Full version: Veganism
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Aqvakul
CITAT (Berith @ 24-01-2009, 19:41) *
Funderar lite över vem du är Nauti, om du bor på landet eller i stan? Hur gammal du är? Om du går i skolan eller jobbar med nåt inom det här området? Ren nyfikenhet bara. smile.gif

Nauti, det hade nog varit bra för din trovärdighet om du kunde underbygga dina påstående med någon praktisk erfarenhet.....
Nauti
CITAT (Aqvakul @ 24-01-2009, 21:01) *
Nauti, det hade nog varit bra för din trovärdighet om du kunde underbygga dina påstående med någon praktisk erfarenhet.....
Jag tyckte inte det hade så mycket med någonting att göra. Men nej, det kan jag inte göra. Jag har ingen praktiskt erfarenhet av att jobba med djur. Det jag lärt mig har jag läst mig till.
Aqvakul
CITAT (Nauti @ 24-01-2009, 21:18) *
Jag tyckte inte det hade så mycket med någonting att göra. Men nej, det kan jag inte göra. Jag har ingen praktiskt erfarenhet av att jobba med djur. Det jag lärt mig har jag läst mig till.

Du verkar att ha läst en hel del. Då har du säkert också förstått att verklig kunskap eller insikt kräver både teori och praktik.
Berith
CITAT (Aqvakul @ 24-01-2009, 21:26) *
Du verkar att ha läst en hel del. Då har du säkert också förstått att verklig kunskap eller insikt kräver både teori och praktik.

Väldigt bra sagt. yes.gif
smörblomma
CITAT (Berith @ 24-01-2009, 21:35) *
Väldigt bra sagt. yes.gif

rotfl.gif
Monica i Nässjö
Nu har jag läst igenom hela den här långa tråden med stort intresse, och faktiskt har jag lärt mig mycket nytt på kuppen. Själv har jag dragit ner på kött vesäntligt den senaste tiden, av den enkla anledningen att jag uppskattar smaken på grönsaker och bönor etc. så mycket mer så jag vill lämna plats i magen för det. Och vegetariska rätter är oftast mycket mer smakrika. Färsrätter och korv däremot älskar jag fortfarande. Angående djurhållning så är jag alldeles för lite påläst för att kunna uttala mig om.

En liten reflektion dock, som jag faktiskt är alldeles seriös med. Forskarna är ju överens om att när urtidsmänniskan upptäckte och började konsumera kött så började våra hjärnor att utvecklas och bli större. Vad händer då om vi slutar att konsumera kött? Kommer våra hjärnor då att om x antal generationer att börja tillbakabildas igen?
Piccante
Intressant fråga om hjärnan! Något som gör våran och högre djurs hjärnor effektiva är att vi har myelinskidor, dvs segment med myelin som ligger runt våra nervceller för att "isolera" dem. Utan myelin så blir nervcellerna som oisolerade elkablar. Detta snabbar upp överföringen av impulser då impulserna inte kan "hoppa" mellan nerverna, vi drabbas inte av kortslutning!

Kött är ju rikt på naturligt omega3 viket vi behöver i kroppen för att skydda vävnader. Omega 3 ur växter är inte lika effektivt för det måste ombildas i kroppen först för att få rätt sammansättning. Dessutom fanns inga förädlade växter på stenåldern så de kunde inte odla lin för att pressa linolja utan fet fisk och kött var säkert deras viktigaste källa för proteiner och fetter som de behövde.
Myosotis
rotfl.gif Kortslutning var det! Tack för tipset Markus, jag tror jag ska börja äta kött igen... Är det myelinbrist jag har alltså...
*Stintan*
CITAT (Myosotis @ 24-01-2009, 21:52) *
rotfl.gif Kortslutning var det! Tack för tipset Markus, jag tror jag ska börja äta kött igen... Är det myelinbrist jag har alltså...

giggle.gif
Gossen Ruda
En sista kvällskommentar. Nu är det så att veganism är inte en rörelse som framspungit ur en önskan om att må bra utan att på något sätt undvika att utnyttja djur. Sen har det tillkommit en massa olika skäl och kanske ursäkter för att underbygga ursprungsorsaken. Djur behandlas illa, det är nyttigare men grönsaker, det är miljövänligare mm. Eftersom motsättningarna mellan dessa personer och omgivningen ibland är stor befrämjas diverse taktiska knep och att sprida en massa propaganda är ett sånt knep. Därför måste man som utomstående vara uppmärksam på vad som sägs och syna allt närmare. Uppenbarligen har vår sjöman läst in ordentligt på olika djurrättssidor men inte synat uppgifterna ordentligt och går därför på den ena minan efter den andra. H*n har gång på gång måst erkänna att h*n har haft fel men slingrar sig undan och fortsätter. Syftet är helt uppenbarligen att sprida budskapet, trots bedyranden om att så inte är fallet. Det räcker dock att gå tillbaka lite och granska inläggen så ser man det. Nu får det räcka för idag och ikväll, kanske för gott men jag lovar inget.
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 24-01-2009, 21:52) *

a0a.gif
Nauti
CITAT (Markus_H @ 24-01-2009, 21:47) *
Kött är ju rikt på naturligt omega3 viket vi behöver i kroppen för att skydda vävnader. Omega 3 ur växter är inte lika effektivt för det måste ombildas i kroppen först för att få rätt sammansättning. Dessutom fanns inga förädlade växter på stenåldern så de kunde inte odla lin för att pressa linolja utan fet fisk och kött var säkert deras viktigaste källa för proteiner och fetter som de behövde.
Är allt kött verkligen det? Jag trodde enbart det handlade om fet fisk. Sedan är det ju absolut inga problem att få i sig essentiella fettsyror som vegan som sagt.

Vi hade ingen koll på näringslära på stenåldern och kött var ett väldigt lätt sätt att få i sig tillräckligt av det man behövde. Det betyder ju inte att det behöver vara bättre att äta kött nu för tiden än att få i sig allting via vegetabilier. Sedan fällde de ju fria djur vilket är en omöjlighet när vi är så många.
*Stintan*
Jodå kött innehåller också omega 3. Visste du förresten att det är skadligt att äta för mycket hela eller krossade linfrön? De innehåller ju vätecyanid som kan orsaka skador på nervsystemet.
Jan Lindgren
Hej!
Det är mycket sannolikt att veganer lever lite längre än köttätare. Det finns nämligen studier som visar att undernärda råttoe och möss blir äldre än sådana som får tillräckligt med näring.
MVH
Jan Lindgren
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 25-01-2009, 09:55) *
Jodå kött innehåller också omega 3. Visste du förresten att det är skadligt att äta för mycket hela eller krossade linfrön? De innehåller ju vätecyanid som kan orsaka skador på nervsystemet.
Det vet jag om, men man behöver ju inte få i sig några större mängder. Det borde väl inte vara likadant med oljan så att även den innehåller vätecyanid?

CITAT (Jan Lindgren @ 25-01-2009, 11:06) *
Hej!
Det är mycket sannolikt att veganer lever lite längre än köttätare. Det finns nämligen studier som visar att undernärda råttoe och möss blir äldre än sådana som får tillräckligt med näring.
MVH
Jan Lindgren
Det handlar ju om att man inte äter sig helt mätt. Så att kroppen går på sparlåga vilket har visat sig leda till en längre livslängd hos människor. Men det är nog väldigt få som lever så.

Du får det ju att låta som att veganer i regel är undernärda. Vilket jag tror är väldigt sällsynt eftersom de som vi redan talat i tråden om, ofta har väldigt god koll på näringslära.
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 25-01-2009, 12:37) *
Det vet jag om, men man behöver ju inte få i sig några större mängder. Det borde väl inte vara likadant med oljan så att även den innehåller vätecyanid.

Enligt livsmedelsverket finns det inte studier tillräckligt på hur det förhåller sig om detta med linfröolja. Men att all cyanid skulle stanna i pressmassan verkar lite konstigt. Mängden torde dock vara lägre i oljan än i hela eller krossade frön.
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 25-01-2009, 13:28) *
Enligt livsmedelsverket finns det inte studier tillräckligt på hur det förhåller sig om detta med linfröolja. Men att all cyanid skulle stanna i pressmassan verkar lite konstigt. Mängden torde dock vara lägre i oljan än i hela eller krossade frön.
Hur som helst så får man ju inte i sig några sådana mängder att det skulle på något sätt vara farligt.
*Stintan*
Förhoppningsvis inte.
Piccante
CITAT (*Stintan* @ 25-01-2009, 13:28) *

Det är väl en fråga om vätecyanid är gasformigt eller fast och om det är fettlösligt eller vattenlösligt? Jag har hört att det frigörs i krossade linfrö men inte att olja skulle innehålla några större mängder.
Jan Lindgren
Hej!
Om man är intresserad av hur djur sköts så finns det en trevlig site: alternativ.nu En avdelning handlar om kaniner, som tydligen är ett favoritobjekt för tjuvarna bland terroristveganerna. Det kan vara bra att lära sig lite om ämnet innan man tar ställning. Gå in där, läs och ställ frågor. Det finns många duktiga människor där som kan svara på det mesta när det gäller kaninskötsel. Du kan säkert också få några exempel på vad som kan hända kaninerna när okunniga tjuvar bryter sig in.
MVH
Jan Lindgren
Gossen Ruda
Bara en liten fundering över det där med livslängd hos kött resp växtätare. Veganer är förmodligen bättre på näringslära än genomsnittet eftersom dom ersätta alla nyttigheter man får via köttet med något annat. Men det finns ett antal felkällor som jag undrar om man tagit hänsyn till, det är inte så enkelt som att klumpa ihop dom olika grupperna.

Bland ickeveganer finns det en hel del som äter och lever helt fel och därmed förkortar livslängden utan att det har med köttätandet i sig att göra. Vi har frosseri med övervikt, alkoholintag och rökning exempelvis. Så man måste välja ut en grupp som kan matcha veganerna och som bara har köttätandet som skillnad och sen jämföra. Det går att leva väl även med kött.

En annan fundering är hur man skall ersätta all fisk vi äter om världen skulle gå över till vegankost. Det blir mycket regnskog att hugga ner för att föda alla japaner t.ex. som äter mycket fisk.
Nauti
CITAT (Gossen Ruda @ 25-01-2009, 17:49) *
En annan fundering är hur man skall ersätta all fisk vi äter om världen skulle gå över till vegankost. Det blir mycket regnskog att hugga ner för att föda alla japaner t.ex. som äter mycket fisk.
Hur tänker du då? Om vi slutar äta fisk, på vilket sätt bidrar det till ökad regnskogsskövling?
Gossen Ruda
CITAT (Nauti @ 25-01-2009, 17:57) *
Hur tänker du då? Om vi slutar äta fisk, på vilket sätt bidrar det till ökad regnskogsskövling?

Alla dessa tusentals ton med fisk som konsumeras måste ju ersättas med grönsaker. Det är svårt att odla sojabönor i havet.
Nauti
CITAT (Gossen Ruda @ 25-01-2009, 18:46) *
Alla dessa tusentals ton med fisk som konsumeras måste ju ersättas med grönsaker. Det är svårt att odla sojabönor i havet.
Måste du vara så nedlåtande i varje inlägg? Om vi slutade göda de djur inom kött- och animalieindustrin så skulle stora odlingsarealer att frigöras. Där skulle man kunna odla om det nu var så att det krävdes stora mängder. Vilket det inte gör så det var ändå ganska oviktigt.
Gossen Ruda
Du tycks inte riktigt fatta vad jag menar eftersom du tycker det är oviktigt. Tag istället reda på hur mycket fisk världens befolkning äter och fundera på hur mycket odlingsyta det krävs för att ersätta fisken.
Nauti
CITAT (Gossen Ruda @ 25-01-2009, 19:23) *
Du tycks inte riktigt fatta vad jag menar eftersom du tycker det är oviktigt. Tag istället reda på hur mycket fisk världens befolkning äter och fundera på hur mycket odlingsyta det krävs för att ersätta fisken.
Du menar att ersätta proteinet? Det låter som för mycket jobb för att jag skall orka, men skriv gärna vad du kom fram till om du orkar tongue.gif Jag tror inte att det är några orealistiska odlingsarealer i alla fall, eftersom det handlar om så pass mycket grödor som går till djuruppfödningen.
Aqvakul
CITAT (Nauti @ 25-01-2009, 18:48) *
Måste du vara så nedlåtande i varje inlägg?

Jo Rudan kan låta lite dryg ibland. Vi andra har väl liksom vant oss. flirting.gif

Anki på Öland
"Två liter rapsolja, en halv liter linfröolja, 1555 knäckemackor eller 125 kilo kokt pasta.

Handeln erbjuder sina kunder många krokiga omvägar för att få i sig den mängd hälsosamt omega-3-fett som finns i en enda portion lax på 170 gram.

…många av de omega-3-produkter som säljs i matbutikerna lovar mer än de kan leverera. Ett skäl var att de bara innehåller den vegetabiliska formen av omega-3: alfa-linolensyra, ALA.

Problemet är att ALA, som finns i raps och linfröolja, inte alls eller bara lite omvandlas i människokroppen till de fettsyror som finns i fisk [DHA och EPA]."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1899123.svd

Anki

Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 25-01-2009, 19:40) *
Jo Rudan kan låta lite dryg ibland. Vi andra har väl liksom vant oss. flirting.gif

Är det säkert att du vant dig? rolleyes.gif Jag har väl varit ganska snäll en tid nu fast när det dyker upp en typ som inte tar avstånd från kriminella naturförstörare kommer huggtänderna fram. angry.gif ranting.gif
*Stintan*
Tack Anki för den länken.
kram2.gif
Nauti
Jag läste just artikeln, jag skall titta mer på det senare.

Jag gillade detta:
CITAT
Studier ger stöd för att EPA/DHA från fisk och fiskolja minskar risken för hjärtinfarkt och död.
Kanske borde man börja äta fiskolja ändå om man minskar risken för att dö i allmänhet tongue.gif

Jag läste nu att man kan öka halterna av EPA och DHA genom att använda livsmedel med en bra kvot mellan linolsyra och alfa-linolensyra. Eftersom kroppen kan omvandla dessa. Men de konkurrerar om samma enzymsystem.

CITAT
Problemet är att ALA, som finns i raps och linfröolja, inte alls eller bara lite omvandlas i människokroppen till de fettsyror som finns i fisk.
Att det inte alls omvandlas i människokroppen verkar inte stämma. Om mycket litet av detta omvandlas så äter man fel kvot av linolsyra och alfa-linolensyra.

Men jag ser ingenting om att det skulle vara några problem att få i sig dessa sålänge man använder rätt olja(rapsolja) i matlagningen och/eller regelbundet äter linfröolja. Att det är just linfröolja beror på att det har en bra kvot. Så de oljor veganer använder till matlagningen påverkar väldigt mycket vilja halter av EPA och DHA man har i blodet.

Det står även att linfröolja i vissa fall höjt EPA-halterna lika effektivt som fiskolja.

Någonting värt att nämna är väl också att det står att även om veganer ofta har lägre halter av DHA i blodet så finns det inga bevis för att detta utgör något problem. Man har alltså inte kunnat hitta någon negativ effekt av lägre halter av DHA, men man rekommenderas ändå att äta så att man får i sig tillräckligt av dessa fettsyror med rätt kvot. Sedan står det några tips på hur man kan göra detta. Så jag känner mig då inte orolig smile.gif
*Stintan*
Nog skulle jag ha väldiga problem med att få i mig en halv liter linfröolja.

Mycket enklare och framför allt godare med en portion lax.
Myosotis
CITAT (Nauti @ 25-01-2009, 21:27) *
Kanske borde man börja äta fiskolja ändå om man minskar risken för att dö i allmänhet tongue.gif

rotfl.gif
Chamomille
dö i allmänhet rotfl.gif
Nauti
CITAT (Chamomille @ 26-01-2009, 10:07) *
dö i allmänhet rotfl.gif
Kanske litet dåligt orval ja. Men som de formulerar det så låter det som att man minskar risken att dö över huvud taget tongue.gif
Rihane
CITAT (Nauti @ 26-01-2009, 13:34) *
Kanske litet dåligt orval ja. Men som de formulerar det så låter det som att man minskar risken att dö över huvud taget tongue.gif

Näe, vore kanske så om alla dog i hjärtinfarkt.

Att vissa fiskar är lämpligt att äta för den med hjärtbesvär tror jag att du känner till. Att somliga dör pga av sina hjärtbesvär tror jag du förstår också.

Det är farligt att leva hur man än gör så dör man av det.... w00t.gif
Nauti
CITAT (Rihane @ 26-01-2009, 14:18) *
Näe, vore kanske så om alla dog i hjärtinfarkt.

Att vissa fiskar är lämpligt att äta för den med hjärtbesvär tror jag att du känner till. Att somliga dör pga av sina hjärtbesvär tror jag du förstår också.
Det är farligt att leva hur man än gör så dör man av det.... w00t.gif
Det borde alltså ha stått "Minskar risken för att då på grund av hjärtinfarkt" eller liknande? smile.gif
Miro
Fast konsumption av rött kött är väl starkt kopplat till hjärt-kärl problem om jag inte minns fel. En vegan äter inte fet fisk, men äter inte heller kött. Kanske går på ett ut... confused.gif

Det kommer så himla mkt rön om vad saker skyddar för. Men det är helt omöjligt att följa allt. Ett exempel är en studie om vin och cancer hos kvinnor som visade att måttlig konsuption (ca 1 glas om dgn tror jag) skyddade mot en cancer men ökade risken för en annan (livmodercancer och bröstcancer, men jag minns inte vilken som var vad).

Fsat det är ju ett utmärkt sätt att få min sambo att äta nyttigare. Massor av grönsaker skyddar nämligen mot prostata cancer. "Ta lite mer tomater det är bra mot... Och så lite morötter och granatäpple det är också bra mot..." Håller inte ens reda på vad som stämmer längre! whist.gif flirting.gif
*Stintan*
CITAT (Miro @ 26-01-2009, 14:40) *
Fast konsumption av rött kött är väl starkt kopplat till hjärt-kärl problem om jag inte minns fel. En vegan äter inte fet fisk, men äter inte heller kött. Kanske går på ett ut... confused.gif

Det kommer så himla mkt rön om vad saker skyddar för. Men det är helt omöjligt att följa allt. Ett exempel är en studie om vin och cancer hos kvinnor som visade att måttlig konsuption (ca 1 glas om dgn tror jag) skyddade mot en cancer men ökade risken för en annan (livmodercancer och bröstcancer, men jag minns inte vilken som var vad).

Fsat det är ju ett utmärkt sätt att få min sambo att äta nyttigare. Massor av grönsaker skyddar nämligen mot prostata cancer. "Ta lite mer tomater det är bra mot... Och så lite morötter och granatäpple det är också bra mot..." Håller inte ens reda på vad som stämmer längre! whist.gif flirting.gif

Klart att det finns dom som hävdar att kött skulle vara kopplat till hjärt-kärlsjukdomar, veganer t.ex. Men det är inte sant. Visa mig en enda seriös studie som kommit till den slutsatsen. Hade det funnits en koppling hade det säkert gått ut rekommendationer från myndigheterna att inte äta kött och några sådana finns det inte vad jag vet.
Huggorm
CITAT (Miro @ 26-01-2009, 14:40) *
Det kommer så himla mkt rön om vad saker skyddar för. Men det är helt omöjligt att följa allt.

Precis, och det är inte ens någon idé att försöka följa något för om fem år kommer nya rön som visar på motsatt resultat. Och även om det finns bevisade effekter så är det inte mycket att bry sig om. Tänk att gå hela livet och begränsa sig, man kan inte äta det och man kan inte äta det, så skall man inte göra och det där kan vara farligt. Efter ett helt liv av umbäranden får man slutligen tre extra levnadsår då man sitter på hemmet med blöja på och försöker minnas vad man gjorde för tio minuter sedan slap.gif
Miro
CITAT (*Stintan* @ 26-01-2009, 15:09) *
Klart att det finns dom som hävdar att kött skulle vara kopplat till hjärt-kärlsjukdomar, veganer t.ex. Men det är inte sant. Visa mig en enda seriös studie som kommit till den slutsatsen. Hade det funnits en koppling hade det säkert gått ut rekommendationer från myndigheterna att inte äta kött och några sådana finns det inte vad jag vet.

Jag har inte läst studier i ämnet men vet att tex nutritionsexperter vid Harvard rekomenderar att man ska äta rött kött endast sällan. Harvard håller ganska hög standard. Och jag tror det finns rekomendationer mot att äta tex korv om jag inte minns fel (men korv är gott!!!)
Whiskuchi
"Den som äter mycket rött kött löper betydligt större risk att få cancer. Max ett halvt kilo i veckan rekommenderas i en ny rapport från Världscancerfonden – en rapport som svenska Livsmedelsverket övertygas av."

från http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=713785
*Stintan*
Ja där ser man men jag är inte orolig för egen del för inte äter jag ett halvt kilo rött kött i veckan. Dessutom aldrig processat vilket är ännu mer riskfyllt. Finns ju inga garantier att slippa cancer och annat vad man än äter.
Miro
CITAT (*Stintan* @ 26-01-2009, 19:12) *
Ja där ser man men jag är inte orolig för egen del för inte äter jag ett halvt kilo rött kött i veckan. Dessutom aldrig processat vilket är ännu mer riskfyllt. Finns ju inga garantier att slippa cancer och annat vad man än äter.

Så sant! Det bästa man kan göra är nog att äta varierat. Tyvärr är det nog många som har en ganska enhanda "kött och potatis" diet (tex).
Platinum
Läste första inlägget och jag kan ju ju inte säga mer än man gör som man vill, eller som doktorerna vill.

Har tre i min familj som inte klarar smälta ner rött kött, nått med bakterierna i magen sägs det. Alla har de ätit kött förr och mått bra i sinnet men illa kroppsligt, de fick lyssna på kroppen...och jag har blitt allkock på kuppen och lärt mig äta mer fisk än abborre och rökt sik...herrens vägar är outgrundliga.

De som är etiska vegetarianer/veganer, det får bli nån annan dag....

Gossen Ruda
CITAT (Platinum @ 26-01-2009, 22:00) *
Har tre i min familj som inte klarar smälta ner rött kött, nått med bakterierna i magen sägs det. Alla har de ätit kött förr och mått bra i sinnet men illa kroppsligt, de fick lyssna på kroppen...och jag har blitt allkock på kuppen och lärt mig äta mer fisk än abborre och rökt sik...herrens vägar är outgrundliga.

Låter lite märkligt, är det inte enzymer du menar? Bakterierna häller väl mest till i tjocktarmen och då borde köttet var nedbrutet och omhändertaget.
*Stintan*
Nu ska vi se vad som är ok att äta och inte. Tycker det passar ganska bra att läga in det här.
(fick nedanstående tips på ett annat forum)

du kan inte äta kolhydrater, det är ju fel, fel, fel enligt atkins.
du kan inte äta kött för det är miljömässigt en katastrof och så får man cancer.
du kan inte äta grönsaker som är importerade, för det är miljömässigt fel plus att du får bekämpningsmedel i dig.
bönor, ffa sojabönor, bidrar till stora monokulturer och dessutom fraktas de långt.
viltkött innehåller miljögifter, och dessutom är det taskigt mot djuren.
haven är utfiskade, så glöm fisk och skaldjur.
nötter innehåller miljögifter.
kyckling är bra för miljön, bättre än rött kött alltså, men föds upp under vidirga förhållanden, så det går bort.
tång och alger går bort för annars sabbas ekosystemet.

kvar blir? svenska grönsaker, lokalt odlade. Hoppas nu bara att du inte bor i norrland för där är odlingssäsongen kort.
dessutom sliter bönderna hårt för låg lön, så är du det minsta solidarisk äter du inte odlat heller.
alltså, vilt växande bär och rötter. fast då stjäl du bären för de thailändska bärplockarna så att de får ÄNNU sämre betalt, så det får bli rötter då.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 27-01-2009, 20:05) *
Nu ska vi se vad som är ok att äta och inte. Tycker det passar ganska bra att läga in det här.
(fick nedanstående tips på ett annat forum)

du kan inte äta kolhydrater, det är ju fel, fel, fel enligt atkins.
du kan inte äta kött för det är miljömässigt en katastrof och så får man cancer.
du kan inte äta grönsaker som är importerade, för det är miljömässigt fel plus att du får bekämpningsmedel i dig.
bönor, ffa sojabönor, bidrar till stora monokulturer och dessutom fraktas de långt.
viltkött innehåller miljögifter, och dessutom är det taskigt mot djuren.
haven är utfiskade, så glöm fisk och skaldjur.
nötter innehåller miljögifter.
kyckling är bra för miljön, bättre än rött kött alltså, men föds upp under vidirga förhållanden, så det går bort.
tång och alger går bort för annars sabbas ekosystemet.

kvar blir? svenska grönsaker, lokalt odlade. Hoppas nu bara att du inte bor i norrland för där är odlingssäsongen kort.
dessutom sliter bönderna hårt för låg lön, så är du det minsta solidarisk äter du inte odlat heller.
alltså, vilt växande bär och rötter. fast då stjäl du bären för de thailändska bärplockarna så att de får ÄNNU sämre betalt, så det får bli rötter då.

Huvudet på spiken! yes.gif Ibland känns det verkligen som att det nästan är omöjligt att äta rätt...
Nauti
CITAT (Aqvakul @ 27-01-2009, 20:44) *
Huvudet på spiken! yes.gif Ibland känns det verkligen som att det nästan är omöjligt att äta rätt...
Även om det gör det så kan man väl äta så bra som möjligt? Nästan allting vi människor gör bidrar ju till någonting negativt eftersom det handlar om så stora mängder, därför kan man väl försöka göra det bästa av det? Att man inte kan äta enbart lokalproducerat o.s.v. betyder ju inte att man inte kan köpa annat men försöka hålla sig till lokalproducerade ekologiska produkter. Om man har råd d.v.s. sad.gif
*Stintan*
Dom flesta på det här forumet vill säkert äta så bra som möjligt. Vad det innebär är troligen väldigt olika från person till person och faktiskt upp till var och en att själv bestämma. Många odlar själva och det är nog få av dom som inte odlar ekologiskt i sina trädgårdar. Vad är det om får dig att tro att vi inte skulle bry oss om miljön eller att djuren ska ha det bra under sin livstid?

Jag tycker faktiskt att mitt förra inlägg är ganska talande och faktiskt rätt roligt men du kanske saknar humor.
Dessutom tror jag att du får svårt att vinna respekt så länge du försvarar och sympatiserar med den sorts kriminalitet som en del veganer sysslar med. Det är synd för det ger iallafall i mina ögon veganer en negativ stämpel för ja du drar tyvärr med dig även de som inte tänker som du, om det nu finns några, vare sig du vill det eller ej.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon