jag väl att andra också tycker. Annars skulle man väl inte orka läsa eller skriva i tråden(med undantag för vissa som inte velat tillföra någonting med sina "kött är gott"-inlägg" tongue.gif).

Anledningen till att det blev just här är väl för att även jag är intresserad av odling. Det här är i princip det enda forum jag är på så det är ju ganska naturligt att det blev just här.
Aqvakul
Nauti!
Det är faktiskt oartigt att räcka ut tungan åt folk. Du gör det dessutom hela tiden.
*Stintan*
Ja det är synd när man skriver utan att ha läst igenom diskussionen. Ser inte så mycket diskussion om val av kost överhuvudtaget, kan inte heller se att det utkrävs respekt för just köttätares val, tvärtom har väl de allra flesta ansett att det är upp till var och en vad man väljer att äta.

Resten av ditt inlägg Milka anser jag inte ens värt att besvara, men du är välkommen till Odla ändå!
Nauti
CITAT (Berith @ 22-01-2009, 16:28) *
Hmmm... g.gif

Nu pratar du om att djurskyddslagar inte följs, och att uppfödarna inte kontrolleras tillräckligt. Har du sett detta eller är detta också din privata åsikt?

Och tar verkligen dom som släpper ut minkar till (för minkarna!) ett rent helvete avstånd från fysiskt våld? Bara för att dom själva inte har ihjäl djuren så är dom iaf skyldiga till minkarnas död där ute.
Man läser väl då och då om vissa djuruppfödare som inte skött sig och följt de regler som gäller. Eftersom det så sällan görs kontroller av djuruppfödarna så är det väl inte helt korkat att tro att det sker oftare än vad som uppmärksammas i media.

Ja, det ligger ju på dem att minkarna och deras bytesdjur dör. Men det är i alla fall vad de säger, att de inte brukar fysiskt våld mot någon. Sedan undrar jag om du har läst eller sett att minkar plågas och dör eller är detta också din privata åsikt? Någon påstod ju tidigare i tråden om jag inte minns fel, att minkar kunde anpassa sig till ett liv i det fria.

CITAT (Aqvakul @ 22-01-2009, 17:30) *
Nauti!
Det är faktiskt oartigt att räcka ut tungan åt folk. Du gör det dessutom hela tiden.
Jag tror du har missuppfattat hur den smileyn används tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon